Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: elektrolux på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:15

Tittel: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: elektroluxlørdag 20. februar 2021, klokken 16:15
https://www.elbil24.no/nyttig/sma-billige-og-elektriske/73313437

Få snakker så varmt om disse sjarmtrollene som jeg.

Faktisk så mye at jeg påstår elbilenes tid er forbi, og det er bedre å beholde Dieselen for hytteturen, og en slik liten kabinemotorsykkel til alt annet bruk, inkludert bomsniking i byene.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 20. februar 2021, klokken 17:53
Hmmm jeg så ikke den komme.... er det lov å være litt uenig her, eller? Eller er det ironisk ment?

Anyway, det er da rom for både masser av elbiler&kabinemotorsykkeler fremover...

"Faktisk så mye at jeg påstår elbilenes tid er forbi, og det er bedre å beholde Dieselen for hytteturen, og en slik liten kabinemotorsykkel til alt annet bruk, inkludert bomsniking i byene."
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: elektroluxlørdag 20. februar 2021, klokken 19:57
Lov å være uenig, men jeg opprettholder påstanden at det er bedre med en Diesel + en kabinemotorsykkel, enn en elbil i bombefengte Norge.

Ikke bare får en tilbake bevegelsesfriheten i byene, men slipper også ladekøene og ågerprisene på hurtigladestasjonene.

Rent miljømessig er det også bedre å fortsette å bruke de flotte dieselbilene som allerede er produsert, og supplementere med 1/2T kabinemotorsykkel enn å kjøpe et 2T monsterelbil.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 20. februar 2021, klokken 20:43
Ja, ser den. Kjører selv racing mc. Men men... det er jo plass til alle, elbil eller ikke..

Og det kabinemotorsykkel  markedet går uansett veldig bra.

https://www.slashgear.com/microlino-electric-microcar-to-enter-production-in-europe-by-september-2021-12659167/

https://youtu.be/-n-pzXefQW8
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: Amosslørdag 20. februar 2021, klokken 20:49
Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:15
Faktisk så mye at jeg påstår elbilenes tid er forbi, og det er bedre å beholde Dieselen for hytteturen, og en slik liten kabinemotorsykkel til alt annet bruk, inkludert bomsniking i byene.

Det er godt mulig at DITT kjørebehov begrenser seg til "nærkjøring" med lite bagasje og få til ingen passasjerer med unntak av "hytteturen".  Men som alltid må man ta hensyn først og fremst behovet som skal dekkes før man gjør seg til dommer over hva de trenger.

Enkelte av disse kunne jeg brukt EN dag hver andre uke i sommerhalvåret i pre-kovid tider. Regner med at du mener jeg måtte brukt en dieselbil resten av tiden? 

Btw: Har aldri eid og kommer aldri til å eie noen dieselbil.

Men må innrømme at rekkevidden på den Microlino er imponerende dersom det stemmer med 200 km?  (Hva står de 125 km for?  Vinter? Realistisk?) Vel, da kanskje kunnet bruke den HVER uke på sommeren...  Men med 10+ mil hver vei så er jeg redd fartsbegrensningen hadde stjålet med meste av sovetiden min :P
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: RJKlørdag 20. februar 2021, klokken 21:36
Noen av de kjøretøyene er jo søte, andre bare ufattelig grufulle. Men som nevnt av andre, folk har flere hensyn å ta, når de skal velge kjøretøypark.


Selv har jeg mer eller mindre bare mulighet til ett kjøretøy, kanskje en MC i tillegg i tillegg til elsykkelen min. Kan garantere at det ikke blir en i denne klassen.


Det måtte i tilfelle bli om jeg skaffet med en varebil/kombibil som kan være til harryhandel og weekendcamper, og trengte et lite og lett helårskjøretøy for nærkjøring. Men der MC ikke duger (vinter), så er det større sjanse for at jeg heller velger kollektivtilbudet enn en slik sak.


Men, jeg ser selvsagt at andre vurderer dette anderledes, og hadde jeg hatt plass til flere kjøretøy, og ikke minst økonomi til det, så hadde det sikkert vært OK med en liten sak til nærkjøring.


En Peugeot e-208 hadde kanskje vært mer i min gate, med min begrensede hverdagskjøring. Den koster selvsagt en god del mere, men fungerer da til så veldig mye mere.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: trykkertorlørdag 20. februar 2021, klokken 21:45
Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:15
https://www.elbil24.no/nyttig/sma-billige-og-elektriske/73313437
Bare jeg som tenkte det var ny film fra Pixar på vei?  :laugh:
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: vartlilørdag 20. februar 2021, klokken 22:01
Personlig så brukes elbil som bil nummer en, diesel som nummer to når alle skal ha plass eller henger skal trekkes. At der er rom for mikrobølger, tviler jeg ikke på, spesielt i byene. En enkel, liten og billig elbil kan gjerne passe når ungene har flyttet ut, men det blir nok ikke så smått. Uansett så er det bra å få flere alternativ.

Håper bil nummer to også kan være elektrisk neste gang, men det er foreløpig for dyrt om noen av bilene på markedet i det hele tatt klarer hytteturen uten for lang lading. Jeg tror og håper dette vil ordne seg innen få år. At det bygges ny vei på strekningen hjelper også godt.

Gammel Heinkel Kabine kan heller komme ut for koseturer i nærområdet. Bilen i bildet i første post ligner forøvrig mer på BMW Isetta.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: Counterpointerlørdag 20. februar 2021, klokken 22:11
Det som er litt interessant er at trådstarter, om jeg forstår det riktig, lever av å selge ladeutstyr.

Så enten ser han for seg at butikken går nedenom, eller så tror han ikke helt på det han selv sier. Dvs det gjelder for han selv og hans ganske innbitte bommotstand, men nok ikke for kundegrunnlaget
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: jkirkebolørdag 20. februar 2021, klokken 22:55
Sitat fra: Amoss på lørdag 20. februar 2021, klokken 20:49
Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:15
Faktisk så mye at jeg påstår elbilenes tid er forbi, og det er bedre å beholde Dieselen for hytteturen, og en slik liten kabinemotorsykkel til alt annet bruk, inkludert bomsniking i byene.

Det er godt mulig at DITT kjørebehov begrenser seg til "nærkjøring" med lite bagasje og få til ingen passasjerer med unntak av "hytteturen".  Men som alltid må man ta hensyn først og fremst behovet som skal dekkes før man gjør seg til dommer over hva de trenger.

Enkelte av disse kunne jeg brukt EN dag hver andre uke i sommerhalvåret i pre-kovid tider. Regner med at du mener jeg måtte brukt en dieselbil resten av tiden? 

100% enig. Disse dekker ikke behovene til svært mange. Jeg bedriver nesten aldri "nærkjøring" av betydning uten passasjerer. I går var jeg av gårde en tur, hentet et spisebord som flatpakket akkurat gikk inn i X'en. I dag har bilen stått stille og i morgen skal jeg kjøre tur/retur Oslo (192km). Mandag blir det en tur på fyllinga med henger, tirsdag hente noen pakker med isolasjon. Så blir nok bilen lite brukt noen dager før det blir tur på hytta.

Sommeren skal tilbringes med å kjøre rundt omkring i landet med 1300kg campingvogn bak bilen.

Når jeg skal på jobb tar jeg toget. Om jeg ikke må kjøre da, slik som i morgen.

Jeg ville ikke hatt en slik trehjuling eller annen minifarkost stående en gang om jeg fikk disponere den gratis, det lille jeg kunne brukt den til ville ikke forsvart å sette av plassen til å parkere den på gårdsplassen engang.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: elektroluxsøndag 21. februar 2021, klokken 00:24
Hvert sitt behov.

Her er mine:

- Daglig pendling til lokalet innenfor bomringen foregår primært med Berlingo varebil, og Butcher & Bycycles 3 hjulsykkel

- Varelevering og besøk hos mor min forbi bomringen tas primært med C evolution scooter og Buddy M9 på vinteren

- Festivaler og hengerkjøring tas med Diesel Mercen.

- Konserter og besøk til datteren tas med Tesla S eller BMW R1200RS avhengig av vær og lyst

- Når Monotracer MTE-150 kommer vil denne ta Bergens turene. Spesielt etter at turen blir fergefri og nedsyltet i bompenger

Tidligere kjøpte og solgte jeg stadig vekk bilene mine og angrer på mange av salgene. ( Porsche 911 Targa Carrera, Lancia Delta EVO 1, Renault GT Turbo, Marcus GT, Cree SAM Citroen AX etc), men nå beholder jeg heller de beste. Utrolig hvor raskt en venner seg til luksusen Mercen og Tesla byr på, samtidig som det er fint å "resette" egne referanser med en tur i enklere kjøretøy.

Ulempen er selvfølgelig garasje behovet en slik kjøretøypark medfører.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: RJKsøndag 21. februar 2021, klokken 05:24
...for ikke å snakke om kostnadene. Men pytt pytt.

;)

Uansett gøy med litt å velge mellom, men det er ikke alle forunt å kunne gjøre slikt.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: elektroluxsøndag 21. februar 2021, klokken 06:44
Penger har ingen verdi før de realiseres i noe, og alt dette er betalt kontant selv med nokså moderat lønnsinntekt.

Trikset er å være nøysom og selektiv på kostnadssiden. Har f.eks nesten ikke brukt penger på lån, verksted, bomselskap eller hotell, restauranter, kaffebarer, håndverkere, frisør og Taxi og har stort sett kjørt uten drivstoffutgifter og bom siste 17 årene. Før elbilen kjørte jeg en Daihatsu Cherade Diesel på dieselrestene på en stor tank på Maskinistskolen som hadde flere hundre liter som skulle saneres. Samme bil fikk motorolje skift, men da med brukt olje fra motorsyklene...

Stikkord er gammelt hus med mye plass, deltidsjobb som gir mye fritid, eget verksted, husbytte og bobil og ikke minst ei fantastisk kone.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: turfsurfsøndag 21. februar 2021, klokken 09:22
Mye plass og fritid er nok viktige stikkord ja, skal man holde på slik. Ikke alle forunt.

Men kunne selv tenkt meg å bytte ut nr 2 bilen etter hvert med ett kjøretøy i denne klassen. Så lenge vi har tre hjemmeboende barn barn / ungdommer er det ikke aktuelt, men det varer ikke så lenge. Toseter som kan holde fartsgrensen med 15 mils rekkevidde og plass til litt bagasje hadde vært ideelt. Utfordringen som jeg ser er at prisene på slike kjøretøy er ikke lavere enn en lett brukt e-up o.l. Det er heller ikke noen bommer som den vil bli brukt i heller, så da er det ingen ting å spare heller.

Foreløpig virker det som om produksjonene ikke er stor nok av disse til at prisene blir det de burde være.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: jlansøndag 21. februar 2021, klokken 11:24
Jeg kunne godt tenkt meg noe slikt, men har litt betenkeligheter mhp. sikkerhet. Spesielt hvis barnebarn skal være med. Jeg tror kanskje mitt behov (utover vanlig bil) kunne vært dekket med en lukket elsykkel. Da får en jo også tilgang til sykkelveier, og blir slik sett litt mindre eksponert for biltrafikk. Parkering blir også noe enklere kanskje?

Jeg ser Podbike har en interessant løsning, men den blir neppe godkjent med 500W motor. Da må den vel ha 3 seter. Kanskje det går hvis den har fast montert tilhenger? Eller ekstra 250W motor i tilhengeren.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: KjellGsøndag 21. februar 2021, klokken 12:32
Der Vorläufer:

https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_Isetta  ca 1955-1962

Und der berühmte Messerschmitt Kabinenroller:

https://de.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Kabinenroller

Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 22. februar 2021, klokken 19:01
Sikkerhet blir vel uansett bedre enn på motorsykkel? Litt bedre?

"Jeg kunne godt tenkt meg noe slikt, men har litt betenkeligheter mhp. sikkerhet"
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 23. februar 2021, klokken 20:05
Apropos småbiler. På NRK Dagsrevyen var det nå fra Vognalliansen i Halden som har fått sin første gml elbil. Den måtte de pusse litt på.

Innslaget på 5 min ligger sikkert i NRK spillern. Artig. Se bilder. Dette var jo perfekte bybiler. Med akkurat lang nok rekkevidde.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: elektroluxonsdag 24. februar 2021, klokken 07:12
Disse bildene må vel være fra 90 tallet når Pivco bygget forgjengeren til Think a266 eller den som kalles Classic.

Det var en tid da en kunne spørre hvem som helst om en stikkontakt eller slep og få hjelp til å komme seg videre tross et batteri på snaue 10 kWt.

Så kom Tesla og ødala så godt som all velviljen elbilveteranene nøt.

Disse bilene har en interessant egenskap få andre ting har. Kjører en en gammel bil/mc en en gang eide, blir som regel de gode minnene ødelagt av at en er blitt bedre vant med mer moderne kjøretøy.

På disse er det motsatt. De er bedre enn minnene og dette gjentar seg hver gang en kjører en slik. Leverte 3 Think til Beyonder batterifabrikken på Forus nylig, og den ene kjørte for egen maskin. Ikke en knirkelyd, og friske gode kjøreegenskaper. At bilene er så godt som immune mot rust og karrosseriskader er jo perfekt.

Funfact: Mens disse er bannlyst av politikerne i Rogaland ,og ilagt avgifter på lik linje med Tesla, Jaguar og Porsche elbiler kan de med en proforma omregistrering til varebil kl.2 kjøres bomfritt i Oslo og Viken.

Så om det er noen som vil ha den perfekte BBB bybilen (Basic, Bomfrie, Bulkefrie) bygger jeg gjerne opp en varebilregistrert for kun 50 000 kr. Da med de forbedringene/oppgraderingene bilen burde hatt fra fabrikken, nemlig batteriovervåkning ( Robometer ) og justerte parameter i Simotion for mindre belastning på batteriet

Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 26. februar 2021, klokken 06:20
elektrolux :+1: Spennende prosjekter du jobber med :+1:
Alt for mye kjøp og kast når det gjelder elbiler, viser jo NRK tv programmet til Fredrik og Jan Thomas. De burde intervjuet slike som deg også. Som motvekt til de vrakede noen års gamle elbilene de viste frem på høggern.

"Så om det er noen som vil ha den perfekte BBB bybilen (Basic, Bomfrie, Bulkefrie) bygger jeg gjerne opp en varebilregistrert for kun 50 000 kr. Da med de forbedringene/oppgraderingene bilen burde hatt fra fabrikken, nemlig batteriovervåkning ( Robometer ) og justerte parameter i Simotion for mindre belastning på batteriet
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: elektroluxfredag 26. februar 2021, klokken 18:51
Takk for det.

Et prosjekt som har en heftig prislapp er vår nye #bomfrie langturs kabinemotorsykkel, nemlig denne Monotracer MTE-150e med Tesla roadster teknikk ombord, og spesifisert med CCS lademulighet.

Bestillt for å adressere forventet økning i pendle utgiftene mellom Stavanger og Bergen når strekningen blir fergefri. Akkurat nå bruker vi Tesla S med gratis Supercharging, men frykter at bompengebelastningen etterhvert blir så ekstrem at vi heller plasserer pengene i denne.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/na-spikres-rogfast-betyr-milliarder-i-bompenger-1.1812525

Et kjapt regnestykke tilsier at hele investeringen er spart inn etter 1000 turer og med ca 1tur i måneden blir det ca. 83 år :o Økt levealder grunnet lavere stressnivå når en slipper bom gjør dette logisk i mitt hode. :D

En annen måte å se det på er at Ferde sjefen sponser hver tur til Bergen med nesten 1000 kr bare fordi vi bruker myndighetene sine insentiver når vi velger vekk elbilen for slike turer. :D
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: Wisd0msøndag 07. mars 2021, klokken 07:51
Fremstår vel som rimelig klart at Rogfast ikke burde vært bygd, og at ferja heller burde vært byttet ut med ei elektrisk.

Nå er det en stund siden jeg kjørte den strekningen, men mener å huske under 200 kroner for ferja. Dobbel pris for bom blir i det drøyeste laget. Det legges opp til aggressiv nedbetalingsplan også, den burde i det minste vært strukket ut for å fordele kostnadene bedre.

Angående flere kjørteøy så prøver jeg å ikke investere alt for mye i transportmiddel. Ser at Elektrolux har ganske mange for å slippe bom, men rent logisk sett så må man huske på at man pådrar seg endel faste kostnader for hvert kjøretøy - rentekostnader (kunne vært satt i fond), forsikring, avskrivning og evt . parkering.

Mitt valg har falt på en Model 3 SR+ og elsykkel. Elsykkelen kan til tider være bomsniker ved ok vær, så tar jeg bilen ved dårlig vær. Blir ikke mange kronene i bom. Så blir det heller ikke bensinregninger på tur, og jeg har ikke lagt alt for mye penger i kjøretøysparken (forholdsvis lave rente- og avskrivningskostnader). Hele regnestykket må opp når man vurderer oppsettet av kjøretøyspark, blir litt for ensidig og kun se på bompengene.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: elektroluxsøndag 07. mars 2021, klokken 08:42
Du har helt rett i at regnestykkene mine suger. Er vel snart oppi 3 millioner i elektriske kjøretøy for å unngå bompenger, og det hadde nok vært mer økonomisk å beholdt grombilene fra pre bom epoken, og delt litt av disse pengene med Ferde sjefen enn å legge så mye midler i en slik prinsippsak.

Men det følger mye gøy med disse kjøretøyene og som hobby er de geniale. Mesteparten av våre turer tas med ulike kjøretøy, og disse tar oss til folk og plasser vi ellers aldri ville vært uten det miljøet som er rundt de enkelte.
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: jkirkebosøndag 07. mars 2021, klokken 09:44
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. mars 2021, klokken 08:42
Du har helt rett i at regnestykkene mine suger. Er vel snart oppi 3 millioner i elektriske kjøretøy for å unngå bompenger, og det hadde nok vært mer økonomisk å beholdt grombilene fra pre bom epoken, og delt litt av disse pengene med Ferde sjefen enn å legge så mye midler i en slik prinsippsak.

Men det følger mye gøy med disse kjøretøyene og som hobby er de geniale. Mesteparten av våre turer tas med ulike kjøretøy, og disse tar oss til folk og plasser vi ellers aldri ville vært uten det miljøet som er rundt de enkelte.

Det er helt ok å ha smale hobbyer og sære prinsippsaker, men det er sjelden konstruktivt å anbefale samme løsning til andre...
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: elektroluxsøndag 07. mars 2021, klokken 11:37
Like fullt er det økonomisk lureste en konvertitt kan gjøre er å beholde Dieselen og heller kjøpe en av de etterhvert mange #bomfrie L1-L7e kjøretøyene framfor en langtrekkende elbil.

Dieselen er rimeligere og enklere på langturene, og de små bomfrie gjør at en beholder bevegelsesfriheten i byene.

Og så reduseres risikoen for å få kreft av gassene som frigjøres i en ny bil: https://dinside.dagbladet.no/motor/advarer-kan-fore-til-kreft/73432419
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: krltirsdag 09. mars 2021, klokken 09:24
Biler er store pga. sikkerhet og til en viss grad plass. Men først og fremst på grunn av sikkerhet. Derfor er slike mikrobiler et blindspor så lenge vi ikke har dedikerte veier for disse -- eller langt lavere fartsgrenser i og rundt byer.

Forøvrig så ser denne spennende ut: https://twike.com/en/twike-5/twike-5/
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: Wisd0mtirsdag 09. mars 2021, klokken 10:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. mars 2021, klokken 11:37
Like fullt er det økonomisk lureste en konvertitt kan gjøre er å beholde Dieselen og heller kjøpe en av de etterhvert mange #bomfrie L1-L7e kjøretøyene framfor en langtrekkende elbil.

Dieselen er rimeligere og enklere på langturene, og de små bomfrie gjør at en beholder bevegelsesfriheten i byene.

Og så reduseres risikoen for å få kreft av gassene som frigjøres i en ny bil: https://dinside.dagbladet.no/motor/advarer-kan-fore-til-kreft/73432419
Evt. kjøpe én elbil og elsykler. TMY eller Enyaq og noen elsykler til resten av familien blir nok en god løsning for mange.

Avskrivning 10 prosent per år. Årlig avkastningstap 7 prosent. Det blir 17 prosent tap per år for kronene som er investert, så viktig å holde investert sum nede. I tillegg følger også høyere forsikringer. Anslå det til 1 prosent av kjøpesummen per år. Da er vi oppe i 18 prosent.  Så kommer andre faste kostnader i tillegg, som man uansett har med bil. Det er derfor viktig å holde investeringskostnaden på kjøretøysparken nede.

Jeg har laget noen eksempler med kakediagram nedenfor for Model S og MG ZS EV (fra dyrest til billigst). Totalsummen i kostnader for en Model S ca. 150 000 per år, en MG ZS EV 70 000 per år. Alt er nesten identisk i kostnader sett bort i fra kapitalkostnader og avskrivning. Det viser hvor ekstremt viktig det er å ikke kjøpe alt for dyre biler. Det viser også hvor viktig det er at det nå kommer rimelige elbiler på markedet (som f.eks.MG ZS EV)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  .
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: turfsurftirsdag 09. mars 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:02
Totalsummen i kostnader for en Model S ca. 150 000 per år, en MG ZS EV 70 000 per år. Alt er nesten identisk i kostnader sett bort i fra kapitalkostnader og avskrivning. Det viser hvor ekstremt viktig det er å ikke kjøpe alt for dyre biler.
Men har man råd til det så er en TMS lett verdt det dobbelte av en MG i året ;)
Tittel: Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
Skrevet av: elektroluxlørdag 13. mars 2021, klokken 06:15
Og nå viser det seg at det er 47% salgsvekst på små #bomfrie mopedbiler:

https://finansavisen.no/nyheter/handel/2021/03/12/7641426/16-aringer-bidro-til-at-mopedbil-norge-okte-omsetningen-med-47-prosent

Tipper både Koronafri og væruavhengig transport  med fri bom trigger kjøpelysten hos tenåringsforeldrene som gjerne benytter disse selv for å spare eget glis for alle småturene.

– Den raskest voksende kundegruppen er de i alderen 16 til 18 år, men en del voksne kjører også mopedbil. Vi ser at mange økonomer som er lei av bomringen i Oslo og leger som sliter med å finne parkeringsplass, velger mopedbil. Mange har ikke behov for en stor bil, og dessuten er mopedbil billigere både i anskaffelse og drift, sier Horgmo