Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: espenri på fredag 19. februar 2021, klokken 15:15

Tittel: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: espenrifredag 19. februar 2021, klokken 15:15
Hei,

med tanke på de siste tilbakekallingene og to forskjellige modeller (Hyundai Kona / Chevy Bolt) fra to forskjellige produsenter som har problemer med batteriene fra LG Chem. Bør man avvente eller avstå med å kjøpe ny / brukt bil hvor LG Chem er leverandør av batterier? Ville dere hatt dette i bakhodet ved vurdering av bilkjøp?
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 19. februar 2021, klokken 16:54
Hva slags problemer ?

De har levert til Jaguar I-pace og og har ikke hørt om noen med problemer med selve batteriet. LG Chem er vel forøvrig en av de største leverandørene, så skal du ikke ha batteri fra de så snevres utvalget betydelig...
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 19. februar 2021, klokken 18:36
Ingeniøren :+1: tror ikke det gjelder Jaguar.

Jeg postet noe om brann og recall på Kona tråden... se der..lenke under...

Det er ganske dramatisk for LG chemical dette her... just saying..  rykter går fort i bil bransjen så fint at LG tar grep...

https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.msg960731#new

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai-reportedly-set-to-replace-kona-lg-batteries-in-korea/
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: hELgenenfredag 19. februar 2021, klokken 19:10
Dette var overraskende...
Hvilke andre produsenter kan være berørt?
LG er vel leverandør for flere....
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Radialfredag 19. februar 2021, klokken 20:11
Hehe, hvis LG må erstatte så sinnsykt mange celler - da blir det krøll for andre produsenter å skaffe celler også.

VAG skal vel bruke LG celler i hele MEB plattformen + E-tron etc...

Sikreste som finnes inntil videre er vel LPF batteriene til Tesla da (i M3 SR+). Også BYD Blade etterpå
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 19. februar 2021, klokken 20:42
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. februar 2021, klokken 19:10
Dette var overraskende...
Hvilke andre produsenter kan være berørt?
LG er vel leverandør for flere....

Helgenen :+1: da vet du mer enn meg... er ikke LG Chemical de som lager batteriene da? Det står jo LG Chemical på bilens "vaskelapp".
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: espenrifredag 19. februar 2021, klokken 20:45
Som Ingeniøren sier, så er Jaguar av produsentene som benytter LG Chem. At de ikke har hatt problemer enda kan jo være tilfeldig, de har kanskje solgt færre biler, og bilene har ikke vært på markedet like lenge? Bare synsing herfra altså, men jeg ser jo med litt skepsis på å kjøpe en bil med batterier fra dem hvis det plutselig skulle foreligge problemer for flere produsenter.

I farta kjenner jeg til følgende som har LG Chem:
Audi E-Tron (pre 2020?)
Jaguar I-Pace
Hyundai Kona (Sikkert da også Ioniq og Kia Soul / E-niro)
Chevy Bolt / Opel Ampera
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: hELgenenfredag 19. februar 2021, klokken 21:01
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 19. februar 2021, klokken 20:42
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. februar 2021, klokken 19:10
Dette var overraskende...
Hvilke andre produsenter kan være berørt?
LG er vel leverandør for flere....

Helgenen :+1: da vet du mer enn meg... er ikke LG Chemical de som lager batteriene da? Det står jo LG Chemical på bilens "vaskelapp".

Jaja..tar den,det jeg mente var bilprodusenter...
Egentlig åpenbart,men men...det er fredag....
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: tromsøfredag 19. februar 2021, klokken 21:22
Det er nok sannsynlig at denne feilen kun finnes i en type Li-ion batteri fra en spesifikk batterifabrikk. LG Chem har flere forskjellige batterifabrikker og flere forskjellige Li-ion type batterier.

Audi etron 55 har feks en LG pouch celle fra en fabrikk i Polen. Og fra august 2020 så brukes også prismatic celler fra Samsung fra en fabrikk i Ungarn. Samme prismatic celler brukes utelukkende i etron 50.
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 19. februar 2021, klokken 22:45
Sitat fra: tromsø på fredag 19. februar 2021, klokken 21:22
Det er nok sannsynlig at denne feilen kun finnes i en type Li-ion batteri fra en spesifikk batterifabrikk. LG Chem har flere forskjellige batterifabrikker og flere forskjellige Li-ion type batterier.

Audi etron 55 har feks en LG pouch celle fra en fabrikk i Polen. Og fra august 2020 så brukes også prismatic celler fra Samsung fra en fabrikk i Ungarn. Samme prismatic celler brukes utelukkende i etron 50.

Tromsø  :+1: tror eller håper? He he

Jeg vet ikke men tror det er svært.... større enn en liten fabrikkfeil... systemsvikt i LG chem tror jeg....fordi volum er så stort.... hadde det vært en bilmodell som hadde feil... ok, ikke svært... men så  mange.... da er det svært...  LG Chem er nå i kjempe problemer..

Veldig synd synes nå jeg. Liker LG :+1:

LG chem:
The company has eight factories in South Korea and a network of 29 business locations in 15 countries...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/LG_Chem
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 20. februar 2021, klokken 08:20
Sitat fra: tromsø på fredag 19. februar 2021, klokken 21:22
Det er nok sannsynlig at denne feilen kun finnes i en type Li-ion batteri fra en spesifikk batterifabrikk. LG Chem har flere forskjellige batterifabrikker og flere forskjellige Li-ion type batterier.

Audi etron 55 har feks en LG pouch celle fra en fabrikk i Polen. Og fra august 2020 så brukes også prismatic celler fra Samsung fra en fabrikk i Ungarn. Samme prismatic celler brukes utelukkende i etron 50.

Tror I-Pace bruker celler fra LG Chem Polen...

Edit: LG Chem har vært en skikkelig brems i Jaguars forsøk på å få opp lade hastigheten på bilen - kanskje de har sine grunner for det..
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Radiallørdag 20. februar 2021, klokken 08:23
Men hvis det er separatoren i cella som er problemet (som linken henviser til og antyder) så blir nok dette problemet større...
Hvorfor skulle separatoren være av annet materiale i andre biler? Virker som ett underleverandørers-problem, som pga kvalitetskontroll ikke har blitt oppdaget.
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: tromsølørdag 20. februar 2021, klokken 10:09
Det her blir jo synsing men jeg tror denne nyheten skulle vært MYE større hvis det var feil på alle LG-Chems batterier fra alle batterifabrikker! Tror som sagt denne separatorfeilen er lokalisert til en eller flere batterifrabrikker i Sydkorea men tiden vil vise fasit.

Angående "network of 29 business locations in 15 countries" så gjør jo LG Chem mange flere ting en Li-ion batterier.. hvor mange av disse fabrikker som faktisk lager batterier har jeg ikke klart å google frem.
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: turfsurflørdag 20. februar 2021, klokken 10:53
Sitat fra: espenri på fredag 19. februar 2021, klokken 20:45

I farta kjenner jeg til følgende som har LG Chem:
Audi E-Tron (pre 2020?)
Jaguar I-Pace
Hyundai Kona (Sikkert da også Ioniq og Kia Soul / E-niro)
Chevy Bolt / Opel Ampera
Tesla Model 3 LR leveres også med LG batterier f.o.m. høsten 2020.
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 22. februar 2021, klokken 21:21
Artikkelen ramser opp en del rykter og spekulasjoner, på et problem som kan være litt diffust foreløpig.
Det interressante er å sjekke opp om det  kom tilbakekalling 19. februar som artikkelen spådde, og hvilke som er kommet tidligere.

Sitat fra: NHTSA link=https://www.nhtsa.gov/press-releases/consumer-alert-chevrolet-bolt-recall-fire-risk
Owners of select Model Year 2017-2019 Chevrolet Bolt vehicles should park their cars outside and away from homes until their vehicles have been repaired, due to a new recall for the risk of fire.
Sitat fra: Chevrolet link=https://my.chevrolet.com/how-to-support/safety/boltevrecall#!
We have provided our dealers with a software update that will limit the charge for all the vehicles in this population to 90% while we continue to investigate the cause of these incidents. In the meantime, we know that the safety of our owners and their families is paramount, which is why we're asking owners to take the following steps now that will limit the charge capacity to 90% and reduce the risk of fire.

If you have a 2017 or 2018 model-year Bolt EV:

• Change the vehicle charge settings to use the Hill Top Reserve option

If you have a 2019 model-year Bolt EV:

• Change the vehicle charge settings to enable Target Charge Level at 90%

Sitat fra: Autoblog link=https://www.autoblog.com/2021/01/26/recalled-hyundai-kona-catches-fire/
Recalled Kona EVs in South Korea get software updates and some receive battery replacements after inspection.
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 23. februar 2021, klokken 07:20
Kryss poster denne.

https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.msg961423#msg961423

Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Tellustirsdag 23. februar 2021, klokken 08:45
De fleste elbiler i Norge bruker vel LG. Hyundai sitt problem ser ut til å være isolatorer i cellene. GM bruker en annen isolatorer. Hva problemet er her vet jeg ikke. Fellestrekk for problemcellene er at de alle har vært produsert i Sør Korea. Europeiske biler ser stort sett ut til å få celler fra LG sin fabrikk i Polen.
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Radialtirsdag 23. februar 2021, klokken 11:10
Tror ikke man skal henge seg opp i hvor cella er produsert.

Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet. Fabrikkens plassering er ikke veldig vesentlig.
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 23. februar 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:10
Tror ikke man skal henge seg opp i hvor cella er produsert.

Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet. Fabrikkens plassering er ikke veldig vesentlig.

Radial :+1: interessant. Og isolatorer i cellene er nevnt her tidligere.

Vet du noe mer konkret her ift det du skriver:

"Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet."
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Radialtirsdag 23. februar 2021, klokken 21:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 23. februar 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:10
Tror ikke man skal henge seg opp i hvor cella er produsert.

Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet. Fabrikkens plassering er ikke veldig vesentlig.

Radial :+1: interessant. Og isolatorer i cellene er nevnt her tidligere.

Vet du noe mer konkret her ift det du skriver:

"Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet."

Det står i ene artikkelen det ble lenket til.

Men kort fortalt er det visstnok ett design som ikke tillater urenheter i isolator, også har isolator har fått urenheter i seg og ringen er sluttet...
Visstnok noen salt-krystaller som "vokser" i isolatoren som til slutt kortslutter cella?

Selvsagt ikke offentlige kilder men en teori de viser til i linken, men det illustrerer bare prinsippet om at fabrikkens lokalisering ikke har så mye å si på kvalitet i en global økonomi.
Litiumet kommer trolig fra samme kilde uansett hvor fabrikken er, samme med mange andre råvarer... forurensing må oppdages på streng kvalitetskontroll, og helst ha en plan B dersom noe svikter.
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 24. februar 2021, klokken 15:48
Jeg la ut siste informasjon her nå nettopp:

https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.msg961999#new
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 24. februar 2021, klokken 15:50
Radial :+1: takker for din innsikt i dette :+1:

Vet du hva slags saltkrystaller ...stoff urenheter det kan være? Er det et bestemt saltkrystaller...stoff eller og hvor kommer de ifra? Oppstår saltkrystallene ...stoffene i prosessen? Og hva tenker du da?Kan det fikses enkelt, tror du?

Sikkert dumme spm...Jeg merker jeg bare kan så lite når det gjelder chemi :D men må jo spørre..for å lære.  .

Så Elon "videolive" på Battery day og da lurte jeg også på det chemiske...

"har isolator har fått urenheter i seg"



"Det står i ene artikkelen det ble lenket til.

Men kort fortalt er det visstnok ett design som ikke tillater urenheter i isolator, også har isolator har fått urenheter i seg og ringen er sluttet...
Visstnok noen salt-krystaller som "vokser" i isolatoren som til slutt kortslutter cella?

Selvsagt ikke offentlige kilder men en teori de viser til i linken, men det illustrerer bare prinsippet om at fabrikkens lokalisering ikke har så mye å si på kvalitet i en global økonomi.
Litiumet kommer trolig fra samme kilde uansett hvor fabrikken er, samme med mange andre råvarer... forurensing må oppdages på streng kvalitetskontroll, og helst ha en plan B dersom noe svikter."
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Radialonsdag 24. februar 2021, klokken 22:16
Dette er over hodet ikke mitt fag, men jeg skjønner prinsippet.

https://electrek.co/2020/10/12/hyundai-recall-77000-kona-electric-cars-risk-battery-fire-lg-chem/

SitatThe ministry said it found "the separator in the battery cell was damaged due to errors in the manufacturing process," indicating LG Chem's battery cell could be the cause of fires. The National Forensic Service also came up with a similar conclusion that "electric problems in battery pack assembly" are assumed to have caused the fires

https://electrek.co/2021/02/12/cause-of-lg-battery-fires-rumored-to-be-found/amp/
SitatIn a lithium ion battery of any type, there are layers: one of anodes (negative electrodes), and one of cathodes (positive electrodes), with a separator in between. For most commonly used cells today, a liquid electrolyte is injected that contains the lithium ions in the form of salts. The separator is constructed in such a way that the ions can pass through the separator. They move toward the cathode when discharging, and toward the anode when charging. These sandwiches are either layered (in a pouch or prismatic cell), or wound (in a cylindrical cell). Typically there are dozens of layers used in total.

The plague of such a design is that something called dendrites can form, most commonly from overcharging, but also from any impurities whatsoever in the electrolyte. The electrolyte is a lithium salt in an organic solvent, and similar to other salts, they can facilitate growth of crystal structures. When this happens, they tend to grow dendrites like roots. If these grow in just the right way, they can pierce the separator and create a short between the cathode and anode. If the dendrite is strong enough, it will remain intact and cause the cell to heat up rapidly due to the short. Eventually, this will cause a fire.

Det er bare rykter selvfølgelig alt sammen.
Men det illustrerer det jeg nevner om design, forurensinger og ingen "plan B" når cella kortslutter.
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: espenrifredag 05. mars 2021, klokken 12:26
Det ser ut som vi kan legge denne tråden død så vidt jeg skjønner, vet vi hvilke produsenter som får batterier fra denne fabrikken?

SitatHyundai told InsideEVs that the investigation led by MOLIT (Ministry of Land, Infrastructure, and Transport) in South Korea pointed that the folded anode tab "could allow the lithium plating on the anode tab to contact the cathode, resulting in an electrical short." It's this electrical short that would cause the fires. All the defective cells came from LGES's plant in Nanjing.

Kilde: https://insideevs.com/news/492387/hyundai-confirms-kona-electric-fires-cause/ (https://insideevs.com/news/492387/hyundai-confirms-kona-electric-fires-cause/?utm_source=RSS&utm_medium=referral&utm_campaign=RSS-all-articles)
Tittel: Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
Skrevet av: Tellusfredag 05. mars 2021, klokken 13:32
Dette var interessant, men det gjenstår vel å få det bekreftet offisielt. Tidligere har det vært spekulert i om separatoren var problemet. GM var visstnok ute og kommuniserte at de har brukt en annen separator enn den som befinner seg i Kona. Hvis separatoren ikke er problemet vil jeg tro at GM burde har eksakt samme problem som Hyundai. Grunnen til at Bolt/Ampera-e tilsynelatende har langt færre tilfeller av selvantenning enn Kona kan være at Hyundai opererer med mindre buffere og/eller har implementert en mer aggressiv ladekurve.

GM har hele tiden hevdet at problemet kun kan oppstå når batteriet har høy SOC. Den foreløpig fiksen til GM er å redusere max netto SOC til 95%. Hyundai forøkte en annen fiks som ikke innbear reduksjon av netto batterikapasitet. Den fiksen feilet som kjent og vi har flere tilfeller av selvantenning av Kona på biler med fiksen installert. Nå skal Hyundai bytte alle batterier i de berørte bilene. GM lover programvarefiks som ikke skal meføre reduser batterikapasitet. Blir spennende fremover dette både for Kona og Ampera-e eier.