Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige: Buddy / Kewet => Emne startet av: elektrolux på fredag 19. februar 2021, klokken 06:11

Tittel: Think Buddy
Skrevet av: elektroluxfredag 19. februar 2021, klokken 06:11
Da er vi i gang med en gammel drøm om montering av Think a266 teknikk i en Buddy M9.

Motor og gir er forbausende like fysisk, men selvfølgelig i en helt annen klasse teknisk. Mest imponerende var denne motoren i en Renault 5 sammen med 1/2 Leaf batteri. Mener å huske at effektuttaket var satt til 60 kW! Her blir selvfølgelig effekten begrenset til 15 kW over 1t, men det gir jo rom for frisk akselerasjon.

Kappet vekk ene staget under motoren for å ha bedre plass for plassering av Siemens motoren, men det ser ut som den kan sveises på igjen der den stod.

Batteri blir sannsynligvis 54 Leaf dobbeltceller av 2 generasjon koblet 3 i parallell for 130V nominell spenning og like under 30 kWt kapasitet.

Største utfordringen blir oppkobling mot øvrig elektrisk anlegg, og venter på skjema fra Buddy fabrikken.

Blir dette suksess snakker vi ganske så rå #bomfrie 4 hjuls 3 seter MC.  8)
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: Counterpointerfredag 19. februar 2021, klokken 21:08
Morsomt prosjekt

Hva er kostnadene på delene? Ser ut som et prosjekt med mye egeninnsats og krever en viss elektronikk/strømkompetanse.
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: elektroluxlørdag 20. februar 2021, klokken 01:41
Delene er gratis. Plukket ut av en av altfor mange Think Classic som har havnet hos huggeren.

Batteriet og BMS kommer nok på nærmere 30 KNOK, så vi snakker fort 70 000 kr inkludert Buddy motorsykkelen og Think donor bilen.

Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: Counterpointerlørdag 20. februar 2021, klokken 15:57
Blir jo unikt og da er jo kostnaden ikke såååå viktig.
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: elektroluxsøndag 21. februar 2021, klokken 06:59
Fremdeles 1/3 av det første eier av Buddyen betalte ;)
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: RoadRunnermandag 22. februar 2021, klokken 20:15
Artig!!

Hvilken BMS bruker du?
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: Casparonsdag 24. februar 2021, klokken 23:22
Passer veldig fint. Her sitter den i en Buddy
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: elektroluxtorsdag 25. februar 2021, klokken 08:00
Caspar sin demo/skolebil var en klar inspirasjon, men for økt effektivitet (og lavere tyngdepunkt ) tilstreber vi å ha akslingene i rett linje ut til hjulene når bilen kjører.

Usikker på BMS. Har god erfaring med GK anlagenteknik sin, og den leveres også med cellekort (http://cellekort) direkte tilpasset Leaf dobbeltceller. På den andre siden er det mye kjekk info en får opp på et display med systemet Caspar bruker.
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: Caspartorsdag 25. februar 2021, klokken 08:48
Selvsagt lurt å ha så rette drivaksler som mulig når bilen står på hjulene. På bildet mitt så henger jo bilen i luften og bakhjulene er helt nedfjæret, da blir det jo litt vinkel. Betyr ikke så mye for min Buddy som ikke skal kjøres.
De originale bakdemperene på Buddyen er veldig lange og tillater stor utfjæring som kan gi utfordringer for leddene på drivakselen. For å begrense dette har jeg brukt bakdempere til til Think som er ca 30 cm. når de er helt ute.
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: Afigiennaisøndag 14. mars 2021, klokken 21:41
Sitat fra: elektrolux på fredag 19. februar 2021, klokken 06:11




Største utfordringen blir oppkobling mot øvrig elektrisk anlegg, og venter på skjema fra Buddy fabrikken.


Hvorfor trenger du skjema fra Buddy? Sigma DC kontroller passer ikke til AC motor.
Min mening er at alt må rives og bygges på nytt. ( untat belysnig...)
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: elektroluxtirsdag 16. mars 2021, klokken 08:26
Fikk skjema, og tenker på om det blir mulig å styre originale instrumenter til å vise SOC og belastning på det nye batteriet.

Ellers noe treg framdrift, men fikk endelig bestemt bakre motorfeste via nytt nedre støttestag. Oppe kuttet vi vekk ene staget for at det ikke skulle komme i konflikt med girlåsmotoren.

Fikk samtidig tak i et 24 kWt Nissan NV 200 batteri levert på døren.
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: Casparlørdag 03. april 2021, klokken 13:14
Jeg regner med at du skal bruke Siemens kontrolleren fra Thinken?
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: elektroluxsøndag 04. april 2021, klokken 10:15
Ja. Og helst med US firmware for noe økt effektivitet og "slurefunksjon" ved stillstand.
Tittel: Sv: Think Buddy
Skrevet av: Casparsøndag 04. april 2021, klokken 10:49
Sender deg pinout på alle ledningene når jeg kommer hjem fra fjellet