Sitat fra: arthur på søndag 14. februar 2021, klokken 15:47
Hvordan kan man endre sitt svar når nye alternativ legges inn underveis?
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. februar 2021, klokken 17:27Sitat fra: arthur på søndag 14. februar 2021, klokken 15:47
Hvordan kan man endre sitt svar når nye alternativ legges inn underveis?
Godt poeng. Kansje det beste er bare å gi en kommentar om hva du mener. Jeg trodde faktisk det var lov å endre svar, men men slik er det altså ikke...
Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 08:30
Jeg synes slike forbud er helt feil måte å gjøre ting på.
Det bor ganske mange innenfor dette området, ofte av den yngre generasjonen som har flyttet inn til Oslo.
Hva skjer når foreldrene deres skal komme på besøk? Hvordan skal de komme seg inn dit?
Sitat fra: arthur på mandag 15. februar 2021, klokken 09:15Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 08:30
Jeg synes slike forbud er helt feil måte å gjøre ting på.
Det bor ganske mange innenfor dette området, ofte av den yngre generasjonen som har flyttet inn til Oslo.
Hva skjer når foreldrene deres skal komme på besøk? Hvordan skal de komme seg inn dit?
Og jeg som trodde det var så dyrt i Oslo at for den yngre generasjon er dette helt utenkelig? Kollektivtilbudet fungerer bra for mange, verdt et forsøk! Og kanskje også foreldrene har fått seg en elbil?
Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 08:30Nå er ikke Løren med i forslaget hverken for 2022 eller potensiell utvidelse i 2026.
Jeg synes slike forbud er helt feil måte å gjøre ting på.
Det bor ganske mange innenfor dette området, ofte av den yngre generasjonen som har flyttet inn til Oslo.
Hva skjer når foreldrene deres skal komme på besøk? Hvordan skal de komme seg inn dit?
Vi har f.eks. noen venner som bor på Løren i Oslo, der er det nesten ikke gjesteparkeringer, så man må stå i gata.
Sitat fra: JorgenM på mandag 15. februar 2021, klokken 13:31
Så lenge det er frivillig å velge å bo i slike områder er det helt greit synes jeg.
Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 09:28Sitat fra: arthur på mandag 15. februar 2021, klokken 09:15Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 08:30
Jeg synes slike forbud er helt feil måte å gjøre ting på.
Det bor ganske mange innenfor dette området, ofte av den yngre generasjonen som har flyttet inn til Oslo.
Hva skjer når foreldrene deres skal komme på besøk? Hvordan skal de komme seg inn dit?
Og jeg som trodde det var så dyrt i Oslo at for den yngre generasjon er dette helt utenkelig? Kollektivtilbudet fungerer bra for mange, verdt et forsøk! Og kanskje også foreldrene har fått seg en elbil?
Så Oslo skal begynne å påtving foreldre/besteforeldre å kjøpe elbil for at de skal kunne ta seg en tur til barn/barnebarn?
Jeg kjører stort sette kollektivt når jeg kan, men det er noen ganger det passer dårlig.
F.eks, så trener jeg sammen med noen kompiser på andre siden av byen (løper fra huset hans). Vi snakker da om godt over en times tur med kollektivt, kontra 20 min med bil. Så er det tur/retur. Altså to timer kontra 40 min. Hva ville du valgt?
Det betyr for min del, jeg kjører kollektivt når jeg skal til jobb, sentrum osv.
men f.eks. når datteren på 7 år skal til skolen og det er kaldt ute som nå, er det mye enklere å ta bilen en å gå som er eneste andre alternativet. 1.3km hver vei, som jeg da må tur/retur.
Sitat fra: Blouberg på mandag 15. februar 2021, klokken 16:16
Nå er det vel ikke bare MDG som rir denne hesten, sitat fra Rødt:
"Presisering: Rødt ønsker å presisere at de ønsker å forby privatbilister i enkelte soner av Oslo uavhengig av motortyper, det vil si også elbiler. "
Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 16:22Sitat fra: Blouberg på mandag 15. februar 2021, klokken 16:16
Nå er det vel ikke bare MDG som rir denne hesten, sitat fra Rødt:
"Presisering: Rødt ønsker å presisere at de ønsker å forby privatbilister i enkelte soner av Oslo uavhengig av motortyper, det vil si også elbiler. "
Hadde jeg ikke fått med meg. Tror de veier kan bli borte, skal de bygge igjen alt? I så fall vil det få litt praktiske problemer med søppelhenting, utrykningskjøretøy, varelevering osv.
Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 15:33
At politikerne i Oslo skal svare for de som bor i Oslo tja... de har faktisk et ansvar for alle bedriftene som har valgt å plassere seg i Oslo også. Jeg har forståelse for at man prøver å få kollektivt til arbeidsplassen, og for de bedriftene som kan plassere seg i sentrum aller helst Bjørvika så er det enkelt.
Sitat fra: Lepet65 på mandag 15. februar 2021, klokken 11:16Trilling med dieselvarmer ......
(er det noe mer som går på diesel)
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. februar 2021, klokken 18:06
Da har det gått politikk i denne saken og det kan bli stygt.
Folkeavstemning forslag nå altså....
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. februar 2021, klokken 18:06FRP standard framgangsmåte for å unngå å ta upopulære avgjørelser.
Da har det gått politikk i denne saken og det kan bli stygt.
Folkeavstemning forslag nå altså....
Les dagens VG nyhet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1BVr3W/oslo-frp-vil-ha-folkeavstemning-om-nullutslippssoner
Sitat fra: arthur på mandag 15. februar 2021, klokken 20:03Samme argumentet kan vel brukes for å støtte opp om bompenger (: La de som bruker veien betale .. Er jo en del her inne som heller vil ha vei-finansieringen over skatteseddelen
FrP er nokså desperate etter å få noen "godsaker" før/til valget, eksempelvis det du viser til samt gratis ferger i utkant-Norge. Noen tror at fergene da blir billigere å drive, men den enkle sannheten er at man sender regningen til andre enn til de som faktisk bruker fergene, rettferdighet i praksis?
Sitat fra: DagfinnN på mandag 15. februar 2021, klokken 20:41Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. februar 2021, klokken 18:06FRP standard framgangsmåte for å unngå å ta upopulære avgjørelser.
Da har det gått politikk i denne saken og det kan bli stygt.
Folkeavstemning forslag nå altså....
Les dagens VG nyhet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1BVr3W/oslo-frp-vil-ha-folkeavstemning-om-nullutslippssoner
Sitat fra: Kanutten på tirsdag 16. februar 2021, klokken 07:58Nei - folkeavstemming skal i all hovedsak bestå i å velge representanter for folket som skal styre/ta avgjørelser på store og småting. Man kan ikke ha folkeavstemming om alt.Sitat fra: DagfinnN på mandag 15. februar 2021, klokken 20:41Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. februar 2021, klokken 18:06FRP standard framgangsmåte for å unngå å ta upopulære avgjørelser.
Da har det gått politikk i denne saken og det kan bli stygt.
Folkeavstemning forslag nå altså....
Les dagens VG nyhet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1BVr3W/oslo-frp-vil-ha-folkeavstemning-om-nullutslippssoner
Med fare for å fremstå som en Frp-tilhenger: Dette kalles vel demokrati?
Sitat fra: Blouberg på tirsdag 16. februar 2021, klokken 07:46Sitat fra: arthur på mandag 15. februar 2021, klokken 20:03Samme argumentet kan vel brukes for å støtte opp om bompenger (: La de som bruker veien betale .. Er jo en del her inne som heller vil ha vei-finansieringen over skatteseddelen
FrP er nokså desperate etter å få noen "godsaker" før/til valget, eksempelvis det du viser til samt gratis ferger i utkant-Norge. Noen tror at fergene da blir billigere å drive, men den enkle sannheten er at man sender regningen til andre enn til de som faktisk bruker fergene, rettferdighet i praksis?
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:20
Nei - folkeavstemming skal i all hovedsak bestå i å velge representanter for folket som skal styre/ta avgjørelser på store og småting. Man kan ikke ha folkeavstemming om alt.
Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:38Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:20
Nei - folkeavstemming skal i all hovedsak bestå i å velge representanter for folket som skal styre/ta avgjørelser på store og småting. Man kan ikke ha folkeavstemming om alt.
Det er vel det som beskrives som "representativt demokrati" sånn i motsetting til "direkte demokrati" - som var hva de gamle grekerne introduserte. Men begge deler er altså demokrati.
Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 10:03
En ok artikkel om direkte demokrati: https://www.civita.no/2014/02/13/har-flertallet-alltid-rett
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. februar 2021, klokken 11:52
Liker ikke at dere sier at folkeavstemning om kommunesammenslåing er demokrati.
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. februar 2021, klokken 11:52
At det er flertall for et slikt forslag på ELbil forum, som er unntatt fra forbud, er temmelig åpenbart (personlig har jeg ingenting imot det ).
Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. februar 2021, klokken 12:18Her er jo kjernen i "man er seg selv nærmest" (:
For meg personlig vil det nok heller ikke ha noen betydning :) - så lenge de ikke sløyfer "fossil" foran "bil"....
Men jeg ser likevel en del potensielle problemer som de må adressere med f.eks. unntak...
Sitat fra: Blouberg på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:09
Her er jo kjernen i "man er seg selv nærmest" (:
Fossilbil kan fort bli til bil iallefall om man vil ha Rørdt på med på laget.
Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44Porsgrunn er vel akkurat utenfor sonen for bilfritt .......
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.
Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.
Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. februar 2021, klokken 18:16Hadde dette vært i en annen by, så hadde han nok ikke vært så ivrig, nei:)Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44Innkjøringen til den berømte stortingsgarasjen er innen for den første sonen...
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.
Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 16. februar 2021, klokken 18:46Men han har jo gjennom årene vært svært sentral innenfor samferdsel, så det er nok derfor han uttaler seg på vegne av FRP. Også om Oslo.Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 17:44
Jeg har ikke TV2 så jeg får ikke sett innslaget, men det virker jo merkelig at TV2 bruker en stortingsrepresentant for Telemark i en slik sak.
Tipper det hadde blitt ramaskrik om en Oslo-politiker hadde uttalt seg om lokale Porsgrund forhold
Sitat fra: Øystein16 på onsdag 17. februar 2021, klokken 09:24
"Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?"
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 17. februar 2021, klokken 09:41Sitat fra: Øystein16 på onsdag 17. februar 2021, klokken 09:24
"Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?"
Er som folk over sier, det er bare første steg etter det så kommer nok forbud mot bil generelt.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 17. februar 2021, klokken 16:21
Det overrasker meg (gledelig) at det er så lite motstand mot fossilbilfrie soner i Oslo i denne tråden. I sentrum av Oslo er det mange beboere som ikke har bil, og de som har, har ofte elbiler eller vil gå over til det. Jeg mener at de få som har bensin eller dieselbil (og bor i disse sonene) bør få beholde disse. Disse bruker bilene typisk til sjeldne langturer der billige brukte elbiler er lite relevante og kjører ellers lite i byen. Med de høye parkeringsavgiftene finner jeg det svært vanskelig å reise fra utkanten av Oslo til sentrum med bil.
Dieselbiler er et miljøproblem i sentrum mens en bensinbil ikke har særlig større miljøpåvirkning enn en elbil. C2-utslipp er en global utfordring og har ikke noe med miljø i tettbebyggelser å gjøre. Det er likevel bra at Oslo allikevel gjør en kraftinnsats også mot CO2-utslipp, med det de gjør bør ikke ramme noen veldig få veldig hardt. Så det fint at Oslos politikere med MDG i spissen gjør en flott innsats, men la vær å være totalitære i forhold til noen få innbyggere med fossilbiler!
Sitat fra: RJK på torsdag 18. februar 2021, klokken 03:08
Har valgt å ikke si så mye foreløpig, men dessverre så er nok dette bare første steg i en kamp mot bilen, uansett drivlinje. Jeg er ganske oppgitt over det hatet enkelte legger mot ice-biler. Men MDG har dessverre lite troverdighet hos meg.
Ja, jeg kjører elbil foreløpig, men begrensningene som settes, påvirker oss alle i større og mindre grad. Beboerparkering med store begrensninger, selv i helgene, gjør det svært vanskelig for besøkende som kommer utenbys fra, men jammen og for oss som bor i byen, men har venner spredt litt rundt omkring.
Tidligere gikk det å sette elbilen fra seg på fredags kveld, og la den stå hele helga, mens man brukte kollektivtrafikk når man skulle rundt i byen. Eller om man vil selv ønsket å kjøre bil fordi kollektivtrafikken er dårlig i området, og man har endel å drasse på, og stå i lengre tid. Spesielt om man skulle ta seg en kveld på byen, og ikke ville bli kjørbar på en stund.
Som sagt er dette strammet så inn, at slikt er umulig om det ikke finnes gjesteparkeringsplasser med egne regler for borettslaget.
Og de innstramningene som gjøres nå, gjør at de som fortrinnsvis har bruk for bil til hytteturen i helgene eller familiebesøk hos sine foreldre/besteforeldre, nå må velge en relativt dyr elbil, fremfor å klare seg med en rimelig bensin/dieselbil, som nok byttes ut etterhvert, og til elbil når brukbare alternativer blir gode og billige nok. Etterhvert så vil de gå etter elbilene også. Helt bilfritt, innenfor Ring 3 ihvertfall. Men det blir vel fort en ring 4 for å ta enda flere.
Nei, jeg har ikke tiltro til at MDG klarer å begrense seg, om ikke folk går lei etterhvert, og lar være å støtte de. Det som er interessant er jo at de egentlig ikke har flertallet med seg, men er bare akkurat stor nok til å vippe de andre partnerne mellom mindretall og flertall. Og dermed får de drive sitt "mindretallstyranni". Og dessverre er det nok folk i sentrale Oslo som er fornøyd om de rekker til Gardermoen og sydenferien sin, men de heier frem bilfritt sentrum.
Nå må det sies at jeg ikke har noe imot å begrense bilkjøring i de mest sentrale deler av Oslo, men da må man tillate at det bygges parkeringsfasiliteter for beboerne, samt innfartsparkering. Dessuten må man få vekk gjennomgangstrafikken, og få rutet den vekk fra sentrum. Få fart på en skikkelig Ring 4 som kan rute vekk trafikk som verken skal til Oslo, eller har behov for å kjøre gjennom sentrum.
Få ordnet dette, og la gulrot-tankegangen få virke videre, fremfor å komme med forbud og hindringer. Folk velger det rette alternativet uansett, selv om det tar litt tid. Det har uansett gått mye raskere enn mange kunne drømme om, bare med bruk av gulrot.
Sitat fra: kodax på torsdag 18. februar 2021, klokken 11:27
Jeg ferdes endel i andre byer jeg ikke bor i, og ville synes det hadde vært ille hvis jeg og andre som ikke bor der skulle stemme partier inn/ut av dem.
Sitat fra: automat på torsdag 18. februar 2021, klokken 12:13
Når de holdt på med fylkessammenslåingen burde Oslo blitt slått sammen med Akershus. Istedet lagde de bastarden Viken.
Sitat fra: automat på torsdag 18. februar 2021, klokken 13:44Selvfølgelig ser politikerne i Oslo at beslutninger de tar påvirker en hel region, men de må jo allikevel jobbe for de som har valgt dem. Noe annet hadde jo ikke vært særlig demokratisk.
Når det gjelder samferdsel har Oslopolitikerne alltid hatt problemer med å se lenger enn sin egen navle. Og dagens byråd er av de mer ekstreme i så måte. De klarer f.eks ikke å se at beslutninger de tar påvirker en hel region. All gjennomgangstrafikk på Østlandsområdet, enten det er vei eller kollektivt, må gjennom sentrale Oslo. Og svært mange som jobber i Oslo bor i andre kommuner. Å la alle de flytte til Oslo for å kunne sykle til jobben er helt urealistisk. Både tog og t-banekapasitet gjennom Oslo sentrum er sprengt. Og regionsbusser blir behandlet som en pariakaste gjennom Oslo sentrum.
Hadde Akershus og Oslo vært et fylke kunne man fått en mer helhetlig samferdselspolitikk for Osloregionen. Ikke en som bare gavner de som er bosatt innenfor Ring 2.
Sitat fra: RJK på fredag 19. februar 2021, klokken 05:46Når arbeidsgiverne nå faktisk endelig har sett at hjemmekontor er BEDRE enn å møte opp på jobb så har vi vel kanskje løst hele bilpendle/kollektiv-problematikken.
Det mange glemmer, er at Oslo er hovedstad for hele landet, ikke bare en hovedstad for seg selv. De må derfor være seg sitt ansvar bevisst. Hvis ikke, vil Oslo komme til å tape godt om det blir alt for vanskelig å bo utenfor og jobbe i byen.
Det er til tider mer enn vanskelig nok å bo i Oslo men jobbe utenfor, men det vil kanskje bli enda vanligere om folk vender ryggen til Oslo og arbeidsgivere i byen. Det kan fort bli realiteten om Oslo velger å være bare for seg selv. Det skal selvsagt endel til, men opprøret kan komme om de ikke skjerper seg.
Dessuten, toglinjene og hovedveien(e) er faktisk Europaveier og nasjonale linjer. Derav stor E og et tall, som E6 og E18. Og jeg er helt enig med de som mener Oslo burde vært endel av Viken, slik at man kan tenke regionen i helhet, og ikke bare "Oslo og resten". Oslo S og til dels Nasjonalteateret Stasjon med toglinjene mellom disse, knyter tog-Norge sammen.
Pga familiesituasjonen jeg er i nå (delt omsorg), så er jeg dessverre låst til byen, men datteren min blir raskt eldre. Da er nok ikke det å bo enten hos mor eller hos far, eller delt omsorg-situasjon noe som frister, men heller i et kollektiv eller hybel/hybelleilighet for seg selv og eventuelt en venninne eller partner.
Da kan det hende at det blir aktuelt også for meg å flytte ut av selve Oslo, og bosette meg et sted i Viken. Og med mulighet til å gjøre jobben min fra hjemmekontor, så trenger jeg kanskje ikke å fysisk møte opp mer enn noen svært få ganger i året. Å besøke far eller mor vil uansett bli så sjeldent at det kanskje er bedre å måtte komme seg ut av bykjernen, om hun nå velger å bli i Oslo eller Norge for den saks skyld.
Sitat fra: 1000kwh på fredag 19. februar 2021, klokken 07:08Sitat fra: RJK på fredag 19. februar 2021, klokken 05:46Når arbeidsgiverne nå faktisk endelig har sett at hjemmekontor er BEDRE enn å møte opp på jobb så har vi vel kanskje løst hele bilpendle/kollektiv-problematikken.
Det mange glemmer, er at Oslo er hovedstad for hele landet, ikke bare en hovedstad for seg selv. De må derfor være seg sitt ansvar bevisst. Hvis ikke, vil Oslo komme til å tape godt om det blir alt for vanskelig å bo utenfor og jobbe i byen.
Det er til tider mer enn vanskelig nok å bo i Oslo men jobbe utenfor, men det vil kanskje bli enda vanligere om folk vender ryggen til Oslo og arbeidsgivere i byen. Det kan fort bli realiteten om Oslo velger å være bare for seg selv. Det skal selvsagt endel til, men opprøret kan komme om de ikke skjerper seg.
Dessuten, toglinjene og hovedveien(e) er faktisk Europaveier og nasjonale linjer. Derav stor E og et tall, som E6 og E18. Og jeg er helt enig med de som mener Oslo burde vært endel av Viken, slik at man kan tenke regionen i helhet, og ikke bare "Oslo og resten". Oslo S og til dels Nasjonalteateret Stasjon med toglinjene mellom disse, knyter tog-Norge sammen.
Pga familiesituasjonen jeg er i nå (delt omsorg), så er jeg dessverre låst til byen, men datteren min blir raskt eldre. Da er nok ikke det å bo enten hos mor eller hos far, eller delt omsorg-situasjon noe som frister, men heller i et kollektiv eller hybel/hybelleilighet for seg selv og eventuelt en venninne eller partner.
Da kan det hende at det blir aktuelt også for meg å flytte ut av selve Oslo, og bosette meg et sted i Viken. Og med mulighet til å gjøre jobben min fra hjemmekontor, så trenger jeg kanskje ikke å fysisk møte opp mer enn noen svært få ganger i året. Å besøke far eller mor vil uansett bli så sjeldent at det kanskje er bedre å måtte komme seg ut av bykjernen, om hun nå velger å bli i Oslo eller Norge for den saks skyld.
Ser for meg at svært mange kutter ned på både oppmøte og fysiske møter i tiden fremover. Det meste av pendlingen folk driver med er jo galskap.
Sitat fra: PF på fredag 19. februar 2021, klokken 09:31Hos oss er det tvert i mot! Selvfølgelig er det ulemper med kun hjemmekontor, men for de aller fleste oppleves dette positivt. Jeg er helt sikker på at det vil være en varig endring i måten vi tenker på arbeidssted
Vel, det er nok bedre for folk som sitter med rutine oppgaver og har faste rammer på hva man skal gjøre.
Kreativt arbeide, arbeid som type innovation mistenker jeg er ganske dødt. Opplever i allefall det som it-arktiekt at det har stoppet mye opp i mange store bedrifter.
Sitat fra: Blouberg på fredag 19. februar 2021, klokken 21:40For noen, men på langt nær for alle.
Jeg er helt sikker på at det vil være en varig endring i måten vi tenker på arbeidssted
Sitat fra: Burger på søndag 21. februar 2021, klokken 02:56
.
5 forskjellige arbeidsgivere blandet mellom offentlig og privat. Konsensus er at det blir mulighet for 1-2 dager på kontoret og resten hjemme. De som vil møte opp får det.
Sitat fra: Carboy på søndag 21. februar 2021, klokken 10:58
Jeg er i mot forbuds-soner. Jeg er mer for en dyrere pris for de som slipper ut mer slik at man kan bevege seg der man skal med bilen man har betalt avgifter for, uavhengig av drivstofftype.
Det burde være slik at kan kan få tilbake engangsavgift dersom man kjøpte bil før dette ble varslet. For er det ikke en mangel ved en bil man har betalt avgift for å ikke få kjøre den på offentlige veier?
Det som er «gledelig å se» er at de håpløse byrådspolitikerne i Oslo kommune taper masse inntekter fra bompenger. Og for oss som bor utenfor som egentlig vil minst mulig inn til byen hopder oss mer og mer utenfor.
Oslo er ikke lenger en by med mangfold og en by for alle. Den er en by for miljøvernere, syklister og offentlig kommunikasjon.
Tordentale fra sin side? Noen vil sikkert oppleve mine meninger her som vel direkte. Men det er ikke noe galt i å være opptatt av miljøet, det er snarere tvert i mot veldig bra.
Problemet begynner når det går på bekostning av mangfold og livskvalitet. De med astma får bedre livskvaøitet, så det er alltid noen andre fordeler. Men de som produserer elbilbatterier og i de land der forurrensningen flyttes til vil nok ikke mene at Norge er så miljøvennlige.
Elbiler er bra, men ikke spesielt miljøvennlig. Og bilkjøring er bra - et fantastisk gode vi må ta vare på for enhver pris.
Dersom Oslo ekskluderer bilen (fossilbilen) så ekskluderer de også meg. Jeg bytter ikke bil bare for å komme meg til byen full av ensporede uvitende vranglærte mennesker som ser stygt etter biler.
Ps: Jeg er bare glad og ikke sur - jeg bare uttrykker min mening om fossilbilforbudssoner. God søndag alle sammen, jeg skal kose meg en runde i byen med bensinbilen i dag, bare fordi det snart ikke er lov lenger :)
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:30
For å komme besøkende i møte bør det være godt med innendørs parkeringsplass sentralt langs innfartsårene, der folk kan sette fra seg sine biler (uten å betale blodpriser) og etterpå bevege seg til fots eller bruke buss, trikk eller t-bane (eller sykler). Jeg tror nok at vi på denne måten får en bedre by for alle inklusive besøkende.
Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:00Den i Asker er overfylt, koster fremdeles mye, og parkeringshuset er svindyrt. Ellers bra
Joda, har hørt rykter om det visstnok skal være en innfartsparkeringsplass i Asker, men det hjelper dessverre meg svært lite... De øvrige "innfartsparkeringsplassene" jeg har funnet koster nettopp "blodpris".
Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:00Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:30
For å komme besøkende i møte bør det være godt med innendørs parkeringsplass sentralt langs innfartsårene, der folk kan sette fra seg sine biler (uten å betale blodpriser) og etterpå bevege seg til fots eller bruke buss, trikk eller t-bane (eller sykler). Jeg tror nok at vi på denne måten får en bedre by for alle inklusive besøkende.
Helt enig, og her er mitt store ankepunkt til alle de forskjellige bystyrene i Oslo de siste 30 årene: FØRST må man bygge disse rimelige innfartsparkeringene, og sørge for at de har lett tilgang til kollektivtrafikk med rimelig hyppige avganger, deretter kan man starte med begrense trafikken videre inn mot byen enten det er med bompenger eller forbud/begrensninger. Så langt ser det ut til at de ønsker å hoppe bukk over den første delen.
Joda, har hørt rykter om det visstnok skal være en innfartsparkeringsplass i Asker, men det hjelper dessverre meg svært lite... De øvrige "innfartsparkeringsplassene" jeg har funnet koster nettopp "blodpris".
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:01
Etter hvert som det blir bare elbiler kan gjerne parkeringene være langs innfartsårene og nær/i sentrum av Oslo.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:01
Oslo politikere er velmenende, men kanskje også litt sadister i forhold til fossilbiler? ;)
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:09Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:00Den i Asker er overfylt, koster fremdeles mye, og parkeringshuset er svindyrt. Ellers bra (https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji4.png)
Joda, har hørt rykter om det visstnok skal være en innfartsparkeringsplass i Asker, men det hjelper dessverre meg svært lite... De øvrige "innfartsparkeringsplassene" jeg har funnet koster nettopp "blodpris".
Sitat fra: Carboy på onsdag 24. februar 2021, klokken 07:37Forklar diktatur komponenten i ditt forslag?
Blant de fremste miljømessige problemene er jo forbruket med bruk- og kast-samfunnet, og at vi bytter ut ting for ofte uten et reelt behov. Så her er et rimelig diktatur-samfunn forslag som sikkert ville fungert (som jeg er i mot da):
Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det? Som gradvis blir lavere jo lenger du eier bilen? Altså, man kjøper en bil med moms, men avgiftsfritt, men man får tilleggsavgift ut fra når den avhendes videre og avgiften blir størst første året, mindre andre året og til slutt fritatt etter f eks 10 år, 5 år eller søkbart kortere periode dersom en livshendelse som f eks at man får barn og trenger mer plass. Så kunne vi gjort det samme med mobiltelefoner. Kjøper man mobil før det har gått tre år siden sist og den andre ikke er bekreftet ubrukelig av en forhandler, så får man en dyr avgift. På den måten holdes forbruket nede og produksjonen litt mer fornuftig tilpasset folks behov og ikke folks lyst.
Det vil riktignok hemme arbeidsplasser og dempe salg av nye biler, mobiler og andre ting man setter begrensninger på.
Går det mot et sånt samfunn om 30 år? Forbudssoner og straff for å bytte ut ting før man faktisk trenger det.
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 24. februar 2021, klokken 10:54
Det adresserte også et stort problem(bruk og kast samfunnet).
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 24. februar 2021, klokken 10:54Sitat fra: Carboy på onsdag 24. februar 2021, klokken 07:37Forklar diktatur komponenten i ditt forslag?
Blant de fremste miljømessige problemene er jo forbruket med bruk- og kast-samfunnet, og at vi bytter ut ting for ofte uten et reelt behov. Så her er et rimelig diktatur-samfunn forslag som sikkert ville fungert (som jeg er i mot da):
Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det? Som gradvis blir lavere jo lenger du eier bilen? Altså, man kjøper en bil med moms, men avgiftsfritt, men man får tilleggsavgift ut fra når den avhendes videre og avgiften blir størst første året, mindre andre året og til slutt fritatt etter f eks 10 år, 5 år eller søkbart kortere periode dersom en livshendelse som f eks at man får barn og trenger mer plass. Så kunne vi gjort det samme med mobiltelefoner. Kjøper man mobil før det har gått tre år siden sist og den andre ikke er bekreftet ubrukelig av en forhandler, så får man en dyr avgift. På den måten holdes forbruket nede og produksjonen litt mer fornuftig tilpasset folks behov og ikke folks lyst.
Det vil riktignok hemme arbeidsplasser og dempe salg av nye biler, mobiler og andre ting man setter begrensninger på.
Går det mot et sånt samfunn om 30 år? Forbudssoner og straff for å bytte ut ting før man faktisk trenger det.
Jeg synes det høres byråkratisk ut, men hadde ikke noe eneveldig over seg.
Det adresserte også et stort problem(bruk og kast samfunnet).
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27Kult, en tenkt utnevnelse til en posisjon som ikke eksisterer.
Counterpointer :+1: du kan bli visestatsminister i
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27Må si dette var lite gjennomtenkt. Denne typen avgifter vil gjøre at de som ikke har råd til å kjøpe nye elbiler får elbiler senere. Det er utfasingen av elbiler som er problemet, ikke bytte av eier.
Kopi:
"Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det?"
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Carboy :+1: jeg stemmer på deg som den neste statsministeren i 🇳🇴 for dette var kjempebra.
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Kopi:
"Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det?"
Sitat fra: Amoss på onsdag 24. februar 2021, klokken 16:33Sitat fra: Counterpointer på onsdag 24. februar 2021, klokken 10:54
Det adresserte også et stort problem(bruk og kast samfunnet).
Men mer relevant til tråden er : https://www.nrk.no/osloogviken/kan-vaere-ulovlig-a-innfore-forbud-mot-bensin--og-dieselbiler-i-oslo-og-bergen-1.15387132 (https://www.nrk.no/osloogviken/kan-vaere-ulovlig-a-innfore-forbud-mot-bensin--og-dieselbiler-i-oslo-og-bergen-1.15387132)
Sitat fra: Amoss på onsdag 24. februar 2021, klokken 21:27Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Carboy :+1: jeg stemmer på deg som den neste statsministeren i 🇳🇴 for dette var kjempebra.
[/qoute]
Hva i alle dager er bra med dette?Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Kopi:
"Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det?"
I prinsippet er dette alt på plass. Det heter "verdiforringelse". Om man kjøper nye biler og selger etter få år så betyr det normalt at man har hatt max verdiforringelse på bilen i eierperioden. Jada, det finnes noen få unntak, men ikke nok til at det har betydning i denne debatten.
Dessuten er det ikke snakk om "bruk og kast". Hvem "kaster" en ett par år gammel bil? Man selger dem til en ny eier som "gjenbruker" bilen i ny år - før den igjen selges og gjenbrukes.
Unntaket er om bilen får en større skade som gjør at forsikringsselskapet velger å kaste "vraket". De måtte evnt. også dekket den avgiften han fabler om - og vi er like langt.
Problemet løses ikke ved og nok en gang velte nye avgifter på eier! Problemet er 1. Det er dyrt å reparere. 2. Delene er dyre. 3. Etter hvert kan det bli vanskelig å få ta i delene.
Det man må ta fatt i er at det må bli billigere å reparere, og man må få ned deleprisene og ha en lengre tilgang på deler. Dette gjelder i utgangspunktet ikke bare biler, men det meste vi har i samfunnet vårt som sko, sykler, mobiltelefoner og biler. Og nei, jeg har ingen lett og gjennomførbar plan for dette, men droppe MVA på deler og arbeide til reparasjoner burde hjelpe en del på bruk og kast.
Å utvide garantien kunne nok hjelpe (om varen/bilen ikke bare blir dyrere i utgangspunktet :P ), men å lovpålegge lenger tilgang på deler til en rimelig pris vil nok hjelpe bedre.
Sitat fra: RJK på torsdag 25. februar 2021, klokken 01:24
Er i det hele tatt noe i dette, det du skrev selv?
Når du legger din tekst inni quoten, blir det vanskelig/umulig å skille ut din tekst fra det du faktisk skrev, om man ikke blar seg tilbake og leser det du quotet.
Og enda værre blir det om det er i en rekke av quotes.Kan du være så vennlig å flytte din tekst ut, så det blir "leselig"?
PS! Sender ikke slikt i personlig melding, fordi jeg vil at andre skal se problemet, og dermed prøver å unngå å gjøre dette selv. Det er fort gjort, men veldig lett å unngå også, eller rette i ettertid.
Sitat fra: Amoss på torsdag 25. februar 2021, klokken 07:12Sitat fra: RJK på torsdag 25. februar 2021, klokken 01:24
Er i det hele tatt noe i dette, det du skrev selv?
Når du legger din tekst inni quoten, blir det vanskelig/umulig å skille ut din tekst fra det du faktisk skrev, om man ikke blar seg tilbake og leser det du quotet.
Og enda værre blir det om det er i en rekke av quotes.Kan du være så vennlig å flytte din tekst ut, så det blir "leselig"?
PS! Sender ikke slikt i personlig melding, fordi jeg vil at andre skal se problemet, og dermed prøver å unngå å gjøre dette selv. Det er fort gjort, men veldig lett å unngå også, eller rette i ettertid.
Korrigert, og beklager siteringstabben.
Sitat fra: Vaduz på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:09
Stopper man innovasjon og nye produkter så stopper jo alt opp. Da ville vi ikke hatt forum, mobil eller elbil.
Sitat fra: Vaduz på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:09
En ny elbil har tjent inn karbonkostnaden på 4 år så det er mye bedre å kjøpe ny enn å vente. Alle endringer og krav om uendelig med billige deler i all fremtid vil koste forbrukeren og ikke nødvendigvis gagne miljøet.
Sitat fra: Vaduz på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:09
Vi må endre energikilde, ha CO2 avgift på rett nivå og legge bort fossil energi så raskt som mulig (hvis ikke risikerer vi også å bli akterutseilt).
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 24. februar 2021, klokken 23:53
@Amoss
Det var vel jeg som tok inn begrepet bruk og kast, det var mest i forhold til mobiltelefoner som ble nevnt.
Sitat fra: Carboy på onsdag 24. februar 2021, klokken 07:37
Blant de fremste miljømessige problemene er jo forbruket med bruk- og kast-samfunnet, og at vi bytter ut ting for ofte uten et reelt behov. mot et sånt samfunn om 30 år?
Sitat fra: Moggen på torsdag 25. februar 2021, klokken 11:13
Ser ikke problemet med "bruk og kast". Problemet er at vi må få på plass effektiv og god gjennvinning av det som kastes. Som ingenjør ser jeg for meg at alt fra møbler til elbilbatterier må konstrueres på en slik måte at de enkelt kan plukkes i stykker og sepereres på helt automatisert måte.
Jeg trur vi om 20år har "gjennvinningsstandarder" med skala på "gjennvinnbarhet" akkurat som vi idag har feks NCAP. En bil som har høyere score, får lavere årlig skatt.
Når vi får med oss "big business" på circulær ekonomi, vil det skje mere på 5år, æn miljøbeveglsen fått til på 50. Dette ettersom mennesker alltid velger fremsteg og utvikling foran restriksjon og tilbakegang, det ligger i vår natur.
Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:27
For såvidt, så lenge de er utenfor "bomringen" eller andre soner med forbud eller begrensinger.
Etter at de gjorde om hele byen til en eneste stor bom, så betyr dette i praksis utenfor fylkesgrensen.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 25. februar 2021, klokken 12:39
Alle slags biler (inkl. diesel) vil i all fremtid kunne kjøre gjennom Oslo, enten det via Rv 4, E6 eller E18 eller Ring 2 og 3. Bygg ut innendørs og rimelig parkering langs disse veiene, også i sentrum. Om alle bil var i disse parkeringshus, ville fortsatt 98% av Oslo's areal være bilfritt og det er hovedpoenget (biler skal ikke oppta areal og brukes minst mulig innenfor lokalområdene slik at det blir mer plass til mennesker og kollektiv og næringstransport).
Så kan en også ha innfartsparkering i den grad det er interesse for det.