Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Heinz på tirsdag 09. februar 2021, klokken 21:14
Er det normalt at luften går sakte ut av demperene når bilen blir stående i noen dager? Spesiellt fremme.
Skal i utgangspunktet ikke sige hvis alt er i orden. Men det trenger ikke være problematisk om det siger litt i løpet av dager. Hør etter om kompressoren går unormalt ofte og lenge, eller har unormal arbeidslyd. Da bør du få tatt en sjekk.
De skal ikke lekke. Etter en eller annen oppdatering for en stund siden har min begynt å slippe ut litt luft foran etter låsing, men så står den i samme høyde etterpå.
Skal ikke lekke. Obs, fiks snarest slik at kompressor ikke overbelastes og ryker.
Hva vil en fix på dette systemet innebære? Enkle saker, eller dyrt som F...
Sitat fra: Heinz på torsdag 11. februar 2021, klokken 00:15
Hva vil en fix på dette systemet innebære? Enkle saker, eller dyrt som F...
Jeg våger å komme med en høyst uoffisiell tanke om hvor mye jeg tror dette kan komme på..
Det verste er om du må bytte kompressor og dempere/belger. Er du rask kan det godt være det bare er en luft lekkasje som kan fikses en plass. Du burde høre etter lekkasje å prøve å lokalisere. Er du uheldig så må hele støtdemperen og/eller kompressoren byttes.
Kort sagt:
Heldig: 3000-6000
Uheldig 30.000-40.000
Altså. Ekstremt stor fallhøyde her, og ekstreme forskjeller på pris i forhold til hva som faktisk er galt med bilen din..
Jeg måtte bytte kompressor, men kjøpte brukt på grønvold bildemontering, brukt for 4 tusen spenn. Halv pris av ny!
Sitat fra brukermanualen: "Hvis Model S har luftfjæring, justerer den seg
automatisk, selv når strømmen er slått av." Hovedskjermen min gikk i svart og jeg måtte få byttet daughterboard. (minnekortet). I perioden jeg ventet på verkstedstime sank bilen ned foran i løpet av natten. Når jeg skulle ut å kjører blåste den seg opp til riktig høyde. Ba Tesla om å se på dette samtidig som de skiftet minnekortet. Konklusjonen var lekasje i begge demperne foran. Da de ikke hadde dempere på lager måtte jeg vente på de. Og jeg venter fremdeles i over en måned, men med nytt minnekort og alt vel så sluttet lekasjen. Så jeg regner med det fungerer som det skal iht. maunualen. Jeg tror ikke det er smart å kjøre med lekasje, da dette systemet er i utgangspunktet fylt med nitrogen for å holde fukt og frost vekke. En eller annen gang går trykket i nitrogen tanken under grenseverdien og begynner å bruke luft som ikke er tørr. Hvor lenge lufttørkeren i kompressoren holder stand kan vi jo bare spekulere i.
En som jobber på verksted kunne fortelle meg at de fyller vanlig luft om de ikke har nitrogen for hånden. Sikkert ikke noen krise om jeg skulle tippe. Merker at kompressor gjerne går noen lengre sykluser når det er kaldt/fuktig her, og avslutter hver gang med et tydelig "poff". Tipper det er tørking som pågår da.
Er ikke problemet med kompressor at den overoppheter og ryker? Når den blir stående å dure over lengre tid.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. februar 2021, klokken 16:35
En som jobber på verksted kunne fortelle meg at de fyller vanlig luft om de ikke har nitrogen for hånden. Sikkert ikke noen krise om jeg skulle tippe. Merker at kompressor gjerne går noen lengre sykluser når det er kaldt/fuktig her, og avslutter hver gang med et tydelig "poff". Tipper det er tørking som pågår da.
Jeg klipper og limer litt her er fra leverandør av kompressoren: Etter utskifting av den reservedelen MÅ systemet fylles på med CO2 eller nitrogen 5 i henhold til bilprodusentens anvisninger.
Her er fra verkstedshånboken til Tesa: Caution: Tesla recommends using a nitrogen refill kit to refill the air suspension reservoir. Do not use shop air, which might contain contaminants that could damage the air suspension system. Kanskje det blir billigere verkstedsregning når de tar en "shortcut", men levetiden blir nok lengre med en proff utført jobb.
SitatEr ikke problemet med kompressor at den overoppheter og ryker? Når den blir stående å dure over lengre tid.
Det stemmer, men det tåles nok mye i kulden som er nå. Om kompressoren går uavbrutt bør man uansett komme seg på verksted snarest.
En annen ting som kan skje på TMS, noen ganger før kompressoren ryker, er at releet blir overopphetet og brenner istykker. Da vil man høre at arbeidslyden fra kompressoren endrer seg. Hvis man er kjapp å fange det opp berger man kompressoren og må bytte bare releet (og ordne lekkasjen naturligvis).
Tidlige biler får lekkasje i et av rørene pga et kabelnett som ligger og gnager rett på røret. Det kan være et sted å starte om man har lekkasje og vil feilsøke litt selv. Men bilen skal ikke sige av hull i dette røret, men kompressoren vil gå mer og mer. Tar man ut frunken vil man se det. Kan forebygges ved å stripse kablene vekk fra røret.
Min 17-modell måtte bytte begge luftfjærene bak da bilen var så å si ny - den seig i hop i tide og utide, flere ganger så raskt at tilt-alarmen løste ut. Har siden fungert problemfritt frem til i høst, da kom de samme symptomene tilbake, og bilen fikk igjen nye luftfjærer.
Er lett å bytte pakninger i disse demperene selv. Koster 5kr?
Verre hvis det lekker i ventilhuset.
Kompressoren jobber sjelden lenge. Skrur seg av lenge før den blir varm.
Aldri skjønt hvorfor tesla bytter de så hyppig
Releet svis før kompressoren ser det ut til. Når det er brent får kompressoren lavere spenning og går på lavere turtall enn den skal. Kan hende det er en faktor.
Sitat fra: EBjørnen på torsdag 11. februar 2021, klokken 11:01
Sitat fra brukermanualen: "Hvis Model S har luftfjæring, justerer den seg
automatisk, selv når strømmen er slått av." Hovedskjermen min gikk i svart og jeg måtte få byttet daughterboard. (minnekortet). I perioden jeg ventet på verkstedstime sank bilen ned foran i løpet av natten. Når jeg skulle ut å kjører blåste den seg opp til riktig høyde. Ba Tesla om å se på dette samtidig som de skiftet minnekortet. Konklusjonen var lekasje i begge demperne foran. Da de ikke hadde dempere på lager måtte jeg vente på de. Og jeg venter fremdeles i over en måned, men med nytt minnekort og alt vel så sluttet lekasjen. Så jeg regner med det fungerer som det skal iht. maunualen. Jeg tror ikke det er smart å kjøre med lekasje, da dette systemet er i utgangspunktet fylt med nitrogen for å holde fukt og frost vekke. En eller annen gang går trykket i nitrogen tanken under grenseverdien og begynner å bruke luft som ikke er tørr. Hvor lenge lufttørkeren i kompressoren holder stand kan vi jo bare spekulere i.
Hadde et lignende problem da min skjerm var i svart (også datterkort-problem). Fikk samtidig feilmelding på luftfjæring i lilleskjermen og kompressoren gikk ofte, bilen seig når parkert, og en ventil ga høy lyd en gang i blant, som en dumpventil på en turbobil. Verksted mente det var kompressoren som hadde ulyd og sang på siste verset.
Nå, en mnd etter fikset minnekort, har fjæringa fungert som den skal.
Ikke veldig relatert til trådstarter, men greit for andre som kanskje Googler problemet og som har hatt feil med mmcu.
Samme her også, demperne fungerer som de skal igjen etter bytte av minne. Skal bytte bytte begge demperne foran uansett om det er mulig de ikke lekker lengre. De er så rusten at med litt hardhendt pirking går det sikkert hull.