Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: RoadRunner på Lørdag 06. Februar 2021, klokken 23:19

Tittel: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: RoadRunnerLørdag 06. Februar 2021, klokken 23:19
Får levert ny Kia e-niro i løpet av uka og skal til Lillehammer neste uka.
Nedover er det stopp på Øyer, ca. 33 mil ifølge NAF.
På returen er det start fra Lillehammer. Har ikke tatt sjansen på Venabygdsfjellet på vinteren med elbil tidligere pga dårlig dekning på mobil hvis problemer og at det er mye motbakke...

Med kuldegradene som er nå, er det realistisk å kjøre så langt uten å lade underveis, og med plussgrader på føttene?

Jeg har en 2kw dieselvarmer liggende etter en donor-buddy, men vet ikke helt om jeg gidder å stå ute i 10-15 minus og fryse på fingrene for å montere den. Eller trenger jeg det?

Før start begge veier: forvarmet bil. Underveis 1 person uten bagasje med varme innstilt rundt førersetet. Har ikke lyst å kjøre med sovepose, men gjør heller det for å spare tid på vei sørover (eller setter inn dieselvarmeren temporært)
På returen har jeg litt bedre tid :-).
Noen med erfaring som kan anbefale?
Vil helst ha igjen 10% ved ankomst...
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: Barid Belſøndag 07. Februar 2021, klokken 09:29
Ifølge ABRP må du kjøre med 16.3kwh/100km for å klare turen med 10% igjen, som burde gå fint med litt lav varme på klima (18-19 kanskje?) og fornuftig kjøring.
Forøvrig sier ren matte at det holder med 17.4 forbruk, som stemmer bra med at abrp virker å være litt forsiktig med anslag.

Personlig hadde jeg tatt turen og planlagt ingen ladestopp, Niro er utrolig effektiv selv i lave temperaturer, det føles som man kan velge selv hvor langt den skal gå.
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: Barid Belſøndag 07. Februar 2021, klokken 10:25
Lite tillegg, når du skriver forvarmet bil så antar jeg at du setter avreisetidspunkt slik at du har forvarmet batteri?
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: Olemannſøndag 07. Februar 2021, klokken 17:01

Med den kulda som er på Østlandet nå, og dersom du skal holde fart som er over 80 km/t så og heller ikke stille med ullue, stilongs osv, så ville jeg lagt inn et snittforbruk på 20kWt.  Om sommeren kan man klare det ned mot 12 med bevisst kjøring og  moderate hastigheter.
Skal du klare ned mot 16 kWt i den kulda som er nå må du kjøre svært pent og bevisst og kle deg godt og også leve med at du ikke har marginer i reserve.
Bilen er som sagt av andre meget effektiv for forutsigbar, rekkevidde på 32 mil i dagens kulde ved kjøring på europavei/riksvei,  som altså er forbruk på 20 kWt, må ansees som meget bra.
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: RoadRunnerſøndag 07. Februar 2021, klokken 21:59
Forvarmet batteri, ja.
Synes selv det høres optimistisk ut med 1,6 kwt per mil når det er så kaldt. Men jeg har ingen erfaring med eNiro.
Er vant til å tyne kjørelengde fra både Buddy og Tesla, så teknikken er inne. Problemet er jo kalde føtter...
Da tolker jeg svarene slik at det er på grensa, og at jeg uansett må stille i superundertøy og topplue. Spørs om jeg må prøve å få justert tidsplanen noe.
Takk for feedback.
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: hancheOnsdag 10. Februar 2021, klokken 19:55
Har ikke tatt sjansen på Venabygdsfjellet på vinteren med elbil tidligere pga dårlig dekning på mobil hvis problemer og at det er mye motbakke...
Jeg kjører der iblant, og har trodd at problemene med mobildekningen på strekningen var en saga blott. Men det skal innrømmes at jeg ikke kjører med blikket stivt festet på mobilen for å se om jeg har dekning eller ikke.

Motbakkene er vel ikke så mye å være redd for, du får jo en del tilbake med regenerering på vei ned til Enden. Og så kaldt som det er nå, trenger du neppe være redd for at det blir for glatt.
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: RoadRunnerLørdag 20. Februar 2021, klokken 21:36
Det ble endring i planene, så på vei Tr. heim - Lillehammer ladet jeg 32 % på Otta og kom fram med 30 % i rest (overnattet i bilen med lading hos Eidsiva energi). Utetemp - 5.til - 12 og 345 km, temp i bilen 20C/driver heater påslått. Startet med batteri på 1C og det var bare rundt 6 grader da jeg kom fram.

På retur startet jeg på 95‰, Utetemp ca - 1C, batteritemp 18C og innetemp 22C (bilen hadde stått inne i 2. 5 døgn i 22 grader).
Samme rute nordover, Utetemp mellom - 3 til +5. Rest 22% og 342km kjørt. Computeren sier 1,46 kWh per mil. Lett bløte veier, ikke nedbør å snakke om.
1,74 kWh per mil ved Hjerkinn.

Er imponert over effektiviteten på denne farkosten. Kjøring på sommerstid blir uproblematisk :-). Og vinterkjøring med varmt batteri på starten er også uproblematisk i normale vintertemperaturer!
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: RJKLørdag 20. Februar 2021, klokken 22:57
Temmelig drøyt å skryte av å kjøre bil med så høy promille...

FY...!!!!!!

"På retur startet jeg på 95‰"

 :laugh:
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: turfsurfſøndag 21. Februar 2021, klokken 10:33

"På retur startet jeg på 95‰"

 :laugh:
Med så høy promille (ca en halv liter ren alkohol i blodet) hadde man vært dau for lenge siden...
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: Barid Belſøndag 21. Februar 2021, klokken 11:16
Takk for oppdateringen, effektiviteten på dette drivverket er bare å ta av seg hatten for😊
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: Olemannſøndag 21. Februar 2021, klokken 11:53

Den burde bli referansen andre måler seg mot :D

Min erfaring er at man alltid klarer kjøre med forbruk under 20 kWt/10 mil, selv med minus 15-20 grader.  Unntatt selvsagt stigning og mye kjøring i motorveihastighet.

På sommeren klarer man, om man vil og går inn for det, kjøre bilen på 12 kWt/10 mil, som gir rekkevidde på over 50 mil. Selv med "normal" kjøring, samme betingelser som nevnt over hva gjelder stigning og mye kjøring i motorveihastighet.
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: RoadRunnerMandag 22. Februar 2021, klokken 20:09
Jeg er spent på hvordan ordinær kjøring vil bli utover våren og sommeren.
Kjører endel på strekningen Trondheim - Kristiansund, og det er ofte mye sørvest vind og bløte veier. Dette kombinert med endel fjellpartier bidro ihvertfall til å trekke forbruket på Teslaen opp.
På 100000 km / 5år var snittet 2.21 kWh per mil.
Basert på overstående, bør snittet på Niroen komme betraktelig under dette.
Første tur blir til helga - blir interessant!
Tittel: Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
Skrevet av: geearMandag 22. Februar 2021, klokken 21:41
Niroen er betydelig mer gjerrig på forbruket, og har heller ikke standbyforbruk. Men så er det ikke veldig spennende å gi gass med Niroen heller, så det henger vel kanskje litt sammen.

Med 2,21 på Model S (?), så tipper jeg du havner 0,5 ned med Niro. Pluss at du slipper alt standbyforbruket til Teslaen, som ikke er med i noen statistikker.