Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: JoKnut på lørdag 06. februar 2021, klokken 10:01
Har bestilt bil og venter på leveranse i april.
I samtale med med selger (BOS), så har jeg fått et tilbud på en etterbehandling av den originale rustbeskyttelse når bilen ankommer Norge. Dette skal gjøres via BOS hos et lokalt spesialfirma innen understellsbehandling. Utførelsen skal være etter MB godkjent metode og materiale.
Mine spørsmål til forumet er:
1. Er det noen andre som har gjort dette før leveranse av ny bil
2. Er den originale understellsbehandlingen fra fabrikk så mangelfull for norske forhold at det er nødvendig å gjøre en etterbehandling i Norge
3. Bør man heller vente f.eks. 3 år før en etterhandling gjøres
JoKnut :+1: det er helt korrekt det du skriver om BOS reglene. Og slik bør det være for det handler om kvalitet. Ikke alt innen dette faget er like bra. BOS har valgt det beste.
"Dette skal gjøres via BOS hos et lokalt spesialfirma innen understellsbehandling"
Biler som blant annet skulle leveres til Norge ble kjørt rett fra fabrikk til understells behandling i Tyskland før de ble skipet til Norge. Er denne behandlingen så dårlig at det må gjøres en ny straks bilen kommer til Norge? Hvis ikke ville jeg ventet til det var på tide med rebehandling.
Har sett hvordan eqc ser ut under dekslene, med mb sin behandling og ble overbevist om at en komplett behandling på ny bil er nødvendig om du tenker levetid. Det er svert lite behandling bak paneleler. Gjør det gjennom bilforhandler på nybil, det vil lønne seg ved salg. Ved å vente 2 til 3 år er effekten mye dårligere.
Jeg venter også på en EQC ved påsketider...... Hva pris ligger en slik understellsbehandling på? Er BOS som står for den? Det er jo også andre godkjente tektylverksteder her og der. Noen tips?
Har ikke EQC men har tatt tectyl på B klasse og våre andre elbler selv om de er hurtig behandlet av BOS. Anbefaler å bestille støydemping før 1 behandling. Dette har senket støynivået på våre biler. Ser på firma bilen(Berlingo) som er 6 år og 151000 og tectylert 3 ganger at rusten kommer der bilen ikke er behandlet. Bilen går i salt suppe hele tiden på E6. De måtte sandblåse understell før 2 rebehandlig etter 3,5år pga rust selv om bilen var tectylert og støydempet før den var kjørt 10 km på vei når den var fabrikk ny.. Dette sier litt om hvor fort det ruster.
Ja, Tectyl er helt gull.
Men igjen hør hva BOS eller det du kjøpte bilen, hva de godkjenner ift nybil rustgarantien. Og bru det de anbefaler.
Sitat fra: HuPer på mandag 22. februar 2021, klokken 16:00
Jeg venter også på en EQC ved påsketider...... Hva pris ligger en slik understellsbehandling på? Er BOS som står for den? Det er jo også andre godkjente tektylverksteder her og der. Noen tips?
Jeg har forhørt meg litt rundt angående behandling som blir utført hos Mercedes i Tyskland før shipping til Norge. I hjulbuer og kanaler ol. er det veldig bra utførelse, men det som blir sagt er at på hjuloppheng, traverser, bærebroer ol. er det lite eller ingen behandling.
Tror en vanlig pris på en fullstendig understellsbehandling av bilen vil ligge på ca. 8000,-. Tar man bilen til behandling før utlevering til kunde, så sparer man mye på å at de slipper å vaske og rengjøre bilen under før behandling.
I mitt tilfelle så har jeg fått et estimat på snaue 5000,- fra BOS. Alt blir utført før jeg får bilen ferdig utlevert som ny bil i april. BOS organiserer dette, leverer/henter bil hos et eksternt firma som utfører dette etter Mercedes-Benz spesifikasjoner og godkjenning. Og innenfor garanti vilkår.
Vet ikke om dette blir litt "smør på flesk", men tror jeg kanskje går for dette i disse saltlake tider.
Leste en interessant artikkel i NAF-Motor idag, som tar opp dette temaet. Selv om Mercedes kom godt ut :) https://motor.no/bil/bare-mercedes-lager-biler-for-norge/192426
JoKnut.. :+1: løp og kjøp :D du har fått et veldig godt BOS tilbud. Jeg vet det. Og garanti forpliktelser er overholdt. Det er gull verdt!
"I mitt tilfelle så har jeg fått et estimat på snaue 5000,- fra BOS. Alt blir utført før jeg får bilen ferdig utlevert som ny bil i april. BOS organiserer dette, leverer/henter bil hos et eksternt firma som utfører dette etter Mercedes-Benz spesifikasjoner og godkjenning. Og innenfor garanti vilkår."
Ny interessant artikkel i Motor hvor de tar for seg rustbehandling på nye biler fra de forskjellige importører.
Som tidligere sagt, Mercedes kommer veldig godt ut.
https://motor.no/bil/store-forskjeller-i-rustbehandlig-av-nye-biler/192512
Litt spørsmål:
1. Er ikke hele batteriet dekket av en aluminiumsbeskyttelse, og denne store flaten kan da ikke ruste?
2. Er det ikke benyttet bærearmer m.m. i aluminium som også reduserer faren for rustproblemer? Jeg finner lite info om bruken av aluminium i denne bilen.
Igjen står hjulbuer og masse annet som ikle jeg vet om, men igjen, batteriet dekker et ganske stort areal og det bør vel utgjøre en vesentlig forbedring i forhold til andre biler.
Batteriet er montert i en alukasse, men det er ikke bunnplaten i bilen, den ligger ovenfor denne og er i stål. Det finnes bilder på nettet av bilens underside med plastpaneler demontert, det viser at å tilleggsbehandle nok er en god ide.