Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => B-Electric => Emne startet av: Napalmberg på fredag 29. januar 2021, klokken 20:57
Hei. Jeg har nå byttet ut min 2018 Leaf med en B-electric 🤗 I garasjen har jeg en Zaptec ladeboks med kurs på 32AMP. Når jeg lader med 1 fase får jeg ladehastighet på 3,6kw. Vil jeg kunne få høyere ladehastighet hvis jeg aktiverer 3 fas lading i boksen? Zaptec laderen støtter 3 fas lading på 230v IT nett.
Du kan få 11 kW, men det er en viss mulighet for at det krever 400 V 3-fas. Jeg lader greit på 11 kW her.
Sitat fra: Napalmberg på fredag 29. januar 2021, klokken 20:57
Hei. Jeg har nå byttet ut min 2018 Leaf med en B-electric 🤗 I garasjen har jeg en Zaptec ladeboks med kurs på 32AMP. Når jeg lader med 1 fase får jeg ladehastighet på 3,6kw. Vil jeg kunne få høyere ladehastighet hvis jeg aktiverer 3 fas lading i boksen? Zaptec laderen støtter 3 fas lading på 230v IT nett.
Du får bare 3,6 kw på 1 fase og 3 fase går ikke, du må ha 400 v for å få 11kw.
Men som det står om i en annen tråd på forumet her (Hjemmelader B-klasse) så er det er et triks du kan gjøre i ladeboksen, du kan laske sammen L klemmene L1,L2 og L3, da sies det at får en ladeffekt på 7,4 kw
Det finnest triks. Men om bilen er berekna for max 11kw 3fas 400V TN eller 3.6kW 1fas, så kan den vere dimmensjonert for maks 16A i sine fase og N kablar. Med 'triks' kan du risikere å få 2x16A i fase kablar og heile 28A i N leder. Det herskar derfor tvil om dette er trygt. Paralellkobling med lasking av L1-2-3 saman til en "superfase" skal eg ikkje uttale meg om, eg mistenker det er endå meir tvilsomt.
Det er ikkje standard. Rådet er: Styr unna.
(Eit dyrt alternativ er installasjon av 230V til 400V 12kVA transformator)
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no