Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: espenri på torsdag 28. januar 2021, klokken 11:51

Tittel: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenritorsdag 28. januar 2021, klokken 11:51
Hei,

har nå hatt I-Pace hjemme på prøvekjøring, og kjøremessig treffer den veldig bra, praktisk treffer den ok, og følelsesmessig treffer den bra. Nå går vurderingen litt på hvilke modeller jeg skal se etter. Jeg har derfor følgende spørsmål:

1. Er det noen forskjell på MY19 og MY20 som jeg bør være obs på? Hardware eller software. Jeg kjenner til at MY21 har noen endringer, men jeg ser ikke at de er store nok til å forsvare prisen for ny bil vs 1-2 år gammel.

2. Er det noen forskjell på kjørekomfort / følelse på luft og stålfjærer? Bilen jeg testet var med luft, men med midre stål har dårligere komfort har jeg egentlig ikke behov for luft.

3. Jeg har 22 mil og 800 netto høydemeter til hytta (Oslo øst - Hemsedal), med en snitthastighet på rundt 70km/t, høyeste fartsgrense 90km/t (ca 2-3mil). Kjører stort sett alltid med takboks. Ut fra diverse rapporter her trodde jeg dette skulle være oppnåelig med grei margin, men når jeg leker med ABRP så ser jeg at nesten uansett vær, føre og temperatur så ender jeg opp med at den anbefaler lading i Gol. Er det slik at denne bilen ikke vil takle denne turen uten lading på vinter?

4. Ettermontering av hengerfeste; jeg har lest at noen uavhengige verksted kan montere uorginalt hengerfeste med en totalkost på ca 10k, men så leser jeg også at det ikke er bare å montere hengerfeste hvis den ikke er klargjort for det, og at man da må strekke kabler helt fra front til bak. Noen som vet med sikkerhet hva som stemmer her? Utvalget bruktbiler blir rimelig mye større dersom det er grei skuring med ettermontering av hengerfeste.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 28. januar 2021, klokken 13:02
I høst prøvde jeg å leite etter tilbud for ettermontering av hengerfeste.

Det eneste jeg fant var en fabrikant som ville gjøre det gratis, hvis den får en bil som kan brukes til å utvikle en prototype. Da må man frakte bilen til Phoenix.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 28. januar 2021, klokken 13:13
Kan prøve å svare, men uten ansvar for mulige feil....

1. Nei, det var diverse problemer med MY19 som er rettet opp til MY20, bla. for kort kabel til en av drivenhetene men de MY19 med problemer bør være fikset nå.

2. Mange som synes stålfjærer er helt ok men det er subjektivt, hadde jeg ikke hatt bruk for bakkeklaringen så har jeg kjøpt med stålfjærer.

3. Kjører også med takboks og snitt 70km/ og har ikke hatt under 300km rekkevidde på vinteren. Men vinter er så mangt, det som suger er dårlig føre, motvind og kupevarmeren. Ser forbruket høyt ut skru ned temperaturen i bilen. Det kan lønne seg med glasstak hvis du kjører mye med takboks pga. støy.

4 Det er brink som leverer til Jaguar, det samme som her https://geparden.no/cars/jaguar/2019/i-pace/-/sKFKDbiuwgicWAtsRdduhR og Jaguar kan levere orginalt lednings sett. Tror alle er forberedt for det elektrisk pga. den orginale sykkelholderen.

Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: 4Matic Fanatictorsdag 28. januar 2021, klokken 13:30
2. Ja, det er forskjell. Spesielt returdempingen fungerer bedre med luft og bilen ser bedre ut, med stål ser den litt styltete ut.  My humble opinion of course ;)
Ellers er det jo suverent å kunne heve bilen til godt over 20cm bakkeklaring om man skal gjennom en snøskavl eller litt dårlig vei.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: chargeduptorsdag 28. januar 2021, klokken 13:46
1: Noen (på facebook spesielt) som mener skjermen på 2020 er raskere enn 2019, men jeg tipper det er fordi de har prøvd 2019 i 2019 (altså før de siste oppdateringene). Jeg tror bilene er helt like, men dette vet sikkert andre bedre enn meg.
2: Jeg har hatt både med og uten, men det er et par år siden jeg hadde uten. Hvis man ikke trenger heving til brøytekanter/snø/offroad eller senking for syns skyld når man parkerer er det relativt lite forskjell (min mening, uten å ha prøvd bil med og uten rett etter hverandre).
3: Har du sjekket at ABRP har riktige parameter? Tenker da spesielt på "destination arrival SoC" som står på 10% til vanlig. Jeg har brukt bilen Oslo-trysil, ca 22 mil og da sier ABRP at jeg kan klare det ved å maks ligge i 100km/t på motorveien, men det går akkurat ved å følge fartsgrense etter min erfaring i januar. Ettersom Oslo-Hemsedal har lavere hastighet (mindre motorvei) vil jeg tro at en skal kunne klare å komme fram uten lading ved de fleste temp/vær/kjøreforhold.
4: Angående ettermontering av hengerfeste: Sjekk Jaguar gruppene på facebook (bruk søkefunksjonen). Jaguar forhandlere tar alt fra 20-38' for ettermontering (noen tar rett over 20', mens andre tar nesten 40' har jeg lest). Der kan du også sannsynligvis finne hvilke andre bilverksteder som fikser slikt (flere som har gjort det). Jeg synes å huske jeg har lest at alle norske I-pace er klargjort for hengerfeste (dvs uten å måtte trekke kabler fra fronten), men ta det med en klype salt.
Er på facebook gruppene jeg har lest at ettermontering tar ca 3 timer for en som er litt nevenyttig, så info om hengerfeste/ettermontering/priser er mye større der enn på dette forumet.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 28. januar 2021, klokken 15:50
Monteringsanvisning feste;
http://accessories-instructions.jaguar.com/enUSA/ipace/G2416295
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Tellustorsdag 28. januar 2021, klokken 16:40
Sitat fra: espenri på torsdag 28. januar 2021, klokken 11:51
Hei,

3. Jeg har 22 mil og 800 netto høydemeter til hytta (Oslo øst - Hemsedal), med en snitthastighet på rundt 70km/t, høyeste fartsgrense 90km/t (ca 2-3mil). Kjører stort sett alltid med takboks. Ut fra diverse rapporter her trodde jeg dette skulle være oppnåelig med grei margin, men når jeg leker med ABRP så ser jeg at nesten uansett vær, føre og temperatur så ender jeg opp med at den anbefaler lading i Gol. Er det slik at denne bilen ikke vil takle denne turen uten lading på vinter?


Denne har jeg bra kjenskap til. Bor i Oslo og har hytte i Hallingdal. 217 km og 800 høydemeter forskjell. Var på en dagstur til hytta nylig (nødvendig ærend!). Oppholdsvær, men kaldt. Målte minus 20 grader mellom Gol og Ål.
Startet med forvarmet batteri og kupe. Kom frem til hytta med rundt 30 % igjen (husker ikke helt). Forbruk på 25.9 kW/100 km. Snittfart 71 km/t. Ladet til 60% på GOL på vei tilbake. og hadde vel 11% da jeg kom tilbake. Forbruk Gol Oslo (null høydemeter) var forøvrig hyggelige 21.3 kWh/100 km.

Det skal  svært mye til at du må lade på tur til hytta vinterstid. Jeg har forøvrig en HSE med 20 tommers vinterhjul.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400fredag 29. januar 2021, klokken 08:54
Sitat fra: Tellus på torsdag 28. januar 2021, klokken 16:40
Sitat fra: espenri på torsdag 28. januar 2021, klokken 11:51
Hei,

3. Jeg har 22 mil og 800 netto høydemeter til hytta (Oslo øst - Hemsedal), med en snitthastighet på rundt 70km/t, høyeste fartsgrense 90km/t (ca 2-3mil). Kjører stort sett alltid med takboks. Ut fra diverse rapporter her trodde jeg dette skulle være oppnåelig med grei margin, men når jeg leker med ABRP så ser jeg at nesten uansett vær, føre og temperatur så ender jeg opp med at den anbefaler lading i Gol. Er det slik at denne bilen ikke vil takle denne turen uten lading på vinter?


Denne har jeg bra kjenskap til. Bor i Oslo og har hytte i Hallingdal. 217 km og 800 høydemeter forskjell. Var på en dagstur til hytta nylig (nødvendig ærend!). Oppholdsvær, men kaldt. Målte minus 20 grader mellom Gol og Ål.
Startet med forvarmet batteri og kupe. Kom frem til hytta med rundt 30 % igjen (husker ikke helt). Forbruk på 25.9 kW/100 km. Snittfart 71 km/t. Ladet til 60% på GOL på vei tilbake. og hadde vel 11% da jeg kom tilbake. Forbruk Gol Oslo (null høydemeter) var forøvrig hyggelige 21.3 kWh/100 km.

Det skal  svært mye til at du må lade på tur til hytta vinterstid. Jeg har forøvrig en HSE med 20 tommers vinterhjul.

I snitt 70 er merforbruket med en takboks (Thule Flow) rundt 3-4kWh/100km og den bryr seg ikke om temperatur så om sommeren er merforbruket prosentvis høyere.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: fantonsenfredag 29. januar 2021, klokken 09:36
Sitat fra: chargedup på torsdag 28. januar 2021, klokken 13:46
1: Noen (på facebook spesielt) som mener skjermen på 2020 er raskere enn 2019, men jeg tipper det er fordi de har prøvd 2019 i 2019 (altså før de siste oppdateringene). Jeg tror bilene er helt like, men dette vet sikkert andre bedre enn meg.

Dette er nok ene og alene på grunn av software-oppdateringer. MY19 og MY20 er helt identiske biler.
Min tidlige MY19 har vært betydelig raskere og mere stabil det siste året enn det første på grunn av software-oppdateringene. Selv om den fortsatt ikke er verdens-ledende på infotainment, så er det nå kun egentlig bagateller igjen som jeg lever greit med nå.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: 4Matic Fanaticfredag 29. januar 2021, klokken 11:13
Sitat fra: fantonsen på fredag 29. januar 2021, klokken 09:36
...Min tidlige MY19 har vært betydelig raskere og mere stabil det siste året enn det første på grunn av software-oppdateringene. Selv om den fortsatt ikke er verdens-ledende på infotainment, så er det nå kun egentlig bagateller igjen som jeg lever greit med nå.
Dette er min oppfatning også. Etter at jeg kom på S19Cxxx og videre opp har ting fungert "greit nok".
Fremdeles litt varierende tidsforbruk ved oppstart og noen millisekunder lag på ryggekamera men dette er til å leve med.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: turfsurffredag 29. januar 2021, klokken 12:10
Sitat fra: fantonsen på fredag 29. januar 2021, klokken 09:36

Min tidlige MY19 har vært betydelig raskere og mere stabil det siste året enn det første på grunn av software-oppdateringene. Selv om den fortsatt ikke er verdens-ledende på infotainment, så er det nå kun egentlig bagateller igjen som jeg lever greit med nå.
Jeg kjøpte en brukt MY19 som ikke hadde blitt oppdatert det siste året. Det første jeg gjorde var å bestille time for oppdateringer. Opplevelsen gikk fra "holy crap, dette var ille" til "greit nok".
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenrionsdag 03. februar 2021, klokken 13:33
Takk for alle svar!

Betryggende å høre at jeg kan regne med å komme opp på hytta uten lading, selv om det fort blir noen obligatoriske pauser uansett med to små barn i baksetet.

Får snuse litt rundt på Finn og se om det dukker opp noe interessant. Prøvde å fiske ut av forhandler om det var forventet noen prisjustering på ev400 etter at ev320 var borte fra lager, men han var flink selger og mente selvfølgelig at hvis det kom en justering så ville det være at prisen skulle opp!
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Kanuttentorsdag 04. februar 2021, klokken 22:46
Jeg ville ikke følt meg helt trygg på å komme frem. Jeg har hytte i Trysil, ganske nøyaktig 21 mil hjemmefra dør til dør, og på onsdag gikk det ikke å komme helt opp på en lading. Ladet 8% i Elverum, og hadde 2% igjen ved ankomst. Hadde jeg ikke ladet underveis hadde jeg neppe kommet frem.

Det var ned mot -25 grader enkelte steder på veien, så det var nok hovedårsaken - jeg har aldri måttet lade på veien tidligere.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Tellustorsdag 04. februar 2021, klokken 23:18
Veien til Trysil har lange strekk med 110 km/t. Kan ikke sammenlignes med veien til Hallingdal.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: turfsurffredag 05. februar 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Kanutten på torsdag 04. februar 2021, klokken 22:46
Jeg ville ikke følt meg helt trygg på å komme frem. Jeg har hytte i Trysil, ganske nøyaktig 21 mil hjemmefra dør til dør, og på onsdag gikk det ikke å komme helt opp på en lading. Ladet 8% i Elverum, og hadde 2% igjen ved ankomst. Hadde jeg ikke ladet underveis hadde jeg neppe kommet frem.

Det var ned mot -25 grader enkelte steder på veien, så det var nok hovedårsaken - jeg har aldri måttet lade på veien tidligere.
Nå er det vesentlig mere motorvei på denne strekningen enn Oslo-Hemsedal, og nok høyere fart på landeveien. Men, hva slags dimensjon har du på vinterhjulene?
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Kanuttenfredag 05. februar 2021, klokken 11:53
Sitat fra: turfsurf på fredag 05. februar 2021, klokken 10:50
Nå er det vesentlig mere motorvei på denne strekningen enn Oslo-Hemsedal, og nok høyere fart på landeveien. Men, hva slags dimensjon har du på vinterhjulene?

Enig i at det er mer motorvei (men 1 mil kortere), men så var jeg en bra bit unna å klare turen også, så jeg er ikke 100% sikker på at det går bra til Hemsedal.

Jeg har 20" vinterhjul.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenrifredag 05. februar 2021, klokken 12:04
Jeg bruker aldri under 3 timer på de 220km (sammen med familien), noe som gir en snitthastighet på maks 73kmt, regner med det er rimelig langt under snittfarten man kan regne med til Trysil. I realiteten er snittfarta som oftest ca 65kmt, ikke inkludert stopp.

Men så har selvfølgelig andre forhold også innvirkning, blir fryktelig vanskelig å synse. Får vel bare prøve ut se om det holder :)
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: turfsurffredag 05. februar 2021, klokken 12:12
Sitat fra: Kanutten på fredag 05. februar 2021, klokken 11:53
Enig i at det er mer motorvei (men 1 mil kortere), men så var jeg en bra bit unna å klare turen også, så jeg er ikke 100% sikker på at det går bra til Hemsedal.

Den motorveibiten utgjør mye. Som du ser over, både jeg og flere som har erfaring med den aktuelle veien, så tilsier det at det skulle gå bra. Laveste rekkevidde jeg har sett herifra er 25 mil, da med temperaturer fra -15 ved start, men mellom -20 og -30 det meste av turen. Da med 20" vinterhjul. Det er da dog ekstremtilfelle, og kan avhjelpes både med 18" vinterhjul og litt lavere fart (snittfarten var godt over 80).
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Tellusfredag 05. februar 2021, klokken 13:26
Forskjellen på 120 km/t (hvis man liker å ligge litt over) og 70-80 km/t (store deler av veien til Hallingdal) utgjør en dramatisk forskjell i forbruk.


Når dette er sagt så vil det sikkert finnes situasjoner hvor også jeg måtte stoppe å lade på vei til hytta, men foreløpig har jeg hatt god margin. Skal en tur opp igjen i helgen. Det er meldt under -10 grader nesten hele veien, men det blir sol. Sola begynner å bli såpass sterk at det begynner å få innvirkning på kupetemperaturen. Blir veldig overasket hvis jeg må lade på vei opp denne helgen  :) 

Med takstativ med nogo oppå, snødrev, midt på natta, kraftig vind fra nordvest og hard høyrefot så må man nok lade på vei til hytta i Hallingdal også.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Tellusmandag 08. februar 2021, klokken 11:52
Helgens tur til hytta:
Gjenståede batteri: 27%
Avstand 216,1 km
Høydeforskjell +800 m
Snittforbruk 25,6 kWh/100 km
Snitthastighet: 72 km/t
Utetemperatur: -8 til -19. Under -10 mesteparten av turen. Ellers fine forhold.
Beregnet energi i batteriet (0-100%) : 76 kWh.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Barfotmandag 08. februar 2021, klokken 12:22
Dvs, Tellus, at på dagsturen din hadde du maks rekkevidde på 308,5 km og på helgeturen din nå 295,9 km før det var tomt.

Strekket vi kjører, blir 360 km Øygarden til Vaset, med stigninger etter Gudvangen, mellom Flåm og Aurland og over Filefjell og så til slutt ca. 400 høydemetre fra Røn opp til Vaset. Men tidligere input er at man "får igjen" oppoverbakkene i regenerering nedover og stort sett bare bruker strøm som på flat vei.

Med en fornuftig buffer 10 % må vi da lade ca. 19 kwh et sted på turen vår, vinterstid. Hvor lang tid vil det ta ?

Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenrimandag 08. februar 2021, klokken 12:57
Igjen fine forbrukstall som blir presentert her.

Er det mulig å enkelt lese ut andel AC vs DC lading på I-pace? Vet at dette er mulig på bl.a. Tesla, og det har stor påvirkning på degradering av batteri, generelt sett. Uten at jeg vet om det gjelder spesifikt for I-pace, eller om de faktisk har nok initielt buffer til at det ikke merkes.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400mandag 08. februar 2021, klokken 13:04
Sitat fra: Barfot på mandag 08. februar 2021, klokken 12:22
Dvs, Tellus, at på dagsturen din hadde du maks rekkevidde på 308,5 km og på helgeturen din nå 295,9 km før det var tomt.

Strekket vi kjører, blir 360 km Øygarden til Vaset, med stigninger etter Gudvangen, mellom Flåm og Aurland og over Filefjell og så til slutt ca. 400 høydemetre fra Røn opp til Vaset. Men tidligere input er at man "får igjen" oppoverbakkene i regenerering nedover og stort sett bare bruker strøm som på flat vei.

Med en fornuftig buffer 10 % må vi da lade ca. 19 kwh et sted på turen vår, vinterstid. Hvor lang tid vil det ta ?
Tar ca. en halv time på vinteren, lader mens du handler. Du må for all del ikke la bilen stå på mens du lader, da kan det ta lang tid...

Regenerering fungerer ja.... her ble 16kWh regenerert.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400mandag 08. februar 2021, klokken 13:05
Sitat fra: espenri på mandag 08. februar 2021, klokken 12:57
Igjen fine forbrukstall som blir presentert her.

Er det mulig å enkelt lese ut andel AC vs DC lading på I-pace? Vet at dette er mulig på bl.a. Tesla, og det har stor påvirkning på degradering av batteri, generelt sett. Uten at jeg vet om det gjelder spesifikt for I-pace, eller om de faktisk har nok initielt buffer til at det ikke merkes.
I-Pace er svært konservativ på batteriet, det er en grunn til at den ikke er lademester. "Bufferet" er ca 4% på topp. Har ennå ikke hørt om en I-Pace med degradering, har det vært noe så er det feil på enkelt celler.

Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: turfsurfmandag 08. februar 2021, klokken 13:16
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 08. februar 2021, klokken 13:04
Tar ca. en halv time på vinteren, lader mens du handler. Du må for all del ikke la bilen stå på mens du lader, da kan det ta lang tid...
Det er med kaldt batteri. Hvis man startert hjemmefra med forvarmet bil og starter lading på 10-20% så bør det ikke gå så treigt. Kanskje 15-20 minutt.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400mandag 08. februar 2021, klokken 13:33
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2021, klokken 13:16
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 08. februar 2021, klokken 13:04
Tar ca. en halv time på vinteren, lader mens du handler. Du må for all del ikke la bilen stå på mens du lader, da kan det ta lang tid...
Det er med kaldt batteri. Hvis man startert hjemmefra med forvarmet bil og starter lading på 10-20% så bør det ikke gå så treigt. Kanskje 15-20 minutt.
Ja og hvis en forvarmer batteriet før avgang så blir det bra, første gangen jeg ladet var det etter at bilen hadde stått ute i -20 over natten og attpå til satt jeg inne i bilen med klima på mens jeg ventet på lading, megatabbe. Heldigvis er rekkevidden så bra at jeg var ikke nødt til å lade. Siden har jeg egentlig ikke tenkt over ladehastighet, den har vært mer enn bra nok for mitt behov, jeg må også ha pause hver 4de time. Og hvis konservatismen til Jaguar fører til at batteriet degraderes lite så er jeg fornøyd med det som det er nå.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Tellusmandag 08. februar 2021, klokken 14:12
Sitat fra: Barfot på mandag 08. februar 2021, klokken 12:22
Dvs, Tellus, at på dagsturen din hadde du maks rekkevidde på 308,5 km og på helgeturen din nå 295,9 km før det var tomt.

Strekket vi kjører, blir 360 km Øygarden til Vaset, med stigninger etter Gudvangen, mellom Flåm og Aurland og over Filefjell og så til slutt ca. 400 høydemetre fra Røn opp til Vaset. Men tidligere input er at man "får igjen" oppoverbakkene i regenerering nedover og stort sett bare bruker strøm som på flat vei.

Med en fornuftig buffer 10 % må vi da lade ca. 19 kwh et sted på turen vår, vinterstid. Hvor lang tid vil det ta ?

Jeg ladet på vei tilbake samme dag som jeg kjørte opp. Ladet fra 14-56 %. Gikk med 40.33 kWh. Makseffekt 70 kW og snitteffekt 56 kWh. Siste 5 minutter før lading var jeg nesten alene på veien og tok noen hurtige aksellerasjoner etterfulgt av maks regen. Mulig det et hjalp bittelitt på batterivarmen. Var i hvert fall fornøyd med ladehastigheten. Batteriet hadde i hvert fall ikke blitt iskaldt.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenritirsdag 16. mars 2021, klokken 20:39
Vil bare benytte anledningen til å takke for gode svar i diverse tråder her som har overbevist meg om å velge I-Pace. Plukker opp en fin HSE FE en av de nærmeste dagene og kan ikke skjønne annet enn at det er mye bil for pengene.

Nå gjenstår det å se om jeg klarer å leve med kompromisset på plass i forhold til Outlander som byttes ut, det regner jeg med går greit. Første test blir påsken med fulllastet bil :)
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenritirsdag 23. mars 2021, klokken 08:46
Har nå hatt denne bilen noen dager, trives veldig godt :) Har dog noen spørsmål:

Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 23. mars 2021, klokken 13:04
1. bruker nedre skjerm for klima
2. er bilen fullt oppdatert ? blir uansett en vanesak
3. fungerer greit hos meg
4. 18" Nokian R3 og 18" Michelin Latitude HP, kunne ha vært mere støysvake
5. Synes den er normal.
6. Virker hos meg på flere telefoner, bruker du USB i midtkonsoll?
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenritirsdag 23. mars 2021, klokken 13:38
Sitat
2. er bilen fullt oppdatert ? blir uansett en vanesak
Ja, var inne hos Motorpool som forsikret om at den hadde nyeste software rett før jeg tok over. Mulig jeg må dobbeltsjekke dette i infotainment eventuelt. Om det ikke også står i wattcat / Jaguar Remote.
Sitat
6. Virker hos meg på flere telefoner, bruker du USB i midtkonsoll?
Ja, funker med Apple Carplay. Plugger jeg inn en Android får jeg kun velge Remote Apps
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: chargeduptirsdag 23. mars 2021, klokken 15:00
1. Bruker nedre skjerm for klima. Speedometer med navi på en av sidene og medieinfo på andre siden. Hovedskjermen står i darkmode og brukes ganske sjelden (til å trykke inn destinasjon, sjekke prosentvisning batteri osv). Veldig smak og behag, etter en stund finner man ut av hva man liker best selv.
2. Enig at det virker litt tilfeldig når de kommer på eller ikke, men er vant til å trykke på kameraikonet hvis jeg må ha kamera foran som når jeg parkerer hjemme og MÅ kjøre nærmere enn konstant piping på sensor.
3. Føler det skal mer til enn fortauskanter/brøytekanter dersom en ikke kjører rett mot det...
4. Støyforskjell aner jeg ingenting om, men er flere som bytter til mindre felger pga forbruk og sikkert også støy.
5. Er enig i at følelsen i bremsepedalen er annerledes enn andre biler, eneste jeg misliker med bilen ved aktiv kjøring.
6. For sikkerhets skyld, du har Android Auto appen på tlf?
Vet at forhandlere fjernet muligheten til å starte AA på noen biler i 2019 (?), men trodde den sperringen ble fjernet igjen?
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 23. mars 2021, klokken 18:27
Stol ikke på at Motorpol vet om du har siste versjon av software. Har blandede erfaringer med den som ligget på Billingstad i alle fall  :)

Ang pedalen så er det slik da den virker i to trinn. Den første del av vandringen aktiverer regenereringsbrems, mens om du trykker hardere bremser du med bremsene. Synes den er helt grei men krever litt tilvenning.

Android Auto fungere helt fint på min Samsung S9. Det gjelder og det meste du nevner men kamera må du nok velge litt etter behov.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenritirsdag 23. mars 2021, klokken 21:02
Se der ja, gikk ut i bilen, og den hadde S19A. Etter oppdatering dukket Android Auto opp og fungerte selvfølgelig med en gang. Deilig!

På "Vehicle software" står det ingen versjon, hva kan det bety? Når det er snakk om disse diverse H280 osv, er det versjoner som skulle vært listet opp her?

Angående bremsepedal; Jeg har to andre biler med regenerering som har betydelig bedre initiell respons, men det er nok en vanesak. Mest opptatt av at alt er som det skal, og det tyder det jo på :)

Forresten godt tips å legge skjermen svart. Det var veldig behagelig, og likte også at HUD og lys i knapper ellers i bilen ble dimmet automatisk samtidig. Det er mye hidden features her som jeg må lære meg.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: JorgenMtirsdag 23. mars 2021, klokken 21:19
Jeg har den valgfri knappen på rattet til å skru av hovedskjermen. Har sensitive øyne så når det er mørkt ute skrur jeg alltid av den.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 24. mars 2021, klokken 07:52
Om du tar i bruk WattCat så vil den si deg hva slags bil programvare du har. At det ikke vises i bilen tror jeg er en bug. Jeg kjører fortsatt med 14.2 som bilen ble levert med fra fabrikk for snart 2 år siden - fungere utmerket, så stresser ikke. Forsøkte å få en oppdatering når jeg fikk H264 hos Motorpol men de forsto ikke hva jeg snakket om i skranken, eller ville ikke  ;). Infotainment har jeg oppdatert selv vha SOTA

Bilen skal på service i sommer, vi får se om vi får ordnet det da.

Og du har regenerering når du slipper gassen om du har valgt en pedal kjøring og tilsvarende når du bremser svakt. Først når du tramper bremsen til trinn to at bremsen går på.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 24. mars 2021, klokken 08:21
Sitat fra: espenri på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:02
Se der ja, gikk ut i bilen, og den hadde S19A. Etter oppdatering dukket Android Auto opp og fungerte selvfølgelig med en gang. Deilig!
Dette er for dårlig av Motorpol! Det er jo himmel og hav av forskjell mellom 19A og 20C. 19A er tregt og full av bugs, at de ikke oppdaterer på en bil som skal selges.....
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenrionsdag 24. mars 2021, klokken 09:38
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 24. mars 2021, klokken 08:21
Dette er for dårlig av Motorpol! Det er jo himmel og hav av forskjell mellom 19A og 20C. 19A er tregt og full av bugs, at de ikke oppdaterer på en bil som skal selges.....

Enig, nå har ikke jeg kjøpt den direkte av Motorpool, men selger hadde den inne for å fikse noe annet før overtakelse. Da ba jeg han spesifikt om å sørge for at de oppdaterte til nyeste software, noe han bekreftet i etterkant at de hadde gjort.

Holder meg nok unna Motorpool på Billingstad i fremtiden, greit jeg har noen flere forhandlere jeg kan bruke.

Så lenge jeg kan oppdatere SOTA så er det greit, men jeg skulle også gjerne sett om jeg hadde utestående kampanjer på bilen. TOPIx får jeg ikke til å fungere, hvis jeg forsøker å registrere meg får jeg ikke aktivert kontoen og hvis jeg forsøker å søke opp VIN fra forsiden får jeg beskjed om å oppgi hele VIN-nummeret...

WattCat sier forøvrig at jeg har 16.2 MCU versjon, har ingen problemer med tilkobling, hverken over SIM eller annet, så antar at den bare kan være slik.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 25. mars 2021, klokken 08:48
Sitat fra: espenri på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:38
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 24. mars 2021, klokken 08:21
Dette er for dårlig av Motorpol! Det er jo himmel og hav av forskjell mellom 19A og 20C. 19A er tregt og full av bugs, at de ikke oppdaterer på en bil som skal selges.....

Enig, nå har ikke jeg kjøpt den direkte av Motorpool, men selger hadde den inne for å fikse noe annet før overtakelse. Da ba jeg han spesifikt om å sørge for at de oppdaterte til nyeste software, noe han bekreftet i etterkant at de hadde gjort.

Holder meg nok unna Motorpool på Billingstad i fremtiden, greit jeg har noen flere forhandlere jeg kan bruke.

Så lenge jeg kan oppdatere SOTA så er det greit, men jeg skulle også gjerne sett om jeg hadde utestående kampanjer på bilen. TOPIx får jeg ikke til å fungere, hvis jeg forsøker å registrere meg får jeg ikke aktivert kontoen og hvis jeg forsøker å søke opp VIN fra forsiden får jeg beskjed om å oppgi hele VIN-nummeret...

WattCat sier forøvrig at jeg har 16.2 MCU versjon, har ingen problemer med tilkobling, hverken over SIM eller annet, så antar at den bare kan være slik.
Siste versjon er 19.2 og det er litt tilfeldig om de med 16.2 oppdateres SOTA, det at du ikke får tilbud om SOTA oppdatering kan tyde på at du mangler H264 og det er ganske sannsynlig siden du var på S19A. Hvis det var lovt at den skulle ha de siste oppdateringene ville jeg tatt den tilbake og få fikset det.
Men det er ingen "big deal" for bilen sin del, det viktigste er at den har S20C.
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: espenritorsdag 25. mars 2021, klokken 09:27
Jeg ser fra siste service at kampanje H280 er utført, da skal den vel være på siste software mtp batteristyring osv også?
Tittel: Sv: Vurderer I-pace, noen spørsmål
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 25. mars 2021, klokken 13:36
Sitat fra: espenri på torsdag 25. mars 2021, klokken 09:27
Jeg ser fra siste service at kampanje H280 er utført, da skal den vel være på siste software mtp batteristyring osv også?
Min ble ihvertfall oppdatert til BP-AAE-BC-AC-BE, men det finnes en nyere enn det også.