Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: np på mandag 18. januar 2021, klokken 23:44

Tittel: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: npmandag 18. januar 2021, klokken 23:44
Nok en gang er det snakk om en refresh av Model S/X og spekulasjonene raser. Siden det er litt stille her på forumet, tenkte jeg å komme med mine 2 cents. Jeg har hatt min X i litt over to år, og husker frykten jeg hadde da jeg bestilte den om at den når som helst ville bli oppdatert. Vel, den gikk ned 80K i pris ikke lenge etter jeg fikk den og litt senere kom det ny motor og oppdatert luftfjæring. Det har ikke vært nok for meg å gå inn i forhandlinger med min bedre halvdel om en evt. oppgradering. Så hva skal til for at en random X eier som hadde planlagt å beholde bilen i minst 10 år, plutselig får såpass rykninger at det ender opp med en ny bestilling?

Must haves – dette må bilen ha for at jeg skal vurdere en bestilling
Nice to have – Må ikke ha disse, men de hadde vært nice to have, ikke i sortert rekkefølge
Please don´t – Dette vil jeg ikke se
Blir spennende å se hva som kommer, om noe. Det kommer jo en del snacks på markedet nå og utover, så jeg tror Tesla gjør lurt å å oppdatere begge bilene snart. Nei, de er ikke volumprodukter, men alle merker har «high-end» modeller, med den beste/siste teknologien.
Jeg er fornøyd med bilen som den er, den er rett og slett drømmebilen, men er også ihuga gadgetfreak og har et unaturlig behov for det siste av ting med knapper. Kona var veldig skeptisk til bilen når den ankom, mente det var totalt galskap. Men nå har pipa fått en annen lyd. For å si det sånn, om jeg skal ut en tur nå, kjører jeg stort sett e-Golf. Derfor kan det tenkes at i de forestående stearinlysdiskusjonene nevnt i en annen tråd, at ikke alt for mange lokkemidler/bestikkelser må legges i potten for å få godkjent en oppgradering. Hope springs eternal! (Handle noe annet en Tesla? Nope!)

Anyways, andre har sikkert andre prioriteringer enn meg!
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: sjokomelktirsdag 19. januar 2021, klokken 08:26
Det er en tråd på 15 sider allerede om dette under Model S: https://elbilforum.no/index.php?topic=53523.0
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: tuttirsdag 19. januar 2021, klokken 10:33
Jeg synes det er helt på sin plass at Model X diskuteres på Model X forumet. :)
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: THEtirsdag 19. januar 2021, klokken 17:50
Model X og Model S er vesentlig forskjellige biler pga. tilhengerkjøring med X og høyere luftmotstand.

Mine krav for å vurdere å bytte ut min 2017 X100D er 150 kWh netto batterkapasitet. Lading på 300 kW peak, og minst 180 kW i snitt  på en ladesesjon fra 10-70 % SOC. Jeg vil også fremdeles ha et instrumentcluster ved rattet. Andre krav i tillegg til oppgraderingene som Raven har i forhold til min er vesentlig bedre lys, et knirk/knak/gnissefritt interiør, bedre seter med ventilasjon og massasje. I tillegg er jeg ikke interessert i høyere vekt enn min gamle bil har.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: sjokomelktirsdag 19. januar 2021, klokken 20:01
Da tror jeg du må vente lenge, THE.
"Jeg vil at bilen skal ha 200kg mer utstyr innvendig, og så skal den ha 300kg mer batteri, men helst skal den veie mindre enn dagens modell." Det regnestykket går ikke opp.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: keepitsimpleonsdag 20. januar 2021, klokken 09:19
Jeg liker X og hadde kjøpt den om den var rimeligere. Det er for stor forskjell fra Y til X. Så jeg håper på en rimeligere X.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Stig-Arneonsdag 20. januar 2021, klokken 09:41
Dagens X75 blir nok behold til Tesla kommer med noen oppgraderinger på modellen

Min liste er som følger:
Større batteri på innstegsmodell, gjerne 100 kWh til samme pris som jeg handlet min X75 for i 2018.
Høyere ladehastighet, lik Model 3 eller bedre
CCS port
Bedre lys, helst Matrix
Varmepumpe, min bil snitter idag på rundt 3 kW, ved forvarmet bil i -2 grader. Noe som gjør at min lille tur hjem fra jobb, så forsvinner 2 % kun i varme. Her tipper jeg en varmepumpe hadde hjulpet godt på.
Innfellbar hengerfeste, tungvint løsning de har idag.
Gjerne liggende skjerm, lik Model 3. Fungerer greitt nok. Men hadde gjerne sett at det var head up display i tillegg.


Ikke alle krav som er absolutt must for meg. Men bedre lys, varmepumpe og større batteri på en innstegsmodell er viktig.
X75 holder fint for oss idag, forutenom de 14 dagene vi trekker vogn i året, da skulle jeg gjerne hatt 3-5 mil ekstra, da avstandene mellom ladepunkter ofte er mellom 12-15 mil som er litt i lengste laget.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: tutonsdag 20. januar 2021, klokken 10:26
Vurderer Model X da jeg skal bytte bil til sommeren. Timingen for refresh kan derfor være perfekt :)

Ønsker meg først og fremst mer rekkevidde, matrixlys, CCS og premium interiør med flere valgmuligheter.
Elektrisk hengerfeste og god lyddemping er jeg også blitt bortskjemt med i bilen jeg har idag....
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: turfsurfonsdag 20. januar 2021, klokken 10:42
Kommer TMX med 4680 batteri, ladehastighet med linje på TM3 (i km/t), 30-50% lengre rekkevidde og pris ikke høyere enn i dag så frister det. Må fikse vibrasjonen ved pådrag dog. Og så er Matrix LED veldig høyt ønsket.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Øyvind.honsdag 20. januar 2021, klokken 12:00
Kjenner at det egentlig ikke er så mye ved Model X som er viktig for meg å endre, men skulle jeg lage en liten ønskeliste blir den omtrent følgende:
- Bedre støydemping. Relativt stille, men skulle gjerne hatt den opp på Mercedes nivå
- Færre konstruksjonstabber - dvs. gode holdbare løsninger rundt baut
- Bedre understell - men det er vel allerede på plass i de nyeste bilene har jeg inntrykk av
- Bedre lys
- HUD
- 360 view og kameraer som skjermes bedre for sprut eller kan vaskes fra førerplass. 360 er delvis på plass, men ikke helt ideell
- Skulle nok også ønske de løftet autopilot`en videre, eventuelt innførte enkelte funksjoner andre merker har som muligheten til å styre manuelt hvorpå AP overtar automatisk.
- Mulighet til å justere regenerering fra rattet
- Bedre seter med flere justeringsmuligheter samt ventilering og massasje.

Og sist, men ikke minst - pris. Rekkevidden til X100D/LR holder lenge for min del, ladehastigheten like så. Men når jeg nærmer meg millionen i ønsket konfig er det en ganske dyr bil.
Hadde de fått inn et mellomsteg rundt X90D-batteristørrelse, men med nyeste batteriteknologi, lever jeg fint med det. 75`en får litt kort rekkevidde for mitt behov mtp degradering over tid.

Model Y treffer helt greit på en del parametere og er størrelsesmessig mer rett for oss per i dag. Men det er punkter den ikke leverer på den heller, så valg av neste bil er ikke helt rett frem :)
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: jkirkeboonsdag 20. januar 2021, klokken 12:43
Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:41
X75 holder fint for oss idag, forutenom de 14 dagene vi trekker vogn i året, da skulle jeg gjerne hatt 3-5 mil ekstra, da avstandene mellom ladepunkter ofte er mellom 12-15 mil som er litt i lengste laget.

Da tenker du kun å lade på SuC og har stor vogn? Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet. Uansett ser jeg ikke på avstand mellom ladepunkter som noe problem sør for Trondheim, har CCS-adapter og kommer nok til å lade mest med det tipper jeg.

Regner med å kjøre mellom 5.000 og 10.000km med vogna i år.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Øyvind.honsdag 20. januar 2021, klokken 13:20
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:43
Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet.
Det kommer nok an på tempo og vogn. Jeg har bare en helgetur med campingvogn med X90D (da ca 77-78kWh netto kapasitet 100-0 da) og klarte på håret 210km med 100% kapasitet (Oslo-Karlstad)
Det var en liten vogn (900kg liten 370*210cm) og forbruket ble rundt 364Wh/km. Kjørte nok litt raskt i starten, men ditto sakte mot slutten av det legget. Noe regn på veien, men for det meste ok.

Snitt for helgeturen ble vel noe sånt som 370-380, med en topp på ene legget på 420Wh/km selv om tempo var relativt moderat.

15 mil er nok i grenseland med 80%, med mindre du kjører veldig økonomisk og har bestilt en liten vogn.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Stig-Arneonsdag 20. januar 2021, klokken 13:39
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:43
Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:41
X75 holder fint for oss idag, forutenom de 14 dagene vi trekker vogn i året, da skulle jeg gjerne hatt 3-5 mil ekstra, da avstandene mellom ladepunkter ofte er mellom 12-15 mil som er litt i lengste laget.

Da tenker du kun å lade på SuC og har stor vogn? Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet. Uansett ser jeg ikke på avstand mellom ladepunkter som noe problem sør for Trondheim, har CCS-adapter og kommer nok til å lade mest med det tipper jeg.

Regner med å kjøre mellom 5.000 og 10.000km med vogna i år.

Nei, hurtiglading generelt

Kjørte i sommer fra 90% ned til 1%, da fikk jeg ut 54 kWh, en del stigning på veien og 127 km med forbruk på 437 wh/km En del går nok bort i varme.

Vi har vogn på 2000 kg med 250 bredde.

Avstand mellom ladepunkter er ett problem. Og her nord er det ofte mellom 13 til 15 mil i mellom, noe som tøyer strikken en del
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Øyvind.honsdag 20. januar 2021, klokken 13:46
Utnyttbar kapasitet faller litt med så høyt forbruk ja. Uten å ha helt konkrete tall var nok utnyttbar kapasitet på min tur et par kWh lavere enn den burde vært.
Jeg forstod ikke helt hvorfor siste legget på vei til destinasjon for min del endte så høyt som 420, for det er ikke spesiell endring i høyde og kjørte heller ikke spesielt fort. Men kan ha vært utetemp som falt til ca 10 grader ettersom vi ankom sent på natta.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: jkirkeboonsdag 20. januar 2021, klokken 17:47

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 20. januar 2021, klokken 13:39
Sitat
Da tenker du kun å lade på SuC og har stor vogn? Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet. Uansett ser jeg ikke på avstand mellom ladepunkter som noe problem sør for Trondheim, har CCS-adapter og kommer nok til å lade mest med det tipper jeg.

Regner med å kjøre mellom 5.000 og 10.000km med vogna i år.

Nei, hurtiglading generelt

Kjørte i sommer fra 90% ned til 1%, da fikk jeg ut 54 kWh, en del stigning på veien og 127 km med forbruk på 437 wh/km En del går nok bort i varme.

Vi har vogn på 2000 kg med 250 bredde.

Avstand mellom ladepunkter er ett problem. Og her nord er det ofte mellom 13 til 15 mil i mellom, noe som tøyer strikken en del

Ja, da har du ganske stor vogn i forhold. Vi har bestilt en Adria Action 391 LH, den har egenvekt på 1000kg (maksvekt på 1300kg) og er 220cm bred. Bør gi vesentlig lavere forbruk. Håper jeg ;)
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Stig-Arneonsdag 20. januar 2021, klokken 19:17
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. januar 2021, klokken 17:47

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 20. januar 2021, klokken 13:39
Sitat
Da tenker du kun å lade på SuC og har stor vogn? Vi har X75D og har bestilt vogn som blir levert i april. Om jeg ikke klarer 15 mil på 80% batteri blir jeg litt skuffet. Uansett ser jeg ikke på avstand mellom ladepunkter som noe problem sør for Trondheim, har CCS-adapter og kommer nok til å lade mest med det tipper jeg.

Regner med å kjøre mellom 5.000 og 10.000km med vogna i år.

Nei, hurtiglading generelt

Kjørte i sommer fra 90% ned til 1%, da fikk jeg ut 54 kWh, en del stigning på veien og 127 km med forbruk på 437 wh/km En del går nok bort i varme.

Vi har vogn på 2000 kg med 250 bredde.

Avstand mellom ladepunkter er ett problem. Og her nord er det ofte mellom 13 til 15 mil i mellom, noe som tøyer strikken en del

Ja, da har du ganske stor vogn i forhold. Vi har bestilt en Adria Action 391 LH, den har egenvekt på 1000kg (maksvekt på 1300kg) og er 220cm bred. Bør gi vesentlig lavere forbruk. Håper jeg ;)
Hehe ja. Det er litt forskjell på vognene. Og forbruket blir nok betydelig lavere.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: geearonsdag 20. januar 2021, klokken 21:55
... samtidig så vil nok en liten vogn også merkes godt. Jeg ser stor forskjell på å kjøre kapellhengeren som bare flak eller med kapell, selv tom. Har også hestehenger, og det drar godt med strøm med en gang det bygger i høyden over bilen. Jeg har ikke akkurat gjort noen vitenskapelige tester på dette, men ser for meg at Teslaen lager en god luftstrøm som aksellerer over taket og følger bakvinduet ned igjen, med det resultat at den treffer rett i fronten på hengere med litt høyde bak. Mulig en aero vogn med veldig skrå front vil klare seg brukbart, men har skrå topp både på kapellhengeren og hestehengeren, og sistnevnte er jo også skrådd på sidene. 15 mil fra 80 til 0 på 75 vil vel bety ca. 350Wh/km, og det er nok ikke urealistisk, men avhenger helt av fart/kjørestil. Noe gjør en vel også med minst mulig hjul på bilen, jeg tror aldri jeg har prøvd X med 19", og noe utgjør det nok.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Stig-Arneonsdag 20. januar 2021, klokken 22:48
Sitat fra: geear på onsdag 20. januar 2021, klokken 21:55
... samtidig så vil nok en liten vogn også merkes godt. Jeg ser stor forskjell på å kjøre kapellhengeren som bare flak eller med kapell, selv tom. Har også hestehenger, og det drar godt med strøm med en gang det bygger i høyden over bilen. Jeg har ikke akkurat gjort noen vitenskapelige tester på dette, men ser for meg at Teslaen lager en god luftstrøm som aksellerer over taket og følger bakvinduet ned igjen, med det resultat at den treffer rett i fronten på hengere med litt høyde bak. Mulig en aero vogn med veldig skrå front vil klare seg brukbart, men har skrå topp både på kapellhengeren og hestehengeren, og sistnevnte er jo også skrådd på sidene. 15 mil fra 80 til 0 på 75 vil vel bety ca. 350Wh/km, og det er nok ikke urealistisk, men avhenger helt av fart/kjørestil. Noe gjør en vel også med minst mulig hjul på bilen, jeg tror aldri jeg har prøvd X med 19", og noe utgjør det nok.
Jeg regner unyttbar 65 kWh på Xen, vell og merke uten henger. Men med min vogn så er jeg nok nede i 60 kWh.
Så da kommer man seg 17 mil med 350 Wh/km.

Lurer på å bytte til 19" på sommer, slik at jeg kommer meg bort ifra staggered i tillegg til lavere forbruk. Lurer litt på hvor mye det er å spare på 19 kontra 20"
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: nptorsdag 21. januar 2021, klokken 09:02
Og plutselig var dette en tråd om campingvogner, ja, ja...

En ting jeg glemte, skulle gjerne hatt samme åpning av Frunken som Trunken. Det er blitt sagt at det ikke er lov, men jeg ser at Rivian kommer til å tilby dette. Hadde brukt den veldig mye mer om jeg slapp å iallfall lukke den manuelt.

Stig-Arne nevnte innfellbart hengerfeste. Yepp, sterkt ønsket, helst elektrisk, som andre merker tilbyr!
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 21. januar 2021, klokken 09:08
Elektrisk frunk kan ettermonteres :) Mange som har gjort det, og det ser strøkent ut!
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: kodaxtorsdag 21. januar 2021, klokken 12:08
Regner med at jeg monterer dette etterhvert:
Sitat fra: THE på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:54
Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:32
Sitat fra: kodax på mandag 31. august 2020, klokken 19:59
Helst skulle frunken vært selv-lukkende som resten av dørene på bilen, alternativt mulig å slippe/slenge ned som et vanlig panser. Å ha et panser som er mer kronglete å lukke enn på det meste annet av biler i verden virker rimelig epa og gjør at frunken blir brukt mindre enn den ellers ville blitt gjort.

Finnes alltids en løsning...

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-diy-automatic-frunk/

Bilkomponenter har en løsning for X:
https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-x2 (https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-x2)
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: daktaritorsdag 21. januar 2021, klokken 13:29
Det som har hindret meg i å kjøpe X:

Pris
støy
lys
setene
dårlig svingradius
mangler 360 kamera

spent på om det kommer en ny modell!
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: nptorsdag 21. januar 2021, klokken 15:25
Sitat fra: kodax på torsdag 21. januar 2021, klokken 12:08
Regner med at jeg monterer dette etterhvert:
Sitat fra: THE på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:54
Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:32
Sitat fra: kodax på mandag 31. august 2020, klokken 19:59
Helst skulle frunken vært selv-lukkende som resten av dørene på bilen, alternativt mulig å slippe/slenge ned som et vanlig panser. Å ha et panser som er mer kronglete å lukke enn på det meste annet av biler i verden virker rimelig epa og gjør at frunken blir brukt mindre enn den ellers ville blitt gjort.

Finnes alltids en løsning...

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-diy-automatic-frunk/

Bilkomponenter har en løsning for X:
https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-x2 (https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-x2)

Kult. Om det ikke kommer med i en refresh, må det bli noe sånt, ja!
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: tutonsdag 27. januar 2021, klokken 22:37
Da er facelift på nett....
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: daktaritorsdag 28. januar 2021, klokken 00:00
Mangler foreløpig bilder av baksetet. Startpris 949000! ser ut som forsetene ikke er byttet (dessverre). Ikke klart om det kommer CCS-kontakt. Samme rekkevidde. Samme firkantede ratt som i ny S. Litt usikker på om frontlyktene er nye? Jeg liker i grunn nye midtkonsoll og dørene, og de har jo beholdt IC.

Det beste her er kanskje "aktiv støykansellering".
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 28. januar 2021, klokken 00:30
Kan virke som det som er på nettsiden er USA versjonen, og det kan være noe forskjeller på EU versjonen.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: TeslaModelXtorsdag 28. januar 2021, klokken 08:05
Ca 70 000,- dyrere dersom jeg skulle gå for samme oppsett som i dag (6-seter + FSD, levert desember 2020).
Begynner å bli priser over all fornuft.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: oroartorsdag 28. januar 2021, klokken 08:20
Synd den fortsatt mangler midtarmlene bak og skiluke eller 3-delt baksete. Hadde forventet det ettersom det har kommet på Y.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: nptorsdag 28. januar 2021, klokken 08:27
Levering først i September. Tror jeg avventer tester av bilen. Liker interiøret, mye av ønskelisten er krysset av. Men rekkevidden :( (Er iallfall oppdatert for raskere lading.)
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Busatorsdag 28. januar 2021, klokken 14:39
Her er det ting på gang ;D
https://www.tesla.com/no_NO/modelx
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Jarv!sfredag 29. januar 2021, klokken 09:59
Jeg liker det jeg ser!

Må si rattet er jeg kanskje litt skeptisk til, men knappene er lagt "strategisk" på plass da. Så sånn sett er rattet OK.

Men interiøret i mine øyne synes jeg ser meget bra ut!
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: o.b.lixfredag 29. januar 2021, klokken 12:14
De skriver ingenting om luftfjæring lengre - men synes bildet av batteri på bestillingssiden viser luftdempere?

Ellers er spillpc kraftig -  10 teraflops prosessorkraft er det samme som PS5...

Men rattet er ikke yoke for meg, men joke. Vil ikke ha det. Men hvem vet, etter å ha sett det i virkeligheten kan man endre mening?

Mangler info om lyktene, er de like dårlig som dagens modeller?
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Otkristolørdag 30. januar 2021, klokken 12:56
Sitat fra: Jarv!s på fredag 29. januar 2021, klokken 09:59
Jeg liker det jeg ser!

Må si rattet er jeg kanskje litt skeptisk til, men knappene er lagt "strategisk" på plass da. Så sånn sett er rattet OK.

Men interiøret i mine øyne synes jeg ser meget bra ut!
Kommer nok med vanlig ratt som tilvalg
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: dundunsøndag 31. januar 2021, klokken 22:00
Må jo ha morsomt "ratt" om det blir lov!
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 10. februar 2021, klokken 20:23
Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2021, klokken 12:14
De skriver ingenting om luftfjæring lengre - men synes bildet av batteri på bestillingssiden viser luftdempere?


Luftfjæring er et tema... er det forbedret på den nye modellen? Les NAF dagens nyhet.

https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 10. februar 2021, klokken 20:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 10. februar 2021, klokken 20:23
Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2021, klokken 12:14
De skriver ingenting om luftfjæring lengre - men synes bildet av batteri på bestillingssiden viser luftdempere?


Luftfjæring er et tema... er det forbedret på den nye modellen? Les NAF dagens nyhet.

https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609

SitatNAF har også grunn til å tro at problemene har blitt utbedret fra og med 2018-årsmodellen.
– Fra 2018 fikk modellen nye komponenter og et annet system, sier Grøtta.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: geearonsdag 10. februar 2021, klokken 20:52
Egentlig er det vel fjæring den blir uten.. ironisk nok har min fjæringen i orden, men syns den har vært veldig stumpete i dempingen i det siste..

Dette hører vel uansett ikke til i denne tråden, ettersom det gjelder første generasjon.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: kodaxtorsdag 11. februar 2021, klokken 00:34
Videreutvikling av GUI på de "gammeldagse" stående skjermene våre vil nok ikke være veldig i fokus nå som de nye kommer med liggende skjermer. Synd for de som liker endring, fint for de som ikke liker det..
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: RJKtorsdag 11. februar 2021, klokken 02:33
Tja, hva med denne?

https://motor.no/elbil-model-s-model-x/na-snakker-tesla-hoyt-om-a-realisere-model-xl/190915 (https://motor.no/elbil-model-s-model-x/na-snakker-tesla-hoyt-om-a-realisere-model-xl/190915)

Laget en egen tråd om denne:

https://elbilforum.no/index.php?topic=54921.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=54921.0)
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: MaxQtorsdag 11. februar 2021, klokken 03:19
Det jeg stusser litt over er at "nye" model X ikke har fått særlig til økning på rekkevidden? Tenker da både på hva de tilbyr på ny S og hvordan X nå står seg sammenlignet med Y. Flere som tror det kommer en oppdatering her etterhvert?

Rekkevidden på Y er vel fortsatt oppgitt basert på de gamle batteriene, så her vil det vel også skje en endring når de nye batteriene er på plass. Men hvordan skal Tesla skille X fra Y? Risikerer vi at Y ikke får bl.a. ny MCU 3? Eller at Y ikke får bedre rekkevidde bare for å holde den unna markedet til X? Det blir spennende å se hva som skjer når Y endelig ruller ut av fabrikken i Tyskland, er vel først da vi får svar på mye rundt X også.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: z4rdtorsdag 11. februar 2021, klokken 06:59
"Ny" TMX:
LR: 580km, 3,9s, 250km/t.
P: 547km, 2,6s, 262km/t.

TMY:
LR: 505km, 5,1s og 217km/t.
P: 480km, 3,7s og 241km/t.

Ellers er det å legge til både «gammelt» og nytt utstyr som X har, som ikke er tilgjengelig i Y.
Det er en god del snacks samlet sett, eksempelvis: heftigere understell (luft + adaptivt), falkevinger, aktiv støydemping, elektriske dører, flere skjermer (både foran og bak), ventilerte seter og generelt mer premium bygd enn 3/Y. For ikke å snakke om størrelse, hengervekt, oppbevaring og seteløsninger, der 6-seter er unikt for TMX... Synes det samlet sett skiller ganske bra.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: HKStorsdag 11. februar 2021, klokken 08:49
Sitat fra: MaxQ på torsdag 11. februar 2021, klokken 03:19
Det jeg stusser litt over er at "nye" model X ikke har fått særlig til økning på rekkevidden? Tenker da både på hva de tilbyr på ny S og hvordan X nå står seg sammenlignet med Y. Flere som tror det kommer en oppdatering her etterhvert?
Vi vet enda lite om hva som er gjort med batteriet på ny Model S og X. Det er bekreftet av Elon at de fremdeles bruker 18650-cellene, men med ny kjemi. Det er også en ny og mye mer effektiv arkitektur for kjøling av batteriet. De får også varmepumpe-systemet Tesla har brukt på Model 3 og Y, og ladeeffekten i USA blir økt fra 200 kW til 250 kW.

Flere spekulerer i at størrelsen på batteriet faktisk har gått litt ned, men vi vet ikke sikkert for om en måneds tid når leveringer starter av oppdatert Model S.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: MaxQtorsdag 11. februar 2021, klokken 20:38
Takk til z4rd og HKS for korrigeringen her, jeg må ha mikset gamle verdier her, sorry.

Jeg mener fortsatt at Y bør ha lenger rekkevidde enn X, men mulig Tesla ikke tenker slik. I såfall faller ett av argumentene mine for å velge Y vekk.

Z4rd sin liste er god, ikke enig i at alt er et pluss (fwd og elektriske dører). Men er dette ting de har råd til å ikke gi de andre modellene? Tenker da på f.eks. aktiv støydemping og MCU 3, men også i det minste å ha tilvalg om ventilerte seter? Og kvalitet på bygg, med nye måten å støpe model Y på vil det jo være mer premium enn hvordan X i dag lages.

HKS, jeg har brukt tiden til å lese meg litt opp og ser at jeg har bommet på det med batteriet her. Det betyr jo bare at det ligger en enda større gevinst i de nye 4860 batteriene som model Y fra Berlin visstnok skal leveres med?
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: z4rdtorsdag 11. februar 2021, klokken 21:45
Elektriske dører foran trumfer ikke-elektriske. Dørhåndtakløsningen til TMX er uten tvil den beste av 3/Y og S. Spesielt om vinteren også. Falkeving kan diskuteres, og er ofte gjenstand for «smak&behag» som er mindre viktig, men at de er utrolig praktiske kommer man ikke utenom. Jeg savner i alle fall dørene til min gamle TMX... Har du hatt dette selv? :)
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: turfsurftorsdag 11. februar 2021, klokken 22:08
Sitat fra: z4rd på torsdag 11. februar 2021, klokken 06:59
"Ny" TMX:
LR: 580km, 3,9s, 250km/t.
P: 547km, 2,6s, 262km/t.

TMY:
LR: 505km, 5,1s og 217km/t.
P: 480km, 3,7s og 241km/t.

Nå er ikke rekkevidden på Y oppdatert i Europa som i USA. Forskjellen mellom X og Y i USA er 340 og 326 miles, dvs ca 25km.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: MaxQtorsdag 11. februar 2021, klokken 22:30
Sitat fra: z4rd på torsdag 11. februar 2021, klokken 21:45
Elektriske dører foran trumfer ikke-elektriske. Dørhåndtakløsningen til TMX er uten tvil den beste av 3/Y og S. Spesielt om vinteren også. Falkeving kan diskuteres, og er ofte gjenstand for «smak&behag» som er mindre viktig, men at de er utrolig praktiske kommer man ikke utenom. Jeg savner i alle fall dørene til min gamle TMX... Har du hatt dette selv? :)

Jeg tror nok at elektriske dører forran også er en smakssak, jeg liker de ikke. Det samme med FWD, jeg liker de ikke. Primært pga de stadig er gjennstand for behov for "kalibrering" for å ikke skade bilen. Jeg har vel en mandagsbil. Det besvarer vel spørsmålet ditt, ja jeg har bil med FWD.

Helt enig i at dørhåndtakløsningen til X er den beste så langt. (Frontruten er det største plusset med X i min bok).
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: z4rdfredag 12. februar 2021, klokken 09:17
Hmm, OK. Skjønner deg hvis det aldri fungerer korrekt. Personlig har jeg kun opplevd at kalibrering har vært nødvendig av FWD, og etter at dette var gjennomført har det fungert som det skal. Frontdørene på min gamle TMX fungerte 100% gjennom hele mitt eierskap i nesten 3 år.
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: cstrommefredag 12. februar 2021, klokken 16:07
Samme her. Over 4 år gammel TMX og aldri hatt behov for kalibrering av FWD. 😊
Tittel: Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
Skrevet av: MaxQfredag 12. februar 2021, klokken 21:36
Det hadde vært hærlig å hatt en såpass feilfri bil/opplevelse som dere. Men Tesla justerer årlig FWD da de henger og slenger etter hvert nok til å ta borti både det ene og det andre. "Innenfor spesifikasjon" og "virker som designet" er svaret derfra. Hyggelig. Det samme gjelder motorene i fremdørene som fra tid til annen "holder igjen" døren slik at jeg må bruke makt mot motoren i dørene for å åpne de og for å lukke de. Tipset om å faktisk bruke trykkerten på utsiden for å lukke døren virker, men fremstår som feil bruk.

Men beklager å dra tråden off-topic.

Refresh'en har jo kommet men forstatt rom for rykter. Det blir svært spennende å se hvilke batteri dette ender opp med å bli og om de går for et nytt bytte av batteri når de får opp produksjonen av 4860. Men jeg har et ønske og det er en reduksjon i prisen. X var innenfor når jeg kjøpte, nå har den sneket seg ut av budsjettet mitt desverre.