Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: daktari på mandag 18. januar 2021, klokken 08:22

Tittel: Making batteries
Skrevet av: daktarimandag 18. januar 2021, klokken 08:22
https://youtu.be/zB8_HbrxUi8
Reklamevideo fra Tesla. Men er dette virkelig tabless? Den snurre-greia i starten, er det slik de skulle lage de nye batteriene?
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: krister461mandag 18. januar 2021, klokken 08:32
Sitat fra: daktari på mandag 18. januar 2021, klokken 08:22
https://youtu.be/VZ1hRWpEu3M
Reklamevideo fra Tesla. Men er dette virkelig tabless? Den snurre-greia i starten, er det slik de skulle lage de nye batteriene?
Prøver du å lure oss inn på e-tron-videoene dine?  :P
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: z4rdmandag 18. januar 2021, klokken 08:52
Audi E-tron has amazing performance in deep snow  :D

Men uten å ha sett videoen så synes jeg denne forklarer det "greit":
https://cleantechnica.com/2020/09/28/batteries-for-dummies-like-me-teslas-tabless-battery-why-it-matters/ (https://cleantechnica.com/2020/09/28/batteries-for-dummies-like-me-teslas-tabless-battery-why-it-matters/)
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: Klykkenmandag 18. januar 2021, klokken 09:01
Antar det er denne videoen han sikter til
https://mobile.twitter.com/tesla/status/1350912868624035842?s=21
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: daktarimandag 18. januar 2021, klokken 11:17
Ops, sorry!  Det var ikke meningen. Her er rett video. Tilbake til topic! Har Tesla kommet lenger med 4680-batteriene enn jeg trodde siden battery day?
https://youtu.be/zB8_HbrxUi8
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: turfsurfmandag 18. januar 2021, klokken 11:58
Sitat fra: daktari på mandag 18. januar 2021, klokken 08:22
Men er dette virkelig tabless? Den snurre-greia i starten, er det slik de skulle lage de nye batteriene?
Tabless er ikke noe du ser på utsiden av batteriet. Så ikke så lett å si fra denne videoen.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: Handymanmandag 18. januar 2021, klokken 13:01
Sitat fra: daktari på mandag 18. januar 2021, klokken 11:17
Har Tesla kommet lenger med 4680-batteriene enn jeg trodde siden battery day?
Det er umulig å svare på, om du ikke da forteller oss hva du trodde da.  ;)
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: daktarimandag 18. januar 2021, klokken 22:21
Jeg trodde det ville ta 2-3 år før de nye batteriene var full speed masseproduksjon.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: Handymanmandag 18. januar 2021, klokken 23:02
Sitat fra: daktari på mandag 18. januar 2021, klokken 22:21
Jeg trodde det ville ta 2-3 år før de nye batteriene var full speed masseproduksjon.
De var allerede i produksjon i god tid for battery day, men feilraten (mye måtte skrotes) og volumet var derfor ikke stort. Det har nok skjedd enormt mye på den fronten siden da. Tipper volumet er mangedoblet og vi snakker nok bra skalaproduksjon når TMY i Berlin trenger dem.
Elon sier matproduksjon har mange likhetstrekk med batteriproduksjonen de etablerer.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 19. januar 2021, klokken 08:22
Det er 2-3 år før de produserer hundretalls GWh per år. Men de produserer nok allerede mer enn 1 GWh per år. Det er masseproduksjon.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 19. januar 2021, klokken 09:41
Sitat fra: Handyman på mandag 18. januar 2021, klokken 23:02
Sitat fra: daktari på mandag 18. januar 2021, klokken 22:21
Jeg trodde det ville ta 2-3 år før de nye batteriene var full speed masseproduksjon.
De var allerede i produksjon i god tid for battery day, men feilraten (mye måtte skrotes) og volumet var derfor ikke stort. Det har nok skjedd enormt mye på den fronten siden da. Tipper volumet er mangedoblet og vi snakker nok bra skalaproduksjon når TMY i Berlin trenger dem.
Elon sier matproduksjon har mange likhetstrekk med batteriproduksjonen de etablerer.

Får håpe de har lenger varighet enn en banan. Tipper batteriene vil ha kortere levetid enn de som står på en 2020 Tesla Model 3....siden de planlegger å spare på god-sakene, altså dyre materialer.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: RuneWtirsdag 19. januar 2021, klokken 09:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:41
Får håpe de har lenger varighet enn en banan. Tipper batteriene vil ha kortere levetid enn de som står på en 2020 Tesla Model 3....siden de planlegger å spare på god-sakene, altså dyre materialer.

Med mindre det har skjedd en utvikling på batterifronten da. Det er jo ikke helt usannsynlig?
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 19. januar 2021, klokken 09:54
Jeff Dahn og hans team jobber med metoder for å øke levetiden. Og noen av disse vil nok benyttes i 4680-cellene.

Men jeg må innrømme jeg er litt skeptisk til om levetiden blir noe bedre med 4680-cellene. Hovedsaklig pga silisium-anoden. Og det at levetid ikke ble nevnt på Battery Day.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: OleJAtirsdag 19. januar 2021, klokken 10:51
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:54
Jeff Dahn og hans team jobber med metoder for å øke levetiden. Og noen av disse vil nok benyttes i 4680-cellene.

Men jeg må innrømme jeg er litt skeptisk til om levetiden blir noe bedre med 4680-cellene. Hovedsaklig pga silisium-anoden. Og det at levetid ikke ble nevnt på Battery Day.
Hører man etter på videoen det linkes til, så nynnes det 'million miles' omtrent midtveis. Nå er jo ikke det noen garanti i seg selv, men sier allikevel litt om ambisjonene med disse nye cellene.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: daktaritirsdag 19. januar 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:22
Det er 2-3 år før de produserer hundretalls GWh per år. Men de produserer nok allerede mer enn 1 GWh per år. Det er masseproduksjon.
Regner jeg rett når jeg sier at 1 GWh tilsvarer 1000 MWh som igjen  er 1000 KWh pr MWh? Og da blir det 0,1 MWh pr LR batteripakke, slik at 1 GWh svarer til 10.000 LR S/X batteripakker?
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: Handymantirsdag 19. januar 2021, klokken 11:10
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. januar 2021, klokken 08:22
Det er 2-3 år før de produserer hundretalls GWh per år. Men de produserer nok allerede mer enn 1 GWh per år. Det er masseproduksjon.
Regner jeg rett når jeg sier at 1 GWh tilsvarer 1000 MWh som igjen  er 1000 KWh pr MWh? Og da blir det 0,1 MWh pr LR batteripakke, slik at 1 GWh svarer til 10.000 LR S/X batteripakker?
Ja det stemmer. Noe som gir ca 13000 TM3/Y pakker på 75kW. Det er vel først og fremst Berlin TMY som skal benytte disse.
De har antakelig nå et stort lager av celler, så dette bør ikke begrense produksjonen med det første. I tillegg rampes jo celleproduksjonen opp kontinuerlig. Jeg tror de ligger ganske godt an.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 19. januar 2021, klokken 11:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:04Regner jeg rett når jeg sier at 1 GWh tilsvarer 1000 MWh som igjen  er 1000 KWh pr MWh? Og da blir det 0,1 MWh pr LR batteripakke, slik at 1 GWh svarer til 10.000 LR S/X batteripakker?
Ja. Kato Road anlegget skal vel kunne produsere noe sånt som 7 GWh/år ved full utnyttelse, men de er helt klart ikke der ennå.

(Men det er nok nærmere 0,12 MWh per S/X batteripakke, tror nå jeg.)
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 19. januar 2021, klokken 11:16
Sitat fra: OleJA på tirsdag 19. januar 2021, klokken 10:51Hører man etter på videoen det linkes til, så nynnes det 'million miles' omtrent midtveis. Nå er jo ikke det noen garanti i seg selv, men sier allikevel litt om ambisjonene med disse nye cellene.
Kan hende at det er relevant, men det kan hende de bare valgte en sang som de syns passet med batteriproduksjon. Sangen er i hvert fall fra 1960.

https://www.youtube.com/watch?v=L5WV_GuOcaQ
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: daktaritirsdag 19. januar 2021, klokken 11:43
Tar jo endel plass å lagre 10.000 batteripakker! Ville tro de baserte seg på just-in-time-levering til egen bilfabrikk istedetfor å ha en så stor buffer? MEn de har jo ikke produsert 10.000 enda antagelig.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 19. januar 2021, klokken 11:56
Vet ikke om de produserer batteripakker ved Kato Road. Muligens er det bare battericeller. Fullt mulig cellene sendes til Fremont eller Nevada for videre sammenstilling.

1 GWh/år er altså 2740 kWh per dag, eller ca 25.000 celler per dag. Det utgjør altså rundt 8,75 tonn per dag, eller en full lastebil ca annenhver dag.
Tittel: Sv: Making batteries
Skrevet av: HKStirsdag 19. januar 2021, klokken 14:41
... Så hvis de skal ha kapasitet til å produsere 80.000 Model S/X per år gitt at det er hver bil har 120 kWh batteri så trenger Tesla en kapasitet på 9,6 GWh per år...

Produksjonen av Model S/X i 2020 var rett under 55.000, så 6,6 GWh per år gitt at alle bilene har 120 kWh.

Til sammenligning produserer vel Tesla 35 GWh per år i Nevada for Model 3/Y?