Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: ginseng på tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:05

Tittel: Velge riktig Model S
Skrevet av: ginsengtirsdag 12. januar 2021, klokken 13:05
Hei,

Forsøkte å søke om dette var tatt opp tidligere, men jeg fant ikke noe tilsvarende, så da starter jeg en ny tråd.

Jeg har konkludert med meg selv at jeg ønsker en Tesla Model S. Jeg var inne på tanken på en ny Y, men ønsker ikke å ta del i "barnesykdommene" som gjerne følger med en helt ny modell. Vi har i dag en treåring, med enda en liten en på vei. Dermed må bilen kunne sluke en stor barnevogn, for kjennere kan jeg opplyse om at dette er en Stokke Trailz.

Bilen må også kunne ta oss til Vestlandet sommer som vinter og generelt takle langturer til fjells, så 4X4 er jo også et krav.

Jeg har prøvd å forstå de jungelen av forskjellige S, D og P benevnelser, men må ærlig innrømme at jeg ikke blir særlig mye klokere.
Har jeg rett i at en S90 fra 2017 ish virker som det beste alternativet? Da med 4X4 og gratis superlading. Hva med luftfjæring, er denne dømt til å ryke?

Hører gjerne fra dere med småbarn om hvordan det er med stor vogn osv. i bagasjerommet.
På forhånd takk.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 12. januar 2021, klokken 13:17
Model S har fantastisk god plass i bagasjerommet, mye pga. den dype brønnen.

S er modellnavnet, P er performance og D er firhjulsdrift.

Med Tesla sitt fantastiske ladenettverk har vi erfart at en 75D har holdt godt. Det er også veldig mange av disse solgt i Norge og det er mulig å gjøre bra kjøp her.

Jeg har ikke noen grunn til å tro at luftfjæring er problematisk. Det er veldig praktisk da du får en "minisuv" i very high instilling.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: magnussen01tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:47
Jeg har hatt en 85D i snart 6 år (2015-modell) og har en pjokk på 18 mnd som frem til nå har hatt Stokke Trailz. Kan bare bekrefte  at det har fungert strålende. Plassmessig er Model S en utrolig bil og det finnes nesten ikke grenser for hva man kan laste inn bak. Man har også god plass til minst 3-4 handleposer i frunk (under panseret)(tar forbehold om at jeg ikke har HEPA-filter som er på nyere Model S som muligens tar litt av plassen). Trailz er en stor vogn, men går glatt inn med både understell og sitte eller liggedel. Da har man mye plass innimellom, samt brønn og frunk. Som en kuriositet så har jeg fraktet en 2 meter lang sofa, der jeg slapp det ene armlenet ned i brønnen bak. Bakluken ble lukket uten problemer. Det mener jeg sier sitt om plassen man har til rådighet.
Anbefaler deg også å se på / kjøpe et barnesete som kan vris 90 grader, da Model S er en lav bil og det derfor kan være litt keitete å plassere barn i barnestolen. Det ble en redning for oss når pjokken ble tyngre.
Akkurat hvilken modell du bør velge må nesten noen andre svare på, men kan nevne at vår bil etter 6 år fremdeles går 42 mil med normal kjøring på sommeren (til tider en god del lenger på langkjøring i tørt vær og 20 grader).
Lykke til med valget :)
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Klykkentirsdag 12. januar 2021, klokken 14:02
Ikke meningen å kuppe tråden, men hvilken barnestol har du, Magnussen01? Er mye vinkel på baksetet i S (2015 S85D her uten nextgen) slik at stolen bør i tillegg kunne tiltes etter min mening. Vår datter "faller" forover når hun sovner og hodet henger, selv om stolen er tiltet så mye som mulig, og støtten ned i dørken er justert så lavt som mulig. Ser absolutt ikke særlig behagelig ut. Er en fast 180* vendbar Britax-stol vi har (husker ikke modell) kjøpt brukt, og dette var noe vi oppdaget i etterkant.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: magnussen01tirsdag 12. januar 2021, klokken 14:33
Vi har Cybex, Sirona Z i-Size + Base Z. Der har vi flere hakk begge veier på basen mot gulvet, mens setet står i en god posisjon der han ikke faller fremover. Usikker på om Britax har det, men når man har satt setet riktig vei (mot kjøreretningen), så kan man "legge" setet bakover, altså endre på vinkelen han blir sittende i. Det gir jo en ytterligere fleksibilitet for å unngå at hodet vipper fremover.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Klykkentirsdag 12. januar 2021, klokken 14:41
Ok, takk. :)
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: ginsengtirsdag 12. januar 2021, klokken 14:45
Går fint å kuppe, greit å vite om det med seter uansett.
Jeg er vant til høyere, så godt poeng med sete som kan snus.

Er det andre viktige ting man bør tenke på når man ser på forskjellige varianter av TMS?
Er vel en fordel hvis man finner en der MCU er skiftet? Da disse sviktet for noen år tilbake.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Klykkentirsdag 12. januar 2021, klokken 15:49
MCU1 svikter før eller siden hvis den ikke har fått nytt datterkort med mer minne (og forhåpentligvis mer holdbart). Nå er det utvidet garanti på disse og mener det er 8 år eller 160.000km. Skal du ha en med original MCU2 må du kjøpe en som er nyere enn mars/april 2018, og da er du på S100D. MCU2 kan kjøpes i etterkant til i underkant av 30.000kr.

Ellers, hvis 100D ikke er oppnåelig er 90-pakke å foretrekke foran 85 hvis du kommer til å lade mye på supercharger. 85-pakkene har fått strupet ladehastighet. Ellers er seter endret oppgjennom fra 2015 da nextgen kom. Det er litt hummer og kanari, så prøvekjør/prøvesitt er å anbefale.

Vurder om nyere autopilot er noe du ønsker. Da snakker vi vel sen 2016/tidlig 2017 og oppover.


Generelt sett er det anbefalt å kjøpe så ny bil som mulig med så lav kilometerstand som mulig. :)
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: ginsengonsdag 13. januar 2021, klokken 09:22
Så det er 8 års garanti på batteri, drivverk og MCU?
Rimelig imponerende hvis det etterleves fra Tesla sin side.

Jeg tror jeg kommer til å se etter en 90 fra 2016-2017 med gratis superlading, 4WD, HW3 og FSD. Og så lav km. stand som mulig.

En 75 kan vel også fås med alt dette? Hva er forskjellene på 75 vs 90 når det gjelder ladehastighet og rekkevidde?
Forsvarer 90 prisen i forhold?
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Contangoonsdag 13. januar 2021, klokken 09:38
Tesla har et 60-talls 2016-17 med svært få km biler de la ut for salg før jul og trakk igjen - antagelig for å ha som lånebiler da problemene med model 3 eksploderte. De kommer ut igjen en eller annen gang om du har tålmodigheten.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Klykkenonsdag 13. januar 2021, klokken 09:43
Vedr. garanti - Ja, i grove trekk. Drivverk innbefatter KUN motor. Ikke ledninger til motor, akslinger, innfestinger og annet rundt motor.

Gratis superlading er ikke verdt så mye som man skulle tro. Har du mulighet for lading i eget hjem og på jobb, så vil superlading være lite brukt etter egen erfaring.

75 kan fås med samme ja, og er et vel så godt alternativ. Ladehastighet er noe amputert kanskje, men skal ikke uttale meg om de da jeg har lite erfaring med de utgavene. Mener det er 350v batteripakke i 75-modellene, mens 90 og 100 har 400v.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. januar 2021, klokken 09:58
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:43
Drivverk innbefatter KUN motor.
Må pirke litt. Garantien omfatter driveunit som inneholder motor, kraftelektronikk (inverter) og differensialen. Det er riktig at garantien etterhvert er blitt ekstremt skarpt avgrenset i forhold til det som ble praktisert tidligere. De små driveunitene har en tendens til å få lekkasje ved utgående aksling pga en simmering som ryker. Tesla utbedrer ikke dette under DU-garantien. Ikke engang følgefeil, for eksempel kabler som er irret fast og må klippes pga at driveunit må skiftes på garanti dekkes. Man risikerer dermed tusenlapper i utgift selv om delen som må skiftes er dekket av garantien.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: fonbergonsdag 13. januar 2021, klokken 10:04
Sitat fra: ginseng på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:22
Jeg tror jeg kommer til å se etter en 90 fra 2016-2017 med gratis superlading, 4WD, HW3 og FSD. Og så lav km. stand som mulig.

En 75 kan vel også fås med alt dette? Hva er forskjellene på 75 vs 90 når det gjelder ladehastighet og rekkevidde?
Forsvarer 90 prisen i forhold?

Det er minimal praktisk forskjell på ladehastighet på 75 og 90. Forskjellen i rekkevidde 100-0% er 5-6 mil i 90s favør. På skikkelig langtur med behov for gjentatte superladinger på veien så kan en 90 derfor holde noe høyere snittfart.
Om prisdifferansen kan forsvares kan bare du selv svare på. Det kommer an på ditt bruksmønster, din økonomi/budsjett osv.

Som Klykken sier ville jeg ikke lagt vekt på om du får gratis superlading, dette blir ikke mange kronene uansett.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Amossonsdag 13. januar 2021, klokken 11:28
Sitat fra: ginseng på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:22
Så det er 8 års garanti på batteri, drivverk og MCU?

Nei, deter ikke HELE MCU'en som er dekket av denne ekstra garantien. Kun denne minnebrikken som det nå er helt klart at ikke holder så lenge med den bruken denne hadde tidligere med massiv logging. Men det er vel denne brikken som normalt feiler når MCU går i svart.

https://www.tesla.com/no_NO/support/warranty-adjustment-program?redirect=no
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: ginsengonsdag 13. januar 2021, klokken 12:27
Sitat fra: Contango på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:38
Tesla har et 60-talls 2016-17 med svært få km biler de la ut for salg før jul og trakk igjen - antagelig for å ha som lånebiler da problemene med model 3 eksploderte. De kommer ut igjen en eller annen gang om du har tålmodigheten.

Notert.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Vaduzonsdag 13. januar 2021, klokken 13:37
Prøv å få en med takstativ, veldig behagelig å ha muligheten særlig med to barn. Ski får man ikke med uten felle et baksete, og med to barnestoler går ikke det. Ellers er 75D veldig mye for pengene, har savnet le her rekkevidde kun et fåtall ganger på 40k km, men det er turer til Stockholm og Sørlandet hvor 30-40 mil tilbakelegges på motorvei. Skjer ganske sjeldent, men du får se an behovet. 90D er sikkert perfekt!
Vi bruker 2 way pearl til begge, fungerer greit:)
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: ginsengtorsdag 14. januar 2021, klokken 08:37
Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. januar 2021, klokken 13:37
Prøv å få en med takstativ, veldig behagelig å ha muligheten særlig med to barn. Ski får man ikke med uten felle et baksete, og med to barnestoler går ikke det. Ellers er 75D veldig mye for pengene, har savnet le her rekkevidde kun et fåtall ganger på 40k km, men det er turer til Stockholm og Sørlandet hvor 30-40 mil tilbakelegges på motorvei. Skjer ganske sjeldent, men du får se an behovet. 90D er sikkert perfekt!
Vi bruker 2 way pearl til begge, fungerer greit:)

Jepp. Det er nok et behov.
I det hele tatt klarer jeg ikke å finne et argument imot TMS, men sånn er det vel gjerne når man overbeviser seg selv om å kjøpe noe nytt  :D

Eneste ulempen slik jeg ser det er mangel på hengerfeste, og det faktum at vi kun har en vegglader på huset. Det siste kan jo løses.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Klykkentorsdag 14. januar 2021, klokken 08:41
En annen ulempe er at de er kostbare å holde vedlike, og har en del klønete og lite holdbare løsninger, som dørhåndtak, diverse understellsdeler, utsatt plassering av kondensere i front m.m. :)

Men bilens komfort og kjøreopplevelse veier opp det for min del.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: ginsengtorsdag 14. januar 2021, klokken 09:25


Sitat fra: Klykken på torsdag 14. januar 2021, klokken 08:41
En annen ulempe er at de er kostbare å holde vedlike, og har en del klønete og lite holdbare løsninger, som dørhåndtak, diverse understellsdeler, utsatt plassering av kondensere i front m.m. :)

Men bilens komfort og kjøreopplevelse veier opp det for min del.

Ja, nå er det fryktelig mye utgifter på min fossile bil også, med ting som reimer etc.
Forresten, dere som eier, har dere noen form for antirustbeskyttelse på understellet, eventuelt paneler?
Lest litt om rustproblemer, spesielt på model 3.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Klykkentorsdag 14. januar 2021, klokken 09:27
Model S er stort sett aluminium i karosseri. Understellet (bærearmer og slikt) er mer utsatt selvsagt, men har ikke utført noe antirustbeskyttelse her, annet enn jevnlig vask og stell.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: arvtorsdag 14. januar 2021, klokken 09:53
Jeg har behandlet min TLR3, satt på plastdeksler hos Funderud. kr 7100 med TOCN rabatt.👍
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Contangotorsdag 14. januar 2021, klokken 10:25
Sitat fra: arv på torsdag 14. januar 2021, klokken 09:53
Jeg har behandlet min TLR3, satt på plastdeksler hos Funderud. kr 7100 med TOCN rabatt.👍
Beklager avsporing men merker du også mindre hjulstøy etter rustbehandlingen eller er det bare meg som fantaserer?
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: ginsengtirsdag 19. januar 2021, klokken 09:40
Jeg har konkludert med meg selv at det er bedre med en forholdsvis ny (2018-2019) 75D med få km, enn en noe eldre 90D.
Merker at det er fort gjort å se seg blind på de langturene, som kanskje utgjør 5% av total kjørelengde.
Utstyr som jeg anser som nødvendig.

- Autopilot
- MCU2
- Glasstak
- Nye seter
- Weather Package (eller hva det heter)

Har jeg fått med det viktigste da i deres øyne?  :D
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: z4rdtirsdag 19. januar 2021, klokken 10:04
Høres kurant ut dette, men uavhengig av hvilke features du plukker med deg så hadde jeg sørget for å undersøkt historikken til aktuell bil mht antall verkstedbesøk og hvilke ting som har blitt byttet osv. Også er det fordelaktig med nyere bil og lav km mht garanti/reklamasjonsfrist. En S75D vil uansett få deg frem til neste SuC.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Contangotirsdag 19. januar 2021, klokken 11:04
Sitat fra: ginseng på tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:40
Jeg har konkludert med meg selv at det er bedre med en forholdsvis ny (2018-2019) 75D med få km, enn en noe eldre 90D.
Merker at det er fort gjort å se seg blind på de langturene, som kanskje utgjør 5% av total kjørelengde.
Utstyr som jeg anser som nødvendig.

- Autopilot
- MCU2
- Glasstak
- Nye seter
- Weather Package (eller hva det heter)

Har jeg fått med det viktigste da i deres øyne?  :D
Ja, jeg synes det. Liker godt lyden i HiFi også, men mindre viktig. De nyeste bilene tror jeg uansett hadde det meste av utstyr. Er ikke uenig med z4rd, men 18-19 biler har ikke mange feil. Hadde en 18 75D og har 19 LRP. Har hatt en feil med ladeport og en feil med trunklås. Du er sikkert klar over at du må ca inn i halvåret av 18 for å få MCU2. Jeg tror de hadde ordnet soltakproblemene på facelift, så hadde ikke vært så bekymret for om bilen hadde det. Vi hadde i alle fall ingen problemer på vår bil.
Prøv å finne ut hvor mye hurtiglading bilen har hatt. Det er begynnende nerfing av ladehastigheten fra ca 2700 kwh hurtigladet til max nerf ved ca 13000 kwh. Da hurtiglader bilen substansielt saktere.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: jkirkebotirsdag 19. januar 2021, klokken 11:53
Sitat fra: Contango på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:04
Prøv å finne ut hvor mye hurtiglading bilen har hatt. Det er begynnende nerfing av ladehastigheten fra ca 2700 kwh hurtigladet til max nerf ved ca 13000 kwh. Da hurtiglader bilen substansielt saktere.

Ja, er det fortsatt slik? Vår X75D fra 2017 har vel passert 7500kWh hurtiglading, og den lader raskere enn noensinne...
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Contangotirsdag 19. januar 2021, klokken 12:52
Interessant. Jeg referer til TB, men dette styres jo av software og kan endre seg substansielt. Her er det de faktiske observasjonene som gjelder.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Klykkentirsdag 19. januar 2021, klokken 15:27
Kan jo være BMS som registrerer avvik på cellenivå på noen av bilene og på bakgrunn av det senker ladehastighet for å unngå videre degradering.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Vaduzonsdag 20. januar 2021, klokken 20:21
Så lenge du slipper å hurtiglade til de vanligste destinasjonene som du besøker flere ganger i måneden og du kan lade når du er fremme har du god nok rekkevidde. For 75D er grensen rundt 3 timer til hytta på landevei og litt motorvei med ca 1000 høydemeter midtvinters (90-10%). Da går det fint selv på de kaldeste dagene. Særlig mer enn det ville jeg vurdert større batteri. Jeg ville heller ikke kjøpt ny bil for turer jeg gjør 1-3 ganger i året.
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: ginsengtorsdag 21. januar 2021, klokken 10:37
Sitat fra: Vaduz på onsdag 20. januar 2021, klokken 20:21
Så lenge du slipper å hurtiglade til de vanligste destinasjonene som du besøker flere ganger i måneden og du kan lade når du er fremme har du god nok rekkevidde. For 75D er grensen rundt 3 timer til hytta på landevei og litt motorvei med ca 1000 høydemeter midtvinters (90-10%). Da går det fint selv på de kaldeste dagene. Særlig mer enn det ville jeg vurdert større batteri. Jeg ville heller ikke kjøpt ny bil for turer jeg gjør 1-3 ganger i året.

Enig!
Marginalt on-topic, men er det noen av dere som har brukt den Nettbil tjenesten for salg av bil?
Tittel: Sv: Velge riktig Model S
Skrevet av: Klykkenfredag 22. januar 2021, klokken 09:19
Sitat fra: ginseng på torsdag 21. januar 2021, klokken 10:37
Enig!
Marginalt on-topic, men er det noen av dere som har brukt den Nettbil tjenesten for salg av bil?
Fortsetter off-topic:
Prøv privat først er min anbefaling. Lag en ærlig annonse med alt relevant på bilder og tekst, og ha service-kvitteringer tilgjengelig i en lett oversikt som du kan sende over ved forespørsel.

Bilder av bilen nyvasket og tørr, fra alle sider.
Interiørbilder av nyvasket og støvsugd/støvtørket interiør. Bilder som viser slitasjepunkter på forseter.
Nærbilder av eventuelle skader inn og utvendig til slutt.
10-15 bilder bør være maksgrensen, hvis den ikke har mange skavanker.

Tekst bør være presis og ærlig, men ikke så ærlig at den oppleves negativt vinklet.

Legg deg midt i sjiktet på pris (på tilsvarende biler) hvis du bor i by. Nedre grense hvis du bor "på landet". Sørg for å ha såpass at det kan prutes, men ikke la noen prute over telefon.