Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: snakkesalig på mandag 11. januar 2021, klokken 14:53

Tittel: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: snakkesaligmandag 11. januar 2021, klokken 14:53
Hei!

Har flyttet inn i nytt hus. IT-nett. I garasjen er det et (3-fas) CEE-stikk. Dette sitter på samme kurs som et par andre forbrukere (div lys samt en portåpner). Kursen er sikret med "vanlig" 16 amp sikring.

Spørsmål: Kan jeg da bare kjøpe og plugge inn denne i CEE-stikket for å lade bilen på en LOVLIG og SIKKER måte?
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-home-box-ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=8310345203815

Takk  :)
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: 1000kwhmandag 11. januar 2021, klokken 15:20
Sitat fra: snakkesalig på mandag 11. januar 2021, klokken 14:53
Hei!

Har flyttet inn i nytt hus. IT-nett. I garasjen er det et (3-fas) CEE-stikk. Dette sitter på samme kurs som et par andre forbrukere (div lys samt en portåpner). Kursen er sikret med "vanlig" 16 amp sikring.

Spørsmål: Kan jeg da bare kjøpe og plugge inn denne i CEE-stikket for å lade bilen på en LOVLIG og SIKKER måte?
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-home-box-ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=8310345203815

Takk  :)
Ut i fra det du skriver så går ikke det nei. Du er nødt å legge opp en dedikert kurs.

Selve kontaktens utforming spiller ingen rolle meg bekjent.

Kan legge til at vi har en CEE-kontakt i garasjen, men alt er gjort som en elbilladekurs med vern osv. Det er også kun denne kontakten koblet til kursen.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: turfsurfmandag 11. januar 2021, klokken 16:12
Sitat fra: 1000kwh på mandag 11. januar 2021, klokken 15:20
Ut i fra det du skriver så går ikke det nei. Du er nødt å legge opp en dedikert kurs.
Hvorfor? Etter endringen på NEK400 i 2018 ble det vel i frittstående garasjer lov med andre forbrukere på kursen. Han må vel bare få koblet opp ett b-vern.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadmandag 11. januar 2021, klokken 17:46
Sitat fra: snakkesalig på mandag 11. januar 2021, klokken 16:25
...

Den jeg linket til har "Innebygget DC-RCM og behøver ikke B-vern" som det står.. så da mener du det bare er plug'n'play for meg?
Nei, desverre. Sidan du tenker å nytte kontakt så er det pr definisjon ikkje kjent kva utstyr som vert kopla på. Du vil bruke ladeboks med dc-rcm men iom at det er pluggbart kan nestemann kople til kva som helst utan dc-rcm eller B-vern innebygd. Er utstyret pluggbart så er det pr def også s.k. Mode2, og ikkje Mode3, og egne krav til utforming. Ganske 'mollboaktig' for utstyr som nok blir festa på vegg...  Dette høyrest litt rigid ut for privatbolig der du sjølv har kontroll på utstyret, men det er ikkje sikkert at nestemann er like opplyst og ser jo kun at her er det ei kontakt som av sedvane har vore brukt til elbillading. Regelverket er til for å beskytte dei uopplyste, desverre (eller, heldigvis, om du vil). Eit alternativ kunne vere å forby salg og  bruk av ladeboks/ladekladd uten innebygd vern i kongeriket.)

Eg ville satsa på å få med ein installatør på 'garasjeregelen', og simpelten kopla ladeboks rett på kursen, i tillegg til CEE kontakta. (Gjeld rettnok kun frittliggande garasjer, eit fornuftsvedtak som gjer at du slepp å grave kabelgrøft på nytt. Er ikkje garasje frittliggande er det vel tenkt at det finnest nok av føringsveiar til at det lett kan leggast ny kurs og derfor ingen grunn til dispensasjon.)


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: RJKmandag 11. januar 2021, klokken 21:35
Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring. Da skal du lovlig kunne plugge inn en slik som dette:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/bla-cee-til-type-2

Skal du montere en egen ladeboks, så går vel det under endring, og da må du følge dagens krav.


Men sjekk ut dette om schuko vs CEE-lading (min utheving).


"Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem). Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok. Kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel."


https://www.elsikkerhetsportalen.no/wp-content/uploads/2018/06/DSB-Veiledning-utf (https://www.elsikkerhetsportalen.no/wp-content/uploads/2018/06/DSB-Veiledning-utf)ørelse-ladestasjoner-elbil-vers-6-0802-2017.pdf
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: elektroluxtirsdag 12. januar 2021, klokken 07:21
Sitat fra: RJK på mandag 11. januar 2021, klokken 21:35
Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring.

Ja, men:

Et stikk satt opp for lading har alltid hatt krav om å være på dedikert kurs. Dermed vil dette stikket uansett ikke kunne lovlig brukes til lading så lenge kursen er tilkoblet andre forbrukere slik trådstarter indikerer.

Den enkle løsningen er å bytte stikket med en ladestasjon med innebygd jordfeilvern type B som indikert over,  eller en med 6mA DC om kursen forøvrig har vanlig jordfeilautomat og er dedikert til en frittstående garasje.

Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 12. januar 2021, klokken 08:40
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. januar 2021, klokken 07:21
Sitat fra: RJK på mandag 11. januar 2021, klokken 21:35
Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring.

Ja, men:

Et stikk satt opp for lading har alltid hatt krav om å være på dedikert kurs. Dermed vil dette stikket uansett ikke kunne lovlig brukes til lading så lenge kursen er tilkoblet andre forbrukere slik trådstarter indikerer.

Den enkle løsningen er å bytte stikket med en ladestasjon med innebygd jordfeilvern type B som indikert over,  eller en med 6mA DC om kursen forøvrig har vanlig jordfeilautomat og er dedikert til en frittstående garasje.

"* 722.305.301: Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod eller lignende, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulempen med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Merk at strømkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres. Det vil si at man kan koble ladepunktet på samme kurs som lys og stikkontakter som er montert i umiddelbar nærhet i garasjen. Dette medfører svært mye enklere installasjon av ladepunkt for mange. Det er essensielt at løsningen har riktig jordfeilbeskyttelse hvor det er et jordfeilvern Type A i sikringsskap og et Type B. Dette løses på to måter: 1. Monter jordfeilvern Type B i fordelingen (sikringsskapet/kapslingen) som beskytter hele kursen 2. Kursen beskyttes av et jordfeilvern Type A og ladestasjonen har innebygget DC overvåking (RDC-DD/DC-RCM 6mA) i samsvar med NEK IEC 62955."

Ut ifra det så er det helt innafor det trådstarter ønsker å gjøre, men jeg ville ha satt ladeboksen på maks 80% belastning eller 13A.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: elektroluxtirsdag 12. januar 2021, klokken 22:12
Tilkoblingspunkt for lading må vel forstås som en ladestasjon, ikke et stikk. Siste presisering om 6mA DC vern i ladestasjonen bekrefter dette.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 13. januar 2021, klokken 08:56
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. januar 2021, klokken 22:12
Tilkoblingspunkt for lading må vel forstås som en ladestasjon, ikke et stikk. Siste presisering om 6mA DC vern i ladestasjonen bekrefter dette.
"Tilkoblingspunkt for lading må vel forstås som en ladestasjon" - enig i det.

Men jeg tror du tolker reglene for strengt, det er ingenting som taler imot at tilkoblingspunktet (portabel ladestasjon, ladeboks) kan være koblet via CEE og det gir nå etter mitt skjønn størst fleksibilitet for kunden.

Eksempel:
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo?tm=ladestasjoner

Og CEE er i motsetning til Schuko trygt.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: elektroluxonsdag 13. januar 2021, klokken 19:12
Vi opplyser kundene våre om at Ladetrafoen du viser til må kobles via stikk på egen kurs med jordfeilvern type B.

Og vi har sett både svidde shuko, svidde blå Cee og svidde Type 2 plugger, men kun en av sistnevnte, og desto flere schuko.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 13. januar 2021, klokken 22:25
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. januar 2021, klokken 19:12
Vi opplyser kundene våre om at Ladetrafoen du viser til må kobles via stikk på egen kurs med jordfeilvern type B.

Og vi har sett både svidde shuko, svidde blå Cee og svidde Type 2 plugger, men kun en av sistnevnte, og desto flere schuko.
Greit nok, men det er ikke krav om det, det det derimot er krav om er overspenningsvern. En må ogå se til at CEE er i god stand likeså med Type2 pluggen som er den som slites mest.

Tror jeg stopper her, tror ikke vi kommer videre.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: Øystein16torsdag 14. januar 2021, klokken 08:47
Elektrikaren anbefalte CEE for eigen ladekurs i vår frittståande garasje, sida det gir anledning til meir fleksibel bruk for anna utstyr. Me har hatt tilsyn, og fekk positiv kommentar for opplegget - litt dyr B-sikring (Schneider). Sikringsskap og samsvarerkøring viser at det er kurs for elbil. Me brukar ein rimeleg fleksiladar (16A) (2000 kroner) og har ikkje hatt problem til dags dato.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: elektroluxtorsdag 14. januar 2021, klokken 09:12
Spørsmålet er om Cee stikket er eneste forbruker på kursen? Hvis ja, så følger det etablert standard,hvis flere uttak så betyr det at du har fått godkjent et forenklet opplegg inkludert Cee stikk for lading.

Her er forresten en link som viser den forenklede automatiske dynamiske ladestrømsreguleringen til Accelev sine produkter: https://www.facebook.com/watch/?v=564702844283467
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: E-Trondonsdag 01. september 2021, klokken 18:12
Trådtittel passer så derfor spør jeg her.
Er det blitt ulovlig å lade på blå cee 32a 1 fase 230v?
Elektrikeren hevder han ikke kan montere noe annet enn blå cee 16a.
Jeg vil ha 32a krets med stor blå industrikontakt,sikret med 20 eller 25a sikring og ny kabel til sikringskap.
Primært for lading,men også til andre store ting.
Jeg mener jo selfølgelig at han tar feil,men man vet jo aldri med forskrifter og tolkning av disse.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: Orbitonsdag 01. september 2021, klokken 18:25
Generelle forskrifter setter bare krav til vern på kursen (jordfeilvern typ B og overspenningsvern), ikke strømstyrke. Men noen lokale e-verk har regler på maksimal strømstyrke på 1-faskurser. Det kan være det er grunnen til max 16A, men det er i så fall generelt for området og ikke spesifikt for elbillading.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: E-Trondonsdag 01. september 2021, klokken 18:33
Det er nok ikke tilfelle her i området,siden han anbefalte Easee ladeboks med 25 amp sikring istedenfor,som han selvfølgelig selger selv.

Han skriver dette:
Vedrørende lading fra stikkontakt kan du ha maks 16A en-fas industri stikkontakt til elbillading.
Skal du ha mer kapasitet, må du over på hjemmelader.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: E-Trondtorsdag 02. september 2021, klokken 16:23
Etter 8 mailer fram og tilbake viste jeg til NEK 400 og anbefalingen fra Dsb om lading så kom dette svaret:
'Beklager, du har helt rett. Det kan installeres inntil 32A til mode 2 og rundstift.'

Da har jeg ihvertfall mitt på det tørre og går videre med prosjektet mitt.  :laugh:
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 02. september 2021, klokken 16:32
Men trenger du det. Har kjørt elbil i 6 år og aldri hatt behov for mer enn 10A...
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: E-Trondtorsdag 02. september 2021, klokken 17:09
Føler nok et behov for litt raskere lading ja.
Har hittil ladet med 10 og 12 ampere.
Det blir snaut av og til.
Nå blir det enklere å holde batteri mellom 20 og 80 %,og fylle raskt på ved behov.
Er stor forskjell på 2.1 kw eller 5.7 kw når du trenger å fylle på innimellom turene.
Kommer jo til å ligge på stort sett 16 amp til vanlig.
Tittel: Sv: Lovlig CEE-lading
Skrevet av: cratorsdag 02. september 2021, klokken 19:47
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 02. september 2021, klokken 16:32
Men trenger du det. Har kjørt elbil i 6 år og aldri hatt behov for mer enn 10A...

Har kjørt elbil i halvannet tiår, og har hatt bruk for 32A to ganger. Første gang var ei uke etter at vi fikk første Teslaen. Kom hjem fra konfirmasjon på en kant av landet sent søndag natt, og skulle på ny langtur i Oslo tidlig tirsdag morgen. Den gangen var det ikke noe annet som kunne ha berga langturen. :)

Andre gang var noe tilsvarende, men jeg husker ikke akkurat hva. Nå er det så mange superladere hvor enn jeg skal at jeg neppe kommer til å ha behov for å lade på 32A hjemme noe mer, men da vet jeg i det minste at dagligladingen forgår med gode sikkerhetsmarginer når det ligger på rundt det halve av det anlegget er dimmensjonert for.  :)