Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Sjalabais på onsdag 06. januar 2021, klokken 22:22

Tittel: Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?
Skrevet av: Sjalabaisonsdag 06. januar 2021, klokken 22:22
I morges satt jeg meg i forvarmet bil. Leafen var koblet til strømmen med stikkontakt EVSE. Likevel brukte den strøm fra batteriet for å varme kupeen. Én strek og 13 km var forsvunnet ift. kvelden før, da jeg programmerte bilen. Hvorfor?

I tillegg har bilen de siste dagene brukt 5 heller enn de vanlige 3 strekene på vei hjem fra jobb. Det er 23km etter fulladet bil. Kan dette ha noe med nylig laderbytte eller "nylæring" i bilen å gjøre? Eller er det kun kulda?
Tittel: Sv: Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?
Skrevet av: leafnoronsdag 06. januar 2021, klokken 23:09
Det er bare kulda.

Varmeapparatet trekker mer enn EVSE gir. Det trekker 4,5-5 kW, mens lader gir 2, Manko på 3 kW og det tar den fra batteriet.
Hvor kaldt er det?
Tittel: Sv: Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 07. januar 2021, klokken 16:08
Dét gir jo mening, men da gikk det en del strøm. På det kaldeste her nede ved fjorden ca -8.
Tittel: Sv: Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?
Skrevet av: leafnortorsdag 07. januar 2021, klokken 20:26
Bilen bruker omtrent 15kW for fremdrift. I 8 minus trekker nok varmeapparatet 3 kW om du ikke er forsiktig. Det er 20% mer forbruk.
Tittel: Sv: Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?
Skrevet av: Sjalabaisfredag 08. januar 2021, klokken 18:38
Det er rimelig, det. Vår bil bruker i snitt 17kW, bor rett ved en Europavei. I tillegg må kanskje datamaskinen lære seg å tolke talla rett igjen? Jeg bruker ikke varmeapparat hele veien, men i denne kulda går det ikke å få frontruta fri uten.
Tittel: Sv: Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?
Skrevet av: ØysteinBuddytorsdag 28. januar 2021, klokken 21:30
Hvis bilen er fulladet når varmen starter så henter den bare strøm fra batteriet.
Den skjønner altså ikke selv at den må starte opp lading på nytt.
Jeg starter stort sett varmen fra appen, når det er gjort så går jeg også inn og velger "Start lading". Da funker det, jeg har ladeboks som greier å holde den på 100% selv om varmen er på 👍🏻
Tittel: Sv: Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 29. januar 2021, klokken 19:41
Det gjelder å plugge i evse, før man starter bilen.

Og deretter justere temperaturen mens man følger med på varmeeffekten, for å passe på at varmen ikke er større enn effekten fra AC. Dvs 3kw med vanlig 16A lading.


Bruker man timer, gjelder det å prioritere lading foran varme:
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?
Skrevet av: Sjalabaisfredag 29. januar 2021, klokken 20:12
Ah, det siste her var nytt for meg, skal sjekke innstillingene. Men forvarmingen har fungert greit for meg nå, kommer frem med litt strøm igjen uansett.