Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Bondeknøl på onsdag 06. januar 2021, klokken 09:10

Tittel: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Bondeknølonsdag 06. januar 2021, klokken 09:10
Les denne artikkelen. Er skremmende at vi vraker så nye biler, og skremmende at vi bruker og kaster så mye! Ingen tvil om at en telefon til skraphandleren kan være veldig lønnsomt når vi trenger nye deler til bilen.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Cougaronsdag 06. januar 2021, klokken 09:19
Dette gjelder ikke bare elbiler, selv om det er fokuset i artikkelen. Delepriser/arbeidspriser på nye biler, uavhengig av drivstofftype gjør at de fort blir vraket istedenfor reparert.
En ting som heller ikke blir fokusert på i artikkelen er fastsettelse at priser på brukte deler. Jeg har flere halvgamle hobbybiler og bruker av nødvendighet brukte deler, da nye kan være vanskelig å få tak i.
Jeg opplever da ofte at prisen på brukte deler er veldig høy, noen ganger opp mot det delen koster ny (om den var tilgjengelig).
Det virker som om det er "tenk på ett tall" når bruktpriser settes.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: goggoonsdag 06. januar 2021, klokken 09:23
Endelig tar noen tak i dette, det belyser hvor stor makt bilfabrikantene og importørene har over både forsikringsselskaper og oss sluttbrukere.

Jeg ønsker meg mange selvstendige og frittstående elbil verksteder over hele landet, og at myndigheter og forsikringsselskaper jobber hardt for å gi disse gode vilkår.

Dessuten burde det være en eller annen form for lovgivning/priskontroll på nye bildeler, hvorfor er det ingen som gjør noe for å få slutt på disse ågerprisene vi har nå?

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Bondeknølonsdag 06. januar 2021, klokken 09:31
Enig i at delepriser er enormt høye, og det kommer frem av artikkelen.
Er det deleprisene som gjør at nesten nye biler vrakes?
Kanskje de enorme deleprisene som bilfabrikantene setter er en form for svindel?
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: hancheonsdag 06. januar 2021, klokken 09:45
Det faktum at nye elbiler er momsfrie mens reservedeler ikke er det, bidrar formodentlig (selvsagt?) til en større tendens til å vrake elbiler. (Lagt til senere: Jeg ser nå at artikkelen på NRK løfter frem det samme poenget.)

Jeg har min egen historie her: På vei til fjellet før påske i 2018, traff jeg en buss i bakenden da han stoppet på E6 for å slippe av en passasjer. Og det viste seg å være spesielt glatt på stedet, så jeg hadde ingen sjanse til å unngå kollisjonen. Jeg traff bussen i gangfart, omtrent. Siden bussen er ganske høy, var nesten all skaden helt øverst på fronten av min bil. Krøllet panser og skjermer, kjølevæske rant ut, og noen dingser øverst i motorrommet ble flyttet litt på. Det viste seg at prisestimatet på reparasjonen var omtrent lik bruktbilverdien, så forsikringsselskapet kjøpte vraket av meg. Den gode nyheten er at bilen er på veien igjen, i følge motorvognregisteret.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: vittyonsdag 06. januar 2021, klokken 14:06
Enig i at det er fint dette tas opp men jeg klarte ikke å se noe sted i artikkelen eller dokumentaren som tilsier at faktisk er flere elbiler som blir vraket enn andre biler. Likevel har de vinklet det sånn. Det syntes jeg er kritikkverdig av en statseid kanal. Kjenner jeg blir provosert av å støtte elbiler gjennom momsfritak og bomfritak samtidig som jeg betaler for artikler som dekrediterer elbiler uten at de tar seg tid til å legge frem tallene som viser at dette stemmer.

Korriger meg gjerne hvis jeg har oversett noe i artikkelen/dokumentaren.

Jeg syntes også det burde være momsfritak på deler til elbil og kanskje til og med momsfritak på arbeid på elbil så lenge vi har momsfritak på elbil.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: hancheonsdag 06. januar 2021, klokken 14:41
Sitat fra: vitty på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:06
Enig i at det er fint dette tas opp men jeg klarte ikke å se noe sted i artikkelen eller dokumentaren som tilsier at faktisk er flere elbiler som blir vraket enn andre biler. Likevel har de vinklet det sånn.
Det går vel ganske klart frem av reaksjonen til bilopphuggeren, som tross alt har noen års erfaring med temaet. Men det hadde vært bedre om de hadde gravd opp noe ordentlig statistikk også.

Det med at man ikke anvender brukte deler så lenge nybilgarantien gjelder, burde jo gjelde fossilbiler også. Dermed er det vel bare moms-effekten som kan forklare at flere nye elbiler skrotes, dersom det virkelig er slik.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Cougaronsdag 06. januar 2021, klokken 14:53
Sitat fra: hanche på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:41
Sitat fra: vitty på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:06
Enig i at det er fint dette tas opp men jeg klarte ikke å se noe sted i artikkelen eller dokumentaren som tilsier at faktisk er flere elbiler som blir vraket enn andre biler. Likevel har de vinklet det sånn.
Det går vel ganske klart frem av reaksjonen til bilopphuggeren, som tross alt har noen års erfaring med temaet. Men det hadde vært bedre om de hadde gravd opp noe ordentlig statistikk også.

Det med at man ikke anvender brukte deler så lenge nybilgarantien gjelder, burde jo gjelde fossilbiler også. Dermed er det vel bare moms-effekten som kan forklare at flere nye elbiler skrotes, dersom det virkelig er slik.

Helt enig, hele artikkelen virker som kjapp synsing fra journalistens side.
Det eneste jeg fant av statistikk var dette:
I 2019 ble totalt 1400 el- og hybridbiler vraket her i landet. De fleste av bilene var under fem år gamle. 670 av bilene var elbiler, ifølge Vraksys"
Det hadde vært interessant å se litt mer på tallene som åpenbart ligger i Vraksys:
F.eks hvor mange bensin/diesel-biler nyere enn 5 år ble vraket i samme tidsrom, og så sammenholdt dette mot den totale bestanden av biler splittet opp på forskjellig drivlinje.
Dette ville vel krevd litt mer jobb av journalisten kanskje?
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Cougaronsdag 06. januar 2021, klokken 14:58
Jeg stusset på en annen ting i artikkelen: De "reddet" en 2016 eGolf fra pressa ved å bytte komplett batteri.
Denne jobben kom på 70.000 kr ifølge artiklen.
Ett kjapt søk på bruktdel.no viser ett par batterier til 20.000 kr.
Brukte de virkelig 50.000 i arbeidspenger på å bytte dette batteriet??
Ikke rart bilene blir vraket da..

Edit: bruktdel.no blander sammen batterier til Golf GTE (hybrid) og eGolf, har rettet prisen nå
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: JorgenMonsdag 06. januar 2021, klokken 15:53
Finner tall på dette med vrakpant på SSB, men har ikke funnet noen god oversikt, så det blir endel søking.


F.eks ble 79 stk av Tesla-parken vraket i 2019 mot 13621 stk for Toyota. Mye av forklaringen er selvfølgelig at det finnes ti-tusenvis av gamle Toyota der ute...

https://www.ssb.no/statbank/table/07845
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 06. januar 2021, klokken 16:00
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 06. januar 2021, klokken 09:10
Les denne artikkelen. Er skremmende at vi vraker så nye biler, og skremmende at vi bruker og kaster så mye! Ingen tvil om at en telefon til skraphandleren kan være veldig lønnsomt når vi trenger nye deler til bilen.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Eksempelet i saken gjelder batteriet på en eGolf fra 2016, en bil som er 4-5 år gammel.
Da gjenstår det muligens noen måneder på reklamasjonsretten og 3-4 år på batteri-garantien.

* Forventer man at VW skal gi garanti på et brukt batteri, kjøpt av 3. part?
* Forventer man at bruktprisen på batteriet ikke øker hvis det skal godkjennes av VW?
* Hva ville du betalt i forsikring, hvis du fikk brukte deler uten garanti?
* Hva ville du betalt for en brukt eGolf med byttet batteri uten garanti?

Jeg er helt for å brukt brukte deler der det er mulig, men det medfører en rekke problemer som bør diskuteres ordentlig.

Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: RJKonsdag 06. januar 2021, klokken 19:44
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 06. januar 2021, klokken 09:31
Enig i at delepriser er enormt høye, og det kommer frem av artikkelen.
Er det deleprisene som gjør at nesten nye biler vrakes?
Kanskje de enorme deleprisene som bilfabrikantene setter er en form for svindel?

Er jo ikke bare deleprisene som er høye, men og verkstedpriser. Det er jo dyrere å levere bilen inn til et verksted der folk med yrkesskoleutdanning jobber, enn å få en IT-tekniker med 3 eller 5 år høyskoleutdanning på besøk. Sertifiseringer og etterutdanning er nok fort like store kostnader

Mesteparten av kostnaden er riktignok til firmaet vedkommende er ansatt hos, og teknikeren/bilmekanikeren sitter som regel igjen med smuler av dette. Verkstedet krever selvsagt verksted med god plass og dyrt verktøy, men teknikeren har gjerne en PC full av svindyr programvare ombord. Og har kanskje fancy adresse som koster mer per m2 enn verkstedlokalet.

Poenget er ikke å påstå at mekanikeren tjener for mye, som sagt skriver jeg at firmaet stikker av med brorparten av pengene, men skulle jo tro lønnsnivået pga forskjell i utdanningsnivå skulle tilsi merkbare forskjeller i pris. Men så er vel kanskje ikke utdanningsnivået gjenspeilet i lønnsnivået.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 06. januar 2021, klokken 20:05
Ja, det er på NRK1 nå og det bør alle se. :+1: :+1: Jeg liker den folierte metall/sølv som Jan Thomas har, broombroom :+1: :+1: :+1: :+1:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Klarer de å redde egolfen for under kr 107`?

Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electrixonsdag 06. januar 2021, klokken 21:12
Det er jo et par viktige ting her som de dessverre ikke går inn på, muligens fordi det ville redusert poenget deres noe. Når du får den nesten nye bilen din, som har flere år igjen på garanti, skadet av en annen bil, og dekket av den andre parts forsikring, vil du da akseptere at de bare setter inn noen brukte deler uten garanti, og som da også ødelegger den garantien du har igjen på bilen? Bare for at den skyldige eller den skyldiges forsikring skal spare noen kroner? Tror de fleste sier nei her og krever bilen reparert tilsvarende før kollisjon og med full garanti på deler og rep.

Når man skader sin egen bil selv derimot, eller når ting går istykker "av seg selv" utenfor garanti, da er det lurt å sjekke bruktmarkedet for deler siden man kan spare mye. Dette er jo også ganske vanlig.

I tillegg har man selskaper som gjør akkurat det som de gjorde i programmet, kjøper opp flere skadede biler og setter sammen igjen slik at de får noen komplette biler som selges. Dessverre er nok mange slike bilmekanikere mest opptatt av eksosbiler siden det er det de er kjent med, men regner med at mange kommer til å kaste seg over elbiler også nå som de ser avansen som kan oppnås i dette markedet.

Til slutt skal man også være klar over at bilene som regel ikke presses før det meste av deler som kan selges er plukket og solgt, og det skadede batteriet i egolfen får nok også et nytt liv etter demontering som båt eller hyttebatteri.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 06. januar 2021, klokken 23:24
Electrix :+1: :+1: Mange gode poenger  :+1: :+1:

Jeg tror de i NRK klarer å redde egolfen for under kr 107 tusen.

Gjenbruke bildeler er bra :+1: :+1: men det skal være trygt.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 07. januar 2021, klokken 01:18
Fra Dagsavisen nå:

KOPI:
Nå må man ta grep. Ikke bare dreper dette miljøgevinsten ved valg av elektrisitet, men vi forbrukere taper store penger ved økte forsikringspremier.

«Vraking av skadde elbiler gjør at miljøprofilen rakner».

Vanlige kjøretøy og verkstedsbransjen har utviklet seg hånd i hånd i 100 år, mens elbilen ble utviklet for 10 år siden uten koordinering med verksted– og servicebransjen, skriver Ulf Tolfsen.

https://www.dagsavisen.no/demokraten/meninger/vraking-av-skadde-elbiler-gjor-at-miljoprofilen-rakner-1.1818954
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 07. januar 2021, klokken 07:25
Synes el-bil ble hengt ut her, i for stor grad. Problemet gjelder vel både nye fossil og el-biler og skyldes ikke bare avgifter eller mangel på slike.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: goggotorsdag 07. januar 2021, klokken 08:37
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. januar 2021, klokken 07:25
Synes el-bil ble hengt ut her, i for stor grad. Problemet gjelder vel både nye fossil og el-biler og skyldes ikke bare avgifter eller mangel på slike.

Helt enig.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at hovedproblemet er at bilfabrikanter og importører har fått lov av myndighetene til å ta ågerpriser på nye deler.

Slik det er nå så blir summen av alle delene i en bil mange ganger høyere enn det en ny bil koster. Dette kan jo ikke stemme, hvorfor tillater myndighetene slike ågerpriser?

Når de bygger en ny bil på bilfabrikken så skal de jo betale lønninger, husleie, avskrivning på lokaler og utstyr, utviklingskostnader for bilen, etc, etc.

Så summen av alle deleprisene inn til bilfabrikken er altså betydelig lavere enn det bilen koster til sluttkunden. Men likevel så selger de delene hver for seg til beløp som summert blir mange ganger (10-20 ganger??) dyrere enn bilen.

Hvordan kan dette ha seg?


mvh
Hugo

Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: hanchetorsdag 07. januar 2021, klokken 09:03
Mja, både lagring, forsendelse og videresalg koster, så det er vel ikke så overraskende at alle delene som utgjør en bil, koster mer enn bilen når de selges enkeltvis? Men at forskjellen skal være så stor som den faktisk er, er vanskeligere å forstå. Jeg undres: Selger bilfabrikantene biler til kostpris eller under, for så å hente inn profitten på delesalget? Det minner jo om blekkskrivere, som selges for en slikk og ingenting mens blekkpatronene koster flesk.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Jallatorsdag 07. januar 2021, klokken 09:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. januar 2021, klokken 07:25
Synes el-bil ble hengt ut her, i for stor grad. Problemet gjelder vel både nye fossil og el-biler og skyldes ikke bare avgifter eller mangel på slike.
Hallo - vi snakker om en eldre e-Golf med verdi på 136.000, og hvor en "godkjent" reperasjon med fabrikknytt batteri koster 280.000 kroner. Så kommer selvsagt arbeidet med å bytte batteripakkene i tillegg.

Så kan du gjerne vise at bytte av en bensinmotor i en tilsvarende Golf slår dette, eller kanskje det er bensintanken vi skal sammenligne med?  :P
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 07. januar 2021, klokken 09:24
Sitat fra: goggo på torsdag 07. januar 2021, klokken 08:37
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. januar 2021, klokken 07:25
Synes el-bil ble hengt ut her, i for stor grad. Problemet gjelder vel både nye fossil og el-biler og skyldes ikke bare avgifter eller mangel på slike.

Helt enig.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at hovedproblemet er at bilfabrikanter og importører har fått lov av myndighetene til å ta ågerpriser på nye deler.


:+1: Helt enig, de står fritt til å prise som de vil, det burde vært mere transparans, f.eks. en oversikt over hva vanlige deler til bilen koster. Og det er vi forbrukere som betaler moroa i form av dyrere forsikringer når en bil vrakes eller repareres med svindyre deler.

Skulle tro at det er ikke vanskelig for en fabrikant å ta inn et brukt batteri, måle det, eventuelt bytte ut svake celler og gi en viss garanti på det som en gjenbruks del.


Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: goggotorsdag 07. januar 2021, klokken 09:35
Sitat fra: hanche på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:03
Jeg undres: Selger bilfabrikantene biler til kostpris eller under, for så å hente inn profitten på delesalget? Det minner jo om blekkskrivere, som selges for en slikk og ingenting mens blekkpatronene koster flesk.
Ja, det med blekkskrivere er en veldig god sammenligning. Kunne ikke ha kommet med et bedre forslag sjøl :)

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: 1317142119torsdag 07. januar 2021, klokken 09:37
Her virker det nesten som at bransjen selv bør ta seg en titt i speilet også, for det er noe riv ruskende galt med regnestykket i artikkelen.

* Å kjøpe nytt batteri til Egolf: 280000,-
* Å reparere bilen via forsikringsselskapet med bare ny batterikasse (en klump aluminium): 107000,-
* Å reparere bilen med brukte deler (brukt batterikasse og brukt batteri): 70000,-

Altså, hvordan i Satan kan man forlange mer penger for en batterikasse (uten batteri) inkludert arbeid, enn en brukt batteripakke og batterikasse som da må koste langt over 300000 helt nytt? Her tar åpenbart verkstedene for godt betalt av forsikringsselskapene. Trolig fordi forsikringsselskapene har en avtale med verkstedet og ikke ofte nok stiller spørsmål rundt taksten de får av verkstedet.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 07. januar 2021, klokken 09:50
Med ABS, ESP, adaptiv cruise, nødbremsassistent, kollisjonsvarsel, blindsonevarsel, parkeringssensorer, 360 kamera og whatnot skulle en tro folk klarte å krasje mindre.
Men neida - jeg ble rygget på i juleferien av en kar som dura på selv om han ikke så noe i hverken kamera eller speil. Sikkert snø på sensorene, og dårlig nattesyn.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Trond.mtorsdag 07. januar 2021, klokken 10:22
Jeg hadde ventet at de brukte mere tid på å belyse meningsløse delepriser i TV progrsmmet enn å fokusere på brukte deler.  Jeg ville ikke ha deler fra en kollisjonsskadet bil hvis jeg skulle få skade på min bil og det var dekket av forsikring.
Naboen min ba om tilbud fra Birger N. Haug på nytt batteri til en Leaf 1 fra 2012. Tilbudet pr. 16.12 lyder på 335.000 + 13875 kr i miljøgebyr. Arbeid kom i tillegg. Bilen var like god, men batteriet hadde ikke lenger kapasitet som dekket behovet. Resultatet blir vel også her å skrote en bil etter 8 år.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 07. januar 2021, klokken 11:08
@Trond.m, da er heller løsningen å selge bilen til noen som klarer seg med den rekkevidden. Mange som bare trenger en elbil som bil nr. 2 til bykjøring og vil klare seg med 40 km rekkevidde. Eller bytte til et brukt batteri, hvor man også vil få litt for batteriet man bytter ut som innbytte.

Selvsagt vil ingen ha brukte deler i en bil med garanti (heller ikke uten om det er forsikringen som betaler), men om det ikke lønner seg å reparere så bør heller bilen selges til noen som kan sette den i stand med brukte deler og så selge den uten garanti (utover det evt. selger legger på selv). Dette burde forsikringselskapet få mer for enn vrakpanten.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: turfsurftorsdag 07. januar 2021, klokken 11:09
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:50
Men neida - jeg ble rygget på i juleferien av en kar som dura på selv om han ikke så noe i hverken kamera eller speil. Sikkert snø på sensorene, og dårlig nattesyn.
Folk har ikke vett til å ta seg god tid. Viktig å spare noen sekunder på rygginga...
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: turfsurftorsdag 07. januar 2021, klokken 11:37
Sitat fra: Trond.m på torsdag 07. januar 2021, klokken 10:22
Jeg hadde ventet at de brukte mere tid på å belyse meningsløse delepriser i TV progrsmmet enn å fokusere på brukte deler.
Enig. Dette er jo årsaken til problemet. Hadde vært interessant å sammenlignet deleprisen på de samme delene mellom forskjellige bilmerker typer. Ser ut som om Tesla bl.a er mye rimeligere.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: turfsurftorsdag 07. januar 2021, klokken 11:38
Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 07. januar 2021, klokken 11:08
@Trond.m, da er heller løsningen å selge bilen til noen som klarer seg med den rekkevidden. Mange som bare trenger en elbil som bil nr. 2 til bykjøring og vil klare seg med 40 km rekkevidde. Eller bytte til et brukt batteri, hvor man også vil få litt for batteriet man bytter ut som innbytte.
Jepp, alltid noen som vil gi mere enn vrakpanten for ett elbilbatteri..
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Jarle Wiggentorsdag 07. januar 2021, klokken 11:58
AutoAC.NO er ett lite verksted med to personer i Asker som benytter brukte deler på nyere biler ved reparasjon av AC og Varmepumper på el-biler og vanlige biler.

Siste bilen inne, en BMW i3 med ødelagt varmepumpe nå desember: ny pris 25.000+ bare for del. Brukt kompressor med frakt fra bil fra en ett år gammel bil var 3.000,-. Med fastpris på 4.000,- kostet dette eier rett under 9.000,- inkl. arb, deler, kjølegass og mva.

Som innslaget til NRK viser, så er tilgangen på nesten nye deler 1/10 av nyprisen god! Forskjell på priser brukt/nytt kan ikke forsvares ut kvalitetsforskjell.

Brukte Leaf 2013-2014 selges på Finn for 40-50.000,-. Ingen vil betale 30-40.000,- for reparasjon. Men nå vi kan gjøre det til 8-9.000,- inkl. deler, jobb og kjølegass, så er det fortsatt av interesse for mange. Hurtiglading er også avhengig av kjøling på sommeren, noe mange ikke er klar over.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Cougartorsdag 07. januar 2021, klokken 12:23
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:37

* Å kjøpe nytt batteri til Egolf: 280000,-
* Å reparere bilen via forsikringsselskapet med bare ny batterikasse (en klump aluminium): 107000,-
* Å reparere bilen med brukte deler (brukt batterikasse og brukt batteri): 70000,-

Altså, hvordan i Satan kan man forlange mer penger for en batterikasse (uten batteri) inkludert arbeid, enn en brukt batteripakke og batterikasse som da må koste langt over 300000 helt nytt? Her tar åpenbart verkstedene for godt betalt av forsikringsselskapene. Trolig fordi forsikringsselskapene har en avtale med verkstedet og ikke ofte nok stiller spørsmål rundt taksten de får av verkstedet.

Forstår fortsatt ikke hvordan reparasjonen kom på 70k når brukt batteri koster 20k (Det ligger i øyeblikket 2 stk på bruktdel.no)
Må sies at jeg så ikke programmet, ble det byttet mer enn batteri?
Det er ufattelig at det skal koste 50k å bytte batteri, det er ikke akkurat rocket science dette.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: jlantorsdag 07. januar 2021, klokken 12:42
Sitat fra: Cougar på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:23
Forstår fortsatt ikke hvordan reparasjonen kom på 70k når brukt batteri koster 20k (Det ligger i øyeblikket 2 stk på bruktdel.no)
Må sies at jeg så ikke programmet, ble det byttet mer enn batteri?
Det er ufattelig at det skal koste 50k å bytte batteri, det er ikke akkurat rocket science dette.
De oppgir i programmet at de gir 25000 for batteriet. De oppgir også noen andre delekostnader(?) på 5625.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Amatørentorsdag 07. januar 2021, klokken 13:06
Hadde nok vært lettere å reparere Volkswagen biler hvis det ikke hadde vært for 'component protection' hvor alle avanserte deler med en form for MCU/kontroller implementert må kodes inn ett eller flere steder i bilen for at de skal kommunisere.

Det er jo for å gjøre det vanskeligere for slakting av stjålne biler, men nå finnes det eksperter i 'gamle østblokkland' som 'låser opp' komponenter. Var egen tråd hvor en satt inn ny NAVI og AID i sin e-Golf. Så kunnskapen om det, er nå også utenfor VAG...

Rart at slik låsing er lov etter EU regelverk for det bremser vel fri konkurranse mellom merkeverksteder og uavhengige verksteder, men ligger vel i ideologien om å gjøre det vanskeligere for de kriminelle.

Å bytte komplett batteripakke krever en del for å programmere den inn etter montering.

Flere har forsøkt å få et FL300 batteri inn i en eldre e-Golf, men gitt opp da det stoppet på programmering biten. Tenk hvor mange e-Golfer som kunne fått lenger levetid ved at de kunne 'overtatt' batteripakke fra en annen skadet bil med uskadet batteri.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Amatørentorsdag 07. januar 2021, klokken 13:08
Sitat fra: jlan på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:42De oppgir i programmet at de gir 25000 for batteriet. De oppgir også noen andre delekostnader(?) på 5625.

Med de deleprisene så er det heftig mye i arbeid for å ende opp i rundt 70.000,-.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: jlantorsdag 07. januar 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Amatøren på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:08
Med de deleprisene så er det heftig mye i arbeid for å ende opp i rundt 70.000,-.
Vanskelig å bedømme når de ikke viste hele fakturaen. Det er vel endel moms også.

Jeg kjenner til en sak med en høyspenning jordfeil på en e-golf (uten påført skade), det kostet rundt 25000 å fikse hos Møller. De byttet høyspenningskablingen tror jeg.

Se også denne:
Sitat fra: rlnd på fredag 02. oktober 2015, klokken 12:19
Noen andre som har fått innkalling for bytte av høyspentbatteri (93a8)? Jeg fikk epost av Møller nå med time i slutten av november, de skal bruke 2 hele dager på jobben. ...
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ketill Jacobsentorsdag 07. januar 2021, klokken 23:44
Sitat fra: Electrix på onsdag 06. januar 2021, klokken 21:12
Det er jo et par viktige ting her som de dessverre ikke går inn på, muligens fordi det ville redusert poenget deres noe. Når du får den nesten nye bilen din, som har flere år igjen på garanti, skadet av en annen bil, og dekket av den andre parts forsikring, vil du da akseptere at de bare setter inn noen brukte deler uten garanti, og som da også ødelegger den garantien du har igjen på bilen? Bare for at den skyldige eller den skyldiges forsikring skal spare noen kroner? Tror de fleste sier nei her og krever bilen reparert tilsvarende før kollisjon og med full garanti på deler og rep.

Når man skader sin egen bil selv derimot, eller når ting går istykker "av seg selv" utenfor garanti, da er det lurt å sjekke bruktmarkedet for deler siden man kan spare mye. Dette er jo også ganske vanlig.

I tillegg har man selskaper som gjør akkurat det som de gjorde i programmet, kjøper opp flere skadede biler og setter sammen igjen slik at de får noen komplette biler som selges. Dessverre er nok mange slike bilmekanikere mest opptatt av eksosbiler siden det er det de er kjent med, men regner med at mange kommer til å kaste seg over elbiler også nå som de ser avansen som kan oppnås i dette markedet.

Til slutt skal man også være klar over at bilene som regel ikke presses før det meste av deler som kan selges er plukket og solgt, og det skadede batteriet i egolfen får nok også et nytt liv etter demontering som båt eller hyttebatteri.

Her har Electrix mange gode poenger! Programmet var interessant, men både tendensiøst og unyansert. En kunne tro at denne problematikken gjelder bare elbiler, men det gjør den jo ikke. Hadde gjerne sett at programmet gikk mer inn på de ekstreme prisene på deler. Etter å ha kjøpt nye bildeler i flere tiår, har jeg aldri opplevd slike ekstreme priser (men er ikke ukjent med det). Utnytter bransjen at det kreves nye deler i en del situasjoner og er forsikringsselskapene nyttige idioter som lar en slik praksis eksistere? Vi vet jo alle hvor regningen til slutt havner!

Programlederne fokuserte veldig på at bilene destrueres. Jeg vil anta at det meste av brukbare deler plukkes før bilene går i pressa. Men det visste kanskje ikke de to programlederne noe om, eller lot som at de ikke visste det. Om alle gode deler blir tatt vare på (inklusive batterier), så ble jo hele poenget med programmet punktert (og det vil man jo ikke)!
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ferryfredag 08. januar 2021, klokken 00:22
Sitat fra: jlan på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:42
De oppgir i programmet at de gir 25000 for batteriet. De oppgir også noen andre delekostnader(?) på 5625.

+MVA i tillegg? Det blir nesten 40k. Fremdeles et stykke igjen til 70k, men. 3 dager á 7,5 t á 1500,-  Er det så mye jobb?
På BMW i3 var det snakk om å kunne oppgradere batteriet for 7000€. Det framstår som et røverkjøp i forhold. Vet ikke om det ble gjort i Norge, så sammenligningen er kanskje ikke så god.
Tar det så lang tid å bytte et batteri da? Er det ikke "bare" å heve bilen, kjøre under en løftebukk, skru løs en del skruer, koble fra en kontakt og evt. et par rørkoblinger og deretter senke det ned. Og motsatt for å få inn et nytt. Skulle ikke forundre meg om det er gjort på en time med riktig utstyr og trent personell.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ferryfredag 08. januar 2021, klokken 00:26
Sitat fra: Jarle Wiggen på torsdag 07. januar 2021, klokken 11:58
AutoAC.NO er ett lite verksted med to personer i Asker som benytter brukte deler på nyere biler ved reparasjon av AC og Varmepumper på el-biler og vanlige biler.

:+1: Noterer meg navnet, for framtidig bruk om jeg skulle trenge.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Speederfredag 08. januar 2021, klokken 07:47
Finnes det statistikk noe sted over vrakede biler og dere alder?
Det hadde vært kjekt å kunne sammenligne El mot andre drivlinjer direkte.

Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: lars667fredag 08. januar 2021, klokken 08:36
Sørgelig arbeid av NRK. Her kunne de gått inn på det generelle sløseproblemet, ev. undersøkt om dette er et stort problem i det store og hele, og om vraking av kollisjonsskadde biler har nevneverdig å si for klimaregnskap. I stedet ser jeg nå reportasje og artikkel bli delt flittig av elbilhatere over hele landet. Der går det inn i det samme sammensuriumet av halvseriøse og useriøse artikler/overskrifter fra Nettavisen osv. Det er slik sett med på å opprettholde narrativet om elbil som klimaversting, i stedet for å gå i dybden på en interessant problemstilling.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Amatørenfredag 08. januar 2021, klokken 08:58
Sitat fra: Ferry på fredag 08. januar 2021, klokken 00:22Er det ikke "bare" å heve bilen, kjøre under en løftebukk, skru løs en del skruer, koble fra en kontakt og evt. et par rørkoblinger og deretter senke det ned. Og motsatt for å få inn et nytt.

Dessverre ikke så enkelt på Volkswagen.

Som jeg skrev tidligere så har deler med MCU (mini computer innebygget og tilkoblet databussen i bilen) component protection som egentlig skal forhindre at stjålne deler monteres inn i biler i 'bakgårdsverksteder'.

Delene skal dermed programmeres inn av autoriserte verksteder, for å kommunisere og bilen skal virke. Nå har noen lært seg å komme rundt dette på noen deler.

AID og NAVI oppgradering (https://elbilforum.no/index.php?topic=41738.0).

Også en svensk side om AID (https://www.eftermontering.se/blog/volkswagen/installera-active-info-display-aid).

Forsøk på batterioppgradering (https://elbilforum.no/index.php?topic=36139.0).
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Cougarfredag 08. januar 2021, klokken 12:27
Ligger en video her hvor høyspentkabler byttes på en eGolf, ser ikke ut til å ta veldig lang tid.
https://www.youtube.com/watch?v=OSQii5aT_dg
Regner med at om verkstedet har utstyret for programmering/koding av deler, burde dette være kjapt gjort.
(Har de ikke utstyret får de jo ikke gjort det, uansett tidsbruk  8) )
Det kan ta lengre tid på andre biler, f.eks på Ioniq hvor batteriet er over bakstillingen, så endel mer demontering er påkrevd. Uansett ikke 3 dager  :D
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 09. januar 2021, klokken 12:51
Ja det stemmer :+1: :+1:
På eGolf ligger batteriet greit til. Enkel demontering. Ioniq er helt forferdelig ift batteri demontering. Men fin bil da :+1: :+1:

Fin video her ift eGolf

https://insideevs.com/news/328648/volkswagen-e-golf-battery-removal-video/
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 09. januar 2021, klokken 12:57
Sitat fra: lars667 på fredag 08. januar 2021, klokken 08:36
Sørgelig arbeid av NRK. Her kunne de gått inn på det generelle sløseproblemet, ev. undersøkt om dette er et stort problem i det store og hele, og om vraking av kollisjonsskadde biler har nevneverdig å si for klimaregnskap. I stedet ser jeg nå reportasje og artikkel bli delt flittig av elbilhatere over hele landet. Der går det inn i det samme sammensuriumet av halvseriøse og useriøse artikler/overskrifter fra Nettavisen osv. Det er slik sett med på å opprettholde narrativet om elbil som klimaversting, i stedet for å gå i dybden på en interessant problemstilling.

Ser det :police: :+1: men slikt må vi regne med. Det er meninger i alle retninger om elbiler :( >:( >:(
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ketill Jacobsenlørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: hanchelørdag 09. januar 2021, klokken 17:31
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.
Bare vent, snart vil du nok oppleve at bilen nekter å starte hvis den finner en uoriginal lykt på CAN-bussen.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: trykkertorlørdag 09. januar 2021, klokken 18:18
Godt mulig han fant original lykt til 2.000,- + moms
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ketill Jacobsenlørdag 09. januar 2021, klokken 18:26
Sitat fra: hanche på lørdag 09. januar 2021, klokken 17:31
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.
Bare vent, snart vil du nok oppleve at bilen nekter å starte hvis den finner en uoriginal lykt på CAN-bussen.

Enda en grunn til at folk føler seg fullstendig maktesløse i møte med merkeverkstedene.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 09. januar 2021, klokken 18:37
Dette under som Electrix skrev er viktig og dette kommer ikke frem i tv-serien. Dårlig forarbeid av NRK. De burde jo også ha laget et lite innslag nettopp om hytte folket som lader solcellepanel og bruker gml Leaf bilbatteri :+1: :+1:

Selv det står i artikkelen så er ikke det nok, synes nå jeg da.

Fredrik Solvang, skjerpings :+1:  >:( >:( men veldig fin tv serie du har lagd da,  og med Jan T og co. Og de på huggern :+1:  :+1: :+1: Han har en fet metallic foliert på sin Tesla...  I like :+1: :+1:

"Til slutt skal man også være klar over at bilene som regel ikke presses før det meste av deler som kan selges er plukket og solgt, og det skadede batteriet i egolfen får nok også et nytt liv etter demontering som båt eller hyttebatteri."
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ketill Jacobsenlørdag 09. januar 2021, klokken 19:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. januar 2021, klokken 18:37

Fredrik Solvang, skjerpings :+1:  >:( >:( men veldig fin tv serie du har lagd da,  og med Jan T og co. Og de på huggern :+1:  :+1: :+1: Han har en fet metallic foliert på sin Tesla...  I like :+1: :+1:



Har Fredrik Solvang noe med programmet å gjøre?
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ingeniørensøndag 10. januar 2021, klokken 08:52
Christian Strand er programleder - bare likner litt på Fredrik tenker jeg...

Videre er det vel en redaksjon bak et program og ikke programlederen som har gjort alle undersøkelser.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Jallasøndag 10. januar 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Daniel_0007søndag 10. januar 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Jalla på søndag 10. januar 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P

Kan være led ĺys, toyota bytter nok ikke ut enkelt led men hele greia. Grøsser på tanken hvor mye det vil koste å bytte laser lys på Audi.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ingeniørensøndag 10. januar 2021, klokken 21:52
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 10. januar 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Jalla på søndag 10. januar 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P

Kan være led ĺys, toyota bytter nok ikke ut enkelt led men hele greia. Grøsser på tanken hvor mye det vil koste å bytte laser lys på Audi.

Tror prisen er i størrelsesorden 55'....
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ketill Jacobsenmandag 11. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: Jalla på søndag 10. januar 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P

Da må det være Toyota-verkstedet som forteller røverhistorier. Dessuten så er det ikke en pære som har sviktet, men en gardin som som tas til side ved bruk av fjernlys. Hele enheten må dessverre skiftes. Men du skal ha for å prøve deg uten å ha særlig grunnlag for det! Forøvrig så ser det ut som at ingen leverer denne utgaven av lykten (bare halogen og ikke HID (High Intensity Discharge)), så på nettet må en ut med kanskje 6-7000 kr. Takk til Toyota for å gjøre livet jæ... for folk!
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: turfsurfmandag 11. januar 2021, klokken 19:50
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Ja, det er kvalmt, uetisk og miljøfiendtlig. Skulle vært mye mere fokus på dette i tester, og det skulle vært lovpålagt å hatt en totaloversikt over delepriser på en bil ved salg.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 11. januar 2021, klokken 20:24
..   og det skulle vært lovpålagt å hatt en totaloversikt over delepriser på en bil ved salg.
[/quote]


Godt poeng :+1: :+1: men hvordan skal man få til den da? Det virker jo veldig tungvint..... hva er gevinsten?

Er det alle deler slik de koster fra fabrikk? Eller som delepriser med moms kjøpt på bilmerke butikk.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ketill Jacobsentirsdag 12. januar 2021, klokken 00:24
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. januar 2021, klokken 17:51

Da må det være Toyota-verkstedet som forteller røverhistorier. Dessuten så er det ikke en pære som har sviktet, men en gardin som som tas til side ved bruk av fjernlys. Hele enheten må dessverre skiftes. Men du skal ha for å prøve deg uten å ha særlig grunnlag for det! Forøvrig så ser det ut som at ingen leverer denne utgaven av lykten (bare halogen og ikke HID (High Intensity Discharge)), så på nettet må en ut med kanskje 6-7000 kr. Takk til Toyota for å gjøre livet jæ... for folk!

Dette har sikkert ikke mer med Toyota å gjøre enn noen annen produsent. Poenget er at en må se på de ekstremt høye prisene og (mangel på) komponentoppdeling som gjør utskiftning veldig kostbart. EU har gjort mye godt (mobilpriser, reparasjonsvennlighet) og jeg håper de går videre med nye krav som hindrer kunstig rask utskifting av produkter (og medfølgende høye kostnader).
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 13. januar 2021, klokken 21:14
Egentlig så dårlig program at det burde vært klaget inn til PFU. En sak for Elbilforeningen?

Og ja, bilopphuggeriene tar ikke betalt for jobben, så de tjener penger på å ta ut alle salgbare deler fra bilene først og selge dem. Er sikkert interessant å kjøpe for elbileiere med biler som har utgått garanti.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 28. januar 2021, klokken 21:16
En helt annen sak er at bilmekaniker bransjen i Norge må læres opp til å skru på elbil. Et innslag nå kl 21 på NRK innlandet der de ikke har penger på skolene til å trene på å skru på elbil og heller ikke råd til å betale en halv million for demo elbilen for opplæring.

Dette må fixes asap. Her kan staten bidra med penger til skolene.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ingeniørenfredag 29. januar 2021, klokken 07:44
Du trenger da ikke en ny Tesla M3 til en halv million, for å ha noe å skru elbil på - bør vel holde med en tidlig Nissan Leaf eller liknende.. :)
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 30. januar 2021, klokken 07:57
Greenpeace sier dette om vrake situasjonen i Norge i denne nyheten s om egentlig er om det tyske elbil markedet.

Kopi:

«Kort» levealder"
Han synes likevel det er betenkelig at det vrakes for mange unge elbiler, fordi det er ulønnsomt å reparere dem.

– Det må tas et tak i, slik at elbilene også kan leve lenger, forklarer Halvard Raavand.

https://dinside.dagbladet.no/motor/advarer-mot-elbiler/73272437

Det var godt sagt av Greenpeace :+1: synes jeg.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ketill Jacobsenlørdag 30. januar 2021, klokken 15:03
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: Jalla på søndag 10. januar 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P

Da må det være Toyota-verkstedet som forteller røverhistorier. Dessuten så er det ikke en pære som har sviktet, men en gardin som som tas til side ved bruk av fjernlys. Hele enheten må dessverre skiftes. Men du skal ha for å prøve deg uten å ha særlig grunnlag for det! Forøvrig så ser det ut som at ingen leverer denne utgaven av lykten (bare halogen og ikke HID (High Intensity Discharge)), så på nettet må en ut med kanskje 6-7000 kr. Takk til Toyota for å gjøre livet jæ... for folk!

Nå er bilen reparert med ny (sannsynligvis original) lykt og sparte 12.700 kr i forhold til verkstedets tilbud!
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Daniel_0007mandag 01. februar 2021, klokken 14:32
https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729


Herregud lurer fælt på hva slags mirakel pasta som koster 130 000, føler tec7 hadde sikkert gjort samme nytten

Dyr pasta
Ifølge pristilbudene fra de to merkeverkstedene som Motor har fått kopi av, må batterikassen tas ut og skiftes. Et tetningsmiddel, benevnt som thermo pasta, må smøres på ved innsetting av ny batterikasse. Tetningsmiddelet skal beskytte og isolere batteriet.

Bare dette middelet er priset til 130.000 kroner, inkludert moms, hos det ene verkstedet.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 01. februar 2021, klokken 15:50
Ja er det rart det står masse nyere elbiler som vrak rundt omkring. Mange kjører jo som tullinger og til og med på autopilot---->

Les denne under.

Kopi:

«Autopiloten» koster bileiere dyrt

Det skjer dessverre kollisjoner med biler som er satt i automatiske moduser, og det kan blir en svindyr lærepenge. (Fotos: Fremtind)

Av
Thomas Hildonen
28/01/2021


Mange bileiere tror feilaktig at de kjører biler som har autopilot, og noen får seg uheldigvis en svindyr lærepenge.

Med årene har det vært en rekke eksempler på at biler som har vært i automatiske moduser har krasjet, og noen dessverre med det verst tenkelige utfallet. Andre situasjoner har vært litt mer komiske.

Slik som den selvkjørende Teslaen som klarte å krasje inn i en parkert politibil i Arizona, som igjen krasjet med en ambulanse. Føreren ble skadd, men heldigvis ikke alvorlig.

Slik kan du unngå unødvendige trafikkulykker og bilskader:

Nyere biler og spesielt mange elbiler har svært god akselerasjon. Ta det pent ut av veikryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.

Om du ikke har mobilstativ – la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth bør du koble til denne før du starter å kjøre.

Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke snap, skriv sms eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.

Ikke stol blindt og la deg «pasifisere» av alle funksjonene i bilen som for eksempel autopilot og ryggekamera. Bilens bevegelser og adferd er kun ditt ansvar som sjåfør.

Ta deg tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut.
Uansett biltype og størrelse på motor: Overhold fartsgrensene og kjør etter forholdene.
Kilde: Fremtind.

https://bil24.no/autopiloten-koster-bileiere-dyrt/
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Klykkentirsdag 02. februar 2021, klokken 09:54
Synd noen få skal ødelegge for så mange. Tenker da på forsikringa. Bilene er jo fantastiske på veien, autopilot også.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Jallatorsdag 04. februar 2021, klokken 19:16
En halvannet år gammel Jaguar I-Pace har fått et lite hull i bunnplaten, og det vil koste godt over 300.000,- å få ordnet dette. Heldigvis for eier så tar forsikringsselskapet dette.

De to merkeverkstedene mener skadeårsaken kan være en fortauskant, eller en annen «kraftig ytre påvirkning», som den ene sier. De utelukker heller ikke at det kan ha skjedd under dekkskifte, ved at det har blitt belastning på feil sted.
https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729

Å spå om fremtiden er ikke lett, men å spå at vi kommer til å høre om langt flere slike dyre reperasjoner på e-biler fremover er ganske så sikkert.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ingeniørenfredag 05. februar 2021, klokken 18:24
Sitat fra: Jalla på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:16
En halvannet år gammel Jaguar I-Pace har fått et lite hull i bunnplaten, og det vil koste godt over 300.000,- å få ordnet dette. Heldigvis for eier så tar forsikringsselskapet dette.

De to merkeverkstedene mener skadeårsaken kan være en fortauskant, eller en annen «kraftig ytre påvirkning», som den ene sier. De utelukker heller ikke at det kan ha skjedd under dekkskifte, ved at det har blitt belastning på feil sted.
https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729

Å spå om fremtiden er ikke lett, men å spå at vi kommer til å høre om langt flere slike dyre reperasjoner på e-biler fremover er ganske så sikkert.

Vet ikke hvordan dette fungerer i praksis men når du skal gi pris på en reparasjon der du ikke vet hva du finner når du har demontert, må du ta i litt. Her virker det som det er en fastpris og da er vel prisen på tetningsmassen  lagt inn for å ha noe å gå på. Videre er vel ikke reparasjon fritatt for moms og andre avgifter, slik bilen er og da blir det j... dyrt - trist, men det er ikke bare vekstedenes skyld.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Øyvind.hfredag 05. februar 2021, klokken 18:29
Mener de skrev at 300" var forbeholdt at de ikke måtte reparere selve batteriet og at reparasjoner der kom i tillegg?
En stor robust plate under burde være mulig å bytte for 20-30.000,- om det ikke er skader på innsiden. Les:burde.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 08. februar 2021, klokken 07:36
Bilbransjen må tenke helt nytt!

Er det noe rart det blir dyrt?
Vanvittige verkstedpriser sørger jo for dette.

Les denne historien om hull i bunnplate.


Kopi:

Merkeverkstedleder Frode Aarsby kan reparere bunnplata til en brøkdel av prisen, men blir kontant avvist av Jaguar.

"Vi må tenke annerledes. Vi kan ikke fortsette med så dyre reparasjoner, sier daglig leder Frode Aarsby i Aarsby Bil på Romerike.

Men han får kontant beskjed fra ettermarkedssjef Frank Hjalmar Jensen i Jaguar Land Rover Norge som sier et avvik fra dagens rutiner vil «medføre konsekvenser».

https://motor.no/bilhold-elbil-forbruker/kan-reparere-mye-billigere-men-blir-nektet-av-jaguar/191293
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: pbergmandag 08. februar 2021, klokken 18:28
Hadde det vært min bil, og utgått på garanti, hadde jeg vurdert en aluplate, sikafleks og popnagler... Etter å har forsøkt med inspeksjonskamera for å se om det var noen skader inni, selfølgelig....
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Maxwell_400mandag 08. februar 2021, klokken 19:29
Sitat fra: pberg på mandag 08. februar 2021, klokken 18:28
Hadde det vært min bil, og utgått på garanti, hadde jeg vurdert en aluplate, sikafleks og popnagler... Etter å har forsøkt med inspeksjonskamera for å se om det var noen skader inni, selfølgelig....
Holder lenge med gaffatape.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: 02janmandag 08. februar 2021, klokken 19:54
Slo ned på en stein mellom hjulsporene på en kjærrevei jeg kjørte med min nesten nye Audi a6 avant med V6 motor, slaget gjorde at bunnpannen i aluminium sprakk opp ca 5 cm.

Hoppet utav bilen åpnet opp bagasjerommet ( med håndmakt), tok en spyleveske kanne og skar opp, og fikk samlet opp oljen som rant ut av motoren, slik at jeg fikk tid til å tenke neste steg.Jeg var langt ute i gokk og det var søndag ettermidag. Spørre om hjelp er jeg dårlig til, så fant frem noe verktøy, skrudde av bunnpannen på stedet, labbet ca 2 timer til nærmeste bensinstasjon, kjøpte rensemiddel og 2 komponent epoxylim. Kona til bensinstasjoneieren var snill å kjøre meg tilbake. Renset og limte bunnpannen innvendig, monterte på plass, helte på oljen , og kjørte videre de neste 15 årene jeg hadde bilen før den ble levert til hogging (pga påkjørsel bakfra). Den enkle reprasjonen av bunnpannen holdt i alle år, selv om det var nok de som mente at dette ville føre til skader og lekasjer.

Kikket nylig under (la meg på alle fire og banket litt ekstra hardt )elbilen jeg selv har bestilt, Skoda, og kunne se at det var en relavtiv kraftig plate under.
Jeg må bare anta at den skal kunne ta imot både slag og støt, og enkelt kunne skrues av for å evt lappe på ved rift /skader. Antar de ikke bruker gulllegering eller platinium , så enten nagling eller sveising burde kunne gjøres på et dagsverk.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Jallamandag 08. februar 2021, klokken 19:59
Sitat fra: 02jan på mandag 08. februar 2021, klokken 19:54
Antar de ikke bruker gulllegering eller platinium , så enten nagling eller sveising burde kunne gjøres på et dagsverk.
Fin historie om lapping av bunnpannen. Men jeg tror ikke løsningen din med nagling eller sveising er spesielt lurt når batteriene er på andre siden.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 08. februar 2021, klokken 20:07
Det må gjøres noe med moms på elbil deler, mener nå jeg. Hvorfor ikke innføre momsfritak på elbil deler?

Se bilde. Derfor vrakes så mange nyere elbiler skriver nrk.no

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Ferrymandag 08. februar 2021, klokken 20:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. februar 2021, klokken 20:07
Hvorfor ikke innføre momsfritak på elbil deler?

Fordi det finnes ingen øvre grense for kreativitet for hva som kan defineres som del til elbil.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Daniel_0007mandag 08. februar 2021, klokken 20:40
Sitat fra: Ferry på mandag 08. februar 2021, klokken 20:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. februar 2021, klokken 20:07
Hvorfor ikke innføre momsfritak på elbil deler?

Fordi det finnes ingen øvre grense for kreativitet for hva som kan defineres som del til elbil.


Er vel bare å se på vinterhjul til elbiler, skal lissom være momsfritt hvis man kjøper med elbilen men prisen reflekterer ikke det akuratt.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Bondeknøltirsdag 09. februar 2021, klokken 17:34
Det er ikke momsen det bør gjøres noe med, men deleprisene. Det burde vært forbudt med slike enorme delepriser. Det virker jo som at bilprodusentene bedriver en form for svindel når de fastsetter delepriser. Regulering i form av lovverk er noe herk, men kanskje er det nødvendig?
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: 02jantirsdag 09. februar 2021, klokken 21:00
Enig , det blir feil at elbileiere skal løpe til myndighetene for å få subsidierte bildeler bare fordi delene er så dyre.
Jeg skal være forsiktig med å skrive hva jeg mener , og pakker det inn i bomull. For meg er det vanskelig å finne ut om bil jeg kjøper har kompliserte konstruksjoner som fordyrer eller umuligjlør at jeg selv kan skru på bilen, jeg vet ikke hvorfor det må være slik, så antar mitt neste kjøretøy blir bruk og kast etter 10 års bruk, selv om en elbil burde kunne vare minst 30år ved enkle oppgraderinger.

I gamle dager , for få ti år siden, var det vanlig at biljournalister også vektet kostnader på enkle reperasjoner og deler som man normalt måtte regne med å bytte ut ved uhell/skade. Hvor finner jeg slik info på elbiler , masse info på yuotube om lading og hvor langt en elbil klarer.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 17. mars 2021, klokken 20:22
Tesla Model S
P85

Totalpris
102 982 kr leser jeg på Finn.no

Heisan,,neida...."Nye elbiler vrakes i bøtter og spann",,heter jo denne diskusjonstråden,,, jeg så ikke denne komme med TMS til 103`litt som i TV seriene fra US der gutta bygger opp bilvrak. Litt sånn "buying crashed cars from insurance companies"

Artig :+1:

Men bør være handy man hvis man skal tjene på denne da.

Budfrist i morra ser jeg. Ta med verktøykassa hvis du skal ha denne. Og hvertfall når det er "garanti bare ut denne døra"... og ikke prøvekjørt og lotto på kilometerstand. Herlig! Slikt liker jeg. Her kan en ungdom eller voksen som kan skru og har kontakter i bransjen kansje gjøre et kupp,,,, eller gå på en lei smell....

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211237619

Håper vi ser flere slike biler på Finn i årene fremover - det er bra for miljøet å bygge opp igjen elbiler i steden for å vrake nyere elbiler.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Wisd0mtorsdag 18. mars 2021, klokken 10:16
Sitat fra: 02jan på tirsdag 09. februar 2021, klokken 21:00
Enig , det blir feil at elbileiere skal løpe til myndighetene for å få subsidierte bildeler bare fordi delene er så dyre.
Jeg skal være forsiktig med å skrive hva jeg mener , og pakker det inn i bomull. For meg er det vanskelig å finne ut om bil jeg kjøper har kompliserte konstruksjoner som fordyrer eller umuligjlør at jeg selv kan skru på bilen, jeg vet ikke hvorfor det må være slik, så antar mitt neste kjøretøy blir bruk og kast etter 10 års bruk, selv om en elbil burde kunne vare minst 30år ved enkle oppgraderinger.
Biler varer ikke så lenge lengre. Da må de isåfall beskyttes mot salt med ekstra behandling på grunn av den ekstreme saltinga som foregår rundt byene.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Jallatorsdag 18. mars 2021, klokken 10:40
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:22Håper vi ser flere slike biler på Finn i årene fremover - det er bra for miljøet å bygge opp igjen elbiler i steden for å vrake nyere elbiler.
Gjør du virkelig det? Høres nesten ut som du savner slike som Geir Egil Olsen og Olsen Bil...
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 18. mars 2021, klokken 11:34
Sitat fra: Jalla på torsdag 18. mars 2021, klokken 10:40
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 17. mars 2021, klokken 20:22Håper vi ser flere slike biler på Finn i årene fremover - det er bra for miljøet å bygge opp igjen elbiler i steden for å vrake nyere elbiler.
Gjør du virkelig det? Høres nesten ut som du savner slike som Geir Egil Olsen og Olsen Bil...

Pluss at det er vel et helvetes byråkrati med å få registrert biler som skulle vært kondemnert, må vel og godkjennes av merke verksted.
Liker bedre systemet de har i usa hvor man får registrert biler med såkalt salvage title, da blir bilene kontrollert og godkjent av dmv etter reparasjon/ombygning.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: THEtirsdag 08. juni 2021, klokken 08:53
Det ble stille rundt denne saken, men Elbilforeningen har gjort et lite arbeid for å undersøke om det er hold i påstandene om at nye(re) elbiler vrakes oftere enn fossilbiler. Konklusjonen er at det ikke kan bevises noen forskjell, og prosentvis vrakes det flere nyere Toyota enn Tesla. Dvs. et rent fossilbilmerke har høyere vrakprosent (om enn marginalt, og ikke statistisk signifikant) av inntil fire år gamle biler enn et rent elbilmerke.

https://elbil.no/vrakes-egentlig-nye-elbiler-oftere-enn-nye-fossilbiler-liten-dekning-for-det/ (https://elbil.no/vrakes-egentlig-nye-elbiler-oftere-enn-nye-fossilbiler-liten-dekning-for-det/)
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: emagiconsdag 23. juni 2021, klokken 12:39
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 09. februar 2021, klokken 17:34
Det er ikke momsen det bør gjøres noe med, men deleprisene. Det burde vært forbudt med slike enorme delepriser. Det virker jo som at bilprodusentene bedriver en form for svindel når de fastsetter delepriser. Regulering i form av lovverk er noe herk, men kanskje er det nødvendig?

Hadd en gang en RAV4 der releet til lyktespylerene hadde gitt seg.

Pris på Toyota : 1587,-
Pris på Biltema : 29,50

Dette var et helt enkelt vanlig plug-in-rele...

Hadde ikke hjulpet stort å slippe momsen, 1269,- ville fremdeles vært dyrt...

-emagic
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Wisd0monsdag 23. juni 2021, klokken 13:54
Pris på rele eller inkl. bytting?

Min tanke rundt dette er at vi må akseptere at biler blir mer som vaskemaskiner etter hvert som kostnadene på produksjon går ned og verkstedprisene opp... Det vil si at vi skroter bilenee når de nærmer seg slutten av sin levetid eller får større skader siden verkstedtimer er for dyrt.
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: emagiconsdag 23. juni 2021, klokken 14:05
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 23. juni 2021, klokken 13:54
Pris på rele eller inkl. bytting?

Min tanke rundt dette er at vi må akseptere at biler blir mer som vaskemaskiner etter hvert som kostnadene på produksjon går ned og verkstedprisene opp... Det vil si at vi skroter bilenee når de nærmer seg slutten av sin levetid eller får større skader siden verkstedtimer er for dyrt.

Det var kun releet som reservedel forespurt i delelagerdisken.   Jeg spurte om han var full, men han hevdet at han ikke pleide å drikke på jobb...

Det er jo deleprisen som er hele nøkkelen her, jeg har også en I.miev som må bytte oppheng til AC kompressoren nå.   Der står valget mellom å kjøpe en svær brakett hos mitsubishi med 4 gummidempere på, eller å kjøpe 4 gummidempere et annet sted.   Også et tilfelle der originaldel koster mer enn 10x det som egentlig behøves.

Og dette kommer som du sier bare til å bli verre og verre... var vel en sak for noen år siden at infortainmentmodulen i Leaf kosta mer enn bilen var verdt...

-emagic
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 09. mai 2022, klokken 07:31
Henter frem denne tråden igjen.

Se under om defekt batterier.

Dette er jo helt vilt! Man må gjøre noe på fabrikken slik at dette ikke skjer.

Kopi:

Jekket feil.

Liten bulk kostet 330 000 kroner

Elbil-eieren plasserte jekken litt feil. Resultatet ble en liten bulk som ble veldig dyr å fikse.

Rune Korsvoll
Publisert torsdag 05. mai 2022 - 09:12

Mange nye biler er tydeligvis ikke bygget for å bli reparert. Denne gang var det snakk om en elektrisk bil der eieren skulle skifte hjul og ikke var nøyaktig nok med å plassere jekken på riktig sted.

https://dinside.dagbladet.no/motor/liten-bulk-kostet-330-000-kroner/76009552/amp
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: geearmandag 09. mai 2022, klokken 09:11
1. Klarer man ikke lese instruksjonsboken og/eller se hvor man skal plassere jekken, så bør man ikke skru bil. Heller ikke skifte hjul. Det blir ikke like dyrt om man plasserer feil på en fossilbil, men man kan like fullt gjøre store skader.

2. Helt enig i at det er galskap slik elbilbransjen er for tiden, der det kan være hinsides kostnader for å reparere en batteripakke, og biler skrotes over en lav sko. Jeg tror at fremtiden for bilbransjen er standardisering. EU bør stille krav til form, spenning, interface osv., og reparerbarhet, og så bør alle bilprodusenter tvinges til å designe biler rundt dette.

Ser ellers at det er nevnt en annen skade på en i-pace som førte til 350k i kost. Hva slags bil er den med bulken til 330k?
Tittel: Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
Skrevet av: filtvetmandag 09. mai 2022, klokken 12:19
Toyota har ofte vannvittige delepriser, ofte 8-10 ganger prisen for 3.parts. Kjøpte en ber bensinpumpe engang - 13.000 fra toyota, men ca 2000 fra skruvat.

Men det positive er at de har fullstendig delelager til de fleste gamle biler og du kan kjøpe deler over disk.