Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Handyman på fredag 25. desember 2020, klokken 02:00
Spennende ting rett rundt hjørnet?
https://twitter.com/tesla_master/status/1342114368654200833
- Driving Visualization Improvements.
- Scheduled Departure Improvements
- Supercharger Display Improvements
- Release Notes redesign
- Vehicle information improvements
And much more features that have yet to be confirmed...
Ubekreftede rykter foreløpig.
Dette er egentlig 2020.48.26: (foreløpig ser det ut som det bare er for kun USA/Canada)
Driving Visualization Improvements
Scheduled Departure Improvements
Supercharger Display Improvements
Release Notes Improvements
Vehicle Information
The Battle of Polytopia
Cat Quest
Solitaire
Teslarati driver og oppdaterer post om oppdateringen her.
https://twitter.com/PavelASamsonov/status/1341881125053071368?s=19
99 stk som har .26,hos teslafi pr nå
😳
Release notes
https://m.imgur.com/a/q8w9JO9/
Vet ikke hvor lovlig dette blir i her tillands, men i USA har de nå fått bræking som tutelyd
https://twitter.com/rhensing/status/1342554649518333953
Sitat fra: AndreasRingdal på fredag 25. desember 2020, klokken 22:27
Vet ikke hvor lovlig dette blir i her tillands, men i USA har de nå fått bræking som tutelyd
https://twitter.com/rhensing/status/1342554649518333953
Dette bruker høyttaleren for "elbillyd" og lyden i bilhornet blir nok ikke endret i EU. Tipper at det i så fall må bli en egen knapp på skjermen.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 25. desember 2020, klokken 19:55
Dette er egentlig 2020.48.26: (foreløpig ser det ut som det bare er for kun USA/Canada)
Driving Visualization Improvements
Scheduled Departure Improvements
Supercharger Display Improvements
Release Notes Improvements
Vehicle Information
The Battle of Polytopia
Cat Quest
Solitaire
Hmmm. Litt pussig, ser at de som twitrer skriver .26..... men bildene viser .25
Edit: det forklares med at det var noen bug i .25 og at det nå er .26 som sendes ut.
Elon sier i en Tweet at det kommer mer. Det som kom i .25/.26 er bare halvdelen av det som kommer, eller kun en 1/4 hvis du ikke har utvendig høyttaler for "elbillyd", siden de ikke har klart å ferdigstille alt.
Venter på rattvarmen! 😀
Likte ikke at kartet fikk mindre plass. Håper Venstre del/bil visualiseringen kan justeres 😅
https://www.youtube.com/watch?v=P6WeD7L2s0E
Noen som vet hva slags oppdateringer denne gir på X/S med stående MCU? Visualisering av dører etc har vi alltid hatt.
Men, mer interessant/bekymringsverdig, på videoen ser det ut som MCU2 også begynner å lagge nå?
MCU1 har vært bra lenge, etter en forferdelig periode for 1,5-2 år siden, men har blitt merkbart verre med de siste par oppdateringene, og er på grensa til at jeg klager til Tesla igjen, så kanskje det nå begynner å bli for mye for MCU2 også? De leverer hardware som såvidt er tilstrekkelig på lanseringstidspunktet, og så legger de til en haug med greier over tid. Evig ond sirkel.
Sitat fra: jasken på lørdag 26. desember 2020, klokken 00:34
Likte ikke at kartet fikk mindre plass. Håper Venstre del/bil visualiseringen kan justeres 😅
I en video jeg så viste han at det ikke var mulig å justere forholdet mellom kart og infofelt.
Sitat fra: geear på lørdag 26. desember 2020, klokken 10:52
Noen som vet hva slags oppdateringer denne gir på X/S med stående MCU? Visualisering av dører etc har vi alltid hatt.
Men, mer interessant/bekymringsverdig, på videoen ser det ut som MCU2 også begynner å lagge nå?
MCU1 har vært bra lenge, etter en forferdelig periode for 1,5-2 år siden, men har blitt merkbart verre med de siste par oppdateringene, og er på grensa til at jeg klager til Tesla igjen, så kanskje det nå begynner å bli for mye for MCU2 også? De leverer hardware som såvidt er tilstrekkelig på lanseringstidspunktet, og så legger de til en haug med greier over tid. Evig ond sirkel.
På min gamle X gikk skjermen betydelig raskere enn i nye Model 3.
Motorvogn, unntatt beltemotorsykkel, skal ha signalhorn som gir tilstrekkelig lyd med jevn styrke og tonehøyde. Lyden må ikke være overdrevet kraftig eller skingrende. Motorvogn kan ha to forskjellige lydsignaler. Det må ikke kunne veksles automatisk mellom disse.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. desember 2020, klokken 13:25
Motorvogn, unntatt beltemotorsykkel, skal ha signalhorn som gir tilstrekkelig lyd med jevn styrke og tonehøyde. Lyden må ikke være overdrevet kraftig eller skingrende. Motorvogn kan ha to forskjellige lydsignaler. Det må ikke kunne veksles automatisk mellom disse.
Tesla kan løse det ved at man må trykke på et av ratthjulene for å få disse ekstralydene. Er uskikker på om det er forbud mot å spille lyder med den utvendig høyttaleren i EU.
Uansett så stilles det også helt spesifikke krav til elbillyden. Den kan ikke være musikk, eller andre lyder. Lyden skal gjenspeile hastighet og være gjenkjennelig for et motorkjøretøy.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. desember 2020, klokken 13:25
Motorvogn, unntatt beltemotorsykkel, skal ha signalhorn som gir tilstrekkelig lyd med jevn styrke og tonehøyde. Lyden må ikke være overdrevet kraftig eller skingrende. Motorvogn kan ha to forskjellige lydsignaler. Det må ikke kunne veksles automatisk mellom disse.
Kan ikke det tolkes som at så lenge bruker manuelt må endre lyd, så er det ikke automatisk?
Jeg tolker automatisk som slike "melodier" flertonede horn spiller. (Les russebil annon 80-90-tallet.)
Eller horn som veksler mellom 2 toner/lyder. (Utrykning.)
Hva skulle hensikten være å tillate dette?
Forøvrig: Motorvogn kan ha to forskjellige lydsignaler.. Blir ikke mye musikk ut av det, da. :D
Forøvrig 2: https://www.youtube.com/watch?v=3x-hNc3ajGQ
I.flg denne artikkelen (gammel) blir det påbudt med lyd utenfor bilen i sakte fart fra 1 Juli.
https://elbil.no/nye-elbiler-ma-lage-stoy/?fbclid=IwAR0PzEDSxcHTzSppA9Jm2Yfn7W74DDjKwliSzprDkC0lg62Vqtd25jOnq6o
Sitat fra: Haggish på lørdag 26. desember 2020, klokken 14:20
I.flg denne artikkelen (gammel) blir det påbudt med lyd utenfor bilen i sakte fart fra 1 Juli.
https://elbil.no/nye-elbiler-ma-lage-stoy/?fbclid=IwAR0PzEDSxcHTzSppA9Jm2Yfn7W74DDjKwliSzprDkC0lg62Vqtd25jOnq6o
Kravet gjelder modeller som er typegodkjent etter 1. juli -19.
Modeller som er typegodkjent før denne datoen slipper unna kravet frem til 1. juli -21.
Etter dette skal alle nye biler ha AVAS.
Ja så konklusjonen er vel at ingen tesla i Europa har avas, tipper er flere model 3 som kanskje har ledningsnettet klart da dette har vært standard i usa en stund.
Noen som har fått oppdateringen?
Bare i USA, Canada, og Kina. (Mulig BoomBox hindrer denne i å komme til Europa).
Sitat fra: trykkertor på lørdag 26. desember 2020, klokken 13:44
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. desember 2020, klokken 13:25
Motorvogn, unntatt beltemotorsykkel, skal ha signalhorn som gir tilstrekkelig lyd med jevn styrke og tonehøyde. Lyden må ikke være overdrevet kraftig eller skingrende. Motorvogn kan ha to forskjellige lydsignaler. Det må ikke kunne veksles automatisk mellom disse.
Kan ikke det tolkes som at så lenge bruker manuelt må endre lyd, så er det ikke automatisk?
Jeg tolker automatisk som slike "melodier" flertonede horn spiller. (Les russebil annon 80-90-tallet.)
Eller horn som veksler mellom 2 toner/lyder. (Utrykning.)
Her argumenterer du for og mot i samme innlegg? Melodier er veksling mellom toner, akkurat som Tesla sine lyder. Blir lite variasjon med kun to toner og brukerstyrt veksling... ;)
Sitat fra: Handyman på lørdag 26. desember 2020, klokken 13:33
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. desember 2020, klokken 13:25
Motorvogn, unntatt beltemotorsykkel, skal ha signalhorn som gir tilstrekkelig lyd med jevn styrke og tonehøyde. Lyden må ikke være overdrevet kraftig eller skingrende. Motorvogn kan ha to forskjellige lydsignaler. Det må ikke kunne veksles automatisk mellom disse.
Tesla kan løse det ved at man må trykke på et av ratthjulene for å få disse ekstralydene. Er uskikker på om det er forbud mot å spille lyder med den utvendig høyttaleren i EU.
Uansett så stilles det også helt spesifikke krav til elbillyden. Den kan ikke være musikk, eller andre lyder. Lyden skal gjenspeile hastighet og være gjenkjennelig for et motorkjøretøy.
Hvordan skal lyden ellers splle på utsiden av bilen, om det ikke brukes utvendige høyttalere? Det er jo i praksis bare tull i så tilfelle. Selvsagt er det lov å bruke utvendige høyttalere. I praksis er det regelrett et krav. Og kravet har noen enkle regler til lydene, men ingen krav som umuliggjør å benytte utbyttbare lyder.
Det må dog ikke kunne byttes automatisk, som i random lyd. Om du må stå i P og med håndbrekk eller bremser inne, for i det hele tatt få byttet, så er det kravet forbigått. Flertonelyd er ikke gjort ulovlig, men den må spille litt forskjellig i styrke i forhold til farta, noe som vel er lett løsbart. Men lydene må være av en slik art at man ikke tror det er noe helt annet som kommer. Det kravet kan stoppe noen lyder, men det er fremdeles ganske åpent.
Noen som har fått oppdateringa i Norge ennå, da? Ingen tegn til noe hos meg ennå.
Ingen på TeslaFi ihvertfall
https://www.teslafi.com/firmware.php?detail=2020.48.26%20e3178ea25
Sitat fra: geear på lørdag 26. desember 2020, klokken 20:31
...Melodier er veksling mellom toner, akkurat som Tesla sine lyder. Blir lite variasjon med kun to toner og brukerstyrt veksling... ;)
Stan Getz begs to differ 8)
Og nå er .26 på vei inn her :)
her også! Den oppdateres nå:) Model S Hw 3 og Mcu 2(?)
Laster ned
Model S 75D HW3 med FSD her. Laster ned .26.
Litt spent på release notes, har ikke sett dem fra en Model S/X eller EU/Norge enda.
Installerer nå. Krysser fingrene for utvendige fiselyder.
Edit: ingen fising
Har ikke Model 3 som er produsert etter september 2019 eksterne høyttalere? Eller gjelder det kun det amerikanske markedet? :)
Er vel det som trengs for å kunne utnytte boombox funksjonen
Kan være det ikke er aktivert i EU
Gudskjelov ikke noe Boombox på min. Tekststørrelsen i IC er betydelig redusert, og også omorganisert. Ellers lite av betydning, men jeg vare bare passasjer...
.
(http://[attachment%20id=0%20msg=946423][/attachment%5D)
Er kartdata også oppdatert nå?
Ser videoen fra Trevor hvor han viser nyeste software 2020.48.26,og på skjermen hans står det "Navigation data 2020.48-12628"
Spol til 2:25 her.
https://youtu.be/P6WeD7L2s0E
USA har en annen versjon. Ingen ny nav-database her.
Stemmer det, Nord-Amerika fikk denne kartdata-versjonen for over én måned siden: NA-2020.48-12628.
Her i Norge (EU) "sliter" vi med versjon EU-2019.21-12489 - med en drøss utdaterte og manglende nye veistrekninger, fartsgrenser, mm...
De burde slenge inn fiks for deaktivering av regen ved kjøring på isete veier. Er direkte livsfarlig slik som det er i dag.
No BoomBox on my TM3 LR AWD from 2020 as well.
Do this mean that this option is not activated in Europe?
Er det noen med 2021 Model 3 som har sjekket om de har utvending høytaler? Lurer på om Tesla har inkludert det siden Boombox var på vei (om det er lovlig i EU).
https://www.teslarati.com/tesla-elevator-music-elon-musk/
Ser ut som man kan se om det er høyttaler på høyre side helt foran
I guess all Tesla cars made from middle of 2019 should have the external speaker.Or am I wrong?
BoomBox høyttaler: Skal visstnok være standard på biler produsert fra september 2019. Men muligens ikke aktivert for Europa.
Får krysse fingrene for at det forblir deaktivert.
Teslaer som spiller prumpelyder og annet tull i trafikken vil ikke hjelpe til imaget til Tesla-eiere...
Veldig enig!
Sounds like it was just not activated in Europe ;)
BTW guys.....Merry Christmas. I know is 3 days late...but ;)
Enig når det gjelder prompelyder, men "soft horn" hadde vært veldig greit å ha.
Når noen krysser gata på rød mann foran meg er det greit med en lett påminnelse om at jeg er rett bak.
Sykkelbjellelyd eller lignende.
"Modell-bilen" i IC S/X er endret, og dessverre er bremselysene nå vekk.
Ah, har likt den funksjonen med å kunne se bilen og fysiske lys som tennes
Tok en reset, og da var de tilbake :D
Puh, har ikke fått update enda, men om lysanimasjonene hadde forsvunnet hadde det plaget meg! Info som er viktig for meg iallfall.
Sitat fra: geear på søndag 27. desember 2020, klokken 16:49
Puh, har ikke fått update enda, men om lysanimasjonene hadde forsvunnet hadde det plaget meg! Info som er viktig for meg iallfall.
Jeg kan bekrefte at den er helt vekke om du er i julemodus, sleden har ikke bremselys.
SitatJeg kan bekrefte at den er helt vekke om du er i julemodus
Som resten av landet er også jeg i "julemodus". Men kan ikke helt fatte hvorfor og hvordan dette kan påvirke bremselysene til bilen :o ;)
Sitat fra: alb92 på søndag 27. desember 2020, klokken 10:42
Er det noen med 2021 Model 3 som har sjekket om de har utvending høytaler? Lurer på om Tesla har inkludert det siden Boombox var på vei (om det er lovlig i EU).
en uke gammel model 3. har ikke høytaler
Sitat fra: felix på søndag 27. desember 2020, klokken 16:50
Sitat fra: geear på søndag 27. desember 2020, klokken 16:49
Puh, har ikke fått update enda, men om lysanimasjonene hadde forsvunnet hadde det plaget meg! Info som er viktig for meg iallfall.
Jeg kan bekrefte at den er helt vekke om du er i julemodus, sleden har ikke bremselys.
Bremselys er sjekden kost i luftfarten, men forventer at styrbord/babord navigasjonslys kommer i en OTA snart.
Hei.
Jeg er ny og har nettopp hentet en TM3LR på Lillestrøm. Ser her: https://www.notateslaapp.com/ at det finnes nyere sw enn den som er i bilen min (2020.48.12.1). Hvordan funker dette oppdateringsregimet? Hvorfor har jeg ikke siste versjon?
Takker for svar 😊
Tålmodighet! Kan ta opp til et par uker i verste fall. Men de kjører ut et heftige antall oppdateringer nå om dagen, så tipper et par dager. Sørg for å være tilkoblet WiFi.
Sitat fra: josefr på søndag 27. desember 2020, klokken 18:40
Hei.
Jeg er ny og har nettopp hentet en TM3LR på Lillestrøm. Ser her: https://www.notateslaapp.com/ at det finnes nyere sw enn den som er i bilen min (2020.48.12.1). Hvordan funker dette oppdateringsregimet? Hvorfor har jeg ikke siste versjon?
Takker for svar 😊
Hentet min M3 LR 23.12, fikk oppdateringen igår ca kl 20. Men jeg satte min til "promotør" og har FSD ikke at jeg vet om det har noe særlig å si?
Sitat fra: Stiann på søndag 27. desember 2020, klokken 18:07
Sitat fra: alb92 på søndag 27. desember 2020, klokken 10:42
Er det noen med 2021 Model 3 som har sjekket om de har utvending høytaler? Lurer på om Tesla har inkludert det siden Boombox var på vei (om det er lovlig i EU).
en uke gammel model 3. har ikke høytaler
Do you mean that is not present or just not activated as there is no BoomBox available?
Fikk nettopp updaten selv. TM3LR uten fsd.
Blir spennende å se hva som blir oppdatert
Sitat fra: Grafflog på søndag 27. desember 2020, klokken 19:02
Sitat fra: josefr på søndag 27. desember 2020, klokken 18:40
Hei.
Jeg er ny og har nettopp hentet en TM3LR på Lillestrøm. Ser her: https://www.notateslaapp.com/ at det finnes nyere sw enn den som er i bilen min (2020.48.12.1). Hvordan funker dette oppdateringsregimet? Hvorfor har jeg ikke siste versjon?
Takker for svar 😊
Hentet min M3 LR 23.12, fikk oppdateringen igår ca kl 20. Men jeg satte min til "promotør" og har FSD ikke at jeg vet om det har noe særlig å si?
Samme som meg. Hentet ut kl. 0900. Satte også min til «promotør», men ikke fått noen oppdatering etter 2020.4812.1. Står på utsiden av huset og er tilkoblet wi-fi. Venter bare i spenning, da 😊
Sitat fra: felix på søndag 27. desember 2020, klokken 16:50
Sitat fra: geear på søndag 27. desember 2020, klokken 16:49
Puh, har ikke fått update enda, men om lysanimasjonene hadde forsvunnet hadde det plaget meg! Info som er viktig for meg iallfall.
Jeg kan bekrefte at den er helt vekke om du er i julemodus, sleden har ikke bremselys.
Vel, prøvde julemodus på vei til juleselskap på julaften. Slik vi har gjort flere ganger før. Å aktivere den via tale måtte gis opp, hele talekommandoen har blitt en vits, og når vi startet julemodus manuelt så begynte det å snø i ICUen, vi ble ingen slede, faktisk tror jeg vi ble helt usynlige, bilene foran ble ikke reinsdyr, og julemusikken kom heller ikke, men bjellene under blinking fungerte. Teslaen begynner virkelig å føles som Windows 95 før service packene. :P :laugh:
Sitat fra: josefr på søndag 27. desember 2020, klokken 20:35
Sitat fra: Grafflog på søndag 27. desember 2020, klokken 19:02
Sitat fra: josefr på søndag 27. desember 2020, klokken 18:40
Hei.
Jeg er ny og har nettopp hentet en TM3LR på Lillestrøm. Ser her: https://www.notateslaapp.com/ at det finnes nyere sw enn den som er i bilen min (2020.48.12.1). Hvordan funker dette oppdateringsregimet? Hvorfor har jeg ikke siste versjon?
Hvis dere googler ser dere at oppdateringer kommer i forskjellig tempo til forskjellige tider, ikke
unormalt å få oppdatering 2 uker senere enn naboen
Takker for svar 😊
Hentet min M3 LR 23.12, fikk oppdateringen igår ca kl 20. Men jeg satte min til "promotør" og har FSD ikke at jeg vet om det har noe særlig å si?
Samme som meg. Hentet ut kl. 0900. Satte også min til «promotør», men ikke fått noen oppdatering etter 2020.4812.1. Står på utsiden av huset og er tilkoblet wi-fi. Venter bare i spenning, da 😊
Sitat fra: Frantisek Ruzicka på søndag 27. desember 2020, klokken 11:17
I guess all Tesla cars made from middle of 2019 should have the external speaker.Or am I wrong?
Slik den amerikanske forskriften ble skrevet, og slik Tesla praktiserte den, måtte 50% av kjøretøyene være i samsvar med et fotgjengervarslingssystem innen 9/2019 og 100% måtte være i samsvar 9/2020. Selv om bilen din ble bygget i eller etter 9/2019, hadde du bare 50% sjanse for at den ble utstyrt med høyttaleren. Men ledningsnettet skal visstnok ligge klart, så det kan kanskje komme en mulighet for oppdatering.
Digger denne oppdateringen! Masse bra :)
Men Boombox har ikke dukket opp for meg heller.
Må si jeg liker ny UX og UI. Opplever også at menyene er enda mer responsive enn tidligere, noe som er godt gjort. Fint at man endelig kan ha engelsk meny og norske stemmekommandoer, og ikke er avhengig av å ha norsk meny i tillegg.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 28. desember 2020, klokken 10:16
Sitat fra: Frantisek Ruzicka på søndag 27. desember 2020, klokken 11:17
I guess all Tesla cars made from middle of 2019 should have the external speaker.Or am I wrong?
Slik den amerikanske forskriften ble skrevet, og slik Tesla praktiserte den, måtte 50% av kjøretøyene være i samsvar med et fotgjengervarslingssystem innen 9/2019 og 100% måtte være i samsvar 9/2020. Selv om bilen din ble bygget i eller etter 9/2019, hadde du bare 50% sjanse for at den ble utstyrt med høyttaleren. Men ledningsnettet skal visstnok ligge klart, så det kan kanskje komme en mulighet for oppdatering.
Do you know how to find out without opening the plastic cover next to the wheel? Some one show on YouTube that there should be a frame with holes in the plastic on left side bottom if the speaker is there.
Beklager, men ingen anelser.
Time for a screwdriver ;)
Likte at de nå viser hjulvinkelen.. ellers lite nyttig oppdatering for min del
Dette er visstnok oppdatering 1 av 2 (de rakk ikke alt...). Kan det da tenkes de har ryddet plass for FSD-visninger, visning av sidekameraer ved filskifte, etc.? Virker som denne versjonen kom som en trøst for i det hele tatt ha noe å kunne vise til før årsskiftet (som lovet (igjen)) av EM. Synes forøvrig at fontstørrelse er helt på grensen nå. Mindre enn dette gjør den "usynlig" for de som ikke er under 40. ???
Du kan ha rett. Bilvisningen ble litt i det største laget for min del når ikke det er kommet noe nytt. Er ikke plass til T'en lengre i toppen av skjermen for de har utvidet FSD visningen så mye (Model 3)
Lukter på 50, og syns fonten er helt fin, men gjetter på at kona sliter mer.
Slede, 3 spill og nytt release notes-oppsett var litt tamt, men resten kommer vel snart:)
Dilemmaet nå er altså at når man er under 40, så blir responsen irritasjon mens fonten er fin, mens når man bikker 40 så er responstiden fin, mens fonten er for liten. ;D
Åpne for litt "Breaking News"? Etter å ha "stirret meg blind", oppdaget jeg at D´en i PRND blir blå når AP er aktivert. Endelig! /sarkasme
Sitat fra: Motorwatt på mandag 28. desember 2020, klokken 22:14
Åpne for litt "Breaking News"? Etter å ha "stirret meg blind", oppdaget jeg at D´en i PRND blir blå når AP er aktivert. Endelig!
nice!
Man kan og spille kabal når man kjører
Sitat fra: Kim- på tirsdag 29. desember 2020, klokken 08:47
Man kan og spille kabal når man kjører
Det var jo veldig trafikksikkerhetsvennlig
Folk har jo spilt kabal på jobb i lange tider, så det er tydeligvis en aktivitet som man kan gjøre mens man utfører andre oppgaver til det fulle..
Burde i hvertfall vært stemmestyrt, men tror/håper at det er en bug.
Sitat fra: kodax på tirsdag 29. desember 2020, klokken 16:28
Folk har jo spilt kabal på jobb i lange tider, så det er tydeligvis en aktivitet som man kan gjøre mens man utfører andre oppgaver til det fulle..
Håper dette innlegget drypper av ironi.......
Sitat fra: oysteine på tirsdag 29. desember 2020, klokken 22:05
Oppdaterte idag. Ble mildt sagt skuffet over hvor mye de har spist av kartet.
Går det an å nedgradere?
Nei du kan ikke nedgradere.
Men Elon har twittret at det kommer mulighet til å velge utsnitt i v.11
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 29. desember 2020, klokken 22:31
Sitat fra: oysteine på tirsdag 29. desember 2020, klokken 22:05
Oppdaterte idag. Ble mildt sagt skuffet over hvor mye de har spist av kartet.
Går det an å nedgradere?
Nei du kan ikke nedgradere.
Men Elon har twittret at det kommer mulighet til å velge utsnitt i v.11
Godt å høre. For jeg synes også det ble vel mye plass for å vise alt som foregår rundt bilen.
Fikk en lengre tur hjem fra hytta idag, og er ikke imponert over denne versjonen.
Opplevde følgende:
Fortsatt ghost-braking
RADAR-feileldinger
Melding om at kamera i blinklys er blokkert, men viser fint bilde på skjermen.
Avbrutt filskifte flere ganger, noe jeg ikke har opplevd siden det ble innført.
Kjørte ikke noe bedre
Autoviskere fungerer ikke når det mørkt og ikke er gatelys/andre lys.
Synes ikke mindre kart er noe problem, men syns størrelsen på tallene for fart burde økes.
Skulle gjerne hatt symbolet for fjern-/nærlys helt øverst i venstre hjørne.
Virker som batteriet forvarmes før avreise nå :+1: (TM3) Får i hvert fall full regen nå, selv med over 70% SOC og kaldt i været.
Tipper disse forblir på det nivået de er. I tillegg til den dårlige auto fjernlys funksjonen.
Fortsatt ghost-braking
Autoviskere fungerer ikke når det mørkt og ikke er gatelys/andre lys.
Sitat fra: Handyman på onsdag 30. desember 2020, klokken 00:28
Fikk en lengre tur hjem fra hytta idag, og er ikke imponert over denne versjonen.
Opplevde følgende:
Fortsatt ghost-braking
RADAR-feileldinger
Melding om at kamera i blinklys er blokkert, men viser fint bilde på skjermen.
Avbrutt filskifte flere ganger, noe jeg ikke har opplevd siden det ble innført.
Kjørte ikke noe bedre
Autoviskere fungerer ikke når det mørkt og ikke er gatelys/andre lys.
Synes ikke mindre kart er noe problem, men syns størrelsen på tallene for fart burde økes.
Skulle gjerne hatt symbolet for fjern-/nærlys helt øverst i venstre hjørne.
Nå er det over 4 år siden fantom-bremsing ble "innført". Hadde Tesla kunnet gjøre noe med det, har de hatt tid nok. Håpet om en løsning kan kanskje ligge i FSD Rewrite.
Sitat fra: skysurfer på onsdag 30. desember 2020, klokken 07:32
Virker som batteriet forvarmes før avreise nå :+1: (TM3) Får i hvert fall full regen nå, selv med over 70% SOC og kaldt i været.
Ja. Under lademenyen, "Planlegg" finnes det nå switcher som lar deg velge om batteri skal forvarmes, om kupé skal forvarmes. Ene, begge eller ingen på. Du bestemmer.
Sitat fra: gss på onsdag 30. desember 2020, klokken 08:06
Tipper disse forblir på det nivået de er. I tillegg til den dårlige auto fjernlys funksjonen.
Fortsatt ghost-braking
Autoviskere fungerer ikke når det mørkt og ikke er gatelys/andre lys.
Sitat fra: Handyman på onsdag 30. desember 2020, klokken 00:28
Fikk en lengre tur hjem fra hytta idag, og er ikke imponert over denne versjonen.
Opplevde følgende:
Fortsatt ghost-braking
RADAR-feileldinger
Melding om at kamera i blinklys er blokkert, men viser fint bilde på skjermen.
Avbrutt filskifte flere ganger, noe jeg ikke har opplevd siden det ble innført.
Kjørte ikke noe bedre
Autoviskere fungerer ikke når det mørkt og ikke er gatelys/andre lys.
Synes ikke mindre kart er noe problem, men syns størrelsen på tallene for fart burde økes.
Skulle gjerne hatt symbolet for fjern-/nærlys helt øverst i venstre hjørne.
Poenget som jeg ikke fikk frem, er at både autoviskere og ghost-braking ble verre med denne oppdateringen.
Tidvis har dette fungert mye bedre.
Opplevde også at NoA stadig ble deaktivert, og at bilen ikke tok avkjørselen som den skulle.
Denne versjonen var for meg et skitt tilbake, håper på to minst skritt frem neste gang.
Liker dog at batteriet også forvamres og at avgangstider/-lading har fått flere valg.
2020.48.30 lastet ned nå
Sitat fra: Claav på torsdag 31. desember 2020, klokken 00:46
2020.48.30 lastet ned nå
Har du noe å meddele om innholdet eller er det hemmelig ;-)
Sitat fra: Handyman på torsdag 31. desember 2020, klokken 00:51
Sitat fra: Claav på torsdag 31. desember 2020, klokken 00:46
2020.48.30 lastet ned nå
Har du noe å meddele om innholdet eller er det hemmelig ;-)
Den holder på installere, ser nærmere i morra..
Sitat fra: Claav på torsdag 31. desember 2020, klokken 00:57
Sitat fra: Handyman på torsdag 31. desember 2020, klokken 00:51
Sitat fra: Claav på torsdag 31. desember 2020, klokken 00:46
2020.48.30 lastet ned nå
Har du noe å meddele om innholdet eller er det hemmelig ;-)
Den holder på installere, ser nærmere i morra..
Flott! Ser på Twitter at det antydes at det kun er bugfix.
Hei
Trenger litt hjelp!
Har ikke tilgang til wifi på garasjen /boligen. Fått oppdaterings varsel .Hva gjør jeg ? Ser ikke noe valg mulighet for 4g/mobilnettverk ?
Tesla M3P (model 2021)
Hentet 28.12.2020
Du må ha wifi for å få oppdateringer. Flere setter opp mobiltelefonen sin som wifi-hotspot og deler ut wifi som de lar bilen koble seg til for å hente ned disse.
Les i manualen på side 168-169: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 31. desember 2020, klokken 11:59
Du må ha wifi for å få oppdateringer. Flere setter opp mobiltelefonen sin som wifi-hotspot og deler ut wifi som de lar bilen koble seg til for å hente ned disse.
Må man ha wifi for å få, eller må man ha wifi for å få de tidlig? De blir vel pushet over mobildata etter en stund?
Må ha wifi for å få de. Men unntaket er hvis det er en veldig kritisk oppdatering Tesla "må" dytte til deg.
Samtidig står det i garantibetingelsene til bilen at Tesla krever at du installerer alle oppdateringene som de kommer for at den skal gjelde.
Hvis du ikke har muligheter for å sette opp mobilt wifi eller ikke vil bruke datamengden er muligheten å parkere/vente ved et servicesenter. Der er det wifi som bilen kobler seg automatisk opp mot
Iflg. Tesla Rud slåes dette av ved arbeidstidens slutt, men er ellers åpent for alle Tesla-biler.
Ser ut som (jfr. TeslaFi) at samtlige Model 3 som har fått .30-oppdateringen er nyere modeller. Alle som har mottatt har VIN som begynner på 8XXXXX.
OCD-en i meg sliter med en ting på denne 2020.48.25 (TM3)
Det lille blå autopilotrattet peker svakt mot høyre når jeg kjører rett frem.
Bilens hovedratt peker også rett frem.
I en svak høyrekurve svinger det blå rattet markant mot høyre.
I en svak venstrekurve peker det blå rattet rett fram.
Skal ganske krapp venstresving til for at det blå rattet svinger mot venstre.
Trøst deg med at OCD kan behandles. Tvilsomt om Tesla vil hjelpe deg.... :D
Sitat fra: geirci2 på torsdag 31. desember 2020, klokken 14:44
Ser ut som (jfr. TeslaFi) at samtlige Model 3 som har fått .30-oppdateringen er nyere modeller. Alle som har mottatt har VIN som begynner på 8XXXXX.
Den har kommet hos meg, men har ikke giddet å gå ut i bilen for å starte opp wifien. Har ikke wifi dekning bort til parkeringsplassen
Edit: kanskje latskapen min burde investert i https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/nettverksforlenger/tp-link-outdoor-wifi-antenna/p-399071/store/?gclid=CjwKCAiAirb_BRBNEiwALHlnD8xj7gJQKMRuQJDe5I7-qeI02PQr3r2CJCLSOHX0PaApNbzs8SW5mxoC0K0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds[/url]
Sitat fra: Kim- på torsdag 31. desember 2020, klokken 13:44
Hvis du ikke har muligheter for å sette opp mobilt wifi eller ikke vil bruke datamengden er muligheten å parkere/vente ved et servicesenter. Der er det wifi som bilen kobler seg automatisk opp mot
Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 31. desember 2020, klokken 12:36
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 31. desember 2020, klokken 11:59
Du må ha wifi for å få oppdateringer. Flere setter opp mobiltelefonen sin som wifi-hotspot og deler ut wifi som de lar bilen koble seg til for å hente ned disse.
Må man ha wifi for å få, eller må man ha wifi for å få de tidlig? De blir vel pushet over mobildata etter en stund?
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 31. desember 2020, klokken 11:59
Du må ha wifi for å få oppdateringer. Flere setter opp mobiltelefonen sin som wifi-hotspot og deler ut wifi som de lar bilen koble seg til for å hente ned disse.
Les i manualen på side 168-169: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Takk for svar.
Ja ,jeg kan sette mobilen min som wifi spot og koble bilen til den.
Sitat fra: geirci2 på torsdag 31. desember 2020, klokken 14:44
Ser ut som (jfr. TeslaFi) at samtlige Model 3 som har fått .30-oppdateringen er nyere modeller. Alle som har mottatt har VIN som begynner på 8XXXXX.
Svarer meg selv :-)
Min antagelse ovenfor stemmer ikke i dette øyeblikk - fikk melding om .30-oppdateringen (installert nå).
Har VIN 202XXX (april 2019 - se min signatur).
.30 på vei på tmx også
Fikk 30 no. Kan ikke se at det er noe forskjell til .26 enda.
Sitat fra: Ole Petter på fredag 01. januar 2021, klokken 02:40
Fikk 30 no. Kan ikke se at det er noe forskjell til .26 enda.
Fungerer kabal mens man kjører enda?
Ja, kabal funker fortsatt, men man må dog trykke at man er passasjer.
Jeg kan ikke huske at den har klart å lese fartsskilt med gul bakgrunn, mulig jeg husker feil, men nå gjør den hvertfall det
Men bare av og til..... De bør også få orden på de digitale skiltene.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. januar 2021, klokken 17:12
Men bare av og til..... De bør også få orden på de digitale skiltene.
...og på motorveier og andre veier med mer enn ett kjørefelt.
Er det flere som har lagt merke til at symbolet for %lading (batterisymbol) på skjermen ikke lenger er grønt men grått? Ellers har jeg ikke merka mye nytt i 2020.48.30, det er de samme oppbremsingene på E6 ved påkjøringsramper som tidligere. Dette var faktisk bedre i tidligere versjoner. Virker som kartdata trumfer skiltgjenkjenning,blir sikkert ikke bedre før vi får den store oppdateringen. Ser frem til den👍🏻
Kanskje litt off topic, men jeg prøver.
Tidligere i år fikk jeg oppgradert til HW3 og etter dette har det oppstått hakking av all lyd når jeg setter ilen i revers.(radio, tlf, Spotify )
Har nå latt det gå en del oppdateringer for å se om det fikser problemet men det er like ille som før.
Er det noen fler enn meg som har samme problem? jeg har MCU 2 i model S
Sitat fra: hugin på fredag 01. januar 2021, klokken 18:38
Er det flere som har lagt merke til at symbolet for %lading (batterisymbol) på skjermen ikke lenger er grønt men grått? Ellers har jeg ikke merka mye nytt i 2020.48.30, det er de samme oppbremsingene på E6 ved påkjøringsramper som tidligere. Dette var faktisk bedre i tidligere versjoner. Virker som kartdata trumfer skiltgjenkjenning,blir sikkert ikke bedre før vi får den store oppdateringen. Ser frem til den👍🏻
Batterisymbolet var grått i .26 også. .30 er bugfix uten nye funksjoner eller endringer.
Sitat fra: tullebukk på fredag 01. januar 2021, klokken 23:11
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 29. desember 2020, klokken 22:31
Men Elon har twittret at det kommer mulighet til å velge utsnitt i v.11
Det er denne du mener sikkert?
https://twitter.com/elonmusk/status/1342909591131025408?ref_src=twsrc%5Etfw (https://twitter.com/elonmusk/status/1342909591131025408?ref_src=twsrc%5Etfw)
Skal tro om Elon har tenkt tanken før han fikk den henvendelsen? Er redd det blir lenge til vi får denne funksjonen.
Mente den ja
Jeg håper det går fort, for den nye løsningen er totalt sett ikke bedre enn den foregående. Leser mye klaging og ser også at profilerte YouTubere bemerker at det er lite å skryte av. Virker som boombox var det mest populære og den er det jo bare de aller nyeste som får.
Visningen av bilen er jo mer animert og større, det er dog en mager trøst.
Tror det kommer mer utvikling av nåværende visning, da holliday versjon virker å være litt prematur.
Ser at versjonsnummeret er 2020.48.30 040912887bad
Det tolker jeg ikke som et godt tegn....
Jeg har oppdatert min ny TM3LR med 2020.48.30, men klarer ikke å finne Boombox !!!! Jeg har ikke FSD, vanlig autopilot. Kan noen foreslå meg hvordan kan jeg finne eller den er ikke med vanlig autopilot ?
Slik jeg har forstått det så er ikke Boombox aktivert for Europa. Correct me if I am wrong..
(http://)
Sitat fra: z4rd på lørdag 02. januar 2021, klokken 16:29
Slik jeg har forstått det så er ikke Boombox aktivert for Europa. Correct me if I am wrong..
Sikkert riktig, takk for svar
Sitat fra: geirci2 på lørdag 02. januar 2021, klokken 17:12
Takk for svar
Dette må vel være nært den mest ubrukelige oppdateringen som er kommet siden jeg har eid bilen... Eneste positive er vel bedre innstilling av forvarme og avgangstid.
Tidligere var det mulig å aktivere/deaktivere lydeffektene ifm rygging ved å trykke på et høyttaler ikon på skjermen. Dette ser ut til å ha forsvunnet i 2020.48.26 update'en som jeg har i min Model 3 nå.
Klarer ikke se denne innstillingen andre plasser i menyene heller.
Er det noen som har funnet dette andre plasser, eller er det tilbake på hovedskjermen i 2020.48.30?
Hva i h**** er alle de plingene som plutselig kommer nå etter. 30 når jeg kjører? Jeg blir litt koko!
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på søndag 03. januar 2021, klokken 13:39
Hva i h**** er alle de plingene som plutselig kommer nå etter. 30 når jeg kjører? Jeg blir litt koko!
Kan du utdype? Jeg har ikke lagt merke til mer plinging?
Har du skrudd på "Pling ved grønt lys"-funksjonen kanskje?
Aner ikke hva det kommer av, men det er en ny pling jeg aldri har hørt før, og det KAN virke som om det kommer hver gang det kommer en varsel om regenering eller apfartsgrense eller dugg på kameraene, men det virker som det kommer både nå og da og virker kanskje tilfeldig.
Har ikke EAP eller FSD så har ikke grønt lys valg.
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på søndag 03. januar 2021, klokken 14:47
Aner ikke hva det kommer av, men det er en ny pling jeg aldri har hørt før, og det KAN virke som om det kommer hver gang det kommer en varsel om regenering eller apfartsgrense eller dugg på kameraene, men det virker som det kommer både nå og da og virker kanskje tilfeldig.
Har ikke EAP eller FSD så har ikke grønt lys valg.
Prøv en å starte skjermen på nytt (s.58 i manualen), eller "Slå av og på kjøretøyet" (s. 59) dersom problemet vedvarer. Søk gjerne på lydvarsler i manualen.
Jeg har det også. Må jo flytte blikket til skjermen for å sjekke, men plingen har ingen melding. Veldig tilfeldig, og ikke mulig å finne noe mønster. Lurer på om dette har noe med fremtidig oppdatering å gjøre, da jeg har hørt fenomenet på noen videoer for FSD beta.
Når det gjelder Model 3, så har ikke disse boombox fordi de ikke har eksterne høyttalere. Vet ikke om det gjelder s og x. Sjekket min (levert mars 2020) og den hadde hullene og ledningene som skal til, men ikke selve høyttaleren. Ser ut som det kun er det amerikanske markedet som har fått eksterne høyttalere siden september 2019. Derfor har vi ikke boombox aktivert :)
Sitat fra: Bergenser123 på søndag 03. januar 2021, klokken 19:26
Når det gjelder Model 3, så har ikke disse boombox fordi de ikke har eksterne høyttalere. Vet ikke om det gjelder s og x. Sjekket min (levert mars 2020) og den hadde hullene og ledningene som skal til, men ikke selve høyttaleren. Ser ut som det kun er det amerikanske markedet som har fått eksterne høyttalere siden september 2019. Derfor har vi ikke boombox aktivert :)
I have my TM3 delivered in March 2020 as well. So, question answered......Thanks a lot
Dette gjelder kun S og X
Det er merkelig at så få har reagert på at tallene på hastigheten er blitt redusert med nesten 50%
Hadde bilen fulgt fartsgrensene slavisk og 100% korrekt hadde det ikke vært så stor sak, men det er jo absolutt ikke tilfelle :-[
Etter min mening er dette en trafikkfarlig endring som Statens Vegvesen bør ta tak i.
De nedre tall og symboler tar ikke mindre plass, det har blitt mer tomrom under dem. Toppen av tallene her står omtrent på samme sted.
Legger ved et litt dårlig dobbelfoto.
Kommentert i post #36 i denne tråden. Dog uten noen reaksjoner.
Sitat fra: Lynet på mandag 04. januar 2021, klokken 20:32
Dette gjelder kun S og X
Det er merkelig at så få har reagert på at tallene på hastigheten er blitt redusert med nesten 50%
Hadde bilen fulgt fartsgrensene slavisk og 100% korrekt hadde det ikke vært så stor sak, men det er jo absolutt ikke tilfelle :-[
Etter min mening er dette en trafikkfarlig endring som Statens Vegvesen bør ta tak i.
De nedre tall og symboler tar ikke mindre plass, det har blitt mer tomrom under dem. Toppen av tallene her står omtrent på samme sted.
Legger ved et litt dårlig dobbelfoto.
Altså, heilt ærlig...... Ka e problemet, dei talla betyr INGENTING for bruken av bilen. Fartsgrenser e skilta for at DU skal få det med deg, og da kan ikke du skylde på andre. Den leser ikke skilt uansett, og det har alle fått med seg. Å blande inn vegvesen her e rett og slett tull etter mi meining.
SitatDen leser ikke skilt uansett, og det har alle fått med seg.
Nå tar du vel feil?
Litt enig med Øggen. Skiltlesing er ikke oppe å går, så man får bruke det som hjelpemiddel og ikke "fasit".
Men det tar ikke ansvaret vekk fra Tesla som siden bruddet med Mobileye, har lovet i hytt og pine. På tide at Tesla og Musk informerer om ting og tang etter at de har laget et produkt som virker. Litt lei av denne "reklame-infoen" :-X
I vår by, som har et utall av fartsgrenser i alle valører, var ca. 10% riktige da vi bare hadde database. Nå er 99% riktige etter at vi fikk skiltlesing. (Det eneste skiltet den ikke ser er ett 60 km/t, men det er så falmet at det nesten er helt hvitt). Og de er også "på centimeteren" riktig plassert. For et par uker siden dukket det opp en endring ved en skole fra 40 km/t til 30 km/t i løpet av en natt, og den ble riktig registrert ved første passering morgenen etter. Den registrerer også skilt med gul bakgrunn, men akkurat dette er litt "hit and miss".
Øggen, seriøst? Mener du at tallene som viser hvilken fart man kjører i ikke har noe å si?
Det jeg ikke likte ved denne "jule oppdateringen" er at skriften i displayet i dashbordet (TMS) er i litt i minste laget
Synd. Store hastighetstall øverst i displayet avhjelper manglende HUD. Og det er ikke første gangen Tesla har gjort litt merkelige prioriteringer av størrelse og innhold, tilsynelatende helt unødvendig.
Det samme har de gjort på den store hovedskjermen hvor viktige snarveier er flyttet fra topp til bunn og generelt gjort det mer knotete å finne frem. Noe er riktignok bedre, og utseendet er løftet betraktelig siden 2013. Men det er også gjort en del brølere underveis som jeg ikke forstår at de ikke selv ser at er veldig uhensiktsmessig i praksis.
Hastighetsvisning ser veldig smått ut. For egen del hadde jeg ønsket meg at lys-symbolene hadde blitt flyttet til mer midt på skjermen. Slik det er i dag blir de borte bak rattet, og nytt layout ser ut til å bli enda verre for min del.
Min AP2 og MCU1 bil har ingen skiltlesing, og får det neppe heller. Jeg vil veldig gjerne klare å lese hastigheten jeg holder, spesielt siden veldig mye av min kjøring er helt manuell uten bruk av AP eller TACC. Håper Tesla tar til vett og endrer dette igjen.
SitatFor egen del hadde jeg ønsket meg at lys-symbolene hadde blitt flyttet til mer midt på skjermen.
Som det er spekulert i tidligere, så er det mulig at reorganiseringen er gjort for å gi større plass for visualisering av FSD.
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 05. januar 2021, klokken 12:36
SitatFor egen del hadde jeg ønsket meg at lys-symbolene hadde blitt flyttet til mer midt på skjermen.
Som det er spekulert i tidligere, så er det mulig at reorganiseringen er gjort for å gi større plass for visualisering av FSD.
Joda, sikkert fint for de som har, og har tro på, FSD innen kort tid. For min del er denne endringen KUN en ulempe både nå og i all framtid (hvis ikke Tesla finner ut at de vil gi meg FSD i gave da).
For oss som har kommet i brille-alderen er den nye fontstørrelsen en ulempe.
Når jeg kjører med briller blir instrumentpanelet så nærme at det blir litt uklart. Den større skriften som var før var lettere å lese med fuzzy briller.
Har sett mange klager på dette i engelskspråklige fora så det gjelder nok mange dette.
Elon har jo sagt at han er enig i at layouten bør forbedres.
Kan hende at størrelsen på tallene blir større når de reviderer dette.
Får sikkert stemmestyring. "Hva er farten på bilen". Eller man kan bruke Tesla appen og klistre den opp i frontruta.
Model 3: Jeg vil egentlig bare ha et lite hjørne oppe til venstre som viser fart og bilinfomasjon. Jeg ser det samme ut frontruten som vises på halve skjermen. Når man nå skal bla i spotify etc må man så langt over med armen
Sitat fra: Kim- på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:50
Model 3: Jeg vil egentlig bare ha et lite hjørne oppe til venstre som viser fart og bilinfomasjon.
Enig.
Model 3 er meget simplistik i interiøret.
Kunne tenke meg et skjermmodus hvor hele skjermen var svart, og med diskret liten informasjon med bare fart og påbudt info som lys og gir.
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:21
Sitat fra: Kim- på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:50
Model 3: Jeg vil egentlig bare ha et lite hjørne oppe til venstre som viser fart og bilinfomasjon.
Enig.
Model 3 er meget simplistik i interiøret.
Kunne tenke meg et skjermmodus hvor hele skjermen var svart, og med diskret liten informasjon med bare fart og påbudt info som lys og gir.
En skikkelig night driving modus display har lenge vært ønsket.
Det kan ikke være store programmeringsjobben heller.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:43
Får sikkert stemmestyring. "Hva er farten på bilen". Eller man kan bruke Tesla appen og klistre den opp i frontruta.
Hahah, fart på stemmestyring hadde vært legendarisk, det tar 4-5 forsøk på å få driten til å funke, og det tar vel nærmere et minutt før den kommer til seg selv mellom hvert forsøk, så fem minutter senere får man kanskje farten, som man holdt for er halvt minutt siden. Tragedie.
Sitat fra: THE på tirsdag 05. januar 2021, klokken 12:24
Hastighetsvisning ser veldig smått ut. For egen del hadde jeg ønsket meg at lys-symbolene hadde blitt flyttet til mer midt på skjermen. Slik det er i dag blir de borte bak rattet, og nytt layout ser ut til å bli enda verre for min del.
Min AP2 og MCU1 bil har ingen skiltlesing, og får det neppe heller. Jeg vil veldig gjerne klare å lese hastigheten jeg holder, spesielt siden veldig mye av min kjøring er helt manuell uten bruk av AP eller TACC. Håper Tesla tar til vett og endrer dette igjen.
Er det kun HW3/FSD-biler med MCU1 som har fått skiltlesing?
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:39
Elon har jo sagt at han er enig i at layouten bør forbedres.
Kan hende at størrelsen på tallene blir større når de reviderer dette.
Forventes å kunne få noen valg på dette i en senere update. De har fått mange reaksjoner på små fonter.
Sitat fra: geear på tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:58
Er det kun HW3/FSD-biler med MCU1 som har fått skiltlesing?
Alle biler med HW3 uansett MCU.
Sitat fra: Contango på tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:59
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:39
Elon har jo sagt at han er enig i at layouten bør forbedres.
Kan hende at størrelsen på tallene blir større når de reviderer dette.
Forventes å kunne få noen valg på dette i en senere update. De har fått mange reaksjoner på små fonter.
Er det ikke ganske tydelig at dette er en oppdatering som er lite gjennomtenkt, det er en forberedelse til at det kommer nye funksjoner, som ikke er der enda.
Forandringene er mest for forandringene sin egen skyld, de forbedrer lite.
For egen del er det noen småting som er ok og ganske mange litt større ting som er dårlig.
Min vurdering er at hele oppdateringen er prematur.
Andre som har hatt problemer med å låse opp bil fra app (.26 og .30)?
App viser bilen som opplåst, men dørhåndtak kommer ikke ut, og heller ikke blink fra lys som viser at den er opplåst. Om jeg låser bilen fra app, så får jeg blink fra lys som indikerer at bilen er låst.
Ikke noe stort problem, da jeg som regel har med nøkkel, men...
Sjekk at Easy Entry er skrudd på i bilen.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:12
Sjekk at Easy Entry er skrudd på i bilen.
Testet, men heller ikke dette hjalp. Mulig minusgradene spiller inn - tester i morgen i garasjen på jobb.
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 05. januar 2021, klokken 21:02
Sitat fra: Contango på tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:59
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:39
Elon har jo sagt at han er enig i at layouten bør forbedres.
Kan hende at størrelsen på tallene blir større når de reviderer dette.
Forventes å kunne få noen valg på dette i en senere update. De har fått mange reaksjoner på små fonter.
Er det ikke ganske tydelig at dette er en oppdatering som er lite gjennomtenkt, det er en forberedelse til at det kommer nye funksjoner, som ikke er der enda.
Forandringene er mest for forandringene sin egen skyld, de forbedrer lite.
For egen del er det noen småting som er ok og ganske mange litt større ting som er dårlig.
Min vurdering er at hele oppdateringen er prematur.
Jepp, de klarte ikke å få ting ferdig til Holiday update, som er antatt å være V11, og Elon har sagt at det kommer mer. Dette var nok bare noe for å dempe abstinensen og ikke særlig planlagt.
Tipper de støtte på noen utfordringer og måtte trekke hele updaten tilbake for bugfix.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:43
Får sikkert stemmestyring. "Hva er farten på bilen". Eller man kan bruke Tesla appen og klistre den opp i frontruta.
Jeg flyr et sportsfly som har audiell air speed indicator. Egentlig ikke så dumt det. Den kommer inn enten når du er utafor et gitt hastighetsområde eller i kritiske deler av flygingen. Kunne hatt et lignende opplegg som virket ut fra fartsgrensene og hvordan du ligger i forhold til dem, ev. opplesing i gitte intervaller/endringer. Men enn så lenge klarer jeg å se på skjermen.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:10
Sitat fra: geear på tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:58
Er det kun HW3/FSD-biler med MCU1 som har fått skiltlesing?
Alle biler med HW3 uansett MCU.
Ok, trodde at AP2/2.5 også hadde fått skiltlesing nå, så da er det jo faktisk et brukbart "selling point" for FSD-biler allerede.
Sitat fra: geear på onsdag 06. januar 2021, klokken 19:19
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:10
Sitat fra: geear på tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:58
Er det kun HW3/FSD-biler med MCU1 som har fått skiltlesing?
Alle biler med HW3 uansett MCU.
Ok, trodde at AP2/2.5 også hadde fått skiltlesing nå, så da er det jo faktisk et brukbart "selling point" for FSD-biler allerede.
Tja, hvis du leser hva vi skriver om evnen til å lese så ville jeg ikke akkurat definert det som «selling point».
Jeg har X med FSD selv, så jeg vil vel påstå at jeg vet hva det går i, ja. Og selv om det kunne vært bedre, så er det ferskt, og blir nok bedre. Grunnen til usikkerheten var at min bil kom med AP2.5, men var oppgradert til FSD-computeren allerede før skiltlesingen kom, så det hadde ikke sunket inn at det kun var HW3 som fikk det. Vurderer å bytte til en annen X for tiden, og på grunn av at det ligger ny modell rett rundt hjørnet så har jeg også vurdert pre-raven 100/P100, men det er veldig mange uten FSD, og da skal jeg definitivt styre unna de. Da er det ganske åpenbart at det ikke vil komme skiltlesing på de.
Dette vil nok bli mye bedre når de får oppdatert nav-databasen som nok er litt for "glad i" å overta for skilter som det problemer med å lese. Og ikke minst problemet når man kommer inn i en vei/gate hvor det mangler fartssskilt. Da skal den egentlig lese fra databasen at veien er i en xx-sone. Dette bommer den ganske ofte, og surrer det hele til. Ganske sikker på at dette løser seg med software.
Sitat fra: lars667 på onsdag 06. januar 2021, klokken 09:36
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:43
Får sikkert stemmestyring. "Hva er farten på bilen". Eller man kan bruke Tesla appen og klistre den opp i frontruta.
Jeg flyr et sportsfly som har audiell air speed indicator. Egentlig ikke så dumt det. Den kommer inn enten når du er utafor et gitt hastighetsområde eller i kritiske deler av flygingen. Kunne hatt et lignende opplegg som virket ut fra fartsgrensene og hvordan du ligger i forhold til dem, ev. opplesing i gitte intervaller/endringer. Men enn så lenge klarer jeg å se på skjermen.
Til nød om jeg var alene i bilen. Tør ikke tenke på hva passasjerene hadde sagt.
Fikk ikke .25, .26 og .30, men har nå fått .35.
48.25 har aldri eksistert, .26 bare for TM3, så det er bare.30 du ikke har fått. Derimot er du blant de første med .35. Så hva lager du på? :D
Lager ikke noe i kveld, kjøpte til og med pizzaen. ;)
Så bare tråden het .25.
Var litt spent, men hvis .35 er lik i displayet som .30, så var det helt ubetydelig endring på fartsvisningen for min del. MCU1 FSD X. La ikke merke til endringer på MCU fra .12, men har skjedd litt i ICU. Vet ikke om det er likt fra .26/.30 også?
2020.48.35:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
SitatLager ikke noe i kveld, kjøpte til og med pizzaen.
Har nok noe med dialekten å gjøre. Vi har stum K.... :D
Sitat fra: Lynet på mandag 04. januar 2021, klokken 20:32
Dette gjelder kun S og X
Det er merkelig at så få har reagert på at tallene på hastigheten er blitt redusert med nesten 50%
Hadde bilen fulgt fartsgrensene slavisk og 100% korrekt hadde det ikke vært så stor sak, men det er jo absolutt ikke tilfelle :-[
Etter min mening er dette en trafikkfarlig endring som Statens Vegvesen bør ta tak i.
De nedre tall og symboler tar ikke mindre plass, det har blitt mer tomrom under dem. Toppen av tallene her står omtrent på samme sted.
Legger ved et litt dårlig dobbelfoto.
Ser ut som de har økt størrelsen igjen i .35, som jeg la ut bilde av? Slankere tall, men samme størrelse..
Sitat fra: geear på søndag 17. januar 2021, klokken 09:41
Sitat fra: Lynet på mandag 04. januar 2021, klokken 20:32
Dette gjelder kun S og X
Det er merkelig at så få har reagert på at tallene på hastigheten er blitt redusert med nesten 50%
Hadde bilen fulgt fartsgrensene slavisk og 100% korrekt hadde det ikke vært så stor sak, men det er jo absolutt ikke tilfelle :-[
Etter min mening er dette en trafikkfarlig endring som Statens Vegvesen bør ta tak i.
De nedre tall og symboler tar ikke mindre plass, det har blitt mer tomrom under dem. Toppen av tallene her står omtrent på samme sted.
Legger ved et litt dårlig dobbelfoto.
Ser ut som de har økt størrelsen igjen i .35, som jeg la ut bilde av? Slankere tall, men samme størrelse..
Se utheving.. jeg er kanskje litt treg, men jeg skjønner ikke om du mener at tallene er større, eller ikke.
Fikk .35 i går, har ikke hatt noen av de seneste. Var litt spent på oppgraderingen, men for meg virket displayet på vår modell S mer leselig enn før. Spesielt fartsgrenseskiltene (de som ser ut som ordentlige skilt). I tillegg fungerte Spotify igjen på Tesla konto.
Merket som kommentert over at det var slankere font på hastigheten, men ikke noe problem å lese.
Jeg la merke til i dag at hvis en legger et vindu over kartet, og har valgt en destinasjon, så kommer ruteanvisningen over på venstre side av skjermen, under fartsvisningen. Så da blir ihvertfall "tomrommet " brukt til noe. (TM3)
FSD Beta 10 som akkurat kom har i hvert fall store tall igjen.
Sitat fra: Handyman på søndag 17. januar 2021, klokken 12:11
Sitat fra: geear på søndag 17. januar 2021, klokken 09:41
Sitat fra: Lynet på mandag 04. januar 2021, klokken 20:32
Dette gjelder kun S og X
Det er merkelig at så få har reagert på at tallene på hastigheten er blitt redusert med nesten 50%
Hadde bilen fulgt fartsgrensene slavisk og 100% korrekt hadde det ikke vært så stor sak, men det er jo absolutt ikke tilfelle :-[
Etter min mening er dette en trafikkfarlig endring som Statens Vegvesen bør ta tak i.
De nedre tall og symboler tar ikke mindre plass, det har blitt mer tomrom under dem. Toppen av tallene her står omtrent på samme sted.
Legger ved et litt dårlig dobbelfoto.
Ser ut som de har økt størrelsen igjen i .35, som jeg la ut bilde av? Slankere tall, men samme størrelse..
Se utheving.. jeg er kanskje litt treg, men jeg skjønner ikke om du mener at tallene er større, eller ikke.
Skjønner forvirringen. ;)
For meg som gikk fra .12 til .35, så oppleves tallene like store som før, men med slankere font.
Basert på bildet på side 10, fra .26 eller .30, så ser det altså ut som at .35 igjen har større tall enn de som er vist der, så kanskje de som har klaget allerede har blitt hørt. ;D
Er det andre Model 3 eiere uten varmepumpe som har opplevd at bilen plutselig er mye mer ivrig med å varme batteriet i det siste? Før fikk jeg begrenset regen hver morgen, selv etter forvarming. I det siste har jeg nesten ikke sett regen-begrensningen.
Antar at de som har varmepumpe ønsker å benytte det varme batteriet som "termos", men for oss uten, har det begrenset verdi å varme batteriet hele tiden.
Min uten varmepumpe startet preheating (med nav til SuC) 50 min før ankomst SuC. Det er tidligste jeg har opplevd. Var kaldt ute, så kan bare være derfor.
2020.48.35.5 på vei inn...
Usikker på om det en bygg eller feature, men i 2020.48.35.5 leser den skilt også på motorvei
Sent from my Pixel 3 using Tapatalk
Bygg eller feature :D
Sitat fra: eeeerik på torsdag 21. januar 2021, klokken 19:06
Usikker på om det en bygg eller feature, men i 2020.48.35.5 leser den skilt også på motorvei
Sent from my Pixel 3 using Tapatalk
Har lest skilt lenge, den reagere bare ikke på det
Sitat fra: jokke på torsdag 21. januar 2021, klokken 20:55
Har lest skilt lenge, den reagere bare ikke på det
Jeg har definitivt sett at den ikke ser skilt på motorvei. Men den ser også noen. Aner ikke hva som skal til. Min opplevelse har vært at den endrer når den ser skiltet, men har ikke observert nok ganger til å være helt sikker.
Jeg "oppdaget" også - i dag - at Tesla'n nå (har ikke sett skilt på motorvei tidligere) "ser" skiltene (visuelt med skiltstolpe ved siden av veimarkeringsstipen). Dette gjelder Omkjøringsveien, Trondheim (4-felts motorvei med betong-midtdeler), der det kun er LED-belyste skilt. Ikke alle, men de fleste. Led-skiltene bilen "så" var mer "dimmet" enn de den ikke så. Skitne skilt og dermed svakere led-lys?
Innlegget gjelder 2020.48.30.
Jeg merker ingen forskjell på 48.35 og 48.35.5