Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Ferry på tirsdag 22. desember 2020, klokken 23:34

Tittel: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ferrytirsdag 22. desember 2020, klokken 23:34
Jeg er på utkikk etter en bil med 4wd, god bakkeklaring, muligens hengerfeste, en del plass og ok rekkevidde. Typisk bruk er hytteturer til dalfører på Østlandet fra Oslo. Numedal, Hallingdal, Valdres etc. Vurderer f.eks XC40, Tesla Y, ID4, Enyaq, e-Tron. Har egentlig ikke vurdert i-Pace pga. høy pris, men nå begynner det å komme en del brukt på markedet. Da dukker det opp en mengde spørsmål. Har lest en del her på forumet, sett på Youtube etc. Men kan noen gi en kjapp innføring i hva jeg skal se etter? Hva slags utstyr er essensielt? Noen fallgruver? Jeg ser at de billigste brukte i-Pace ligger omtrent på nivå med ny XC40. Tenker jeg riktig at en brukt i-Pace vil falle tregere i verdi enn en ny XC40? At verdifallet er verst første året, for deretter å flate ut?
Hvordan er egentlig bakkeklaringen? Leste "14 cm fullastet" et sted. Syns det hørtes litt lite ut. Er det mye mer uten last?
Er det adaptiv cc på alle utgaver?
Kan hengerfeste ettermonteres? Bruker sjelden henger, men sykkelstativ på kula savnes.
Pris på dekk? Er det kurant dimensjon, eller special til høy pris?
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Tellusonsdag 23. desember 2020, klokken 08:20
Hva som er essensiet utstyr er selvfølgelig veldig individuelt, men her er noen tips i hvert fall.

1) Er du opptatt av minst mulig støy kjøp med panoramaglasstak. Av en eller annen grunn får du inn mye støy når du kjører i tunneller uten glasstak. Glasstak ser veldig bra ut også synes jeg, men det er jo en smaksak.

2) Er du opptatt av bakkeklaring så gir luftfjæring en del ekstra i høy modus. Tror det er klasseleder blandt elbiler.

3) Er du opptatt av rekkevidde så vær obs på at spesielt 22 tommer hjul kanske koster mer enn det smaker. 18-tommer på vinterhjulene gir maks rekkevidde, men estetisk sett blir det en del gummi selvfølgelig.

4) De rimligste bilene har ikke korsryggstøtte og mangler også elektriske justering av sete.

5) Vær obs på at det er solgt noen få biler uten setevarme.

6) Matrix lys er fantastisk, men dette er standard kun på HSE tror jeg.

7) HUD er veldig bra.

8 Hengerfeste kostet rundt 20K kjøpt nytt. Vet ikke hva det koster hvis man skal ettermontere (hvis det er mulig)

Har selv hytte i Hallingdal og har drøye 200 km dit. Kommer frem med mellom 30-40% gjenstående så langt i vinter. Selv med -15 og litt snø skal det gå fint å komme frem uten å lade på vei opp.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: chargeduponsdag 23. desember 2020, klokken 09:21
Er 4 (nå 3) utstyrsnivåer å velge mellom fra S, SE, HSE til FE (denne kan ikke kjøpes lenger). Se denne oversikten (merk at denne kan være endret siden 2018/2019 slik at alt ikke trenger stemme 100% lenger): https://ipaper.ipapercms.dk/NicChristiansenGruppen/Jaguar/NO/Prislister/i-pace/?_ga=2.112652420.1676592507.1608624484-1762511980.1602232184&_gac=1.18322123.1605702083.Cj0KCQiAqdP9BRDVARIsAGSZ8An7qlqn3ZDLPtS9Erp0k4RcKuX_BquK84vezssW88ZsEcV1Rk1dfFkaAhe5EALw_wcB&page=1

I tillegg kan man velge så og si helt fritt fra utstyrslistene slik at bokstavene ikke trenger å være noen fasit.
De fleste sier at glasstak og luftfjæring er "viktig" utstyr og det er ikke std på grunnmodellen. Adaptiv CC er ikke std, CC er std på S. Hengerfeste kan ettermonteres, Jaguar tar vel litt over 20' og har hørt andre steder tar rundt 15' (fra hukommelsen, så ikke sikkert det er 100%).

Sett fra verdi for pengene/verditap til nå kostet S fra 600' og FE fra 820-830' i 2018 (*uten vinterhjul og trykk på tilvalgslisten) og på bruktmarkedet prises de billigste S til 550' og de billigste FE rett under 600' innimellom. De som kjøpte S i 2018 har altså maks tapt ca 100', mens de som kjøpte FE kan ha tapt rundt 250'. Jeg ville kjøpt en HSE eller FE når de dukker opp rimelig på finn (lå en rød FE med 20'km på telleren til 595' i forrige uke som ble solgt enda rimeligere) fordi man da får det meste av utstyr uten å måtte betale for det. Personlig holder jeg meg unna importbilene (de fleste som selges av bruktbilfirma med lav km stand er bruktimport) pga kortere garanti/at Jaguar har et frynsete rykte på bruktmarkedet (tenker da på omdømmet til merket Jaguar) og jeg tror at det å selge en bil med 2 år gjenstående garanti er enklere enn en uten eller med autoconcept garanti.

18" originale hjulsett får du regelrett kastet etter deg på finn, helt nede i 5' kroner, men da får du også ballongdekk (veldig mye dekkside) og best rekkevidde. Premiumdekk er generelt dyrt på tunge elbiler/SUV så man må nok regne med 2500-3000 pr dekk.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Contangoonsdag 23. desember 2020, klokken 17:25
Synes at Jaguarene er attraktivt priset i bruktmarkedet. Ville også gått for en HSE/FE om det var meg. Vær oppmerksom på dårlig hurtigladehastighet - spesielt vinterstid. Som med alle europeiske premium merker må man ha doktorgrad i ekstrautstyr for å forstå hva man ser på når man vurderer biler på Finn. Støtter også kjøp av norsk bil. Bruktimporterte gir usikkerhet både på garanti og utstyrssiden.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: JorgenMonsdag 23. desember 2020, klokken 17:59
Ville ikke lagt for mye vekt på dette med S, SE eller HSE. Min S til 850k er bedre utstyrt enn de fleste SE så anbefaler å gå gjennom full utstyrsliste og de til at bilen har de tilvalgene du selv ønsker.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 23. desember 2020, klokken 19:18
Og en liten detalj som kan være viktig. Om du har en trang garasjen er det en fordel å kunne slå inn speil permanent. Mener at det ikke var mulig på S når jeg handlet 2020 HSE modell, men er ikke sikker.  Kan være en show stopper  :)
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: 4Matic Fanatictorsdag 24. desember 2020, klokken 23:13
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. desember 2020, klokken 19:18
...Om du har en trang garasjen er det en fordel å kunne slå inn speil permanent. Mener at det ikke var mulig på S når jeg handlet 2020 HSE modell, men er ikke sikker...
Se på utstyret på den aktuelle bilen, ikke bokstavene. Alt kan velges til, jeg har utstyr på min S som ikke er standard på HSE.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ferrysøndag 27. desember 2020, klokken 09:24
Takker for gode svar, alle sammen! Her er det tydeligvis enda mer å sette seg inn i enn jeg trodde. Jeg får ta tida til hjelp og følge med.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 27. desember 2020, klokken 09:42
Ferry :+1: :+1: :+1: bra innspill og lage denne tråden.

Jeg tror det er mange som er i den situasjonen at de har lyst til å kjøpet seg "et smykke" av en fantastisk fin elbil som I-Pace er :+1: :+1: :+1: - men helst vil ha den litt billigere brukt. Og hvem er da bedre til å svare på dette enn våre gode I-Pace eiere her inne. :+1: :+1: :+1:

Du er også sikkert med i Facebook gruppen: Jaguar I-Pace Club Norway. Der er det også mye god info.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: turfsurfsøndag 27. desember 2020, klokken 10:12
Brukt I-Pace er godt kjøp. Vi kjøpte en HSE med 20" i våres som hyttebil/ventebil.

Vi har uten glasstak, uten HUD, og uten hengerfeste. Ser mange kommenterer støy uten glasstak, men det merkes stort sett i tunneller.

Ellers er det greit lite støy i bilen. Hadde jeg kjørt hovedsaklig i tunneller ville jeg vurdert det. HUD liker hverken jeg eller kona, så det er ikke noen savn.

Hengerfeste kan man få ettermontert til 8-9k i utlandet, fra 13k i norge, og man kan få ettermontert originalt hos fohandler for 22-23k. Har sjekket ut dette.

En ting jeg liker er de 18 veis elektrisk justerbare setene med varme og kjøling, og minne både for fører og passasjer.

Vi har hytte 25 mil unna, ca 800moh. Ca 4 mil motorvei, og resten norsk landevei. Det minste vi har kommet frem med er 15%, og da var det våte, saltede veier og etter hvert bikkjekaldt.

Vi har en ganske bratt, smal hyttevei på slutten, og to ganger denne vinteren har vi kommet uanmeldt (les: ikke brøytet). Det var vel 35cm med snø kommet i to omganger, men I-Pacen kom seg opp. Sjeleglad for luftfjæringen der.

Men kjører du mye turer som gjør at du må hurtiglade flere ganger om dagen, og er alergisk mot å vente, så kan jeg ikke anbefale I-Pace. Den er bare sånn middels på lading. Når det er sagt så kjørte vi 150 mil tilbake når vi hentet bilen i April, og det var helt bekymringsløst...

Som sagt ble den kjøpt som ventebil, men vi har blitt veldig glad i den, og lurer på å beholde den på ett eller annet hvis.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Maxwell_400søndag 27. desember 2020, klokken 10:43
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 10:12

Vi har uten glasstak, uten HUD, og uten hengerfeste. Ser mange kommenterer støy uten glasstak, men det merkes stort sett i tunneller.


Har heller ikke glasstak, mistenker at det gir bedre rekkevidde når det er kaldt. Virker ikke som temperatur har så mye å si på rekkevidde (-10 til +5) men våte eller slapsete veier, det suger. Vet ikke om det finnes dekktester med rullemotstand på våte veier, vet megahjul skriver noe om det, mine hakka r3 drenerer dårlig. En annen ting jeg setter pris på er rattvarme.



Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 27. desember 2020, klokken 11:07
Ferry :+1: her er 2018 prisene.

insignia.no › content › 2018/03PDF
Nettresultater
new jaguar i-pace - Insignia

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://insignia.no/content/uploads/2018/03/I-Pace_19MY_Pricelist_V1_No.pdf&ved=2ahUKEwj7lf7e9O3tAhXBmIsKHfu2DkUQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw2Ico0Lpk_Imi8pprQLokVf

Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: turfsurfsøndag 27. desember 2020, klokken 12:30
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 10:12

Vi har en ganske bratt, smal hyttevei på slutten, og to ganger denne vinteren har vi kommet uanmeldt (les: ikke brøytet). Det var vel 35cm med snø kommet i to omganger, men I-Pacen kom seg opp. Sjeleglad for luftfjæringen der.

Sjekket oppgitt bakkeklaring. Med luftfjæring på maks er den 28cm.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 27. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 12:30
Sjekket oppgitt bakkeklaring. Med luftfjæring på maks er den 28cm.
Hm... Har du en link på det tallet?

Dette er dataene jeg har fra før:
142mm for fullastet stålfjæring, mens luftfjæring har flere valgbare nivå opp til 230mm i Offroad 2...

Tilgangshøyde (-40 mm). Kan aktiveres automatisk ved parkering når dørene åpnes eller ved å trykke på ned-knappen.
Off-road 1 (+26 mm) kan aktiveres under 70 km/t og deaktiveres automatisk ved 80 km/t.
Off-road 2 (+48 mm) kan aktiveres under 40 km/t og går til offroad 1 ved 50 km/t.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: LittleHammersøndag 27. desember 2020, klokken 22:41
Offroad 2? Har I-Pace med luftfjæring, men har ikke fått med meg at det er to ekstra nivåer over standardhøyde? Skjer ikke noe på mitt display når jeg prøver å trykke en ekstra gang.
Uansett så er det plenty på nivå 1. Målte det selv til ca 21 cm.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Tellussøndag 27. desember 2020, klokken 23:06
Varme i ratter er også en funksjon jeg setter enorm pris på siden jeg fikk det på min første elbil en Nissan Leaf i 2011. Aldri mer bil uten varme i rattet for mitt vedkommende  :)
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 27. desember 2020, klokken 23:28
Sitat fra: LittleHammer på søndag 27. desember 2020, klokken 22:41
Offroad 2? Har I-Pace med luftfjæring, men har ikke fått med meg at det er to ekstra nivåer over standardhøyde? Skjer ikke noe på mitt display når jeg prøver å trykke en ekstra gang.
Uansett så er det plenty på nivå 1. Målte det selv til ca 21 cm.
Står i iGuide eller her (https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T23339/29953_no_NOR/proc/G2165665).

Utvidet modus er en automatisk innstilling for høyde på hjulopphenget, som hever bilen for å bidra til å forenkle manøvrering når bilen
Instrumentpanelet viser en bekreftelsesmelding for forlenget modus, og LED-indikatorlampene blinker. Se side KONTROLLER FOR ELEKTRONISK LUFTFJÆRING.

Når høyden til forlenget modus er oppnådd, kan man be om ytterligere heving hvis det er nødvendig.
Trykk på bremsepedalen for å opprettholde kontroll over bilen. Trykk på oppknappen 1 i mer enn tre sekunder.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: JPMmandag 28. desember 2020, klokken 17:55
Veldig individuelt dette med "must-haves", men for meg er noe så enkelt som head-up, varme i rattet og elektrisk bakluke. Småtteri som betyr litt for meg.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: 4Matic Fanaticmandag 28. desember 2020, klokken 19:04
Ja...ble litt inspirert her, så tok utgangspunkt i S'en min og da har jeg en liste med must-haves:
- Cold Climate Pack: Varme i frontrute, spylerdyser og ratt
- Drive Assist Pack: Adaptiv cruise/360 kamera/Blind Spot Assist
- Luftfjæring
- Panorama tak
- 10-veis el seter med minne og varme
- Oppvarmede elektrisk innfellbare speil med minne, innstegsbelysning og dimming
- Skvettlapper foran
- Gummimatter inne og i bagasjerom
- Elektrisk berøringsfri bakluke

så kommer lista med det jeg synes løfter opplevelsen vesentlig uten at det er kritisk på noe vis:
- Head Up Display
- Opplyste "Jaguar" dørstokker
- 4-soners klima/varme i baksetene (dette digger kidsa, da)
- Justerbar interiørbelysning
- Ebony (mørkt) taktrekk
- Privacy glass

så kommer lista med det jeg putta på siden det likevel kostet så lite men egentlig er bare dill.
- Ionisering av luften i kupeen
- Tåkelys

så kommer lista med det jeg glippa på, enten pga manglende informasjon fra selger eller FOR stort prispåslag:
- Adaptive Dynamics med Configurable Dynamics - denne angrer jeg skikkelig på at jeg mangler, det var rett og slett pga manglende kompetanse hos første selger som påsto jeg ikke trengte det, og så ble det ikke fulgt opp etterpå.
- Matrix lys (ikke noe stort savn siden jeg stort sett kjører på opplyst motorvei og i byen, men...)
- 18-veis seter. (Savner mer justeringsmuligheter.)

Skulle jeg kjøpt bilen i dag ville jeg nok også valgt Black Exterior Pack..
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: LittleHammermandag 28. desember 2020, klokken 23:19
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 27. desember 2020, klokken 23:28
Når høyden til forlenget modus er oppnådd, kan man be om ytterligere heving hvis det er nødvendig.
Trykk på bremsepedalen for å opprettholde kontroll over bilen. Trykk på oppknappen 1 i mer enn tre sekunder.

Takk!

Angående listen din over "must haves osv" så har jeg en S med alle tilvalgene du nevner bortsett fra panoramatak.
Tåkelys og ionisering hadde jeg kanskje valgt bort om jeg hade spekka ny bil i dag. 4-soners klima blir nok bra på sikt, men med småunger så er bakseteklimapanelet stort sett i låst modus....    Hvis det hadde vært mulig å velge oppgraderte (SE) LEDs på det tidspunktet jeg bestilte bilen så hadde jeg nok lagt til det, men har planer om å installere en saftig LED-bar på sikt som gjør samme nytten. S-lyktene er helt greie.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: chargeduptirsdag 29. desember 2020, klokken 15:39
Jeg har eid både en S med 40' i ekstrautstyr og kjøpte en FE med sikkert 50' i ekstrautstyr og kan si at jeg trives godt i begge bilene. En S med oppvarmet frontrute/ratt og noe andre småting er helt ok utstyrt i mine øyne, mye bedre enn en innstegs fossil Jaguar. Jeg synes ikke utstyret i FE er verdt 230', men på bruktmarkedet betaler man bare noen titusenlapper mer for det idag. Personlig har jeg null faktisk behov for luftfjæring/automatisk bagasjeluke/matrix/forskjellige farger på lyset innvendig osv, men det er kjekt å ha og jeg tror at neste eier vil verdsette dette noe høyere enn en S uten utstyr.

Det mest spennende som brukt I-pace kjøper (eller ny eier :D) mtp timing og verditap er hvordan Jaguar velger å prise EV400 neste år (EV320 selges kun fram til nyttår ifølge Jaguar i Norge). Jeg vil tro at Jaguar vil slite med å selge S med startpris på 750' og de vil nok "valutajustere" noe ila 2021 eller kjøre kampanjer. Hvis bilens nypris går ned til 650' vil dette gi noe utslag på bruktmarkedet. Prisene på finn har stått relativt stille det siste året/halvåret, spesielt etter Jaguar hevet prisen med over 100' i sommer.

Vet at mange av selgerne av I-pace på finn får massevis av forespørsler om innbytte og at det ellers er relativt stille, så hvis man som kjøper har "cash" er det garantert muligheter for å gjøre "gode kjøp". Lykke til på jakten Ferry!
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: PionerThinkonsdag 30. desember 2020, klokken 23:19
Har også fulgt litt med på Finn siden i-Pace i mine øyne er den peneste av de med 4WD som er på markedet i dag😀
Ser man på de som ligger ute og selges av private som er mest «prutbare», så er 3 av 5 under 600' bruktimporterte. Den ene bruktimporterte står det t.o.m 60mnd garanti på, mens de andre tilsynelatende ikke har noe oppgitt eller har 12mnd(norsk)🤔
For meg ser det jo ut som de bruktimporterte har mye utstyr og lav kjørelengde som noen påpeker her, men er det virkelig så stor forskjell på hvordan man blir håndtert av importør/forhandler hvis bil er importert? Må jo være en Europa-garanti som gjelder også på de importerte? Ellers veldig gode innspill her når det gjelder i-Pace og utstyr som er verdt å tenke på om man skal handle👍😀
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: JorgenMtorsdag 31. desember 2020, klokken 00:11
Eneste med import i-Pace er vel at de ikke har nødanrop-knappen i taket, men de fleste av oss kjenner vel til de numrene uansett. Ellers skal (tilgjengelig) utstyr være det samme.

Det jeg personlig liker best med min i-Pace er Matrix-lysene. Har ikke hatt matrix på tidligere biler, men skal i alle fall aldri kjøpe uten igjen :+1:
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: chargeduptorsdag 31. desember 2020, klokken 01:16
Sitat fra: PionerThink på onsdag 30. desember 2020, klokken 23:19
... men er det virkelig så stor forskjell på hvordan man blir håndtert av importør/forhandler hvis bil er importert? Må jo være en Europa-garanti som gjelder også på de importerte?
Importerte I-pace har normalt 3 års garanti fra Jaguar og så kjøper veldig mange av importørene 2 år med feks autoconcept garanti etter de 3 årene slik at det totalt blir 5 år. Noen synes slike garantier er ok, andre, som NAF og forbrukerrådet (NAF har skrevet om autoconcept flere ganger https://motor.no/bruktbil-forbruker-forbrukerrettigheter/bilselger-gigant-advarer-mot-bruktbilgaranti/179389 ) er mer skeptiske. Jeg har selv hatt bil med en slik garanti og da jeg leste vilkårene skjønte jeg fort at det ikke var like enkelt som med fabrikkgaranti (ekstremt viktig å lese igjennom hvis det skulle skje noe med bilen, autoconcept må feks varsles med en gang noe inntreffer og godkjenne verksted før man leverer inn bil osv osv).

De 3 første årene skal du få akkurat like god garanti som en norsk bil hos merkeforhandler, men har lest om noen som kjøpte bil av BNH som var fra Gibraltar og manglet appmulighet (aner ikke om det løste seg med app til slutt, men få det skriftlig fra selger hvis app er viktig). Hyundai og/eller Kia dekker rep av rustne bremser på norske biler gratis (på goodwill), men ikke på importbiler har jeg lest, men i utgangspunktet har du akkurat samme rettigheter.

Importbilene er rimelig priset ift år/km/utstyr og om det er rimelig nok ift de evt bakdelene får være opp til hver enkelt.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: 4Matic Fanatictorsdag 31. desember 2020, klokken 16:18
Sitat fra: JorgenM på torsdag 31. desember 2020, klokken 00:11
Eneste med import i-Pace er vel at de ikke har nødanrop-knappen i taket
Det er vel endel andre potensielle mangler på importbiler?
- 3 år/100.000km gratis service
- DAB+
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: esanonsdag 13. januar 2021, klokken 11:42
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 27. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 12:30
Sjekket oppgitt bakkeklaring. Med luftfjæring på maks er den 28cm.
Hm... Har du en link på det tallet?

Dette er dataene jeg har fra før:
142mm for fullastet stålfjæring, mens luftfjæring har flere valgbare nivå opp til 230mm i Offroad 2...

Tilgangshøyde (-40 mm). Kan aktiveres automatisk ved parkering når dørene åpnes eller ved å trykke på ned-knappen.
Off-road 1 (+26 mm) kan aktiveres under 70 km/t og deaktiveres automatisk ved 80 km/t.
Off-road 2 (+48 mm) kan aktiveres under 40 km/t og går til offroad 1 ved 50 km/t.

Det som står i instruksjonsboken om Off-road 2 stemmer ikke!
Jeg har prøvd å stille inn denne høyden manuelt slik det er forklart, men ingen ting skjer. Derfor tok jeg det nylig opp med Jaguar Fredrikstad da jeg var inne på service. De sa at denne høyden kun var en modus som fungerte automatisk dersom f.eks. bilen stod fast på et underlag. Det gikk ikke an å stille inn dette manuelt for å få ekstra høyde. De kjente faktisk ikke til at dette stod feilaktig forklart i instruksjonsboken på nett.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 13. januar 2021, klokken 13:53
Sitat fra: esan på onsdag 13. januar 2021, klokken 11:42
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 27. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. desember 2020, klokken 12:30
Sjekket oppgitt bakkeklaring. Med luftfjæring på maks er den 28cm.
Hm... Har du en link på det tallet?

Dette er dataene jeg har fra før:
142mm for fullastet stålfjæring, mens luftfjæring har flere valgbare nivå opp til 230mm i Offroad 2...

Tilgangshøyde (-40 mm). Kan aktiveres automatisk ved parkering når dørene åpnes eller ved å trykke på ned-knappen.
Off-road 1 (+26 mm) kan aktiveres under 70 km/t og deaktiveres automatisk ved 80 km/t.
Off-road 2 (+48 mm) kan aktiveres under 40 km/t og går til offroad 1 ved 50 km/t.

Det som står i instruksjonsboken om Off-road 2 stemmer ikke!
Jeg har prøvd å stille inn denne høyden manuelt slik det er forklart, men ingen ting skjer. Derfor tok jeg det nylig opp med Jaguar Fredrikstad da jeg var inne på service. De sa at denne høyden kun var en modus som fungerte automatisk dersom f.eks. bilen stod fast på et underlag. Det gikk ikke an å stille inn dette manuelt for å få ekstra høyde. De kjente faktisk ikke til at dette stod feilaktig forklart i instruksjonsboken på nett.

Instruksjonsboken er mye copy&paste. (og feil)

Den løfter seg ca. 5 cm når du står stille. Jeg tror det virker sånn;

Du velger off road setting, hastigheten bestemmer om du kommer i setting 1 eller 2.
Kjører du over 80 går den til normal
Kjører du over 105 går den ned 25mm
Access høyde når du står stille kan gå ned 40mm
I tillegg så skal det være en automatisk extended mode for vading i vann eller når du står fast, tror den kan heve så klaringen blir 23cm.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ole Kristian Dommerudonsdag 08. desember 2021, klokken 23:03
Her er det mange gode tips. Selv vurderer jeg en i-pace fremfor Tesla X, fordi Xen er jeg usikker på

Men, er I.pace nirvana ? Er det ingen feil eller mangler som mange opplever med X ? Jeg har forstått at katten har utrilog treg lading. Stemmer det ?
Har også en German Sheperd på 30 kg som må inn bak. Finnes det gode bur til en I-Pace ?

Takk på forhånd for svar.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Tellustorsdag 09. desember 2021, klokken 08:17
Har vært en god del issues på I-Pace også selfølgelig, men kanskje ikke så mange alvorlige.
Mest alvorlige har vel vært problemer med 12-volts batterilading. En god del eksempler på at dette har gått tomt. Da står bilen med mindre du har en jumper med deg.

Ellers har det vært litt småkluss med dørhåndtak og støv i baksetet. Det siste finnes det en fiks på som tas på garanti. Dørhåndtak må byttes (noen ganger holder det å smøre de opp).

Når det gjelder lading så er den ikke raskest i klassen akkurat, men for min egen del fungerer det ganske greit med mitt kjøremønster. De få gangene jeg skal på langtur i vinterhalvåret så lader jeg den fullt i god tid på forhånd. Har da satt på avreisetidspunkt i appen. Da varmes både kupee og batteri opp. Det blir da litt lunk igjen i batteriet når du må lade senere på dagen. Under lading bør du forlate bilen da bilens varmesystem ikke kan varme både kupe og batteri på samme tid.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: espenritorsdag 09. desember 2021, klokken 11:25
Stort sett har jeg inntrykk av at det er lite problemer med I-pace. De problemene som er kritiske ligger det kampanjer på så de får du fikset preventivt hos forhandler.

Selv har jeg:
- Skiftet ledningsnett til front DU (Kampanje)
- Skiftet ledning på 12v krets som tappet batteriet (Garanti)
- Skiftet baklamper (Garanti)

Når det gjelder vinteregenskapene har jeg lite å utsette.
+  Stabil og trygg på veien (testet bråbrems og unnamanøver rundt rådyr på glatta senest lørdag morgen)
+  Forvarming etc fungerer ypperlig
+  Lys og sensorer fungerer til tross for snø / slaps. Dette er ofte et problem som gjør at man ikke kan kjøre med ACC ved dårlig føre.
-+ Ladehastighet, hørt mye negativt, men beskriver erfart ladesesjon nedenfor.

Ikke forvarmet bil, kjørte ca 20 mil på riktig dårlig føre, typisk landeveihastighet 70ish snitt. Plugget i BKK 150kw lader på Gol og gikk inn for å handle. Ladekurven viser at den ladet med ca 40kw første 15 minuttene, før den steg til 74kw.  Gjennomsnitt for sesjonen ble 50kw over 30 minutter, da dro jeg når den peaket i hastighet, så dersom jeg hadde trengt mer ville det gått kjappere. Jeg ankom med ca 20% og utetemperatur -12. Anser dette som nesten worst-case ladescenario.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: turfsurftorsdag 09. desember 2021, klokken 12:46
Ladefart vil jeg si er ett problem først og fremst i det du nærmer deg kjørelengder på mere enn 150% av rekkevidde. Dvs fra 45-60 mil, avhengig av vær og vei.

Kjørte på hytta forrige helg, og startet da med 45% på batteriet. Ladet 10-75% med en snitteffekt på rundt 75kW. 

Ellers har vi aldri hatt driftsstans på vår 2019HSE, men har fått utført alle kampanjer.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: bartesnurrtorsdag 09. desember 2021, klokken 13:05
Sitat fra: Ole Kristian Dommerud på onsdag 08. desember 2021, klokken 23:03
Her er det mange gode tips. Selv vurderer jeg en i-pace fremfor Tesla X, fordi Xen er jeg usikker på

Men, er I.pace nirvana ? Er det ingen feil eller mangler som mange opplever med X ? Jeg har forstått at katten har utrilog treg lading. Stemmer det ?
Har også en German Sheperd på 30 kg som må inn bak. Finnes det gode bur til en I-Pace ?

Takk på forhånd for svar.

Jeg vil nok ikke si bilen er nirvana, men det er en god bil som har gitt veldig lite problemer de snaut 2 årene jeg har eid den.
Ladefart er ikke all verden, men ikke noe stort bry de gangene jeg har behov for å hurtiglade. I det daglige så trenger jeg aldri hurtiglading, men pre-covid var jeg en god del i det svenske småland, i forbindelse med jobb. En tur på ca 45 mil. Da la jeg inn ladestopp i Borås vis-a-vis en buffet resturant der jeg fortærte lunsj. Dette var en 50kw lader, og da drar bilen stort maks hele tiden på ladingen. Da holdt det fint og bilen ble ladet nok før jeg ble ferdig å spise.

Når det gjelder hundebur, har jeg selv en flat-coated retriever, som jo ikke er så altfor ulik din i størrelse.
https://www.ipaceforums.co.uk/threads/dog-carrier-to-fit-i-pace.3792/ for noen tips, selv har jeg gitter herfra: https://www.guardsmandogguards.co.uk/product/jaguar-i-pace-dog-guard-and-boot-divider-2018-onwards-part-number-g1534b/
Det ble ikke så altfor dyrt å bestille det fra England, billigere enn forhandlere i Norge vil selge for.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 09. desember 2021, klokken 13:16
Sitat fra: bartesnurr på torsdag 09. desember 2021, klokken 13:05

Når det gjelder hundebur, har jeg selv en flat-coated retriever, som jo ikke er så altfor ulik din i størrelse.
https://www.ipaceforums.co.uk/threads/dog-carrier-to-fit-i-pace.3792/ for noen tips, selv har jeg gitter herfra: https://www.guardsmandogguards.co.uk/product/jaguar-i-pace-dog-guard-and-boot-divider-2018-onwards-part-number-g1534b/
Det ble ikke så altfor dyrt å bestille det fra England, billigere enn forhandlere i Norge vil selge for.

Har en setter på 25kg, den storkoser seg bak i bilen, hver gang jeg skal ut så vil den plassere seg bak bilen for å hoppe inn og bli med på tur. Er bra størrelse på bagasjerommet.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: JorgenMtorsdag 09. desember 2021, klokken 17:47
Vi skulle egentlig bytte inn i-Pace før jul i år, fordi vi ønsket en bil med bedre plass til 3 unger og høyere krokvekt (vi har 2 hester...). Vi prøvekjørte BYD Tang og likte den så godt at vi rundt september bestemte oss for å signere kontrakt når BYD kommer med app og ting ved krokfestet ble avklart.

MEN, nå har vi landet på at vi liker i-Pace alt for godt og det får så være at ungene er litt urolige i det trange baksetet og vi må låne dieselbil når hestene skal på tur.

Ingen betydelige problemer med vår i-Pace etter 60.000km og 2,5 år :+1:
I høst ble jeg ukependler der jeg bruker i3 og det er en deilig følelse hver helg når jeg kommer hjem og kjører Jag'en 8) :laugh:
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Contangotorsdag 09. desember 2021, klokken 22:30
Som bil er Jaguaren veldig bra. God å kjøre, og god komfort. Underkjølt regn i dag, og det elektriske frontviduet var ubetalelig. Men som elbil...
Forbruket er som kjent høyt. Jeg er allikevel mest kritisk til infotainment, og spesielt at man må abonnere på tredjepartstjenester i øst og vest for å få et ordentlig anslag på batteriprosent ved ankomst. Viktig for oss for helgeturene våre bruker 70-100%. River meg også i det lille jeg har av hår over mangelen på ladeplanlegging i app inkl ladegrense samt at appen er treg, delvis upålitelig, og må re-initieres en gang hver 14de dag omtrent. Personlig synes jeg Tesla S er minst like god å kjøre men kvaliteten på Jaguaren er bedre, og bilen eldes med mer "eleganse". Deilig med gode lys også ift S/X'enes lykter laget av blindeforbundet.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Maxwell_400fredag 10. desember 2021, klokken 09:12
Sitat fra: Contango på torsdag 09. desember 2021, klokken 22:30

Forbruket er som kjent høyt. Jeg er allikevel mest kritisk til infotainment, og spesielt at man må abonnere på tredjepartstjenester i øst og vest for å få et ordentlig anslag på batteriprosent ved ankomst. Viktig for oss for helgeturene våre bruker 70-100%. River meg også i det lille jeg har av hår over mangelen på ladeplanlegging i app inkl ladegrense samt at appen er treg, delvis upålitelig, og må re-initieres en gang hver 14de dag omtrent. Personlig synes jeg Tesla S er minst like god å kjøre men kvaliteten på Jaguaren er bedre, og bilen eldes med mer "eleganse". Deilig med gode lys også ift S/X'enes lykter laget av blindeforbundet.

Hvis du må hurtiglade ofte (spesielt på vinterstid) og er av den utålmodige typen så er ikke I-Pace førstevalg. Størrelsen er nær perfekt for meg, ikke kjempestor utvendig men god plass innvendig med unntak av baksetet men få biler er i dag laget med tre gode plasser i baksetet.

Har Touch Pro og synes det fungerer helt greit, styrer det meste av det jeg trenger fra rattet. Synes også navigasjonen treffer bra på SoC men jeg går aldri under 10% da det ikke er bra for batteriet. Et tips når det gjelder lading er å bruke Jedlix, fungerer helt fint hos meg og du får igjen penger på strømregningen.

Null problemer med bilen her etter 30000km+
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Kanuttenfredag 10. desember 2021, klokken 12:10
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 10. desember 2021, klokken 09:12
... Synes også navigasjonen treffer bra på SoC...

Det stemmer ganske dårlig med min erfaring. Jeg mener navigasjonens beregning er fullstendig håpløs - regelrett ubrukelig. Her er et eksempel: Kjøring fra Oslo til Trysil. Startet hjemmefra med 100% SOC, da sa navigasjonen at jeg skulle ha 34% igjen ved ankomst hytta. Se bilder nedenfor som viser utviklingen underveis.

På et tidspunkt hadde jeg 13% igjen, men bilen mente fortsatt at det ville være 15% igjen ved ankomst :)

Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Maxwell_400fredag 10. desember 2021, klokken 13:36
Sitat fra: Kanutten på fredag 10. desember 2021, klokken 12:10
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 10. desember 2021, klokken 09:12
... Synes også navigasjonen treffer bra på SoC...

Det stemmer ganske dårlig med min erfaring. Jeg mener navigasjonens beregning er fullstendig håpløs - regelrett ubrukelig. Her er et eksempel: Kjøring fra Oslo til Trysil. Startet hjemmefra med 100% SOC, da sa navigasjonen at jeg skulle ha 34% igjen ved ankomst hytta. Se bilder nedenfor som viser utviklingen underveis.

På et tidspunkt hadde jeg 13% igjen, men bilen mente fortsatt at det ville være 15% igjen ved ankomst :)

Men skjer det hver gang du drar til hytta? Virker på meg som når føreforholdene er andrerledes enn hva den beregner så bommer den og på arrogant engelsk vis så nekter den å overse fakta. Har opplevd det selv men ikke så ofte og klarer ikke helt å finne ut hva det var som gjorde at den bommet.

Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Tellusfredag 10. desember 2021, klokken 13:36
Synes også at GPS estimatet er dårlig. Stort sett for optimistisk. Tar vel heller ikke høyde for elevasjon.

Derimot er Power Cruise Control sin app veldig god. Vanligvis litt på den konservative siden.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Kanuttenfredag 10. desember 2021, klokken 14:10
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 10. desember 2021, klokken 13:36

Men skjer det hver gang du drar til hytta? Virker på meg som når føreforholdene er andrerledes enn hva den beregner så bommer den og på arrogant engelsk vis så nekter den å overse fakta. Har opplevd det selv men ikke så ofte og klarer ikke helt å finne ut hva det var som gjorde at den bommet.

Ja, den bommer hver eneste gang, og alltid ved å være altfor optimistisk.

Til sammenligning har jeg en Taycan 4S som av og til bommer +/-2%. Som regel treffer den helt, eller bommer pessimistisk med 1%.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: JPMfredag 10. desember 2021, klokken 21:50
Tenkte å bytte 19-modellen inn i en brukt 21-modell. Har en 400, men vurderer en 320 pga pris. Noen som har prøvd?
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: espenrifredag 10. desember 2021, klokken 23:44
Har hatt 2020 modell 320 som lånebil en helg (kjørte ca 500km). Det er merkbar forskjell, men det er fortsatt plenty krutt.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 11. desember 2021, klokken 08:06
Sitat fra: espenri på fredag 10. desember 2021, klokken 23:44
Har hatt 2020 modell 320 som lånebil en helg (kjørte ca 500km). Det er merkbar forskjell, men det er fortsatt plenty krutt.

Enig i at reduksjonen i effekt var mer merkbar enn forventet. I tillegg synes jeg ikke noe særlig om infotainment og synes hendel rundt rattet var simplere og mer slarkete. Hadde bilen i to dag og fikk testet en del. Ville ikke byttet  :)
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Napoleonlørdag 11. desember 2021, klokken 13:21
Har kjørt MY21 EV320 siden februar og er utrolig fornøyd.
Savner ikke de 80 hester, og 0-100 på 6,3 sekunder er mer enn nok i Norge.
Uansett blir bestandig noen som er raskere.
Infotament Pivi pro 3.0 er hel topp og mye bedre enn forrige.
Anbefales på det sterkeste!
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Contangosøndag 12. desember 2021, klokken 09:46
Jaguar salgstall er ikke gode (for å si det pent), og selv om I-Pace selger litt bedre enn ICE modellene relativt sett er det triste tall. Om de ikke gjør noen substansielle endringer på 2023 modellen kommer salget til å stupe, og det vil ikke akkurat underbygge ambisjonene om fullelektrisk i 2025. Bilen, slik den er i dag, kan ikke konkurrere i markedet. 850k+ for en fullutstyrt bil med såvidt 100kw maks ladehastighet og et infotainment som er utdatert? Å i det minste få til et batteri med 150-200kw makslading kan ikke være umulig - selv for Jaguar...
Jeg hadde ventet til jeg så 2023 modellen før jeg byttet til 2021/22 fra 2019 (for å unngå et potensielt kraftigere verdifall på de nyere).
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ingeniørensøndag 12. desember 2021, klokken 15:17
Jaguar har aldri vært et volum merke, de skal være litt eksklusive  :+1:

De solgte i bøtter og spann for et par år siden og det tok to mnd å klargjøre bilen min og det ble gjort skikkelig, ikke i et plast telt på Lillestrøm... Klart, er det lade hastighet og rekkevidde som er det viktigste så er ikke Jaguar bilen. Vi som kjøper denne har andre preferanser.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Kanuttensøndag 12. desember 2021, klokken 16:12
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 12. desember 2021, klokken 15:17
...Vi som kjøper denne har andre preferanser.

Jeg tror nok at mange som kjøpte denne (meg selv inkludert), kjøpte den fordi det var det eneste alternativet til Tesla når den kom.

I dag finnes det mange flere alternativer, og det tror jeg nok er hovedgrunnen til at salget stuper.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: geearsøndag 12. desember 2021, klokken 19:16
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 12. desember 2021, klokken 15:17
Jaguar har aldri vært et volum merke, de skal være litt eksklusive  :+1:

De solgte i bøtter og spann for et par år siden og det tok to mnd å klargjøre bilen min og det ble gjort skikkelig, ikke i et plast telt på Lillestrøm... Klart, er det lade hastighet og rekkevidde som er det viktigste så er ikke Jaguar bilen. Vi som kjøper denne har andre preferanser.
Du snur rett og slett to måneders (!!) klargjøring til noe positivt?

Jeg brukte mindre enn to måneder på å ribbe en 520 helt til karosseriet, og bygge den opp igjen som en M5. Må ha vært slett QA-kontroll på fabrikk eller store skader etter transport hvis de faktisk måtte ha så lang tid på den. Høres mer ut som dårlig kapasitet og en vill bortforklaring. Tar ikke så lang tid å pelle av plast, vaske og legge på litt voks, enten bilen er Jaguar, Skoda eller Bugatti.

Litt av et nivå på argumentasjonen, når du skjønner at motparten, i et helt ryddig og relevant innlegg, har rett med argumentasjon som ikke passer deg, så fyrer du løs i alle mulige retninger med helt irrelevante påstander, og klarer også å dra inn Tesla i diskusjonen.

(PS: har kjøpt to nye Teslaer, og de har vært meget bra klargjort, innendørs i en fast bygningsmasse, og det står ikke noe tilbake for Hellestø (lokal Jaguar-forhandler).)
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: ELefantensøndag 12. desember 2021, klokken 21:12
Hva bør man sjekke om man vurderer å kjøpe en brukt I-Pace?  Er det mulig å sjekke batteriet uten å kjøre den fra 100% til 0%?  Hva er forskjellene mellom ulike årsmodeller?  Infotainment, AC lader osv.?  Finnes det noen problemer i 2019 biler?  Hva med garantiet, kan du stole på at mulige problemer blir fikset gratis?

Vi skulle gjerne kjøpe en BMW (vi kjører BMWer nå), men iX3 har ikke firehjulsdrift, det tar over 12 måneder å få en i4 og iX er ganske dyr..

(Jeg håper dere forstår meg, jeg bare lærer meg norsk..)

Tusen takk!
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ingeniørensøndag 12. desember 2021, klokken 21:20
Alle skjønner vel at klargjøringen bare tok noen timer, men når du får et båtlass med biler tar det tid. Gjorde meg ingen ting å vente litt. Bilen kom til landet kort tid etter jeg bestilte, så jeg ventet vel kortere enn i3'n jeg hadde før.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ingeniørensøndag 12. desember 2021, klokken 21:44
Sitat fra: ELefanten på søndag 12. desember 2021, klokken 21:12
Hva bør man sjekke om man vurderer å kjøpe en brukt I-Pace?  Er det mulig å sjekke batteriet uten å kjøre den fra 100% til 0%?  Hva er forskjellene mellom ulike årsmodeller?  Infotainment, AC lader osv.?  Finnes det noen problemer i 2019 biler?  Hva med garantiet, kan du stole på at mulige problemer blir fikset gratis?

Vi skulle gjerne kjøpe en BMW (vi kjører BMWer nå), men iX3 har ikke firehjulsdrift, det tar over 12 måneder å få en i4 og iX er ganske dyr..

(Jeg håper dere forstår meg, jeg bare lærer meg norsk..)

Tusen takk!

Du skriver bra norsk!

Bilen har vel blitt gradvis forbedret siden den kom, men der er ikke stor forskjeller år til år, så langt. Infotainment er blitt endret, men til det bedre er vel litt smak og behag. Det finnes to modeller ev320 og ev400, der tallet angir effekt i hester. Videre har du 3 basis utstyrsvarianter minst samt at bilen kan skreddersys av deg selv. Det er nok større forskjeller bil til bil enn år til år. Tror det meste blir fikset på garanti og det har vært flere kampanjer inkludere en stor nå nylig som gå på skifte av kabelnett i front av bilen på biler før sommer 2020. Vær oppmerksom på at det finnes en del parallell import, der importør inn nødvendigvis betaler for reklamasjon.

Ang batteri vet jeg ikke om det finnes noe bedre metode enn den du nevner. Det har vært lite problemer med batteriet, så tror ikke det er noe problem. Rust er ikke noe problem på en bil produsert vesentlig av aluminium og plast. Kanal og nedre del av dør bak forhjul er utsatt for noe steinsprut, men bortsett fra det vet jeg ikke noe spesielt å se etter på Jaguar. Å se an selger og bilen generelt er nok fortsatt viktigst.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: ELefantentorsdag 16. desember 2021, klokken 10:22
Takk for ditt svar.  To spørsmål til: Jeg har lest om abonnementer.  Må du betale hvert år / hver måned for å bruke navigasjon eller hva betyr det?  Kan du bruke hva some helst SIM kort på bilen?

Takk igjen :-)
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: JorgenMtorsdag 16. desember 2021, klokken 10:38
Alle bilene har SIM-kort fra fabrikk. Eget SIM er vel bare hvis du vil ha wifi-sone i bilen som unger etc kan koble til.
Alt av oppdateringer osv går via det innebygde SIM-kortet.

Navigasjon er gratis på livstid :)
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Trappertorsdag 16. desember 2021, klokken 15:09
Incontrol abonnement er inkludert for de 3 første årene, deretter må det betales. Gjelder kjøretøysporing og remote control.

Eget SIM-kort gir også tilgang til Here/Google maps satelittbilder med sanntid trafikkinformasjon.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Contangotorsdag 16. desember 2021, klokken 17:02
Sitat fra: JorgenM på torsdag 16. desember 2021, klokken 10:38
Alt av oppdateringer osv går via det innebygde SIM-kortet.
Ikke på vår 2020. Må oppdatere navbasen fra PC og inn i bilen via USB.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 16. desember 2021, klokken 17:25
Sitat fra: ELefanten på torsdag 16. desember 2021, klokken 10:22
Takk for ditt svar.  To spørsmål til: Jeg har lest om abonnementer.  Må du betale hvert år / hver måned for å bruke navigasjon eller hva betyr det?  Kan du bruke hva some helst SIM kort på bilen?

Takk igjen :-)

Anbefaler parallell sim kort til mobil. Separate koster skjorta... veldig greit å se kø direkte på kart, selv om du klarer deg uten tydeligvis.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: EVBilfredag 17. desember 2021, klokken 13:47
Incontrol abonnement er inkludert for de 3 første årene, deretter må det betales. Gjelder kjøretøysporing og remote control.

Fikk dette nå forlenget av Jaguar Norge. Gjelder biler kjøpt ny i Norge
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: bmw2002fredag 17. desember 2021, klokken 15:22
Sitat fra: EVBil på fredag 17. desember 2021, klokken 13:47
Incontrol abonnement er inkludert for de 3 første årene, deretter må det betales. Gjelder kjøretøysporing og remote control.

Fikk dette nå forlenget av Jaguar Norge. Gjelder biler kjøpt ny i Norge

Ok, har hatt bilen i 3 år og 3 måneder ca, fungerer fortsatt fint uten å ha betalt noe. (Fikk bil 2 dagen utlevering startet).
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: chargedupfredag 17. desember 2021, klokken 17:17
Alle (iaf norske) som har bil som er 3 år til nå, har fått 1 ekstra år gratis med incontrol abo.
Tipper det er en blanding av å være hyggelige mot kundene samt at det å sette opp "kjøp i app" ikke lønner seg enda (og kanskje er vanskelig å få til, ref etron's on demand butikk som har vært trøblete, Mercedes lademedlemskap med trøbbel av forlengelse osv). Kun BMW og Tesla jeg har vært borti som har hatt gratis app i evig tid, alle andre har hatt gratis tidsbestemt i 2-3 år. At Jaguar har gitt meg 1 ekstra år gratis ser jeg på som en bonus. Jeg hadde forventet å måtte bla opp for å få det, så får man se hva som skjer neste år...
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: 4Matic Fanaticfredag 17. desember 2021, klokken 19:24
Sitat fra: chargedup på fredag 17. desember 2021, klokken 17:17
... At Jaguar har gitt meg 1 ekstra år gratis ser jeg på som en bonus. Jeg hadde forventet å måtte bla opp for å få det, så får man se hva som skjer neste år...
Høres bra ut.

Fikk forsåvidt et år ekstra på eGolf'ene også, men den rælløsningen virket uansett ikke hverken før eller etter forlengelsen, i motsetning til Jaguars som faktisk har vært tilnærmet dønn stabil for meg.
Dette enten jeg bruker den gamle eller den nye offisielle app'en, eller MyPace.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Barfotmandag 20. desember 2021, klokken 12:31
Vi har en EV400, S modell, eller Nordic Edition visstnok, med det vi trenger av utstyr og mer til.
Viktigste for oss var adaptiv cruisecontrol og ryggekamera og med tanke på framtidige utgifter med eventuell reparasjon, så valgte jeg konvensjonell stålfjæring.

Bilen var klargjort oktober 2019, men først registrert april 2020 da vi kjøpte den i april i år var den kjørt under 13.000 km. Nå runder den 30.000 km, så vi har kjørt 17.000 km på 8 mnd.

Kjempebil !
Og hittil uten problemer med annet enn litt kluss med hurtiglading. Har ikke alltid ville ladet på 150 kWH stolper, men på 50 kWh stolper har det stort sett vært uproblematisk. (har vel hurtigladet 9-10 ganger på 17.000 km)

Vi har 18" felg med 235/65-18 dekk sommer og vinter og klarer å kjøre ned på 17,2 kW/100 km sommerstid som da gir rekkevidde fra full til tom på 480-490 km, men hvem kjører til tom før lading ?
Vinterstid og langkjøring, eller litt lengre småkjøring kommer vi greit ned på 23-24 Kw/100 km.
Vinterstid, kaldt vær, svingete veier og boggihenger kom jeg ned på 30-31 kW/100 km.

Bilen er kjempegod å kjøre på langkjøring, effektivt å ha 400 hk til forbikjøring på vestlandsveier der det ikke alltid er lange fine strekk å dra forbi på.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Maxwell_400mandag 20. desember 2021, klokken 13:23
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 17. desember 2021, klokken 19:24
Sitat fra: chargedup på fredag 17. desember 2021, klokken 17:17
... At Jaguar har gitt meg 1 ekstra år gratis ser jeg på som en bonus. Jeg hadde forventet å måtte bla opp for å få det, så får man se hva som skjer neste år...
Høres bra ut.

Fikk forsåvidt et år ekstra på eGolf'ene også, men den rælløsningen virket uansett ikke hverken før eller etter forlengelsen, i motsetning til Jaguars som faktisk har vært tilnærmet dønn stabil for meg.
Dette enten jeg bruker den gamle eller den nye offisielle app'en, eller MyPace.

Har en Audi og den remote løsningen vil jeg ikke betale for, noe så ustabilt! Jaguar remote control er verdt pengene.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: ELefantenonsdag 22. desember 2021, klokken 12:53
Takk for interessent informasjon.  :)  Kan man forhandle om prisen i Norge eller må man betale den summen som står på websiden?  Vi snakker om rundt 500000 kroner her.  Eller kan du be om en gratis hengerfeste?  Vi vil ikke gjøre selgeren (i butikken) sint på oss.. :)
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 22. desember 2021, klokken 14:59
Sitat fra: ELefanten på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:53
Takk for interessent informasjon.  :)  Kan man forhandle om prisen i Norge eller må man betale den summen som står på websiden?  Vi snakker om rundt 500000 kroner her.  Eller kan du be om en gratis hengerfeste?  Vi vil ikke gjøre selgeren (i butikken) sint på oss.. :)
Kjøpte min ny og fikk rundt 8% på firma avtale men da kjøpte jeg også vinterhjul og hengerfeste som har gode marginer.

Blir selgeren sint og du får kjøpt bilen så vet du at du har gjort en god handel. Det værste som er om selgerene gjør en high-five seg imellom når du har underskrevet kontrakten.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Contangoonsdag 22. desember 2021, klokken 16:09
Jeg tror det er litt vanskelig å besvare det spørsmålet akkurat nå. Generelt er det mangel på biler, og rabatter er det ikke mye av med mindre modellene er svært tungsolgte - og Jaguaren er en av de. Men - inntil for ca et halvt år siden var markedet helt overveldet av importbiler og prisene hardt presset. Det presset synes jeg har avtatt noe med det fallende Jaguar salget generelt i Europa og mangelen på tilgjengelige alternativer. Dessuten har Jaguar solgt mye mindre i Norge det siste halvannet året, så tilgangen på lokale bruktbiler har avtatt. Inntrykket mitt er derfor at markedet er mer balansert og at noen biler lettere finner "sin" kjøper. Ergo tror jeg det er veldig individuelt hva man får til. Vanligvis er det vel lettere å forhandle seg til mer utstyr enn lavere pris også.
Forøvrig vil jeg si at hvis man er fornøyd med Jaguars app kan man umulig ha eid Tesla. Jaguar appen er ubertreig, det skjer stadig at jeg ikke får kontakt med bilen, og jeg må logge inn på nytt flere ganger i måneden. Ift e-Golfen vi hadde synes jeg absolutt ikke den er bedre heller. Men ja, jeg ville ikke en gang vurdert å kjøpe en elbil som ikke hadde app. 
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 22. desember 2021, klokken 19:18
Sitat fra: Contango på onsdag 22. desember 2021, klokken 16:09
Jeg tror det er litt vanskelig å besvare det spørsmålet akkurat nå. Generelt er det mangel på biler, og rabatter er det ikke mye av med mindre modellene er svært tungsolgte - og Jaguaren er en av de. Men - inntil for ca et halvt år siden var markedet helt overveldet av importbiler og prisene hardt presset. Det presset synes jeg har avtatt noe med det fallende Jaguar salget generelt i Europa og mangelen på tilgjengelige alternativer. Dessuten har Jaguar solgt mye mindre i Norge det siste halvannet året, så tilgangen på lokale bruktbiler har avtatt. Inntrykket mitt er derfor at markedet er mer balansert og at noen biler lettere finner "sin" kjøper. Ergo tror jeg det er veldig individuelt hva man får til. Vanligvis er det vel lettere å forhandle seg til mer utstyr enn lavere pris også.
Forøvrig vil jeg si at hvis man er fornøyd med Jaguars app kan man umulig ha eid Tesla. Jaguar appen er ubertreig, det skjer stadig at jeg ikke får kontakt med bilen, og jeg må logge inn på nytt flere ganger i måneden. Ift e-Golfen vi hadde synes jeg absolutt ikke den er bedre heller. Men ja, jeg ville ikke en gang vurdert å kjøpe en elbil som ikke hadde app.

Ikke noe feil på WattCat om man har Androide i alle fall.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Contangoonsdag 22. desember 2021, klokken 21:15
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 22. desember 2021, klokken 19:18
Ikke noe feil på WattCat om man har Androide i alle fall.
I wish... Har iPhone.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: turfsurfonsdag 22. desember 2021, klokken 22:14
Sitat fra: Contango på onsdag 22. desember 2021, klokken 21:15
I wish... Har iPhone.
Hm, har både Jaguar sin app og MyPace på iPhone. Storte sett stabilt, men litt treg.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 23. desember 2021, klokken 11:16
Sitat fra: Contango på onsdag 22. desember 2021, klokken 16:09
Forøvrig vil jeg si at hvis man er fornøyd med Jaguars app kan man umulig ha eid Tesla. Jaguar appen er ubertreig, det skjer stadig at jeg ikke får kontakt med bilen, og jeg må logge inn på nytt flere ganger i måneden. Ift e-Golfen vi hadde synes jeg absolutt ikke den er bedre heller. Men ja, jeg ville ikke en gang vurdert å kjøpe en elbil som ikke hadde app.

Hmmm, kjører android og Wattcat, kan ikke si jeg deler opplevelsen din. Tar to-tre sekunder å få kontakt med bilen. Jeg har ikke sammenlignet med Tesla men antar det er gull standarden, kan kun sammenligne med Audi appen og den suger hos meg - totalt ubrukelig.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Tellustorsdag 23. desember 2021, klokken 13:46
For meg fungerer appen OK. En sjelden gang har jeg opplevd å ikke få kontakt. Sammenlignet med tidligere biler jeg har erfaringe med (Leaf og Ampera-e) er appen klart bedre. Har ingen erfaring med andre apper en det dog.

Største ankepunktet går på funksjonalitet. Å ikke kunne bestemme lading til 80% er dårlig. De nyere I-Pacene har visst nå fått denne muligheten gjennom ny programvare for Pivi Pro.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: Contangotorsdag 23. desember 2021, klokken 18:06
Jeg lurer på om avloggingen skjer fordi jeg bruker iPad og iPhone om hverandre. Men det må da være flere enn meg som har flere "brukere" på samme brukernavn?
Hvorfor jeg tidvis ikke får kontakt med bilen når dere andre ikke opplever det problemet synes jeg er litt rart. Har jo restartet app og prøvd flere ganger når det har skjedd. Bilen har stått på steder med god 4g kontakt også. Skjedde meg senest denne uken. Kanskje jeg bare har vært mer uheldig enn dere og truffet server nedetider mer presist....
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: bartesnurrtorsdag 23. desember 2021, klokken 21:40
Må si jeg heller ikke har opplevd noe særlig med problemer med appene.
Nå bruker jeg riktignok stort sett MyPace appen, siden jeg kan styre lading der. Den offisielle appen ble brukt ganske mye før da. Men har ikke opplevd å bli logget ut som jeg kan huske, er et par ganger jeg ikke har fått kontakt med bilen, men en restart av appen har alltid fikset det.
Appen (Jaguar sin), er jo ingen skjønnheter sånn rent utseendemessig, knotete GUI som bruker mye plass uten å presentere noe særlig med info. Skrolling høyre-venstre for å skifte vindu virker ikke alltid like godt. Innstillinger ligger spredt både her og der. Men det viktigste for meg har vært å hente ut statistikk på kjørelengde/energiforbruk, sette den i transportmodus på ferge samt å starte klima. Og det har den funket helt fint til.
Tittel: Sv: Brukt i-Pace
Skrevet av: JorgenMlørdag 25. desember 2021, klokken 14:14
Enig i at Jaguar-appen (bruker WattCat selv, men kommunikasjonen er jo samme uansett) er svært kjapp. Samme som Tesla vi hadde.

En som derimot er treg er BMW-appen. Der tar det ca 30 sek å starte f.eks forvarming. Visstnok pga sikkerhet, men likevel...