Elbilforum.no
Bilmerker => Andre Elbiler => Emne startet av: Electric cars in Norway på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:55
Oppgir 1600 km rekkevidde :+1: :+1::
En spøk? Slett ikke!
Aptera er elbilen som ikke skal behøve å lades opp igjen, takket være solceller.
https://motor.no/aptera-elbil-nyheter/en-spok-slett-ikke/187703
Kan reserveres nå i USA. Se priser i nederste bilde fra lenken under til hjemmesiden. 100 dollar for å reservere :police: :+1:
https://www.aptera.us/
Se specs på nederste bilde :+1:
Chris Rich besøker Aptera i denne videoen:
https://youtu.be/I-KdsjVQhu0
Oppgitt pris på 230 000 kr er bare litt mer enn en Microlino og 1/4 av prisen på en Monoracer.
Verd å merke seg at Aptera aktivt støtter opp om Right to Repair. Det betyr redusert kostnad også på vedlikehold og reparasjoner.
Har selvfølgelig kjøpt både aksjer i Aptera og bestillt et #bomfrie eksemplar sammen med tusenvis av andre kostnadsbeviste kunder i hele verden.
Hva tenker dere om bredden? Jeg tenker den dessverre er for bred
2.23m bredde betyr at det kan gå trådt på Tyske motorveier.
https://www.rv24.de/magazin/rund-ums-fahren/was-hat-die-autobreite-mit-den-spuren-in-der-baustelle-zu-tun
Heller ikke spesielt gunstig på smale Norske veier.
https://www.veier24.no/artikler/norge-har-14-000-km-med-for-smale-veier/518519
Og så kan det være ganske så trangt på en parkeringsplass med 2,3 -2,5m bredde. I værste fall 3,5 cm klaring på hver side som selv ei godt voksen rotte kan slite med å passere.
https://byggmesteren.as/2017/08/15/hvor-stor-skal-en-parkeringsplass-vaere/
Mange biler som er 2,2-2,3m med speil. Model X f.eks. Vi kjørte fint på tyske motorveier med maks 2m markering under veiarbeid allikevel.
Det blir vel litt annerledes å ha bredden ved hjulene vs ved speilene?
Sitat fra: Hansi på onsdag 20. april 2022, klokken 01:21
Det blir vel litt annerledes å ha bredden ved hjulene vs ved speilene?
Ja, selvfølgelig. Men det er aldri alle filer som er begrenset til 2 meter. Det er da flere kjøretøy som er bredere enn det.
Det kan godt være :)
Jeg elsker mye ved denne "bilen" (f.eks. energieffektivitet, aerodynamikk, vekt, solcelleanlegg, right to repair, miljøvennlig tenkning i alle ledd), men for meg er den dessverre for bred for bruk i Norge.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. april 2022, klokken 05:53
Og så kan det være ganske så trangt på en parkeringsplass med 2,3 -2,5m bredde. I værste fall 3,5 cm klaring på hver side som selv ei godt voksen rotte kan slite med å passere.
Er jo bare hjulene som skal ha klaring. Er jo bedre plass til døren, så kan man skritte over hjulene.
Digger den, Unik bil er milevis foran konkurrenter på effektivitet og økonomi. Ikke lang tid lading for lang rekkevidde.
Er ikke slike 3 hjula kjøretøy fritatt for bompenger og ?
How Big is Aptera's Trunk? https://www.youtube.com/watch?v=f3jVDqiLYOs
Aptera Alpha Development Vehicle | Jay Leno's Garage https://www.youtube.com/watch?v=TsYyJJFYRvc
Hadde vært gøy med en slik, men hvordan er de i krasjetester? Får ikke umiddelbart lyst på en tur på autobahn med den og familien i alle fall:)
https://www.elbil24.no/nyheter/aptera-sev-skal-klare-160-mil-pa-n-lading/76848419