Sitat fra: Electrix på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:15
Vet ikke helt hvor du vil med denne undersøkelsen, ....
Sitat fra: Ferry på tirsdag 15. desember 2020, klokken 23:26
Må kanskje skille på kosmetisk rust og rust som er farlig? F.eks. er det noen skruehoder på innerskjermene mine som er helt røde. De er relativt godt synlige, og ser ikke pent ut. Det bryr meg ikke stort, men kan jo være en faktor den dagen bilen skal selges.
Innenfor bakfangeren er det en stålbjelke som har en del rust, men den er ikke synlig uten å skru av dekselet over motoren. Ikke tror jeg det vil bli farlig heller. Jeg ga den en dusj FluidFilm når jeg allikevel var inne der og titta.
Jeg er ganske påpasselig med vask og polering. Til tross for dette rusta bakluka på den forrige bilen. Innenfor kantene der skiltlyset sitter. Så det etter 6-7 år da jeg måtte bytte ei pære. En eller annen antirustbehandling ville sikkert hjulpet mye.
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 16. desember 2020, klokken 07:27Du er en skikkelig storkar skjønner jeg ;)
Hvem bryr seg? Bilene er uten restverdi og veldig gamle før rusten tar de. Bare se på Nissan Leaf. 2015 modeller til langt under 100 000 kroner. De fleste bilene går nok 10 år pluss i saltlaka, og etter det så er det bare å få kjøpt noe nyere. Om en får igjen 40000 eller må kjøre den på vraking er ikke noe å bruke veldig mye tankekraft på IMO.
Edit: Og som tidligere taler sa - De som tror de har 100 prosent rustfri bil har bare ikke sett godt nok.
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 16. desember 2020, klokken 07:38
For de aller aller fleste i dag er 40000,- veldig mye penger, og for resten bør det føles som mye penger :)
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. desember 2020, klokken 11:16
etter at alle regningene er betalt.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:31
Har nok litt brunt rust på understellet på alle elbilene mine. De som tror deres biler er helt rustfrie har neppe kikket under.
Med det sagt er vet jeg kun om en Saxo og noen få Think som har blitt skrotet grunnet rust. Det er helt andre ting som tar livet av disse bilene.
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 16. desember 2020, klokken 07:38Merkelig at felger til 30000 er null problem, og lakk til 10000 er null problem, men så går man å bekymre seg for at man _kanskje_ kan tape 40000. Jeg kjører en hvit SR+ med standard felger, så ikke noe storkar, men har et praktisk forhold til bil.Sitat fra: Wisd0m på onsdag 16. desember 2020, klokken 07:27Du er en skikkelig storkar skjønner jeg ;)
Hvem bryr seg? Bilene er uten restverdi og veldig gamle før rusten tar de. Bare se på Nissan Leaf. 2015 modeller til langt under 100 000 kroner. De fleste bilene går nok 10 år pluss i saltlaka, og etter det så er det bare å få kjøpt noe nyere. Om en får igjen 40000 eller må kjøre den på vraking er ikke noe å bruke veldig mye tankekraft på IMO.
Edit: Og som tidligere taler sa - De som tror de har 100 prosent rustfri bil har bare ikke sett godt nok.
For de aller aller fleste i dag er 40000,- veldig mye penger, og for resten bør det føles som mye penger :)
Vi har kjøpt en MG som jeg antar kommer til å ruste godt, men jeg skal holde det i sjakk med vask som flere her sier. Det er det som funker!
Sitat fra: Ferry på onsdag 16. desember 2020, klokken 11:53Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. desember 2020, klokken 11:16
etter at alle regningene er betalt.
Det ligger jo noe der, ja :o
Sitat fra: Electrix på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:15
Vet ikke helt hvor du vil med denne undersøkelsen, det er vel ikke sannsynlig at vår 8 år gamle Leaf er uten noen form for rust?
Men det ser ut til å gå greit likevel, bremseskiver er fremdeles originale, det er litt rust på viskerarmen der viskerbladet festes, men slik har det vært i flere år nå, og ser ikke ut til å bli værre. I tillegg ser man litt rust på understell, men ikke spesielt mye eller dypt.
Har ikke sett noe rust på Model 3'n, men den er under to år.
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:16Model 3 har bra kvalitet på bremseskivene. De er sikkert 50-100 prosent dyrere enn Leaf sine skiver, men man skal jo betale for arbeidet ved skift også, så absolutt verd det for oss som bor hvor det saltes mye.Sitat fra: Electrix på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:15
Vet ikke helt hvor du vil med denne undersøkelsen, det er vel ikke sannsynlig at vår 8 år gamle Leaf er uten noen form for rust?
Men det ser ut til å gå greit likevel, bremseskiver er fremdeles originale, det er litt rust på viskerarmen der viskerbladet festes, men slik har det vært i flere år nå, og ser ikke ut til å bli værre. I tillegg ser man litt rust på understell, men ikke spesielt mye eller dypt.
Har ikke sett noe rust på Model 3'n, men den er under to år.
Vår 2012-Leaf har også en del overflaterust, men det ser overraskende bra ut under bilen.
Vi er imidlertid på 3. sett bremseskiver og 2. sett klosser etter ~130.000km
På vår 2,5 år gamle Model X (~35.000km) er det minimalt med (overflate)rust - jeg er faktisk overrasket over hvor lite jeg finner.
Og skiver/klosser ser ut til å vare dobbelt så lenge som på Leafen :)
Sitat fra: bmw2002 på onsdag 16. desember 2020, klokken 23:18
i3 ruster jo ikke med unntak av bremseskiver,
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:24
Når det gjelder Leaf - ta en titt rundt låsbøylen til panserlåsen på selve panseret.
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. desember 2020, klokken 21:21Ja ble veldig overrasket selv når jeg kikket under panseret etter tips på nett. Leaf`en var kanskje ikke verdens mest spennende bil, men den virket solid og feilfri. Så når jeg sjekket tilfeldig og fant rust der (muligens også noe ved dempertårnene?) ble jeg overrasket. Heldigvis veldig enkelt og billig å fikse. Antakelig garantisak, men viste det til kjøperen av bilen som skulle vurdere det selv.Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:24
Når det gjelder Leaf - ta en titt rundt låsbøylen til panserlåsen på selve panseret.
Det er jo et av de mest åpenbare stedene :)
Fikk rust der etter et par år, men jeg tror låsebøylen overlever resten av bilen...
At Nissan klarer å feile på slikt, etter å ha produsert biler siden 1933 overrasker.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. desember 2020, klokken 09:40Husker også jeg fikk se bak nose-cone på en Model S. Det var ikke mangel på rust bak der heller. Og dette er vel 2-3 år siden jeg fikk se der. Så det har nok fått utvikle seg videre siden den gang.
Selv Jr. sin Aluminiums Tesla S har rust, så forstår ikke statistikken her med at over 70% av andre sine elbiler er rustfrie. :o
Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:47
Synes denne utspørringen derfor snubler - det er nok problemrust jeg tror en er ute etter. Altså rust på steder en ikke vil ha rust - rust som må utbedres for at bilen skal fungere eller ikke tape seg vesentlig i verdi. Altså synlig og skadelig rust. Og da snakker vi som regel om rust som oppstår etter ca 3 vintersesonger - det er først da en ser hvor det eventuelt er problemer.