Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Sandra87 på Lørdag 12. Desember 2020, klokken 22:17

Tittel: Rekkevidde
Skrevet av: Sandra87Lørdag 12. Desember 2020, klokken 22:17
Hei.
Har en etron 50. Nå viser den 72 % og 132km. Det vil si at når den er er fulladet så har den 183 km.

Skal det være sånn? Det er ca 150km lavere en det de markedsfører den som. Det er nesten en halvering det. Og det er 5 plussgrader ute.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: ThomasELLørdag 12. Desember 2020, klokken 22:32
For å kunne si noe om dette er normalt eller ikke, så er du nødt til å fortelle oss:

- Gjennomsnittsforbruk (ca) på de forrige turene dine. Guessometeret bruker forbruket fra tidligere turer for å beregne.

Når det er sagt: Det høres veldig lavt ut.

Anbefaler deg å:
1) Kjøre en tur på minimum 8-10 mil
2) Nullstill kjørecomputer før du begynner, og merk deg nøye hvor mange prosent batteri du starter med.
3) Merk deg hvor mange prosent batteriet er på etter kjøreturen, og regn ut hvor mange prosent d har brukt
4) Multipliser antall km du har kjørt med forbruket pr km(Wt/km) på turen du kjørte
5) Del dette produktet på antall prosent (40% = 0,40) du brukte
6) Du bør da få et svar på  60-64 (batteristørrelsen er teoretisk 64,7kWt netto)
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: elektroſøndag 13. Desember 2020, klokken 01:26
Hei.
Har en etron 50. Nå viser den 72 % og 132km. Det vil si at når den er er fulladet så har den 183 km.

Skal det være sånn? Det er ca 150km lavere en det de markedsfører den som. Det er nesten en halvering det. Og det er 5 plussgrader ute.

Det er helt normalt, det kommer an på hvordan du/dere har kjørt i det siste mm. Småkjøring f.eks. gir høyt forbruk. Det er stort sett et veldig konservativt anslag. Tast inn en destinasjon i navigasjonen, da vil tallet endre seg, for da vet i alle fall bilen hvor dere skal. Om det er opp, ned, motorvei osv. Trykker du på det lille flagget på høyre side, får du opp ruteplanleggeren som viser estimert batteriprosent ved ankomst.

Det skal veldig mye til at du ikke kommer i alle fall 220 km. Selv med mye motorvei vinterstid, i Norge. Normalt lenger, ved blandet kjøring.

PS! Taster du inn en destinasjon som du mener du bør kunne nå, men får beskjed om at det ikke er nok batteri, forsøk å trykke «Avbryt» på spørsmål om å starte e-tron ruteplanlegger. Da kan det hende at det viser seg at bilen estimerer f.eks. 8% igjen ved ankomst. Dette er normalt helt safe. Med mindre du skal krysse fjell, ikke har mange gode ladealternativer på veien og/eller ikke vet at du får ladet ved ankomst. Som på egen hytte, eller eget hus el.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: hemiſøndag 13. Desember 2020, klokken 05:34
Høres vel ca riktig ut med litt ymse småkjøring og stopp & start i kulda. Vil bli litt lenger på langtur med forvarming uten pauser og lavere fart. Men kan være lurt å kjøre en 100 til 2-5% om du mistenker batterifeil.

elbil og tall wltp/nedc/whatever er bare svada ofte i realworld og iaf i norge på vintern, med snev av småkjøring og motorvei.

e-tron 50 er vel primært for nærområdet og de som liker hurtiglading
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: turfsurfſøndag 13. Desember 2020, klokken 08:40
e-tron 50 er vel primært for nærområdet og de som liker hurtiglading
Sant. Litt som at fossilbiler er for de som liker bensin/dieselfylling
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: Briskenſøndag 13. Desember 2020, klokken 09:14
Jeg har opplevd akkurat samme. Vi kjör typisk 2stk turer om 5km på hverdager med kallstart på begge nå når det er kalt. I tillegg er det en del höydeforskjell (levering i barnehage). Tror ”rekorden” er 147km rekkevidde ved 80%.

Men, så tar vi en tur til hytten, 182km og en del bakker på slutten, og klarer det uten problem, gjerne med 60km igjen når vi kommer frem (starter på typisk 95-98%).
Så vil vi ha ”resettet” rekkeviddsestimeringen.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: hELgenenſøndag 13. Desember 2020, klokken 10:02
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/rekkeviddetest-audi-e-tron-50-quattro/

Denne testen viser 259 km - gitt 100% ladet batteri.
Med 80% som maks har e-tron 50 eiere : 207 km til rådighet på vinteren.

Og når gradestokken kryper ned mot -15 er den ennå kortere.

Bilen er rålekker, spesielt i sportsback utgaven, men hele rekkevidden er en gedigen vits.
Å reise over fjellet med denne på vinteren i godt snødrev -10, og en takboks på taket krever god planlegging, en porsjon gode nerver og en dæsj flaks.  I praksis er dette en by SUV
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: PFſøndag 13. Desember 2020, klokken 11:27
Prøv å kjøre unga til trening, sitte i bilen mens de trener med motoren i gang og kjør hjem igjen de fem km flere ganger på rad uten noe særlig andre turer. Da får du rekkevidde estimater med litt svung over.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: Briskenſøndag 13. Desember 2020, klokken 13:51
Akkurat kommet hjem fra hytten, noen som vil gjöre matten for meg ;)
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: automatſøndag 13. Desember 2020, klokken 14:01
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/audi-e-tron-quattro/rekkeviddetest-audi-e-tron-50-quattro/

Denne testen viser 259 km - gitt 100% ladet batteri.
Med 80% som maks har e-tron 50 eiere : 207 km til rådighet på vinteren.

Og når gradestokken kryper ned mot -15 er den ennå kortere.

Bilen er rålekker, spesielt i sportsback utgaven, men hele rekkevidden er en gedigen vits.
Å reise over fjellet med denne på vinteren i godt snødrev -10, og en takboks på taket krever god planlegging, en porsjon gode nerver og en dæsj flaks.  I praksis er dette en by SUV
Hvor mye planlegging og flaks kreves det egentlig? Det er sjelden mer enn 7-8 mil over en fjellovergang. Fra siste lader før fjellet (i Sør-Norge). Risikoen for ladekø er vel det største problemet.

Og man må jo ikke kjøre TMX for å ha boks på hengerfestet istedet for på taket.

Men kjører man mange lange turer, og ofte over fjellet, så er nok ikke dette den rette bilen. Det er en bil for de som kan og vil kompromisse litt på rekkevidde.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: Trond.mſøndag 13. Desember 2020, klokken 17:22
Det gir jo heller ingen mening å referere til 80 % lading ved kjøring over fjelloverganger. Da lader man naturligvis til 100 % ved hjemmelading og 90+ % ved hurtiglading underveis.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: Sandra87ſøndag 13. Desember 2020, klokken 21:36
Takk for alle svar. Men snakket med en som har hatt en bmw i3. Den viser ikke på den måten. Har Audi e tron en annen måte å «beregne» på da?

Uansett. Det var en kort tur og våt vei.
Ikke kjørt noe i dag. Men skal sjekke om den trekker fra tilsvarende km som vi skal kjøre i morgen, eller om «rekkevidden» endrer seg.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: ThomasELſøndag 13. Desember 2020, klokken 21:56
Takk for alle svar. Men snakket med en som har hatt en bmw i3. Den viser ikke på den måten. Har Audi e tron en annen måte å «beregne» på da?

Uansett. Det var en kort tur og våt vei.
Ikke kjørt noe i dag. Men skal sjekke om den trekker fra tilsvarende km som vi skal kjøre i morgen, eller om «rekkevidden» endrer seg.

Ja, e-tronens GOM beregner på bakgrunn av forbruket de siste milene du har kjørt.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: Trond.mſøndag 13. Desember 2020, klokken 22:03
Det er vel i egentlig ingen forskjell på GOM i e-tron og i3. Begge baseres på historiske data men dersom destinasjonen settes i navigasjonen tar den hensyn til topografi og informasjon i kartene om fartsgrenser.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: hemiſøndag 13. Desember 2020, klokken 22:09
i3 har gom(gjettometer) på lik linje med etron, så infoen stemmer ikke, dvs er det kaldt og mye småkjøring/herjekjøring viser den lavere rekkevidde på 100% SOC
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: Sandra87ſøndag 13. Desember 2020, klokken 22:29
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: hemiſøndag 13. Desember 2020, klokken 22:32
Mer som i at personen ikke helt vet hva han snakker om, for i3 km GOM endrer seg på kjøremønster/seseong/temp på lik linje med e-tron.

inlegget til @trond.m beskriver hvordan det fungerer
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: PFMandag 14. Desember 2020, klokken 06:24
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?

Nei, den estimerer på forbruk siste tiden. Det vil si at min estimerer fortiden helt galt. Da jeg har kjørt ungene til trening, sittet i bilen med motoren på og kjørt hjem. Snitt forbruket har ofte ligget på. 7/8kw/mil. Deler du det på kapasiteten som på min 55 er litt over 80 har jeg nå litt over til mil på full lading på det værste.
Hadde jeg derimot tatt en lang tur og parkert i garasjen med snitt på f.eks 2kw/t till det blitt 80/2 og estimat 40mil.

Audi har gjort slik at den teller så lenge tenningen er på, og dermed blir det ved mye småkjøring og venting i bilen håpløse estimater.

Når du setter mål i navi, bedrer det seg litt, men den ser fortsatt på de siste turene  så blir ikke optimalt der heller.

Man må egentlig heller begynne å stole på erfaringen man har, om hvor lamgt man kommer.

Min 55 ser ut til å komme 25-28 mil når det er kaldt og vått i motorvei fart, og noe lenger på sommeren
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: JohnPGriffMandag 14. Desember 2020, klokken 11:04
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?


Ja rekkevidde vil oppdatere. Ladet min 50 til 100% på hytte en uke siden, GOM vist 197km på grunn av veldig høy forbruk på vei til hytte. Lagt inn hjem på NAV og rekkevidde økt til 225km. Gjenstående SOC% var estimert til 13%. Kjørt fra Valdres til Bærum 191km, gjenstående rekkevidde vist 78km og SOC 21%. Forbruk 22,7kW/100km. Kaldt og våt på veien hjem. Det er viktig at du ser på forbruk (kW/100km). I november kjørt samme tur, gjenstående rekkevidde på ankomst var 110km og SOC% gjenstående 37% forbruk 20,1kW/100km. Om sommer ikke nødvendige med lading opp eller ned, men i vinter må lader for rundt 15 minutter på Ionity Bang eller BKK på Fagernes.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: elektroTorsdag 17. Desember 2020, klokken 19:08
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?

Nei, den estimerer på forbruk siste tiden. Det vil si at min estimerer fortiden helt galt. Da jeg har kjørt ungene til trening, sittet i bilen med motoren på og kjørt hjem. Snitt forbruket har ofte ligget på. 7/8kw/mil. Deler du det på kapasiteten som på min 55 er litt over 80 har jeg nå litt over til mil på full lading på det værste.
Hadde jeg derimot tatt en lang tur og parkert i garasjen med snitt på f.eks 2kw/t till det blitt 80/2 og estimat 40mil.

Audi har gjort slik at den teller så lenge tenningen er på, og dermed blir det ved mye småkjøring og venting i bilen håpløse estimater.

Når du setter mål i navi, bedrer det seg litt, men den ser fortsatt på de siste turene  så blir ikke optimalt der heller.

Man må egentlig heller begynne å stole på erfaringen man har, om hvor lamgt man kommer.

Min 55 ser ut til å komme 25-28 mil når det er kaldt og vått i motorvei fart, og noe lenger på sommeren

Det er dumt at bilen teller forbruk og snittfart når bilen står i P. Mange biler gjør det, men ikke alle.

Noen egne erfaringer med første utgaven av e55: Minste rekkevidde jeg har registret på en langtur med størstedel motorvei mellom 115-130 km/t på speedometeret,  takboks, minusgrader, snøføre siste par mil og 650 meter stigning, er ca. 26 mil.

På en typisk tur f.eks. fra Oslo-Tvedestrand sommerstid med full bil, fire voksne menn med bagasje, hvor jeg kjører raskere enn 95% av bilene på veien, ligger rekkevidden på ca. 33 mil. Resultatet ble omtrent det samme ved to turer tur/retur i sommer, altså fire ganger, selv med noen regnskurer på et par av turene. Det er imidlertid sjelden jeg kjører kun motorvei i mer enn 20 mil. Begge ender av turene omfatter som regel en del kjøring i vesentlig lavere fart.

Det meste jeg har registrert med kun landeveiskjøring sommerstid, i fartsgrensen eller litt over, er 43,5 mil. Uten en fordel av vind eller høydeforskjell.

Ved normal hyttekjøring vinterstid uten takboks, vil jeg si rekkevidden er ca. 30-35 mil. før batteriet er tomt. Verdt å ta med i betraktningen er selvfølgelig at de fleste vanlige folk vil være mest komfortable med å komme frem med minst 10% batteri..  :) Noen synes alt under 20% er begynner å bli lavt. He he..
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: SillyAFredag 18. Desember 2020, klokken 09:27
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?

Nei, den estimerer på forbruk siste tiden. Det vil si at min estimerer fortiden helt galt. Da jeg har kjørt ungene til trening, sittet i bilen med motoren på og kjørt hjem. Snitt forbruket har ofte ligget på. 7/8kw/mil. Deler du det på kapasiteten som på min 55 er litt over 80 har jeg nå litt over til mil på full lading på det værste.
Hadde jeg derimot tatt en lang tur og parkert i garasjen med snitt på f.eks 2kw/t till det blitt 80/2 og estimat 40mil.

Audi har gjort slik at den teller så lenge tenningen er på, og dermed blir det ved mye småkjøring og venting i bilen håpløse estimater.

Når du setter mål i navi, bedrer det seg litt, men den ser fortsatt på de siste turene  så blir ikke optimalt der heller.

Man må egentlig heller begynne å stole på erfaringen man har, om hvor lamgt man kommer.

Min 55 ser ut til å komme 25-28 mil når det er kaldt og vått i motorvei fart, og noe lenger på sommeren

Det er dumt at bilen teller forbruk og snittfart når bilen står i P. Mange biler gjør det, men ikke alle.

Noen egne erfaringer med første utgaven av e55: Minste rekkevidde jeg har registret på en langtur med størstedel motorvei mellom 115-130 km/t på speedometeret,  takboks, minusgrader, snøføre siste par mil og 650 meter stigning, er ca. 26 mil.

På en typisk tur f.eks. fra Oslo-Tvedestrand sommerstid med full bil, fire voksne menn med bagasje, hvor jeg kjører raskere enn 95% av bilene på veien, ligger rekkevidden på ca. 33 mil. Resultatet ble omtrent det samme ved to turer tur/retur i sommer, altså fire ganger, selv med noen regnskurer på et par av turene. Det er imidlertid sjelden jeg kjører kun motorvei i mer enn 20 mil. Begge ender av turene omfatter som regel en del kjøring i vesentlig lavere fart.

Det meste jeg har registrert med kun landeveiskjøring sommerstid, i fartsgrensen eller litt over, er 43,5 mil. Uten en fordel av vind eller høydeforskjell.

Ved normal hyttekjøring vinterstid uten takboks, vil jeg si rekkevidden er ca. 30-35 mil. før batteriet er tomt. Verdt å ta med i betraktningen er selvfølgelig at de fleste vanlige folk vil være mest komfortable med å komme frem med minst 10% batteri..  :) Noen synes alt under 20% er begynner å bli lavt. He he..

Bra innlegg, elektro. Som sier litt om realistisk og faktisk rekkevidde. Jeg er en fersk etron-eier og nyter hvert sekund jeg kjører i bilen. Og har lest meg bra opp på bilen via innleggene her, og har innsett forskjellen mellom korte og lange turer og at forbruket har ekstremt mange variabler. Jeg er relativt tung på gassen og har et høyt forbruk i det daglige. Så var spent når jeg tok første tur til fjellet forrige helg. Var spent om jeg kom helt hjem på "ett" batteri, en avstand på 30 mil med ca 1/3 motorvei. Startet på 97% SOC og varmt batteri, forholdene varierte med tett snødrev og regn. Og sparte ikke på noe(fart) for at det skulle være så realistisk som mulig. Det gikk som en drøm. Ankom hjemme ca 4 timer senere og med godt over 4 mil igjen på GOM´en. Kan også legge til at jeg har e tron 55 20 med skiboks og 20". Ble faktisk positivt overrasket, og enda mer fornøyd med bilen. Og med tanke på at jeg kan enkelt kjøre mer økonomisk enn jeg gjorde, så vil rekkevidde ikke være noen utfordring.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: hemiFredag 18. Desember 2020, klokken 13:49
@sillyA, kom du også OPP til hytta uten å lade? :)
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: SillyAFredag 18. Desember 2020, klokken 14:56
hehe. Ser spørsmålet. Nei, turen opp var ikke helt representativ. Starta med lav SOC pga kjøring til og fra jobb først uten å lade. Så stoppa på en Ionity og lada der. Dro for å spise, forta meg litt, men jaggu var laderen/bilen raskere enn meg og middagen.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: hemiFredag 18. Desember 2020, klokken 15:20
Jeg har sagt det før, at det er jo nettopp det som er representativt, man har ofte hatt noen ærend på torsdag/fredagen og litt tap mens man laster bilen og venter på folk.

Heldigvis sier jo audi at bilen går 40 mil, og folk her sier jo stadig hvor lite de bruker ;)