Elbilforum.no
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: elektrolux på mandag 07. desember 2020, klokken 19:45
Om noe, er dette det perfekte kjøretøyet i min verden.
Bomfri, energi effektiv, lett, ladefri og lekker:
https://www.theverge.com/2020/12/6/22157109/aptera-ev-solar-charging-vehicle
https://youtu.be/HNjUdTJjiNk
Og der fikk jeg ordre nr 12246
Kul den der, men hvor har de fått plass til 100kWh batteri? Og hva skal man med 160 mils rekkevidde på en slik sak? Ser ikke for meg at kjørekomforten blir den beste.
Tror også at de har en del jobb igjen før speisifikasjonene oppnås. Ser ut til å være minimalt med bagasjeplass også på disse bildene, så det blir vel en ren pendlerbil. Ser ut til å være for høy til å kunne hevde seg som sportsbil.
Er kanskje en naturlig oppfølger etter femtitallets småbiler fra Messerschmitt, Heinkel og Isetta/BMW :laugh:
Aptera er gigantisk med sine L4,7xB2,15m
Plass til det meste der, kanskje til og med soveplass ala den smalere Testa S ;D
Indikerer i alle fall her at det er trapp opp til bilens bagasjerom on telt over bakluka. Drømmer allerede om fricamping i en slik.
Forsøker å finne spesifikasjon for hvor mye effekt den får fra solpanelene, men det er ikke oppgitt ser det ut til.
Finnes det tall på dette?
Siden ett panel på rundt 2,5 m² gir ca 0,5kW antar jeg det ligger rundt dette området ?
Er snakk om 700W om en velger maks dekning slik jeg har gjort.
Har valgt 40 kWt varianten med rundt 600 km rekkevidde og påfyll av inntil 60 km/døgn. Det betyr at jeg omtrent aldri trenger ekstern lading. Det betyr at en slipper dyr ladestasjon. Med gratis bom og null ladekostnad og medbrakt soverom blir dette sparebøsse delux
Det er godt det finnes optimister i verden sier jeg bare, jeg var selv en slik optimist i de gode gamle dager :)
Nei, dette Aptera eventyret minner meg litt for mye om min kjære Elio ønskedrøm for noen år siden, der jeg betalte 1000 USD i non-refundable deposit...
https://www.eliomotors.com/
Det mest spennende med Aptera er jo at de har en US Tesla ladeport, har de gjort en avtale med Tesla om bruk av superlade nettverket? :)
https://insideevs.com/news/458607/aptera-using-tesla-charging-technology/
mvh
Hugo
Du burde luktet lunten når Elio skulle bygge sin egen motor. Før det var jeg interresert, men forstod at det ville aldri fungere for et nytt firma.
Aptera derimot tør jeg satse penger på. De har finansene i orden og fungerende prototype og skal gå i produksjon straks
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:13
Du burde luktet lunten når Elio skulle bygge sin egen motor. Før det var jeg interresert, men forstod at det ville aldri fungere for et nytt firma.
Aptera derimot tør jeg satse penger på. De har finansene i orden og fungerende prototype og skal gå i produksjon straks
Jeg var for tidlig ute og betalte mitt depositum lenge før Elio begynte med planene om å bygge egen motor...
Det jeg ikke kan forstå med Elio er at ikke kineserne plukker opp ideen og stjeler designet og bygger en tilsvarende bil men med in-wheel motors og et 15 KWh batteri eller no.
Men jeg heier på deg, Elektrolux. Håper du legger ut Apteraen på Nabobil når du får den så vil jeg gjerne leie den for noen dager til en liten ferietur :)
mvh
HUgo
Dette er jo fullstendig offtopic, og dette blir mitt siste Elio innlegg i denne tråden.
Men det som var det verste med hele Elio historien var å se at grunnleggeren Pål Elio i løpet av noen år gikk fra å være en høyt respektert "automotive engineer" til å bli en "financial crook" som fremdeles tar imot deposits fra nye intetanende kunder og samtidig ikke har svart på kommunikasjon fra eksisterende reservasjonsholdere på flere år nå.
For meg var ikke dette så farlig. Jeg fikk meg riktignok en lærepenge, men klarer meg fint uten disse dollarne. Men bilen/prosjektet ble hovedsaklig markedsført til folk som hadde så dårlig økonomi at de ikke hadde noen mulighet til å skaffe seg en normal bil i USA, og mange av reservasjonsholderne betalte sitt depositum med kredittkortgjeld.
(//)
Jaja, sorry folks. Tilbake til Aptera nå :)
mvh
Hugo
700 W vil kreve ett solpanel på rundt 4,5m² etter hva jeg kan finne (150W/m² regnes som snitt), og det er om panelet er vinklet optimalt mot solen.
I Oslo er maks solhøyde 55° på det høyeste i slutten av juni, så da må ett flattliggende panel være enda større, så da tror jeg det blir plassproblemer på denne bilen, siden det ikke vil være mulig å vinkle alle paneler (tak/panser etc) optimalt mot solen
Sakset fra: https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/12/07/7595722/har-apnet-for-bestillinger-pa-elbil-som-aldri-ma-lades
Aptera Motor var et start-up selskap som ble dannet i San Diego i California i 2005 og senere slått konkurs i 2011. I 2019 ble det pustet nytt liv i selskapet med de samme grunnleggerne som i 2005, Chris Anthony og Stava Fambro. Det nye kapittelet begynte med en innsamlingsaksjon og et mål om å skape den mest energieffektive bilen i verden, som kunne benyttes på offentlige veier. Etter restarten har selskapet hentet flere millioner dollar fra ulike investorer og innsamlinger.
GRUNNLEGGERE: Chris Anthony og Stava Fambro.
I slutten av forrige uke lanserte endelig Aptera Motor Corp. kreasjonen, som heter det samme som selskapet, og åpnet samtidig for bestillinger.
Selskapet hevder at Aptera skal kunne lade inntil 72 km. pr. dag via tre kvadratmeter med solpaneler på taket. Solpanelene skal ha en svært effektiv og energivennlig struktur på 180 grader, og er bygget inn i karosseriet på bilen.
TREHJULING: Aptera har tre hjul og utradisjonelle dører.
Selskapet mener at Aptera er den første bilen som kun baserer seg på solenergi for å kunne kjøres (sEV). Den er i tillegg utstyrt med et batteri og en ladekabel hvis været ikke skulle være optimalt. Gjennom bruk av lette materialer i byggeprosessen, samt et ekstremt fokus på aerodynamikk, har Aptera en ekstremt lav dragkoeffisient (Cd) på 0,13. Til sammenligning er det vanlig med en koeffisient på mellom 0,25 og 0,3 for en gjennomsnittlig moderne bil.
STIKK: Aptera kan også lades på den tradisjonelle måten.
Resultatet er en rekkevidde på hele 1.000 miles, som tilsvarer 1.609 kilometer, ifølge Aptera.
Farten er det heller ikke noe å si på. Den lille elbilen skal klare sprinten fra 0 til 100 på 3,5 sekunder og har en toppfart på 177 km/t. Aptera lover stabilitet i høye hastigheter, til tross for at modellen kun har tre hjul.
ENKELT: Interøret i Aptera fremstår minimalistisk.
Selskapet har åpnet for bestillinger og de første utgavene skal produseres i 2021. Prisene varierer fra 25.900-46.900 dollar, avhengig av rekkevidde og om du skal ha trekk på alle hjulene eller ikke. Hvorvidt modellen kommer til Norge opplyses det ikke om.
Tror kanskje jeg vil se den der i en kollisjonstest først, men består den tar jeg gjerne en i matt sort eller matt gul. Den er ganske kul og rimelig 🙂
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 13:24
Tror kanskje jeg vil se den der i en kollisjonstest først, men består den tar jeg gjerne en i matt sort eller matt gul. Den er ganske kul og rimelig 🙂
Tenkte det samme...
Mens pessimistene går glipp av tidenes rimeligste bobil kan de av oss som ikke anser seg som usikre i trafikken reservere en Aptera uten å måtte betale depositum ved å referere til denne koden:
http://i.refs.cc/RSx7A96W?smile_ref=eyJzbWlsZV9zb3VyY2UiOiJzbWlsZV91aSIsInNtaWxlX21lZGl1bSI6IiIsInNtaWxlX2NhbXBhaWduIjoicmVmZXJyYWxfcHJvZ3JhbSIsInNtaWxlX2N1c3RvbWVyX2lkIjo2ODgwMTQ5NDh9
Her er bilder av Aptera 1-2 og 3
Blir bedre og bedre
"Selskapet hevder at Aptera skal kunne lade inntil 72 km. pr. dag via tre kvadratmeter med solpaneler på taket. Solpanelene skal ha en svært effektiv og energivennlig struktur på 180 grader, og er bygget inn i karosseriet på bilen."
Hva betyr dette?? Energivennlig struktur på 180 grader?
3 kvm solceller gir ca. 450W om de er 90 grader mot solen, og det er de ikke her.
Har nå lett rundt på websidene deres i 5 minutter uten å finne noe tekniske data på bilen (Vekt, batteristørrelse, forbruk etc. (mulig noe av dette finnes i forumet, men burde være lettere tilgjengelig).
Det jeg finner er knapper med Reserve Now!! overalt.
Syns dette virker noe useriøst.
Her ser du plasseringen av solcellene.
Og her er en ny og god video om konseptet:
https://youtu.be/zon9Thive9E
Sitat fra: Cougar på fredag 22. januar 2021, klokken 19:05Har nå lett rundt på websidene deres i 5 minutter uten å finne noe tekniske data på bilen (Vekt, batteristørrelse, forbruk etc. (mulig noe av dette finnes i forumet, men burde være lettere tilgjengelig).
Det jeg finner er knapper med Reserve Now!! overalt.
Syns dette virker noe useriøst.
Hele prosjektet er et luftskip. De hadde en Q&A for ikke lenge siden hvor det ble klart at de ikke har noen avtaler med batteriprodusenter og andre elementære egenskaper ved en bil.
Og for å helle kaldt vann i årene til potensielle interessenter, motorsykkelen/trehjulingen er for stor for å komme innunder EU-regelverk, så de har p.t. ingen reelle planer om hvordan denne skal selges i Europa.
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 23. januar 2021, klokken 11:04
For å helle kaldt vann i årene til potensielle interessenter, motorsykkelen/trehjulingen er for stor for å komme innunder EU-regelverk, så de har p.t. ingen reelle planer om hvordan denne skal selges i Europa.
Link til slikt regelverk?
Tyskland produserte i etterkrigstiden flere forskjellige #bomfrie 3 hjuls lastebiler som garantert veide mer, men selvfølgelig ikke like store
Står om det på forumet til Aptera. Det går på nettopp størrelsen, ikke tyngden. Er en haug med europeere som griner over at bilen ikke passerer EU-krav mtp bredde for den type kjøretøy. Forslaget deres er å krympe hele bilen før EU-lansering.
Jeg var interessert i konseptet, men etter å ha lest Q&A med grunderne og innleggene på forumet der, så ble prosjektet litt dødfødt i mine øyne.
Størrelsen er mitt eneste ankepunkt mot Aptera. Kommer det en mindre variant er ingenting bedre.
Med over 2m bredde vil den f.eks ikke kunnet kjøre i venstre fil flere steder langs Autobahn. Dette rammer også noen ekstra brede Ferrari biler som blir stående og stange i lastebilkøer slike steder.
https://bobilverden.no/du-trodde-du-kunne-kjore-i-venstre-kjorefelt/
En Euro versjon kunne vært senket og med 20 cm smalere sporvidde framme er problemet langt på vei løst.
"Aptera Is Looking For a New Manufacturing Site For Its 11,000 Reservations - autoevolution" https://www.autoevolution.com/news/aptera-is-looking-for-a-new-manufacturing-site-for-its-11000-reservations-165553.html
Jay Leno kjører Alfa versjonen av nye Aptera i denne videoen:
https://youtu.be/TsYyJJFYRvc
Og artikkel om saken:
https://www.autoevolution.com/news/jay-leno-features-aptera-alpha-development-vehicle-with-1000-mile-range-171482.html
I denne snutten vises mange detaljer:
https://youtu.be/69_iKArvJBk
Ny video:
https://www.youtube.com/watch?v=UG5SqBtvx00
Denne hypereffective doningen er et godt eksempel på hvorfor framtidige avgifter ikke burde legges etter pris, men på energiforbruk.
Ny artikkel ute på nettet:
https://www.roadandtrack.com/car-culture/a38292917/the-solar-powered-aptera-aims-to-see-the-light-of-day/
Og da har Aptera anskaffet produksjonslokaler og forventer å bygge #bomfrie 3 hjulere i løpet av 2022
https://www.freethink.com/technology/aptera-solar-car
Ny video om Aptera på Fully Charged:
https://youtu.be/mpiH-Y-HOvE
Likevel ikke enig i påstanden om at dette er den mest effektive elektriske bilen. Først og fremst er det ikke en bil men en 3 hjulsykkel lik min egen Carver S+ som ble målt av undertegnede til 62Whr/km.
Og påstanden om minst luftmotstand stemmer heller ikke da den har nesten 50% mer luftmotstand enn min MonoTracer MTE-150 grunnet sitt store front areal.
Aptera har med sin CD på 0,14 og front areal på 2,14m2 en Cda på 0,3 mot MonoTracer sin Cda på 0,18