Elbilforum.no

Bilmerker => Volvo / Polestar => XC40-EV => Emne startet av: Gauss på onsdag 02. desember 2020, klokken 14:56

Tittel: Ladefeil på XC40
Skrevet av: Gaussonsdag 02. desember 2020, klokken 14:56
Sendte Volvoen tilbake til Bilia på mandag pga ladefeil. Bilen tok plutselig ikke lenger lading. Ingen feilmelding i displayet.
Bilen slo ut sikringen på Zaptec-boksen hjemme. Forsøkte en annen Zaptec-boks og annen ladekabel uten hell.
Bilia bekreftet i dag at problemet gjelder flere biler, og Bilia jobber med Volvo i Sverige for å feilsøke problemet, men fikk ikke inntrykk at de visste konkret hva som er feil enda.  :(
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: Gaussfredag 18. desember 2020, klokken 21:45
Viste seg å være feil på ombordladeren som måtte byttes.
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: _OE_fredag 18. desember 2020, klokken 23:12
Nå når du får ladet bilen er forbruket av strøm levelig?

#FTS#

Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: simstirsdag 05. januar 2021, klokken 15:34
Kan noen verifisere hva slags AC lading som faktisk fungerer på XC40?

Har noen prøvd 32a enfas IT nett?
Hva med Tesla Wall Connector - hvilken config?
Hva med Easee sin lader på 3 fas IT nett / 32A: Får man 7kw eller mer? Så noe spekulasjon rundt at man kanskje fikk mer, men det var ubekreftet.
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: erlend_oyentirsdag 05. januar 2021, klokken 15:57
har XC40 og Easee på 3-fas TN 16A, får 11kW
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: Elbileier fra Sandnestirsdag 05. januar 2021, klokken 16:46
230V enfase 32A på Salto-lader fungerer fint.
400V trefase 16A på Easee-lader også helt topp.

Nødladeren har jeg ikke tatt ut av posen - jeg har hørt at den ikke liker 230V IT-nett.
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: Gausstirsdag 05. januar 2021, klokken 21:42
Bruker 400V 3-fas 32A Zaptec hjemme og 240V 1-fas 16A på jobb, begge fungerer fint og bilen tar max effekt som ladestasjonene kan gi. Husker ikke nøyaktig nå men ligger vel på 11kWh hjemme og 4kWh på jobb. Kunne godt vært motsatt :)
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: Budortirsdag 05. januar 2021, klokken 23:37
Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på tirsdag 05. januar 2021, klokken 16:46
Nødladeren har jeg ikke tatt ut av posen - jeg har hørt at den ikke liker 230V IT-nett.
Du bør sjekke om du har den type ladekabel som Volvo har trekt tilbake. Dersom du leverer inn den gamle får du en ny type ladekabel. Selv byttet jeg i romjulen (kunne velge mellom 4 meter eller 7,5 meter lang kabel).
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: Pernoanonsdag 06. januar 2021, klokken 08:48


Hvordan finne ut av hvilken type ladekabel som Volvo har trekt tilbake? Er omtrent umulig å finne ut av informasjon om bilen på Volvo Norge sine hjemmesider.
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: Budoronsdag 06. januar 2021, klokken 22:33
Sitat fra: Pernoan på onsdag 06. januar 2021, klokken 08:48


Hvordan finne ut av hvilken type ladekabel som Volvo har trekt tilbake? Er omtrent umulig å finne ut av informasjon om bilen på Volvo Norge sine hjemmesider.
Sjekk med forhandler, de bør vite om din bil er levert med korrekt ladekabel.
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: tibber73søndag 24. januar 2021, klokken 19:50
Sitat fra: sims på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:34
Kan noen verifisere hva slags AC lading som faktisk fungerer på XC40?

Har noen prøvd 32a enfas IT nett?
Hva med Tesla Wall Connector - hvilken config?
Hva med Easee sin lader på 3 fas IT nett / 32A: Får man 7kw eller mer? Så noe spekulasjon rundt at man kanskje fikk mer, men det var ubekreftet.
Jeg har TWC på 32A 3-fas IT-nett. Den er satt opp til å lade kun Tesla.
Testet lading i dag og XC40 lader faktisk på kvasi 3-fas. Den trekker 16A på samme måte som Tesla, bare 2-3A mindre (har Tibber Pulse og ser det går 16A fra L1-2 og 27-28A fra L3). Vi fikk fylt på 8-9% per time. Bilen sier den får 30km/t.
Jeg justerte ned til 16A og det ga ingen endring. Dvs de med TWC må passe på dersom kursen er mindre enn 28A.

Dette tilsier at det bør gå raskere å lade på 32A 1-fas, men med Tesla nødlader (UMC) på 32A kurs og blått adapter var det skuffende. Bilen lader da med 10A selv om den vet at det er 32A tilgjengelig.
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: snakkesaligsøndag 10. juli 2022, klokken 08:29
Sitat fra: tibber73 på søndag 24. januar 2021, klokken 19:50
Sitat fra: sims på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:34
Kan noen verifisere hva slags AC lading som faktisk fungerer på XC40?

Har noen prøvd 32a enfas IT nett?
Hva med Tesla Wall Connector - hvilken config?
Hva med Easee sin lader på 3 fas IT nett / 32A: Får man 7kw eller mer? Så noe spekulasjon rundt at man kanskje fikk mer, men det var ubekreftet.
Jeg har TWC på 32A 3-fas IT-nett. Den er satt opp til å lade kun Tesla.
Testet lading i dag og XC40 lader faktisk på kvasi 3-fas. Den trekker 16A på samme måte som Tesla, bare 2-3A mindre (har Tibber Pulse og ser det går 16A fra L1-2 og 27-28A fra L3). Vi fikk fylt på 8-9% per time. Bilen sier den får 30km/t.
Jeg justerte ned til 16A og det ga ingen endring. Dvs de med TWC må passe på dersom kursen er mindre enn 28A.

Kan noen utdype dette? Har TWC gen 3 på 16A-kurs (3-fas IT). Har besøk av en C40, men denne lader bare noen minutter før sikringen slår ut.. har skrudd ned til 14A i bilen uten at det hjelper.
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: turfsurfsøndag 10. juli 2022, klokken 08:41
Sitat fra: snakkesalig på søndag 10. juli 2022, klokken 08:29
Kan noen utdype dette? Har TWC gen 3 på 16A-kurs (3-fas IT). Har besøk av en C40, men denne lader bare noen minutter før sikringen slår ut.. har skrudd ned til 14A i bilen uten at det hjelper.
Hvis Volvoen støtter åpen delta ("tofas") vil den belaste to av faselederne med strømmen du stiller inn i bilen, mens den tredje blir belastet med 1,78x. Så skal du holde deg på 16A eller lavere på alle faselederne må du stille inn Volvoen (eller TWC) på 9A. Evt stille TWC på enfas. Fordelen med åpen delta er ca 18% høyere ladefart.
Tittel: Sv: Ladefeil på XC40
Skrevet av: snakkesaligsøndag 10. juli 2022, klokken 08:58
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. juli 2022, klokken 08:41
Sitat fra: snakkesalig på søndag 10. juli 2022, klokken 08:29
Kan noen utdype dette? Har TWC gen 3 på 16A-kurs (3-fas IT). Har besøk av en C40, men denne lader bare noen minutter før sikringen slår ut.. har skrudd ned til 14A i bilen uten at det hjelper.
Hvis Volvoen støtter åpen delta ("tofas") vil den belaste to av faselederne med strømmen du stiller inn i bilen, mens den tredje blir belastet med 1,78x. Så skal du holde deg på 16A eller lavere på alle faselederne må du stille inn Volvoen (eller TWC) på 9A. Evt stille TWC på enfas. Fordelen med åpen delta er ca 18% høyere ladefart.

Tusen takk for godt svar.
Den har ladet en stund på 13A nå, men da skrur jeg ned enda mer.