Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Hottentotten90 på mandag 30. november 2020, klokken 19:23

Tittel: Ladestasjon og energimåling
Skrevet av: Hottentotten90mandag 30. november 2020, klokken 19:23
Har idag 2 stk elbiler hjemme med type 1 og type 2 plugg. Får nå elvarebil gjennom jobben som skal lades hjemme og lurer på om eg da kan bytte den ene laderen ut med ny.
Finnes det en lader som kan måle hvor mye energi hver bil har fått tilført basert på hvilken bil som er tilkoblet eller må det brukes rfid brikke?
Tittel: Sv: Ladestasjon og energimåling
Skrevet av: elektroluxmandag 30. november 2020, klokken 20:09
Zapcharger home (https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/zapcharger-home?tm=ladestasjoner)/pro er veldig god på dette. Samme er Easee (https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/easee-home-gra?tm=ladestasjoner)
Tittel: Sv: Ladestasjon og energimåling
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadmandag 30. november 2020, klokken 20:18
Sitat fra: elektrolux på mandag 30. november 2020, klokken 20:09
Zapcharger home (https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/zapcharger-home?tm=ladestasjoner)/pro er veldig god på dette. Samme er Easee (https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/easee-home-gra?tm=ladestasjoner)
Er ISO 15118 operativt på "heimelading" for både Zaptech og Easee?


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Tittel: Sv: Ladestasjon og energimåling
Skrevet av: ProsjektXonsdag 02. desember 2020, klokken 09:08
Type 2 ladeporten er kun en-veis dum kommunikasjon, så det er ingen mulighet for at en hjemmeladestasjon vet hvilken bil som er koblet til. da må du som du sier bruke rfid for å starte evt for å logge dette, eller allokere en ladeastasjon til en spesifikk lader (hvis det er godt nok regnskapsmessig), regner med jobben betaler uansett?
Tittel: Sv: Ladestasjon og energimåling
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadonsdag 02. desember 2020, klokken 17:57
Joda, med Iso15118 protokoll over pilotsignalet også for AC lading. Det strides dog om SOC blir kommunisert.  Nokon har vore litt for 'smarte' og lagt opp til å kommunisere ladebehov (energi), estimert tid, etc, men (kanskje?) ikkje det elementære, nemlig SOC("batteriladeprosent").
Men, med eit fåtall biltypar og ladestasjonar som kan bruke dette, er det lenge før det blir utbredt.
Samt at sikker identifisering heller ikkje er omforent. VIN, mac-adresser, etc er ikkje sikre identifikasjonsmiddel, det må krypert sertifikatbehandling til.

Så praktisk mimimum i dag blir vel å idenfisere seg på ladeboks (rfid, etc) , eller starte ladeboks via app med brukervalg der.
Det er vel få(ingen?) ladeboksar som har dette "in da box" uten å ha ein OCPP kontroller eller skyløsning i bakkant?
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Tittel: Sv: Ladestasjon og energimåling
Skrevet av: Hottentotten90søndag 06. desember 2020, klokken 16:28
Jobben betaler forbruk til firmabil. Det blir nok med rfid løsning for å logge forbruk. Har idag lader hjemme og planen er å bytte denne til en som måler forbruk til firmabil og privat bil.
Event egen lader kun for firmabil..