Elbilforum.no
Bilmerker => MG => MG ZS EV => Emne startet av: 1000kwh på torsdag 26. november 2020, klokken 17:22
Som overskriften tilsier lader bilen i alt fra 10 til 30 min før den stanser helt og må startes igjen manuelt.
Ladeboksen er 32A 3 fas. Hva er det som forrårsake dette? Vet at bilen ikke støtter 3 fas, men den lader jo riktig med 7 kw.
Bilen har fått smartladeoppdatering uten at det hjalp
Kan informere om at Zaptec holder på med å finne en løsning.
Så i mellomtiden er det en dårlig ide å gå til innkjøp av en MG i kombinasjon med Zaptec lader ;)
Nok en oppdatering; Zaptec melder at de ikke har noen løsning på ladeprobleme og ingen vet vel hva de skal gjøre ;)
Dette har jo ikke noe med "smartlading" å gjøre. Det er noe bug som kutter lading og nekter å starte den igjen.
Hva skjer om en deaktiverer 3 fas lading?
Zaptec benyttes mest i større anlegg, og det er anbefalt å ikke aktivere 3 fas slik jeg forstår.
Det er to stk med MG ZS her i borettslaget, de har ikke meldt om problemer så langt.
Vi har IT nett, ikke aktivert 3 fas lading.
Sitat fra: TB på mandag 07. desember 2020, klokken 21:14
Hva skjer om en deaktiverer 3 fas lading?
Zaptec benyttes mest i større anlegg, og det er anbefalt å ikke aktivere 3 fas slik jeg forstår.
Det er to stk med MG ZS her i borettslaget, de har ikke meldt om problemer så langt.
Vi har IT nett, ikke aktivert 3 fas lading.
Var ingen forskjell når man skrudde av 3 fas. Stopper etter 2-4 kwh.
Men Zaptec kunne selv melde at dette gjaldt mange.
Var en i sameiet som hadde samme problem, skrudde av 3 fase på den spesifikke ladestasjonen og da virket det fint.
Dette er ett 400V TN nett. Fulgte litt med før vi skrudde av 3 fase og da virker det som bilen får Zaptec til å bytte fase etter 10-15 min og ikke starter opp igjen.
Byttet du 3 fase for den spesifikke ladestasjonen eller anlegget?
For den laderen. Ladet med samme hastighet på begge instillinger.
Kan det være varmegang i Zaptec boksen? ingen feilkoder fra boksen?
20-30min på 7,4kw kan det bli mye varme om det er dårlig kontakt ett sted.
Lader bilen fint på andre ladere?
Sitat fra: Radial på torsdag 10. desember 2020, klokken 22:10
Kan det være varmegang i Zaptec boksen? ingen feilkoder fra boksen?
20-30min på 7,4kw kan det bli mye varme om det er dårlig kontakt ett sted.
Lader bilen fint på andre ladere?
Den bilen som bruker stasjonen fast (Model X) lader vel med maks kapasitet 50-60 kwh. Bruker samme kabel. 400V 32A
Zaptec har nummeret på laderen og regner med de har sjekket feilkoder.
MGen lader helt fint ellers. Ikke prøvd noe andre private ladebokser dog.
Kan det være en ide å prøve kabelen som følger bilen?
Den er 1-fase, så du får ikke noe 3-fas krøll med den ihvertfall.
Sitat fra: Radial på fredag 11. desember 2020, klokken 14:04
Kan det være en ide å prøve kabelen som følger bilen?
Den er 1-fase, så du får ikke noe 3-fas krøll med den ihvertfall.
Skal prøve! :)
Kan meddele at bytte av kabel ikke funket.
Men får jo bevegd seg litt når man må gå til bilen hver 2-3kwh :laugh:
se om "Mosjonsmodus" står aktiv? :D
Forstår det er forsøkt å lade med den medfølgende ladekladden, da skjer ikke denne feilen?
Er det forsøkt andre "dumme ladebokser"?
Ville testet på andre Zaptec Pro ladebokser i samme anlegg for å se om samme skjer da.
Forstår Zaptec har bekreftet det er et kjent problem, spørsmålet er om det kan være en ny feil i forbindelse med den oppgraderte programvaren MG ZS har fått, for nettopp å støtte "smarte ladestasjoner"?
Sitat fra: TB på lørdag 12. desember 2020, klokken 14:50
se om "Mosjonsmodus" står aktiv? :D
Forstår det er forsøkt å lade med den medfølgende ladekladden, da skjer ikke denne feilen?
Er det forsøkt andre "dumme ladebokser"?
Ville testet på andre Zaptec Pro ladebokser i samme anlegg for å se om samme skjer da.
Forstår Zaptec har bekreftet det er et kjent problem, spørsmålet er om det kan være en ny feil i forbindelse med den oppgraderte programvaren MG ZS har fått, for nettopp å støtte "smarte ladestasjoner"?
Samme feil før og etter oppdatering av bil. Zaptec har bekreftet at MG+Zaptec kan bli krøll.
Ladekladd funker og type 2 fortumlader funker.
Kjedelig sak. Her er det å håpe at Zaptec kan analysere en MG ZS, og dermed få ordnet ladingen. Er trolig enklere enn at MG skal rette programvaren.
Spørsmål er om samme skjer mot eksempelvis Easee ladebokser? Om MG ikke kan lades hjemme vil det være en vesentlig mangel.
Jeg har erfaring med at Zaptec måtte gjøre endringer i programvaren for at trillingene skulle lade. Trillingene følger ikke standarden (de var designet før standarden var ferdig..) og ladingen stopper noen ganger når Zaptec Pro ønsker å bytte faser. Ofte ved ca 30% eller 70%, når trillingen tar en pause i ladingen. Med maks rekkevidde litt over 100 km er det upraktisk å ikke lade til 100%.
Måten Zaptec løste var å ikke bytte faser på ladestasjoner som ladet en trilling. De lader på maks 3 kW, dvs. det var ikke noe stort problem. MG ZS kan lade på 7 kW, så det kan være noe større utfordring å la være å bytte faser.
Jeg hadde store problemer med å lade bilen fullt med Zaptec. Den kuttet gjerne ut opptil 3/4 ganger før bilen var fulladet. På andre typer hjemmeladere fungerte det uten problemer.
Heldigvis fikk jeg den nye BMS-oppdatering i november og det har fungert prikkfritt etter det. Artig at man kan se hvor lang tid det tar til fullt i displayet og det at man kan lade uten å låse dører, og heller ikke blir avbrutt av at man låser opp en låst bil som lader.
Kan melde om at zaptec og MG nå funker sammen.
Om det er zaptec eller MG som har fikset dette vet jeg ikke ;)