Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: orodreth på onsdag 25. november 2020, klokken 14:24

Tittel: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: orodrethonsdag 25. november 2020, klokken 14:24
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-further-improves-the-e-tron-product-lineac-charging-with-22-kw-of-power-greater-driving-convenience-13361

Da skal det være mulig å bestille 22KW AC lading på E-tron 55 og det kan se ut som at alle nye modeller leveres med et oppdatert ratt som lettere kjenner om du tar på det?
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Eleoonsdag 25. november 2020, klokken 15:40
fikk mulighet for å bestille 22kw lading på min( E tron 50 levert 2 uker siden) har da 2021 modell.
Var også mulig å få rattvarme
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Roytorsdag 26. november 2020, klokken 08:58
+1 :) 50 med rattvarme leveres i Januar.

Kom ikke over valget om 22kw AC lader, men får ikke brukt det hjemme og satser på å finne 120kw+ ute på tur :)
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 26. november 2020, klokken 09:30
22kw er konge å ha på de dagene det er stor utfart og mye ladekø i nærheten av typiske hytte steder. Pluss at hvis man skal stoppe en time eller 2 så er det bedre for batteriet å lade på ac enn dc
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Kåre Knattentorsdag 26. november 2020, klokken 10:51
Det er vel voksent å gi drøye kr. 20000 for noe "kjekt å ha i tilfelle" utstyr. Selvsagt nyttig for resten av Europa.
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 26. november 2020, klokken 10:56
Sist jeg hadde en liten fordel av 22kW var i 2014 :D
Nå har jeg omtrent ikke betalingvilje for å gå fra 7,4 til 11 en gang...
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: orodrethtorsdag 26. november 2020, klokken 12:41
Det oppdaterte rattet i artikkel sikter ikke til rattvarme som har vært tilgjengelig fra rundt Juni vel?
Det er snakk om en ny sensor som merker at du tar på rattet når den kjører på lane assist.
Usikker på om dette bare kommer på alle ratt fra og med nå eller om det er noen utvalgte tilleggutstyrs ratt.
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: daktaritorsdag 26. november 2020, klokken 17:50
Sitat fra: orodreth på torsdag 26. november 2020, klokken 12:41
Det oppdaterte rattet i artikkel sikter ikke til rattvarme som har vært tilgjengelig fra rundt Juni vel?
Det er snakk om en ny sensor som merker at du tar på rattet når den kjører på lane assist.
Usikker på om dette bare kommer på alle ratt fra og med nå eller om det er noen utvalgte tilleggutstyrs ratt.
Alle har sensor som merker at du bare toucher rattet. Det nye var at den ikke maser etter 10 sek. men venter 1 minutt. Det er kanskje en ny sensor, men antagelig heller en software-sak.
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: elektrotorsdag 26. november 2020, klokken 18:04
Alle e-tron med Assistentpakke Tour har sensor i rattet, og jeg synes den fungerer helt greit. Man kan ikke slippe rattet så veldig lenge før den begynner å mase, det er vel liksom meningen, men det er definitivt mer enn 1 sekund. Om det fungerer annerledes på 21-modellen som kom i sommer vet jeg ikke, det nye er vel at de har klart å kombinere touch sensor og rattvarme.

Ift. 22 kW lading, er det noe jeg heller ikke ville betalt mye for. Som regel skrur jeg strømstyrken en god del ned fra 11 kW på laderen hjemme. Sjelden jeg har behov for å lade helt fra 0-100% på AC, raskt. Skjer det, tar det 8 timer med 11 kW. Det holder.

Det holder også på hotell ol. Egentlig hadde det holdt med 7.2 kW. På kjøpesenter ol. gidder jeg ikke lade, og har enda ikke havnet i en situasjon hvor jeg har måttet lade med Type2 ved en hurtiglader ila. seks år med elbil. Og skjer det, får det holde med 11 kW. Da får man 40-50 km. på en times lading. Halvparten på halve tiden. Som regel nok til å komme til neste hurtiglader i Sør-Norge.

Ladeport på begge sider derimot, er kjekt! (Hurtiglading er fremdeles kun på venstre side.) 22 kW og ladeport på begge sider er vel to ulike opsjoner? Jeg trodde først men ville få det ene med det andre.
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Orbittorsdag 26. november 2020, klokken 19:06
Sitat fra: elektro på torsdag 26. november 2020, klokken 18:04
Ladeport på begge sider derimot, er kjekt! (Hurtiglading er fremdeles kun på venstre side.) 22 kW og ladeport på begge sider er vel to ulike opsjoner? Jeg trodde først men ville få det ene med det andre.
Det er to ulike opsjoner:
Men dersom en velger KB4, er det tvunget å også ta med JS1 (selv om det rent teknisk ikke ser ut til å være nødvendig ut fra bilens koblingsskjema). Så 22 kW-lader koster kr 25920 dersom en i utgangspunktet ikke hadde tenkt å ha ladeport nummer 2.
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Trond.mtorsdag 26. november 2020, klokken 19:16
Man kan lynlade en del for 25000  ;) Åpenbart noe bare spesielt interesserte, eller de som vil ha alt av utstyr vil velge.
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Royfredag 27. november 2020, klokken 10:53
Hvordan opplever dere lading på en side vs to sider i hverdagen?

Jeg tenkte ikke på dette, men enn så lenge påvirker det bare hvor jeg setter ladeboksen i garasjen.
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Orbitfredag 27. november 2020, klokken 11:31
Jeg bestilte på begge sider. Hovedsaklig fordi det passer best med lading på høyre side på hytta (spesielt når vi er der med begge elbilene). Kunne vært løst med ekstra lang kabel som hadde kostet omtrent det samme.

Men det er også hending ved lading ute på tur, hvor det er litt mer tilfeldig hvor ladebokser står i forhold til parkering. Kan typisk også nå ladekontakt på parkeringsplassen ved siden av, dersom denne er inneparkert og ikke i bruk. Samme ved lading på gateparkering i Oslo, der ladestolpen som oftest ender opp på passasjersiden dersom en skal parkere i kjøreretning.
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: hemifredag 27. november 2020, klokken 20:15
Kommer nå rattvarmen vi ble lovet i starten? dvs muligheten å kombinere med "autopilot"?
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: daktarisøndag 29. november 2020, klokken 11:21
Sitat fra: hemi på fredag 27. november 2020, klokken 20:15
Kommer nå rattvarmen vi ble lovet i starten? dvs muligheten å kombinere med "autopilot"?
Ja, det kan leveres nå.
Tittel: Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
Skrevet av: Royonsdag 02. desember 2020, klokken 23:39
Beskjed fra hyggelige folk på Erik Arnesen, Etron produsert uke 48/2020 og videre skal få et minutt lane assist uten interaksjon med rattet.

Vår hadde produksjons uke 47, men kan jo krysse fingra,hehe.

Men praktisk sett så fungerte ikke Lane Assist på vår 15mod A6 spesielt bra, så kun noen få strekker jeg slapp rattet for moroskyld med den. Fulgte antagelig bedre med enn med konstant armer på rattet,hehe.

Så skal de tillate et minutt uten hender på rattet håper jeg Etron er bedre enn 15mod A6 eller at de har utført tekniske forbedringer. Kan vel være software, men kjennes tryggest om det er hardware forbedringer.