Elbilforum.no

Bilmerker => Porsche => TAYCAN => Emne startet av: Taben på tirsdag 24. november 2020, klokken 14:11

Tittel: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Tabentirsdag 24. november 2020, klokken 14:11
Drar igang en tråd vedr. Taycan Cross Turismo.

Hei. Fikk denne info på e-post idag fra Porsche Center Oslo:
Du står på en av våre interesselister for Taycan Cross Turismo, eller er reservasjonsholder for Taycan.

Snart vil vi lansere nye Taycan Cross Turismo og ønsker å gi deg muligheten til å være blant de første til å reservere bilen.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 24. november 2020, klokken 19:38
Takker. Stod det noe i eposten om pris bildet PC tenker seg på den bilen? Den er vel lansert rundt en million og oppover? Ref nyheten fra BilNorge.

Det kan jo bli litt vanskelig dersom levering ikke skjer før mva slår inn? Blir det mva over 600`så kan det fort bli litt ekstra :-1:

Kopi: Taycan Cross Turismo er den som står fremst i lanseringskøen. Den vil få drivlinjer tilsvarende dem som tilbys i sedanen med 4S som innstegsmodell til rundt millionen, samt Turbo og Turbo S for dem som ønsker enda mer ytelse.

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54244
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Chimponsdag 25. november 2020, klokken 22:04
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 24. november 2020, klokken 19:38
Takker. Stod det noe i eposten om pris bildet PC tenker seg på den bilen? Den er vel lansert rundt en million og oppover? Ref nyheten fra BilNorge.

Det kan jo bli litt vanskelig dersom levering ikke skjer før mva slår inn? Blir det mva over 600`så kan det fort bli litt ekstra :-1:

Kopi: Taycan Cross Turismo er den som står fremst i lanseringskøen. Den vil få drivlinjer tilsvarende dem som tilbys i sedanen med 4S som innstegsmodell til rundt millionen, samt Turbo og Turbo S for dem som ønsker enda mer ytelse.

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54244

Nå sitter ikke AP og SV i regjering, så det er kanskje lenge til det blir aktuelt

Fikk forøvrig samme mail og sms, det var ingen annen info. Ble bedt om å oppdatere kontaktinfoen bare
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Carboytorsdag 03. desember 2020, klokken 09:46
Jeg fikk samme melding og en tlf.
De sa det blir 4 ulike modeller av cross turismo:
Taycan CT 4, 4S, turbo og turbo S.
De var spent på 4-modellen da den blir billigere enn 4s og kan leveres med stort batteri den også.

I tillegg skulle de lansere en rwd-versjon av Taycan sedan, noe billigere enn 4s, som heter Taycan 2.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: geearfredag 04. desember 2020, klokken 00:51
Det mest interessante er at den skal bli femseter, så står på liste jeg og.. måtte hoppe av Taycan.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 04. desember 2020, klokken 07:10
Sitat fra: geear på fredag 04. desember 2020, klokken 00:51
Det mest interessante er at den skal bli femseter, så står på liste jeg og.. måtte hoppe av Taycan.

Taycan er også 5-seter. Eller 4+1 som Porsche kaller det. Ikke regn med at baksetet blir mye breiere enn på Taycan. Men mer plass i høyden blir det.
Fikk informasjon om at den skulle koste 60-70000 mer enn vanlig Taycan.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Counterpointerfredag 04. desember 2020, klokken 18:18
70 k er vel et middels tilvalg av utstyr i Porsche verden
For en bil i mellom 1 og to mill har det lite å si i sammenhengen.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Tinfredag 04. desember 2020, klokken 22:51
Sitat fra: Carboy på torsdag 03. desember 2020, klokken 09:46
Jeg fikk samme melding og en tlf.
De sa det blir 4 ulike modeller av cross turismo:
Taycan CT 4, 4S, turbo og turbo S.
De var spent på 4-modellen da den blir billigere enn 4s og kan leveres med stort batteri den også.

I tillegg skulle de lansere en rwd-versjon av Taycan sedan, noe billigere enn 4s, som heter Taycan 2.

Spent på hvordan de priser Taycan 2. Ser de har ganske stort gap ned til denne i Kina (Fra 4s)
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: geearmandag 07. desember 2020, klokken 20:27
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 04. desember 2020, klokken 07:10
Sitat fra: geear på fredag 04. desember 2020, klokken 00:51
Det mest interessante er at den skal bli femseter, så står på liste jeg og.. måtte hoppe av Taycan.

Taycan er også 5-seter. Eller 4+1 som Porsche kaller det. Ikke regn med at baksetet blir mye breiere enn på Taycan. Men mer plass i høyden blir det.
Fikk informasjon om at den skulle koste 60-70000 mer enn vanlig Taycan.
Forstårsje ein sjid nå. Ser jo nå at den faktisk kom som femseter. Jeg  reserverte (i 2018?) håp om at den ville bli femseter selv om mission-e kun var vist med fireseter, så fikk jeg bekreftelse på at den kun ville bli fireseter og kansellerte reservasjonen i juli 2019 som følge av det, og valgte å stå på liste for Cross turismo i stedet. Men så var det den kroken da..
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: geearfredag 11. desember 2020, klokken 19:14
Fikk melding om at reservasjonen nå var åpen, midt i pizzabakingen, og reserverte på flekken, men det kan vel ikke akkurat sies å være veldig gjennomtenkt. Må være fullverdig familiebil for fem om det skal bli handel. Er det noe som helst håp om hengerfeste? Er vel i praksis bare en standard Taycan med luftfjæring og "shooting brake" karosseri.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: GreenEyezfredag 11. desember 2020, klokken 21:18
Sitat fra: Carboy på torsdag 03. desember 2020, klokken 09:46
Jeg fikk samme melding og en tlf.
De sa det blir 4 ulike modeller av cross turismo:
Taycan CT 4, 4S, turbo og turbo S.
De var spent på 4-modellen da den blir billigere enn 4s og kan leveres med stort batteri den også.

I tillegg skulle de lansere en rwd-versjon av Taycan sedan, noe billigere enn 4s, som heter Taycan 2.
Jeg sitter egentlig og venter på 4-modellen av vanlig Taycan, lurer på om de skal komme med en sånn. Så jeg overfører ikke min reservasjon til CT, venter standhaftig.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Jon65onsdag 03. februar 2021, klokken 13:29
Er det kommet med noe antydning om når man kan forvente levering av CT hvis man reserverer nå?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. februar 2021, klokken 18:10
Sitat fra: Jon65 på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:29
Er det kommet med noe antydning om når man kan forvente levering av CT hvis man reserverer nå?
Har hørt antydet juni ved tidlig bestilling / reservasjon.
Kommer det Taycan 4 som CT og man får med rail og hengerfeste for sykler så kan det blir en sportslig familiebil.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 16. februar 2021, klokken 18:58
Flotte biler begge to. Dette blir fremtidens samleobjekter likt som eldre 911 nå.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. februar 2021, klokken 19:48
Hmm...er usikker på om batteribiler blir samleobjekter. Blir dyre å vedlikeholde og nærmest umulig for hobbymekanikere.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 16. februar 2021, klokken 20:44
Trond, du må tenke litt utenfor boksen...

I fremtiden vil det være enkle erstatnings sett både orginale og uoriginale på alt av elbiler.... helt likt det du finner på Biltema og Mekonomen nå eller ebay...... sann mine ord.... nye batteri typer plugges rett inn der dagens batteri pakke sitter i dag. Samme med alt annet av komponenter...
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Counterpointertirsdag 16. februar 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 16. februar 2021, klokken 19:48
Hmm...er usikker på om batteribiler blir samleobjekter. Blir dyre å vedlikeholde og nærmest umulig for hobbymekanikere.
Har du sett Rich rebuilds (tidl carguru) på YouTube ?

Glade amatører kan gjøre hva som helst.

Han driver også å bygger opp verkstedkjede for elbile «electrified garasje».

Her i Norge har vi «Elbilmekk»

Fremtiden er full av muligheter.

EV1 er ekstremt ettertraktet, flere vil det bli.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.monsdag 17. februar 2021, klokken 16:38
Det er svært at spå, især om fremtiden..Storm P 😉
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 17. februar 2021, klokken 16:41
Sitat fra: Trond.m på onsdag 17. februar 2021, klokken 16:38
Det er svært at spå, især om fremtiden..Storm P 😉

Enig med Storm P  :D

Men la oss snu på det... hvor mange var det i 2010 som trodde at nær sagt alt ville dreie seg om elbiler i 2021? Det selges altså nesten ikke diesel og bensin nybiler lengre!! Herlig utvikling.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.monsdag 17. februar 2021, klokken 20:31
Nei, det har skjedd mye. Men det er også overraskende mange elbiler som blir kondemnert fordi de er så dyre å reparere. Fordelen med Porsche er at de er så dyre at det er et poeng å reparere. Det er mye mulig at en Taycan blir et samlerobjekt, men jeg kommer ikke til å ha glede av det. Og det vil nok ikke gi lavere avskrivning enn det kjøpesummen tilsier. Men et lite forbehold om at verdifallet bremses av mva, samtidig som det trolig oppveies av valutaendring. Hva en 3 år gammel Taycan er verd i % av kjøpesum om 3 år har jeg ingen ide om.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.monsdag 24. februar 2021, klokken 08:24
Lansering med livestream 4. mars kl 16  :+1:

https://newstv.porsche.com/en/?lpy-uuid=9fa427c7-0ee0-da6f-0746-7b066fdde125
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: daktarionsdag 24. februar 2021, klokken 14:14
Fine bilder av bagasjerommet her. Ikke akkurat en Model S eller Model 3-killer når det gjelder plass dessverre. Barnefamiliene er uansett ikke i målgruppa...
https://www.elbil24.no/nyheter/elektrisk-stasjonsvogn-fra-porsche/73449331
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 02. mars 2021, klokken 14:00
Like før :-)

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/03/02/195743300/ikke-rart-kristian-brasnudde-da-han-fikk-oye-pa-denne
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: geeartirsdag 02. mars 2021, klokken 21:17
Håpet den skulle ende opp et hakk mer romslig, og med den berømmelige knaggen i hekken, men ser ikke ut som bønnene har blitt hørt. Kanskje jeg vinner 20 000,- igjen en av de nærmeste dagene.  :P
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mtorsdag 04. mars 2021, klokken 16:29
Taycan 4 Cross Turismo må bli volummodellen i Norge 👍. Standard med luftfjæring, stort batteri. 475 hk går det vel an å leve med. Fra 848.000 👍
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: daktaritorsdag 04. mars 2021, klokken 19:39
Sitat fra: Trond.m på torsdag 04. mars 2021, klokken 16:29
Taycan 4 Cross Turismo må bli volummodellen i Norge 👍. Standard med luftfjæring, stort batteri. 475 hk går det vel an å leve med. Fra 848.000 👍
Det er ikke så mye over refresh Model S LR når man legger til litt utstyr
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Strøm Tycoontorsdag 04. mars 2021, klokken 20:54
Legg på litt til lakk og felger

:o

(https://pbs.twimg.com/media/EvqKNeyXUAUGK_W?format=jpg&name=large)

(https://pbs.twimg.com/media/EvqKOwJXcAkRJFJ?format=jpg&name=large)
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: GreenEyeztorsdag 04. mars 2021, klokken 23:37
Jeg syns ikke startprisen er så ille. Men tror jeg skal vinne/finne tilbake mine 20000 kr nå.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Carboylørdag 06. mars 2021, klokken 11:53
Nydelig bil. Men skuffet over rekkevidden og at den ikke kan leveres med hengerfeste. Ellers er den trolig helt super elbil. Jeg tror det er for tidlig å kjøpe elbil til 1,3 mill+ med såpass kort rekkevidde. Mva-fordelen er jo en trigger, men det er såpass mye morsomt på bruktmarkedet for bensinbiler og jeg liker de bilene jeg har i dag ganske godt så jeg avventer.
Tipper denne selger minst dobbelt så godt som Taycan sedan. Og kanskje et spennende alternativ for de som vurderer dyrere utgaver av Etron?
Blir nok nye Norges-bilen i dette prissjiktet. F eks solgte jo Panamera e-hybrid veldig bra i 2017 og 2018.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mlørdag 06. mars 2021, klokken 21:48
Nå får man en ganske bra utstyrt 4 CT for mellom 1 mill og 1.1 At man sparer 162.000 på å akseptere 1 sekunder mer fra 0-100 km/t gjør den veldig attraktiv. Det tilsvarer det forskjellen var mellom e-tron 55 og 50 for et pr siden, men da med lite batteri.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: daktarimandag 08. mars 2021, klokken 12:01
Sitat fra: Carboy på lørdag 06. mars 2021, klokken 11:53
Nydelig bil. Men skuffet over rekkevidden og at den ikke kan leveres med hengerfeste. Ellers er den trolig helt super elbil. Jeg tror det er for tidlig å kjøpe elbil til 1,3 mill+ med såpass kort rekkevidde. Mva-fordelen er jo en trigger, men det er såpass mye morsomt på bruktmarkedet for bensinbiler og jeg liker de bilene jeg har i dag ganske godt så jeg avventer.
Tipper denne selger minst dobbelt så godt som Taycan sedan. Og kanskje et spennende alternativ for de som vurderer dyrere utgaver av Etron?
Blir nok nye Norges-bilen i dette prissjiktet. F eks solgte jo Panamera e-hybrid veldig bra i 2017 og 2018.
Hva tenker du er problemet med rekkevidden? 30 mil bør vel holde for de fleste?
De folka her mener "real world range" på vanlig er 278 miles, så vil anta ca 250 miles/400 km for CT? M.a.o. mye bedre enn f.eks. e-tron og på nivå med Model 3 LR.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 08. mars 2021, klokken 18:32
Syns prisen på denne var overraskende lav.
Spekulasjoner basert på opplysninger fra forhandler sa 60-70K over tilsvarende "vanlig" Taycan.
Fasiten ble at en 4S faktisk ble billigere enn vanlig(med PBP)
At det i tillegg kom en billigversjon som er mer enn tilstrekkelig og uten utstyrshandicap gjør denne meget interessant. Denne må da være døden for e-tron GT??
Ser at en grei konfig ender på 1.04-1,06 uten å gå fullstendig amok.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: boppusmandag 08. mars 2021, klokken 19:10
E-tron GT har Teslafunksjonen lokasjonsbasert heving av understell, og er billigere.
Men CT har mer plass i baksetet og for bagasje.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 09. mars 2021, klokken 08:33
Sitat fra: boppus på mandag 08. mars 2021, klokken 19:10
E-tron GT har Teslafunksjonen lokasjonsbasert heving av understell, og er billigere.
Men CT har mer plass i baksetet og for bagasje.

Jeg ender opp på en betydelig høyere pris på e-tron GT enn på CT.
Selvsagt er GT litt raskere, men de praktiske egenskapene til CT trumfer 1 sek på 0-100 med god margin.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: nosi1202tirsdag 09. mars 2021, klokken 09:22
Er det noen som vet om det er noen planer om en sport turismo? Synes det er en kul bil, men er ikke så fan av høyden og svarte plastskjermer. Så vidt jeg kunne se i konfiguratoren får man ikke lakkert dem i bilens farge heller?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Jallatirsdag 09. mars 2021, klokken 11:28
Sitat fra: boppus på mandag 08. mars 2021, klokken 19:10
E-tron GT har Teslafunksjonen lokasjonsbasert heving av understell, og er billigere.
Men CT har mer plass i baksetet og for bagasje.
Lokasjonsbasert heving er også standard på Taycan CT ettersom Adaptiv luftfjæring (PASM) med Smart Lift-funksjon er inkludert.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: overskyetonsdag 10. mars 2021, klokken 23:46
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 08. mars 2021, klokken 18:32
Syns prisen på denne var overraskende lav.
Spekulasjoner basert på opplysninger fra forhandler sa 60-70K over tilsvarende "vanlig" Taycan.
Fasiten ble at en 4S faktisk ble billigere enn vanlig(med PBP)
At det i tillegg kom en billigversjon som er mer enn tilstrekkelig og uten utstyrshandicap gjør denne meget interessant. Denne må da være døden for e-tron GT??
Ser at en grei konfig ender på 1.04-1,06 uten å gå fullstendig amok.

Døden for model S også IMHO. Jeg avbestilte i alle fall både Model S og model Y så fort CT ble lansert og jeg så prisen.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mtorsdag 11. mars 2021, klokken 20:34
Model Y koster vel omtrent halvparten av en CT når man har fått med det en CT må ha av utstyr. Ser ikke at de er konkurrenter, bortsett fra at begge tar deg fra A til B. Model S derimot vil slite i konkurransen.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: z4rdtorsdag 11. mars 2021, klokken 20:55
Har ikke Model S en ikke-ubetydelig del mer rekkevidde, samt oppbevaringsplass? Jeg bare tenker at hvis dette er to viktige faktorer for en kjøper, så vil CT slite mer ;)
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mtorsdag 11. mars 2021, klokken 21:10
Jo, rekkevidden er forbruket er ikke Taycan sin sterkeste side. Merkevaren Porsche og opplevd kvalitet er til gjengjeld så god at de fleste er villig til å svelge en kamel eller to   ;)
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Tintorsdag 11. mars 2021, klokken 21:44
Vi droppet model Y nå og går for en CT. Lei av å vente, og følger model Y er gammel før den i det hele tatt kommer til Norge. Hadde lett kjøpt ny Model S hvis de hadde kommet med en ny S og ikke nok en refresh. Ser jo mer eller mindre helt lik ut som den gjorde i 2016, selvom interiøret har fått ett løft.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: z4rdfredag 12. mars 2021, klokken 06:33
Hva er leveringstiden på CT?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: overskyetfredag 12. mars 2021, klokken 09:35
Sitat fra: z4rd på fredag 12. mars 2021, klokken 06:33
Hva er leveringstiden på CT?

Når jeg bestilte forrige uke fikk jeg juniproduksjon. Levering 1-3 uker etterpå, avhengig av schedule på fraktbåtene.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: boppusfredag 12. mars 2021, klokken 17:38
Selger antydet levering september, på telefon tidligere i uken.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: geearfredag 12. mars 2021, klokken 22:58
Sitat fra: Tin på torsdag 11. mars 2021, klokken 21:44
Vi droppet model Y nå og går for en CT. Lei av å vente, og følger model Y er gammel før den i det hele tatt kommer til Norge. Hadde lett kjøpt ny Model S hvis de hadde kommet med en ny S og ikke nok en refresh. Ser jo mer eller mindre helt lik ut som den gjorde i 2016, selvom interiøret har fått ett løft.
Bra spesielt at det står mellom en Model Y og en Cross Turismo.  :o

Model Y er jo en fullstendig annen bil på alle måter, eneste som kan sammenlignes er aksellerasjon rett frem?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Tinlørdag 13. mars 2021, klokken 00:28
Sitat fra: geear på fredag 12. mars 2021, klokken 22:58
Sitat fra: Tin på torsdag 11. mars 2021, klokken 21:44
Vi droppet model Y nå og går for en CT. Lei av å vente, og følger model Y er gammel før den i det hele tatt kommer til Norge. Hadde lett kjøpt ny Model S hvis de hadde kommet med en ny S og ikke nok en refresh. Ser jo mer eller mindre helt lik ut som den gjorde i 2016, selvom interiøret har fått ett løft.
Bra spesielt at det står mellom en Model Y og en Cross Turismo.  :o

Model Y er jo en fullstendig annen bil på alle måter, eneste som kan sammenlignes er aksellerasjon rett frem?

Absolutt. Men dekker mer eller mindre samme behov for oss. Flere som vurderer samme ser jeg på Y siden.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: AJ82lørdag 13. mars 2021, klokken 14:14
Sitat fra: Tin på torsdag 11. mars 2021, klokken 21:44
Vi droppet model Y nå og går for en CT. Lei av å vente, og følger model Y er gammel før den i det hele tatt kommer til Norge. Hadde lett kjøpt ny Model S hvis de hadde kommet med en ny S og ikke nok en refresh. Ser jo mer eller mindre helt lik ut som den gjorde i 2016, selvom interiøret har fått ett løft.

Enig i dette. Model Y er allerede gammel, men hadde litt forhåpninger til en ny S som dessverre også skuffet...
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. mars 2021, klokken 17:39
Synes det er vanskelig å velge seteløsning. Standardsetene er vel egentlig helt ok med perforert skinn i sitteflater, men mangler en del justeringsmuligheter. Tenkte å legge til memorypakke, som husker sete og speilinstillinger. I en bil i millionklassen virker det litt rart å spare på sittekomfort. Heller vel derfor mot 14 veis komfortsete. Noen som har valgt standardsete og moderat utstyrsnivå ?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: psttirsdag 16. mars 2021, klokken 18:57
Hvis man velger standardseter ,4-veis elektriske,
koster minnepakke for førersete og eksteriørspeil kr 3.600,-
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. mars 2021, klokken 19:05
Sitat fra: pst på tirsdag 16. mars 2021, klokken 18:57
Hvis man velger standardseter ,4-veis elektriske,
koster minnepakke for førersete og eksteriørspeil kr 3.600,-
8- veis er standardsetene. Minnepakken koster som du sier 3600, men man mangler justerbar korsryggstøtte, bredde, setelengde, hodestøtte etc.
Tror standardsetene passer meg bra, men det man sparer ved kjøp må man kanskje gi fra seg den dagen bilen selges.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Tintirsdag 16. mars 2021, klokken 20:56
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 16. mars 2021, klokken 17:39
Synes det er vanskelig å velge seteløsning. Standardsetene er vel egentlig helt ok med perforert skinn i sitteflater, men mangler en del justeringsmuligheter. Tenkte å legge til memorypakke, som husker sete og speilinstillinger. I en bil i millionklassen virker det litt rart å spare på sittekomfort. Heller vel derfor mot 14 veis komfortsete. Noen som har valgt standardsete og moderat utstyrsnivå ?

Ja, vi har. Har valgt en bil som jeg(vi) er fornøyd med. Havner vel på 940+vinter. Ligger vel da 250-300k under det mange andre havner på. Bekymrer meg ikke for den dagen jeg skal selge. Kan legge meg på en helt annen pris enn flertallet av de andre CTene som skal selges.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. mars 2021, klokken 21:16
Jeg havner vel på 1,1 når jeg ta med det jeg synes jeg trenger + litt unødvendig som Sport Sound og Sport Chrono. Prøver å justere meg litt nedover  ;). Har du noe mot å dele din ?

PMFDFB76
http://www.porsche-code.com/PMFDFB76
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Tintirsdag 16. mars 2021, klokken 22:22
PMHEZVV3
http://www.porsche-code.com/PMHEZVV3

Sånn ca det her. Har spekket ut fra mine behov. Ønsker ikke glasstak, og hater rails, så det utgår for min del, uavhengig av hva folk måtte mene om det. I tillegg kjører jeg aldri med adaptiv cruise, så skipper lett denne også. Har med viten og vilje lagt meg på denne spekken. Har ofte blitt sånn at jeg går "all inn" eller prøver å få ned prisen så lav som mulig. Maks budsjett ble satt til 1mill, og ettersom jeg fortsatt ønsker å være gift, og kona også må få lov å kjøre en grei bil, så ble det denne spekken nå. Jeg gleder meg uansett.   :)
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Jallatirsdag 16. mars 2021, klokken 23:00
Sitat fra: Tin på tirsdag 16. mars 2021, klokken 22:22
PMHEZVV3
http://www.porsche-code.com/PMHEZVV3

Sånn ca det her. Har spekket ut fra mine behov. Ønsker ikke glasstak, og hater rails, så det utgår for min del, uavhengig av hva folk måtte mene om det. I tillegg kjører jeg aldri med adaptiv cruise, så skipper lett denne også. Har med viten og vilje lagt meg på denne spekken. Har ofte blitt sånn at jeg går "all inn" eller prøver å få ned prisen så lav som mulig. Maks budsjett ble satt til 1mill, og ettersom jeg fortsatt ønsker å være gift, og kona også må få lov å kjøre en grei bil, så ble det denne spekken nå. Jeg gleder meg uansett.   :)
Hadde byttet "mørkere glass bak" med "Varme- og støyreduserende vinduer" selv om de koster litt mer.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Hrctirsdag 16. mars 2021, klokken 23:49
Vurderer også en «budsjett-Taycan». Hvilke lykter får man ved å ikke krysse av for Led? Halogen?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.monsdag 17. mars 2021, klokken 06:19
Sitat fra: Hrc på tirsdag 16. mars 2021, klokken 23:49
Vurderer også en «budsjett-Taycan». Hvilke lykter får man ved å ikke krysse av for Led? Halogen?
Standard er:

LED Hovedlys
Firepunkts dagskjørelys i LED

Tror ikke du får fjernlysassistent. Ville kanskje vurdert ett trinn opp til LED som visstnok lyser inn i kurver og blender ned automatisk. Men da er man i gang...bare det og bare det...og så er du på 1 mill eks. vinterhjul. Det mest irriterende med Porsche er kanskje at hvis du konfigurerer en bil til 1,1 mill og spør om du får med vinterhjul i prisen, så forstår de ikke spørsmålet 😏

Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.monsdag 17. mars 2021, klokken 06:31
Sitat fra: Tin på tirsdag 16. mars 2021, klokken 22:22
PMHEZVV3
http://www.porsche-code.com/PMHEZVV3

Sånn ca det her. Har spekket ut fra mine behov. Ønsker ikke glasstak, og hater rails, så det utgår for min del, uavhengig av hva folk måtte mene om det. I tillegg kjører jeg aldri med adaptiv cruise, så skipper lett denne også. Har med viten og vilje lagt meg på denne spekken. Har ofte blitt sånn at jeg går "all inn" eller prøver å få ned prisen så lav som mulig. Maks budsjett ble satt til 1mill, og ettersom jeg fortsatt ønsker å være gift, og kona også må få lov å kjøre en grei bil, så ble det denne spekken nå. Jeg gleder meg uansett.   :)
Det forstår jeg godt, for den ser utrolig fin ut. Enig med deg i valget om å ta bort rails og glasstak. Er heller ikke noen tilhenger av å kjøre med ACC.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: kamel_enonsdag 17. mars 2021, klokken 07:45
http://www.porsche-code.com/PMG63TN9

Jeg har også prøvd meg på en "billig" utgave. Ser flere velger sport chrono-pakke, er det noen andre fordeler ved denne utenom at man kan velge kjøremodus direkte fra rattet?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: overskyettorsdag 18. mars 2021, klokken 09:42
Sitat fra: kamel_en på onsdag 17. mars 2021, klokken 07:45
http://www.porsche-code.com/PMG63TN9

Jeg har også prøvd meg på en "billig" utgave. Ser flere velger sport chrono-pakke, er det noen andre fordeler ved denne utenom at man kan velge kjøremodus direkte fra rattet?

Ja, du får sport pluss modus. Jeg ville aldri kjøpt en bil uten for å være ærlig. Hele poenget med Porsche er at det skal være sportslig å kjøre og uten sport pluss, så legger du igjen kjøreegenskaper på bordet. I tillegg får du et individuelt modus du kan stille inn selv.

Selv havnet jeg på 1070, da har jeg med bare det aller mest nødvendige. 
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Kanuttentorsdag 18. mars 2021, klokken 10:22
Sitat fra: Trond.m på onsdag 17. mars 2021, klokken 06:31
Det forstår jeg godt, for den ser utrolig fin ut. Enig med deg i valget om å ta bort rails og glasstak. Er heller ikke noen tilhenger av å kjøre med ACC.

For min del er det galskap å velge bort ACC på en bil i 2021. Usedvanlig behagelig å ha på kjedelige motorveier.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: kamel_entorsdag 18. mars 2021, klokken 12:18
Sitat fra: overskyet på torsdag 18. mars 2021, klokken 09:42
Sitat fra: kamel_en på onsdag 17. mars 2021, klokken 07:45
http://www.porsche-code.com/PMG63TN9

Jeg har også prøvd meg på en "billig" utgave. Ser flere velger sport chrono-pakke, er det noen andre fordeler ved denne utenom at man kan velge kjøremodus direkte fra rattet?

Ja, du får sport pluss modus. Jeg ville aldri kjøpt en bil uten for å være ærlig. Hele poenget med Porsche er at det skal være sportslig å kjøre og uten sport pluss, så legger du igjen kjøreegenskaper på bordet. I tillegg får du et individuelt modus du kan stille inn selv.

Selv havnet jeg på 1070, da har jeg med bare det aller mest nødvendige.

Jeg må jo si at det er ganske klønete at det fjerner muligheten for noe så enkelt som varme i rattet.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: overskyettorsdag 18. mars 2021, klokken 12:39
Sitat fra: kamel_en på torsdag 18. mars 2021, klokken 12:18
Sitat fra: overskyet på torsdag 18. mars 2021, klokken 09:42
Sitat fra: kamel_en på onsdag 17. mars 2021, klokken 07:45
http://www.porsche-code.com/PMG63TN9

Jeg har også prøvd meg på en "billig" utgave. Ser flere velger sport chrono-pakke, er det noen andre fordeler ved denne utenom at man kan velge kjøremodus direkte fra rattet?


Ja, du får sport pluss modus. Jeg ville aldri kjøpt en bil uten for å være ærlig. Hele poenget med Porsche er at det skal være sportslig å kjøre og uten sport pluss, så legger du igjen kjøreegenskaper på bordet. I tillegg får du et individuelt modus du kan stille inn selv.

Selv havnet jeg på 1070, da har jeg med bare det aller mest nødvendige.

Jeg må jo si at det er ganske klønete at det fjerner muligheten for noe så enkelt som varme i rattet.

Det gjør jo ikke det, du kan velge oppvarmbart GT ratt.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: kamel_entorsdag 18. mars 2021, klokken 13:08
Sitat fra: overskyet på torsdag 18. mars 2021, klokken 12:39
Sitat fra: kamel_en på torsdag 18. mars 2021, klokken 12:18
Sitat fra: overskyet på torsdag 18. mars 2021, klokken 09:42
Sitat fra: kamel_en på onsdag 17. mars 2021, klokken 07:45
http://www.porsche-code.com/PMG63TN9

Jeg har også prøvd meg på en "billig" utgave. Ser flere velger sport chrono-pakke, er det noen andre fordeler ved denne utenom at man kan velge kjøremodus direkte fra rattet?


Ja, du får sport pluss modus. Jeg ville aldri kjøpt en bil uten for å være ærlig. Hele poenget med Porsche er at det skal være sportslig å kjøre og uten sport pluss, så legger du igjen kjøreegenskaper på bordet. I tillegg får du et individuelt modus du kan stille inn selv.

Selv havnet jeg på 1070, da har jeg med bare det aller mest nødvendige.

Jeg må jo si at det er ganske klønete at det fjerner muligheten for noe så enkelt som varme i rattet.

Det gjør jo ikke det, du kan velge oppvarmbart GT ratt.

Beklager, ser det nå  :)
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mtorsdag 18. mars 2021, klokken 17:27
Synes Porsche tar ekstremt godt betalt for tilleggsutstyr i Norge. Virker som det er en strategi å prise innstegsmodell gunstig og ta det igjen på utstyr. Det er jo litt påfallende at tilleggsutstyr i Norge og Sverige (ink. 25 % mva) koster omtrent det samme.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Hrctorsdag 18. mars 2021, klokken 21:59
Er det bare Turbo-modellen som har skjermbreddere i sort høyglans?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Trond.mfredag 19. mars 2021, klokken 08:16
Sitat fra: Hrc på torsdag 18. mars 2021, klokken 21:59
Er det bare Turbo-modellen som har skjermbreddere i sort høyglans?
Ja, det ble jeg fortalt. Det blir nok mulig å spesifisere dette senere. På en bil i denne prisklassen forventer man det. Men jeg vet ikke ikke om jeg hadde tatt sjansen. CT er nok en bil som vil gå opp i pris hvis det blir innført mva over 600.000 i 2022.
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: ET34tirsdag 11. mai 2021, klokken 16:08
Noen som går for CT 4S versjonen, eller har dere som har bestilt alle valgt CT 4?

Har selv spekket en CT4, men leser i review'er at de fleste anbefaler å gå for 4S versjonen. Min spekk pr nå er en CT4 m utstyr til tot 1.270' +- ... Mye en må krysse av som vanligvis er standard (aut. avblendbare speil, varme i setene etc). En 4S er 173' mer enn CT4, og vil med samme spekk koste ca 1430' (LED-matrix 12' lavere pris enn på 4'en). Begynner å bli vel heftig for versjonen som anmelderne anbefaler, kanskje? Men det kan være at 4S vil holde seg bedre i pris enn 4'en?



Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: daktaritirsdag 11. mai 2021, klokken 16:56
hva er forskjellen på 4 og 4S i tall og utstyr? (173' er jo nesten prisen av en brukt model 3 Performance.)
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: kamel_entirsdag 11. mai 2021, klokken 17:13
Slik jeg har skjønt det så må man opp på CT Turbo for å få noe særlig mer standardutstyr. Vil tro det er et lurere valg enn å spece opp en CT4S noe særlig.

Om jeg husker rett så anbefalte DN CT4?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: ET34tirsdag 11. mai 2021, klokken 20:27
DN anbefalte 4'en, men både TopGear, CarAndDriver og mange andre internasjonale reviews har hatt 4S som anbefalt modell. Men enig i at 4 er fantastisk kjørebil, og burde være nok.
Med det samme: Har dere valgt Forberedelse for sykkelstativ, og 4+1 setene?
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: Counterpointertirsdag 11. mai 2021, klokken 20:28
Sitat fra: daktari på tirsdag 11. mai 2021, klokken 16:56
(173' er jo nesten prisen av en brukt model 3 Performance.)
Hvis du selger en performance til den prisen, så har vel en brukt Taycan til 400.

I så fall tar jeg begge. Spesielt den siste
Tittel: Sv: Taycan Cross Turismo
Skrevet av: boppustirsdag 11. mai 2021, klokken 21:02
Sitat fra: ET34 på tirsdag 11. mai 2021, klokken 20:27
Med det samme: Har dere valgt Forberedelse for sykkelstativ, og 4+1 setene?
Ja. Sykkelforberedelsen kostet relativt lite.
Femseter satt litt lenger inne, men det hender behovet for tre bak melder seg, samt neste eier vil nok verdsette det. Mer fleksibelt.