Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model X => Emne startet av: kodax på Lørdag 21. November 2020, klokken 10:57

Tittel: Hvorfor "skråskjærte" bremseklosser bak?
Skrevet av: kodaxLørdag 21. November 2020, klokken 10:57
Da jeg tok bremseservice bak, trodde jeg først at det var veldig rar slitasje på dem, men siden alle fire var like regner jeg med at de er "skråskjært" fra produsenten. Hvorfor er de det bak og ikke foran?
  [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: Hvorfor "skråskjærte" bremseklosser bak?
Skrevet av: geearLørdag 21. November 2020, klokken 11:53
Vet ikke om du har lest noe om det på nett, og allikevel lurer, hvis ikke: https://ricksfreeautorepairadvice.com/brake-pad-chamfer/
Tittel: Sv: Hvorfor "skråskjærte" bremseklosser bak?
Skrevet av: kodaxLørdag 21. November 2020, klokken 12:48
Er det da bare bak fordi det er større krefter som virker der, eller kanskje fordi det er der parkeringsbremsen er?
Tittel: Sv: Hvorfor "skråskjærte" bremseklosser bak?
Skrevet av: El-boyTorsdag 26. November 2020, klokken 21:23
Jeg skiftet bremseklosser egenhendig nå i høst til merket Bocsh item no:0 986 494 880 og de var skråskjært.
Synes de "kniper" bedre enn det orginale, og er tyste.
Årsaken til at jeg skiftet var ikke slitasje av klossene men at "antihyle" blikket ble herpet etter noen demonteringer for såkalt "bremsesmørring" .... :-(
Altså dette var på en Model S forran.
Tittel: Sv: Hvorfor "skråskjærte" bremseklosser bak?
Skrevet av: Thomas ParsliOnsdag 02. Desember 2020, klokken 10:17
Jeg skiftet bremseklosser egenhendig nå i høst til merket Bocsh item no:0 986 494 880 og de var skråskjært.
Synes de "kniper" bedre enn det orginale, og er tyste.

Hvis de virker bedre og lager mindre lyd, er det godt mulig de slites raskere enn de originale.

Skråskjæring reduserer støy og vibrasjoner, men reduserer overflaten og gir derfor mindre bremseeffekt. Mindre bremseeffekt kan man kompensere med materialvalg, på bekostning av slitestyrke.