Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: Trond.m på torsdag 19. november 2020, klokken 05:39
Eksteriøret på iX er det nok mulig å venne seg til med tiden. Men setene som er på bildet ser jo håpløse ut bådenår det gjelder ergonomi og materialvalg. Men vi får håpe dette er langt fra produksjonsutgave.
Noen endringer regner jeg med, f.eks. at den høyttalerringen i hodestøtten forsvinner og at den få lårstøtte. Men jeg klarer ikke å se hva som er så håpløst med ergonomien. De har en rygg som følger menneskets rygg (inn i korsryggen og ut ved skuldrene) og hodestøtten står litt fremoverlent slik at bakhodet vårt skal ligge inntil (noe du skulle ha justert hodestøtten i bilen din til å gjøre).
Materialvalget er det eneste som er riktig nå for tiden. Døde dyr er umoderne og gammeldags, men man får vel bilen med noe som ligner skinn dersom man på død og liv skal ha det.
Det passer sikkert for noen, men det er langt fra sportssetene som vi er vant til i dag. Vil tro at man bruker «innmaten» i skinnsetene til mat, så jeg ser ikke helt hva som er feil med ekte skinn.
De ser dessverre ut som enkleste setene fra en skrapa 1-serie. Har de falt for en id3 "billigst mulig"-strategi?
På flaggskipet iX er garantert ingenting gjort billigst mulig. Her handler det om vektsparing og miljøvennlige materialer. Setene i i3 ser enkle ut de også, men jaggu er de behaglige :+1:
iX får trolig 2-3 setevarianter. Standard, Komfort og Sport
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 19. november 2020, klokken 08:21
Døde dyr er umoderne og gammeldags, men man får vel bilen med noe som ligner skinn dersom man på død og liv skal ha det.
Skinnseter i biler kommer først og fremst fra storfe. Resten av dyret har vi allerede spist, så hvorfor ikke bruke skinnet til noe også?
Sitat fra: F1-gubben på tirsdag 24. november 2020, klokken 14:51
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 19. november 2020, klokken 08:21
Døde dyr er umoderne og gammeldags, men man får vel bilen med noe som ligner skinn dersom man på død og liv skal ha det.
Skinnseter i biler kommer først og fremst fra storfe. Resten av dyret har vi allerede spist, så hvorfor ikke bruke skinnet til noe også?
:+1: Helt enig. Så lenge det drives med storfe er skinnet en resurs som absolutt bør gjenbrukes. Dessuten har det overlegne egenskaper i forhold til mange alternative produkter.
Det er sjelden en bil ser jævlig ut både utenpå og inni, men iX klarer det! Setene var forferdelige. Ser ut som gamle sofabenker fra en amerikaner bare i brukt dongeri.
Valduz. Det blir nok flere alternativer :+1: :+1: likte de brun/røde best. Se de tre bildene.
I tillegg til skinn så er det vel alcantara microfibertekstil som er mest vanlig nå om dagen.
https://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/bmw-ix/2020/bmw-ix.html
Absolutt mye bedre! Men sitteputen er jeg fremdeles skeptisk til, litt i3 preg som noen sa, føler man sklir vel mye rundt i dem! Men vi får se:)
Flere bilder og morsom harselas på BilNorge.https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55230
Usikker på om prioriteringene til BMW er de rette: Savner frunk. Savner lengdejusterbart baksete. Savner 3-delt baksete. Den kjempestore bilen har litt underutviklet bagasjerom. Kunne de trukket nesa litt inn og laget noe større overheng bak?
(Skulle ønske iX40 hadde 85 kWh brutto, prisen ligger egentlig der.)
Håper ikke bilen representerer seg hver gang jeg skal gå ut i garasjen for å hente noe med mobilen i lomma :P
Det er vel akkurat det bilen vil gjøre,presentere seg selv for personen med nøkkelen i lommen. Den kan jo ikke vite formålet med ditt ærende rundt bilen. Slike "übersmarte" løsninger er nå blitt en greie. Mange inspirert av Tesla hvilket da gir dem en aura av high tech SpaceX mars expedition. Hvor irriterende det kan bli over tid når systemene tar feil snakker ingen høyt om. Men tro meg,for mye automasjon er ikke nødvendigvis udelt positivt. Jeg hadde slik smart ass styring av garasjeport basert på en mobils gps posisjon. Døren åpnet seg helt perfekt når jeg kom kjørende med mobilen i lomma. Problemet var bare at det var så mange andre ganger jeg nærmet meg garasjen og jeg ikke ville åpne garasjeporten. Løsning forkastet....
Enig. Kjenner at iX3 egentlig er en god kombinasjon av gammel og ny teknologi. Misliker sterkt fingeravtrykk på skjermer, så jeg håper i det minste at iX gir mulighet for å betjene de viktigste funksjonene uten touch.
Er jo bare å slå av den funksjonen så fort man har gått lei av den :+1:
Sitat fra: JorgenM på søndag 20. juni 2021, klokken 06:54
Er jo bare å slå av den funksjonen så fort man har gått lei av den :+1:
For egen del gikk det en halv dag med Model X før jeg slo av automatisk døråpning. Irriterende at den åpner seg hver gang jeg skal ut i garasjen, spesielt når jeg ikke kommer forbi bilen hvis døra er åpen.
Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juni 2021, klokken 03:27
Jeg hadde slik smart ass styring av garasjeport basert på en mobils gps posisjon. Døren åpnet seg helt perfekt når jeg kom kjørende med mobilen i lomma. Problemet var bare at det var så mange andre ganger jeg nærmet meg garasjen og jeg ikke ville åpne garasjeporten.
Da er den bare ikke smart nok. Hadde den og tatt hensyn til at du kom kjørende og bilen ikke var i garasjen så hadde nytteverdien vært der. Men akkurat denne funksjonen skulle vel heller vært i bilen (ref Tesla) i stedet for mobilen.
Sitat fra: Rosstopher på søndag 20. juni 2021, klokken 07:13
For egen del gikk det en halv dag med Model X før jeg slo av automatisk døråpning. Irriterende at den åpner seg hver gang jeg skal ut i garasjen, spesielt når jeg ikke kommer forbi bilen hvis døra er åpen.
Kommer vel mye an på hvordan bilen er parkert i garasjen. Selv hadde jeg det på hele tiden vi hadde bilen.
Sitat fra: daktari på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:16
Usikker på om prioriteringene til BMW er de rette: Savner frunk. Savner lengdejusterbart baksete. Savner 3-delt baksete. Den kjempestore bilen har litt underutviklet bagasjerom. Kunne de trukket nesa litt inn og laget noe større overheng bak?
(Skulle ønske iX40 hadde 85 kWh brutto, prisen ligger egentlig der.)
Enig i absolutt alt du skriver der. 50 mil hadde vært perfekt på iX40.
OT i forhold til interiør men...
Når de har to modeller, så må de differensiere med mer enn 10-12 mil.
425 km er jo helt på linje med e-tron 55 og EQC, og at de gjør det med mindre batteri er jo ikke negativt. Men det er vinteren med kulde og høydemeter som kan være utfordrende. Hvis bilen veier like mye, vil den bruke like mye for å øke den potensielle energien. Med lite batteri er det også mindre å gå på for å varme kupeen, men de vil nok effektivisere oppvarmingen en del med varmepumpe og isolasjon. Derfor er det kanskje en fordel å velge bort glasstak, og det kan jo uansett ikke åpnes.
Uansett tror jeg ikke de som har ca 20 mil til hytta på fjellet har noen grunn til å være bekymret. På ferieturer om sommeren må jo alle lade uansett, og da betyr forbruk mer enn batteristørrelse.
iX40 er forøvrig 145kg lettere enn iX50.
Sitat fra: JorgenM på søndag 20. juni 2021, klokken 17:07
iX40 er forøvrig 145kg lettere enn iX50.
Ja og derfor er det stor forskjell på stort batteri og stor bensintank på en fossilbil. Å frakte 145 kg bagasje 360 dager i året hvis man bare trenger det 5 dager virker ikke som noen smart ide. Med kort ladetid og god tilgjengelighet vil de færreste trenge så stort batteri som 105 kwh. Man har har jo bensinstasjon hjemme.. Jeg klarte meg helt fint med i3 med 300 km rekkevidde, så 400+ gir vel egenlig ingen praktisk begrensning. Kanskje litt synd iX40 ikke kommer med luftfjæring og bakhjulsstyring. Det står som opsjon i tekniske data. På den annen side er de mest kompliserte løsningene ikke så smarte når garantien har gått ut.