Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: geirci2 på Onsdag 18. November 2020, klokken 14:28

Tittel: Tesla v11
Skrevet av: geirci2Onsdag 18. November 2020, klokken 14:28
Julegave til Tesla-eiere?

https://electrek.co/2020/11/18/tesla-v11-software-update-elon-musk-teases-surprise-features-more/ (https://electrek.co/2020/11/18/tesla-v11-software-update-elon-musk-teases-surprise-features-more/)

Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: JorElOnsdag 18. November 2020, klokken 15:24
Tar i mot alt, bare man kan slå av det man ikke bruker. Det ble spurt om av/på for TACC, under comments, fra artikkelen/linken over. ;)
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: craOnsdag 18. November 2020, klokken 16:19
Tja, jeg så ingenting i den artikkelen som tyder på at det er vits i å stresse seg opp med å "åpne den pakken" før neste påske. Spesielt ikke hvis bilen din er fra før korona brøt løs og du ikke har FSD.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: kodaxOnsdag 18. November 2020, klokken 18:16
Hvilken videokonferanse-løsning kan man regne med at kanskje kan komme?
Og hva med oss som ikke har innvendig kamera, kobler vi til et i USB-porten?
Hadde vært digg i disse hjemmekontor-tider. Å sitte med PC-en på fanget eller på midtkonsollen hvis man sitter på andre-rad funger, men det er ikke optimalt i bilkontoret. (Har ikke testet å sitte på tredje-rad med nedslått andre-rad, kanskje det er ok, de nedslåtte setene blir jo litt som et stort "skrivebord. Problemet er at det blir så mørkt bak pga dårlig belysning og den idiotiske sotingen av vinduene.)
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: k1Onsdag 18. November 2020, klokken 18:36
Har et sterkt ønske om å få alt vi har fått servert så langt til å fungere 100%, FØR vi skal introduseres til en masse nytt...
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: kodaxOnsdag 18. November 2020, klokken 19:34
Har et sterkt ønske om å få alt vi har fått servert så langt til å fungere 100%, FØR vi skal introduseres til en masse nytt...
..boring ;)
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: FaxtOnsdag 18. November 2020, klokken 21:46
Hvis det hadde vært noe voldsomt de kom med, hadde de vel annonsert det litt større, for å selge flere biler før årsskiftet?
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: OhmPaPaOnsdag 18. November 2020, klokken 21:54
Hvis det hadde vært noe voldsomt de kom med, hadde de vel annonsert det litt større, for å selge flere biler før årsskiftet?

Det får ikke Tesla til. De selger allerede alle biler de klarer å lage.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: RosstopherOnsdag 18. November 2020, klokken 22:31
. Å sitte med PC-en på fanget eller på midtkonsollen hvis man sitter på andre-rad funger, men det er ikke optimalt i bilkontoret.

Jeg kjører videomøte fra telefonen. Det kommer sikkert an på størrelsen på telefonen, men min telefon balanseres i hvertfall fint i rattet. Kobler den til bilen med Bluetooth og styrer volum og mikrofon fra rattet.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: kodaxOnsdag 18. November 2020, klokken 22:59
. Å sitte med PC-en på fanget eller på midtkonsollen hvis man sitter på andre-rad funger, men det er ikke optimalt i bilkontoret.

Jeg kjører videomøte fra telefonen. Det kommer sikkert an på størrelsen på telefonen, men min telefon balanseres i hvertfall fint i rattet. Kobler den til bilen med Bluetooth og styrer volum og mikrofon fra rattet.
Det fungerer jo greit med ansikter, men dårlig hvis noen skal vise lysbilder/tekst, dele skjermen sin o.l.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: turfsurfTorsdag 19. November 2020, klokken 20:24
Har et sterkt ønske om å få alt vi har fått servert så langt til å fungere 100%, FØR vi skal introduseres til en masse nytt...
Da hadde det blitt veldig lenge før vi fikk noe nytt. Ingen software av noe kompleksitet er bugfri. Ingen andre produkter heller forsåvidt.

Skal man ha noe fart på utviklingen må man tenke roll-forward. Levere nye funksjonalitet med automatisert testing, blir det bugs så rull ut ny versjon.

Lange runder med spesifisering og testing og sjeldne releaser hører fortiden til.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: geearTorsdag 19. November 2020, klokken 21:12
Nei, men nå er vi der igjen at MCU1 nærmer seg like sirup som den var for 1,5 år siden. Har ikke begynt å hakke under avspilling av lyd enda, men det kommer vel. Det er ikke bare bugs, det er bare elendig.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: Stig-ArneTorsdag 19. November 2020, klokken 23:58
Nei, men nå er vi der igjen at MCU1 nærmer seg like sirup som den var for 1,5 år siden. Har ikke begynt å hakke under avspilling av lyd enda, men det kommer vel. Det er ikke bare bugs, det er bare elendig.
Er vel best å bare slutte å gi MCU1 noe nytt og heller optimalisere den med det som finnes pr.dags dato.
Er trossalt 7 år siden den kom ut på markedet.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: KlykkenFredag 20. November 2020, klokken 08:32
Nei, men nå er vi der igjen at MCU1 nærmer seg like sirup som den var for 1,5 år siden. Har ikke begynt å hakke under avspilling av lyd enda, men det kommer vel. Det er ikke bare bugs, det er bare elendig.
Er vel best å bare slutte å gi MCU1 noe nytt og heller optimalisere den med det som finnes pr.dags dato.
Er trossalt 7 år siden den kom ut på markedet.
Er 1,5år siden siste bil rullet ut med mcu1. Så det skjer nok ikke.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: Stig-ArneFredag 20. November 2020, klokken 08:36
Nei, men nå er vi der igjen at MCU1 nærmer seg like sirup som den var for 1,5 år siden. Har ikke begynt å hakke under avspilling av lyd enda, men det kommer vel. Det er ikke bare bugs, det er bare elendig.
Er vel best å bare slutte å gi MCU1 noe nytt og heller optimalisere den med det som finnes pr.dags dato.
Er trossalt 7 år siden den kom ut på markedet.
Er 1,5år siden siste bil rullet ut med mcu1. Så det skjer nok ikke.

MCU2 kom vel i Mars 2018, så er vel strengt tatt 2 1/2 år siden. Om de ikke hadde noen gamle deler de hev inn i etterkant da.

Men ponget er at hvor lenge skal man piske en død hest. MCU 1 har gammel HW. En gang må det ta slutt.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: TeslaModelXFredag 20. November 2020, klokken 08:42
Jeg for min del har ikke problemer med MCU2 (enda). Når det gjelder MCU1 så holder den ikke mål for alt av funksjonalitet som Tesla har pumpet ut de siste årene.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: MotorwattFredag 20. November 2020, klokken 08:45
Synes at delfunksjoner på MCU2 etterhvert begynner å bli treg også.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: VeggenFredag 20. November 2020, klokken 09:32
MCU1 burde stoppet på V8, kun bug og sikkerhetsfikser etter det.

Jeg er fremdeles på denne og det funker supert.
Den store ulempen er at app tilgangen ikke fungerer lenger.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: JorElFredag 20. November 2020, klokken 10:34
Synes at delfunksjoner på MCU2 etterhvert begynner å bli treg også.
Merker jeg venter en god del lenger når youtube skal starte. Men kanskje SW i v11 lages slik at dette fikses. Time will show.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: TeslaModelXſøndag 22. November 2020, klokken 09:36
Synes at delfunksjoner på MCU2 etterhvert begynner å bli treg også.
Merker jeg venter en god del lenger når youtube skal starte. Men kanskje SW i v11 lages slik at dette fikses. Time will show.

Frykter mer at ting vil gå tregere. Siden jeg venter ny bil i desember, kan alle være sikker på at MCU3 er rett rundt hjørne. Tipper dagen etter utleveringen.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: JorElſøndag 22. November 2020, klokken 15:05
He he, en optimist som er blitt skuffet litt for mange ganger ;D
Det som blir spennende med evt MCU3, er hva som skal til for å oppgradere fra MCU2 eller MCU1. Hvor fort det skjer, og hva pris Tesla skal ha.
Kom til å tenke på om Tesla setter inn en horisontal PC-skjerm, som 3ogY. Da kan det bli vanskeligere :-\
Men skjermen i SogX er fremdeles brillefin. Fungerer fint for meg i hvert fall, og jeg er en liten "AV-frik".
Mitt ønske er at Tesla blir den beste bilprodusenten, når det gjelder HWoppgraderinger. At de ønsker å imøtekomme en hver kunde som vil gjøre bilen enda bedre.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: Kim-ſøndag 29. November 2020, klokken 07:50
Hvordan er mcu2 mot model3 sin skjerm? Føler model3 er litt tregere i nettleseren
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: turfsurfſøndag 29. November 2020, klokken 09:45
Hvordan er mcu2 mot model3 sin skjerm? Føler model3 er litt tregere i nettleseren
TM3 er jo MCU2. Burde ha en lettere jobb enn i TMS/X siden den driver kun en skjerm der.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: skysurferOnsdag 02. Desember 2020, klokken 20:07
Har en våt drøm om at Tesla aktiverer V2G på model 3 i v11....
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: Kim-Onsdag 02. Desember 2020, klokken 20:52
Har en våt drøm om at Tesla aktiverer V2G på model 3 i v11....
Hvorfor?
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: MotorwattOnsdag 02. Desember 2020, klokken 21:04
Det lurer jeg også på.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: HKSOnsdag 02. Desember 2020, klokken 21:59
Det som blir spennende med evt MCU3, er hva som skal til for å oppgradere fra MCU2 eller MCU1. Hvor fort det skjer, og hva pris Tesla skal ha.
Hvis ryktene om dGPU i MCU3 stemmer så vil det neppe være mulig med oppgradering, på grunn av både strøm og kjøling.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: craTorsdag 03. Desember 2020, klokken 12:13
V2G tipper jeg skal bety Vehicle to Grid i denne sammenhengen, altså å kunne slite ut batteriet på å holde liv i kjøleskap og TV når strømmen er borte. :)
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: StorgTorsdag 03. Desember 2020, klokken 13:35
CCS støtter ikke V2G enda. Så de har vel ingen hast.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: AndreasRingdalTorsdag 03. Desember 2020, klokken 17:52
I følge denne artikkelen så skal den være basert på inveter i bilen og bruke type2 pluggen og ikke CCS.

https://thedriven.io/2020/05/20/teslas-switch-on-vehicle-to-grid-technology-is-big-news-for-clean-energy-shift/

Da mangler bare en boks fra Tibber eller tilsvarende der du gir strømselskapet mulighet til leie kapasitet i bilbatteriet ditt for holde strømnettet stabilt.

Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: sjokomelkTorsdag 03. Desember 2020, klokken 19:36
I følge denne artikkelen så skal den være basert på inveter i bilen og bruke type2 pluggen og ikke CCS.

https://thedriven.io/2020/05/20/teslas-switch-on-vehicle-to-grid-technology-is-big-news-for-clean-energy-shift/
Her har man tatt utgangspunkt i noe som var feil. Laderen i Model 3 kan ikke jobbe toveis. Når den personen som ble sitert her faktisk så skikkelig etter, så innså han at han hadde tatt feil. Er flere artikler om dette.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: TøddiVedderTorsdag 03. Desember 2020, klokken 19:48
Hadde aldri gjort dette uansett. Inn og ut med strøm hele hver gang man plugger i? Må jo være skadelig for batteriet
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: RuneWTorsdag 03. Desember 2020, klokken 20:53
Hadde aldri gjort dette uansett. Inn og ut med strøm hele hver gang man plugger i? Må jo være skadelig for batteriet

Kanskje man en gang i fremtiden finner opp batterier som tåler både strøm inn og strøm ut?
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: AndreasRingdalTorsdag 03. Desember 2020, klokken 21:35
For Tesla sin del så er det en gylden mulighet til å lage en distribuert utgave av megapacks som de bruker blandt annet i Australia.. 10 000 biler koblet til nettet der de har avtale om å hente ut 10 kw fra hver ved behov mot at de garanterer en viss gjenværende kvalitet på batteriet etter en bestemt periode.
De vil kunne tilby funksjonaliteten til megapack hvor som helst i verden der eneste infrastruktur de trenger er en wallcharger til hver Tesla.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: kneggTorsdag 03. Desember 2020, klokken 21:43
I følge denne artikkelen så skal den være basert på inveter i bilen og bruke type2 pluggen og ikke CCS.

https://thedriven.io/2020/05/20/teslas-switch-on-vehicle-to-grid-technology-is-big-news-for-clean-energy-shift/

Da mangler bare en boks fra Tibber eller tilsvarende der du gir strømselskapet mulighet til leie kapasitet i bilbatteriet ditt for holde strømnettet stabilt.

Jeg skal i alle fall få godt betalt av netteier før de skal bruke batteriet i bilen min som en del av infrastrukturen. Deretter må jo den gevinsten/besparelsen på regningen settes i fond så de kan hentes ut om ...5år? for å kjøpe nytt batteri.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: geearFredag 04. Desember 2020, klokken 00:19
For Tesla sin del så er det en gylden mulighet til å lage en distribuert utgave av megapacks som de bruker blandt annet i Australia.. 10 000 biler koblet til nettet der de har avtale om å hente ut 10 kw fra hver ved behov mot at de garanterer en viss gjenværende kvalitet på batteriet etter en bestemt periode.
De vil kunne tilby funksjonaliteten til megapack hvor som helst i verden der eneste infrastruktur de trenger er en wallcharger til hver Tesla.
Men de pakkene brukes vel for å stabilisere strømnettet ved bortfall av tilførsel, og det å fore inn igjen strøm på nettet medfører stor fare, og krever alvorlig god styring. Veldig utfordrende om en skal kunne gjøre det med 10000 biler rundt forbi. For eksempel så er det krav om at solcelleanlegg skal være sikret mot "øydrift", altså koble ut inverteren om nettspenningen faller bort, det går jo ikke om hensikten er motsatt.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: AndreasRingdalFredag 04. Desember 2020, klokken 01:09
Ved bortfall og om forbruk øker raskere enn det produksjonen klarer å holde tritt med. Brukes for å holde stabil frekvens i nettet.

Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: turfsurfFredag 04. Desember 2020, klokken 06:47
Hadde aldri gjort dette uansett. Inn og ut med strøm hele hver gang man plugger i? Må jo være skadelig for batteriet
Holder man SOC mellom 30 og 70% tåler batteriet usannsynlige mengder med ned og opplading.

Hvis alle biler etter hvert får dette vil bruken pr bil for nettbalansering blitt ganske liten.

For egen del hadde det vært genialt å kunne trekke strøm fra bilen ved strømbrudd, og holde makstrekket nede ved høye priser.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: o.b.lixFredag 04. Desember 2020, klokken 08:22
Etter infomøte på TOCN i går med videolink rett inn i Tesla, var de tydelig på at V2G ikke var aktuelt på bilene, for man risikerer at bilen er for tom hvis man plutselig skal ut å kjøre - og at Tesla Wall er da riktige produktet man skal bruke i stedet.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: MotorwattFredag 04. Desember 2020, klokken 08:32
Det kommer nok styringssystemer hvor man kan stille inn hvor mye strøm det minimum skal være igjen på batteriet etc. For min del har jeg hatt 4 strømbrudd på 5 år, og ingen har vart lenger enn maks 1 time. Bruddene har vært på dag/kveld, og aldri om natten når bilen min står tilkoblet nettet.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: kodaxFredag 04. Desember 2020, klokken 09:11
Drømmen er at det kommer solceller med så høy virkningsgrad/husbatterier med så lav pris at man kan koble seg helt av strømnettet. Da kunne bilens batteri blitt brukt som reservelager. Før den tid er det vanskelig å se at V2G vil være interessant for de fleste av forbrukerne i Norge.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: Christopher Neumann RuudFredag 04. Desember 2020, klokken 09:24
Tråden har gått fra Tesla V11 til Tesla V2G ser jeg.
Min personlige nytte med V2G er ved evt langvarig strømbrudd hvor man har reservekapasitet til det mest nødvendige. Så nødssituasjoner, ikke normaldrift. Burde være unødvendig å gå til anskaffelse av enda et batteri når man allerede har et. Ressurser og alt det der
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: jlanFredag 04. Desember 2020, klokken 10:57
Det aller mest nødvendige kan man jo allerede få strøm til med en 12V-220V Inverter koblet til 12V systemet. Jeg har bare prøvd å trekke rundt 30W for å lade campingvognen, så jeg vet ikke hvor mye last bilen aksepterer før det blir problemer, men det ser ut til at den innebygde 12V laderen (for Model X) er på 2500W. Det er i tilfelle viktig å koble minussiden til bilens jord og ikke til batteriets minuspol (på grunn av strømsensoren om sitter på batteriets minuspol).
https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-X-2015-2018-OEM-GEN-3-DC-DC-Converter-Assembly-Part-1060985-00-B/163755181621?epid=2164925017&hash=item262091c635:g:PBUAAOSw74ddFUp4
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: kodaxFredag 04. Desember 2020, klokken 12:54
Forresten; Jeg vil ikke ha husbatteri, jeg vil ha en tilhenger, campingvogn e.l. med batteri med V2G. Da kan man magasinere strøm til huset der til hverdags, hente strøm til huset fra andre ladere hvis det går tomt, samt ha mye strøm ekstra med seg når man kjører på tur.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: jlanFredag 04. Desember 2020, klokken 15:35
Denne?
https://www.dethleffs.no/newspresse/teaser-seiten/verdens-foerste-e-campingvogn/
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: tgmachineMandag 11. Januar 2021, klokken 10:37
Noen som har noen formening om når v11 egentlig kommer?

Det vi fikk i den forrige oppdateringen var vel bare en smakebit? Jeg savner det gamle UI. Jeg har ikke FSD og har heller ingen planer om det. Nå er alt blitt mindre. Hvem synes det var smart å gjøre batteriindikator grå??

Håper Elon lar oss endre på UI/UX snart...

-tgmachine
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: MotorwattMandag 11. Januar 2021, klokken 10:39
Har Tesla egentlig, offisielt eller uoffisielt, noen gang nevnt V11?
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: SteffinhoMandag 11. Januar 2021, klokken 15:22
Har Tesla egentlig, offisielt eller uoffisielt, noen gang nevnt V11?
Nevner de noe som helst egentlig? Bortsett fra Elon Musks twitterkonto. Han har ihvertfall svart på spørsmål angående V11. Kanskje også nevnt det i en eller flere tweet(s)?

Men ja, liker ikke den nye oppdateringen. Håper vi får mulighet til å justere litt selv snart.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: tgmachineOnsdag 13. Januar 2021, klokken 08:45
Når det er sakt kan jeg heller ikke huske å nevnt det konkret, men han nevnte vel i noe twitter. Men jeg tviler vel det kommer noe før i 2021.4. Det er jo et par uker til. På Teslafi snegler det seg fremover på 2020.30, så nesten hele flåten er på den versjonen nå.

Det jeg håper mest kommer nå, er muligheten å endre UI/UX. Alt annet er irrelevant for min del.

Hvorfor skal dem absolutt gjøre alt så j**** smått...

-tgmachine
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: kneggOnsdag 13. Januar 2021, klokken 09:24
Når det er sakt kan jeg heller ikke huske å nevnt det konkret, men han nevnte vel i noe twitter. Men jeg tviler vel det kommer noe før i 2021.4. Det er jo et par uker til. På Teslafi snegler det seg fremover på 2020.30, så nesten hele flåten er på den versjonen nå.

Det jeg håper mest kommer nå, er muligheten å endre UI/UX. Alt annet er irrelevant for min del.

Hvorfor skal dem absolutt gjøre alt så j**** smått...

-tgmachine
Enig.
Det .28/.30 er første oppdateringen jeg har utsatt. Venter helt til jeg kan bestemme fordeling av GUI. For en Model3 er det helt unødvendig med så stor seksjon til bilen, og så lite til kart.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: SteffinhoOnsdag 13. Januar 2021, klokken 10:37
Morsomt å se at rundt 15 % holder litt igjen på oppdatere. Jeg holdt også igjen en ukes tid og angrer faktisk på at jeg oppgraderte. Det å kunne endre UI er det jeg ønsker meg aller mest nå. Dette UIet som er nå er lagd for de som har og bruker FSD jevnlig. Så merkelig å tving folk over på det før de kom med noe UI valgmulighet.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: kodaxOnsdag 13. Januar 2021, klokken 12:27
Det var en artikkel som sa at gjennomsnittskjøperen av Tesla hadde mye lavere alder enn de fleste andre bilmerker, men det gjelder tydeligvis ikke gjennomsnittsalderen på elbil-forumet  :P
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: SteffinhoOnsdag 13. Januar 2021, klokken 13:14
Det var en artikkel som sa at gjennomsnittskjøperen av Tesla hadde mye lavere alder enn de fleste andre bilmerker, men det gjelder tydeligvis ikke gjennomsnittsalderen på elbil-forumet  :P
Jeg er i 20-årene... Jeg har en bachelorgrad innen IT, informasjonssystemer og webdesign, og ut ifra hva jeg lærte da jeg studerte så stemte mye ved forrige versjon av UI. Det som har kommet etterpå nå bryter mye ved det jeg lærte.

Ta et par kjappe eksempler. Kontrastene på D, N, R og P har blitt dårligere samt at batteriet har byttet farge til grå gjør at disse tingene er verre å se nå enn tidligere. Dette er bla uheldig da man ser på dette mens man kjører. En annen ting er at de har utvidet plassen til kjøreinformasjonen uten å faktisk bruke den skikkelig. Dette gjelder særlig oppe til høyre. De har også minsket skriften på hastigheten noe som heller ikke er veldig heldig.

I tillegg til at mange av brukerne er misfornøyd så tipper jeg heller ikke Trygg Trafikk er fan av en sånn utvikling som vi ser her.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: MotorwattOnsdag 13. Januar 2021, klokken 13:23
Vet ikke hvordan det ser ut på TM3, men på TMS er det også betydelig redusert. PNDR ser jeg ytterst sjelden på (regner liksom med at den står i D når jeg kjører... ;)). Batterisymbolet er fremdeles grønt. Men reduksjonen virker litt unødvendig også i disse modellene, og er spent på hva de skal bruke plassen til.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: MotorwattOnsdag 13. Januar 2021, klokken 13:55
Så igjennom tweets fra EM i år. Spesielt er det at av alle tweets fra 2. januar nevnes Tesla bare 2 ganger (en med snø på taket i Fremont, og en noe om Cybertruck). Ellers er det stort sett bare SpaceX, og det er vel heller uvanlig. Forøvrig kan jeg heller ikke finne at han noen gang har nevnt V11, men det er vel logisk at en større revisjon av UI vil få dette versjonsnummeret.

Ser også at han nok innser at det er myndighetene som kan stoppe almen glede av FSD: Tesla Full Self-Driving will work at a safety level well above that of the average driver this year, of that I am confident. Can’t speak for regulators though., og den kan bli tøff å forholde seg til. Kanskje spesielt I Europa.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: kodaxOnsdag 13. Januar 2021, klokken 16:51
...
Jeg er i 20-årene... Jeg har en bachelorgrad innen IT, informasjonssystemer og webdesign, og ut ifra hva jeg lærte da jeg studerte så stemte mye ved forrige versjon av UI. Det som har kommet etterpå nå bryter mye ved det jeg lærte....
Jaddajadda, det var ment som en spøk, rettet til de som har sagt at dette er et problem fordi de er kommet i en alder der de har begynt å se dårlig, (men det var vel kanskje i 2020.48-tråden). Jeg er forøvrig enig i at det er pussig å endre dette til noe som tilsynelatende er en dårligere løsning, og selv om jeg ikke bryr meg nevneverdig om det så er dere selvfølgelig i deres fulle rett til å diskutere dette :)
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: jlanOnsdag 13. Januar 2021, klokken 18:32
Greit nok at de "rydder plass" til FSD, men det går da fint an å redusere "luft" rundt de enkelte symbolene ganske mye så det kan brukes større font. Det ser ut som de bruker en ganske enkel grafikkeditor. En ser det også i menyene, hvor en noen ganger må scrolle ned, selv om det egentlig er god plass på skjermen. Hvis det er behov for å scrolle i en meny så er det også god kotyme å lage den slik at en ser toppen av teksten som er under nedre kant, slik at en blir oppmerksom på at det er noe der (typisk TM3- hvordan får jeg vekk den røde campingvognen?)
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: geearOnsdag 13. Januar 2021, klokken 18:52
Morsomt å se at rundt 15 % holder litt igjen på oppdatere. Jeg holdt også igjen en ukes tid og angrer faktisk på at jeg oppgraderte. Det å kunne endre UI er det jeg ønsker meg aller mest nå. Dette UIet som er nå er lagd for de som har og bruker FSD jevnlig. Så merkelig å tving folk over på det før de kom med noe UI valgmulighet.
Hvordan vet du at 15% holder igjen?
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: SteffinhoOnsdag 13. Januar 2021, klokken 23:22
Morsomt å se at rundt 15 % holder litt igjen på oppdatere. Jeg holdt også igjen en ukes tid og angrer faktisk på at jeg oppgraderte. Det å kunne endre UI er det jeg ønsker meg aller mest nå. Dette UIet som er nå er lagd for de som har og bruker FSD jevnlig. Så merkelig å tving folk over på det før de kom med noe UI valgmulighet.
Hvordan vet du at 15% holder igjen?
15 % som holder igjen/ikke gidder å oppdatere/ikke har hatt mulighet ennå. Det er 15 % som ikke er over på ny versjon nå, og jo lenger det går jo mer sannsynlig er at det holder igjen med vilje.

Noen som vet om bilen bare oppdaterer seg selv etter en gitt periode?
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: geearTorsdag 14. Januar 2021, klokken 07:29
Hvis det er Teslafi du henter tallene dine fra, så kan du på ingen måte anta at folk ikke har den siste fordi de bevisst holder igjen. Teslafi er bare en liten del av flåten, min X er en av de, og jeg venter ikke frivillig, men av en eller annen grunn får jeg ikke tilbud om denne softwaren. Får normalt oppdateringer tidlig, og bilen står alltid på wifi hjemme.

Biler uten wifi vil blå påtvunget ny software over 4G hvis det er sikkerhetskritisk.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: THETorsdag 14. Januar 2021, klokken 09:35
Min X fikk 48.12 i romjula, og ikke "tilbud" om å oppgradere til nyere SW etter det. Jeg kommer nok uansett til å utsette akkurat denne oppgraderingen så lenge som mulig når jeg får beskjed om at den kan lastes ned.
Tittel: Sv: Tesla v11
Skrevet av: VeselTorsdag 14. Januar 2021, klokken 09:52
Ta et par kjappe eksempler. Kontrastene på D, N, R og P har blitt dårligere samt at batteriet har byttet farge til grå gjør at disse tingene er verre å se nå enn tidligere. Dette er bla uheldig da man ser på dette mens man kjører. En annen ting er at de har utvidet plassen til kjøreinformasjonen uten å faktisk bruke den skikkelig. Dette gjelder særlig oppe til høyre. De har også minsket skriften på hastigheten noe som heller ikke er veldig heldig.

D-en (Drive-giret) har også blitt blått, så ved et raskt øyekast så ser den til forveksling lik ut fjernlys-symbolet. Hev meg på og ville skru av "fjernlyset" da jeg så det symbolet, men skrudde jo bare det på istedet. Gikk et par turer før jeg ble vant med det. Dessuten så tror jeg den allerede tynne energibaren (forbruk/regen) har blitt enda tynnere og mindre tydelig.

Dette er i grunn greit da, det blir man vant til. Liker for det meste det nye UI-et med all den nye kjørevisualiseringa. Med nyinstallert HW3 viser den både fartsskilt, stoppskilt, trafikklys, piler i veibanen, søppeldunker, brøytestikker og til og med syklistmerkene i sykkelfelta. Måtte le litt av det siste. Rett før vi kan droppe vinduet og kjøre på bare instrumentene nå... Det jeg ikke liker er i hovedsak at kartet har blitt så mye mindre.