Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX => Emne startet av: JorgenM på tirsdag 17. november 2020, klokken 07:31

Tittel: Vektredusksjon
Skrevet av: JorgenMtirsdag 17. november 2020, klokken 07:31
Passet ikke i noen av de andre topics så ble en egen :P

Det ser ut til at alt på iX er gjort med vektreduksjon i tankene, selvsagt med unntak av det gedigne batteriet. Desverre vet vi ikke vekten enda :-1:

Denne artikkelen nevner at iX plattformen er bygd kun for iX og aldri vil blibrukt på noen annen bil, akkurat som i3. Mye karbon og aluminium og grunnen til at panser ikke kan åpnes er også vektsparing.

https://www.bmwblog.com/2020/11/16/bmw-ix-bespoke-ev-architecture/

- For a size comparison, both the Audi e-tron and Mercedes-Benz EQC (both cars are EVs built on traditional architectures), the BMW iX has a longer wheelbase, more interior volume and less weight. So right from the jump, the iX has an advantage over its main German rivals.