Sitat fra: turfsurf på søndag 15. november 2020, klokken 09:55
Klart mange vil ha stasjonsvogn. Praktiske biler, og med mindre høyde burde man få lavere forbruk enn en SUV. Som burde gi lavere pris for tilsvarende rekkevidde.
Helst bør det komme stasjonsvogn i type allroad utgave med luftfjæring. Da får man en bil som ikke er unødvendig høy i hverdagen, men som kan forsere dårlige hytteveier.
Det jeg håper er at man benytter mulighetene elbiler gir, og tenke litt annerledes, utnytte mulighetene elbiler gir. Lange panser bør være historie f.eks.
Sitat fra: hemi på søndag 15. november 2020, klokken 23:00
Jeg drømmer om elektrisk SUV som kan erstatte cayenne' jeg har nå, og klare TR hemsedal i -20 + småkjøring der oppe 1 uke, uten angst.
Sitat fra: hemi på søndag 15. november 2020, klokken 23:00
Jeg drømmer om elektrisk SUV som kan erstatte cayenne' jeg har nå, og klare TR hemsedal i -20 + småkjøring der oppe 1 uke,
Sitat fra: Ferry på mandag 16. november 2020, klokken 00:11
Skal det være 20 minus hele veien, begge veier og hele uka? Tror du skal slite med å finne en tidsperiode som matcher. Oslo har vel ikke hatt 20 minus siden elbil kom i vanlig bruk.
Sitat fra: RJK på søndag 15. november 2020, klokken 23:34
Mulig, men jeg går ikke rundt og husker hvor folk sier de er fra eller holder til. Hadde det stått i signaturen din kunne man tatt det som utgangspunkt. ;)
Med utgangspunkt fra Oslo, så snakker man t/r ca 400 km, og så legger man til 100 km på diverse småkjøring. Kan du lade der oppe, så ville jeg sagt at alt som gir deg ihvertfall 350 km rekkevidde burde holde greit. Men om du altså nekter å lade før du kommer hjem igjen, så kan vi si rundt 650 km, pga lavere forbruk når du skal hjem igjen. Da tror jeg at jeg har gitt rikelig med tillegg for kjøreforhold og kulde.
Skal du absolutt ha takboks eller ski på takstativ, så må du legge til i snitt 15 % ekstra rekkevidde, og jeg har utelukket henger med flyttelass (ditt store "elbilproblem" om jeg har forstått grunnlag for å gå tilbake fossilt) og høyfartskjøring (20++ fra fartsgrensen).
Men altså, det er ladere i Hemsedal man kan prøve å få ladet på mens man handler siste rest på vei opp, eller på endel av denne småkjøringen der oppe. Dessuten, tipper de fleste har schuko-kontakt på veggen, så det må vel gå greit å definere som nødlading i en periode, til du har fått montert opp lovlig schuko-kontakt for elbillading, om det er din egen hytte. Med forbehold om at du ikke må parkere et sted unna hytta, der du ikke har lademuligheter.
Sitat fra: hemi på mandag 16. november 2020, klokken 00:28
Ikke alle har bilparkering utenfor hytteveggen, så lading utgår. Har ladet i hemsedal flere ganger med elbil da jeg har kjørt mye opp og ned nødvendigvis, det er tragisk, type 2 kontaktene fulle av snø og is, hurtigladere ut av drift,. Bruke masse tid på det er også alltid ett ork, samt man har jo ofte tilbud om en øl eller to i lunsjen, litt vin her og der osv, hurtiglading tar mindre tid ca alltid dessverre, men særs lite gøy populære datoer.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 11:58Det må bare være i forhold til sedan. Nå er det jo mye SUV som folk vil ha. En SUV er høyere og ofte like brå avslutning bak som på en stasjonsvogn. Tror nok stasjonsvogna kommer godt ut av det med tanke på luftmotstand i forhold til SUV.
Største ulempen med stasjonsvogn er som folk nevner aerodynamikk.
Sitat fra: vartli på torsdag 19. november 2020, klokken 12:51Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 11:58Det må bare være i forhold til sedan. Nå er det jo mye SUV som folk vil ha. En SUV er høyere og ofte like brå avslutning bak som på en stasjonsvogn. Tror nok stasjonsvogna kommer godt ut av det med tanke på luftmotstand i forhold til SUV.
Største ulempen med stasjonsvogn er som folk nevner aerodynamikk.
Selv om en SUV og en stasjonsvogn skulle ha samme Cv, vil stasjonsvognen ha mindre areal sett forfra og dermed mindre luftmotstand. SUV må altso ha lavere Cv for å komme ut likt på luftmotstand.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 13:43Jeg har mer enn en gang kjørt biler med skrånende bakluke delvis åpen for å få plass til store kasseformede kolli. Da har det slått meg at det burde være enkelt å lage en løsning hvor en også kunne få låst luke og tett rom i den stillingen, altså en kombinert kombi-kupé og stasjonsvogn (eller hva det nå heter i SUV verden).
...Ja, det jeg mener er at det er bedre å lage bilen lenger slik at en kan lage en form som skråner bakover, sånn at luften slipper lettere som på TMY (0,23 drag), enn å bruke kappsagen som de har gjort på e-niro (0,30 drag), Kona (0,32) og delvis på e-tron (0,28). ...
Sitat fra: jlan på søndag 22. november 2020, klokken 13:23Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 13:43Jeg har mer enn en gang kjørt biler med skrånende bakluke delvis åpen for å få plass til store kasseformede kolli. Da har det slått meg at det burde være enkelt å lage en løsning hvor en også kunne få låst luke og tett rom i den stillingen, altså en kombinert kombi-kupé og stasjonsvogn (eller hva det nå heter i SUV verden).
...Ja, det jeg mener er at det er bedre å lage bilen lenger slik at en kan lage en form som skråner bakover, sånn at luften slipper lettere som på TMY (0,23 drag), enn å bruke kappsagen som de har gjort på e-niro (0,30 drag), Kona (0,32) og delvis på e-tron (0,28). ...
Sitat fra: hemi på tirsdag 24. november 2020, klokken 03:41
Skivebom elektro. Men mulig du bryr deg vesentlig mindre om tid enn meg, det er under 20 mil tur, å legge inn 20-30 min til lading er % messig mye tid.
Sitat fra: hemi på tirsdag 24. november 2020, klokken 03:41Dette er et elbilforum. Du holder hele tiden på med å snakke ned elbil i forhold til fossil. Du om din meninger, men fordeler med fossilbiler synes jeg passer dårlig her. Det bør heller begynne å skrive i et fossilbilforum. Jeg er interessert i hvordan elbiler funker og kan brukes - ikke om fossilbiler kan trekke større henger og "lade" raskere. Det vet de fleste fra før.
Viljen til å forsvare sitt valg lever iaf i beste ånd her ;)
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:06
På den annen side - sitter en med hyppig brukt hytte uten strøm/lademuligheter og samtidig har behov for å dra store hengere over veldig lange avstander relativt ofte forstår jeg jo at fossil kan fremstå som det beste valget. Kan godt være jeg hadde vært der selv med et slikt behov.
Heldigvis har jeg hytte med strøm/lademuligheter, og tung henger drar jeg bare til hytta noen få ganger i året. Da slipper jeg å bli tvunget tilbake til fossilbil, som jeg synes er gammeldags og underlegen på flere områder.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. november 2020, klokken 14:16Selvfølgelig, alt har med vilje å gjøre. I det store å hele så er ikke hytte noe man trenger i det hele tatt.
Det har nok mye med vilje å gjøre.
SitatNAF mener at elbil fortsatt ikke passer for alle, blant annet fordi utvalget av elbiler ikke er godt nok. Tall fra EU viser at utvalget ikke tar seg virkelig opp før fra 2024 og utover, i følge Ryste.
Sitat fra: hemi på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:14
Jeg holder fast på påstanden min om at en V90/5 serie elektrisk stasjonsvogn med GOD rekkevidde vil selge bra. Samme vil en skikkelig suv gjøre.
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 24. november 2020, klokken 23:19
Utvalget av elbilmodeller skal visst virkelig begynne å ta av fra 2024, så da blir det nok færre som føler at de ikke finner noe som passer (ref. innlegg hemi). Sitat (https://motor.no/a/178286):SitatNAF mener at elbil fortsatt ikke passer for alle, blant annet fordi utvalget av elbiler ikke er godt nok. Tall fra EU viser at utvalget ikke tar seg virkelig opp før fra 2024 og utover, i følge Ryste.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml
Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. november 2020, klokken 10:44Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml
Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
Kjempefin oversikt, har bokmerket den.
En elektrisk Citroën C5 Aircross (https://www.dinside.no/motor/forste-ladbare-fra-citron/72818074) med noe hengervektkapasitet kan potensielt bli en bil uten kompromisser for min del. Det positive er at det kan komme noe fra PSA gruppen når eVMP "Electric Vehicle Modular Platform" lanseres i 2023. Og dagens PSA elbiler (e-2008 og venner) har fått mange mil på veien og dertil brukererfaringer.
Man kan nesten håpe på stasjonsvogner basert på eVMP med tanke på at det er så mange merker i PSA.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. november 2020, klokken 13:34Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. november 2020, klokken 10:44Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml
Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
Kjempefin oversikt, har bokmerket den.
En elektrisk Citroën C5 Aircross (https://www.dinside.no/motor/forste-ladbare-fra-citron/72818074) med noe hengervektkapasitet kan potensielt bli en bil uten kompromisser for min del. Det positive er at det kan komme noe fra PSA gruppen når eVMP "Electric Vehicle Modular Platform" lanseres i 2023. Og dagens PSA elbiler (e-2008 og venner) har fått mange mil på veien og dertil brukererfaringer.
Man kan nesten håpe på stasjonsvogner basert på eVMP med tanke på at det er så mange merker i PSA.
Dersom C5 skulle blitt aktuelt for meg og mine lange unger måtte de trukket frontruten litt lengre frem (siden de ikke trenger bensinmotor osv), og laget litt bedre beinplass....