Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Electric cars in Norway på søndag 15. november 2020, klokken 09:22

Avstemning
Spørsmål: Avstemning. Om stasjonsvogner elbil. Tror du Ola & Kari Nordmann vil ha elbil stasjonsvogner?
Alternativ 1: Ja, stasjonsvogn segmentet vil forsterke elbil suksessen stemmer: 37
Alternativ 2: Nei, alle vil ha SUV så  stasjonsvogn segmentet vil ikke forsterke elbil suksessen stemmer: 15
Alternativ 3: Jeg vet ikke hva jeg skal tro om hva stasjonsvogn segmentet for elbiler vil medføre stemmer: 1
Alternativ 4: Har ingen mening om elbil i det hele tatt! stemmer: 0
Alternativ 5: Ja, stasjonsvogn segmentet forsterker suksessen og det vil komme flere bilmerker med ST.V. stemmer: 8
Tittel: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 15. november 2020, klokken 09:22
Hva tenkes om elektriske stasjonsvogner?

Vil stasjonsvogn segmentet vil forsterke elbil suksessen?

La oss se litt langt inn frem i glasskulen, dvs om noen år frem fra nå.

Tror du Ola og Kari Nordmann vil ha elektriske stasjonsvogner i årene fremover?

Se bort fra at det nå bare er merket MG 5 som lanseres men tenk heller på at det er "segmentet stasjonsvogn", vi tenker på. Vil elektrisk stasjonsvogn fra også andre bilmerker bli en suksess i årene fremover? Vi legger til grunn at andre bilmerker vil lage stasjonsvogner seinere.

Legg til nye svaralternativer hvis du mener det må til eller skriv kommentar hva du vil ha inn - så legger jeg det inn.

Litt statistikk fra Finn.no:
Like manger stasjonsvogner (ca 11 tusen) som SUV og kombi på Finn.no til salgs nå og vi husker vel perioden rundt midten av 2000 tallet da "alle Kari og Ola Nordmann" skulle ha stasjonsvogn. Slik er det ikke nå. Vil det komme igjen?

Om MG5 - "stasjonsvogn, dette er det ingen andre bilprodusenter som kan levere" som det står.

Kopi og bilder og lenker fra to artikler om dette, begge skrevet av Rune Korsvoll.
---------------
https://www.raumnes.no/bil-og-motor/her-er-de-nye-elbilene-mange-nesbuer-sikler-etter/

Rune Korsvoll
Publisert: 14.11.2020 14:00
Sist oppdatert: 14:00

MG 5 – elektrisk stasjonsvogn
Fra null til 2.132 biler på ni måneder og en sjuendeplass på registreringsstatistikken, er det MG har opplevd i år takket være sin nye, billige, elektriske SUV. Neste år følger MG opp med en elektrisk stasjonsvogn. Dette er det ingen andre bilprodusenter som kan levere. 5, som modellen heter, er omtrent like stor som VW Golf stasjonsvogn, får en rekkevidde rundt 340 kilometer og har en motor på 160 hester. Nøyaktig når den kommer til Norge og hva den vil koste, vet vi ikke ennå. Vi tipper ned mot 200.000 kroner.


--------------
https://www.dinside.no/motor/de-nye-superbillige-elbilene/73032110

Rune Korsvoll
Publisert fredag 06. november 2020 - 11:18
Sist oppdatert mandag 09. november 2020 - 10:35

FØRSTE EL-STASJONSVOGN: MG 5 blir den første elektriske stasjonsvognen. Foreløpig er datoen for lansering i Norge ikke satt, men bilen er sterkt ønsket av den norske importøren. Foto: MG
- Folk er mindre skeptiske til helt nye bilmerker og modeller enn man tradisjonelt sett har vært i Norge. Veldig mange har valgt å kjøpe en ukjent elektrisk modell eller merke, sier adm. direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen og peker på den nye, kinesiske bilmodellen MG ZS.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: turfsurfsøndag 15. november 2020, klokken 09:55
Klart mange vil ha stasjonsvogn. Praktiske biler, og med mindre høyde burde man få lavere forbruk enn en SUV. Som burde gi lavere pris for tilsvarende rekkevidde.

Helst bør det komme stasjonsvogn i type allroad utgave med luftfjæring. Da får man en bil som ikke er unødvendig høy i hverdagen, men som kan forsere dårlige hytteveier.

Det jeg håper er at man benytter mulighetene elbiler gir, og tenke litt annerledes, utnytte mulighetene elbiler gir. Lange panser bør være historie f.eks.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: 02jansøndag 15. november 2020, klokken 12:07
Jeg er en av de som har ventet på en praktisk stasjonsvogn - med bakkeklaring , 4x4 og hengerfeste.
Slik som 80 tallets audi 100, eller 90 tallets audi a6, mb 3004matic, 2000 tallet audi a4 allroad, volvo xc70, outback, alltrack , allterrain o.l

Nå dukket skoda opp (om et år?), som jeg har bestilt usett og uprøvd  ( totalt ufornuftig), med kompromiss på at bilen sansynligvis er for kort og har for lav hengervekt , for at stasjonsvogn er et poeng for meg. Trenger min 180 cm lengde med bakseter nedfelt - slik det er for de vanlige stasjonsvogner nevt ovenfor.

Jeg er mest opptatt av praktisk nytte , SUV biler er totalt uintresant, liker å kunne bruke takstativ til diverse til frakt av ski, sykler, materialer etc. Samme med å kunne slenge ned bakseterygg for å kunne frakte det ene og andre i bilen ved behov. Bilen jeg har idag har alt dette.

Men trenden går mot mini og mellom suv, så tipper jeg også blir tvunget til å gå opp en etasje i bilseteverden, så ender nok opp med fullsize multikjøretøy som eletrisk ford f150, rivian , hummer cybertukk eller jeep gladiator.

Hadde de eksistert elektrisk golf alltrack , volvo v60CC eller audi a4 allroad hadde jeg muligens jenket noe av lengdekrav forutsatt hengervekt min 1500 og at bilparken ikke var fullstendig fylt opp med SUV.

Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 15. november 2020, klokken 12:49
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. november 2020, klokken 09:55
Klart mange vil ha stasjonsvogn. Praktiske biler, og med mindre høyde burde man få lavere forbruk enn en SUV. Som burde gi lavere pris for tilsvarende rekkevidde.

Helst bør det komme stasjonsvogn i type allroad utgave med luftfjæring. Da får man en bil som ikke er unødvendig høy i hverdagen, men som kan forsere dårlige hytteveier.

Det jeg håper er at man benytter mulighetene elbiler gir, og tenke litt annerledes, utnytte mulighetene elbiler gir. Lange panser bør være historie f.eks.

Ja, jeg er helt enig "Klart mange vil ha stasjonsvogn".
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: DeepFusøndag 15. november 2020, klokken 22:52
Ja takk, det MÅ snart være nok bælfeite kombier på markedet. Forhåpentligvis er Mg5 starten på at det endelig løsner.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: hemisøndag 15. november 2020, klokken 23:00
Jeg drømmer om elektrisk SUV som kan erstatte cayenne' jeg har nå, og klare TR hemsedal i -20 + småkjøring der oppe 1 uke, uten angst.

Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 15. november 2020, klokken 23:05
Hmmm... ser en liten utfordring der  8) :D
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: RJKsøndag 15. november 2020, klokken 23:17
Sitat fra: hemi på søndag 15. november 2020, klokken 23:00
Jeg drømmer om elektrisk SUV som kan erstatte cayenne' jeg har nå, og klare TR hemsedal i -20 + småkjøring der oppe 1 uke, uten angst.


Det er vel ingen problemer. Det er bare å definere snusted som er nært nok til at dette går greit.

Les: Du glemte å fortelle hvor du reiser til, eller fra som du sikkert tenkte på...


;)
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: hemisøndag 15. november 2020, klokken 23:18
90% av de i hemsedal kommer fra oslo eller bergen, så blir litt ett fett, jeg kommer dog fra oslo 
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: RJKsøndag 15. november 2020, klokken 23:34
Mulig, men jeg går ikke rundt og husker hvor folk sier de er fra eller holder til. Hadde det stått i signaturen din kunne man tatt det som utgangspunkt.  ;)


Med utgangspunkt fra Oslo, så snakker man t/r ca 400 km, og så legger man til 100 km på diverse småkjøring. Kan du lade der oppe, så ville jeg sagt at alt som gir deg ihvertfall 350 km rekkevidde burde holde greit. Men om du altså nekter å lade før du kommer hjem igjen, så kan vi si rundt 650 km, pga lavere forbruk når du skal hjem igjen. Da tror jeg at jeg har gitt rikelig med tillegg for kjøreforhold og kulde.


Skal du absolutt ha takboks eller ski på takstativ, så må du legge til i snitt 15 % ekstra rekkevidde, og jeg har utelukket henger med flyttelass (ditt store "elbilproblem" om jeg har forstått grunnlag for å gå tilbake fossilt) og høyfartskjøring (20++ fra fartsgrensen).


Men altså, det er ladere i Hemsedal man kan prøve å få ladet på mens man handler siste rest på vei opp, eller på endel av denne småkjøringen der oppe. Dessuten, tipper de fleste har schuko-kontakt på veggen, så det må vel gå greit å definere som nødlading i en periode, til du har fått montert opp lovlig schuko-kontakt for elbillading, om det er din egen hytte. Med forbehold om at du ikke må parkere et sted unna hytta, der du ikke har lademuligheter.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Ferrymandag 16. november 2020, klokken 00:11
Sitat fra: hemi på søndag 15. november 2020, klokken 23:00
Jeg drømmer om elektrisk SUV som kan erstatte cayenne' jeg har nå, og klare TR hemsedal i -20 + småkjøring der oppe 1 uke,

Skal det være 20 minus hele veien, begge veier og hele uka? Tror du skal slite med å finne en tidsperiode som matcher. Oslo har vel ikke hatt 20 minus siden elbil kom i vanlig bruk.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: hemimandag 16. november 2020, klokken 00:22
Sitat fra: Ferry på mandag 16. november 2020, klokken 00:11


Skal det være 20 minus hele veien, begge veier og hele uka? Tror du skal slite med å finne en tidsperiode som matcher. Oslo har vel ikke hatt 20 minus siden elbil kom i vanlig bruk.

om vi sier -5, kommer du noe nærmere i anbefalingen din?
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: hemimandag 16. november 2020, klokken 00:28
Sitat fra: RJK på søndag 15. november 2020, klokken 23:34
Mulig, men jeg går ikke rundt og husker hvor folk sier de er fra eller holder til. Hadde det stått i signaturen din kunne man tatt det som utgangspunkt.  ;)


Med utgangspunkt fra Oslo, så snakker man t/r ca 400 km, og så legger man til 100 km på diverse småkjøring. Kan du lade der oppe, så ville jeg sagt at alt som gir deg ihvertfall 350 km rekkevidde burde holde greit. Men om du altså nekter å lade før du kommer hjem igjen, så kan vi si rundt 650 km, pga lavere forbruk når du skal hjem igjen. Da tror jeg at jeg har gitt rikelig med tillegg for kjøreforhold og kulde.


Skal du absolutt ha takboks eller ski på takstativ, så må du legge til i snitt 15 % ekstra rekkevidde, og jeg har utelukket henger med flyttelass (ditt store "elbilproblem" om jeg har forstått grunnlag for å gå tilbake fossilt) og høyfartskjøring (20++ fra fartsgrensen).


Men altså, det er ladere i Hemsedal man kan prøve å få ladet på mens man handler siste rest på vei opp, eller på endel av denne småkjøringen der oppe. Dessuten, tipper de fleste har schuko-kontakt på veggen, så det må vel gå greit å definere som nødlading i en periode, til du har fått montert opp lovlig schuko-kontakt for elbillading, om det er din egen hytte. Med forbehold om at du ikke må parkere et sted unna hytta, der du ikke har lademuligheter.

Ikke alle har bilparkering utenfor hytteveggen, så lading utgår. Har ladet i hemsedal flere ganger med elbil da jeg har kjørt mye opp og ned nødvendigvis, det er tragisk, type 2 kontaktene fulle av snø og is, hurtigladere ut av drift,. Bruke masse tid på det er også alltid ett ork, samt man har jo ofte tilbud om en øl eller to i lunsjen, litt vin her og der osv,  hurtiglading tar mindre tid ca alltid dessverre, men særs lite gøy populære datoer.  Men det finnes jo ingen biler med de andre SUV egenskapene, så rekkevidden er jo bare ett av problemene i rekken.

Takboks er en greie på små sedaner, mens med Y feks kunne det ha gått litt bedre, ett evigvarende problem er da at skiene mine er 188-195, så å få de i coupe uten at de stikker ut og frem er og blir =)#"¤%)#%=. Igjen veldig deilig med SUV, da går det på flere av de, det gikk problemfritt på G wagen, og ymse amerikanske SUV jeg har hatt, og ca akkuratt på landcruiserne.

Min model 3 hadde snitt på 217 over 20k+ km sist jeg sjekket, litt lei av produsenter som juger på forbruk, skulle jo ha vært 135-150?  i teorien.   Jeg har vært nede i så lite som 10% gjenstående ved ankomst til hemsedal når det er kaldt.

Lusekjøre  under fartsgrensen og lage kø for å få fine forbrukstall er ikke ett alternativ, lite er så flaut som å lage kø fordi du må kjøre sakte for å komme frem i drittelbilen din fordi du har vært en gjerrig dust ved kjøp.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: RJKmandag 16. november 2020, klokken 01:40
Å holde fartsgrensen mer eller mindre, er da ikke å lusekjøre. Og holder du den farta som køen vanligvis holder, så skal du nok se at du kommer nærmere forventet rekkevidde enn det du sier du oppnår. De oppgir jo rekkevidde basert på snill kjøring, akkurat som med ice-biler.


At ice-biler sløser mer med energien, og at de kan fylles opp raskt, gjør at du stortsett bare merker det på lommeboka, og at man må fylle litt oftere. Med en elbil som bare har med seg en brøkdel av energien, og er så effektive ved vanlig kjøring på sommeren, så vil all ekstra forbruk gå direkte ut over lageret av energi, og derved direkte gå utover restbeholdningen av energi.



Da må man ta en valg om å sløse mindre, eller ta seg en pause med energipåfylling ekstra. Gol ser jo ut til å ha både Tesla Superlader, lynladere fra BKK, Grønn Kontakt og Ionity, så godt med lademuligheter der. Basert på din egen beskrivelse, så sitter ihvertfall jeg igjen med et inntrykk av at du liker å sløse med energien og muligens er den type "påsketurist" Politiet gjerne skulle hatt en prat med. Om det stemmer eller ikke, vet bare du, så ikke ta det som noen påstand fra min side.


Klart at det finnes steder man må parkere der lading ikke er aktuelt, foreløpig. Det er såklart et problem. Og jeg kjenner absolutt på følelsen av å heller ville pakke ut av bilen, få fyr på peisen og varme i hytta, få ordnet til mat og så satt seg ned og slappet av med et glass med noe godt i. Da frister det ikke å kjøre ned mot sentrum og hurtiglader, selv om man kanskje trenger en halvtime for å få godt med strøm på tanken. Igjen, enda en grunn til å heller ta en ekstra pause på vei opp til hytta. Alternativt ta en egen tur til sentrum for å lade, og heller kombinere det med praktiske gjøremål, som å handle på matbutikken f.eks.


Om du likevel skal ta bilen ned til sentrum, uansett om det er for lunsje eller annet, så skal man vel holde seg unna alkoholen, uansett om man kjører elbil eller icebil. Ellers kan man jo ikke kjøre tilbake igjen, lovlig. Klart, er det tiden da alle andre skal til sentrum med samme planer, ser jeg at lading kan bli et problem, men som nevnt, Gol er jo bare en svipptur unna. Og har du mye opplevelser med defekte ladere og igjenfrosne AC-ladere, så skjønner jeg at det gjør livet som elbilist mindre holdbart.


Men det er tross alt et valg man gjør når man velger elbil, man må tilpasse seg for å få dette til å gå opp, eller sørge for at bruken er slik at du faktisk klarer deg med elbil uten noe særlig tilpasning. Om slike turer er et praktisk problem, så spørs det om ikke hadde passet bedre med ice-bil for langtur, og så eventuelt en Leaf eller E-Up til jobbpendling.


PS! Dette var ikke forsøk på noe moralpreken. Bare et svar på hvordan man kan "adapt and survive", eller kjøre hardt på og gjøre problemene størst mulig. Ja, man vil helst at elbil skal fungere som en helt annen bil, men så lenge energimengden man klarer å frakte med seg per nå er så begrenset, så må man tilpasse bruken, eller vite at man har godt med energi i forhold til behovet.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: turfsurfmandag 16. november 2020, klokken 06:41
Det er vel så enkelt at hvis praktikalitet i hverdagen veier mere enn miljø og økonomi så velger man fossil.

Hva som er mere praktisk blir jo bestemt av den enkeltes behov og muligheter. Med lademulighet på hytta så hadde f.eks en av problemstillingene til hemi vært borte.

Lademulighetene på Hemsedal er foreløpig utrolig dårlig, og å kjøre ned til Gol for å lade blir bare latterlig.

Vi har derimot hytte på Stølsvidda med lademuligheter og stopper på Rema 1000 Gol med åtte hurtigladere på utsiden. For meg ville bare fossilbil blitt mere upraktisk.

Det denne diskusjonen viser er jo at det er ett godt stykke igjen før man får med alle over på elbil, og viser og ett behov for både større rekkevidde og bedre utbygd destinasjonslading.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: vinterdekkmandag 16. november 2020, klokken 08:29
Tilbake til tråden. Jeg tror ikke stasjonsvogn vil komme tilbake like fullt som tidligere, fordi elbiler på dedikerte plattformer vil kunne flytte førermiljøet/kabinen lengre fram. ID.4 synes å ha veldig god innvendig plass på sine snaue 4,6 meter. Elbil kan indirekte gi en renessanse til MPV/folkefraktere på grunn av smartere plassutnyttelse, selv om man velger å kalle modellene for SUV eller crossover.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: automatmandag 16. november 2020, klokken 09:36
Sitat fra: hemi på mandag 16. november 2020, klokken 00:28

Ikke alle har bilparkering utenfor hytteveggen, så lading utgår. Har ladet i hemsedal flere ganger med elbil da jeg har kjørt mye opp og ned nødvendigvis, det er tragisk, type 2 kontaktene fulle av snø og is, hurtigladere ut av drift,. Bruke masse tid på det er også alltid ett ork, samt man har jo ofte tilbud om en øl eller to i lunsjen, litt vin her og der osv,  hurtiglading tar mindre tid ca alltid dessverre, men særs lite gøy populære datoer. 

Nå må jo ikke ladestasjon henge på hytteveggen da. Det går an å installere en frittstående ladestolpe. Klart det koster en del mer, men har man råd til en Cayenne så bør man klare den investeringen.

Og hvis det absolutt ikke er mulig å få til noen ladeløsning på hytta, så bør man kanskje vurdere å selge den mens man ennå får noe for den. Og kjøpe noe annet.

Om 5 år, når ''alle'' har elbil, kommer en hytte uten lademulighet til å oppfattes som ukurrant. Folk kommer ikke til å gidde styret med hurtiglading. De vil ønske å lade på hytta.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: cramandag 16. november 2020, klokken 09:43
Gjelder avstemmingen for suksessen i Norge, eller tenkest det større? I Norge tror jeg nok mange gjerne vil ha stv, men det virker som høy stv (såkalt SUV) kanskje er i ferd med å ta litt over. Globalt sett tror jeg stv er et middels til stort "meh".
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: automatmandag 16. november 2020, klokken 09:56
Stasjonsvoger er jo ganske langt unna den aerodynamiske dråpeformen. Selv om noen modeller de senere årene er ganske lave og avrundede bak.

Elbiler er mer avhengig av god aerodynamikk enn fossilbiler. Det taler mot el-stasjonsvogner.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Rosstophermandag 16. november 2020, klokken 09:57
Tilbake til topic: Ja, jeg trur absolutt et godt utvalg av elektriske stasjonsvogner vil forsterke elbil-suksessen. Jeg trur ikke vi kommer tilbake til stasjonsvognens storhetstid. Veldig mange vil jo helst ha SUV nå, men et godt utvalg av elbiler i alle klasser vil jo uansett hjelpe, selv om bare et fåtall kjøper de.

Jeg fikk ikke stemt i avstemingen siden det ikke fantes et alternativ for "Nei, Ola Nordmann vil ikke ha stasjonsvogn, men jeg trur likevel stasjonsvogn-segmentet vil forsterke elbil-suksessen".
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Thomas Parslimandag 16. november 2020, klokken 10:12
Vi har stort sett kjøpt stasjonsvogner siste 16 årene, fordi vi trenger plassen.

Hvis det fantes en stor stasjonsvogn på markedet med både plass og rekkevidde ville vi neppe kjøpt Model X.

I tillegg er vi veldig glade for flere enn 5 seter, siden vi ofte har med andres barn til trening - eller besteforeldre når vi er på besøk.

ID.6 kommer til å selge som hakka møkk i Norge.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: jlantirsdag 17. november 2020, klokken 17:05
Det virker som mange velger SUV fordi de er lettere å komme seg inn og ut av. Det blir jo da mye ekstra  luft å dytte vekk bare for denne fordelen. Dessuten blir evt. takboks vanskeligere tilgjengelig. Så løsningen bør være en kjapp høyderegulering, motsatt av "kneling" som endel busser har. Og så trenger man kanskje det samme for sofaen hjemme?
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: hemitirsdag 17. november 2020, klokken 17:21
Veeeeldig skyldig for å like høyden, skal sies at jeg er vel av høyeste % av befolkning, så ting på tak går bra ;)

På kulere suvene kan du heve og senke, også med knapp i bagasjerom!
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: bmw2002tirsdag 17. november 2020, klokken 19:35
Virker som folk flest vil ha SUV. Men selv hadde jeg gjerne tatt en 5 serie touring.

Nedgangen til stasjonsvogner startet før alle skulle ha elbil.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: arthuronsdag 18. november 2020, klokken 11:03
https://www.tu.no/artikler/volkswagen-letter-pa-sloret-elektrisk-stasjonsvogn-med-700-kilometer-rekkevidde-kommer-i-2023/502848
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 18. november 2020, klokken 23:11
Arthur :+1: takker. Jeg likte den stasjonsvognen.

Herlig spec :+1:

Kopi: Rekkevidden skal være på 700 kilometer, blant annet på grunn av særlig god aerodynamikk.

Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Bjoristorsdag 19. november 2020, klokken 09:48
En av ulempene med SUV er at bagasjerommet blir kort. Skal enga med barnevogn så er ofte en Stv bedre så jeg har tro på at Stv har ett stort potensialet i Norge fortsatt selv om svært mange med SUV har hatt Stv eller flerbruksbiler før.

Uansett tror jeg pris blir viktigst, er en Stv priset likt med SUV i samme størrelse så går det ikke, men MG5 til litt over 200 kNOK høres ut som ett kupp
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: 1317142119torsdag 19. november 2020, klokken 11:08
Jeg har svart nei på spørsmålet, men jeg er usikker på hva som blir fasit. Ola Nordmann vet ikke engang selv hva han vil ha.

* Tradisjonelt var vi opptatt av minst mulig motor
* Tradisjonelt var det viktig med mest mulig utstyr og luksus i den allerede underpresterende motoren
* Tradisjonelt har vi hatt en unaturlig og på grensen til pervers elsk for stasjonsvogner sammenlignet med resten av vesten

Men, tidene har endret seg fort og brutalt siden elbilene kom på markedet for alvor:

* Ingen elbiler utenom Tesla har bra nok akselerasjon. Alt annet blir hånet for å være for tregt.
* Luksus og byggekvalitet har blitt mindre viktig, så vi løper i stedet ned dørene til bilprodusentene for å kjøpe amerikanske og asiatiske biler fra helt nye bilprodusenter med dertil manglende kunnskap om hva luksus og byggekvalitet er
* Sedan, noe som var utenkelig å kjøpe for annet enn Hans Majestet, innvandrere og drosjesjåfører i gamledager, er nå helt perfekt som familiebil så lenge den er elektrisk.

Ergo: kommer en elektrisk stasjonsvogn til å bli en game changer i Norge? Ikke godt å si. Men SUV var populært også før elbilene kom på markedet, så der er vi fjellgeiter i det minste litt på samme linje som våre europeiske naboer (også med elbilene).
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 19. november 2020, klokken 11:58
Største ulempen med stasjonsvogn er som folk nevner aerodynamikk. Og hvis bilfirmaene løfter opp rumpa i stedet for å skråne taket så får en jo ikke mer plass...blir bare høyere gulv...Ser at de sier at Space Vizzion får bare 20.7 cubic feet bagasjeplass (som er 586 liter). Men er jo ikke sikkert at den blir sånn. Ser på bildet at gulvet er utrolig høyt. Vet ikke hvor stor plass det er under gulvet. Fordelen med Tesla'er er at de utnytter rommet under bagasjegulvet perfekt, sånn at du får over 800 liters bagasjerom på en Model S f.eks.

Tesla Model Y ser og ut til å ha masse plass, og gjør jo veldig mye av det en stasjonsvogn gjorde før, selv om den "bare" er 4,75m lang, pga kort panser. Min drømmestasjonsvogn ville vært en Tesla Model Y som var gjort 26,5cm lenger (i bagasjerommet), 95kWh batteri, like smal, litt bedre lydisolering og litt mer påkostede støtdempere...gjerne senket et par centimeter / luftfjører.

https://www.youtube.com/watch?v=5vXlAntxxDA
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: vartlitorsdag 19. november 2020, klokken 12:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 11:58
Største ulempen med stasjonsvogn er som folk nevner aerodynamikk.
Det må bare være i forhold til sedan. Nå er det jo mye SUV som folk vil ha. En SUV er høyere og ofte like brå avslutning bak som på en stasjonsvogn. Tror nok stasjonsvogna kommer godt ut av det med tanke på luftmotstand i forhold til SUV.

Selv om en SUV og en stasjonsvogn skulle ha samme Cv, vil stasjonsvognen ha mindre areal sett forfra og dermed mindre luftmotstand. SUV må altso ha lavere Cv for å komme ut likt på luftmotstand.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 19. november 2020, klokken 13:43
Sitat fra: vartli på torsdag 19. november 2020, klokken 12:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 11:58
Største ulempen med stasjonsvogn er som folk nevner aerodynamikk.
Det må bare være i forhold til sedan. Nå er det jo mye SUV som folk vil ha. En SUV er høyere og ofte like brå avslutning bak som på en stasjonsvogn. Tror nok stasjonsvogna kommer godt ut av det med tanke på luftmotstand i forhold til SUV.

Selv om en SUV og en stasjonsvogn skulle ha samme Cv, vil stasjonsvognen ha mindre areal sett forfra og dermed mindre luftmotstand. SUV må altso ha lavere Cv for å komme ut likt på luftmotstand.

Ja, det jeg mener er at det er bedre å lage bilen lenger slik at en kan lage en form som skråner bakover, sånn at luften slipper lettere som på TMY (0,23 drag), enn å bruke kappsagen som de har gjort på e-niro (0,30 drag), Kona (0,32) og delvis på e-tron (0,28). Men det må jo multipliseres med arealet i motstandsregningen, men litt av poenget mitt er at dersom du lager bilen lenger med skrånende bak så vil du få plass til mer ting inni bagasjerommet, ha samme areal, og ha mindre drag-koeffisient. Da ser det ikke ut som en ekte stasjonsvogn lenger, men du får plass til barnevognene for det, hvis luken er festet høyt oppe bak, som på TMY...som bare mangler noen cm i lengden...selv om bagasjerommet er 108cm frem til baksetet, og 200cm frem til fremsetene når baksetet er lagt ned. Så det virker jo som det er en slags stasjonsvogn...når platen i gulvet er tatt vekk...
På den annen side blir jo batterier billigere for hvert år, og når VW Space Vizzion kommer så koster det gjerne ikke så mye rekkevidde å ha en kul bil...kan bare kompenseres med litt større batteri. Får håpe den ikke blir seende ut som en Faraday... :

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-interior-trunk-trunk-well-frunk-and-other-measurements

https://cleantechnica.com/2019/03/24/why-its-okay-that-the-tesla-model-y-kinda-looks-like-a-sedan/
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: jlansøndag 22. november 2020, klokken 13:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 13:43
...Ja, det jeg mener er at det er bedre å lage bilen lenger slik at en kan lage en form som skråner bakover, sånn at luften slipper lettere som på TMY (0,23 drag), enn å bruke kappsagen som de har gjort på e-niro (0,30 drag), Kona (0,32) og delvis på e-tron (0,28). ...
Jeg har mer enn en gang kjørt biler med skrånende bakluke delvis åpen for å få plass til store kasseformede kolli. Da har det slått meg at det burde være enkelt å lage en løsning hvor en også kunne få låst luke og tett rom i den stillingen, altså en kombinert kombi-kupé og stasjonsvogn (eller hva det nå heter i SUV verden).
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: RJKsøndag 22. november 2020, klokken 14:47
Sitat fra: jlan på søndag 22. november 2020, klokken 13:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 13:43
...Ja, det jeg mener er at det er bedre å lage bilen lenger slik at en kan lage en form som skråner bakover, sånn at luften slipper lettere som på TMY (0,23 drag), enn å bruke kappsagen som de har gjort på e-niro (0,30 drag), Kona (0,32) og delvis på e-tron (0,28). ...
Jeg har mer enn en gang kjørt biler med skrånende bakluke delvis åpen for å få plass til store kasseformede kolli. Da har det slått meg at det burde være enkelt å lage en løsning hvor en også kunne få låst luke og tett rom i den stillingen, altså en kombinert kombi-kupé og stasjonsvogn (eller hva det nå heter i SUV verden).

Kan tenke meg et populært produkt ville vært en justerbar stang som kan låses på en valgfri lengde, og som festes i lås til luka og lås i døra. Ofte er ikke det man transporterer så veldig bredt, slik at det fint passer på halve bredden.

Et annet produkt kunne være festet tilsvarende, men kunne vært fast lengde, men kurvet og brettes ut som en bok, slik at døren festes i åpen stilling, og hele rommets bredde og høyde tilgjengelig for utstikkende last.

Problemet i begge tilfeller, er der lys og skilt sitter i døra, og derved ikke blir synlig for bilister bak. Nå er det jo krise om man foretar en slik tur der Politiet observerer og finner at det er trafikkfarlig. Unntak synes jo å ikke eksistere lengre, selv om lasten er sikret forsvarlig

En lys og skiltplate beregnet for tilhengerfestet kan brukes av de med tilhengerkrok, men da kan man like greit leie/låne seg en henger for transportoppdraget. De som mangler krok, har derfor et større problem.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: jlansøndag 22. november 2020, klokken 15:27
Det kunne jo vært løst noe slik som dette (+ et vindu som ble felt ned i lemmen, og to trekanter for sidene):
(https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5a58dfd8d74cff07a03d35a8/1534445142258-DJNQVZBS2D8EVCI5G8LU/ke17ZwdGBToddI8pDm48kLkXF2pIyv_F2eUT9F60jBl7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z4YTzHvnKhyp6Da-NYroOW3ZGjoBKy3azqku80C789l0iyqMbMesKd95J-X4EagrgU9L3Sa3U8cogeb0tjXbfawd0urKshkc5MgdBeJmALQKw/AeroX_IMG_1565.jpg)
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: RJKsøndag 22. november 2020, klokken 16:16
Der klarer du deg muligens bare med å felle ned lemmen...


Alternativt kunne du tatt av "skapet.


Men tenkte på en slik løsning med justerbart vinkel for bagasjeluken som festes på sidene, men innså at det var for mange løsninger på dette og forskjellige størrelser, til at man kunne funnet en mer universal løsning. Slo det derfor fra meg.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: lightscribemandag 23. november 2020, klokken 19:46
BMW har denne løsningen:
https://www.carscoops.com/2019/07/did-you-know-the-bmw-3-series-tourings-rear-window-can-be-opened/
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: RJKmandag 23. november 2020, klokken 20:14
Den løsningen fungerer på lette, men lange ting, som heller ikke er for brede og/eller dype. Blir dog problematisk med tyngre pakker eller et kjøleskap f.eks..
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: hemimandag 23. november 2020, klokken 20:27
stemmer! åpne vindu løsningen husker jeg at jeg hadde på min gamle 530D stasjonsvogn! ikke tenkt på at den var nyttig
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: elektrotirsdag 24. november 2020, klokken 01:28
Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan lade en på vei opp til Hemsedal og ev. litt på vei ned igjen, hvis man ikke kan parkere i nærheten av en stikkontakt eller får ladet på annen måte under oppholdet. Tror det handler om motvilje, tett opp mot trolling.

En e-tron f.eks. kan fint erstatte en Cayenne til denne bruken og trenger ca. 30 min lading på Gol for å ankomme Hemsedal med 85% batteri, selv i usannsynlige -20 grader hele veien fra Oslo med skiboks 10% over fartsgrensen i GPS gjennomsnitt. Nok til mye småkjøring- og til å komme tilbake til Gol. https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=4e0a79c8-2795-4275-923b-1e63f16ed540
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: hemitirsdag 24. november 2020, klokken 03:41
Skivebom elektro. Men mulig du bryr deg vesentlig mindre om tid enn meg, det er under 20 mil tur, å legge inn 20-30 min til lading  er  % messig  mye tid.


E-tron er og blir en tullesuv for meg/min bruk. Før endelig spec kom var jeg supergira, hadde sett reklamene med bilhengere, store hengere og at den kunne brukes som en vanlig suv! langt gikk den også, "mer enn 500km" husker jeg. Noen som har opplevd det? mer enn 500 biten?

Med E-tron må jo kjøpe en egen bil da bare for å få flyttet båthengern noen ganger i året, ikke tar den vanlige  boggi varehengern engang om den har last, eller bilhenger. Men tar vel vannscooterhenger, selv med bremser!, dog fort ikke om du har dobbelt hengern.   Forstår heller ikke  ikke hvordan den kan veie 2.7-2.8? tonn, og ta så liten henger. Men de oppdaget vel problemer med noe, siden de gikk tilbake på det. Ironisk siden absolutt alle, selv av de mindre(x5 og lignende) fossil/hybrid SUV'ene tar 3500kg, og veier 4-500kg mindre i egenvekt.

Mtp på at jeg synes model 3 på langtur var PITA, og kun brukte den 2 ganger som forsøk TR køben, ser jeg ikke for meg at e-tron hadde vært mye bedre?

Dobler du WLTP rekkevidden, hever hengervekt til 3500, gjør bilen litt større, gjerne også litt bedre interiør, da snakker vi og jeg kjøper på dagen. Basicly Q7 elektrisk. Kjørte Q7 med henger i mange år, funka knall. Også på turer var det alltid plass til tingene du ville ha med deg.

Jeg kjenner nå kun én som har e-tron 55, alle andre har solgt, skal sies at av veldig mange som hadde reservasjon, tok relativt få ut sin 55, og overaskende mange er over på fossil bil igjen, skal sies han ene dytta en sånn EQC på kona for miljøalibi. Andelen elbiler i nærmeste omgangskrets er faktisk ned drastisk i 2020. De få elbilene som lever nå  er stortsett feks en i3 til kona/ungene/ta møter i byen.

Jeg er lei av kompromiss tullet med elbil, og venter på at noen kommer med en ordentlig bil vi kan kjøpe fordi den faktisk utkonkurrerer sin fossile motpart. Tror første produsenten som lager en skikkelig elsuv kommer til å selge bra, selv om den koster godt over 1. tenker det samme om de som lager en skikkelig god stasjonsvogn, noe som konkurrer med 5 serie og V90

Hører du sier abetterouteplaner sier ditt og datt, jeg har opplevd å måtte lade på vei til ustaoset! Vi manglet faktisk 2-3% på model 3 performance når vi var fremme og regnet på det (ladet på gol), og det er jo bare rett over 20 mil dit!, men været og temp var ikke på vår side.  Hey, ikke jeg som kjørte engang den turen, var kompis sin bil, så kan ikke si det var kjøringen min heller.

Viljen til å forsvare sitt valg lever iaf i beste ånd her ;)

Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Ferrytirsdag 24. november 2020, klokken 08:38
Sitat fra: hemi på tirsdag 24. november 2020, klokken 03:41
Skivebom elektro. Men mulig du bryr deg vesentlig mindre om tid enn meg, det er under 20 mil tur, å legge inn 20-30 min til lading  er  % messig  mye tid.

Du kan umulig bry deg mye om tid når du har hytte så langt unna som Hemsedal. Eller har hytte i det hele tatt, for den del. Hva er galt med Norefjell eller Vikerfjell f.eks?
Det er nå fremdeles kjøretid som er hovedproblemet. Ikke ladetid.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: DagfinnNtirsdag 24. november 2020, klokken 11:18
Sitat fra: hemi på tirsdag 24. november 2020, klokken 03:41
Viljen til å forsvare sitt valg lever iaf i beste ånd her ;)
Dette er et elbilforum. Du holder hele tiden på med å snakke ned elbil i forhold til fossil. Du om din meninger, men fordeler med fossilbiler synes jeg passer dårlig her. Det bør heller begynne å skrive i et fossilbilforum. Jeg er interessert i hvordan elbiler funker og kan brukes - ikke om fossilbiler kan trekke større henger og "lade" raskere. Det vet de fleste fra før.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 24. november 2020, klokken 12:06
På den ene siden er jeg helt enig i at det å legge opp til å måtte lade hver fredag på vei til hytta (om en bruker den ofte) er uheldig i makroperspektiv. I mikroperspektiv er det opp til hver og en om en synes at det er OK å måtte være avhengig av lading.

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men som en hyppig hyttebruker hele året er det uaktuelt å velge en bil som må lades når bilturen bare er rett i overkant av 2 timer (2:19 hjem fra hytta nå sist uten å kjøre spesielt fort, og bedre skal det bli når 4 felt åpner fra Moelv til Hafjell).
Jeg må rett og slett ha minst 75-80kWh netto for at det skal fungere komfortabelt hele året i passende bil. 

Ladeaktørene har også påpekt at de ikke vil bygge ut for at alle skal kunne lade fredag ettermiddag.

På den annen side - sitter en med hyppig brukt hytte uten strøm/lademuligheter og samtidig har behov for å dra store hengere over veldig lange avstander relativt ofte forstår jeg jo at fossil kan fremstå som det beste valget. Kan godt være jeg hadde vært der selv med et slikt behov.
Heldigvis har jeg hytte med strøm/lademuligheter, og tung henger drar jeg bare til hytta noen få ganger i året. Da slipper jeg å bli tvunget tilbake til fossilbil, som jeg synes er gammeldags og underlegen på flere områder.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 24. november 2020, klokken 14:16
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:06
På den annen side - sitter en med hyppig brukt hytte uten strøm/lademuligheter og samtidig har behov for å dra store hengere over veldig lange avstander relativt ofte forstår jeg jo at fossil kan fremstå som det beste valget. Kan godt være jeg hadde vært der selv med et slikt behov.
Heldigvis har jeg hytte med strøm/lademuligheter, og tung henger drar jeg bare til hytta noen få ganger i året. Da slipper jeg å bli tvunget tilbake til fossilbil, som jeg synes er gammeldags og underlegen på flere områder.

Det har nok mye med vilje å gjøre. Vi har nettopp denne kombinasjonen, hytte uten innlagt strøm og behov for å trekke tung henger (opptil 2,2 tonn til tider) dit hyppig. 283km og 800 høydemeter.

Vi klarer oss flott med en X75D og har aldri opplevd ladingen underveis som en ulempe. Vi lader mens vi spiser eller handler, og det er til og med nesten utelukkende på 50kW hurtigladere.
Tittel: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: turfsurftirsdag 24. november 2020, klokken 14:51
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. november 2020, klokken 14:16
Det har nok mye med vilje å gjøre.
Selvfølgelig, alt har med vilje å gjøre. I det store å hele så er ikke hytte noe man trenger i det hele tatt.

Men så er det nå en gang slik at vi alle har forskjellige muligheter og øsnker i.f.h.t. hva vi vil bruke tiden vår på. Det hemi godt illustrerer er at det er ett stykke til elbiler dekker behovet til alle.

Jeg er forøvrig helt enig i at det fint kunne vært dobbelt så stor batterikapasitet / rekkevidde på de store elsuvene, i tillegg til større hengervekt. T.om. vår 2012 Touareg kunne trekke 3,5T og kjøre 70 mil+. Spesielt med henger vil jeg si rekkevidde er viktig, siden det ofte er styrete å lade med henger.

Kanskje CT performance vil dekke behovene til hemi...
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: hemitirsdag 24. november 2020, klokken 15:14
Jeg har lagt av en hel tusenlapp til en CT tri motor iaf, spent på rivian også, men tipper det er fort 2 år før vi ser noe rulle på veien. Spent på om amerikanske bilprodusentene kaster seg rundt og faktisk begynner levere, tror europeiske også da vil gjøre det.

Jeg holder fast på påstanden min om at en V90/5 serie elektrisk stasjonsvogn med GOD rekkevidde vil selge bra. Samme vil en skikkelig suv gjøre.

Jeg har vel 150-200.000 ish med elektriske km bak meg, så føler jeg har forsøkt iaf. Teknologien og drivlinjen har jo uten tvil kommet for å bli, men føler vi ligger litt mellom alfa og beta i modenhet.



Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: vinterdekktirsdag 24. november 2020, klokken 23:19
Utvalget av elbilmodeller skal visst virkelig begynne å ta av fra 2024, så da blir det nok færre som føler at de ikke finner noe som passer (ref. innlegg hemi). Sitat (https://motor.no/a/178286):

SitatNAF mener at elbil fortsatt ikke passer for alle, blant annet fordi utvalget av elbiler ikke er godt nok. Tall fra EU viser at utvalget ikke tar seg virkelig opp før fra 2024 og utover, i følge Ryste.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: THEonsdag 25. november 2020, klokken 08:00
Sitat fra: hemi på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:14
Jeg holder fast på påstanden min om at en V90/5 serie elektrisk stasjonsvogn med GOD rekkevidde vil selge bra. Samme vil en skikkelig suv gjøre.

I Norge har Skoda hatt mye av stasjonsvognmarkedet de siste årene med Octavia og Superb. En e-Octavia med min. 1600 kg tilhengervekt og 600+ km WLTP rekkevidde ville nok vært prototypen på en "Norgesbil". Dessverre ser det ut til at elektriske stasjonsvogner ikke er prioritert, tilhengervekt er på de fleste elbiler en vits og 600 km rekkevidde koster skjorta. Skoda har jo også tradisjonelt vært en litt rimeligere bil, i alle fall grunnversjonene. For Enyaq er det jo ingenting å spare sammenlignet med ID.4, og det viser vel at det fremdeles er det elbiltekniske som koster, og som gjør en "billigbil" og en "premiumbil" tilnærmet like i pris gitt samme egenskaper på rekkevidde og ladeeffekt. Først når priser på batteri, kraftelektronikk og andre kjernekomponenter til elbil blir rimeligere så vil det være mulig å lage rimelige elbiler med god nok rekkevidde og ladeeffekt. Dette mener jeg også er et godt argument for å beholde kjøpsforeldene med mva. fritak for elbiler noen år til. De som trenger tilhengervekt og lang rekkevidde er henvist til premiumpriser i noen år til.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 24. november 2020, klokken 23:19
Utvalget av elbilmodeller skal visst virkelig begynne å ta av fra 2024, så da blir det nok færre som føler at de ikke finner noe som passer (ref. innlegg hemi). Sitat (https://motor.no/a/178286):

SitatNAF mener at elbil fortsatt ikke passer for alle, blant annet fordi utvalget av elbiler ikke er godt nok. Tall fra EU viser at utvalget ikke tar seg virkelig opp før fra 2024 og utover, i følge Ryste.

Jeg vil si at dersom en ikke finner en elbil som passer i 2021/2022 (med dagens avgiftssystem) så har en veldig veldig spesielle behov. Er en hel drøss med forskjellige elbiler som kommer i 2022, mens det i 2021 kommer de som kommer til å dekke mange familiers behov. Men stasjonsvogner er det foreløpig tynt med, selv om MG kommer med en litt liten en - https://www.youtube.com/watch?v=3pLJjC34o58

Kan det være at dersom du vil ha en stasjonsvogn, og 14cm med batteri under føttene, at knærne fort kommer opp under haka i baksetet? Litt sånn som på Tesla Model 3? Og dersom du da heller lager en CUV/SUV/Crossover, så kan du ha et baksete som er høyere over batterigulvet, som Tesla Model Y? Og at ulempene med høyt tyngdepunkt ikke gjelder så kraftig for en el-SUV som for en bensin-SUV, siden tyngdepunktet er lavt uansett? Så da er det ikke så mye vits i å presse bilen så lav?

Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: vinterdekkonsdag 25. november 2020, klokken 10:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Kjempefin oversikt, har bokmerket den.

En elektrisk Citroën C5 Aircross (https://www.dinside.no/motor/forste-ladbare-fra-citron/72818074) med noe hengervektkapasitet kan potensielt bli en bil uten kompromisser for min del. Det positive er at det kan komme noe fra PSA gruppen når eVMP "Electric Vehicle Modular Platform" lanseres i 2023. Og dagens PSA elbiler (e-2008 og venner) har fått mange mil på veien og dertil brukererfaringer.

Man kan nesten håpe på stasjonsvogner basert på eVMP med tanke på at det er så mange merker i PSA.
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 26. november 2020, klokken 13:34
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. november 2020, klokken 10:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Kjempefin oversikt, har bokmerket den.

En elektrisk Citroën C5 Aircross (https://www.dinside.no/motor/forste-ladbare-fra-citron/72818074) med noe hengervektkapasitet kan potensielt bli en bil uten kompromisser for min del. Det positive er at det kan komme noe fra PSA gruppen når eVMP "Electric Vehicle Modular Platform" lanseres i 2023. Og dagens PSA elbiler (e-2008 og venner) har fått mange mil på veien og dertil brukererfaringer.

Man kan nesten håpe på stasjonsvogner basert på eVMP med tanke på at det er så mange merker i PSA.

Dersom C5 skulle blitt aktuelt for meg og mine lange unger måtte de trukket frontruten litt lengre frem (siden de ikke trenger bensinmotor osv), og laget litt bedre beinplass....
Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: DeepFutorsdag 26. november 2020, klokken 22:07
"Jeg vil si at dersom en ikke finner en elbil som passer i 2021/2022 (med dagens avgiftssystem) så har en veldig veldig spesielle behov."

Som Henry Ford kanskje/kanskje ikke sa: "Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black." er nå blitt til at du kan få hvilken bil du vil, så lenge det er en suv... Og vil man ikke ha en suv (hva nå det egentlig betyr nå) så har man altså veldig spesielle behov.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

Tittel: Sv: Avstemning. Om elbil stasjonsvogner. Tror du Ola Nordmann vil ha stasjonsvogner?
Skrevet av: vinterdekktorsdag 26. november 2020, klokken 23:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. november 2020, klokken 13:34
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. november 2020, klokken 10:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. november 2020, klokken 09:26
Finnøy (Arne Johan Larsen) har laget en veldig fin lanseringskalender som viser hundrevis av elbiler som kommer og har kommet, med info om størrelser, hengerfeste osv.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Vises i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Kjempefin oversikt, har bokmerket den.

En elektrisk Citroën C5 Aircross (https://www.dinside.no/motor/forste-ladbare-fra-citron/72818074) med noe hengervektkapasitet kan potensielt bli en bil uten kompromisser for min del. Det positive er at det kan komme noe fra PSA gruppen når eVMP "Electric Vehicle Modular Platform" lanseres i 2023. Og dagens PSA elbiler (e-2008 og venner) har fått mange mil på veien og dertil brukererfaringer.

Man kan nesten håpe på stasjonsvogner basert på eVMP med tanke på at det er så mange merker i PSA.

Dersom C5 skulle blitt aktuelt for meg og mine lange unger måtte de trukket frontruten litt lengre frem (siden de ikke trenger bensinmotor osv), og laget litt bedre beinplass....

Ja enig med deg. Den endelige elbilvarianten må prøves, virker genialt om man kan skyve bakre sete godt bak når man trenger det.