Elbilforum.no

Bilmerker => OPEL => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: Amatøren på Lørdag 14. November 2020, klokken 08:27

Tittel: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: AmatørenLørdag 14. November 2020, klokken 08:27
Sitat fra: VG
(https://akamai.vgc.no/v2/images/0ea94145-33fc-412c-90f1-e5cf2cd4f1a6?fit=crop&h=933&w=1400&s=5b1ee16738f0234a7d647233017125f7d12ec91e)
KAN SELVANTENNE: Rundt 400 utgaver av elbilen Chevrolet Bolt er solgt i Norge. Importøren gikk konkurs tidlig i 2020. Foto: Hanne Hattrem, VG

Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/gW0Pz5/tilbakekaller-elbil-kan-selvantenne)

Amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter ber eiere av elbilen Chevrolet Bolt unngå garasjen og parkere langt fra husveggen til bilene er reparert. Det har oppstått brann i fem biler.


Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: 1000kwhLørdag 14. November 2020, klokken 09:00
Dette har jo vært en håpløs modell helt fra starten av.

Trist for de som ble lurt til å kjøpe en..
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: ampsLørdag 14. November 2020, klokken 09:39
Fixen til GM er å begrense ladingen til max 90%, så man trenger jo strengt tatt ikke den oppdateringen. Man kan jo begrense dette selv. Det er sålangt ingenting som gjøres med selve batteriet.

Lurer jo på hvordan dette går opp med batterigarantien., og hvordan en slik fiks kan være lovlig slik helt ut av det blå. Bilen vil jo da bare ha rundt 52kwh batteri.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusLørdag 14. November 2020, klokken 10:31
Dette har jo vært en håpløs modell helt fra starten av.

Trist for de som ble lurt til å kjøpe en..

Hvis du med dette mener norkssolgte Ampera-e var et dårlig kjøp så synes jeg du er fullstendig på jordet.
Blien var et kupp for 299.000 tilbake i 2017. Bedre kjøp fantes ikke.

Kjipt hvis det er problemer med batteriet, men jeg antar at du ikke visste dette for snart tre og et halvt år siden.

 
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: ampsLørdag 14. November 2020, klokken 11:05
Blir spennende å se om dette omfatter Ampera-e.

Her er en video fra et par uker siden av en Ampera-e som brenner.

https://www.youtube.com/watch?v=2W4NzUQffcE

Det går endel tid fra røyk kommer til bilen tar fyr. Brannvesenet kom jo ikke akkurat på sekundet heller. Tror de fleste kommer seg greit ut av en slik bil før det blir krise.

Men jeg skjønner veldig godt at barnefamilier blir skeptisk til Chevrolet Bolt. De kan jo risikere å ikke få den endelige fiksen fra GM.

Det bør jo bli betydelige rabatter for Chevrolet Bolt i Norge fremover, men tipper de vil være gode alternativer for single som må ha en bil som kjører langt. Med gode rabatter så kan det være en attraktiv bil. Vil tippe Bolt i Norge må ned i 100-150k for å bli attraktive.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusLørdag 14. November 2020, klokken 12:49
Ser ut som om det ikke gjelder nye Bolt. Annet batteri der.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Electric cars in NorwayLørdag 14. November 2020, klokken 12:56
amps :+1: takk for lenke :+1: wow.
"Det har oppstått brann i fem biler" står det.

Merkelig. Kan da ikke forstå hvorfor en elbil uansett merke skal brenne. Det er jo bensin/dieselbiler som brenner. Det har vi rapporter på. Trolig en enkel elektrisk feil i dette tilfellet, antar jeg. Har ikke hørt andre Bolt i Norge dette gjelder.

Men når vi snakker om Opel  :D ikke kjøp brukt Opel Zafira diesel fra tidlig 2000 tallet....og hverfall ikke parker på Sola når du skal ut å fly....he he sorry... bare måtte.. 
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: RJKLørdag 14. November 2020, klokken 13:59
It waz za fire'a up in ze garage...


Sorry, kunne ikke dy meg, jeg heller. Navnet inspirerer... LOL
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: ArhaTirsdag 17. November 2020, klokken 11:02
Ser ut til at det blir tilbakekallinger på Ampera-e også ifølge Bil-Nytt.

I helgen ble det kjent at Bertel O. Steen skal tilbakekalle Opel Ampera-e på grunn av fare for brann under lading. Et stort antall av søsterbilen Chevrolet Bolt solgt i Norge ser det imidlertid ikke ut til at noen tar ansvar for.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8560
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: RosstopherTirsdag 17. November 2020, klokken 11:32
Ja hvem (om noen) er det som har garantiansvar for de ca. 100 Bolt som Bergheim solgte?
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: kaiatTirsdag 17. November 2020, klokken 14:21
Det er vel ingen som har garantiansvar for de Bolt'ene nå lenger. Det som kan skje (og jeg bare spekulerer her), er at GM og PSA inngår en avtale om at Opel-forhandlerene tar seg av disse bilene. Jeg ser riktignok dette som lite trolig altså.

Ford gjorde noe tilsvarende da forrige generasjon Mustang ble tilbakekalt pga. Takata-airbag'ene. Denne Mustang-generasjonen ble aldri solgt offisielt i Europa, men Ford gjorde den vurderingen at det var bruktimportert så mange slike Mustang'er hit at de like godt tok en tilbakekalling på denne sida av dammen også. Det var ingenting som påla Ford å gjøre det, men de valgte likevel å gå denne veien.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: ampsTirsdag 17. November 2020, klokken 16:49
Mitt tips er at denne 10% løsningen blir permanent. Tesla gjorde vel noe lignende i sin tid. Tipper det er innenfor det de har lov til i hennhold til batterigarantien.

I Norge er jo denne garantien bedre enn i USA. USA har 60%/8år, mens EU har 70%/8år.

Blir løsningen permanent så er det jo større sjanse for at batterigarantien utløses i EU/Norge, enn USA.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusTirsdag 17. November 2020, klokken 17:22
Interessant jus her. Ser ikke bort fra at Ampera-e eiere kan kreve erstatning hvis «fiksen» medfører redusert batterikapasitet.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusOnsdag 18. November 2020, klokken 08:32
Brukte litt tid til å lese meg opp på dette.

Problemet kan være i samtlige biler med batteri produsert i LG sin fabrikk i Sør Korea. Det gjelder samtlige 2017 og 2018 modeller samt noen 2019 modeller. 2020 modellene har batterier produsert ved LG sin fabrikk i USA og skal visstnok ikke være berørt.

Problemet kan oppstå i biler som er fulladet eller nesten fulladet.

En midlertidig løsning er nå tilgjengelig hvor SOC begrenset til 90% av brutto kapasitet. Dvs 95% av netto kapasitet. GM jobber med en permanent løsning som ikke innebærer begrensning i kapasiteten.

I påvente av å få installert ny midlertidig eller permanent fix oppfordres alle berørte eiere som lader innendørs om å begrense ladingen til ca 90%. Det kan gjøres ved å aktivere hill top reserve for eldre biler eller en tilsvarende greie for nye biler.

Info fra amerikanske myndigheter (NHTSA):
https://www.nhtsa.gov/vehicle/2017/CHEVROLET/BOLT/4%252520DR/FWD#recalls

Mye info i denne forumtråden:
https://www.chevybolt.org/threads/gm-is-issuing-a-recall-based-on-the-fires.36672/
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Magne StMandag 07. Desember 2020, klokken 20:39
Ser ut som om Chevrolet har skaffa seg ein norsk hjelpar.

Lenke:  https://www.tv2.no/broom/11814501
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusMandag 07. Desember 2020, klokken 21:41
Noen som har hørt noe fra opelforhandlere ? Jeg har ikke hørt noe vedrørende min 2017 modell Ampera-e.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusOnsdag 09. Desember 2020, klokken 17:40
Ser ut som om LG tar ansvaret her:

LG Chem Recalls Certain Home Batteries Over Fire Concerns
https://www.greentechmedia.com/articles/read/lg-chem-recalls-certain-home-batteries-over-fire-concerns
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: saphranOnsdag 23. Desember 2020, klokken 17:59
Kom brev i posten nå om Ampera hvor de ikke har noe bedre foreløpig å si enn at de ber oss om ikke å fullade....ganske latterlig. Hva med alle dem som faktisk trenger den rekkevidden, det er ikke som om bilen greier særlig lang kjøring på vinterstid. De burde ha bestemt og annonsert umiddelbart at her skal batteriene byttes, da hadde det vært greit at man mens man venter på byttet bes om å ikke lade fullt.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusOnsdag 23. Desember 2020, klokken 18:44
Når det kommer en løsning i USA får vi kreve samme her i Norge av Opel. Har fortsatt ikke fått noe brev, men jeg antar min 2017 model er berørt.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: AmatørenOnsdag 23. Desember 2020, klokken 19:15
Ja, Opel bør ta ansvar for Ampera-e.

Nå har en forhandler i Norge ordnet avtale med GM så Chevrolet Bolt kan fikses (https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/12/04/195724462/henning-loser-et-stort-problem-for-mange-norske-bileiere):

Sitat fra: ABC nyheter
Noen regulær importør av amerikanske Chevrolet-biler finnes ikke i Norge for tiden, men nå tilbyr Opel-forhandleren Bil & Gummiservice AS i Ørsta på Sunnmøre en vederlagsfri løsning på denne innkallingen for alle norske Bolt-eiere.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Electric cars in NorwayOnsdag 23. Desember 2020, klokken 19:26
Håper det blir flere enn Ørsta :+1: :+1:
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusOnsdag 23. Desember 2020, klokken 19:51
For importerte Bolt tar nok GM ansvaret, men jeg tipper at GM krever at Opel tar kostnaden og jobben med sine Ampera-e selv.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Electric cars in NorwayFredag 25. Desember 2020, klokken 13:15
Hentet bildene fra FB Ampera-e gruppen om brev BOS har sendt ut. Legger ut dette her i tilfelle.....
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: ampsFredag 08. Januar 2021, klokken 16:15
https://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=9418&start=20

Ser at de fortsatt jobber med en fiks, men at de mener 90% løsningen er trygg. Det betyr vel at hvis de ikke får til noe annet så er 90% det som de går for.

Da vil man sikkert få tilbud om tilbakekjøp eller en sum penger for å beholde bilen med 90%. I USA er det jo noen som allerede har fått tilbud om tilbakekjøp eller en 2020 Bolt med mellomlegg.

Problemet i Norge er jo at GM/PSA ikke har noen erstatningsbil for de som må ha en bil med 60kwh batteri.  Alternativer som ID3 koster jo 100-200k mer.

Ser at det er endel som vil takke ja til en Bolt EUV med mellomlegg i USA, hvis det er det man ender opp med. Det håper jo jeg også på haha.. men ikke spesielt realistisk for EU. Men hva gjør de med de som vil ha en bil med 60kwh batteri i Europa?

Jeg synes det blir kjipt hvis de i USA får et bra tilbud på en 2020 Bolt eller Bolt EUV, mens vi i Europa bare får tilbakekjøp eller noen titusner i erstatning. Tilbakekjøp betyr jo at man må ut på et marked der tilsvarende biler er  mye dyrere.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Daniel_0007Lørdag 09. Januar 2021, klokken 02:47
https://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=9418&start=20

Ser at de fortsatt jobber med en fiks, men at de mener 90% løsningen er trygg. Det betyr vel at hvis de ikke får til noe annet så er 90% det som de går for.

Da vil man sikkert få tilbud om tilbakekjøp eller en sum penger for å beholde bilen med 90%. I USA er det jo noen som allerede har fått tilbud om tilbakekjøp eller en 2020 Bolt med mellomlegg.

Problemet i Norge er jo at GM/PSA ikke har noen erstatningsbil for de som må ha en bil med 60kwh batteri.  Alternativer som ID3 koster jo 100-200k mer.

Ser at det er endel som vil takke ja til en Bolt EUV med mellomlegg i USA, hvis det er det man ender opp med. Det håper jo jeg også på haha.. men ikke spesielt realistisk for EU. Men hva gjør de med de som vil ha en bil med 60kwh batteri i Europa?

Jeg synes det blir kjipt hvis de i USA får et bra tilbud på en 2020 Bolt eller Bolt EUV, mens vi i Europa bare får tilbakekjøp eller noen titusner i erstatning. Tilbakekjøp betyr jo at man må ut på et marked der tilsvarende biler er  mye dyrere.


Tviler på det blir noen annen løsning enn 90 løsningen i europa, samme greia var jo diesel gate til vw, i usa måtte de kjøpe tilbake bilene mens i europa så trengte de bare å nedgradere ytelsen litt.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: KjellF.Onsdag 13. Januar 2021, klokken 20:55
Dårlig erfaring med Trio bilsenter, Stjørdal

Jeg har stilt inn ladebegrensningen på min Ampera til bakketoppreserve (90%) slik jeg fikk brev om fra importøren. Syntes ikke dette var så problematisk siden innstillingen er reversibel og jeg ved behov kunne gå tilbake til 100 % ladning når jeg hadde bruk for maksimal rekkevidde. Da jeg satte bilen på verksted på grunn av en annen feil, foretok verkstedet (Trio bilsenter, Stjørdal) en omprogrammering uten å varsle eller spørre meg slik at muligheten for bakketoppreserve forsvant og ladningen ble konstant begrenset til ca. 95% (batteriindikatoren viser 19 av 20 streker ved full oppladning). Siden jeg da mistet muligheten til å lade 100 % ved spesielle behov, ønsket jeg ikke å ha denne løsningen, og ba verkstedet avinstallere "oppgraderingen" (som i virkeligheten er en nedgradering). Først ville de ikke, men etter en ubehagelig diskusjon ga de seg og tok inn bilen på nytt. Men så viste det seg at dette visstnok ikke er mulig. Verkstedet har altså helt uten min viten og godkjenning nedgradert rekkevidden på bilen. Det verste er at de ikke en gang vil beklage det de har gjort, og mener de er i sin full rett til å forandre programvaren mot eierens ønske. Så les dette som en advarsel hvis du skal inn på verksted med bilen og ønsker å beholde muligheten for av og til å lade til 100%: presiser at du ikke vil ha "oppgraderingen" som gjør dette umulig.     
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: MoggenOnsdag 24. Februar 2021, klokken 12:24
Er det ikke dags att vi går til aksjon sammen nå? Vi bør jo kræve en fast ordning med gratis  erstattningsbil de ganger 90% rekkevidde ikke er nok (for meg blir det dyrere og mer komplisert å kjøre til hytta ellers feks). Med kostnader som børjer løpe så vil de nok starte å tenke ut en langsiktig løsning, ellers får jo vi stå for hele kostnaden her.
Noen som har fått en slik ordning allerede i det tyste?
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: ArhaTorsdag 25. Februar 2021, klokken 23:56
Noen som vet om vi har samme batteri fra LG som Kona, slik at det kan gå mot batteribytte også for Bolt/Ampera-e?
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rgdwAR/hyundai-tilbakekaller-82000-elbiler?utm_source=vgfront&utm_content=row-r9
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tellusſøndag 28. Februar 2021, klokken 22:53
GM har filet en ny safty recall report ho NHTSA.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/RCLRPT-20V701-6414.PDF

Sitat
Owner notifications of the final remedy
are estimated to occur in two phases; the first on April 20, 2021 and the
second on May 14, 2021.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusFredag 30. April 2021, klokken 09:02
Da er løsningen endelig på plass. Alle Ampera-e tilbakekalles og sjekkes. Hvis batteriet er i orden blir de installert en programvarebit som setter bilen tilbake til 100% batterikapasitet samt forbedrer overvåkingen av batteriet.
Blir det funnet noen feil i batteriet blir det nytt batteri/nye batterimoduler.

https://www.elbil24.no/nyheter/opel-tilbakekaller-ampera-e/73707541?fbclid=IwAR2_kPOtJWWrVI-Zfe_YRPra9It4Z42vmhXuYQEzMrmU-Y0rkifOw_a2_Q8
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: automatFredag 30. April 2021, klokken 09:11
Fra artikkelen som kan være interressant for norske Bolt-eiere:

«Disse skal i utgangspunktet gjennom den samme oppdateringen, men dette ligger utenfor Opels ansvar og eie.

Eierne av disse bør derfor kontakte den svenske GM-distributøren KW Parts i Sverige, og bli veiledet derfra til hvor og hvordan de skal gå frem. Hvorvidt KW Parts vil få dette gjennomført av norske Opel-forhandlere, eller om eierne må til Sverige for å få dette gjort, har ikke Elbil24 kjennskap til.»
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Electric cars in NorwayLørdag 29. Mai 2021, klokken 09:16
Fra US. Tilbakekjøp pågår :+1:


Kopi:
GM Is Buying Back Dozens of Chevy Bolt EVs That Pose Fire Risk Due to ‘Rare Manufacturing Defect’
Some Bolt owners aren't so lucky, though.

BY PETER HOLDERITH MAY 27, 2021


Og videre står dette:

Reddit users and various forum posters have reported being involved in the process, and so far the results seem mixed, but mostly good. The buyback process takes about two months, but GM apparently pays the vehicle's full sticker price once it's returned. Interestingly, that full sticker price number still applies even if the owner received the $7,500 EV tax credit, so some buyers may end up profiting. At least one owner on Reddit claims to have made money selling back their vehicle.

https://www.thedrive.com/news/40825/gm-is-buying-back-dozens-of-chevy-bolt-evs-that-pose-fire-risk-due-to-rare-manufacturing-defect
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: BzzlinkTorsdag 15. Juli 2021, klokken 10:41
Ser ut som om fixen ikke fixet det, så man må fortsatt parkere ute og ikke lade om natta.

https://www.theverge.com/2021/7/14/22577757/gm-chevy-bolt-fires-recall-fix-software-update-not-working

Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tom E.Fredag 16. Juli 2021, klokken 11:24
Det kan da umulig stemme. Ikke et ord om noe slikt på hjemmesiden til Opel.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Daniel_0007Fredag 16. Juli 2021, klokken 11:36
Det kan da umulig stemme. Ikke et ord om noe slikt på hjemmesiden til Opel.

Tviler på om opel gidder å skrive om ampera-e heller lenger, for dem så er den en modell de ikke bryr seg om lenger
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: 1317142119Fredag 16. Juli 2021, klokken 20:53
Det kan da umulig stemme. Ikke et ord om noe slikt på hjemmesiden til Opel.
Stein Pettersen er sitert på at norske Opel Ampera-E skal parkeres utendørs og ikke lades på natten også.

https://www.tv2.no/broom/14119285/
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Bzzlinkſøndag 18. Juli 2021, klokken 07:24
Det må vel kunne anføres som en vesentlig mangel, når man ikke kan lade på natta?

Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Electric cars in Norwayſøndag 18. Juli 2021, klokken 16:35
Har kjørt de begge to Bolt/Ampera-e, og det er flotte biler. Synd at dette skjer! Men men slik skjer jo med flere bilmerker om dagen ala Kona og Ioniq.

Se bilder. Om det samme som er nevnt ovenfor. Om at GM US varsler bileiere. Fra VG papiravis fredag 16.7.21. Og fra TU.no samt elbil24.no.

Erklærer eier det som ble sendt ut i april så er jo alt greit :+1: Fant det bildet på bilens FB gruppe nå nettopp, men det er fra april.

Opel har varslet om en risiko og kan ikke klandres dersom man kke følger pålegget eller anbefalingen.

Men jeg er mer usikker på om hvor lenge eier kan akseptere at denne begrensningen i rekkevidde kan aksepteres å vare, før de er berettiget til en erstatning, siden bilen ikke har den rekkevidden den ble solgt med.

Det murres sikkert nå hos flere eiere?... kansje det kommer et gruppesøksmål ala det vi ser Tesla eiere i Danmark har på  gang? Hvem vet? Jeg bare gjetter. Men ser det skrives meninger som dette på FB gruppen.

Jeg tenker at både NAF og elbilforeningen kan sikkert komme med viktig støtte til eiere her! Viktig at bilforhandlere viser sitt ansvar her!

https://www.tu.no/artikler/risiko-for-brann-i-bolt-og-ampera-e/511976

https://www.elbil24.no/nyheter/mulig-brannfare-anbefaler-a-unnga-lading-om-natten/74024314
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: nuclearFredag 23. Juli 2021, klokken 18:19
Står litt mere om dette på NBC News
https://www.nbcnews.com/business/consumer/gm-issues-second-recall-chevy-bolt-evs-after-vehicles-catch-n1274831 (https://www.nbcnews.com/business/consumer/gm-issues-second-recall-chevy-bolt-evs-after-vehicles-catch-n1274831)
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tom E.Torsdag 29. Juli 2021, klokken 08:33
Siste nytt fra Elektrek om brannene:

https://electrek.co/2021/07/28/everything-we-know-about-the-chevy-bolt-ev-fires/
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tom E.Torsdag 29. Juli 2021, klokken 08:37
Og det som uroer meg litt:

The Chevy Bolt EV has been recalled twice for the risk of battery fire after a dozen fires in a little more than a year. The first recall was in November, with a fix provided in May, which did not fully work. GM then recalled them again in July after another fire on July 1 and a second on July 2. This recall has restricted vehicles to about 60% of the battery capacity, and vehicles should not be charged unattended or parked indoors. No fix is currently available.

Betyr dette at vi nå må akseptere at bilen kun vil lade til 60%? Mye av hensikten med bilen blir da borte hvis man kun har 60%, må parkere utendørs og ikke lade bilen uten tilsyn.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Daniel_0007Torsdag 29. Juli 2021, klokken 09:47
Syns dette er dårlig håndtert av gm, Hyundai har valgt å bytte helle batteri pakka på berørte modeller, det samme bør gm gjøre, siden det er usa så lukter jeg at det kommer et gruppe søksmål om ikke lenge.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusTorsdag 29. Juli 2021, klokken 10:30
Det var nytt for meg at GM nå installerer programvare som reduserer kapasiteten til kun 60%. Har lest et sted at GM anbefaler å lade til kun 90% og unngå kjøre batteriet under ca 30%. Det er jo ikke akkurat det samme som å installerer programvare som forhindrer eiere å utnytte de siste 40%.

Regner med at der går mot nytt batteri for alle nå.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tellusſøndag 08. August 2021, klokken 19:56

Regner med at der går mot nytt batteri for alle nå.

Da blir det helt nytt batteri for alle ampera-e eiere.

https://motor.no/elbil/opel-tar-dramatisk-grep-for-a-lose-ampera-e-problemene/205642?fbclid=IwAR0aWdbqnXBdjLtJ4DlKwUUe_69BLBAWDmO5P0kVYBnITR4s_CuJpNEougg
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: sjokomelkMandag 09. August 2021, klokken 14:22
Dette er vel ikke så rart, siden batteripakken fra LG er den samme som også brukes av Hyundai , og der må LG bytte batteripakker nå.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: automatMandag 09. August 2021, klokken 17:59
Selvfølgelig fint for Ampera-eierne, men hva med Bolt-eierne?

«Stein Pettersen sier imidlertid at eierne av Chevrolet Bolt kan kontakte den svenske avdelingen av KW Parts, som håndterer GMs ettermarked i Europa, for nærmere veiledning.»

Veiledning i hvor dyrt et batteribytte er? Eller kommer GM faktisk til å ta kostnaden for disse bilene også?
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusMandag 09. August 2021, klokken 18:42
Regner med at alle Bolt blir håndtert etter GM sine retningslinjer. Hva akkurat det er nå vet jeg ikke. Opel vil bytte batteri. Det er vel nærliggende å tro at GM gjør det samme. Leste et sted at GM har gjort en avsetning på 11K USD per Bolt i forbindelse med siste recall. En såpass stor sum indikerer at de planlegger å bytte batteriet med et nytt.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: automatMandag 09. August 2021, klokken 18:50
GM har ikke noe garantiansvar for bilene (Bolt) som ble importert til Norge. Spørsmålet da er om de likevel påtar seg kostnaden ved batteribytte på disse bilene.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: AmatørenMandag 09. August 2021, klokken 19:37
Mulig det, men vil GM selge biler i Norge (og Europa) så bør de vel tenke på merkes rykte og gjøre noe med de Bolt som ble importert på si, for de er et GM merke.

'Driter' de i kunder som har Bolt selv om det er import på si, så kan de risikere at kunder skyr GM merker i frykt fra at hvis agenturet flyttes til ny importør så er de redd for manglende oppfølging på senere tidspunkt.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: sjokomelkMandag 09. August 2021, klokken 21:42
GM trakk seg helt ut av Europa i det de solgte Opel til PSA. De har ikke noe apparat her lenger, og har antageligvis ingen intensjoner om å komme tilbake igjen med det første. GM har all fokus på de viktige/store markedene som Kina og USA.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusTirsdag 10. August 2021, klokken 08:47
Selv om GM ikke har noe garantiansvar for bilene kan de likevel ha et objektivt ansvar for sikkerhetsmessige ting. Skulle noen brenne opp i en Bolt så kan GM risikere enorme erstatningskrav og ikke minst er det mildt sagt dårlig PR at folk mister livet fordi GM nekter å utbedre en feil de er ansvarlig for.

Hadde jeg eid Bolt ville jeg følt meg rimlig trygg på at de vil bli håndtert på samme måte som Bolt i USA.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: automatTirsdag 10. August 2021, klokken 12:11
Jeg ville ikke vært for sikker på noe batteribytte i Norge. Dette er en bil som GM aldri har markedsført eller solgt i Europa. Norske Bolt-eiere må altså saksøke et amerikansk selskap i USA, etter amerikansk lovgiving. Det høres komplisert, dyrt og risikabelt ut. Tror ikke GM får så veldig mange søksmål mot seg. Og GM setter garantert kostnaden ved eventuelle søksmål opp mot kostnaden ved å bytte 335 norske batterier. (34 mill nok).

Men får jo håpe for norske Bolt-eiere sin del at jeg tar feil. Og at der andre faktorer som slår inn, og sørger for batteribytte.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusOnsdag 11. August 2021, klokken 19:35
Amerikansk erstatningsrett er utformet slik at erstatningsbeløpet skal svi for den som er ansvarlig. Blir fort enorme summer ut av slikt. Amerikanske advokathus kjører no cure no pay hvis de anser muligheten til erstatning til noen får prosent. De tar gjerne 50% av forsikringssummen. Kan ikke tenke meg at GM tar sjansen på å spare noen få batteriutskiftinger.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusTorsdag 19. August 2021, klokken 08:56
Dette borger bra for bruktprisen for Ampera-e fremover. Hvis noen er på jakt etter en bruktbil i denne klassen så kan man sikkert fortsatt gjøre gode kjøp. Nytt batteri med nye 8 års garanti samt 8% mer kapasitet.

Fra et FB innlegg i amperagruppen.
Sitat
Som vi også tidligere har lovet, ønsker vi å dele informasjon om den siste tilbakekallingsaksjonen i denne gruppa.

Det betyr ikke at at dette er den eneste kanalen vi bruker, eller at vi ikke informerer forhandlerne våre. Men det gjør at dere i stor grad sitter med like mye informasjon som forhandler, og at dere vil oppleve at de på dette tidspunktet ikke sitter på utfyllende kunnskap utover det dere allerede har fått.

Vi har full forståelse for den frustrasjonen som enkelte gir uttrykk for, men gjennomføringen av en aksjon som inkluderer bytte av nærmere 4000 batterier er opplagt en krevende operasjon.

I dag har vi fått bekreftet to deler av kampanjen:

1:
Det nye batteriet får tilsvarende garanti som da bilen var ny: Det vil si 8 år og/eller 160.000 kilometer.

2:
De nye batteriene vil være en ny generasjon batterier med 8 prosent høyere kapasitet enn de som skal byttes ut. Det vil gi tilsvarende økt rekkevidde i tråd med gjeldene kjøremønster og temperaturer.

Vi jobber fortsatt nært med produsent og Opel sentralt for å få på plass en tidslinje samt løse andre spørsmål som naturlig dukker opp som en del av denne prosessen.

Ber om forståelse at denne kanalen ikke vil bli benyttet til diskusjon av enkeltsaker, men at vi jobber forløpende med å avklare andre aspekter og behov for løsninger så raskt som overhodet mulig.

Inntil videre ber vi at man fortsatt følger anbefalingene som er gitt i det utsendte brevet - noe som ikke minst inkluderer en oppgradering til nyeste versjon av programvaren.

Stein Pettersen
Opel Norge
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Daniel_0007Torsdag 19. August 2021, klokken 10:54
Dette borger bra for bruktprisen for Ampera-e fremover. Hvis noen er på jakt etter en bruktbil i denne klassen så kan man sikkert fortsatt gjøre gode kjøp. Nytt batteri med nye 8 års garanti samt 8% mer kapasitet.

Fra et FB innlegg i amperagruppen.
Sitat
Som vi også tidligere har lovet, ønsker vi å dele informasjon om den siste tilbakekallingsaksjonen i denne gruppa.

Det betyr ikke at at dette er den eneste kanalen vi bruker, eller at vi ikke informerer forhandlerne våre. Men det gjør at dere i stor grad sitter med like mye informasjon som forhandler, og at dere vil oppleve at de på dette tidspunktet ikke sitter på utfyllende kunnskap utover det dere allerede har fått.

Vi har full forståelse for den frustrasjonen som enkelte gir uttrykk for, men gjennomføringen av en aksjon som inkluderer bytte av nærmere 4000 batterier er opplagt en krevende operasjon.

I dag har vi fått bekreftet to deler av kampanjen:

1:
Det nye batteriet får tilsvarende garanti som da bilen var ny: Det vil si 8 år og/eller 160.000 kilometer.

2:
De nye batteriene vil være en ny generasjon batterier med 8 prosent høyere kapasitet enn de som skal byttes ut. Det vil gi tilsvarende økt rekkevidde i tråd med gjeldene kjøremønster og temperaturer.

Vi jobber fortsatt nært med produsent og Opel sentralt for å få på plass en tidslinje samt løse andre spørsmål som naturlig dukker opp som en del av denne prosessen.

Ber om forståelse at denne kanalen ikke vil bli benyttet til diskusjon av enkeltsaker, men at vi jobber forløpende med å avklare andre aspekter og behov for løsninger så raskt som overhodet mulig.

Inntil videre ber vi at man fortsatt følger anbefalingene som er gitt i det utsendte brevet - noe som ikke minst inkluderer en oppgradering til nyeste versjon av programvaren.

Stein Pettersen
Opel Norge

Ja spesielt når de skal bruke 3 år på å bytte 4000 batterier

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411

Erstatningsbil
Kunder kan ifølge forbrukerkjøpsloven kunne kreve både erstatningsbil og å få heve kjøpet eller selge bilen tilbake til forhandler, dersom ulempene med bruksbegrensningene er store, og batteriskiftet tar så lang tid som Bilnytt skriver.

Ulempen at de el bilene opel har idag er ikke like bra som ampera-e så kan ikke se for meg noen bytte fra ampera-e til mokka-e, ja interiør messig er et stort hakk opp men man ofrer rekkevidde og plass.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusTorsdag 19. August 2021, klokken 11:40

Ja spesielt når de skal bruke 3 år på å bytte 4000 batterier

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411


Nå står det faktiskt 2 år og ikke 3 år i den artikkelen, men det høres fortsatt mye ut. Jeg regner med at tidsperspektivet blir kommunisert om ikke så alt for lenge. Hva er tidsperspektivet for bytte av batteriene til Kona ? Har de startet i Norge ?
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Daniel_0007Torsdag 19. August 2021, klokken 12:13

Ja spesielt når de skal bruke 3 år på å bytte 4000 batterier

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411


Nå står det faktiskt 2 år og ikke 3 år i den artikkelen, men det høres fortsatt mye ut. Jeg regner med at tidsperspektivet blir kommunisert om ikke så alt for lenge. Hva er tidsperspektivet for bytte av batteriene til Kona ? Har de startet i Norge ?

Vel jeg regner med fra de har annonsert  til de faktisk bytter, er som om man kjøper et hus som blir ferdig om 3 år men byggingen starter om 1 år, da sier man ikke at det tar 2 år å bygge ferdig huset.

Dessuten vil ikke arbeidene starte opp før neste år.

Det betyr at det er 2024 før alle bilene har fått nye og trygge batterier.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusTorsdag 19. August 2021, klokken 13:52
Det er helt OK å synse så lenge det klart fremgår.

En bedre fremgangsmåte er kanskje å se på status på bytting av batterier til Hyundai Kona. Ser ut som de fleste har fått indikert bytte i løpet av neste år.

Da synes jeg det er svært pessimistisk å legge 3 år til grunn. Bolt/Ampera ligger vel rundt drøye 6 måneder etter Kona i løpet. Med andre ord er det lov å håpe på at de første batteriene blir skiftet allerede neste år og at samtlige har fått nytt batteri i løpet av 2023.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: RJKTorsdag 19. August 2021, klokken 22:33

Ja spesielt når de skal bruke 3 år på å bytte 4000 batterier

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411 (https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411)


Nå står det faktiskt 2 år og ikke 3 år i den artikkelen, men det høres fortsatt mye ut. Jeg regner med at tidsperspektivet blir kommunisert om ikke så alt for lenge. Hva er tidsperspektivet for bytte av batteriene til Kona ? Har de startet i Norge ?
Så vidt jeg vet, er de ikke helt i gang med byttet, men de begynner nå i høst. Selv har jeg fått estimat på uke 17/22. Jeg fikk min bil utlevert i slutten av mars-19, og det er vel få 2020-modeller som skal væreberørt, da det ikke skal gjelde på refresh-modellene.

Mulig det heller ikke gjelder biler bygget i Østerrike på fabrikken til Magna Steyr, som og bygger Jaguar I-Pace.

Mitt gjett er at de er ferdige med de norske bilene i løpet av 2022.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: zbkFredag 20. August 2021, klokken 09:29
Jeg har ikke hørt noe fra Opel etter "reverseringen" av cripple mode i sommer. Er alle Ampera-e involvert eller bare enkelte tidsrom? Har selv første utleverte bil i Rogaland, så den er fra lass #1.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusFredag 20. August 2021, klokken 12:25
Alle Ampera-e skal være involvert så langt jeg har forstått. Nyere Bolt (produksjon fra slutten av 2019) kan være unntatt, men så langt jeg har forstått skal samtlige Ampera-e få nytt batteri.

Leser på forum i USA at GM der skriver at det skal byttes samtlige moduler. Her i Norge skriver Opel at hele batteriet skal byttes. Spiller egentlig liten rolle hva som byttes, men sikkert kjekt å få helt nytt kjølesystem osv også.

Jeg har nylig fått brev om dette i posten.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Electric cars in NorwayLørdag 21. August 2021, klokken 06:47
Dagens VG. Herlig at det nå skjer noe batteribytte :+1:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVMorG/maa-bytte-batteripakke-i-4000-elbiler-faar-stoerre-batteri-og-ny-garanti

Merk dere også dette om det jeg har satt i fet skrift om lånebil og heving av kjøp. 

Kopi under fra VG:

Forbrukerrådet: – Gratis lånebil

Forbrukerrådet krever at kundene får gratis lånebil frem til batteriene i bilene er byttet, skriver Motor. De mener det også kan være grunnlag for å heve kjøpet.


– Reparasjoner skal etter forbrukerkjøpsloven skje «innen rimelig tid» og «uten vesentlig ulempe» for forbrukeren. De bruksbegrensningene som Opel pålegger kundene er så inngripende at flere forbrukerrettigheter aktualiserer seg. De som ønsker å vente på batteribytte bør etter vårt syn bli tilbudt en lånebil. De som ikke ønsker å vente, bør raskt få alternativer innenfor lovens rammer, skriver juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til nettstedet.

Heving av kjøpet kan da være et alternativ.

Bladet Motor har skrevet at NAF ber Ampera-e-eierne akseptere tilbud om batteriskift, men medlemsorganisasjonen råder også eierne til å ta forbehold om at det kan komme krav dersom utbedring av batteriet ikke skjer i henhold til lovverket.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tom E.Lørdag 21. August 2021, klokken 20:36
Vel, bilen får mye pepper i media nå, og det er helt på sin plass. Men, og dette er for undertegnede et viktig men, jeg har aldri hatt en bil som er så billig i drift, og, sett bort fra dette batteristyret, med så god kvalitet. Bilen er kvikk og morsom å kjøre, kjempepraktisk og faktisk litt sjarmerende. Eneste problemet jeg har opplevd var disse ubehagelige forsetene, men jeg fant en enkel løsning på internettet som fikset det problemet enkelt for kr. 11,-.

Jeg fikk min bil i mai 17 etter nesten 17 måneder på venteliste og jeg forventer å ha den til det ikke er mer igjen av den. Den passerer 100K på telleren de neste dagene.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tellusſøndag 22. August 2021, klokken 22:02
Nå ser det ut som om GM også tilbakekaller alle nyere Bolt. Med andre ord kan feilen også finnes i siste generasjons batterier. Nesten så man kan begynne å tro at dette problemet også kan gjelde andre biler enn Ampera-e/Bolt og Kona. LG har levert batterier til de fleste elbilmerker (med unntak av Tesla og Nissan). Får virkelig ikke håpe problemet gjennomsyrer alt LG har produsert.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Daniel_0007ſøndag 22. August 2021, klokken 22:15
Nå ser det ut som om GM også tilbakekaller alle nyere Bolt. Med andre ord kan feilen også finnes i siste generasjons batterier. Nesten så man kan begynne å tro at dette problemet også kan gjelde andre biler enn Ampera-e/Bolt og Kona. LG har levert batterier til de fleste elbilmerker (med unntak av Tesla og Nissan). Får virkelig ikke håpe problemet gjennomsyrer alt LG har produsert.

Faktisk har tesla LG batterier og nå på Model 3 LR mic og Model Y mic bruker LG batterier.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: sjokomelkMandag 23. August 2021, klokken 09:03
Batteriene LG har levert til Hyundai og Daewoo/GM er av en helt annen type enn de de har levert til Tesla. Det er store, firkanta celler i Bolt og sylindriske celler hos Tesla. Eneste likheten er navnet på produsenten.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TrekkoppbilFredag 03. ſeptember 2021, klokken 08:33
Her er en tilbakekalling for enkelte 2017-2019, med mange dokumenter:
https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=21V560
General Motors LLC (GM) is recalling certain 2017-2019 Chevrolet Bolt EV vehicles previously recalled under NHTSA recall number 20V-701. The high voltage battery could catch fire when charged to full or nearly full capacity.

Remedy

Defective battery modules will be replaced by GM, free of charge. Owners are advised to take the following interim steps: Activate either the Hill Top Reserve (2017 and 2018 models) or Target Charge Level (2019 models) feature in their vehicle to limit the charge level to 90%, charge their vehicle more frequently, avoid depleting the battery to 70 miles range remaining, park outside after charging, and do not charge the vehicle indoors overnight.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: RJKFredag 03. ſeptember 2021, klokken 15:13
Her er en tilbakekalling for enkelte 2017-2019, med mange dokumenter:
https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=21V560 (https://www.nhtsa.gov/recalls?nhtsaId=21V560)
General Motors LLC (GM) is recalling certain 2017-2019 Chevrolet Bolt EV vehicles previously recalled under NHTSA recall number 20V-701. The high voltage battery could catch fire when charged to full or nearly full capacity.

Remedy

Defective battery modules will be replaced by GM, free of charge. Owners are advised to take the following interim steps: Activate either the Hill Top Reserve (2017 and 2018 models) or Target Charge Level (2019 models) feature in their vehicle to limit the charge level to 90%, charge their vehicle more frequently, avoid depleting the battery to 70 miles range remaining, park outside after charging, and do not charge the vehicle indoors overnight.
Og Broom følger opp med status for Ampera-E, og de satser på å bytte alle batteriene innen 2022.

Interessant at det blir ny kjemi, ny garanti og lengre rekkevidde. Lurer på om dette også gir raskere lading, eller om den fremdeles er begrenset til 50 kW.

Like interessant å se detteopp mot hva Hyundai/Kia vil gjøre. Der er det intet om det vil bli ny kjemi og større rekkevidde, og ny garanti. Men tipper det er akkurat samme batteriet vi vil få, som er rammet av samme batteridefekten.

Kostnaden tipper jeg fordeles mellom LG og partnere som står for batteriet, og at både Opel, GM og Hyundai/Kia får mindre andel av totalkostnaden på dette.

https://www.tv2.no/broom/14191180/ (https://www.tv2.no/broom/14191180/)
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusFredag 03. ſeptember 2021, klokken 19:58
Vil tro at bilen selv maks kan ta i mot 50 kW. Er jo en del kraftelektronikk som må være tilpasset effekten/strømstyrken fra laderen. Vi kan kanskje håpe på en noe mer aggressiv ladekurve i og med at batterietstørrelsen øker. Makseffekt tipper jeg ikke blir endret.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: RJKFredag 03. ſeptember 2021, klokken 22:59
Vil tro at bilen selv maks kan ta i mot 50 kW. Er jo en del kraftelektronikk som må være tilpasset effekten/strømstyrken fra laderen. Vi kan kanskje håpe på en noe mer aggressiv ladekurve i og med at batterietstørrelsen øker. Makseffekt tipper jeg ikke blir endret.
Spørs om det er HW eeler SW-begrenset...
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: automatLørdag 04. ſeptember 2021, klokken 13:43
Dette ser ut til å løse seg for Opel-eierne.

Men hva skjer egentlig med de norske Bolt’ene? Betalingsartikkel, så får ikke lest annet en ingressen.

Brannfeller ingen tar ansvar for
I helgen ble det kjent at Bertel O. Steen skal tilbakekalle Opel Ampera-e på grunn av fare for brann under lading. Et stort antall av søsterbilen Chevrolet Bolt solgt i Norge ser det imidlertid ikke ut til at noen tar ansvar for.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=8560
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: RJKLørdag 04. ſeptember 2021, klokken 22:50
Dette ser ut til å løse seg for Opel-eierne.

Men hva skjer egentlig med de norske Bolt’ene? Betalingsartikkel, så får ikke lest annet en ingressen.

Brannfeller ingen tar ansvar for
I helgen ble det kjent at Bertel O. Steen skal tilbakekalle Opel Ampera-e på grunn av fare for brann under lading. Et stort antall av søsterbilen Chevrolet Bolt solgt i Norge ser det imidlertid ikke ut til at noen tar ansvar for.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=8560 (https://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=8560)
Det ordner seg for disse også. Chevrolet har en Servicepartner i Sverige som tar seg av dette (nederste link), i tillegg til det som fremkommer i vedlagte artikkel:

https://www.tv2.no/a/11814501/ (https://www.tv2.no/a/11814501/)

https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/frykter-at-bilene-kan-ta-fyr-men-eierne-får-fortsatt-bruke-dem/ar-BB1btN0k?li=AA8jPC (https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/frykter-at-bilene-kan-ta-fyr-men-eierne-får-fortsatt-bruke-dem/ar-BB1btN0k?li=AA8jPC)
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tom E.Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 16:19
Siste nytt i dag er at GM anbefaler alle eiere av Chevrolet Bolt om å unngå å parkere i parkeringshus eller i kjellere og å parkere i åpent lende minst 50 fot (15 meter) bort fra andre kjøretøy, bygninger og andre brennbare objekter.

Jeg er nå i full gang med å felle noen trær på eiendommen slik at jeg kan parkere hjemme på tunet i henhold til anbefalingen.

Nå syntes jeg allerede at det var litt tungvint med alle foregående råd fra GM om lading og parkering, men dette tar det hele til nye høyder.

Heldigvis har jeg 3 mål med tomt hjemme og kan parkere på jobben i havnen på utendørs lageret for tomme containere, men jeg innser nå at dette er i ferd med å bli utfordrende hvis jeg, for eksempel, ønsker å dra på et kjøpesenter eller IKEA med bilen.

Fikk siste programmvare oppdatering i går hos Opel, og indikert rekkevidde er redusert med ca. 15%.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tormod BeckMandag 20. ſeptember 2021, klokken 21:39
Er det noen som vet noe mere om batteri bytte på Bolt?
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusMandag 20. ſeptember 2021, klokken 21:56
Ikke så mye nytt som jeg vet om. GM og LG forsøker å finne ut hvordan de skal produsere batterier uten feil.

Kan være lurt å holde et høye med dette forumet fra USA hvis man ønsker info.
https://www.chevybolt.org/forums/2017-2022-bolt-ev-battery-fire-recall.533/
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusMandag 20. ſeptember 2021, klokken 22:02
Ikke så mye nytt som jeg vet om. GM og LG forsøker å finne ut hvordan de skal produsere batterier uten feil.

Kan være lurt å holde et høye med dette forumet fra USA hvis man ønsker info.
https://www.chevybolt.org/forums/2017-2022-bolt-ev-battery-fire-recall.533/

Speak of the devil:

https://electrek.co/2021/09/20/gm-says-chevy-bolt-ev-battery-production-has-resumed-defect-leading-fire-risk-fixed/

Sitat
GM announced today that LG is resuming production of batteries for Chevy Bolt EV as the manufacturing defect leading to the fire risk has been fixed.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: TellusMandag 20. ſeptember 2021, klokken 22:05
Offisielt fra GM:

https://media.gm.com/media/us/en/gm/home.detail.html/content/Pages/news/us/en/2021/sep/0920-bolt.html
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tormod BeckMandag 20. ſeptember 2021, klokken 22:15
[/
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tormod BeckMandag 20. ſeptember 2021, klokken 22:20
Har fått dette fra Sverige.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tom E.Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 18:29
Etter siste programmvare oppdatering for 2 uker siden så er rekkevidden litt redusert på bilen, men det som plager meg mest er at den kraftige regen er forsvunnet nesten helt. Nå er det nesten ingen forskjell mellom D og L. Til og med når jeg bruker knappene bak rattet er den svakere enn når jeg brukte L før.

Mitt merkeverksted informerte meg om at siden undertegnede var blant de første i landet som fikk bilen ( medlem i mai gjengen 2017) og fremdeles er eier av bilen så er jeg prioritert som en av de første til å få skiftet batteri. Dette vil sannsynligvis skje rett etter nyttår var beskjeden jeg fikk.

Dessverre så glemte jeg å stille følgende spørsmål; Hvilket år snakker vi om her? Dette fordi jeg, som en evig optimist, forutsatte at det var januar 2022 som var intensjonen.  Jeg er bekymret for at vi her nå snakker om årsskiftet 2022/ 2023.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tormod BeckOnsdag 29. ſeptember 2021, klokken 17:15
Hvar det et verksted på Østlandet som fortalte dette?
Jeg skal ta oppgraderinger på 2 stk i Drammen.
Tittel: Sv: Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)
Skrevet av: Tormod Beckſøndag 10. Oktober 2021, klokken 14:31
Er det noen flere som opplevd noen stor forandring etter siste oppgradering.?