Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Motorwatt på fredag 13. november 2020, klokken 16:06
(https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_1080_837_l_f/0000/sabl/2020/11/13/15/Tesla2.jpg?chk=ED2F36)
Med autopiloten på dundret Tesla-sjåføren inn i innsnevringen på grunn av veiarbeid på E18 ved Sem fredag ettermiddag.
(E18/VESTFOLD) – Sjåføren har selv fortalt oss at han hadde på autopiloten i bilen, og skulle gjøre noen justeringer på radioen. Da han så framover på veien igjen, var det for sent, sier operasjonssentralen til Politiet i Sør-Øst til Tønsbergs Blad.
Sjåføren, en mann i 40-årene fra Oslo, fikk førerkortet sitt beslaglagt på stedet og ble anmeldt for forholdet.
Så, sjåføren skrur på autopilot og konsentrerer seg om skjermen lenge nok til at han kjører i en innsnevring..
Jeg forstår fristelsen men det må da gå an å gløtte opp fra hva du holder på med ofte nok til at du ikke blir overrasket av stasjonære hindringer? 110km/t tilsvarer 30m/s. Om du kan se 200m foran deg kan du se bort i 3 sekunder og fortsatt ha 100 meter til den hindringen som kom til syne akkurat i det du kikket ned.
Kanskje det å hevde at AP var på gjør det mindre flaut? ;)
Det er nok riktig. På den strekka kommer avkjøringene tett og et kort øyeblikks uoppmerksomhet er nok til at du ikke oppdager endringer i veien som AP ikke er designa for å takle/takler dårlig før det er for seint.
Ett forbedringsforslag til «alle» slike systemer, kan jo være å varsle/be om manuell action dersom en passerer ett vegarbeids-skilt. Er jo kameragjenkjenning av skilt allerede i mange slike systemer, slik at er i prinsippet bare å legge til ett skilt til å følge med på, samt hvilken action som skal taes.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: ladov på fredag 13. november 2020, klokken 16:24
Så, sjåføren skrur på autopilot og konsentrerer seg om skjermen lenge nok til at han kjører i en innsnevring..
Han lå i tillegg i venstre fil. Godt han har mistet lappen.
Du har vært uoppmerksom ganske lenge om du kjører på innsnevringer. Generelt sett så går jo fartsgrensen fra 100 til 80, 60, 40 og evt lavere, deretter omkjøring til høyre fil, venstre fil og til slutt geleides man forbi veiarbeidet. Du har holdt på litt med radioen for å kjøre på noe slikt. Autopilot er jo egentlig ikke relevant, faktum er at sjåføren ikke så på veien.
På NRK TV ble det opplyst at dette var den tredje ulykken i høst hvor en Tesla krasjer i veisperringer.....!!
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-fra-vestfold-og-telemark/202011/DKVT98111320/avspiller
Gå til "Tesla krasjer".
Motorwatt :+1: :+1: takker. :police: :police:
Disse tre ulykkene gjelder dessuten kun på E18 gjennom Vestfold.
27. oktober i Holmestrand, samt i Larvik i september i tillegg til dagens ulykke.
Ikke rart at forsikringer på Tesla-biler er høye. Slike saker kan også være med på å gi Tesla-sjåfører, fortjent eller ufortjent, rykte som verstinger i trafikken. Slik som i denne saken.
Det er nok egentlig mange som stoler for mye på autopiloten. Den klarer jo veldig mye bra, så sjåføren her er garantert ikke den eneste som har hatt oppmerksomheten for lenge vekk, han har bare vært en av de uheldige der det ikke gikk bra. Kan alle her sverge på at de aldri har hatt oppmerksomheten for lenge borte?
Det som er spesielt her er at 3 Tesla-biler i løpet av en 2 måneders periode på en vei med GDT (gjennomsnittlig døgntrafikk) på ca. 180.000, klarer å kjøre inn i veisperringer. Nå vet jeg ikke hvor mange andre biler som kan ha gjort det samme, men noe sier meg at Tesla er kraftig overrepresentert. Må være en årsak...
https://e18vestfold.vegfinans.no/Om-oss/Trafikkstatistikk-6
Kjørte samme strekning for noen uker siden og da var det også veiarbeid/innsnevring ved Holmestrand og syd for Larvik. Begge steder med fartsgrense 110 lkm/t, men ingenn varsel før et gult skilt med 50 km/t dukket opp. Litt etter skiltet stod det en tilhenger med en stor, gul blinkene pil som viste at man mått over i høyre kjørefelt. Det er nok denne tilhengeren han har kjørt inni. Men synes det er dårlig merking når hastigheten settes ned fra 110 til 50 uten annen varsel. Så her bør nok utførende entreprenør ta noe av ansvaret. Min modell S leser nå trafikkskilt på lokale veier men ikke på motorveier med 4 kjørefelt. Bråbremse gjør den titt og ofte, men ikke når det trengs, tydeligvis.
De får legge veiarbeid og slikt nær broer/overganger, da bremser den som F.
Godt Teslaene våre er trygge å kræsje i, i det minste. :P
Det neste som skjer nå er at Tesla logger seg på bilen og henter ut data og skylder alt på sjåføren, som vanlig. En av grunnene til at jeg har slått av datadeling. Misliker sterkt måten Tesla håndterer personsensitive data på ifm ulykker. Sjåføren kan selvfølgelig ikke unntas skyld, men Tesla har faktisk også et ansvar både for funksjonalitet, virkemåte og kommunikasjon.
Hvem andre enn sjåføren er det å skylde på? Det her er ikke nivå 5 selvkjøring, det er nivå 2, altså sjåføren skal ha kontroll som ved vanlig kjøring. Andre bilprodusenter følger jo øynene dine og om de ikke er på veien så varsler den, det er en grunn til det. Du kjører beta software og har du bare litt erfaring fra autopiloten så tar du ikke øyne av veien mer enn ved vanlig kjøring, det er jo livsfarlig.
Illustrerer den delen av selvkjøring som går på overvåking av sjåfør. Jeg savner ikke det for min del og holder nødvendig overblikk over situasjon foran bilen. Men for å luke ut slike folk. Er vel omtrent ingen biler som har system for det foreløpig.
Nå er vel stasjonære hindringer et svakt punkt hos samtlige førerassistansesystemer?
Jeg stoler mer på at autosteer kan oppdage og bremse for et rådyr som plutselig hopper ut i veien enn at den klarer å stoppe for et stasjonært objekt.
Skal du holde på med noe annet mens autosteer passer butikken *bør* du gløtte opp fra det du holder på med ganske ofte.
Noen tanker om førerovervåkning
https://youtu.be/-qf1NzI1I7E
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette er Skôdas løsning:
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 14. november 2020, klokken 21:35
Dette er Skôdas løsning:
VAG og online løsninger, haha :laugh:
Anbefaler å se på veien
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 14. november 2020, klokken 21:35
Dette er Skôdas løsning:
Du tenker urban evasive steering fungerer i 110 km/t? :)
Sitat fra: Vaduz på lørdag 14. november 2020, klokken 10:29
Hvem andre enn sjåføren er det å skylde på? Det her er ikke nivå 5 selvkjøring, det er nivå 2, altså sjåføren skal ha kontroll som ved vanlig kjøring. Andre bilprodusenter følger jo øynene dine og om de ikke er på veien så varsler den, det er en grunn til det. Du kjører beta software og har du bare litt erfaring fra autopiloten så tar du ikke øyne av veien mer enn ved vanlig kjøring, det er jo livsfarlig.
Allerede på nivå 3 ("eyes off") skal bilen kjøre selv og krever ikke at sjåføren følger med.
Nivå 3 og oppover er automatisert kjøring, og et langt skritt opp fra nivå 2 som kun er et førerstøttesystem.
Det er nivå 3 som krever det store gjennombruddet. Alt over dette er bare hvor godt bilen takler kompliserte situasjoner (vær og føreforhold, hindringer i veien, trafikkork, kjerreveier ol.), og har lite med sikkerhet å gjøre.
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so. You can think of the automated system as a co-driver that will alert you in an orderly fashion when it is your turn to drive. An example would be a Traffic Jam Chauffeur,[62] another example would be a car satisfying the international Automated Lane Keeping System (ALKS) regulations.[63]
https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic
Blir fint å få nivå 5 om en måneds tid da. Om så bare "Basic functionality (hva nå enn det er) .... Lager Tesla sine egne definisjoner?
"I'm extremely confident that level 5 [self-driving cars] or essentially complete autonomy will happen, and I think it will happen very quickly," Tesla CEO Elon Musk said in a video message to the World Artificial Intelligence Conference in Shanghai earlier this month. "I remain confident that we will have the basic functionality for level 5 autonomy complete this year."
Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. november 2020, klokken 16:40
Blir fint å få nivå 5 om en måneds tid da. Om så bare "Basic functionality (hva nå enn det er) .... Lager Tesla sine egne definisjoner?
"I'm extremely confident that level 5 [self-driving cars] or essentially complete autonomy will happen, and I think it will happen very quickly," Tesla CEO Elon Musk said in a video message to the World Artificial Intelligence Conference in Shanghai earlier this month. "I remain confident that we will have the basic functionality for level 5 autonomy complete this year."
Meg bekjent, har Tesla selv aldri markedsført sin selvkjøring iht. SAE. Det er for risikabelt for dem siden dette er så klart definert. Tesla har forklart sin selvkjøring på ulike måter opp gjennom tidene, med varierende reservasjoner.
Når Elon sier basic functionality for level 5 er det jo en henvisning til SAE, men likevel uten å si noe om hva det innebærer.
Tesla svikter på førerovervåkning
Biler fra Tesla har vært involvert i en rekke alvorlige ulykker. Amerikanske The Dawn Project har testet selvkjøringsfunksjonen i Tesla og sammenlignet med biler fra Ford og GM. Se med dine egne øyne hvor lettlurt Tesla-systemet er.
https://www.bilnorge.no/artikler-med-video-forbrukertips-ford/tesla-svikter-pa-forerovervakning/4073067
Sitat fra: magnetic på lørdag 25. november 2023, klokken 16:49Tesla svikter på førerovervåkning
Biler fra Tesla har vært involvert i en rekke alvorlige ulykker. Amerikanske The Dawn Project har testet selvkjøringsfunksjonen i Tesla og sammenlignet med biler fra Ford og GM. Se med dine egne øyne hvor lettlurt Tesla-systemet er.
https://www.bilnorge.no/artikler-med-video-forbrukertips-ford/tesla-svikter-pa-forerovervakning/4073067
1. undersøk gjerne litt nærmere hvem som står bak Dawn Project, eller ta en titt på denne videoen:
2. Ford og GM har hands-off løsninger, det har ikke Tesla. Naturlig at de systemene gir raskere beskjed.
3. Tesla sitt førerovervåkningssystem gir varsel på skjerm og lydsignal, og er som sagt ikke et system for hands off som de andre har. Fører har også hånd på rattet og «nagger» for å indikere for bil at han er tilstede. Du kan se på videoen at det er advarsel/melding på skjermen i tillegg. Bevisst så vises ikke råfilm av testene? Merkelig
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 14. november 2020, klokken 21:35Dette er Skôdas løsning:
Så ut som 110-grense det der ja. ;D AP hadde fint klart å stoppe foran Skoda-hinderet.
Samtidig helt absurd å la AP styre i en 110-grense, i venstrefila, på en strekning med veiarbeid - uten å følge med selv.
At Tesla ser ut til å være overrepresentert i skade-statistikken, noe jeg tipper stemmer, bør være et varsko for alle Tesla-sjåfører som bruker AP i det daglige.
Anbefaler alle å laste ned appen til vegvesenet, den forteller deg om strekninger med aktivt veiarbeid.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. november 2020, klokken 16:06(https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_1080_837_l_f/0000/sabl/2020/11/13/15/Tesla2.jpg?chk=ED2F36)
Med autopiloten på dundret Tesla-sjåføren inn i innsnevringen på grunn av veiarbeid på E18 ved Sem fredag ettermiddag.
(E18/VESTFOLD) – Sjåføren har selv fortalt oss at han hadde på autopiloten i bilen, og skulle gjøre noen justeringer på radioen. Da han så framover på veien igjen, var det for sent, sier operasjonssentralen til Politiet i Sør-Øst til Tønsbergs Blad.
Sjåføren, en mann i 40-årene fra Oslo, fikk førerkortet sitt beslaglagt på stedet og ble anmeldt for forholdet.
Setter en hundrings på at han fiklet på mobilen, ikke radioen. Radioen betjenes best fra rattet...
Sitat fra: CorsoDante på søndag 26. november 2023, klokken 08:44Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. november 2020, klokken 16:06(https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_1080_837_l_f/0000/sabl/2020/11/13/15/Tesla2.jpg?chk=ED2F36)
Med autopiloten på dundret Tesla-sjåføren inn i innsnevringen på grunn av veiarbeid på E18 ved Sem fredag ettermiddag.
(E18/VESTFOLD) – Sjåføren har selv fortalt oss at han hadde på autopiloten i bilen, og skulle gjøre noen justeringer på radioen. Da han så framover på veien igjen, var det for sent, sier operasjonssentralen til Politiet i Sør-Øst til Tønsbergs Blad.
Sjåføren, en mann i 40-årene fra Oslo, fikk førerkortet sitt beslaglagt på stedet og ble anmeldt for forholdet.
Setter en hundrings på at han fiklet på mobilen, ikke radioen. Radioen betjenes best fra rattet...
Au au da, denne var lei...
#ikke-gjør-flere-ting-samtidig-mens-man-kjører-bil-da-mister-man-lett-konsentrasjonen-når-man-egentlig-skulle-sett-på-veien
#søndagsmorgenhumor
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. november 2023, klokken 10:05Sitat fra: CorsoDante på søndag 26. november 2023, klokken 08:44Setter en hundrings på at han fiklet på mobilen, ikke radioen. Radioen betjenes best fra rattet...
Au au da, denne var lei...
#ikke-gjør-flere-ting-samtidig-mens-man-kjører-bil-da-mister-man-lett-konsentrasjonen-når-man-egentlig-skulle-sett-på-veien
#søndagsmorgenhumor
Hvorfor kommenterer dere på tre år gamle nyheter...
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 10:29Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. november 2023, klokken 10:05Sitat fra: CorsoDante på søndag 26. november 2023, klokken 08:44Setter en hundrings på at han fiklet på mobilen, ikke radioen. Radioen betjenes best fra rattet...
Au au da, denne var lei...
#ikke-gjør-flere-ting-samtidig-mens-man-kjører-bil-da-mister-man-lett-konsentrasjonen-når-man-egentlig-skulle-sett-på-veien
#søndagsmorgenhumor
Hvorfor kommenterer dere på tre år gamle nyheter...
Meget godt spørsmål. Det er nok fordi jeg ikke mottar samme advarsel som Magnetic, og fordi jeg sjekket dato med unntak av årstall (ca. sammenfallende).
Takk for klargjøring :)
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 10:29Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. november 2023, klokken 10:05Sitat fra: CorsoDante på søndag 26. november 2023, klokken 08:44Setter en hundrings på at han fiklet på mobilen, ikke radioen. Radioen betjenes best fra rattet...
Au au da, denne var lei...
#ikke-gjør-flere-ting-samtidig-mens-man-kjører-bil-da-mister-man-lett-konsentrasjonen-når-man-egentlig-skulle-sett-på-veien
#søndagsmorgenhumor
Hvorfor kommenterer dere på tre år gamle nyheter...
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 10:29Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. november 2023, klokken 10:05Sitat fra: CorsoDante på søndag 26. november 2023, klokken 08:44Setter en hundrings på at han fiklet på mobilen, ikke radioen. Radioen betjenes best fra rattet...
Au au da, denne var lei...
#ikke-gjør-flere-ting-samtidig-mens-man-kjører-bil-da-mister-man-lett-konsentrasjonen-når-man-egentlig-skulle-sett-på-veien
#søndagsmorgenhumor
Hvorfor kommenterer dere på tre år gamle nyheter...
Anyway,,,,tematikken er fortsatt høyaktuell...nå som da....
Sitat fra: CorsoDante på søndag 26. november 2023, klokken 10:47Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 10:29Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. november 2023, klokken 10:05Sitat fra: CorsoDante på søndag 26. november 2023, klokken 08:44Setter en hundrings på at han fiklet på mobilen, ikke radioen. Radioen betjenes best fra rattet...
Au au da, denne var lei...
#ikke-gjør-flere-ting-samtidig-mens-man-kjører-bil-da-mister-man-lett-konsentrasjonen-når-man-egentlig-skulle-sett-på-veien
#søndagsmorgenhumor
Hvorfor kommenterer dere på tre år gamle nyheter...
Meget godt spørsmål. Det er nok fordi jeg ikke mottar samme advarsel som Magnetic, og fordi jeg sjekket dato med unntak av årstall (ca. sammenfallende).
Takk for klargjøring :)
Spot on
Sitat fra: Otkristo på lørdag 25. november 2023, klokken 17:57Sitat fra: magnetic på lørdag 25. november 2023, klokken 16:49Tesla svikter på førerovervåkning
Biler fra Tesla har vært involvert i en rekke alvorlige ulykker. Amerikanske The Dawn Project har testet selvkjøringsfunksjonen i Tesla og sammenlignet med biler fra Ford og GM. Se med dine egne øyne hvor lettlurt Tesla-systemet er.
https://www.bilnorge.no/artikler-med-video-forbrukertips-ford/tesla-svikter-pa-forerovervakning/4073067
1. undersøk gjerne litt nærmere hvem som står bak Dawn Project, eller ta en titt på denne videoen:
2. Ford og GM har hands-off løsninger, det har ikke Tesla. Naturlig at de systemene gir raskere beskjed.
3. Tesla sitt førerovervåkningssystem gir varsel på skjerm og lydsignal, og er som sagt ikke et system for hands off som de andre har. Fører har også hånd på rattet og «nagger» for å indikere for bil at han er tilstede. Du kan se på videoen at det er advarsel/melding på skjermen i tillegg. Bevisst så vises ikke råfilm av testene? Merkelig
Svar:
Fra bilnorge.no
Ikke overraskende
Sitat fra: Otkristo på mandag 27. november 2023, klokken 16:22Fra bilnorge.no
Ikke overraskende
:+1: