Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX3 => Emne startet av: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 12:07

Tittel: Utlevering av iX3
Skrevet av: 1317142119fredag 13. november 2020, klokken 12:07
I følge InsideEVs, så skal det bare leveres 12000 BMW iX3 i hele Europa i løpet av 2021. Høres veldig rart ut synes jeg. I så fall blir iX3 en ytterst sjelden bil å se på norske veier  :-1:

https://insideevs.com/news/453971/1600-bmw-ix3-europe-2020-12000-2021/
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: JorgenMfredag 13. november 2020, klokken 12:12
At den blir sjelden og kanskje ikke dukker opp hos naboen bør vel gis tommel opp? :)
I alle fall min mening.

Skulle gjerne hatt ID.3 jeg, men populariteten gjør den uaktuell for oss. Vi vurderer heller e-208.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: StormFurbyfredag 13. november 2020, klokken 12:22
er vel ikke akkurat den mest populære bilen i landet der alle tror de må ha AWD, som også er et av de største markedene utafor Kina. men er det nå så farlig hvor mange andre som kjøper samme bil, så lenge du er trygg på at det er rett valg for det? kan vel føye til at det var helt andre ting enn popularitet som gjorde at id.4 ble valgt bort
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: 1317142119fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Det er ikke snakk om hvor populær (eventuelt upopulær) bilen er. Det er snakk om at det ryktes om svært få tilgjengelige biler. Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet. Hjelper ikke om den blir verdens mest attraktive bil så lenge ingen får den utlevert.

Jeg personlig driter i om nordmenn ikke kan kjøre bil.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: hemifredag 13. november 2020, klokken 14:26
Jeg synes det er knall at vi får fler med 4x4 med nye elbiler, slipper vi masse folk som lager unødvendig kø.

Mangel på 4x4 på ix3 er total skivebom, som nok reflekteres i salgstall her til lands, min bmw selger var fortvilet og sa rett ut at han ikke har solgt mange.

Er du ikke på 1.3x på rudskogen og 7 min BTG på ringen, kan du ikke kjøre bil :p sånn da har vi satt lista!
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: hELgenenfredag 13. november 2020, klokken 14:54
Sitat fra: hemi på fredag 13. november 2020, klokken 14:26
Jeg synes det er knall at vi får fler med 4x4 med nye elbiler, slipper vi masse folk som lager unødvendig kø.

Sikkert et voldsomt problem med kø som følge av 2WD biler i dette landet...
Ser at det kan treffe deg en ekstremt sjelden gang dersom du er på feil sted til feil tid - men i bunn og grunn er dette et ikke problem mhp kø. Derimot har det kanskje ikke så mye stort utvalg på 4x4 elbiler - det kan nok være.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Øyvind.hfredag 13. november 2020, klokken 14:57
Stå fast bak 2wd biler skjer bare noen få ganger i året for min del. Men har alltid slepetau i bilen så jeg kan hjelpe til :)
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: moonbuggyfredag 13. november 2020, klokken 15:11
Sitat fra: JorgenM på fredag 13. november 2020, klokken 12:12
At den blir sjelden og kanskje ikke dukker opp hos naboen bør vel gis tommel opp? :)
I alle fall min mening.

Skulle gjerne hatt ID.3 jeg, men populariteten gjør den uaktuell for oss. Vi vurderer heller e-208.
Godt vi er forskjellige ;)
For meg er det et pluss at bilen jeg velger selger godt. Det gir masse positive synergieffekter. Stor ekspertise, 3. parts tilbydere satser på nettopp denne bilen p.g.a. antallet. osv. osv...
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: hemifredag 13. november 2020, klokken 15:19
ekspertisen på id.3 og polestar er jo allerede i gang i form av masse issues :p

e-tron også

på min e-golf stod jeg i kø for å rette samme problem som alle andre, kan ikke si jeg følte det som en kjempefordel
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Trond.mfredag 13. november 2020, klokken 16:21
Antall solgte biler i Europa betyr lite når det er en velrenommert leverandør med et godt utbygd serviceapparat som står bak. Er ikke sikkert at e-tron 50 kommer så godt ut med hensyn til verditap den dagen et stort antall skal bytte til Q4 eller andre med lengre rekkevidde.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: bobakkafredag 13. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Daniel_0007mandag 16. november 2020, klokken 14:38
Virker som ix3 er egentlig en bil ment for kina men siden eu truer med bøter så må de sende noen hit og mens ix er egentlig den som er ment for europa siden den bygges her og.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: JorgenMmandag 16. november 2020, klokken 14:43
BMW ligger langt under grensa for bøter så det høres ikke sannsynlig ut.
BMW er #1 på hybrid/elbil i Europa.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Trond.mmandag 16. november 2020, klokken 15:01
Jeg tror nok iX3 også vil være viktig for salget i Norge. Det kan nok gå et år før iX kan leveres i noe volum, og den vil nok ligge en prisklasse som er utsatt for mva. Dessuten er det nok et marked som ønsker en mer klassisk BMW SUV, og som foreløpig synes iX blir litt prangende. Men volumet vil nok være klart størst i kina. Selv med en grei markedsandel i Norge skal det litt til å konkurrere med Kina  ;)
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: bobakkamandag 16. november 2020, klokken 15:48
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 16. november 2020, klokken 14:38
Virker som ix3 er egentlig en bil ment for kina men siden eu truer med bøter så må de sende noen hit og mens ix er egentlig den som er ment for europa siden den bygges her og.
Hvordan "virker" det slik?
Hva bygger du dette på?
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: JorgenMmandag 16. november 2020, klokken 16:45
iX3 på vei til Europa. Skal være 1600 stk på denne båten.

Kinesisk:
https://dalian.runsky.com/2020-11/11/content_6091934.html

(https://dalian.runsky.com/images/2020-11/11/b60a46d0-0ac2-4619-b99c-1b9134718be3.jpg)
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Trond.mmandag 16. november 2020, klokken 17:28
Stilig bilde. Kineserne er glad i å lage formasjoner  ;)
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: 1317142119mandag 16. november 2020, klokken 17:56
Sitat fra: bobakka på fredag 13. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
I utgangspunktet har du rett.

Bortsett fra at vi har erfaring med hva som skjer med biler ingen får tak i når det finnes alternativer. En gang i tiden var det en superpopulær elbil som ingen fikk tak i. Var en kjent europeisk bilprodusent som solgte den og folk gråimporterte søstermodellen i et tappert forsøk på å dekke etterspørselen.

Siden ingen fikk tak i den sank etterspørselen raskere enn Estonia og prisene på både nye og brukte gikk rett i dass. Man skal ha et ganske overlegent produkt (eventuelt dummere kjøpere) for å klare å holde etterspørselen oppe på en elbil det ikke er mulig å få tak i i 2021.

Det håper jeg å unngå med iX3, for det er familiebilen jeg har mest lyst på akkurat nå.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: 1317142119mandag 16. november 2020, klokken 17:57
De 1600 på båten over her er de 1600 InsideEV mener kommer til Europa i år. Det blir ikke noen flere leveringer i år i følge artikkelen.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: bobakkamandag 16. november 2020, klokken 18:38
Sitat fra: 1317142119 på mandag 16. november 2020, klokken 17:56
Sitat fra: bobakka på fredag 13. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
I utgangspunktet har du rett.
Siden ingen fikk tak i den sank etterspørselen raskere enn Estonia og prisene på både nye og brukte gikk rett i dass.
Jeg regner med at det er Ampera-e du henviser til - og det stemmer ikke det du påstår.
De som kjøpte Ampera-e i 2017 betalte omtrent det samme som jeg gjorde for min i3 FC.
På Finn så ligger 2017 Ampera-e betydelig høyere i pris enn min 2017 i3 FC.

Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: 1317142119torsdag 19. november 2020, klokken 08:39
Sitat fra: bobakka på mandag 16. november 2020, klokken 18:38
Sitat fra: 1317142119 på mandag 16. november 2020, klokken 17:56
Sitat fra: bobakka på fredag 13. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
I utgangspunktet har du rett.
Siden ingen fikk tak i den sank etterspørselen raskere enn Estonia og prisene på både nye og brukte gikk rett i dass.
Jeg regner med at det er Ampera-e du henviser til - og det stemmer ikke det du påstår.
De som kjøpte Ampera-e i 2017 betalte omtrent det samme som jeg gjorde for min i3 FC.
På Finn så ligger 2017 Ampera-e betydelig høyere i pris enn min 2017 i3 FC.
Bruktprisene følger av åpenbare grunner nybilprisene. Da Ampera-E kom  kostet den mindre enn en i3 FC. Men så skøyt prisen på nye biler i taket og etterspørselen gikk ned. De 2017-modellene som ligger på Finn, så skal du ikke veldig langt ned på første side (sortert fra dyrest) før vi finner biler med over 100 000 i verditap. Sammenlignet med i3, som kostet 50 000 mindre nye og ligger ute til samme pris. Jeg tar da utgangspunkt i at du ikke betalte fullpris for i3 (ingen med vettet i behold gjør det når man vet hvor store rabatter man kan få).
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: bobakkatorsdag 19. november 2020, klokken 09:07
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 19. november 2020, klokken 08:39
Sitat fra: bobakka på mandag 16. november 2020, klokken 18:38
Sitat fra: 1317142119 på mandag 16. november 2020, klokken 17:56
Sitat fra: bobakka på fredag 13. november 2020, klokken 21:49
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. november 2020, klokken 13:59
Noe som gjør at det kan bli vanskelig å få tak i den, som igjen kan resultere i høyere verditap etter noen år fordi den blir så usynlig på markedet.
Jeg mener jo at elementær økonomisk teori og empiri om tilbud og etterspørsel tilsier det motsatte, hvis lite salg er pga få biler tilgjengelig til den prisen som er satt, og etterspørselen overstiger det, så vil verditapet bli lavere (og ikke høyere).
I utgangspunktet har du rett.
Siden ingen fikk tak i den sank etterspørselen raskere enn Estonia og prisene på både nye og brukte gikk rett i dass.
Jeg regner med at det er Ampera-e du henviser til - og det stemmer ikke det du påstår.
De som kjøpte Ampera-e i 2017 betalte omtrent det samme som jeg gjorde for min i3 FC.
På Finn så ligger 2017 Ampera-e betydelig høyere i pris enn min 2017 i3 FC.
Bruktprisene følger av åpenbare grunner nybilprisene. Da Ampera-E kom  kostet den mindre enn en i3 FC. Men så skøyt prisen på nye biler i taket og etterspørselen gikk ned. De 2017-modellene som ligger på Finn, så skal du ikke veldig langt ned på første side (sortert fra dyrest) før vi finner biler med over 100 000 i verditap. Sammenlignet med i3, som kostet 50 000 mindre nye og ligger ute til samme pris. Jeg tar da utgangspunkt i at du ikke betalte fullpris for i3 (ingen med vettet i behold gjør det når man vet hvor store rabatter man kan få).
Da er vi enige om at manglende tilgang på biler for Ampera-e medførte langt lavere verditap for de som tross alt fikk tak i biler våren 2017, enn for min 2017 FC.
Jeg sier ikke at det samme vil skje på iX3 da jeg regner med at det blir tilgang for alle som vil ha biler.
Men - jeg er ikke veldig bekymret for bruktbilprisen når jeg engang skal selge min iX3 om tilgangen på biler blir strupet mens etterspørselen øker. Snarere tvert om!
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: daktaritorsdag 19. november 2020, klokken 09:40
Forskjellen i 2017 og nå er at Ampera-e var første bilen under 600.000 som kunne gå mer enn 20 mil i alle forhold. Den var alene på markedet. iX3 derimot konkurrerer fra sommeren av med ID4, Enyaq, e-Niro, Kona, Id3, etron 50 og 55, ipace 320 og 400, Tesla 3, X og S og Y, EQC, EQS, Byd Tang, Xpeng, Q4, Ariya, Peugeot og Citroen, Polestar og XC40 pluss Ampera-E! Noen dyrere og noen billigere, størrelse osv, 4wd osv, uansett er det stor forskjell fra 2017 i valgfrihet samt et mye mer rikholdig bruktmarked. Spørsmålet om bruktpris er ikke volum, men heller om iX3 vil bli oppfattet som ukurrant for den prisen folk ønsker å selge brukt for.
Nyere BMW har generelt høye bruktpriser og høye priser nytt, men husk at det blir gode rabatter på tyske importerer som har stått et halvår i Tyskland og samlet miljørabatt på tusener av €.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 19. november 2020, klokken 09:54
Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 09:40
Forskjellen i 2017 og nå er at Ampera-e var første bilen under 600.000 som kunne gå mer enn 20 mil i alle forhold. Den var alene på markedet. iX3 derimot konkurrerer fra sommeren av med ID4, Enyaq, e-Niro, Kona, Id3, etron 50 og 55, ipace 320 og 400, Tesla 3, X og S og Y, EQC, EQS, Byd Tang, Xpeng, Q4, Ariya, Peugeot og Citroen, Polestar og XC40 pluss Ampera-E! Noen dyrere og noen billigere, størrelse osv, 4wd osv, uansett er det stor forskjell fra 2017 i valgfrihet samt et mye mer rikholdig bruktmarked.

I dette innlegget forutsetter du at det eneste som betyr noe for en elbilkjøper er at den kan gå 200 km om vinteren.
Jeg tror det er utrolig få som lider valgets kvaler om de skal kjøpe e-C4 eller iX3.
X3 i nyeste tapping er skikkelig luksuriøs og vil appelere til folk som faktsik er interessert i å betale litt ekstra for et premium interiør,lavt støynivå og gode kjøreegenskaper parret med akseptabel plass for en familie.
Om flere tester bekrefter det lave forbruket/lange rekkevidden vil nok denne finne sine kunder. Både som ny og brukt.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: hELgenentorsdag 19. november 2020, klokken 10:42
Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 09:40
Nyere BMW har generelt høye bruktpriser og høye priser nytt, men husk at det blir gode rabatter på tyske importerer som har stått et halvår i Tyskland og samlet miljørabatt på tusener av €.

Leser jeg deg rett her så kan vi altså i andre halvår 2021 få se flere import BMW iX3 til svært
gode priser? Jeg er litt i tvil da antallet som kommer med første båt var vel kun 1600.
Mulig det kommer noen større leveranser i mars? Så kan en anta at noen av disse går rett til lager i 6 mnd, og  at de deretter vil dukke opp på finn.no fra midten av sept og ut året??

Gitt at moms på elbiler kommer i 2022 - så vil det helt sikkert være svært lett å selge lagerbiler/nesten nye biler i Q4 2021. Så momsspøkelset vil jo kunne sette en demper for eventuelle pris-kupp i Q4 2021.....Men det er jo klart - kommer ikke etterspørselen og mange har produsert/kjøpt inn mye å levere til Norge i Q4 - vel så kan det jo være duket for virkelige store kupp..........
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: bobakkatorsdag 19. november 2020, klokken 11:19
Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 09:40
husk at det blir gode rabatter på tyske importerer som har stått et halvår i Tyskland og samlet miljørabatt på tusener av €.
Det som var starten på diskusjonen var om lite tilgjengelige iX3 i et marked som etterspurte iX3 ville gi høyere eller lavere bruktbilpriser. Konklusjonen er vel at alt annet likt så vil det gi høyere bruktbilpriser.
Det andre som forblir ubesvart inntil videre er hvor etterspurt blir iX3 som bruktbil. Der har vi naturlig nok ulikt utgangspunkt - vi som har bestilt bilen og de som ikke vil vurdere den en gang. Vi får bare se.
Det tredje som dukker opp nå er om dette er lurt å kjøpe ny bil i det hele tatt eller vente på "brukte" biler fra Tyskland. Dette vil i såfall påvirke alle priser på brukte elbiler, iX3 men også hele listen over. Her er det veldig mange ukjente - både mva og tilgang på biler er jokere. Vi får se.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: bobakkatorsdag 19. november 2020, klokken 11:45
Sitat fra: bobakka på torsdag 19. november 2020, klokken 11:19
Her er det veldig mange ukjente - både mva og tilgang på biler er jokere. Vi får se.
Det er vel ennå flere ukjente - både mva i Norge, tilgang på biler i Europa, prising av bilene i de ulike landene, "bindingstid i Tyskland", markedet for elbiler neste høst er viktige faktorer - og vi kjenner bare noen av dem nå.
PS - hva er ordningen med "miljørabatt" i Tyskland - i € og bindingstid - og prising av iX3 i Tyskland?
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: daktaritorsdag 19. november 2020, klokken 12:07
Om miljørabatten i Tyskland https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/kaufen/foerderung-elektroautos/
Må eie bilen i 6 måneder, får opptil €9000,- avhengig av bilpris. iX3 får kanskje €7500 rabatt.

Poenget mitt var at bruktprisen avhenger ikke bare av antall iX3 til salgs men antall andre gode nye og brukte elbiler. Selvfølgelig i hovedsak samme klasse, hvis ikke den oppleves som ukurrant.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: bobakkatorsdag 19. november 2020, klokken 13:14
Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 12:07
Om miljørabatten i Tyskland https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/kaufen/foerderung-elektroautos/
Må eie bilen i 6 mindre, får opptil €9000,- avhengig av bilpris. iX3 får kanskje €7500 rabatt.
Ikke helt stødig i tysk, men her står det da vel at BMW iX3 akkurat presses under grensa på €65.000 for å få miljørabatt.
https://www.bimmertoday.de/2020/11/04/bmw-ix3-grundpreis-sinkt-auf-66-300-euro-bzw-58-800-euro/
Antar at det ikke er FC modellen, som da vil få €0 i miljørabatt.



Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 19. november 2020, klokken 13:23
Sitat fra: bobakka på torsdag 19. november 2020, klokken 13:14
Sitat fra: daktari på torsdag 19. november 2020, klokken 12:07
Om miljørabatten i Tyskland https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/kaufen/foerderung-elektroautos/
Må eie bilen i 6 mindre, får opptil €9000,- avhengig av bilpris. iX3 får kanskje €7500 rabatt.
Ikke helt stødig i tysk, men her står det da vel at BMW iX3 akkurat presses under grensa på €65.000 for å få miljørabatt.
https://www.bimmertoday.de/2020/11/04/bmw-ix3-grundpreis-sinkt-auf-66-300-euro-bzw-58-800-euro/
Antar at det ikke er FC modellen, som da vil få €0 i miljørabatt.

BaFa-støtten tar utgangspunkt i nettopris for basismodell. Så iX3 er langt innafor uansett.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: bobakkatorsdag 19. november 2020, klokken 13:57
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 19. november 2020, klokken 13:23

BaFa-støtten tar utgangspunkt i nettopris for basismodell. Så iX3 er langt innafor uansett.
Forretningsideen med å kjøpe en ny iX3 basismodell for €58.000 i Tyskland (inkl 16% moms), sette den på lager i 6 mnd og så selge den i Norge for 600.000 kr (Eurokurs 11, lagerleie, rentekost, transportkost, timekost) uten fortjeneste er vel ikke så veldig bærekraftig.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: chargeduptorsdag 19. november 2020, klokken 14:38
Jeg tror ikke vi vil se stort utslag på bruktbilprisen pga privatpersoner eller firma som setter bilen på lager i et halvt år i Tyskland, da må det være ekstrem etterspørsel (eller treg utlevering) og/eller ekstreme biler det er snakk om. (Bare for å ta med dette så får man altså tilbake tysk mva ved utførsel ved kjøp fra forhandler (generelt) og mine kommentarer i innlegget legger til grunn at man kjøper nybil eller bruktbil fra forhandler med et slikt MVA fradrag, typiske demobiler).
Miljørabatten vil etter min mening for det meste kun gi utslag på at det kan være lønnsomt (for privatpersoner og firma) å kjøpe faktisk brukte tyske biler etter et halvt år og så imortere de.

Dette blir jo uansett en mer generell sak som gjelder alle elbiler som kan få en høyere bruktbilpris i Norge enn Tyskland pga miljørabatten, ikke bare ix3. Hvis bilen blir veldig populær (tenk I-pace, E-tron, EQC, Kona, E-niro som alle hadde en god del bruktimport fordi forhandler fikk få biler i starten) kommer man uansett til å se bruktimporterte biler fra start, så jeg tror ikke miljøbonusen på 80'NOK vil være nok til stor nok besparelse til at alle begynner med import på bruktmarkedet 6mnd etter bilen var ny. Jeg tror elbiler vil få mer normalt verditap som fossilbiler (taper 5-10% idet man kjører ut av butikken) de nærmeste årene. Dette blir selvfølgelig framskyndet/hjulpet av at noen biler blir importert hit fra Tyskland, men mest av alt på grunn av at det nå begynner å bli større valgmuligheter for kundene og det derfor ikke lenger er mulig å skape 2 år med kø (som feks Ampera og Eniro klarte).
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Trond.mfredag 20. november 2020, klokken 10:38
Kan noen bekrefte at iX3 har traction control, DTC ?
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: JorgenMfredag 20. november 2020, klokken 10:40
https://bavaria.no/biler/suv/bmw-ix3/

- Spesielt tilpasset fjæring sikrer at bilen leverer utmerket retningsstabilitet. Avanserte DSC (stabilitetskontroll) og DTC (antispinn) systemer i bilen bidrar også til optimal trekk-kraft og stabilitet på glatt føre.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: hemifredag 20. november 2020, klokken 14:38
Sitat fra: Trond.m på fredag 20. november 2020, klokken 10:38
Kan noen bekrefte at iX3 har traction control, DTC ?

Finnes vel ikke en bil uten det siste 15-20 år?
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Trond.mfredag 20. november 2020, klokken 16:49
BMW i3 og andre BMW'er jeg har hatt har en traction control mode med redusert stabilitet. Den gjør at man tillater noe mer hjulspinn uten at effekten strupes og brukes for å gi bedre framkommelighet på dårlig føre og lav fart. Det er altså ikke en fullstendig utkobling av stabilitets-systemet. Det er nesten som å sette på kjetting når man kjører seg fast 😉

« Dynamic Traction Control (DTC) allows more wheel slip and thus a more dynamic driving style with higher wheel traction and DSC controlling stability. A small amount of spin on the drive wheels improves traction when pulling off from a standstill in snow or on loose terrain»

Da ser det altså ut til at BMW iX3 også har dette, selv om kinesere flest neppe er like opptatt av dette som oss.
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: StormFurbyfredag 20. november 2020, klokken 21:03
fra dinside's test av bilen: "Du kan fortsatt slå av stabiliseringssystemet i to trinn"

så DTC er på plass, hadde vel ikke vært en BMW uten?
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Trond.mlørdag 21. november 2020, klokken 07:56
Sitat fra: StormFurby på fredag 20. november 2020, klokken 21:03
fra dinside's test av bilen: "Du kan fortsatt slå av stabiliseringssystemet i to trinn"

så DTC er på plass, hadde vel ikke vært en BMW uten?
Bra...  😯. Da må de ha endret artikkelen etter at jeg kommenterte følgende setning i testen på facebook.

«Det eneste som forundrer oss er at man kun har stabiliseringssystem AV eller PÅ, ikke en mellomting i tillegg, slik vi er vant til».
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: StormFurbylørdag 21. november 2020, klokken 08:21
ikke første gang de har retta på en test nei...
Tittel: Sv: Utlevering av iX3
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 21. november 2020, klokken 08:54
Ser den. He he. Ja fint å rette på web, verre i papiravisen eller mafasinet he he he ;D ;D ;D