Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: kvignes på mandag 14. mai 2012, klokken 21:37
Etter to månadar med el-bil har eg gått på min første hurtigladarsmell. I går kveld då eg kom til Aksdal med ganske tomt batteri, virka ikkje ladaren, og det vart nokre herlege timar med "nødlading" på 10A. Eg har og høyrt historier om folk som har kome til ikkje fungerande ladarar både på Randaberg og Høg-Jæren i det siste. Er det eit generelt råd at ein ikkje kan stola på at hurtigladarane fungerar, rett og slett? Dei er jo for dei aller fleste berre eit supplement til den vanlege ladinga, men på meg verkar det som om dei ikkje er stabile nok til å vere heilt til å stole på ennå.
Kom til ikke-fungerende lader i ålesund i dag. Disse hurtigladerene må folk slutte å investere i- de fungerer ikke! Minimum 99% pålitelighet er en nødvendighet.
Er det en type som utmerker seg som upålitelige, eller varierer dette?
Kan noen fylle ut hvilke som ikke har fungert? (og hvis noen vet hva problemet har vært, er jo det også +)
Lars
Chademo laderene er komplekse og foreløpig ikke driftsikre nok virker det som. Alle hurtigladepunkter bør utvides med Mennekes 44kw, 400V/63A, 200km/t ladepunkter. De har minimalt med elektronikk og vil ha lavere innkjøp, installasjon og driftskostnader. Renault nye Zoe vil lade med denne std, samt andre nye europeiske elbiler som kommer.
Da jeg testet laderen i Ålesund på lørdag kom det en feilmelding etter at jeg trykte stopp på laderen. Bilen ble ladet så lenge den stod der; det var noen mil ekstra på GOM etterpå, men laderen måtte visstnok "resettes" vha en hovedbryter inne, så om dette hadde vært etter stengetid ville ikke den som kom etter meg kunne ha ladet. :-\
Kan de som oppdager hurtigladere som ikke virker, ta et bilde av den og poste med sted og tidspunkt på en tråd her? Så kan vi se om det er enkelte varianter som feiler oftere.
Ut frå svara så langt, ser det ut for at svaret på spørsmålet mitt er "nei". Og det er jo litt smertefullt. Ladaren på Aksdal er forøvrig ein ABB-ladar. Det viser seg at den og var ute av drift fredag 11. mai. Og så altså att søndag 13. mai. Det er ikkje bra.
De fleste er vel abb sine, ref artikkel her om dagen.
Sitat fra: flux på mandag 14. mai 2012, klokken 23:33
Chademo laderene er komplekse og foreløpig ikke driftsikre nok virker det som. Alle hurtigladepunkter bør utvides med Mennekes 44kw, 400V/63A, 200km/t ladepunkter. De har minimalt med elektronikk og vil ha lavere innkjøp, installasjon og driftskostnader. Renault nye Zoe vil lade med denne std, samt andre nye europeiske elbiler som kommer.
Helt enig. Ihvertfall bør det gå opp til 400V/32A.
Med en Tesla med 85 kWh så i verste fall om en 90 kW ladestasjon er nede, og man har 22 kW lading så vil man i hvert fall kunne dra etter 3 timer, i stedet for 45 minutter. Det overlever man.
Hvis man skal lade med 230V/16A, så er det snakk om 18 timer på å få 70%. Det er poengløst, da kan man like godt dra til nærmeste hotell med lademulighet og glemme å fortsette turen den dagen.
Igjen må jeg reklamere for www.choosev.com i Danmark. Der får man en app hvor man kan sjekke ladestatusen, 3 forskjellige typer abonnementer med forskjellige pakker etter ulike behov. Og dette i et land som definitivt ikke har de elbilgodene vi har i Norge. De skal i tillegg bygge mer enn 60 hurtigladere bare i år. :-[
Oljesmurte Norge er mest opptatt av at bensinstasjonene ikke skal få konkurranse virker det som...
Nå er det riktig nok noen geografiske forskjeller mellom landene, men ærlig talt ???
har ikke e-bil selv men kan ikke si att det her var noe imponerende lesing.
Hva blir gjort videre? ville det vært noe fordel og kontakta "media" får og få litt mere ut til "folket" eller vil det bare skade eilbil salget,slik att folk tenker "ja var det jeg tenkte e-bil fungere ikke" eller vil man tviinge noen til og få det mere stabilt.
utrolig kjedlig når slike ting skjer.
Vanskelig å si...
Jeg vil helst stanse arbeidet med å sette opp flere av disse defekte laderene jeg da, for å spare penger til det kommer infrastruktur som faktisk fungerer. Men samtidig vil jo det stenge for markedet og utviklingen av produkter som faktisk fungerer...
Å gå til media vil bare fyre opp under "haha elbil er no herk looool" tullet.
Det er produsentene av hurtigladerene som må få fingern ut. En ting kan være press fra elbilforeningen. Vi kan ikke akseptere å være beta testere av produkter som er såpass dyre og som er såpass viktige for kjøreturene våre (de brukes på langturer- da kan vi ikke bare kjøre videre igjen). Feilene virker også å være ganske enkle, noe annet ville selvfølgelig vært med feil som forekommer under spesielle forhold, men ut ifra tilbakemeldingene virker det som om det er helt ordinære feil- som burde vært funnet og luket ut under selskapets egne tester før lansering og salg.
Virker som det er litt ustabile tendenser og jeg foreslår at vi bare må anta at dette er startgropsyndromer. Har selv forsøkt hurtiglading ca 10 ganger, der 3-4 av dem har gått i vasken pga laderen har gått i heng. Når jeg da tar kontakt med eierne og leverandørene har de bra serviceinnstilling og forstår viktigheten av at jeg må kunne stole på dem.
Etter hvert vil hurtigladestasjonene være en viktig del av transportinfrastrukturen i norge og oppetid/stabilitet være av viktighet på høyeste nivå. Leverandørene kan ikke kødde med dette her, folk vil være rimelig avhengig av at systemet funker.
Jeg tror vi setter hurtigladerfabrikantene i et lite predikament: Vi ønsker nasjonal utrulling "i går" av de nyeste og beste hurtigladerne fra forrige uke, og vi ønsker samtidig at de skal ha 10 års erfaring og pålitelighet!
:D
Det tar nok noen "runder" før alt er på stell. Jeg har ikke brukt de ofte, men der det har vært litt trøblete har det som regel vært selve kontakten.
Nei! Jeg skulle gjennomføre første langtur med bruk av hurtiglader lørdag. Kjøre fra Oslo til Larvik for å sykel Farrisrunden - med hurtiglading på Rygge før fergen Moss-Horten. Ute av drift! Slukøret måtte jeg innse at jeg ikke kom til å rekke frem. Ble en dagstur til Tønsberg i steden. På returen trengte også litt strøm og valgte å kjøre innom BNH Ski for å prøve hurtigladeren der. Den fungerte heller ikke! Inntil infrastrukturen blir bedre, blir det nok fossilbil på langturer fortsatt. Synd. :(
Det vi ser nå som et tydelig mønster er at hurtigladerne til Proxll tydeligvis har dårligere kvalitet enn ABB, og at Proxll ikke rykker ut og fikser ting som ikke fungerer. Selskapet er i ferd med å skaffe seg omdømmeskader. Det har også vært problemer med ABB ladere, dvs ødelagte plugger, men disse problemene virker nå å være løst.
Transnova stilte krav i runde to av hurtiglademidler til at laderne skal være online og synlig via NOBIL. Hadde Transnova passet på at regelverket ble fulgt hadde man kunnet sjekke slikt før man dro på langtur. Omdømmeskaden rammer derfor Transnova i tillegg til Proxll og SGTE som har levert laderne til Proxll.
Det er selvsagt mulig å unngå denslags ved å sette opp to ladere på hvert sted, men hvis jeg ikke husker feil fikk et kraftselskap som søkte om dette nei fra Transnova til å etablere doble ladere. Korttenkt er fornavnet. Det er ikke uten grunn at de største elbilentusiastene blandt oss ar den største ladeangsten.mSelv går jeg i terapi for å bearbeide traumer på vegne av landets elbilister. Jeg er flau på våre vegne!
Så langt positivt overasket over hurtiglader tilgjengelighet. Jeg har ikke opplevd svikt, og har hittil ladet ved 6 forskjellige, 1 Nissan sak, 1 Proxill som bråket som et uvær og som hadde elendig brukergrensesnitt. Og 4 forskjellige ABB ladere. ABB laderene er helt klart suverene.
Sitat fra: selveste på mandag 18. juni 2012, klokken 00:32
Det vi ser nå som et tydelig mønster er at hurtigladerne til Proxll tydeligvis har dårligere kvalitet enn ABB, og at Proxll ikke rykker ut og fikser ting som ikke fungerer. Selskapet er i ferd med å skaffe seg omdømmeskader. Det har også vært problemer med ABB ladere, dvs ødelagte plugger, men disse problemene virker nå å være løst.
ABB-laderne bruker jo samme Yazaki-pluggen som SGTE-laderne. Det er riktig at det har vært problemer med disse, flott om den saken nå er løst for godt. Dog finnes det alternative plugger på markedet som bl.a mangler denne hendelen det har vært enkelte problemer med.
SGTE-laderne er derimot følsomme for alt mulig rart, jeg har sett svært mange forskjellige feilmeldinger på displayet på ladere som ikke virker. Ofte skal det bare en reset til, men når denne ikke kan initieres av bruker er det dessverre uinteressant.
En tanke: Kanskje vi burde lagt inn fabrikant på laderne i NOBIL ? Så kan man være litt mer skeptisk til at en SGTE-lader er operativ, fremfor en ABB-lader ? Telefonnummer for feilmelding burde kanskje også stått der da det sjelden står på ladestasjonen...
Sitat fra: rundre på søndag 17. juni 2012, klokken 22:45
Nei! Jeg skulle gjennomføre første langtur med bruk av hurtiglader lørdag. Kjøre fra Oslo til Larvik for å sykel Farrisrunden - med hurtiglading på Rygge før fergen Moss-Horten. Ute av drift! Slukøret måtte jeg innse at jeg ikke kom til å rekke frem. Ble en dagstur til Tønsberg i steden. På returen trengte også litt strøm og valgte å kjøre innom BNH Ski for å prøve hurtigladeren der. Den fungerte heller ikke! Inntil infrastrukturen blir bedre, blir det nok fossilbil på langturer fortsatt. Synd. :(
Kondolerer! Tror jeg hadde klikka i vinkel selv hvis et ritt hadde blitt ruinert pga. en defekt lader...
Men som deg, og sikkert de fleste nå, så tør jeg ikke belage meg på at huttigladerne vriker. Det betyr kun langtur dersom tid ikke er viktig, og med nøye planlegging av backup-muligheter... :-(
Synes foreningen sammen med Transnova burde kreve en redgjørelse fra produsent/leverandør av de forskjellige laderne i forhold til problemene brukerne opplever, og med krav om klare planer for utbedring.
Er det noen som vet om urtigladeren ved Marce Rygge er oppe og går igjen? Skal til Sverige en tur i morgen og kjører om Svinesund på vei hjem.
Ikke mere langtur med Leaf på lenge. Kom til BNH på Ski til defekt hurtiglader med resultatet ørten timer med "nødladeren"
Det kan gi selv den ivrigste elbil entusiasten en knekk da dette var 3. gang.
Proxll lader hver gang. Har ikke vi støttet disse laderene over skatteseddelen?
Qasqaien på Harrytur neste gang for meg
Det triste med disse hurtigladerene er at man ikke kan stole på at de virker -og da forsvinner mye av hensikten.
Jeg baserer meg ikke på en hurtiglader uten å ha en backupløsning, eller å ha ringt på forhånd for å forsikre meg om at den fungerer.
Dette er like dårlig reklame for Proxxl som for Nissan og jeg håper de begge er informert.
BNH Ski virker rett og slett ikke som om de er spesielt glade i elbiler;
Har ladet der to ganger, første gang hadde de fullt opp ladeplassene med sine egne biler (en Leaf og en fossilbil), men jeg klarte akkurat å rekke frem til hurtigladeren. Andre gangen hadde de parkert den samme fossilbilen helt inntil ladeplassen, men jeg klare å klemme inn bilen og fikk ladet.
Enten saboterer de ladeplassen med vilje, eller så har de andre problemer internt som ikke har med elbiler å gjøre.
Jeg vet nå ihvertfall hvor jeg *ikke* vil kjøpe bil.
Thomas
Sitat fra: Leaf_køno._8 på mandag 18. juni 2012, klokken 10:20
Ikke mere langtur med Leaf på lenge. Kom til BNH på Ski til defekt hurtiglader med resultatet ørten timer med "nødladeren"
Det kan gi selv den ivrigste elbil entusiasten en knekk da dette var 3. gang.
Proxll lader hver gang. Har ikke vi støttet disse laderene over skatteseddelen?
Qasqaien på Harrytur neste gang for meg
Nissan sine ladere er ikke statsfinansiert gjennom Transnova. Det er den enkelte forhandler som har bekostet disse.
Bor på Ski og skal innom for firmware og snart service. Skal fortelle de akkurat hva jeg mener om kundetilfredsheten grunnet defekt huriglader...
Var en grunn til at bilen ikke ble kjøpt der, på tross av at jeg bor nærme... Om inntrykket er det samme enda blir det ikke service der heller.
Jeg sitter i den enden som skal motta sanntidsdata fra hurtigladerne, dvs administrerer NOBIL som er forberedt for dette.
Ser at en som kaller seg "selveste" skyter i ulike retninger for å finne syndebukker i denne historien. Sånn jeg ser det, og etter nå i mange måneder ha kjempa for å få etablert kommunikasjon med hurtigladere/kontrollsystemer (og jeg vil si at vi i NOBIL er svært fleksible for å lage dedikerte mottak ) er det ikke syndebukk(er) vi trenger. Her det åpenbart at det svikter flere steder.
Transnova har stilt riktige og rimelige krav som mottakerne av støtte ennå ikke har oppfylt. Ikke fordi de protesterer, utbyggerne er skjønt enige i at sanntidsdata må på plass for å øke verdien av hurtigladeinfrastrukturen. En idé for Transnova kan da være å vente med å betale ut hele støtten til at alle betingelser er oppfylt, inkl god nok kommunikasjon til NOBIL.
Leverandørene i Norge av hurtigladeteknologien har så langt ikke hatt gode nok kontroll/back-endsystem. Og slett ikke vært forberedt på å dele sanntidsdata med andre (les: elbilistene) gjennom åpne visningslag/tjenester som NOBIL er en database for. Det er skuffende. For dette er ikke så vanskelig å få til. Nå er det masse politikk og businessargumenter som forsinker at konseptet hurtiglading kan gi elbilen et løft.
Det brukes nå for lang tid til å få dette i orden. Inntil dette er på plass, vil enhver langtur hvor d er avhengig av hurtiglader være et stort sjansespill. Sjøl sanntidsdata vil ikke være noen 120% garanti (hva skjer mens du er på vei dit...), men reduserer ihvertfall skuffelsene til et minimum.
Aller, aller viktigst er det at eiere og operatører av hurtigladestasjonene sørger for kontinuerlig oppetid. Eller i det minste utbedrer feil fort. I helga kom det masse klager på disse hurtigladerne i Østfold (til ladestasjoner.no, til NOBIL og til Elbilforeningen). Noe som er trist. For det er ihvertfall en god håndfull elbilister som har fått et skudd for elbilbaugen.
Det som virkelige forundrer meg, er at det heller ikke er hjelp å få hvis du ringer "nødnummeret" som oppgis. Det er hva som er meldt fra elbilister om Marché Rygge (Ishavsveien). Forventes det ikke at hurtiglading skal brukes 24/7?
Fikk følgende svar fra BNH Ski:
Sitat fra: Magnus GrosethProxll blir ringt hver eneste dag angående dette ... Jeg beklager så meget. Vi håper den blir oppe ASAP.
Sitat fra: rundre på søndag 17. juni 2012, klokken 22:45
Nei! Jeg skulle gjennomføre første langtur med bruk av hurtiglader lørdag. Kjøre fra Oslo til Larvik for å sykel Farrisrunden - med hurtiglading på Rygge før fergen Moss-Horten. Ute av drift! Slukøret måtte jeg innse at jeg ikke kom til å rekke frem. Ble en dagstur til Tønsberg i steden. På returen trengte også litt strøm og valgte å kjøre innom BNH Ski for å prøve hurtigladeren der. Den fungerte heller ikke! Inntil infrastrukturen blir bedre, blir det nok fossilbil på langturer fortsatt. Synd. :(
Jeg kan ihvertfall nå bekrefte at laderen i Rygge er i orden igjen. Testet den på vei hjem fra Oslo i dag. Måtte hurtiglade hos ABB før jeg dro hjemover da det dessverre er ekstremt tynt med offentlige ladeplasser i Lillestrøm :(
Det er forhåpentligvis bevegelse hos Proxll for tida:
Sitat fra: Rune Langeteig, Direktør Samferdsel ProxllDet er en dialog på dette og etter min kjennskap til saken vil dette bli ordnet med i dag
Videre er vi i samtaler med å få på plass en serviceavtale på disse laderne slik at disse blir ivaretatt på en sikker og hensiktfull måte og man dermed unngår unødig nede tid (faktisk et møte på dette i morgen mellom oss)
Vi har ikke noen problemer med noe generell ustabilitet slik vi ser per dags dato. Det har fra tid til annen vært nede tid på noen ladere, men det har som oftest relatert seg til elektriske utfordringer på stedet (utenfor vår kontroll som for eks jordingsproblemer) eller feil bruk av elbileiere
Håper dette skulle besvare noen spørsmål
Med vennlig hilsen
Rune Langeteig, Direktør Samferdsel
Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 19. juni 2012, klokken 23:08
Det er forhåpentligvis bevegelse hos Proxll for tida:
Sitat fra: Rune Langeteig, Direktør Samferdsel ProxllDet er en dialog på dette og etter min kjennskap til saken vil dette bli ordnet med i dag
Vi har ikke noen problemer med noe generell ustabilitet slik vi ser per dags dato. Det har fra tid til annen vært nede tid på noen ladere, men det har som oftest relatert seg til elektriske utfordringer på stedet (utenfor vår kontroll som for eks jordingsproblemer) eller feil bruk av elbileiere
Håper dette skulle besvare noen spørsmål
Med vennlig hilsen
Rune Langeteig, Direktør Samferdsel
(http://500motivators.com/plog-content/thumbs/motivate/me/large/128-double-facepalm-when-the-fail-is-so-strong-one-facepalm-is-not-enough.jpg)
Hurtigladet på Ski sist torsdag, så noe ble gjort etter 19.juni i alle fall.
jeg ser dere har hatt litt problem men med disse hurtig laderne som står hos nissan å like ved moss er det viktig at folk avslitter helt å ikke bare tar ut pistolen av bilen for da henge disse seg men en løsning jeg lærte da i tyskland er å trykke inn den røde panikk knappen å la den hvære inne i ca et min så en kutter strømen helt så vri den i pilenes retning pent da i 99% av tilfellene kommer den etter jeg lærte dete har jeg ikke hatt problem med laderne
men har mer problem med at folk parkerer foran disse laderne både i moss å på abb å ja andre steder å skal de hvære ofentlige så la de hvære tiljengelige uten at en skal risikere bil ++ vi med imiev må rygge inn å må ha litt mer plass en di med nissan som har ladingen i fronten