Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: ID4 på tirsdag 10. november 2020, klokken 14:05

Tittel: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: ID4tirsdag 10. november 2020, klokken 14:05
https://www.youtube.com/watch?v=X-jXiHwomd8&fbclid=IwAR1r17_6sq4tQnM-rQ_NGHW4ansGidumCVyPM1ozvx-Go6x4cPsmvC0MzUw
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: SveinJtirsdag 10. november 2020, klokken 16:26
Artig, bra demo, så nå er det bare og holde ut!
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: hELgenentirsdag 10. november 2020, klokken 18:49
Så ut til å være en praktisk bil det der.

Eneste jeg stusser over er prismarginen mot id.3.
Videre er det stor prismargin mellom max 1st og 1st.
Ifølge utsyrslisten mellom de to legger jeg merke til at det egentlig ikke er så mye må ha mellom max 1st og 1st.
I mine øyne ville jeg definitivt lagt penger i : Matrix lys,glasstak og elektrisk betjent bakluke. Men om hele prisforskjellen på godt over 80k faktisk er verdt det er jeg veldig i tvil om..Premium blir det trolig uansett ikke. Er svært spent på hva en godt utstyrt 4wd vil havne på nå. Havner vi tett på 600k så kan det bli relativt kort vei til premium segmentet.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Kirestirsdag 10. november 2020, klokken 19:43
Skodaen havner på over 600k med vinterhjul hvis man legger på mye utstyr. Da er det «bare» 100k opp til en velutstyrt EQC
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: hELgenentirsdag 10. november 2020, klokken 20:13
En kan jo også tenke slik at alternativet "folkebil" med 4wd til 600k er en Bmw ix3 2wd til samme pris...

Kjøper du en 1st 2wd til 430,så synes jeg veien opp til 600k for samme bil,dog med mer utstyr og 4wd, er ganske  lang. Veien opp fra 4wd til 600k og EQC til 699 er tross alt ikke like langt..Men vi får vente å se hva wv gjør med 4wd prisingen..Blir heftig konkurranse i 2021 ser det ut som..
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: SveinJtirsdag 10. november 2020, klokken 20:53
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 10. november 2020, klokken 20:13
En kan jo også tenke slik at alternativet "folkebil" med 4wd til 600k er en Bmw ix3 2wd til samme pris...

Kjøper du en 1st 2wd til 430,så synes jeg veien opp til 600k for samme bil,dog med mer utstyr og 4wd, er ganske  lang. Veien opp fra 4wd til 600k og EQC til 699 er tross alt ikke like langt..Men vi får vente å se hva wv gjør med 4wd prisingen..Blir heftig konkurranse i 2021 ser det ut som..

Glad jeg da har RWD og slipper å lure ;-)
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 10. november 2020, klokken 21:04
Sitat fra: Kires på tirsdag 10. november 2020, klokken 19:43
Skodaen havner på over 600k med vinterhjul hvis man legger på mye utstyr. Da er det «bare» 100k opp til en velutstyrt EQC
Ble samme vurdering her. Enyaq til rundt 600 (for at den skal være bra utstyrt og ha 4wd) eller 700 for en veldig bra spekket eqc. Valget ble veldig lett. Eqc gir meg såpass mye mer at det ble enkelt å skippe enyaq.

Id4 derimot er litt mer spennende. Nær topp spekket med 4wd bør den lande på 530-540. Da kan jeg vurdere å gi slipp på en del av det eqc er bedre på.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorisonsdag 11. november 2020, klokken 09:54
Noen med innside info som vet fordelingen i bestillingene på Max/uten Max?

Selv om en får mye for disse 83.000 så tenker jeg at du er i en prisklasse da der du begynner å konkurrere mot andre biler når du skal selge, som ETron 50, ja veldig mye mindre utstyr og rekkevidde, men AWD og luft samt mer premium etc. Siden jeg vurderer sterkt AWD enten på ID/Enyaq eller TMY er det å sikre seg mot sterkt verdifall viktigst, men blir spennende å se. Ingen AWD kommer ned mot 400 om 1 års tid, men det kommer mange som får kjøpe TMY til 490 ish og da kanskje med opp mot 600 km rekkevidde
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Stikkkontaktonsdag 11. november 2020, klokken 09:56
Sitat fra: Bjoris på onsdag 11. november 2020, klokken 09:54
Noen med innside info som vet fordelingen i bestillingene på Max/uten Max.

Møller sier 65/35 i favør den billigste.
Men den dyreste ble vel tidlig utsolgt så vet ikke helt hvordan de regner.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorisonsdag 11. november 2020, klokken 09:58
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 11. november 2020, klokken 09:56
Sitat fra: Bjoris på onsdag 11. november 2020, klokken 09:54
Noen med innside info som vet fordelingen i bestillingene på Max/uten Max.

Møller sier 65/35 i favør den billigste.
Men den dyreste ble vel tidlig utsolgt så vet ikke helt hvordan de regner.

Ok, ja, det gir vel mening. Langt flere kan betale 400 enn 500! Nei, det blir gøy dette med ny bil igjen. Må vel snart på avvenning når vi sakte, men sikkert går mot normalt verdifall på elbiler også, da nytter det ikke med bilbytte hvert år, men håper jo på at vi kommer oss greit over på en AWD fra den vi får nå
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Counterpointeronsdag 11. november 2020, klokken 11:08
Må si hengerfesteløsningen på ID4 var helt genial.

Både knapp som utløser, feste for sikkerhetskrok og kontakt montert sideveis integrert i hengerfestet

Her er det mange som kunne lært litt
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Radialonsdag 11. november 2020, klokken 13:42
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. november 2020, klokken 11:08
Må si hengerfesteløsningen på ID4 var helt genial.

Både knapp som utløser, feste for sikkerhetskrok og kontakt montert sideveis integrert i hengerfestet

Her er det mange som kunne lært litt

Ganske vanlig "tysk" løsning egentlig... Trolig produsentens/leverandørens patent på alle festene deres.

MB har hatt ca samme løsning siden tidlig 2000, og alle VAG jeg kjenner til siste 5-6 årene har denne løsningen.

Synd tillatt hengervekt er så lav, selv en polo tar mer.
Med momentet og effekten i el-motoren, og fraværet av clutch/converter,  må det være helt konge å trekke tungt med el.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: THEonsdag 11. november 2020, klokken 14:27
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. november 2020, klokken 11:08
Må si hengerfesteløsningen på ID4 var helt genial.
Bare så synd tillatt tilhengervekt ikke står i stil. Burde vært minst 1500 kg tilhengervekt på ID4!
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Øyvind.honsdag 11. november 2020, klokken 14:38
Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 13:42
Med momentet og effekten i el-motoren, og fraværet av clutch/converter,  må det være helt konge å trekke tungt med el.
Å trekke henger med elbil er en lek sammenlignet med fossilbil ja. Det meste jeg har trukket er 2 tonn. Merker stort sett ikke annet enn at effektmeteret går høyere enn normalt. Helt uanstrengt og smidig å kjøre med.
Når jeg trakk (på husken) rundt 1,5 tonn med dieselbilen føles det bare helt feil. Du hører at motoren må jobbe veldig hardt, og den stakkars girkassen/klutchen får virkelig kjørt seg. Med elbil doserer du lydløst med pedalen, både akselerasjon og regenerering.

Sitat fra: THE på onsdag 11. november 2020, klokken 14:27
Bare så synd tillatt tilhengervekt ikke står i stil. Burde vært minst 1500 kg tilhengervekt på ID4!
Håper det blir vesentlig bedre på 4wd. I hvert fall rundt 1500kg.
1000kg er veldig lite. Kan ikke engang hente et lite lass med singel eller jord på en robust henger før du er godt over den grensa.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorisonsdag 11. november 2020, klokken 16:20
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 14:38
Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 13:42
Med momentet og effekten i el-motoren, og fraværet av clutch/converter,  må det være helt konge å trekke tungt med el.
Å trekke henger med elbil er en lek sammenlignet med fossilbil ja. Det meste jeg har trukket er 2 tonn. Merker stort sett ikke annet enn at effektmeteret går høyere enn normalt. Helt uanstrengt og smidig å kjøre med.
Når jeg trakk (på husken) rundt 1,5 tonn med dieselbilen føles det bare helt feil. Du hører at motoren må jobbe veldig hardt, og den stakkars girkassen/klutchen får virkelig kjørt seg. Med elbil doserer du lydløst med pedalen, både akselerasjon og regenerering.

Sitat fra: THE på onsdag 11. november 2020, klokken 14:27
Bare så synd tillatt tilhengervekt ikke står i stil. Burde vært minst 1500 kg tilhengervekt på ID4!
Håper det blir vesentlig bedre på 4wd. I hvert fall rundt 1500kg.
1000kg er veldig lite. Kan ikke engang hente et lite lass med singel eller jord på en robust henger før du er godt over den grensa.

Enyaq med AWD drar 1200 kg, det har vel vært snakk om 1400 kg på RS versjonen så en kan håpe på dette på ID4 AWD siden den får samme krefter, men det kan jo være andre forhold en drakraft for det er jo nok av i de fleste elbiler
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: hELgenenonsdag 11. november 2020, klokken 16:23
Jeg har fått bekreftet 1200 kg på ID.4 AWD
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Radialonsdag 11. november 2020, klokken 17:43
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. november 2020, klokken 16:23
Jeg har fått bekreftet 1200 kg på ID.4 AWD

Ikke verdt prisen for 4wd med den hengervekta ::)
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorisonsdag 11. november 2020, klokken 21:24
Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 17:43
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. november 2020, klokken 16:23
Jeg har fått bekreftet 1200 kg på ID.4 AWD

Ikke verdt prisen for 4wd med den hengervekta ::)

Hvordan kan du si det når vi ikke vet prisen enda ;D
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Radialonsdag 11. november 2020, klokken 22:18
Sitat fra: Bjoris på onsdag 11. november 2020, klokken 21:24
Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 17:43
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. november 2020, klokken 16:23
Jeg har fått bekreftet 1200 kg på ID.4 AWD

Ikke verdt prisen for 4wd med den hengervekta ::)

Hvordan kan du si det når vi ikke vet prisen enda ;D

Enyaq iv80 til iv80X = 29k.
Er neppe noe mindre på ID4, heller litt dyrere tenker jeg🙂

Misforstå meg ikke, 4wd er fint og det er ikke dyrt med 30k for 4wd, det er omtrent vanlig for VAG i dag.
Det er bare elendig hengervekt til en 4wd å være, derfor ikke verdt "pengene" 😄
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: magfredtorsdag 12. november 2020, klokken 11:15
Litt usikker på om man kan ta utgangspunkt i mellomlegget mellom iv80 og iv80x når man estimerer pris for AWD til ID.4. Jeg mener at det som ligger ut av informasjon per nå peker på at ID.4 AWD vil komme med 306 hk og ikke 265 hk som på iv80x (Skoda forbeholder nok 306 hk til VRS-modellen). Her kan kanskje de som har lagt inn reservasjon på ID.4 AWD bekrefte hvilken motorstyrke som er oppgitt?

Er vel lite sannsynlig at man får 100 hk hos VW til samme mellomlegg som Skoda tar for 60 hk? Hvis man runder av litt så tar Skoda ca 500 kr per hk fra iv80 til iv80x, og hvis man benytter samme logikk for VW vil vel mellomlegget lande på rundt 50K NOK.

Mulig at VW lanserer en egen variant med 265 hk, men kan ikke si at jeg har sett noe presentert rundt dette til nå.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: ihaaltorsdag 12. november 2020, klokken 11:50
På reservasjonen står det ikke noe om motorstyrke, kun "Volkswagen ID.4 firehjulstrekk".
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: magfredtorsdag 12. november 2020, klokken 12:46
Sitat fra: ihaal på torsdag 12. november 2020, klokken 11:50
På reservasjonen står det ikke noe om motorstyrke, kun "Volkswagen ID.4 firehjulstrekk".

Ok. Her er et par kilder som viser til 300+ hk, riktignok amerikanske så mulig vi får andre valg i Europa:
https://www.autotrader.com/car-reviews/2021-volkswagen-id-4-review (https://www.autotrader.com/car-reviews/2021-volkswagen-id-4-review)
https://www.cargurus.com/Cars/2021-Volkswagen-ID.4-Overview-c30939 (https://www.cargurus.com/Cars/2021-Volkswagen-ID.4-Overview-c30939)
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Lepet65torsdag 12. november 2020, klokken 13:58
Det er jo tydelig at VW ikke har tro på sine egne elbilers ytelse, men stoooor tro på bensinmotorene.

Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Lunatorsdag 12. november 2020, klokken 14:54
Sitat fra: THE på onsdag 11. november 2020, klokken 14:27
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. november 2020, klokken 11:08
Må si hengerfesteløsningen på ID4 var helt genial.
Bare så synd tillatt tilhengervekt ikke står i stil. Burde vært minst 1500 kg tilhengervekt på ID4!
Det er nok mange med førekort klasse B som syntes det holder med 1000kg. Bilen veier 2049 kr og med last oppgis det til 2660kg. Skal man ha tyngre henger må førekortet utvides siden det er gyldig til 3500kg. De fleste har ikke behov for å utvide førekortet til B96 eller mer.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 12. november 2020, klokken 15:29
Polo er jo et skikkelig trekk-beist, så ikke rart den kan matche ID4 på hengerkapasitet :D
Men det er jo en illustrasjon av hvor snau hengervekt de har utstyrt bilen med når en sammenligner med fossilbiler i konsernet. Elbil er nydelig å trekke tung henger med. Har 1800kg i dag, og selv det er litt snaut.
Med bare 1000kg blir det nok noen situasjoner hvor jeg må byttelåne bil med en i familien.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: hELgenentorsdag 12. november 2020, klokken 15:45
Enig der mhp hengervekt - men førerkort jungelen blir jeg aldri helt klok på ettersom det opp gjennom årene har vært så mange overgangsregler - noen var så enkle at man bare kunne møte opp, ta nytt bilde og så beholde en rett man hadde fra før - mao ren betaling til staten uten innhold eller økt kunnskap. Gjorde man ingenting aktivt ved alle disse overgangsordningene så ble man gradvis barbert rettigheter og sittende igjen med B til slutt - og da gjelder vel maks totalvekt på 3500 kg i sum på bil og henger, der det er hengerens maks tillate last (altså det som er stemplet i vognkortet på hengeren) som går inn. Mao. har man en bil på over 2500 kg, så er det fort slutt på å håndtere den vanlige "folkehengeren" på ca 1000 kg. Har man BE eller B96  så åpner det i alle fall kunne bruke litt større hengere. Det frekkeste med alle disse overgangsordningene var at man faktisk fikk beskjed om at det ikke hastet så mye å ordne opp i dette....Så de som hørte på vegvesenet sitt råd ble "lurt" til å gi fra seg rettigheter og så måtte betale ekstra  for å få dette tilbake i ettertid ved mer omfattende kurs og kostnad. Men ettersom elbilene stadig blir tyngre med større batteripakker kan det jo fort ende med at noen tror de kan kjøre noe de kanskje ikke lenger kan - 1000 kg rekker lenge for mange og min grense går akkurat der. Men flere andre har 750 kg ser jeg - og da snakker vi om en vektklasse som faktisk gjør at utvalget av fornuftige hengere begrenses fort......Så at VW i det minste havnet på min 1000 kg synes jeg var en genistrek. 1500 kg hadde dog vært ennå mer genialt........
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Radialtorsdag 12. november 2020, klokken 21:37
Førerkort-diskusjoner føler jeg er irrelevant for folk flest 🙂

Ingen plages nevneverdig med begrensninger rundt hengervekt så lenge det er opp til 2200-2500kg mulighet der. da er bilen veldig allsidig. Går veldig mange Kodiaq, Tiguan, Passat og superb med fine hengervekter...Er bare synd MEB bilene ikke kan matche det fossile alternativet, selv med denne satsingen. 🙂

Og dette er synd, for el må være helt konge å trekke med🙄
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: eikerkongenfredag 13. november 2020, klokken 18:53
Her er en annen presentasjon hvor du får presentert fullspekka og en litt mindre utstyrt ID4. Presentert av en tysker på engelsk. Faktisk mindre slitsomt enn "engelsken" til TB...
;-)
https://youtu.be/8Mh7BcIN77I (https://youtu.be/8Mh7BcIN77I)
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorisfredag 13. november 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. november 2020, klokken 15:29
Polo er jo et skikkelig trekk-beist, så ikke rart den kan matche ID4 på hengerkapasitet :D
Men det er jo en illustrasjon av hvor snau hengervekt de har utstyrt bilen med når en sammenligner med fossilbiler i konsernet. Elbil er nydelig å trekke tung henger med. Har 1800kg i dag, og selv det er litt snaut.
Med bare 1000kg blir det nok noen situasjoner hvor jeg må byttelåne bil med en i familien.

Hvorfor vurderer du å bytte en EQC? Er ikke den bedre på det meste da? Klart  ID4 blir billigere, men blir det ikke ett voldsomt tap på EQC?
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Radialfredag 13. november 2020, klokken 22:11
Sitat fra: Bjoris på fredag 13. november 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. november 2020, klokken 15:29
Polo er jo et skikkelig trekk-beist, så ikke rart den kan matche ID4 på hengerkapasitet :D
Men det er jo en illustrasjon av hvor snau hengervekt de har utstyrt bilen med når en sammenligner med fossilbiler i konsernet. Elbil er nydelig å trekke tung henger med. Har 1800kg i dag, og selv det er litt snaut.
Med bare 1000kg blir det nok noen situasjoner hvor jeg må byttelåne bil med en i familien.

Hvorfor vurderer du å bytte en EQC? Er ikke den bedre på det meste da? Klart  ID4 blir billigere, men blir det ikke ett voldsomt tap på EQC?

Hverken bakseteplass eller bagasjerom på eqc er noe å skryte av ihvertfall..🙂
ID4 virker god på plass i denne videoen, og praktisk. Eqc er ett sammensurium, sterkt preget av stort batteri i ett chassis for fossilt drivstoff 🙂
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Øyvind.hfredag 13. november 2020, klokken 22:27
Sitat fra: Bjoris på fredag 13. november 2020, klokken 20:13
Hvorfor vurderer du å bytte en EQC? Er ikke den bedre på det meste da? Klart  ID4 blir billigere, men blir det ikke ett voldsomt tap på EQC?
Verditapet pt på EQC`en er ikke ille fordi jeg fikk en god pris ved kjøp, og fabrikken er fortsatt treg på leveranser noe som gjør at det er relativt lite biler på finn. Eierne virker veldig fornøyd og det rapporteres svært få feil. Det ser faktisk ut som jeg kunne gått i 0 ved å selge akkurat nå og er inne på tanken om å bestille en ny EQC for levering til våren.

ID4 og EQC treffer noenlunde samme behov. De virker relativt like på plass og rekkevidde. EQC`en er betydelig sprekere, har bedre hengervekt og er etter alle solemerker mer komfortabel/bedre støydempet enn ID4. Byggekvaliteten og finish er nær perfekt. Men det er alltid ett og annet som kunne vært bedre. Den perfekte bilen finnes ikke og ser ikke ut til å komme i nærmeste fremtid.

Jeg synes ID4`en er en spennende bil. Den når nok ikke helt opp til EQC`en på en del områder, men det er bare å forvente når en går ned 200k i pris. Derimot tror jeg ID4 er en bra bil i sitt segment/prisklasse.
Så lenge VAG får kontroll på software og leverer en feilfri app neste år kan det også være den blir beholdt en stund.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorislørdag 14. november 2020, klokken 10:24
Jeg har aldri prøvekjørt EQC, men forstår jo at du vurderer ID 4 om du kommer ut av det nesten uten tap!! Imponerende, spesielt når det nå kommer biler som matcher på alt utenom status og kanskje støy.

Lurer jo litt på hvordan det feks skal gå Audi ETron 50 nå når VAG kommer med 3 versjoner av MEB som vil omtrent matche på plass til mye lavere pris samtidig som rekkevidden er +150 km lengre...
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: hELgenenlørdag 14. november 2020, klokken 11:10
ID.4 føles nok litt mer romslig innvendig enn EQC vil jeg tro. EQC føles i alle fall en anelse kompakt. Litt som om noen har lagt en dyne rundt deg. Nå har jeg ikke kjørt ID.4, men forventer jo at den på langt nær gir samme komfort. Jeg tror også 2021 kan bli et annerledes år mhp elbil - det er mange nå som føler på momsspøkelset i 2022 og står klar til å handle.  Men, Norge har søkt EU om avgiftsfritak også i 2022  - så dette kan fort ende opp som en valgkampsak for enkelte partier  - slik at hvor dette ender vet vi jo ikke før etter valget i 2021.
Men tror ID.4 vil være en bil mange vurderer i 2021 som fornuftsvalget. Den har mange av de egenskapene vi nordmenn setter god pris på. God bagasjeplass, høy bakkeklaring,hengerfeste med 1 tonn eller mer på kroken,takrails,skiluke og du kan få den med 4WD, samt at rekkevidden er helt ok.  Den er kanskje også en bil forsikringselskapene anser som en bil det ikke bør bli alt for dyrt å forsikre; da den ikke har så høye ytelser, produseres i stort antall så deler bør kunne skaffes osv.. Kort og godt en bil som mange nok føler treffer godt.  EQC er jo der oppe i premium segmentet som tradisjonelt har opplevd premium verditap. Så langt har dette premium tapet ikke slått inn for elbiler, men dette vil en jo måtte regne med normaliserer seg etterhvert...eller?
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Kireslørdag 14. november 2020, klokken 14:38
Å sammenligne EQC mot id4 blir litt som å sammenligne en max utstyrt GLC 43 AMG mot en Tiguan 2.0 tdi, to forskjelliger klasser. Folk vil sette pris på premium selv om det er elbil, mange som misser det virker det som
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: moonbuggylørdag 14. november 2020, klokken 16:08
Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. november 2020, klokken 11:10
EQC er jo der oppe i premium segmentet som tradisjonelt har opplevd premium verditap. Så langt har dette premium tapet ikke slått inn for elbiler, men dette vil en jo måtte regne med normaliserer seg etterhvert...eller?
For mange blir det en blåmandag når visse realiteter om nyere biler, spesielt el-biler, slår inn.
Utall av spesialiserte sensore, kretser og bokser, ofte kjøpt fra 3. part, som knapt lar seg reparere og som koster flesk. Noen år på baken, utenfor garantitiden, blir fasiten at selv bagatellmessige reparasjoner prises høyere enn bilens verdi. Software og innebygget diagnostikk vil også stoppe disse bilene selv med bagatellmessige feil ved sikkerhetsrisiko.
Kort sagt, levetiden for disse bilene vil nærme seg annen forbrukselektronikk. Restverdien etter garantitiden blir deretter. Dette vil bruktprisene reflektere etter hvert...
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Trond.mlørdag 14. november 2020, klokken 16:42
Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 10:24
Jeg har aldri prøvekjørt EQC, men forstår jo at du vurderer ID 4 om du kommer ut av det nesten uten tap!! Imponerende, spesielt når det nå kommer biler som matcher på alt utenom status og kanskje støy.
Jeg har akkurat tilbakelagt 1000+ km i en 21 modell EQC. Uten tvil den beste elbilen jeg har hatt, og selv om jeg også har en id.4 i bestilling tror jeg det blir vanskelig å kvitte seg med EQC. Har også noen tusen km i e-tron 50 SUV og SportBack, så jeg har et godt grunnlag for å sammenlikne. Id.4 gir utrolig mye bil for pengene, men den skal løfte seg mye i opplevd kvalitet fra id.3 om den skal gi noe i nærheten av den komforten EQC gir. Så det har egentlig lite med prestisje å gjøre for min del. Men nå har vi visst sporet av her...
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorislørdag 14. november 2020, klokken 18:14
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 14. november 2020, klokken 16:08
Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. november 2020, klokken 11:10
EQC er jo der oppe i premium segmentet som tradisjonelt har opplevd premium verditap. Så langt har dette premium tapet ikke slått inn for elbiler, men dette vil en jo måtte regne med normaliserer seg etterhvert...eller?
For mange blir det en blåmandag når visse realiteter om nyere biler, spesielt el-biler, slår inn.
Utall av spesialiserte sensore, kretser og bokser, ofte kjøpt fra 3. part, som knapt lar seg reparere og som koster flesk. Noen år på baken, utenfor garantitiden, blir fasiten at selv bagatellmessige reparasjoner prises høyere enn bilens verdi. Software og innebygget diagnostikk vil også stoppe disse bilene selv med bagatellmessige feil ved sikkerhetsrisiko.
Kort sagt, levetiden for disse bilene vil nærme seg annen forbrukselektronikk. Restverdien etter garantitiden blir deretter. Dette vil bruktprisene reflektere etter hvert...

Dette er bare tull, alle biler har en masse elektronikk og de som bygger dem har selvsagt tenkt på at ting må byttes og repareres...
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorislørdag 14. november 2020, klokken 18:18
Sitat fra: Trond.m på lørdag 14. november 2020, klokken 16:42
Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 10:24
Jeg har aldri prøvekjørt EQC, men forstår jo at du vurderer ID 4 om du kommer ut av det nesten uten tap!! Imponerende, spesielt når det nå kommer biler som matcher på alt utenom status og kanskje støy.
Jeg har akkurat tilbakelagt 1000+ km i en 21 modell EQC. Uten tvil den beste elbilen jeg har hatt, og selv om jeg også har en id.4 i bestilling tror jeg det blir vanskelig å kvitte seg med EQC. Har også noen tusen km i e-tron 50 SUV og SportBack, så jeg har et godt grunnlag for å sammenlikne. Id.4 gir utrolig mye bil for pengene, men den skal løfte seg mye i opplevd kvalitet fra id.3 om den skal gi noe i nærheten av den komforten EQC gir. Så det har egentlig lite med prestisje å gjøre for min del. Men nå har vi visst sporet av her...

ID4 er minimalistisk og bygd med fokus på økonomi i større grad enn premium merkene. Folk har mye penger og betaler for premium, men i elbilverden er det rart at folk bil betale så mye mer for biler med så dårlig rekkevidde.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: SveinJlørdag 14. november 2020, klokken 18:47
Det er jo som vanlig solid utglidning fra det opprinnelig trådstart, etter tre innlegg blåste det hele vekk.

Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: 4Matic Fanaticlørdag 14. november 2020, klokken 18:55
Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 18:18
ID4 er minimalistisk og bygd med fokus på økonomi i større grad enn premium merkene.
Folk har mye penger og betaler for premium, men i elbilverden er det rart at folk bil betale så mye mer for biler med så dårlig rekkevidde.
Alle vurderer vel forskjellig, jeg irriterer meg mest over at VW bygger biler som ID3 og 4 og ikke legger på 10.000kr i innkjøp av materialer som faktisk ser ut som det kunne stått i en VW.
Begge er fine biler men å tenke at man skulle tilbringe timer inni det der interiøret gjør at de forsvant som en mulig fremtidig erstatter fra eGolf'en ganske kjapt.

Dersom da prisen med 4WD nærmer seg EQC, eTron og I-Pace... da ville jeg heller ladet 2 ganger ekstra på hurtiglader i året og kose meg resten av tiden.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: No-namesøndag 15. november 2020, klokken 15:05
Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 18:18
Sitat fra: Trond.m på lørdag 14. november 2020, klokken 16:42
Sitat fra: Bjoris på lørdag 14. november 2020, klokken 10:24
Jeg har aldri prøvekjørt EQC, men forstår jo at du vurderer ID 4 om du kommer ut av det nesten uten tap!! Imponerende, spesielt når det nå kommer biler som matcher på alt utenom status og kanskje støy.
Jeg har akkurat tilbakelagt 1000+ km i en 21 modell EQC. Uten tvil den beste elbilen jeg har hatt, og selv om jeg også har en id.4 i bestilling tror jeg det blir vanskelig å kvitte seg med EQC. Har også noen tusen km i e-tron 50 SUV og SportBack, så jeg har et godt grunnlag for å sammenlikne. Id.4 gir utrolig mye bil for pengene, men den skal løfte seg mye i opplevd kvalitet fra id.3 om den skal gi noe i nærheten av den komforten EQC gir. Så det har egentlig lite med prestisje å gjøre for min del. Men nå har vi visst sporet av her...

Folk har mye penger og betaler for premium, men i elbilverden er det rart at folk bil betale så mye mer for biler med så dårlig rekkevidde.

Må da være mulig å vurdere andre ting ved elbil kjøp utenom rekkevidde.  Plass, utseendet, komfort,  relasjoner til forhandler...  Masse ting som spiller inn,  så lenge grunnleggende rekkevidde er på plass.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorismandag 16. november 2020, klokken 01:04
Enig i at interiøret i ID3 er litt vel simpelt, men i ID4 har de lagt lista høyere og setene ser også mye bedre ut. Mulig Enyaq er bilen de har lagt litt ekstra i innnvendig, men virket dyrt om en ville oppgrader der.

Alt er ikke rekkevidde, men i mitt hodet er alt under 500 km WLTP for lite til at ikke rekkevidden er en problemstilling.

En kan jo mene mye om dette, men så ganske mange ETron i ladekø i sommer, mens vi med daværende ENiro kjørte hele dagen og ladet om natten. I årene som kommer blir dette med kø ett problem i Norge. Det å stoppe i 30 min kan de fleste, men det å kjøre rundt å stå i kø for å lade i 30 min er ett usikkerhetsmoment som de færrest syns er noe særlig ok...
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorismandag 16. november 2020, klokken 01:18
Tilbake til topic;

Bjørn Nyland ble rett og slett oppriktig imponert over utseende på ID4 og jeg kjenner meg igjen i den opplevelsen. Jeg kikket på ID4 før Enyaq ble lansert, men oppdaget rett og slett ikke at designet var så bra. Tvert i mot hadde jeg konkludert med at det var merkelig at ikke VW hadde klart noe bedre så bra som Enyaq ble seende ut!

Andre som har hatt same opplevelse? Andre aha opplevelse er pris, jeg var forberedt på å måtte betale ca 550 for vår neste bil som var tanken at skulle ha AWD, men når 1ST kom til bare 427 så kom vi fort til at selv om det mangler litt utstyr og AWD så er 120 mindre for samme bil og faktisk 50 km mer rekkevidde uten AWD, så bra pris at vi heller kan redusere investeringen betraktelig.

Jeg har aldri følt meg så sikker på at ett planlagt bilkjøp blir bra som med denne bilen!:)

Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: ihaalmandag 16. november 2020, klokken 08:15
De aller fleste trodde vel at ID4 skulle bli litt dyrere enn Enyaq. At Enyaq med 2wd blir så mye dyrere enn ID4 1st kom vel som et sjokk på alle. Du får jo ikke specce selv og jeg skulle gjerne betalt 5000 kr mer for 1st og fått f.eks 360-kamera, men alt i alt er pakken meget attraktiv, ikke minst med tanke på bruktmarkedet hvor det neppe blir flust av SUVer med 50 mil rekkevidde til godt under 400 000 med det første. Hadde nok kjøpt med 4wd om jeg kunne ha ventet, men står for tiden uten bil og da fristet det med levering i januar.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: SveinJmandag 16. november 2020, klokken 08:38
Sitat fra: Bjoris på mandag 16. november 2020, klokken 01:18
Tilbake til topic;

Bjørn Nyland ble rett og slett oppriktig imponert over utseende på ID4 og jeg kjenner meg igjen i den opplevelsen. Jeg kikket på ID4 før Enyaq ble lansert, men oppdaget rett og slett ikke at designet var så bra. Tvert i mot hadde jeg konkludert med at det var merkelig at ikke VW hadde klart noe bedre så bra som Enyaq ble seende ut!

Andre som har hatt same opplevelse? Andre aha opplevelse er pris, jeg var forberedt på å måtte betale ca 550 for vår neste bil som var tanken at skulle ha AWD, men når 1ST kom til bare 427 så kom vi fort til at selv om det mangler litt utstyr og AWD så er 120 mindre for samme bil og faktisk 50 km mer rekkevidde uten AWD, så bra pris at vi heller kan redusere investeringen betraktelig.

Jeg har aldri følt meg så sikker på at ett planlagt bilkjøp blir bra som med denne bilen!:)


Endelig tilbake til trådstart tema. Jeg var på Enyak visning og har bare sett i.d 4 gjennom vindu, men er ikke i tvil om hvilken av de to Seim ser mest «moderne» ut. Glad jeg har bestilt VW. Det jeg har «mest brukt for» er hengerfeste og mulighet for takstativ. Resten er bra på begge og sikkert mer enn nok for de fleste.
Tittel: Sv: Teslabjørn på ID4 privat visning
Skrevet av: Bjorismandag 16. november 2020, klokken 12:45
Jeg var også på Enyaq visningen og om prisen var lik vet jeg ikke helt. Tipper jeg hadde endt med Skoda da det er noen ting jeg savner på 1ST uten Max. Spes er det el seter siden fruen har sete helt fremme. Jeg hadde nok valgt Matrix også da vi kjører mye i mørket på våte veier til fjells fredag kveld.

Men jeg syns Enyaqen ble kjedelig bakfra og forfra er ikke grillen helt vellykka.

Uansett største fordelen og ulempe med ID 4 er jo at du ikke kan velge, hadde en kunnet velge så er det sikkert flere ting som hadde blitt vanskelig å ikke ta med. En er jo redd for at bruktmarkedet blir kresent om en har kjiipa ned på utstyr så da er det tryggere at det mange helt like biler. MEN det gjenstår selvsagt å se om utgavene etter 1ST blir smartere utstyrt