Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: borge på søndag 01. november 2020, klokken 21:30

Tittel: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: borgesøndag 01. november 2020, klokken 21:30
Er Etron betraktelig større eller bare litt? Hva med Ford Mach-e?  Når er antatt levering av ID4 hvis en ganske tidlig ute i køsystemet? Q1 2021?
Hva er bedre med ID4 i forhold til Etron50, bortsett fra at E50 har noe lav rekkevidde? ID4 4wd blir vel å koste ca som Etron50? Og er et da langt opp til en Etron 55 til ca 750k? (ID4 når den kommer med 4wd)
Jeg liker jo bedre hvis jeg kunne kjøpt meg en bil i 400-500k prisområde, ikke avhengig av 4wd, men helst 400km rekkevidde eller mer.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: daktarisøndag 01. november 2020, klokken 22:59
Sitat fra: borge på søndag 01. november 2020, klokken 21:30
Er Etron betraktelig større eller bare litt? Hva med Ford Mach-e?  Når er antatt levering av ID4 hvis en ganske tidlig ute i køsystemet? Q1 2021?
Hva er bedre med ID4 i forhold til Etron50, bortsett fra at E50 har noe lav rekkevidde? ID4 4wd blir vel å koste ca som Etron50? Og er et da langt opp til en Etron 55 til ca 750k? (ID4 når den kommer med 4wd)
Jeg liker jo bedre hvis jeg kunne kjøpt meg en bil i 400-500k prisområde, ikke avhengig av 4wd, men helst 400km rekkevidde eller mer.
etron er jo en klasse opp i størrelse, med sine 4,9 m vs ca 4,6? m. Bagasjerommet er dypere, men bakluka er litt skråere enn id4. Hvordan den innvendige plassen blir reelt sett gjenstår å se.

Mach E er nok ganske lik som Id4, men mer kombi-kupé i mine øyne, slik som I-pace eller sportback. Da ryker litt bagasjeplass.

Etron lader raskere i kW. Etron drar tyngre henger.

Du kan få endel utstyr som ikke tilbys på ID4; luftfjæring, nightvision, skikkelige luksuseter, mye raskere bil, flere og delvis større, noen mindre skjermer. etron er nå på 3. årsmodell, antagelig ferdig med ende fleste barnesykdommer.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: Bjorismandag 02. november 2020, klokken 00:21
Det er jo selvsagt pris ID4 slår E-Tron på, samtidig er som kjent ID3 og 4 første elbiler på MEB plattformen til VAG og dermed får bilene god plass ifht størrelse slik at jeg forventer ikke at det er vesentlig større plass i en Etron enn i ID4. Jeg syns ETron virket ganske liten ifht det enorme ytre.

Venner av oss kjøpte en 50 med ok utstyr, men fortsatt mangler ting som varme i ratt, Matrix lys etc, den kom på 622 med vinterhjul. Vår ID4 kommer på 430 med vinterhjul. Jeg føler eg rimelig trygg på at om en ikke trenger AWD så er IDen mye mer for pengene og da med langt bedre rekkevidde enn til og med 55en til Audi.

Audi er jo mer premium selvsagt så blir det opp til hver enkelt hva en prioriterer og har råd til. Vi har hatt X til 800, men jeg må si jeg syns ikke det var verd pengene, nesten dobbelt pris av ID4, nei så kult var det ikke med falkedører og heftig aks, 2250 på hengeren hadde jeg heller aldri bruk for, men kan jo være viktig for noen

Merk at Audien lader raskt, men bruker også veldig mye mer strøm så en må ikks se seg blind på ladefart, det er antall km rekkevidde du fyller på som betyr noe og der vil 125 kw på ID4 antakelig være bedre enn ETron sin ladefart og 50en har vel bare 125 kw ladefart også
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: borgemandag 02. november 2020, klokken 09:56
Takk for gode innspill så langt. Hva tenker vi da om Ford Mach i denne sammenligningen? Har vi rett og slett ikke trua på at de får det til? Ser ikke så gale ut her da, men likte ikke den svære påklistrede skjermen, ødela et ellers elegant interiør. Men ingeniørene her har tydeligvis fått beskjed om å se til Tesla..

Jeg hadde Tesla S for 4 år siden, men vil ikke tilbake dit pga kvalitet ikke var bra i mine øyne. Var god nok plass i den da, men uten å høres eldgammel ut, så fikk jeg lettere ryggproblemer i de setene der og relativt lavt inn/ut.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: hELgenenmandag 02. november 2020, klokken 11:21
Har satt meg på venteliste for 4WD versjonen av ID.4. Som 2WD fremstår 1st som en ok kjøp, men hva VW skal ha for 4WD vet jeg ingenting om. Men om bilen bikker 550 og nærmer seg 600 med 4WD, vel så er jo spranget opp til e-tron 50 ganske kort - noe også rekkevidden dessverre er på e-tron 50.  Mach-e fremstår på papiret som en ok bil mhp. størrelse. Litt synd den mangler et fornuftig hengerfeste. Faktisk er dette mangelvare på mange alternativer - men plassen i Mach-e synes jeg ser bra ut. Uten behov for hengerfeste er jo også jaguar EV-320 et alternativ. Har ikke kjørt denne ennå - og er spent på plassen. Jeg tror faktisk Ford har lagt litt arbeid i å få til en ok bil for Europa - problemet for Ford er at man må nesten har prøvekjørt bilen og være 100% sikker på kjøp før man signerer - å gå ut av en avtale her kan bli dyrt ryktes det.
Tittel: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: turfsurfmandag 02. november 2020, klokken 12:12
Sitat fra: hELgenen på mandag 02. november 2020, klokken 11:21
Uten behov for hengerfeste er jo også jaguar EV-320 et alternativ. Har ikke kjørt denne ennå - og er spent på plassen.
I-Pace kan trekke en liten henger da - 750kg. Det holder nok for mange. Bagasjeplassen er midt på treet. Kupeen er romslig for fire, og som de aller fleste biler trang for fem.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: RJKmandag 02. november 2020, klokken 13:24
Mach-E har jo samme vekta for henger som i-Pace, så spørsmålet er jo om det er tilstrekkelig eller for lite. For min del vil jeg si for lite, men her må man jo definere eget behov.


Og så blir det spennende å se hvordan rekkevidden er i praksis, men foreløpig virker ikke den å skape store overskrifter på mangel her, mot oppgitt.


Og om rekkevidde ikke er så påkrevd (WLTP på 405 eller 408, men i praksis...!?!), vil vel en XC40 være et greit alternativ, med sine 1500 kg i tilhengerkapasitet. Skal vi sammenligne med Polestar 2, så blir den vel i praksis noe bedre enn E-Tron 50...
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: ID4mandag 02. november 2020, klokken 14:17
Hadde veldig lyst på Mach-e, men med liten hengervekt og ikke muligheter for taklast falt denne helt bort som alternativt for oss. Taklast er faktisk viktigere enne høyere hengervekt.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: RJKmandag 02. november 2020, klokken 15:20
Har takboks nå, men nesten kun fordi det er lite plass i bilen, noe jeg ville vært mindre utsatt for med Mach-E. Krok har jeg hatt på alle biler utenom denne, men har ikke tatt bryderiet med å få det installert, siden jeg ikke kan trekke noe, og jeg synes prisen er vel drøy for det (nesten 13K ettermontert)


Men har alltid likt å ha takbøyler for å kunne frakte lange ting som ikke er for tunge, så takvekt hadde blitt et savn. Så en ny bil bør selvsagt ha god støtte for begge deler, for min del.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: Bjoristirsdag 03. november 2020, klokken 00:50
Tipper ID4 kommer med god pris på AWD også. De går for pakke løsninger og få valgmuligheter også etter 1ST sier min selger. Det betyr at de satser på volum og går for lavest mulig pris heller enn Skoda løsningen der du kan velge utstyr til du blir blå.

Ang Audi så vil det alltid selge med Audi og premium, det er jo en deilig bil, har hatt den på prøve ett døgn, men forbruket er hinsidig all fornuft selv om den lader fort og rekkevidden på 50 er jo noe en må vurdere om er verd over 600. En bil for fremtiden bør ha 500 km rekkevidde i dag, stadig flere får dette og dermed tror jeg det blir vanskeligere også å selge en så dyr bil når billigere, helt supre alternativer blir konkurrentene, men så er det jo ikke alle som kjøper en bil for minst mulig verditap. De fleste kjøper vel en bil for å ha den og er ikke rekkevidden no problem så får en jo en fantastisk kvalitetsbil i ETron.

MEN, jeg tror nok MEB versjonen til Audi, Q4 som kommer til høsten vil ta helt mye over fra ETron. Innvendig plass tror jeg blir veldig liten forskjell på. ID4 er f.eks 6 cm lengre innvendig enn den 20 cm lengre TMY som selvsagt også er laget som elbil fra grunnen så det er mye å hente på biler som er designet som el fra grunnen av...

Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: turfsurftirsdag 03. november 2020, klokken 06:56
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 03. november 2020, klokken 00:50
ID4 er f.eks 6 cm lengre innvendig enn den 20 cm lengre TMY
Hva mener du med innvendig her? Ellers er det vel 17cm forskjell på de, uten at det er så veldig farlig.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: Bjoristorsdag 05. november 2020, klokken 19:20
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. november 2020, klokken 06:56
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 03. november 2020, klokken 00:50
ID4 er f.eks 6 cm lengre innvendig enn den 20 cm lengre TMY
Hva mener du med innvendig her? Ellers er det vel 17cm forskjell på de, uten at det er så veldig farlig.

https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes-after-tesla-detailed-id4-model-y-comparison/

Det var dette bildet jeg refererte til, for meg virker 1.9 meter mindre svingradius også forlokkende.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: turfsurftorsdag 05. november 2020, klokken 19:33
Sitat fra: Bjoris på torsdag 05. november 2020, klokken 19:20

Det var dette bildet jeg refererte til, for meg virker 1.9 meter mindre svingradius også forlokkende.
Åja, en påstand fra VW. De seks cm må jo være forskjell i baksete ryggen. Og da ser vi ikke hvilken stilling seteryggen er i på TMY, som er justerbar.

Bildet viser jo og at plassen i kupeen har gått ut over bagasjeplassen.

Svingradiusen er jeg enig i, den er fantastisk.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: Bjorisfredag 06. november 2020, klokken 14:33
Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. november 2020, klokken 19:33
Sitat fra: Bjoris på torsdag 05. november 2020, klokken 19:20

Det var dette bildet jeg refererte til, for meg virker 1.9 meter mindre svingradius også forlokkende.
Åja, en påstand fra VW. De seks cm må jo være forskjell i baksete ryggen. Og da ser vi ikke hvilken stilling seteryggen er i på TMY, som er justerbar.

Bildet viser jo og at plassen i kupeen har gått ut over bagasjeplassen.

Svingradiusen er jeg enig i, den er fantastisk.

Spent på korleis det går med AWD ID4 og svingradius. Det er jo lett å lage god svingradius med bare bakhjulsdrift. Kanskje TMY RWD også vil ha bedre når/hvis den kommer?

Ja, bildet kan nok lyve litt, men føler meg trygg på at en får mye plass i ID4 ifht størrelsen og til vårt bruk er det riktig prioritering ifht baksete og bagasjerom.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: turfsurffredag 06. november 2020, klokken 14:37
Sitat fra: Bjoris på fredag 06. november 2020, klokken 14:33

Spent på korleis det går med AWD ID4 og svingradius. Det er jo lett å lage god svingradius med bare bakhjulsdrift. Kanskje TMY RWD også vil ha bedre når/hvis den kommer?

Ja, bildet kan nok lyve litt, men føler meg trygg på at en får mye plass i ID4 ifht størrelsen og til vårt bruk er det riktig prioritering ifht baksete og bagasjerom.
Mener jeg leste at ID.4 med AWD fikk samme svingradius.

Var litt telltale at det VW sammenligningsbildet ikke viste profil bakfra. TMY er jo litt bredere og.

Men bevares, jeg tror ikke det er veldig store forskjellen. Det er nok bagasjen det går ut over, med frunken og plassen under gulvet som TMY. Ikke at det har noe å si for mange, vi klarer oss fint med I-Pace uten takboks.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: Kirestorsdag 26. november 2020, klokken 15:25
noen som vet hvor langt bagasjerommet er?

Edit: Fant ut av det, er 95 cm.
Tittel: Sv: Hvordan er størrelse opp mot ETron og Ford Mach-E?
Skrevet av: E-Trondfredag 30. april 2021, klokken 15:46
Masse målinger av bagasjerom.

https://www.youtube.com/watch?v=no5n7VP8vnE