Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: Trond.m på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:33
Hva er det Mercedes har tenkt på her ? Jeg undret meg over at rekkevidden forsvant faretruende fort da jeg kjørte de siste milene til hytta på 1100 moh. Det er jeg ikke vant til med Audi eller BMW når jeg har definert destinasjonen i Navi. Nå står bilen 1100 over havet med 53 % SOC og estimert rekkevidde på 152 km rekkevidde. Selv om jeg setter destinasjonen til Asker, så holder den på sitt estimat. Mitt estimat er at 50 % holder med god margin til Asker. Man venner seg til alt og i kjent terreng er det bedre å forholde se til % ladenivå enn rekkevidde. Men at den skulle være så primitiv trodde jeg ikke. Håper i det lengste det er en innstilling som er feil eller brukerfeil. Så vidt jeg har erfart tar BMW og Audi både hensyn til topografi og fartsgrenser langs den valgte rute. Det er da ikke på nivå med rakettforskning å klare det 😉
Hvor langt har du kjørt med bilen totalt?
Høres nesten ut som om noe av du første du gjør er denne turen opp til hytta. I så fall er det forståelig siden den tror at dette er sånn du kjører ;)
Sitat fra: jevel på onsdag 21. oktober 2020, klokken 14:02
Hvor langt har du kjørt med bilen totalt?
Høres nesten ut som om noe av du første du gjør er denne turen opp til hytta. I så fall er det forståelig siden den tror at dette er sånn du kjører ;)
Det er første turen med EQC, men jeg har jo hatt et par dusin andre elbiler før denne 😉. Men det skal jo ikke ha noe å si med historikk, når jeg forteller hvor jeg skal kjøre. Når bilen vet at den er på 1100 moh og jeg skal kjøre til Asker 150 mph, så burde den ta høyde for det. Ser at Abetterrouteplanner estimerer 187 km ved 3 grader C, så magefølelsen min var litt optimistisk. Men poenget er at rekkeviddeberegningen ikke ser ut til å ta hensyn til topografi og kartdata (hastighet). Er dette «Works as designed» Kan det være et valg om man vil ha rekkeviddeberegning basert på historiske data, eller aktiv ruteinformasjon ?
Når du legger inn destinasjon i navi skal den ta høyde for vei og topografi. Du får opp estimert rest kapasitet ved ankomst i navi. Det stemmer ganske bra når jeg tester. Bommer din på det?
Høres bra ut. Da får jeg forske litt mer på det. At ikke rekkevidden økte når jeg la inn en destinasjon ved havnivå tyder jo ikke på det. Men kanskje det bare er en forsinkelse i oppdateringen.
Rekkevidde til høyre ved speedometer tror jeg ikke oppdateres. Det er basert på historiske data. Men til venstre på navi skjerm står det hvit mye strøm du har igjen ved ankomst destinasjon, så en trenger ikke km beregning i tillegg.
Se det ja :+1:. Da har de bare løst det på en litt annen måte, og faktisk gir de 2 beregninger. En basert på historiske data og en basert på informasjon fra GPS 😊
Batteri rekkevidde under speedometer synes jeg er stabilt pessimistisk. Gir kun en pekepinn og endrer seg tregt. Selv om bilen trekker henger med dobbelt forbruk er denne indikatoren treg til og tilpasse seg reelt forbruk nå.
Ved bruk av navigasjon synes jeg estimert batteri % ved mål/ delmål treffer svært godt. ( Gjelder ikke ved trekking av henger.)
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 21. oktober 2020, klokken 20:25
Batteri rekkevidde under speedometer synes jeg er stabilt pessimistisk
Det var ikke min (begrensede) erfaring de siste milene før jeg kjørte opp til 1100 moh. Og det er jo ikke uventet på korte strekninger med spesielt høyt forbruk. Det samme gjelder for kjøring med henger.
Men løsningen til Mercedes synes jeg er fornuftig. Rekkevidden som vises i instrumentet gir en indikasjon om rekkevidde med blandet kjøring uten at destinasjonen er kjent. Det er tilsvarende det man leser av i en fossilbil. I tillegg gir Navigasjonen estimert ladeprosent ved ankomst til en gitt destinasjon uten å vise en endret rekkevidde.
Vil man ha mer nøyaktig beregning, så er får man ta fram mobilen og benytte Abetterrouteplanner som tar med informasjon om temperatur, våt vei, vind etc.😊
6 nov. skal jeg på min første lengre kjøretur med EQC'en. Oslo - Geilo. Er veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Jeg håper jo at jeg kan komme meg opp til Geilo uten å måtte lade i Gol. Om jeg lader batteriet mitt 100% burde det holde. Fingers crossed!
Oslo-Geilo skal gå fint. Mener jeg hadde 25-30% når jeg passerte Geilo sist (fra Oslo), og da kjørte jeg i godt driv uten trafikk hele veien grytidlig på morgenen. 7 mil estimert restrekkevidde når jeg passerte Geilo. Det skal godt gjøres å klare høyere forbruk enn det jeg fikk til der. Kanskje i streng kulde og høy snitthastighet.
I dag blir for øvrig første tur med nye vinterhjul på snødekte veier for min del. Siste delstrekning av motorvei åpner mandag, men det ryktes at de allerede har åpnet den med redusert hastighet :D :D :D
Så da blir det motorvei helt frem til Moelv, og deretter mer moderat hastighet.
Blir artig å se hvor mye batteri jeg har igjen ved ankomst, og ikke minst hvordan de rimelige vinterhjulene gjør det på snødekte glatte veier.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. oktober 2020, klokken 18:33
Rekkevidde til høyre ved speedometer tror jeg ikke oppdateres. Det er basert på historiske data. Men til venstre på navi skjerm står det hvit mye strøm du har igjen ved ankomst destinasjon, så en trenger ikke km beregning i tillegg.
Jeg finner ingen informasjon om batteri % ved ankomst til destinasjon på min.
Kan det være en innstilling, eller får man bare den informasjonen ved navigering til en hurtiglader ?
Har registrert mangel på forventet batteri% ved mål noen få ganger.
Tror ikke den viser soc ved mål om det er forventet under 10%.
Muligens andre parameter som påvirker også.
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 24. oktober 2020, klokken 20:51
Har registrert mangel på forventet batteri% ved mål noen få ganger.
Tror ikke den viser soc ved mål om det er forventet under 10%.
Muligens andre parameter som påvirker også.
Jeg har forsøkt å gå inn i navi instillinger. Ser at det er en innstilling for ladenivå ved destinasjon som er satt til 10 % (minimum). Men problemet ligger nok ikke der, for uansett hvilken destinasjon jeg velger så mangler estimert % ved ankomst. Kanskje relatert til 21 modell.
Tror jeg alltid får det. Sjekk innstillinger i navi. Kan være noe sånt som eq rute som må aktiveres? Kan sjekke mitt oppsett i morgen, men regner med dette er noe alle eqc har og skal ha i fremtiden. Noe annet virker usannsynlig.
Tror EQ ruter må være aktivert for å få % rest ved målet. Problemet mitt er at hvis det er aktivert så virker det som bilen foreslår den aller minst intelligente ruten. Har ikke fått prøvd den siste oppdateringen så mye enda, men så langt anser jeg navigasjonen som mer eller mindre ubrukelig. Uten eq ruter aktivert er det bedre men langt fra godt nok.
Dette skal være aktivert hos meg. Ref bilder.
Forstår ikke hvor jeg stiller inn valg av rute - korteste - raskeste etc.
Rekkevidden som oppgis i bilen er basert på historikk, og sier jo ingen ting om hvilen rekkevidde det er mulig å oppnå. Den viser nå 303 km med 80 % SOC fordi forbruket ned fra fjellet i går ga et lavt forbruk. Skulle jeg kjøre tilbake dit så antar jeg den reelle rekkevidden ville være rundt 200 km ...dvs minst 30 % lavere enn estimert i instrumentet. Så rekkevidde uten bruk av NAVI gir liten mening.
Ingen som kan forklare mystikken bak EQ ruter med informasjon om batteri % ved ankomst ?
Kan sjekke i bilen i kveld :) Når jeg søker opp destinasjon får jeg først opp det samme som deg. Dvs ankomsttid og avstand. Deretter tar det kanskje 5-15 sekunder, så kommer restkapasitet opp. Antar bilen må beregne topografi mm, noe som tar litt lenger tid.
Takk. Da får jeg gi den litt tid da. Mulig at den ikke klarer å beregne det når bilen er i garasjen. Det er dårlig mobildekning der og GPS signelet er blokkert. Får se hva som skjer når jeg kommer ut på veien :)
Ja. Den må ha gps signal for å beregne hvor den er og hvor langt det er til destinasjon.
Det går noen sekunder før den kommer med estimert batteri % ved destinasjon.
Foto: Batteri% ved mål.
Den vet posisjonen og beregner korrekt rute og avstand. Men jeg ser at det står Livetraffic på ruten på ditt display. Jeg lurer på om det kan ha med at jeg ikke har aktivert datakommunikasjon. Jeg ser også at det står et timeglass som ikke blir borte når jeg velger rutealternativer. Kanskje den er avhengig av Internett forbindelse ?
Har du sjekket på Mercedes.me at ruteberegning er aktivert tjeneste? Mener det var noe der som het EQ optimert rute. Når det gjelder merkelige ruteforslag måtte jeg i min bil aktivere alle unntak (eksempelvis unntak fra bomvei), lagre, beregne en rute og deretter fjerne unntakene igjen. Bilen forsøkte å unngå motorvei selv om det valget ikke var huket av. Endring, lagring og deretter endring igjen løste problemet, så nå er rare ruteforslag ikke noe jeg har merket særlig til.
Beregning av restprosent skal ikke trenge Telia in car internet abonnement. Jeg kjørte uten det først da jeg ikke så poenget. Etter en stund kjøpte jeg abonnement allikevel. Det er ekstremt billig, og gir enkelte fordeler på langtur selv om nettet ikke er spesielt bra.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. oktober 2020, klokken 20:19
Har du sjekket på Mercedes.me at ruteberegning er aktivert tjeneste? Mener det var noe der som het EQ optimert rute.
Takk 😊. Jeg må innrømme at jeg er nokså forvirret over Mercedes.me. Aktiviserer jeg dette i appen ?
Selger skal legge inn bilen på din konto og starte prosessen. Du logger inn på Mercedes.me og fullfører registering og oppsett der.
Når du har logget inn trykker du på Min bil, velger rett bil og deretter Mine tjenester. Så ser du alle aktive tjenester knyttet til din bil. Totalt 42 tror jeg.
Litt rotete, med integrasjon mot div tredjeparter som Ionity og Tidal. Men det går greit. Kun en eneste bilprodusent som har moderne og nær problemfri nettløsning per i dag....
Takk Øyvind.h. Da ble det klarere :).
Alt var aktivert så vidt jeg kunne se unntatt lading og Internett. La inn et prøveabonnement på Telia, men ser vel ikke helt behovet. Har Telia med 15 Gb fra før. Får dra innom forhandler for å få greie på den batteri-visningen i navigasjonen. Snakket med en på telefonen som var hyggelig og hjelpsom, men som innrømmet at han nok ikke var rette mann 😉
Kanskje det er en endring i sw versjonen jeg har ? Jeg har versjon apilevel/ntg6/080. Er dette nyere en din ?
Var innom forhandler. De fikk heller ikke fram batteri % på demobilen. De ringte derfor til importøren som opplyste at man måtte lage ruten på mobilen og sende til bilen for at det skulle virke. idiotisk, men jeg forsøkte det. Men ruten kom ikke opp under «mottatte mål». Noen som kan bekrefte det forhandler / importør sier eller er det bare tull ?
Bare tull. Har kommet frem automatisk både på demobil og på min bil når jeg har testet.
På sparket har jeg egentlig ikke noen gode forslag. På Mercedes.me har jeg aktivert tjeneste for eq rute. Det samme i bilen. Og prosent kommer opp slik det skal. Men jeg tror det krever eq rute. Mener jeg slo av det en gang og ikke fikk opp prosent da.
Takk. Det var greit å vite. Finnes det noe sted man kan få kvalifisert hjelp ?
Importøren vil ikke snakke med meg og serviceteknikeren som lovet å ringe tilbake for 3 dager siden har jeg ikke hørt noe fra.
Finnes det ingen form for instruksjonsbok eller noe man kan lese seg opp i?
Sitat fra: Toalmar på onsdag 28. oktober 2020, klokken 21:14
Finnes det ingen form for instruksjonsbok eller noe man kan lese seg opp i?
Har forsøkt det, men det er ikke det mest pedagogiske verket jeg har lest. Men med bare 8 års erfaring med elbiler, Mastergrad / Sivilingeniør og 27 år i databransjen har jeg kanskje ikke de nødvendige forkunnskaper ;)
Dette hjelper ikke saken det ringeste, men man savner jo det enkle og elegante brukerinterfacet hos Tesla.
Jeg kjenner ikke det, men jeg vil jo si at Mercedes me appen virker me bedre enn Audi sin. Men hvorfor ikke rekkevidden som vises i hovedinstrumentet oppdateres basert på topografi og fartsgrenser er fullstendig uforståelig. Dette har jo BMW hatt i i3 siden 2012.
Fra pressemeldingen så høres jo EQ optimalisert navigasjon riktig så bra ut:
EQ optimised navigation operates intelligently. It uses numerous factors to plan a route automatically, including any necessary charging stops. It takes into account e.g. the current electric range, the current power consumption, which is individually determined by the driving style, the topography and the traffic flow, and available charging stations. The route calculation is always based on the fastest route taking the shortest charging time into account – therefore quick-charging stations are given preference. Customers do not necessarily have to charge the vehicle fully, but can charge it to suit the total journey time. The route planning also responds dynamically to changes. It can take place both offboard and onboard, i.e. externally (via the Mercedes me App) and within the vehicle. The journey can therefore be conveniently planned at home before departure, or while already en route if required.
Forsøkte på nytt å lage en EQ rute i Me appen som jeg sendte til bilen. Plutselig dukket det opp flere ruter i meldingsfeltet som jeg laget før i dag. Og nå har det skjedd et mirakel 😊. Nå kommer det opp Livetraffic informasjon og batteri % ved siden av avstand i navigasjonen. Forsøkte å legge inn flere destinasjoner direkte i bilen, og det virket også. Må ha vært en «propp» i systemet som nå har løsnet 😏.
Blir interessant å teste på neste tur for å se hvor godt den treffer. Så at den også viste forsinkelser i trafikken. Værdata er nok ikke med i beregningen, men det har heller ikke BMW eller Audi, så dette er jeg fornøyd med :+1:
At trafikk-forsinkelser er med i beregningen må bety at datatrafikk må benyttes. Kanskje grunnen til at det virker nå er at jeg aktiverte e-sim i bilen ?
Bra du fikk løst det :+1: Men det trengs ikke ekstra sim for at dette skal fungere. Jeg har ikke ekstra sim og jeg har heller ikke sendt rute via me app, det har fungert fint i min bil.
Ja, det var fint at det plutselig virket, uten at jeg forstår hvorfor.
Jeg oppdaterte kartene, slo EQ optimert navigasjon AV og deretter PÅ igjen i appen. Tror kanskje det var appen som fikk ordnet det, men nå virker det både med og uten app :)
For å illustrere forskjellen mellom bruk av rekkevidde som angis i bilen og navi. Bilen viser 277 km med 77 %. Til hytta er det 18,8 mil og på den ruten er rekkevidden på 277 km helt urealistisk. Nå viser navigasjonen at jeg kan forvente å komme fram med 14 % rest. Det er et tall som nok stemmer veldig bra. Det betyr at Navi beregner at jeg vil bruke 50 kwh eller 2,65 kwh/100 km. Da jeg kjørte den ruten sist mener jeg forbruket var 2,62, men da hurtigladet jeg underveis og det øker usikkerheten noe +1:
Batteri rekkevidde i speedometer er basert på historikk og tar ikke hensyn til topografi. Ser min estimerer 257km rekkevidde ved 80% batteri nå. =321km ved 100% . Utregnet gir det et forbruk på 24,92kw/100km som er høyt, men har kjørt en del turer med henger som har dradd opp snitt forbruket.
Estimert batteri % ved mål bruker å stemmer bra. Har jeg henger på kroken blir det feil.
Ja, det er jeg klar over. Synes vel egentlig løsningen Audi og BMW benytter er litt mer logisk. Der er rekkevidden direkte koblet til NAVI, så man har bare rekkevidden som oppgis i instrumentet å forholde seg til. Men det viktigst er at EQC nå har en løsning som gir forutsigbarhet :)
Nå har jeg testet rekkeviddeberegningen i navigasjonen på flere kortere turer på inntil 45 km. Alle gangene har jeg ankommet med eksakt den batteriprosent som den estimerte før kjøreturen. Forbruket er også lavere enn jeg hadde forventet. Kjørte Asker - Lommedalen T/R med en pause på 2 timer på våt vei med 20 tom Nokian. Forbruket endte på 20,8 avlest på kjørecomputeren i bilen. I appen er forbruket oppgitt til 21,2. Vet ikke hvorfor de er forskjellige verdier. Hvis ladetap er inkludert i forbruket i appen skulle forskjellen vært minst 10 %. Uansett vil jeg si at dette virker lovende. Og kombinert med en fantastisk komfort uten trikkelyd, er jeg overrasket over at det ikke er solgt flere EQC. Bakkeklaringen måler jeg til 135 mm som er tilstrekkelig for de aller fleste.
Testet rekkeviddeberegningen fra Asker til Dagalifjell (1100 moh, 185 km) i dag. Før start viste bilen at estimert batteri % ved ankomst skulle være 40 %. Dette økte til 42 % ved Kongsberg. Vi hadde en kort stopp ved Veggli. Da jeg startet igjen viste den ikke lenger batteri %. Jeg la da inn ruten på nytt, men fortsatt ingen batteri %. Noen som kan forklare hvorfor den plutselig slutter å vise dette. Da jeg kom fram var det 44 % igjen, så den traff veldig bra. Det er gjerne på slutten av turen man vil forsikre seg om at man har nok strøm igjen, så dersom man da mister informasjonen når man nærmer seg destinasjonen så er mye av poenget borte.
Forbruket på turen var veldig bra. 23,3 kwh/100 km er veldig bra når det tas med i beregning at det var en stigning på nesten 900 meter.