Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Leaf1Kris på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:23
Siden prisen på 62kw leaf har gått ned en del vurderer jeg å bytte inn 30kw Leafen i en ny 62kw Leaf med vinterhjul og lastekrok for sykkel.
Men hva bør dette koste? Når jeg leste litt på forumet etter vi kjøpte den vi har i dag, føler jeg vi betalte litt for mye.
Finnes det fremdeles noe rabattordninger som de fleste kan få?
Er klar over at mange mener Leaf er utdatert, men etter drøye 4 år og snart 80000km med den gamle så er det egentlig lite å klage over bortsett fra for kort kjørelengde på langtur og elendig app. Har kjørt 800km på en dag med den vi har, gikk greit men ikke noe å anbefale.
Så på huyndai kona tidligere i år å den fristet pga veldig god kjørelengde selv om bagasjerommet var håpløst lite til en famile på fire. Men når de økte prisen 40k over natten samtidig som Leaf er blitt en del billigere så utgår den.
Hvorfor ikke se på bruktmarkedet? Har ikke skjedd noe nytt på 2020-modeller såvidt jeg vet. Sånn bortsett fra at noen der er uvillige til å selge til realistisk pris. Og har du vurdert en eNiro?
Kan ikke se noe på bruktmarkedet som er noe særlig å spare på?
E-niro koster vel det samme som Kona, og jeg syns den t.o.m får Leaf til å se ut som en designperle så den er ikke interessant.
Om du er lokal i Haugesund så har jeg tenkt å legge min ut for salg om ikke altfor lenge. Har planer om å legge meg under dem som ligger på Finn.
Fullt utstyrt med lastekrok og takstativ.
"noe særlig å spare på" er vel fordi de ikke vil innse at elbiler har begynt å falle i verdi første 1-2 årene. At nye selges på tilbud til samme pris burde få de til å innse at det ikke går an å selge brukt til samme pris. Går jo an å legge inn et bud.
eNiro fordi den er mye større enn Kona. Sjekk bruktmarkedet der også. De satte vel opp prisen for de som ikke hadde kønummer. Jeg lot kønummeret slippe pga. dårlig erfaring med videresalg av Kona under koronatida (gikk ca. i null) og som vi ser prisfall på Leaf å bytte mot.
Det florerer ikke med brukte 62kw heller, så ikke kamp om å selge enn så lenge men de som skal selge må nok ned i pris fremmover.
Vil også tro Nissan blir nødt til å redusere prisen enda mer neste år for å klare å selge greit, så de må strekke seg litt for at jeg skal kjøpe bil nå så tapet ikke blir for stort de første årene.
Ser ut til å være følgende kampanje i disse dager
Nissan LEAF 62 kWh e+ ** Før fra 351.670,– ** Nå fra 299.900,–
Jfr https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html
Sitat fra: Gunnar G. T. på mandag 19. oktober 2020, klokken 21:33
Ser ut til å være følgende kampanje i disse dager
Nissan LEAF 62 kWh e+ ** Før fra 351.670,– ** Nå fra 299.900,–
Jfr https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html
Det var jaggu på tide. De måtte agere på lavere priser fra Tesla.
Den kampanjen har vel pågått en god stund lenger enn Teslas prisjustering? Nærmer seg lansering av Arya, så jeg vil tro de vil tømme lagrene.
Mulig, men den kan ikke ha pågått veldig lenge.
Bare 2-3 uker tror jeg.
Kampanjen startet i begynnelsen av måneden.
Tilsynelatene skal prisen ha gått ned, men når jeg bad om tilbud på en Tekna, er prisen ca 15k dyrere enn tilbudet fra i mars🤨
Har vært oppjustering pga svak kronekurs. Men man får kanskje bedre priser på lagerbiler?
Du får de rabatert til ca 375k nå (splitter ny fra forhandler).
Dette er da e+ Tekna med metallic lakk og vinterhjul inkludert.
Funderer litt på denne selv som en eventuelt "ventepølse" til Model Y kommer.
Dog så anbefaler ymse reviews ID.3 framfor Leaf, og så anbefaler jo en ID.4 fremfor ID.3 igjen. Hmmm ikke enkelt.
Mye bra priser på brukte, ser jeg. Har måtte legge min en god del ned i pris, dog så ser jeg enkelte som selger brukt har høyere pris enn nye. Det skjønner jeg ikke.
Å bruke Leaf som ventepølse blir nok rimelig dyrt, nesten like mye som leiebil i verste fall. Bør nok da heller satse på en eldre bruktbil som ventepølse eller vente med dagens (el)bil.
Sitat fra: unik42 på mandag 26. oktober 2020, klokken 11:58
Mye bra priser på brukte, ser jeg. Har måtte legge min en god del ned i pris, dog så ser jeg enkelte som selger brukt har høyere pris enn nye. Det skjønner jeg ikke.
Hvor ser du mye bra priser på brukte? Det ligger vel flere brukte 62kw som dyrere enn ny enn det finnes billigere. Og de få som er marginalt billigere har gjerne en del km og 12-18 måneder av garanti er brukt opp.
Du får jo ikke nye til lavere pris enn det de koster i butikk, men vil du ha fullt utstyrt Tekna med vinterhjul så ligger det altså flere ute til 330k. Dog med 8000km på telleverket. Bør vær mulig å prute ned til 320k.
Edit: Men, ja, mange brukte som ligger ute til nybilpris og over.
Billigste jeg finner er 315k men den er gått 48 000km så burde vært mye billigere.
Neste er 334k for en med 15 000km på telleren samt med en liten parkeringskade.
Ellers er det noen for 335k med 8000km, men det er jo uten vinterhjul.
Rimelig sikker du ville fått noen av de 320, om du hadde prutet. Ser det er en til 360k, den kostet 369 for et par dager siden - og er sikker på at den ikke går for det heller.
BTW, sjekka med Nissan selv, de betaler 310 for forholdsvis ny Tekna.
Virker som selgerne ikke har noe realistisk forhold til verditapet og må bruke noen måneder på å innfinne seg med det og deretter sette ned prisen eller godta stor prutingsmonn.