Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: geirci2 på lørdag 03. oktober 2020, klokken 20:03
... men kun til de som har kjøpt FSD-pakken.
Det var på tide (flere produsenter har hatt dette i 8-10 år allerede, så det var tilgjengelig da Tesla begynte å produsere biler), men skjønner ikke helt hvordan de skal få det til med dagens plassering av kameraene. Blir spennende å se løsningen deres.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 03. oktober 2020, klokken 20:33
Det var på tide (flere produsenter har hatt dette i 8-10 år allerede, så det var tilgjengelig da Tesla begynte å produsere biler), men skjønner ikke helt hvordan de skal få det til med dagens plassering av kameraene. Blir spennende å se løsningen deres.
Har sett Toyota «klare» dette med et ryggekamera så Tesla bør klare dette med dagens kamera. Dette for statiske objekter.
https://youtu.be/WX-ORiqqm0g
Får håpe de klarer noe bedre enn dette. :D
Hmm, hvorfor skulle det være utfordrende med dagens plassering? Tre kameraer foran, ett veeldig bra bak, og to på hver side som overlapper fremover/bakover. Burde ligge godt til rette? Andre klarer det brukbart med sidekamera kun i speilene..
Uansett kanonbra, og kjekt å få noe igjen for FSDen, hvis det nå i det hele tatt er noe som også kommer til oss med eldgamle biler (snart tre år). :P
Halvveis off topic, men leste et innlegg på et amerikansk Volvo-forum for en tid tilbake der en XC90-eier lurte på om han trygt kunne montere takboks, eller om den ville komme i veien for 360-kameraet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Problemet er vel at ingen av kameraene sikter rett ned på bakken. De bilene med kamera under speilene og i støtfangere har vel også Fisheye-objektiver, mens Teslas kameraer sikter forover, bakover og ut til sidene. Man ser ikke rett ned på fortauskanter, og frontkamera sitter for høyt til å se rett ned på hva som er under støtfangeren. Men sikkert mye som kan fikses på i software, men er redd det blir en kvasi-løsning.
Hvis det fungerer blir det hvertfall en funksjon som kan gi bruksverdi for FSD
Spol fram til 0:28. Koster kr. 9.400.- på en Passat GTE.
https://www.youtube.com/watch?v=p7pht9Wfj7s
Så lenge flere kamera ser bakken (om enn på noe avstand), så er dette et rent softwareproblem og kun snakk om prioriteringer, så er ikke i tvil om at Tesla kan utvikle 36 view. Og nå ser det ut til at de skal prioritere det, så da kommer det nok.
Jeg for min del er plenty fornøyd med ryggekamera og sidespeil.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 03. oktober 2020, klokken 22:46
Problemet er vel at ingen av kameraene sikter rett ned på bakken. De bilene med kamera under speilene og i støtfangere har vel også Fisheye-objektiver, mens Teslas kameraer sikter forover, bakover og ut til sidene. Man ser ikke rett ned på fortauskanter, og frontkamera sitter for høyt til å se rett ned på hva som er under støtfangeren. Men sikkert mye som kan fikses på i software, men er redd det blir en kvasi-løsning.
Ja, birds eye vil vel egentlig ikke virke når bilen er helt i ro. Den må ha/hatt bevegelse for å lagre terrenget som hele tiden forsvinner inn under blindsonen. Dette kan software løse ja.
Men hva betyr vector-space bird eye?
Enkelt sagt er det vel å sette sammen flere bilder til ett.
eller: :D
Definition: A vector space consists of a set V (elements of V are called vectors), a field F (elements of F are called scalars), and two operations
• An operation called vector addition that takes two vectors v, w ∈ V , and produces a third vector, written v + w ∈ V .
• An operation called scalar multiplication that takes a scalar c ∈ F and a vector v ∈ V , and produces a new vector, written cv ∈ V .
which satisfy the following conditions (called axioms).
1. Associativity of vector addition: (u + v) + w = u + (v + w) for all
u, v, w ∈ V .
2. Existence of a zero vector: There is a vector in V , written 0 and called
the zero vector, which has the property that u+0 = u for all u ∈ V
3. Existence of negatives: For every u ∈ V , there is a vector in V , written −u and called the negative of u, which has the property that u + (−u) = 0.
4. Associativity of multiplication: (ab)u = a(bu) for any a,b ∈ F and u∈V.
5. Distributivity: (a+b)u = au+bu and a(u+v) = au+av for all a, b ∈ F and u, v ∈ V .
6. Unitarity: 1u=uforallu∈V.
Sitat fra: geirci2 på lørdag 03. oktober 2020, klokken 20:03
... men kun til de som har kjøpt FSD-pakken.
Har du en referanse til at det bare er de som har FSD?
Musk twitret at det kommer "med FSD" (...coming with FSD), og det spekuleres i om det betyr at det først kommer i FSD-rewrite, og ikke nødvendigvis bare til de med FSD.
Selv mener tipper jeg at forbeholdes de med FSD, men jeg ser at det er rom for tolkning her, som så ofte.
Sitat fra: Handyman på søndag 04. oktober 2020, klokken 12:36
Har du en referanse til at det bare er de som har FSD?
Ikke annen referanse enn denne:
https://electrek.co/2020/10/03/tesla-bird-eye-view-autopilot-camera-fsd-package/ (https://electrek.co/2020/10/03/tesla-bird-eye-view-autopilot-camera-fsd-package/)
Og videre hvis du Google-søker "Tesla Birds-Eye view"...
Tror dette blir forbeholdt som en del av FSD-pakken. Tesla må begynne å tilføre produktet flere fordeler/muligheter for å kunne forsvare den etterhvert høye prisen, og jeg synes det er lite rom for fortolkninger av Twitter-meldingen. Men så er det vel også slik at meldinger fra EM veldig ofte er så lite konkrete at det åpner for spekulasjoner. Kanskje også bevisst?
Antar han mener ala løsninger som vi finner i BMW og Audi når han skriver vektorbasert birdseye view da.
https://youtu.be/q43umm8UgYM
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 03. oktober 2020, klokken 22:46
Problemet er vel at ingen av kameraene sikter rett ned på bakken. De bilene med kamera under speilene og i støtfangere har vel også Fisheye-objektiver, mens Teslas kameraer sikter forover, bakover og ut til sidene. Man ser ikke rett ned på fortauskanter, og frontkamera sitter for høyt til å se rett ned på hva som er under støtfangeren. Men sikkert mye som kan fikses på i software, men er redd det blir en kvasi-løsning.
Ser den altså, men tror allikevel det blir en godt brukbar løsning som er mye bedre enn å ikke ha. Selv om du ikke ser hjulene fra kameraene, så ser du siden på bilen og det er rimelig nært å få med bakhjulene på skjermkameraene. Og p-sensorene blir jo også med som hjelpemiddel.
For min del ville jeg ikke sette forhåpningen så høye at de engang nærmer seg de to videoene i denne tråden fra VW, BMW, og Audi som har hatt dette i tankene da de konstruerte bilene. Fatter bare ikke hvorfor Tesla ikke fikk med seg dette, og kanskje spesielt på TM3 og TMY. Da disse var på tegnebrettet, var slike kameraer allerede installert på en rekke bilmodeller fra andre produsenter. På den annen side: Hvis årsaken til "forglemmelsen" er at de egentlig har noe som er (minst) like bra, så er det forståelig og tilgivelig .....
Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. oktober 2020, klokken 19:16
For min del ville jeg ikke sette forhåpningen så høye at de engang nærmer seg de to videoene i denne tråden fra VW, BMW, og Audi som har hatt dette i tankene da de konstruerte bilene. Fatter bare ikke hvorfor Tesla ikke fikk med seg dette, og kanskje spesielt på TM3 og TMY. Da disse var på tegnebrettet, var slike kameraer allerede installert på en rekke bilmodeller fra andre produsenter. På den annen side: Hvis årsaken til "forglemmelsen" er at de egentlig har noe som er (minst) like bra, så er det forståelig og tilgivelig .....
Min tolkning er at alt satses på AP/FSD og at bilen da skal parkere helt selv ved hjelp av eksisterende kameraer og sensorer, da trenger man ikke 360 view
Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. oktober 2020, klokken 19:16
For min del ville jeg ikke sette forhåpningen så høye at de engang nærmer seg de to videoene i denne tråden fra VW, BMW, og Audi som har hatt dette i tankene da de konstruerte bilene. Fatter bare ikke hvorfor Tesla ikke fikk med seg dette, og kanskje spesielt på TM3 og TMY. Da disse var på tegnebrettet, var slike kameraer allerede installert på en rekke bilmodeller fra andre produsenter. På den annen side: Hvis årsaken til "forglemmelsen" er at de egentlig har noe som er (minst) like bra, så er det forståelig og tilgivelig .....
Hva ligger bak påstanden om at det er en forglemmelse og at Tesla ikke har hatt det i tankene lenge?
Høres mest ut som spekulasjoner. Software kan "rendre" bilder fra kameraer enormt, og det er ikke behov for at kameraene dekker alt areal rundt bilen. Alle områdene fanges opp av kamera når bilen forflytter seg.
Det er dette Land Rover bruker i funksjonen "gjennomsiktig panser", og man kan se bakken under bilen. De benytter samme prinsipp til å gjøre tilhengeren gjennomsiktig. veldig stilig. Hvorfor skal ikke Tesla kunne gjøre omtrent det samme? Det er kun snakk om software, og bilen må bare bevege seg litt før hele området rundt og under bilen er dekket. Bilen kan jo også lagre de siste meterne før du stopper slik at hele området dukker opp med en gang man slår på funksjonen.
https://www.klikk.no/motor/land-rovers-kamerasystem-gjor-tilhengeren-gjennomsiktig-4312512
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/naOPen/land-rover-vil-gi-deg-gjennomsiktig-panser
Jeg bare spekulerer, og tror Tesla også kan få til noe tilsvarende.
Den kan vel ikke "rendre" bilder den aldri har sett? Hvis man ser på Sentry-bilder fra frontkamera ser man hva den ikke ser....
SitatHøres mest ut som spekulasjoner.
SitatJeg bare spekulerer,
:D
Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. oktober 2020, klokken 23:08
Den kan vel ikke "rendre" bilder den aldri har sett? Hvis man ser på Sentry-bilder fra frontkamera ser man hva den ikke ser....
https://www.tesla.com/no_NO/autopilot
Scroll nedover til kameraer og klikk på "Lær mer om kameravinkler, radar og ultrasoniske detektorer".
Det du ser av sentryopptak på skjermen er vel bare bildet fra hovedkamera?
Det er jo to kameraer til i frontruta.
Bred:
120 graders fisheye linse fanger opp trafikklys, hindringer i kjørebanen, objekter nærme bilen. Spesielt nyttig i bytrafikk og kjøring i lav hastighet.
Smal:
Gir en fokusert, langtrekkende visning av fjerne funksjoner. Nyttig i høy hastighet.
I skissen med kamerasektorer ser man at det ikke ser store områder kameraene ikke dekker.
Jeg tror allikevel at kameraene sitter for høyt.
Selvsagt er alt dette spekulasjoner enten de fremstår som negative eller positive. Som jeg sier har nok Tesla funnet på noe lurt, men at dette vil tilsvare det vi ser fra de foran nevnte videoer tviler iallfall jeg på (hvis det er tillatt, da).
(https://blogmedia.dealerfire.com/wp-content/uploads/sites/337/2016/02/How-does-VW-Overhead-Camera-work.jpg)
Hvis kameraene sitter for høyt er det bare er problem de første meterne man kjører. Hvis vi sier f.eks. at kameraene har en blindsone på 2 meter foran bilen så betyr det at etter du har kjørt 2 meter så har bilen sett hva som er rett foran støtfangeren. Etter du har kjørt 10 meter har bilen sett hva som er foran, ved siden av og bak bilen, og det er "bare" å lagre disse bildene og behandle de på en måte som gjør at de ser bra ut. Har sett lignende før, altså at man slår på bird's eye og deler av bildet bare er svart fram til man har kjørt noen meter.
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 06:43
Hvis kameraene sitter for høyt er det bare er problem de første meterne man kjører. Hvis vi sier f.eks. at kameraene har en blindsone på 2 meter foran bilen så betyr det at etter du har kjørt 2 meter så har bilen sett hva som er rett foran støtfangeren. Etter du har kjørt 10 meter har bilen sett hva som er foran, ved siden av og bak bilen, og det er "bare" å lagre disse bildene og behandle de på en måte som gjør at de ser bra ut. Har sett lignende før, altså at man slår på bird's eye og deler av bildet bare er svart fram til man har kjørt noen meter.
Ja, nettopp, det er slik alle disse systemene fungerer i større eller mindre grad. Og som jeg også har sagt så kan de sette opp systemet til alltid å lagre de siste bildene før bilen stopper. Da har systemet all info når man slår på funskjonen, og man slipper s#blindsoner". Hvis gjenstander har dukket opp i blindsonene i mellomtiden, vil "parkeringssensorene" kunne oppdage det.
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 06:43
Hvis kameraene sitter for høyt er det bare er problem de første meterne man kjører. Hvis vi sier f.eks. at kameraene har en blindsone på 2 meter foran bilen så betyr det at etter du har kjørt 2 meter så har bilen sett hva som er rett foran støtfangeren. Etter du har kjørt 10 meter har bilen sett hva som er foran, ved siden av og bak bilen, og det er "bare" å lagre disse bildene og behandle de på en måte som gjør at de ser bra ut. Har sett lignende før, altså at man slår på bird's eye og deler av bildet bare er svart fram til man har kjørt noen meter.
Jepp, det er akkurat slik det (kan) gjøres.
SitatEtter du har kjørt 10 meter har bilen sett hva som er foran, ved siden av og bak bilen,
Hvis man skal parallell-parkere er det vel ikke ofte man får kjørt 10 meter først? Men jeg gjentar at jeg ikke ser bort fra at man på en eller annen måte kan ha funnet på en smart løsning (og kanskje spesielt etter å ha brukt endel år på å finne den. De burde bare ha spurt på dette forumet først :D).
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:27Hvis man skal parallell-parkere er det vel ikke ofte man får kjørt 10 meter først? Men jeg gjentar at jeg ikke ser bort fra at man på en eller annen måte kan ha funnet på en smart løsning (og kanskje spesielt etter å ha brukt endel år på å finne den. De burde bare ha spurt på dette forumet først :D).
Man kjører vel gjerne lengre enn 10 meter før man skal parkere igjen? Eller tenker du hvis man bare skal flytte bilen fra en plass til plassen ved siden av?
Er det hindringer som radaren eller sensorene fanger opp, så vil vel ikke en kommende FSD kjøre på det, og da er det vel naturlig at det også reflekteres i birdseye?
Sitat fra: Smurfboy på mandag 05. oktober 2020, klokken 20:13
Min tolkning er at alt satses på AP/FSD og at bilen da skal parkere helt selv ved hjelp av eksisterende kameraer og sensorer, da trenger man ikke 360 view
Med tanke på hvordan Tesla lar være å tilgjengeliggjøre enkel funksjonalitet fordi deres avanserte funksjonalitet "skal funke" så høres det rimelig ut. Det tydeligste eksemplet er at vi ikke får vanlig dum CC fordi Teslas TACC "skal funke".
Selv er jeg veldig fornøyd med at bilen har et førersete. Vi kunne like gjerne blitt avspist med å sitte på gulvet fordi "bilen er selvkjørende og det funker perfekt, så bare legg dere i baksetet med en margherita og slapp av". :)
Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 07. oktober 2020, klokken 17:18
Med tanke på hvordan Tesla lar være å tilgjengeliggjøre enkel funksjonalitet fordi deres avanserte funksjonalitet "skal funke" så høres det rimelig ut. Det tydeligste eksemplet er at vi ikke får vanlig dum CC fordi Teslas TACC "skal funke".
Jeg synes egentlig Tesla gjør ganske mye på grafikk for tiden. Som å vise skilt, trafikklys og diverse objekter. Til og med søppelbøtter blir vist ganske naturtro. Så dette tror jeg de får til.
Når det gjelder "dum" CC, så er det jo en viss risiko for å glemme hvilken modus man er i, og dermed stole på at bilen bremser opp for forankjørende. Men det jeg kunne tenke meg var en TACC som holder farten litt bedre i svingene. Det sies at det er er virkelige data om valgt hastighet som ligger til grunn. Da synes jeg man må kunne velge hvem som skal være "forbilder" f.eks. de 10% som har kjørt svingen raskest.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. oktober 2020, klokken 23:08
Den kan vel ikke "rendre" bilder den aldri har sett? Hvis man ser på Sentry-bilder fra frontkamera ser man hva den ikke ser....
SitatHøres mest ut som spekulasjoner.
SitatJeg bare spekulerer,
:D
Bortsett fra første gang man kjører etter at denne oppdateringen er på plass, kan man alltid buffre de siste 10-20 meterne man har kjørt. Med mindre du løfter opp bilen og flytter den vil alltid "huske" hvor den har vært.
Så denne på nytt i går og jeg tror at Karpathy fortalte mye mer om kommende Rewrite enn mange forstod i februar.
Birds Eye view er helt sentralt i Neural Network og FSD for tolking av omgivelsene:
https://youtu.be/hx7BXih7zx8?t=1012
Hvordan Birds Eye View sys sammen:
https://youtu.be/hx7BXih7zx8?t=1190
Han forteller også hvordan behandlingen gir 3D-bilder og at dette er i ferd med å raskt innhente LIDAR:
https://youtu.be/hx7BXih7zx8?t=1224
Da smart summon ble lansert, ble det omtrent sagt at det var "øvelseskjøring for FSD". Ut fra denne videoen gir det jo mening.
Hmmm.
(https://pbs.twimg.com/media/El1u6sIXgAY_HDc?format=jpg&name=large)
Artikkel:
https://driveteslacanada.ca/software-updates/birds-eye-view-coming-in-a-future-tesla-software-update-elon-musk/
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=l6eNKXW7FSU&feature=emb_logo
Ikke en original Teslafunksjon, men likevel interessant.
Da er det vel sannsynlig at det er noe liknende dette som blir Teslas løsning på BirdView. Ikke særlig stilig, men gjør nok oppgaven.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 07. november 2020, klokken 08:04
Da er det vel sannsynlig at det er noe liknende dette som blir Teslas løsning på BirdView. Ikke særlig stilig, men gjør nok oppgaven.
Hva er opphavet til bildet du la ut over?
Jeg har vanskelig for å se for meg at den ofesielle versjonen fra Tesla blir seende slik ut? :o
Sitat fra: Speeder på lørdag 07. november 2020, klokken 11:13
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 07. november 2020, klokken 08:04
Da er det vel sannsynlig at det er noe liknende dette som blir Teslas løsning på BirdView. Ikke særlig stilig, men gjør nok oppgaven.
Hva er opphavet til bildet du la ut over?
Jeg har vanskelig for å se for meg at den ofesielle versjonen fra Tesla blir seende slik ut? :o
Her er et bilde som ligner litt + at det omhandler FSD
https://electrek.co/2020/11/04/tesla-full-self-driving-beta-detect-avoid-road-debris-video/