Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: andre1980 på lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:31

Tittel: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: andre1980lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:31
Hei.

Lurer litt på hvem det er som i det hele tatt vil vurdere å kjøpe denne bilen i dag? En bil med 62kWh batteri som lader på chademo hvor maks er 50-60kWh. Nå tenker jeg på sammenliknet med alle andre biler som har blitt lansert og som bruker CSS.

Hvorfor tviholder Nissan på chademo i europa?

Du må være temmelig glad i Nissan for å kjøpe denne bilen nå.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Moaslørdag 03. oktober 2020, klokken 01:41
Chademo er ikke ferdig ennå. Nye elbiler med chademo lanseres i fleng i disse dager, Lexus, Xpeng etc.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 03. oktober 2020, klokken 01:53
Det er vel relativt gunstig prising på tilbud i forhold til rekkevidde og plass som gjør at det selges en del fortsatt. I tillegg til lang historie med lite alvorlige problemer med den. Så er det nok også kort leveringstid og lagervare noen steder, slik at man kan få levert den på dagen.

Om man har Tekna e+ så er det vel 3 steder å lynlade den i Norge, og det kommer nok flere.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: RJKlørdag 03. oktober 2020, klokken 02:14
Leaf har hatt en liten salgsboost i det siste. Forrige uke hadde den solgt ca 180 flere biler enn Kona hittil i år, men ved månedsskiftet var differansen 300 i Leaf sin favør, og så har det droppet til 290 i dag.


Tydeligvis mange som mener #Chargegate (hurtiglade-problemene) og ChaDeMo ikke betyr så mye. Det er vel stort sett til de finner ut at de likevel vil prøve den på skikkelig langtur. Tipper Nissan har hatt en liten kampanje som jeg ikke har fått med meg.


Er for øvrig interessant å tenke på at Leaf i USA leveres med den amerikanske utgaven av CCS, Combo 1, som riktignok tar utgangspunkt i Type 1 J-plug (J1772) og ikke Type 2 som vi bruker i Europa. Burde derfor ikke være veldig vanskelig for Nissan å komme med CCS 2, Type 2 oppgraderingskit.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 03. oktober 2020, klokken 08:24
Og det har de nok helt rett i. Foreløpig bare et teoretisk problem for kanskje 90-95% av kjøpere, som lader mest hjemme og på destinasjon (hvor til og med fastmontert type 2-plugg kan brukes), og normalt 1-2 ladestopp på tur normalt, og observerer at Chademo tilbys de aller fleste steder. Om de da ikke kjøper en "rapidgate", altså 40 kWh som annet enn bil nr. 2.

Skulle jeg valgt av det som er tilgjengelig for levering i dag i samme prisklasse/størrelse så hadde det nok blitt en eNiro, om den ikke med kampanjer er 100 kkr dyrere.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: turfsurflørdag 03. oktober 2020, klokken 08:29
Mange som ikke vet om eller skjønner seg på ladeproblematikken. Eller som aldri kjører bil på lengre turer.

Og de nærmeste årene vil det nok heller ikke være noe stort problem. Om ti års tid kanskje...
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: turfsurflørdag 03. oktober 2020, klokken 08:30
Sitat fra: Moas på lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:41
Nye elbiler med chademo lanseres i fleng i disse dager, Lexus, Xpeng etc.
I fleng? Det der er vel de eneste. T.o.m. Arya får vel CCS. Neste Xpeng også.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: automatlørdag 03. oktober 2020, klokken 08:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. oktober 2020, klokken 08:29
Mange som ikke vet om eller skjønner seg på ladeproblematikken. Eller som aldri kjører bil på lengre turer.

Og de nærmeste årene vil det nok heller ikke være noe stort problem. Om ti års tid kanskje...
Lademarkedet utvikler seg raskt, og det kan skje store endringer lenge før det har gått 10 år.

Spørsmålet er når «folk flest» begynner å oppfatte Chademo som ukurrant, ikke bare elbilnerder. Da kan Leaf bli tungsolgt som bruktbil. Og jeg tror man er der når de som kjøper ny Leaf i dag skal bytte bil om 3-5 år.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Thomas Parslilørdag 03. oktober 2020, klokken 12:12
Sitat fra: Moas på lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:41
Chademo er ikke ferdig ennå. Nye elbiler med chademo lanseres i fleng i disse dager, Lexus, Xpeng etc.

Xpeng G3 blir levert med Chademo fordi de prioriterte å levere biler fremfor å vente til de kom med CCS. Den skal komme med CCS i 2021.
Xpeng P7 skal komme med CCS fra første dag i Norge.

Chademo er død, men liket er varmt.

Hvis Lexus skal fortsette å selge elbiler utenfor Japan, kommer de nok med CCS i løpet av kort tid...
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Thomas Parslilørdag 03. oktober 2020, klokken 12:19
Sitat fra: andre1980 på lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:31
Hvorfor tviholder Nissan på chademo i europa?

Nissan er Japansk, Chademo-nettverket i Japan er veldig bra og NIH (Not Invented Here)....

Men Nissan Ariya kommer med CCS, så kanskje Leaf får CCS i 2021?
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: RJKlørdag 03. oktober 2020, klokken 13:56
Mulig Nissan vil unngå Osborne-effekten, men foreløpig har de vært klar på at Leaf ikke får CCS.


Håper de snur raskt, og dessuten tilbyr "full ombygging" til CCS eller ombygging til adapterløsning til dagens Leaf-kunder.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 03. oktober 2020, klokken 16:25
Ser ikke helt vitsen i å selge Leaf lenger når Ariya er tilgjengelig. Det laveste nivået av den får jo omtrent samme batteristørrelse og pris som Leafen.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: RJKlørdag 03. oktober 2020, klokken 16:53
Mulig de må gjøre noe med prisen, da. for folk kjøper gjerne bil etter det som passer dem. En større bil er ikke utelukkende positivt for alle. Men klart, er prisen den samme, så vil nok de fleste velge den nyere og større bilen.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 03. oktober 2020, klokken 17:17
Tror ikke den skulle bli så mye større da, iallefall innvendig var vel bagasjeplassen omtrent den samme. Forsåvidt sant, men nå sliter de med økonomien, så da er det nok ikke tida for å videreutvikle to ganske like modeller parallelt.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: brattbakkelørdag 03. oktober 2020, klokken 17:58
Hvilke biler tenker dere er bedre til maks 270k? Synes den står seg godt i forhold til zoe, mg og e-up?
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: RJKlørdag 03. oktober 2020, klokken 18:16
MG er vel fornuftsvalget med mest plass og grei nok rekkevidde, Zoe er rekkevidde-vinneren men for mye damebil til at JEG ville hatt den og har problemer med IT-nett, mens E-Up er byfavoritt pga den kompakte størrelsen. Den er vel også den klart billigste, så skal du bare ha en for "matpakkekjøring", så stiller den sterkt som en klar nr. 2 bil/bybil.


Må du ha nå og trenger litt plass, så ville jeg vel derfor satt MG høyest opp på lista. Men har du litt tid til å vente, så kommer snart MG 5 som er stasjonsvogna, og da er det ihvertfall ingen tvil for min del hvilken jeg ville valgt.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 03. oktober 2020, klokken 19:09
270 kkr får du bare "rapidgaten" for. Vil tro MG er et attraktivt alternativ til den.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: ihaallørdag 03. oktober 2020, klokken 22:33
For 270 000 får du en relativt godt utstyrt bil med blant annet acc, 360-kamera og blindsonevarsling som har god plass og veldig bra bagasjerom sammenlignet med absolutt alle konkurrenter. Rekkevidden er god nok for turer under 20 mil så om du sjelden kjører lenger enn dette, er det vanskelig å finne gode konkurrenter i samme prisklasse. F.eks Ioniq har betraktelig mindre bagasjerom. Ulempene på lengre turer blir da mindre viktig for de som trenger god plass i hverdagen og dessuten setter pris på alt utstyret som tross alt mange andre biler i samme klasse mangler. MG som flere nevner er en helt ny Kina-bil som har mange av de samme ulempene som Leaf (ladestandard, lav rekkevidde) og har mye mer usikkerhet rundt seg som en ny bil fra et uetablert merke. Leaf har vært på markedet i mange år og har svært få feil. At du har en forutsigbar bil i mange år framover betyr mye for mange. Mange "gunstige" biler som blir helt uaktuelle for barnefamilier med behov for vogn og bakovervendt barnesete. Levering av unger i barnehage er f.eks noe mange gjør hver dag. Da ønsker man seg ikke en E-Up.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 03. oktober 2020, klokken 23:44
Når en hører om antallet elbileiere som står på hurtigladere med lang kø bak og insisterer på «full tank» (100%), så overrasker det ikke at mange kan kjøpe Chademo. Selgeren vil sikkert forklare at alle hurtigladere har både CCS og Chademo (noe som ikke stemmer helt lengre, selv om det gjorde det før).
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: 1000kwhsøndag 04. oktober 2020, klokken 08:07
Sitat fra: ihaal på lørdag 03. oktober 2020, klokken 22:33
For 270 000 får du en relativt godt utstyrt bil med blant annet acc, 360-kamera og blindsonevarsling som har god plass og veldig bra bagasjerom sammenlignet med absolutt alle konkurrenter. Rekkevidden er god nok for turer under 20 mil så om du sjelden kjører lenger enn dette, er det vanskelig å finne gode konkurrenter i samme prisklasse. F.eks Ioniq har betraktelig mindre bagasjerom. Ulempene på lengre turer blir da mindre viktig for de som trenger god plass i hverdagen og dessuten setter pris på alt utstyret som tross alt mange andre biler i samme klasse mangler. MG som flere nevner er en helt ny Kina-bil som har mange av de samme ulempene som Leaf (ladestandard, lav rekkevidde) og har mye mer usikkerhet rundt seg som en ny bil fra et uetablert merke. Leaf har vært på markedet i mange år og har svært få feil. At du har en forutsigbar bil i mange år framover betyr mye for mange. Mange "gunstige" biler som blir helt uaktuelle for barnefamilier med behov for vogn og bakovervendt barnesete. Levering av unger i barnehage er f.eks noe mange gjør hver dag. Da ønsker man seg ikke en E-Up.
Jeg stod mellom MG og Leaf, og MG gir mest for pengene per i dag.

Likt eller bedre forbruk. Husk at MG har CCS lading!

Samme eller bedre cruisecontroll.

Svært glasstak.

Like stort og bedre utbyttbart bagasjerom.

Suv!
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: ihaalsøndag 04. oktober 2020, klokken 09:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 04. oktober 2020, klokken 08:07
Jeg stod mellom MG og Leaf, og MG gir mest for pengene per i dag.

Likt eller bedre forbruk. Husk at MG har CCS lading!

Samme eller bedre cruisecontroll.

Svært glasstak.

Like stort og bedre utbyttbart bagasjerom.

Suv!

Aha. Trodde MG hadde chademo også. Det er jo et godt argument i favør den. MG vs Leaf kommer helt an på hva man verdsetter. Leaf gir deg 360-kamera, app-styring og større forutsigbarhet. MG gir deg et SUV-karosseri, glasstak, bedre lademuligheter.  Synes bare tonen i tråden om at Leaf er et dårlig valg for *alle* blir for dum.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: 1000kwhsøndag 04. oktober 2020, klokken 09:15
Sitat fra: ihaal på søndag 04. oktober 2020, klokken 09:04
Sitat fra: 1000kwh på søndag 04. oktober 2020, klokken 08:07
Jeg stod mellom MG og Leaf, og MG gir mest for pengene per i dag.

Likt eller bedre forbruk. Husk at MG har CCS lading!

Samme eller bedre cruisecontroll.

Svært glasstak.

Like stort og bedre utbyttbart bagasjerom.

Suv!

Aha. Trodde MG hadde chademo også. Det er jo et godt argument i favør den. MG vs Leaf kommer helt an på hva man verdsetter. Leaf gir deg 360-kamera, app-styring og større forutsigbarhet. MG gir deg et SUV-karosseri, glasstak, bedre lademuligheter.  Synes bare tonen i tråden om at Leaf er et dårlig valg for *alle* blir for dum.
Ikke dårlig valg for alle, men chademo er jo helt reelt døende og et stort ankepunkt ved Leaf i dag. Det er ikke å komme unna.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: ihaalsøndag 04. oktober 2020, klokken 09:48
Er det mange eksempler på at hurtigladere kun bygges ut med CCS? På vestlandet er det stort sett kun 50kwt-ladere på veiene rundt omkring og alltid støtte for begge deler. Med en halv million Leaf virker det jo rart om de kun skulle bygge ut CCS i fremtiden. Er det noen artikler eller uttalelser fra ladeoperatørene som gir en mer håndfast bekymring her?
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: RJKsøndag 04. oktober 2020, klokken 10:02
Ionity kjører kun CCS, og Circle K ser ut til å prioritere CCS ved å bruke samme laderne, men blander vel inn noen hurtigladere med begge deler, om ikke en av samarbeidspartnerne har skap med begge deler.


De andre kjører vel fremdeles noen ladere med ChaDeMO-tilkobling, men ikke nødvendigvis alle "pumpene" om man setter ut flere. Og f.eks. de som BKK bygger ut som støtter deling, gir enten to CCS-biler eller en CCS og en ChaDeMo. Totalt blir det derfor flere ladere med CCS og flere med overvekt av CCS.


Når den nye Nissan-modellen kommer, så vil den ha CCS, og bruker kundene "makta si" ved å velge noe annet med CCS, så må nok Nissan etterhvert innse at de må levere ombyggingskit/adapter.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: automatsøndag 04. oktober 2020, klokken 10:16
Nå er det en egen tråd om Chademos fremtid i delforumet for hurtiglading.

https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.300

Selv om det ikke er så stor forskjell i utbredelse på Chademo og CCS i dag, så kan det jo være greit å tenke på hvordan det ser ut fremover også. Kjøper man en helt ny bil, så beholder man den gjerne noen år. Og vil gjerne selge den igjen for høyest mulig pris når det er tid for nytt bilbytte. Her skaper Chademo stor usikkerhet for Leaf.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Marius Kotsbaksøndag 04. oktober 2020, klokken 13:35
Er kun Ionity som ikke tilbyr Chademo. Cirkle K tilbyr det også på egne ladere, bare ikke på lynladere. De andre har på noen av nye ladesteder færre uttak med Chademo, men det betyr ikke at det blir mer kø for disse, iom. at det er/blir mindre pågang på disse. Man har en teoretisk mulighet for at at et kombinert uttak til ccs/Chademo er opptatt og det er en ledig uttak på CCS, og ingen ledige andre ladere.

I Norge med så mange elbiler med Chademo solgt er det ikke noe å bekymre seg for på lang tid. Kjører man mye tiø utlandet så er det kanskje mindre flåte som bruker Chademo å bygge ut for.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: automatsøndag 04. oktober 2020, klokken 16:21
Kommer man til Cirkle K på Geilo er det 3 CCS lynladere, og en kombinert CCS/Chademo hurtiglader. Det er betydelig større risiko for å havne i ladekø med Chademo enn med CCS da.

Husk at noen CCS-biler også kan velge bort lynlader fordi de ikke kan nyttiggjøre seg ladehastigheten. Og bruker en kombinert lader istedet, fordi det er billigere.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Marius Kotsbaksøndag 04. oktober 2020, klokken 17:53
Det er en god grunn til å boikotte Cirkle K for Leafeiere. De utelukker også gamle Zoe. F.eks. BKK og GK lar deg bruke lynlader til samme pris og tilby gjerne Chademo på alle ladere.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: automatsøndag 04. oktober 2020, klokken 19:45
En boikott vil jo føre til lavere bruk. Det vil jo bare gi ladeoperatøren en grunn til å redusere antall Chademoladere ytterligere.

Og på Geilo er alternativet en enslig GK-lader. Så en boikott kan fort bli upraktisk.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Thomas Parslimandag 05. oktober 2020, klokken 09:03
Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 04. oktober 2020, klokken 17:53
Det er en god grunn til å boikotte Cirkle K for Leafeiere. De utelukker også gamle Zoe. F.eks. BKK og GK lar deg bruke lynlader til samme pris og tilby gjerne Chademo på alle ladere.

Har du regnet ut andelen biler med Chademo i dag -og om 3 år med dagens salg? Det tror jeg Circle K har gjort...

Du bør heller boikotte Nissan som nektet å bytte til CCS for flere år siden, når det ble åpenbart at Chademo hadde «tapt».
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Marius Kotsbakmandag 05. oktober 2020, klokken 10:22
Det kan godt være, men ikke mindre grunn til å boikotte de som bare tenker økonomi på lang sikt på bekostning av mange brukere i dag.

Å boicotte Nissan blir enklere og enklere i dag og fremover, men var svært vanskelig i fjor. Da var det egentlig bare å gamble på en Tesla i en formfaktor og skistøtte man egentlig ikke ville ha som var eneste alternativet (evt. overpriset eNiro på Finn uten appstyring). Jeg ville nok for levering i dag valgt en eNiro, eller for bestilling en Enyaq eller model Y (om man liker gambling/alfaprodukter).
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: kaiatmandag 05. oktober 2020, klokken 10:42
Skulle jeg ha kjøpt ny elbil til sånn rundt kr.300' i dag, hadde det mest sannsynlig blitt Leaf. Hvorfor? Det er helt enkelt den beste totalpakka for oss. God plass og greitt utstyrt. Det er klart at det er et minus med Chademo (og det kommer aldri til å komme noen form for ombygging eller adapter til CCS), men normalt sett lader en jo for det meste hjemme. For oss ville heller ikke Rapidgate være et problem da daglig kjørelengde på bilferier f.eks. per i dag (med dieselbil) tilsier et eller to ladestopp for dag.

Hyundai Ioniq er et godt alternativ, men jeg finner at den helt enkelt er litt for liten til vårt bruk. Den er også noe lav å sette seg inn i og jeg har litt problemer med ryggen. MG ZS EV var også interessant, men er i praksis en fireseter da den mangler tre nakkestøtter bak. Dette er det store ankepunktet mitt med den bilen, eventuelle andre minuser og ulemper kunne jeg ha levd helt greitt med. Mulig kunne enkleste versjon av Kia e-Soul med minste batteripakke vært et alternativ også, men jeg syns bagasjerommet er litt snaut.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Marius Kotsbakmandag 05. oktober 2020, klokken 11:13
Det blir pris som den sukres med nå ja. Ganske gode tilbud med e+ fra 298-327 (Tekna) kkr. Legger man på 100 kkr. så blir det mange gode alternativer.

Det skal komme 3-parts ombyggingskit for CCS, men dette er neppe foreløpig interessant for andre enn de som kjører mye i utlandet, og har mulighet for lynlading (e+ Tekna). Blir nok ganske kostbart.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: jman76mandag 05. oktober 2020, klokken 11:40
Jeg tror Nissan kommer med nyheten om en ny eller oppgradert bil i denne klassen når Ariya begynner å rulle ut av fabrikken.

Ariya blir en kostbar bil, Nissan må henge med i konkurransen i det lavere prissegmentet.

Det er ikke mye som kreves; CCS, lynlading og litt bedre effektivitet.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: Sparxmandag 05. oktober 2020, klokken 13:06
Vi kjøpte familiens første El-bil nå i høst. Valget falt på en Nissan Leaf 40kwt 2018 modell. Til nå svært fornøyd.
Fantastisk god å kjøre, stillegående, mye rom til både varer og barn.

For å virkelig prøve ut konseptet med "Elbil på langtur" fylte jeg opp Leafen med 2 voksne, 2 barn og bagasjen full.
Fra dør til dør er det 50mil hver vei til hytta. Fulladet batteri, 15grader i lufte og tørr vei hele veien.
Første ladestop etter 18mil, var ikke kritisk nødvendig men der ville vi stoppe, gjennomsnitt ladestyrke på 35kw
Kjørte ytterligere 20mil, stoppet for neste leke og ladebesøk og hadde gjennomsnitt på 30kw, batteriet var 60% "varmt".
Det samme på vei hjem. Hadde gjennomsnitt på 1,61kw pr mil.

Det som gjorde meg mest fornøyd, og grunnen til at jeg melder meg på denne tråden, er at jeg priset meg lykkelig over at jeg hadde Chademo og ikke CCS som hurtigladekontakt.
På Lillehammer(ved Burger King), sto det et helt kobbel med nyblanke E-troner i kø for å lade. Jeg tenkte at shit, dette tar tid, men det viste seg at den fysiske ladekøen var for CCSene og ikke Chademo.
Siden dette var "Lynladere" kunne en lader lade to kjøretøyer, men grunnet den idiotiske plasseringen av CCS kontakten på E-tronen klarte ikke ladekabelen å rekke frem til E-tronens ladebort når det sto to kjøretøy ved siden av hverandre.
Derfor var det virrvarr av Troner både foran og bak laderne for å forsøke å navigere CCSen inn i porten.

Kjørte bare snuten min inn, koblet Chademo til og koste meg med burger.

Opplevde det samme på flere stasjoner oppover Gudbrandsdalen, at CCSen var i bruk, mens Chademo ble stående. Hadde disse kunne ladet to kjøretøy hadde jeg aldri trengt å stå i ladekø for Chademo er ledig :)

Så, ja, jeg ville lett kjøpt ny Leaf igjen nå. Topp fornøyd :)
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: vartlimandag 05. oktober 2020, klokken 13:36
At det er Chademo betyr null og niks for mange brukere. Måtte lære svigermor opp i hurtiglading i sommer etter at hun hadde kjørt elbil i seks-syv år uten å noen gang ha hurtigladet. Kun lading hjemme. Også andre har stort sett kjøring i nærområdet og til og fra jobb. Alt går helt fint uten å hurtiglade. Noen har hytte ca 150 km borte, også det går fint med 40 kWh selv om en har vært på jobb først. For min egen del så var Chademo det største motargumentet når hytta er ca 220 km hjemmefra, men jeg tror det går mange år før det blir tynt mellom Chademo-laderne på denne strekningen. Vi har veldig god erfaring med førstegenerasjons Leaf og forventer det samme av den nye.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: automatmandag 05. oktober 2020, klokken 20:20
Vi får plukke opp denne tråden om 3 år, og se om folk fortsatt er happy med Chademo da.
Tittel: Sv: Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?
Skrevet av: jman76tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:31
Det er nå innlysende at det ikke blir solgt mange chademobiler om et år eller to. Men ladeoperatørene vil måtte fange opp chademobilene i mange år fremover hvis de ønsker business. Mange av disse bilene på markedet er de som vil ha behov for å hurtiglade mest i lang tid fremover.

Jeg tror fremtiden kan bli at større ladeparker får løsninger tilsvarende Kempower med uttak for både CCS og chademo. Vi snakker nok heller om 10-15 år enn tre år før dette blir et stort problem. Kjører selv chademobil, får jo stadig bedre hurtiglademuligheter år for år ;)