Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: unik42 på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:29

Tittel: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:29
Hva tenker dere er en realistisk salgspris på Nissan Leaf E+ i dag?

Ser 2019\2020 ligger på 340-350K på Finn, men det er jo kanskje ikke reelt.

Har jo lyst på ID.4, og da må jeg selge Leafen vår. Vi har også "hengerfeste" og takstativ, og vinterhjul følger med.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 01. oktober 2020, klokken 11:40
Om Leafen ble kjøpt i år så vitner det om elendig planlegging. Hadde vært bedre å kjøpt en brukt  2019-modell isåfall. Må nok regne med mye av de 20% verditap første året man regner i snitt isåfall.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 01. oktober 2020, klokken 12:08
Planen var å selge den de neste to årene. Rekkevidden måtte vi ha og 2019 modellene av e+ kostet omtrent det samme. Det samme gjorde tilsvarende andre biler. Bil måtte vi ha og 20 mil var for lite for oss.

Nå har altså VW lansert ID4, noe som naturligvis endrer litt på sakene, og vi kunne tenkt oss en slik.

Utover det kan du holde kommentarene dine for deg selv.

Edit: 20% fra hva da - listepris? Vi betalte ikke listepris. Bilforhandleren selv har sagt seg villig til å ta den inn igjen til mye mindre enn 20% verditap, men vi tipper vi kan få enda litt mer for den. Derfor jeg spør her.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: ihaalfredag 02. oktober 2020, klokken 10:23
Er det Tekna eller N-Connecta? Nissan kjører ny kampanje på N-Connecta nå hvor du får den levert for ca 345 inkludert vinterhjul. Tekna koster vel ca 370.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42fredag 02. oktober 2020, klokken 12:03
Tekna. Fully loaded, eller det vil si, ikke parkeringsassistent.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 03. oktober 2020, klokken 16:31
20% fra listepris ja. Nå hopper det opp og ned med valutakursen. Etter hoppet i vår oppveide jo valutasvekkelsen mye av verditapet (på nye). Om planen var å selge etter 2 år så blir det vel 2022 og ikke mye å tenke på ennå om den dekker behovene og se hva som er på markedet da. Evt. før om det innføres moms (det vil jeg iallefall vurdere).
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Mateuszmandag 05. oktober 2020, klokken 10:33
Nå kjører Nissan tilbud på Accenta NISSAN LEAF E+ - FRA 299 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbakmandag 05. oktober 2020, klokken 11:08
Riktignok en rimelig ribben Acenta, men det er tilbud på alle 3 variantene nå: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html De merker nok mange alternativer til salgs og til bestilling nå.
Prisen er gått ned ca. 16% på nypris på litt over et år, så minst 20% fra listepris må man nok forvente på en som i tillegg er brukt. Lønner seg derfor å beholde dem noen år for å redusere tapet. Merk også at på Finn er en del biler blitt liggende ute lenge fordi selger ikke ønsker å se realiteten i at også nye elbiler også faller mye i verdi de første årene.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42onsdag 07. oktober 2020, klokken 19:43
Det lønner seg jo ikke hvis vi må betale moms på neste elbil. Vi kjøpte vår på "tilbud" og 20% ned fra listepris er omtrent der vi kjøpte den for. Så om vi får, for eksempelvis 340K for den så er tapet marginalt. Og det er under det de ligger på på finn. Det vi ikke får "betalt" for er hengerfeste og takstativ, men det visste vi.

Snu litt på det, og se på det slik. Vi skal ha større bil, det har alltid vært planen. Nå ser det ut til at det blir innført moms fra 2022. Dvs. at vi bør kjøpe bilen vi skal ha i løpet av 2021. Husk at "bare" 5% moms er 20.000 ekstra for en ID4. ID4 1st er allerede meget aggressivt prisa, noe som igjen betyr at så lenge 1st passer oss, så er det gunstig for oss å kjøpe den.

Men vi kan ikke sitte med to biler.

Sånn jeg ser det kan vi avvente, se hva som skjer med momsen, men det kan koste oss mange tusen.

Så da er vi der på det jeg spør om.

Hva er realistisk bruktpris på en Leaf? Fra forhandler ligger 2019 modeller til 349.000 med ca. 10k på telleren. Om vi hadde fått 340.000 så hadde vi altså "tapt" 16.000,  og det "tapet" hadde bare økt jo lengre vi satt med bilen, mens ID4 hadde steget i pris.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: jman76torsdag 08. oktober 2020, klokken 08:30
Tipper du får et raskt salg for 320.000. Gikk vel nettopp en 2020-modell som var lagt ut for 328.000 med veldig lav kilometer.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 08. oktober 2020, klokken 08:55
Takk for svar. Det er noe sånt vi har fått i "tilbud" fra forhandler, så det er ikke utenkelig vi kan få ørlite granne mer.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: jman76torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:26
Du har nok en litt mer attraktiv bil med hengerfeste, men det er nok begrenset hvor mye du faktisk får betalt for dette.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Bombustorsdag 08. oktober 2020, klokken 09:41
Kjøpe brukt ID4 i stedet i 2022/2023?
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 08. oktober 2020, klokken 11:20
Ganske dyrt med hengerfeste ja, så noen tusenlapper kan man vel få igjen for det. Kan jo håpe at kjøper ikke oppdager hvor begrenset vekt det tåler vertikalt, men fungerer jo greit nok om man innfinner seg med å droppe plattformstativ om man skal ha flere tunge sykler på den. Jeg ettermonterte det bare for egen bruk og regner ikke med å få igjen for det ved salg når den er 3-4 år gammel muligens (muligens fremskyndet om det blir moms).

Dette med moms må man nok regne med i varierende grad er blitt absorbert av fabrikk/forhandler ved salg i Norge. Evt. at de selger elbilene med mindre tap i Norge enn andre land. Driveren til å redusere prisene fremover blir nok like mye EU sitt utslippskrav, som er ventet å bli økt etterhvert.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:19
Sitat fra: Bombus på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:41
Kjøpe brukt ID4 i stedet i 2022/2023?

Tja. Ikke en dum ide, egentlig, men tenker litt at hvis det blir innført moms fra 2022 så vil kanskje bruktbilprisene gå litt opp. Men det vil nok være en differanse i forhold til bilen jeg har mot bilen jeg får som vil være et tap. Altså, jeg får ikke like mye for momsinnføring på min bil som jeg må betale for på ny bruktbil.

Men vi er egentlig bestemt på at vi vil ha ID4 som bil i lang tid fremover. Passaten vi hadde var egentlig perfekt, sånn rent bortsett fra at den ble dyr i drift med alle feila. Og nå får vi bil med nesten like stort bagasjerom, nesten like mye henger vekt (hadde 1200kg på Passaten), men med mye bedre alt annet. Så for oss er det en slik bil vi vil ha.

Da er jo bare spørsmålet, når vil vi kjøpe den. Prisen på ID4 vil jo bare gå opp, mens bruktbilprisen på Leafen vil jo bare gå ned (med forbehold om evt. prisøkning pga moms).
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:22
Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:20
Ganske dyrt med hengerfeste ja, så noen tusenlapper kan man vel få igjen for det. Kan jo håpe at kjøper ikke oppdager hvor begrenset vekt det tåler vertikalt, men fungerer jo greit nok om man innfinner seg med å droppe plattformstativ om man skal ha flere tunge sykler på den. Jeg ettermonterte det bare for egen bruk og regner ikke med å få igjen for det ved salg når den er 3-4 år gammel muligens (muligens fremskyndet om det blir moms).

Dette med moms må man nok regne med i varierende grad er blitt absorbert av fabrikk/forhandler ved salg i Norge. Evt. at de selger elbilene med mindre tap i Norge enn andre land. Driveren til å redusere prisene fremover blir nok like mye EU sitt utslippskrav, som er ventet å bli økt etterhvert.

Er vel 50kg på kula, tror jeg. Easybase kan laste 45kg, og veier 14 selv. Hadde kula kunne tatt 60 så hadde vi kunne makslaste easybasen. Men det er stort sett et telt på 26kg som vi laster på det, så for oss er det ikke et issue. Men kan se at det kanskje er det for andre, spesielt om du skal ha tre elsykler på sykkelholderen.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: jman76torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:39
Sitat fra: unik42 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:19
Sitat fra: Bombus på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:41
Kjøpe brukt ID4 i stedet i 2022/2023?

Da er jo bare spørsmålet, når vil vi kjøpe den. Prisen på ID4 vil jo bare gå opp, mens bruktbilprisen på Leafen vil jo bare gå ned (med forbehold om evt. prisøkning pga moms).

Hvorfor er du så sikker på at prisen på ID.4 bare vil gå opp? Du må ikke bare høre på bilselgeren hos VW ;)

Det kommer til å bli beinhard konkurranse i denne klassen og haugevis med kampanjer. Model Y blir en gamechanger når den kommer. Ariya vil nok posisjonere seg under ID.4 i pris. Og alle kommer til å bli presset på pris av kineserne som nå kommer med gode produkter.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:55
Tror ikke på selgeren på Møller, men rett under ID4 finner du E-Niro og Kona i pris - tror du de ramler voldsomt i pris? Og hvis de ramler i pris så gjør Leaf det og, og da ramler såklart bruktbilprisen ned og. Netto-tap uansett.

Over ID4 1st ligger Polestar, Mach-E og MY. MY ramler sikkert litt i pris når dollaren blir billigere, men selv med dollarpris på 7 kosta den nesten 500.000. Selvfølgelig kommer ikke ID4 til å gå noe særlig ned i pris uten at du faktisk kjøper en som er dårligere utstyrt (på lik linje som ID.3).

Nå får en faktisk ID.4 med 77kwt batteri relativt godt utstyrt til samme pris som den dyreste E-Niro. Og da får en brukbart hengerfeste og mye større plass med på kjøpet.

Klart ID.4 1st er aggressivt prisa, det er vel omtrent det eneste folk er enig i. Og når moms innføres så blir den bare dyrere.

Eneste fordelen med å vente er at en da kan kjøpe spesialtilpasset bil. Da kan du jo se på basic utgaven til ID.3, den koster fra 350.000. Det er ikke tenkelig at en ribba utgave av ID.4 ligger under der. Så mellom 350.000 og 420.000 ligger det altså større bil, hengerfeste, noe ekstrautstyr og mye større batteri. Det er verdt det, da jeg tviler jeg ville gått for en mindre utstyrt utgave enn 1st.

Og skulle du mot formodning vente for lenge og får bil levert i 2022 (og det er innført moms), vel da kan du forvente en ekstra kostnad.

Edit: Kinabiler er omtrent det eneste kona og jeg ikke vil kjøpe. Ellers så vi på MY før den spratt opp i pris og ble uaktuell. Ariya er aktuell, men det er jo usikkert om vi får den i -21. Den hadde selvfølgelig vært aktuell om Nissan hadde vært litt mer frempå. Men jeg vil altså ikke vente til det innføres moms. Hadde vi visst i dag om det blir endringer i 2022 så hadde vi selvfølgelig tenkt annerledes. Men vi gidder rett og slett ikke å vente, for å time et bilkjøp på tampen neste år fordi vi kanskje kan spare litt.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: jman76torsdag 08. oktober 2020, klokken 14:04
Sitat fra: unik42 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:55
Tror ikke på selgeren på Møller, men rett under ID4 finner du E-Niro og Kona i pris - tror du de ramler voldsomt i pris? Og hvis de ramler i pris så gjør Leaf det og, og da ramler såklart bruktbilprisen ned og. Netto-tap uansett.

Ja, E-Niro, Kona og Leaf tror jeg kommer til å ramle drastisk i pris.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 08. oktober 2020, klokken 14:18
Og drastisk i din ordbok er?

20.000? 30.000? 50.000?

Jeg er nok ikke like optimistisk som deg, men det får nå være mitt problem. Ramler Kona 20.000 i pris så kan jeg nok forvente at jeg får tilsvarende mindre for Leafen. Så det vil fremdeles være gunstig å selge den til fordel for ID4.

Og skulle ID.4 ramle 20.000 i pris (noe som er lite sannsynlig da den allerede er prisa lavere enn i eksempelvis Tyskland), så ville det blitt spist opp av en evt. innføring av moms.

Jeg nekter å tro at disse bilene "plutselig" ramler 50.000 i pris sånn helt uten videre.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: hemitorsdag 08. oktober 2020, klokken 14:38
leaf 62 har vel allerede hatt 60-70-80? i verditap allerede om du kjøpte ny når den kom?
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 08. oktober 2020, klokken 14:58
Det har jeg ikke. Kjøpte den på tilbud i januar/februar til omtrent det samme som de selges brukt nå.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: leafnortorsdag 08. oktober 2020, klokken 16:54
Produksjon og utviklingkostnadene for EL biler går stadig nedover. Derfor, en innføring av moms vil ikke medføre økt pris, med mindre produsenten i lys (mørke) av mva eller annen avgift gjemmer en økt fortjeneste i salget.
Jeg spår konstant pris fremover, tross MVA.
Bare se på Leaf+. Nå ett år etter intro er den 25% rimeligere enn da den kom, og bilen gies ikke bort. (Kan tro det ut av øknomiske problemer for Nissan, men de kommer ikke fra Leaf-satsningen).
Så, kjøp bilen du trenger nå, ikke spekuler i penger, det  vil du garantert tape på.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 08. oktober 2020, klokken 22:38
Blir dårlig med særlig mer enn en elsykkel da, kanskje det går med hengefeste. Mitt plattformstativ fra Biltema (som veier endel mindre enn Thule sitt) veier 15,6 kg og dermed 36,9 kg. igjen til sykler. Får 3 vanlige sykler med Thule HangOn på 7,2kg.

Å finregne og spekulere på bilkjøp og -bytte tror jeg har lite for seg økonomisk, blir mer tidsfordriv. Skal man slippe billigst unna bør man passe på å ikke kjøpe dyrere bil enn man trenger, bytte så sjelden som mulig, og kjøpe brukt om det fins noe aktuelt på markedet. Har brent med på "ventepølse(r)" selv, som ikke skulle synke særlig i verdi utifra historikken for noen år siden.

Men hvorfor ID4 fremfor Enyaq, som man også får med awd før det kanskje kommer moms sannsynligvis? Er den mye dyrere? Den virker på mange måter mer attraktiv.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42fredag 09. oktober 2020, klokken 07:26
I all hovedsak pris, ja. Jeg så meg ut Enyaq først, men med hengerfeste og navigasjon havnet den jo på 470.000 før vinterhjul. Det var ikke uaktuelt, men kona mi hadde ikke veldig lyst på Skoda.

Når vi kan få ID4 med hengerfeste til 426 (-rabatt) var det egentlig ikke noe å tenke på.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbakfredag 09. oktober 2020, klokken 07:30
Tradisjonelt sett gikk jo teknologien fra Audi til VW og så til Skoda i billigere og mer utprøvd versjon, men nå virker det som de har begynt å hoppe over VW eller finne på egne ting direkte.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: leafnorfredag 09. oktober 2020, klokken 13:23
Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 09. oktober 2020, klokken 07:30
Tradisjonelt sett gikk jo teknologien fra Audi til VW og så til Skoda i billigere og mer utprøvd versjon, men nå virker det som de har begynt å hoppe over VW eller finne på egne ting direkte.
Det må de, for ellers "dør" Skoda. Ingen mening å ta over flere fosiler, og å bygge en EL skoda på lesten Golf-EV blir skivebom. Det ser de. Så de må brette opp ermene, og begynne med rimelig blanke ark. (Men parallellt kopiere VW).
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbakfredag 09. oktober 2020, klokken 22:53
Jupp, eGolf og eTron begynner å bli for gammel teknologi å gjøre billigere og bedre. Nok at de har en billigvariant av e-Up.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: jman76fredag 16. oktober 2020, klokken 09:44
Sitat fra: unik42 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 14:18
Og drastisk i din ordbok er?

20.000? 30.000? 50.000?

Jeg er nok ikke like optimistisk som deg, men det får nå være mitt problem. Ramler Kona 20.000 i pris så kan jeg nok forvente at jeg får tilsvarende mindre for Leafen. Så det vil fremdeles være gunstig å selge den til fordel for ID4.

Og skulle ID.4 ramle 20.000 i pris (noe som er lite sannsynlig da den allerede er prisa lavere enn i eksempelvis Tyskland), så ville det blitt spist opp av en evt. innføring av moms.

Jeg nekter å tro at disse bilene "plutselig" ramler 50.000 i pris sånn helt uten videre.

Da senker Tesla prisen drastisk på Model 3. Koreanerne og Nissan har nok ikke mye valg nå. De må ned minst 10 prosent, og det kommer nok til å skje "plutselig". Tror jeg ;)
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42fredag 16. oktober 2020, klokken 12:01
Jeg sjekka M3 før jeg kjøpte Leaf, og av regnearket mitt som jeg lagde for å sammenligne forskjellige biler, er fremdeles M3 noe dyrere enn før svekkelsen. 384000 kostet den "vanlige" M3 den gang. Og nå ligger den på 399000.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: jman76tirsdag 20. oktober 2020, klokken 12:23
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html

Leaf E+ fra 299.000 nå. 
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42tirsdag 20. oktober 2020, klokken 12:28
Finner du pris på Tekna og? Får ikke hjemmesidene helt til å virke.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 21. oktober 2020, klokken 11:51
Se https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html
327 kkr. koster Tekna.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:24
40kWh, ja. 400k ligger 62kWh på i følge linken din.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: jman76onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:34
Noen som vet om det er adaptiv cruisecontrol på enkleste utstyrsnivå av E +?
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 21. oktober 2020, klokken 13:46
Ah, det var listepriser ja. Kan scrolle til høyre for E+ Tekna til 394 900 kr. Det er jo omtrent som prisene i fjor sommer. 299 900 står det dog for billigste på tilbud, det er vel acenta.

Acenta tror jeg ikke har noe adaptiv cruicecontrol nei, så jeg vil anbefale minst N-connecta om man vil kjøpe.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: leafnoronsdag 21. oktober 2020, klokken 17:15
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:46
Ah, det var listepriser ja. Kan scrolle til høyre for E+ Tekna til 394 900 kr. Det er jo omtrent som prisene i fjor sommer. 299 900 står det dog for billigste på tilbud, det er vel acenta.

Acenta tror jeg ikke har noe adaptiv cruicecontrol nei, så jeg vil anbefale minst N-connecta om man vil kjøpe.
Acenta har "Intelligent cruisekontroll", og mener det er samme som adaptiv. Og den Acenta jeg prøvekjørte mai 2018 (40kWh) hadde adaptiv cc.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: jman76onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:45
Sitat fra: leafnor på onsdag 21. oktober 2020, klokken 17:15
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:46
Ah, det var listepriser ja. Kan scrolle til høyre for E+ Tekna til 394 900 kr. Det er jo omtrent som prisene i fjor sommer. 299 900 står det dog for billigste på tilbud, det er vel acenta.

Acenta tror jeg ikke har noe adaptiv cruicecontrol nei, så jeg vil anbefale minst N-connecta om man vil kjøpe.
Acenta har "Intelligent cruisekontroll", og mener det er samme som adaptiv. Og den Acenta jeg prøvekjørte mai 2018 (40kWh) hadde adaptiv cc.

Interessant. Ryggekamera også på Acenta?
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 22. oktober 2020, klokken 00:09
Hmm, da er det kanskje nesten bare 360-kamera som er god grunn til å gå opp fra acenta
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: kaiattorsdag 22. oktober 2020, klokken 08:17
Ikke glem LED-lys heller. Da også må du opp på N-connecta.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 22. oktober 2020, klokken 08:36
Og Køassistanse med Stop & Go funksjon. Den syns jo jeg er veldig kjekk. Aktiv filholder og, men den føler jeg er litt for "show". Syns det er kjekt når den funker på motorveier og slik.

Også er det jo den evige diskusjonen om 100kW Chademo...

Edit: For Tekna vel å merke.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 22. oktober 2020, klokken 09:37
LED-lys er nok veldig nyttig ja, om de uten er like dårlige som forrige generasjon Leaf....

Hmm, så den har ACC, men ikke køassistanse kanskje ja. Den er praktisk, bare irriterende at det virker som det bare er et skjermbilde som viser om den har timet ut og må startes på nytt.

Filholder mener jeg er kun nyttig for automatisk posisjonering i feltet og nyttig mens man åpner flaske, drikker kaffe o.l. Man må følge med den hele tida uansett, spesielt ved brå svinger, og passe på at den merker at man har hånda på rattet. På veldig fine motorveier er den grei å ha.

100kW Chademo går på n-connecta til Tekna (som også gir skinn vel). Ca. 3 steder man får stor nytte av det i dag. Det kan bli flere eller færre i fremtiden. Hva begrenser den seg til ellers, er det 125A eller 50kW? Om det er 125A så er det endel lynladere som kan gi ca. 130A (gjerne merket som 62,5 kW) og således får man en liten fordel av Tekna.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: unik42torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:08
Den "timeren" er litt irriterende, ja. Men det er bare å trykke litt på gasspedalen eller på + knappen på rattet. Men har forstått at det er slik på de fleste andre biler med Stop&Go.

LED-lysene syns jeg er bra, men mitt sammenligningsgrunnlag er en Passat med halogen-pærer, så.....
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: hemitorsdag 22. oktober 2020, klokken 14:35
den dagen jeg oppdaget + på rattet virket var magisk.
Tittel: Sv: Realistisk salgspris
Skrevet av: Marius Kotsbakfredag 23. oktober 2020, klokken 00:26
Gitt at den har "stoppet". Før det betyr pluss en km/t raskere og gass å kjøre. Forskjellen på disse har jeg bare sett i skjermbildet med bilen foran. Kanskje man skulle latt den skifte til det automatisk.