Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Emne startet av: automat på onsdag 30. september 2020, klokken 19:08

Tittel: Charge myHyundai
Skrevet av: automatonsdag 30. september 2020, klokken 19:08
Hyundai har lansert ladekort for Hyundaieiere. Tre forskjellige abonnement er mulig. Ser ut som fornuftige alternativer, selv om det ikke blir særilg rimelig hos Ionity. Andre norske ladeparnere ser ut til å være Grønn Kontakt, BKK og eOn.


https://www.hyundai.no/magasinet/charge-myhyundai-ladebrikke/?fbclid=IwAR3Xuyf14IWS3hwXi3zDIp0LyIkhvAmvrI0JdcfgQf9B6YibaCKKcpBPICs


https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ID4onsdag 30. september 2020, klokken 19:20
Må si at disse prisene mildt sagt er vanskelig å forstå. Ikke lett å se hva du får for de forskjellige pakkene.

Skuffende at Ionity bare gir samme pris som du alikevell vil få uten noe abo.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: automatonsdag 30. september 2020, klokken 19:41
1. Ingen månedskostand. Startavgift pr lading. Lokale priser.
2. Lav månedskostnad. Ingen startavgift. Lokale priser.
3. Høy månedskostnad. Ingen startavgift. Avtalepriser.

Jeg tenker den største fordelen med dette er at man får samlet mange hurtigladeavtaler ned til en. Særlig på utenlandsturer vil jo det være gull.
Om de klarer å skaffe noen rabatt på de lokale prisene vet jeg ikke. Kan jo hende det kommer.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Tjomsasonsdag 30. september 2020, klokken 21:21
Dette burde jo konsernsøster Kia klare å få til også!
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKonsdag 30. september 2020, klokken 22:42
Først og fremst irriterer jeg meg over at jeg må finne ut av dette via forumet her. Hvorfor har ikke Hyundai sendt ut informasjon til sine eksisterende kunder?

Er det fordi dette var rett og slett rævva dårlig og veldig dårlig forklart hva man egentlig betaler for, og ikke minst hva det dette faktisk vil koste?

Det at det fremdeles er dropin-priser hos Ionity som de inngikk partnerskap med, er faktisk litt provoserende.


Så til de mer direkte spørsmålene.

1. Hva definerer de aktiveringskostnad til å være for noe, og er dette en årvis sum, eller et engangbeløp? Eller hvor ofte blir det fakturert?

2. Grunngebyr? Dette fremstår som månedsprisen, men sabla klønete uttrykk. Kall en spade for en spade, og ikke finn på navn som bare er egnet til å forvirre.

3. Oppstartsgebyr? Skal det koste penger utenom ladeprisene for å sette igang en lading? Det blir jo fordyrende, og hvor interessert er jeg i å gå for dette, når ladeprisene er skjulte? PS! Har ikke lastet ned appen ennå, så usikker på om man får sett priser før man har registrert en avtale. Men det er tåpelig at de skal skjule dette for oss i utgangspunktet.

3. Hvem er partnerne? Noen mangler helt tydeligvis, siden det ikke fremkommer en eneste av laderne som eksisterer i Finnmark. Sjekket der fordi det er lett å avsløre om kartet er tilnærmet oppdatert og avtalene inbefatter det meste av operatører.

4. Hvorfor ikke lavere priser hos Ionity? Det er jo det som ville vært den store gulroten.

Her ser det ut som det bare er Hyundai som faktisk vil tjene på det. Det eneste positive her, er at jeg får samlede fakturaer fra en part, men jeg må jo fremdeles orientere meg blant mange ladeoperatører/faktureringsoperatører, for å se om jeg tjener på prisene.

Føler for å sende en epost til min lokale forhandler, og eventuelt Hyundai Norge med denne kommentaren.

Dette burde føltes som en gladnyhet, men jeg sliter med å se at jeg får noe igjen for dette. Dette virker faktisk veldig skuffende ut.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKonsdag 30. september 2020, klokken 23:08
Registrerte meg for å få logget inn på appen og sett prisene, men er nødt til å velge avtale først. Sorry, Hyundai. Men det kommer ikke på tale...!

Skjerp dere! Dette er ikke kundevennlig i det hele tatt.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: goggotorsdag 01. oktober 2020, klokken 09:46
Vel vel, kan ikke si at dette overrasker meg. Dette er jo bare mer Hyundai svada på linje med saken om den 3.je parts APPen.
Hyundai har tydeligvis absolutt ingen ønsker om å lage gode og rimelige systemer for sine kunder.
Håper Elbilforeningen og andre skriver om idiotien i dette.

Personlig så har jeg en kjempefin lade-avtale i dag, der jeg kan lade på alle (tror jeg) norske ladestasjoner med en felles RFID og der jeg kan få rabatt på 15 - 25 prosent i tillegg til hver ladeoperatør sine volumrabatter og annet.
En felles regning på all lading får jeg også, en gang i måneden.
Denne ladeavtalen - som jeg tør påstå er Norges beste for de aller fleste av oss - tilbys av NAF.
https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-ladebrikke/

mvh
HUgo

Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: automattorsdag 01. oktober 2020, klokken 10:43
Sitat fra: goggo på torsdag 01. oktober 2020, klokken 09:46

Personlig så har jeg en kjempefin lade-avtale i dag, der jeg kan lade på alle (tror jeg) norske ladestasjoner med en felles RFID og der jeg kan få rabatt på 15 - 25 prosent i tillegg til hver ladeoperatør sine volumrabatter og annet.
En felles regning på all lading får jeg også, en gang i måneden.
Denne ladeavtalen - som jeg tør påstå er Norges beste for de aller fleste av oss - tilbys av NAF.
https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-ladebrikke/


Dette er jo ikke en ladeavtale. Men en ladebrikke som du selv må opprette kundeforhold og registrere hos de ulike operatørene. Også tilbyr de et kredittkort i tillegg.

Jeg mener man må bort fra løsninger der man må registrere kundeforhold hos mange operatører man kanskje kommer til å bruke. Særlig når man skal på utenlandstur. Og slik sett er Hyundai sin løsning et skritt i riktig retning.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ID4torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:51
Sitat fra: RJK på onsdag 30. september 2020, klokken 22:42

4. Hvorfor ikke lavere priser hos Ionity? Det er jo det som ville vært den store gulroten.

Grunnen er at partnerskapet ikke er godkjent av EUs konkurransemyndigheter. Når dette er på plass (om det kommer på plass, så stiller det seg anderledes).

Men sliter å se at dette er et godt tilbud.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKtorsdag 01. oktober 2020, klokken 14:09
Men hvor lang tid skal det ta? Nyheten om at Hyundai/Kia skulle bli partnere hos Ionity begynner å bli gammel nå. Faktisk mer enn ett år siden nå.

Det eneste jeg ser, felles faktura og kun en registrering hos Charge myHyundai, og bittelitt rabatt med det dyreste abonnementet, men tydeligvis med noen forbehold som ikke fremkommer før man har valgt avtale.

DC-lading ²2,76 NOK / kWh+1,19 NOK / min
Hos GK er prisene nå 3,20/kWh + 1,25/minutt
Hos BKK er prisene nå 2,90/kWh + 1,25/minutt

Med Kona så vil altså en fullading 0-80 % SoC (50 av 64 kWh, på hhv 54/75 minutter) komme på følgende pris:

GK: 160 + 67,5/93,75 = 227,50/253,75
BKK: 145 + 67,5/93,75 = 212,50/238,75
CmH Easy: 138 + 64,26/89,25 = 202,26/227,25

Altså snakker vi om en besparelse på alt fra 10,24 til 25,24 ved lynlading, og 11,50 til 26,50 ved hurtiglading.
Ved lynlading trengs da 7 hurtigladinger/måned hos BKK eller 3 ladinger/måned hos GK før månedsgebyret er dekket inn.

Kort oppsummert, dette var skikkelig elendig.

https://ionity.eu/en/news-storage/hyundai-on-board.html (https://ionity.eu/en/news-storage/hyundai-on-board.html)
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKtorsdag 01. oktober 2020, klokken 14:13
For de som vil studere priser uten å lete:

https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no/tariffs (https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no/tariffs)

https://chargemyhyundai.com/o/dcs-api/customer/groupIds/3066376/tariffs/pdf?locale=nb_NO (https://chargemyhyundai.com/o/dcs-api/customer/groupIds/3066376/tariffs/pdf?locale=nb_NO)
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Vidar_Sfredag 02. oktober 2020, klokken 19:59
Sitat fra: HelEl på onsdag 30. september 2020, klokken 19:20
Må si at disse prisene mildt sagt er vanskelig å forstå. Ikke lett å se hva du får for de forskjellige pakkene.

Jeg er av samme oppfatning som deg og sendte først en henvendelse til Hyundai Norge og spurte hvilke priser man fikk hos andre operatører enn Ionity med Flex-abonnementet ettersom appen krever at man tegner abonnement for å se priser. De henviste meg videre til kontaktskjema hos Chargemyhyundai og i dag fikk jeg et ikke helt betryggende svar fra dem:

SitatTakk for din henvendelse!
Jeg forstår at det kan være litt knudrete å finne fram til prise før man signerer kontrakt å kan logge inn i appen.

Jeg kan heller ikke svare deg på hvilke priser som gjelder hos de aktuelle ladestasjonene, da jeg heller ikke har tilgang til denne appen.
Jeg vil legge ved vår veiledende prisliste som en pdf i denne mailen så kan du vætfall få en innsettende oversikt over pris.

De glemte også å legge ved den veiledende prislisten, men jeg regner med det er den de har ute på sidene side som slett ikke sier noe som helst konkret om ladepriser på andre stasjoner enn Ionity (om man ser bort fra Easy-varianten).

Jeg begynner å få en følelse av at dette produktet egentlig ikke var helt klart for lansering...
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ID4lørdag 03. oktober 2020, klokken 11:01
Sitat fra: Vidar_S på fredag 02. oktober 2020, klokken 19:59
Sitat fra: HelEl på onsdag 30. september 2020, klokken 19:20
Må si at disse prisene mildt sagt er vanskelig å forstå. Ikke lett å se hva du får for de forskjellige pakkene.

Jeg begynner å få en følelse av at dette produktet egentlig ikke var helt klart for lansering...

Ja ser ut som en hastelansering for å kompensere for at vw, audi og ford nå har fått slike tilbud på plass

Ser på face, at de bekrefter at avtalen med Ionity ikke er på plass.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKtorsdag 05. november 2020, klokken 21:49
Og da ser det endelig ut til at Hyundai og Kia er blitt fullverdige medlemmer i Ionity. Da er det bare å vente og se hvordan dette viser seg i de hemmelige prisene prisene og vilkårene i denne avtalen.


https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183 (https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183)
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ID4mandag 09. november 2020, klokken 09:37
Sitat fra: RJK på torsdag 05. november 2020, klokken 21:49
Og da ser det endelig ut til at Hyundai og Kia er blitt fullverdige medlemmer i Ionity. Da er det bare å vente og se hvordan dette viser seg i de hemmelige prisene prisene og vilkårene i denne avtalen.


https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183 (https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183)


Ja, nå forventer jeg at det blir andre priser på Ionity. Men de bruker sikkert et halvt år eller mer for å få det på plass.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKmandag 09. november 2020, klokken 13:14
Har ihvertfall fyrt av en epost med spørsmål om denne avtalen, og spurt hva det betyr for oss kunder at de nå er fullverdig kunde.


Kanskje man får litt fortgang, ihvertfall på kommunikasjonen, ved å bli litt mere aggressiv med spørsmål og henvendelser om dette.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ID4mandag 09. november 2020, klokken 14:17
Sitat fra: RJK på mandag 09. november 2020, klokken 13:14
Har ihvertfall fyrt av en epost med spørsmål om denne avtalen, og spurt hva det betyr for oss kunder at de nå er fullverdig kunde.


Kanskje man får litt fortgang, ihvertfall på kommunikasjonen, ved å bli litt mere aggressiv med spørsmål og henvendelser om dette.

Bra. Skal gjøre det samme. Har erfaring at de svarer på facebook.

Og her er svaret:

Hei, Vi har dessverre ikke mer informasjon om priser eller andre detaljer rundt IONITY-samarbeidet per nå, men vil oppdatere våre kanaler med informasjon så snart dette er kjent. Vi forventer å ha flere detaljer tidlig i 2021. Hilsen Hyundai Norge

Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Tjomsasmandag 09. november 2020, klokken 18:05
Krysser fingrene for at det kommer oss forbrukere til gode. Har til nå sett på Ionity som et veldig lite fornuftig alternativ på langtur.

Kan vi håpe at det ikke blir dyrere enn eksisterende avtaler hos f. eks VAG?
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Tjomsastorsdag 12. november 2020, klokken 23:49
Googla litt om KiaCharge, og litt rart at jeg ikke har fått med meg dette, men BOS sier at KiaCharge kommer til Norge i løpet av 2021.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/kia-lanserer-ny-ladetjeneste-i-europa?publisherId=17847239&releaseId=17892951 (https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/kia-lanserer-ny-ladetjeneste-i-europa?publisherId=17847239&releaseId=17892951)
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKfredag 13. november 2020, klokken 00:16
Sitat fra: HelEl på mandag 09. november 2020, klokken 14:17
Sitat fra: RJK på mandag 09. november 2020, klokken 13:14
Har ihvertfall fyrt av en epost med spørsmål om denne avtalen, og spurt hva det betyr for oss kunder at de nå er fullverdig kunde.


Kanskje man får litt fortgang, ihvertfall på kommunikasjonen, ved å bli litt mere aggressiv med spørsmål og henvendelser om dette.

Bra. Skal gjøre det samme. Har erfaring at de svarer på facebook.

Og her er svaret:

Hei, Vi har dessverre ikke mer informasjon om priser eller andre detaljer rundt IONITY-samarbeidet per nå, men vil oppdatere våre kanaler med informasjon så snart dette er kjent. Vi forventer å ha flere detaljer tidlig i 2021. Hilsen Hyundai Norge


Har enda ikke fått svar på min mailhenvendelse, så sendte en "reminder" til dem nå nettopp.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKsøndag 22. november 2020, klokken 03:36
Har fått svar fra dem nå (19.11.20), men i all hovedtrekk virker det som priser på de to billigste abonnementene, er samme som man får med egen avtale direkte, med de påslag som Hyundai ønsker seg, og det er kun enkelheten som tilsier at man bruker tjenesten dems, fremfor direkte avtale med de enkelte.

Det kan selvsagt være et poeng for de som er nye elbilister, å ta vekk jobben med å registrere seg hos andre. Dog sliter jeg med å se hvorfor man skal velge noe annet enn Flex (aktiveringsgebyr 24,37 NOK ingen månedsavgift, men øktgebyr på 4,99 NOK) over Smart (Ingen aktiveringsgebyr eller øktgebyr, men månedsavgift på 38,94 NOK) om man ikke lader minst 8 ganger i måneden, noe som er ganske mye, selv for de som lader aktivt på AC-ladere.

Easy (Ingen aktiveringsgebyr eller øktgebyr, men månedsavgift på 70,67 NOK) gir foreløpig noe rabatt sammenlignet med å være registrert hos de andre, før man nyter godt av rabatter som tilbys hos noen.

Har dog ikke regnet ut hvor mye man må lade før dette lønner seg, men siden det er tidsavgift som en del av prisen, kan tallene variere endel, selv om jeg oppfatter at tilnærmet 0-80 % tar ca like lang tid om vinteren, selv om man ikke får toppfarten. Virker som tidsanslaget likevel ikke skiller stort, med mindre man ankommer med kaldt batteri.

Usikkert på om man nyter godt av rabattordningene som finnes hos de enkelte operatørene, så det har jeg inkludert som spørsmål i svaret mitt, som heller ikke svarte på flere av de andre punktene jeg bemerket. Tviler dog på at man personlig oppnår disse, så her vil nok Hyundai dra til seg ekstrakroner i fortjeneste.

Ionity-prisen får jeg vite er foreløpig ikke endret på, men ser ut som det kun vil bli endring på den dyreste avtalen. Er bare å prøve å følg opp, for å se om det blir priser som gjør løsningen verdt kostnaden. Foreløpig synes jeg rabatten er latterlig liten sett opp mot månedsavgiften, men en god pris her, kan selvsagt endre min vurdering på dette.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Kamuflarsonsdag 24. februar 2021, klokken 16:00
I følge Tek.no gir det "gratis" Ionity-abonnementet (jeg trodde ikke Ionity leverte abonnementer?) som følger med ved kjøp av IONIC 5 Project 45 en kilowattpris på 1,65 kr/kWh hos Ionity. Jeg er spent på om dette blir prisen også på et eller flere av de andre ladeabonnementene til Hyundai, eller om dette kun gjelder lanseringsversjonen. Jeg har hele tiden mistenkt at det vil gjelde egne priser for E-GMP bilene, som vi med eldre biler ikke vil få tilbud om. Kan tenke meg at Ionity ikke ønsker en masse trege Ioniq er og Konaer på laderne sine. VW har jo også langt høyere priser for sine "legacy" elbiler, sammenlignet med hva de tilbyr ID-eiere.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oA7gPR/firehjulsdrift-og-nesten-500-km-rekkevidde-her-er-hyundai-ioniq-5
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKtorsdag 25. februar 2021, klokken 02:28
De lover 2 års gratis abonnement med Ioniq 5, men det viste ikke priser.

Om dette er priser ved lynlading, så er jeg temmelig spent på hva det vil koste for selve abonnementet, og om de virkelig vil utelukke oss med gammel Ioniq eller Kona. Ser jo ut som alle vil kunne kjøpe MyHyundai-abonnement, så tror det blir vanskelig å utelukke oss.

Tross alt er dette biler som har mulighet til å utnytte ihvertfall deler av den høyere hastigheten, dog tydeligvis ikke Ioniq 38 kWh, som ikke kommer over 50 kW effekt. Det kan man jo ikke si om E-Golf, så der ser jeg faktisk et poeng med å skille.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ID4torsdag 29. april 2021, klokken 19:08
På face lover en av Hyundai sjefene at det skal komme mulighet til å månedsavtale på 139, og 1.65 pr kW for Kona eiere. Dette skal komme i mai.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Kamuflarssøndag 02. mai 2021, klokken 11:03
Sitat fra: HelEl på torsdag 29. april 2021, klokken 19:08
På face lover en av Hyundai sjefene at det skal komme mulighet til å månedsavtale på 139, og 1.65 pr kW for Kona eiere. Dette skal komme i mai.

Håper virkelig at de kommer med noe slikt snart. Jeg har en Hyundai Kona i dag, som jeg vurderer å etterhvert bytte ut med en EV6, IONIQ5, Enyaq eller Q4. EV6 og IONIQ 5 er overlegne på ladehastighet, men uten levelige priser hos Ionity fremstår Enyaq og Q4 likevel som mer fristende, til tross for lavere ladehastighet, siden de gir mulighet for å lade hos Ionity til overkommelige priser. Jeg kommer derfor ikke til å kjøpe ny bil fra Hyundai eller Kia før en slik avtale er på plass.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Vidar_Sonsdag 05. mai 2021, klokken 13:45
Ionity-avtalen ligger nå som mulig tilleggspakke på alle abonnementene hos Chargemyhyundai.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Kamuflarsonsdag 05. mai 2021, klokken 16:11
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 05. mai 2021, klokken 13:45
Ionity-avtalen ligger nå som mulig tilleggspakke på alle abonnementene hos Chargemyhyundai.

Se der, ja! Takk for info! =)
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: stogdanmandag 10. mai 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Kamuflars på onsdag 05. mai 2021, klokken 16:11
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 05. mai 2021, klokken 13:45
Ionity-avtalen ligger nå som mulig tilleggspakke på alle abonnementene hos Chargemyhyundai.

Se der, ja! Takk for info! =)

Har du gjort noen formening om det kan lønne seg å ha chargemyhyundai medlemskap evt. også med ionity? Er medlemskapet lønnsomt uten ionity, ser de eks. ikke har avtale med Recharge (tidl. Fortum) eller Circle K, og det står heller ikke så mye om prisene som tilbys av de ulike aktørene. Er det samme eller dårligere? Lader mest hjemme, men i gjennomsnitt blir det vel 1-2 langturer i måneden for min del med DC langs veien.

Styr med lading langs veien er holdt til et minimum for min del, har universalbrikke som er koblet til 4 leverandører. Prøver bare å gjøre opp en mening om chargemyhyundai kan lønne seg kontra det jeg har idag.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Vidar_Stirsdag 11. mai 2021, klokken 02:06
Sitat fra: stogdan på mandag 10. mai 2021, klokken 18:22

Har du gjort noen formening om det kan lønne seg å ha chargemyhyundai medlemskap evt. også med ionity? Er medlemskapet lønnsomt uten ionity, ser de eks. ikke har avtale med Recharge (tidl. Fortum) eller Circle K, og det står heller ikke så mye om prisene som tilbys av de ulike aktørene. Er det samme eller dårligere? Lader mest hjemme, men i gjennomsnitt blir det vel 1-2 langturer i måneden for min del med DC langs veien.


Gitt ladehastighet som man får på Kona kan jeg ikke se noen fordeler på hurtig-/lynlading i Norge med prisene som de tre vanlige abonnementene gir. Om man derimot har en del langturer og ferdes forbi ionity-ladere er det med ett litt å spare, så da blir det et regnestykke på antall kWh man har bruk for i løpet av et år opp mot abonnementskostnaden.

Ser man veldig enkelt på det kan man sette snittpris på 4,65kr/kWh (muligens litt høyt) ved ordinær hurtiglading og da en besparelse på 3kr/kWh ved bruk av ionity med avtale. Velger man den billigste chargemyhyundai-varianten blir årskost på 1620kr og om man lader mer enn 540 kWh på ionity i løpet av et år kan det lønne seg med ionity-avtalen. (Ser da bort fra oppstartskost på 4,99kr per sesjon)
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Kamuflarsfredag 14. mai 2021, klokken 19:28
Jeg regnet ut at hvis jeg lader 45 kWh på lynlader hver måned, så lønner abonnementet seg. (Sammenlignet med Circle Ks egne ladere, da det som oftest er de jeg bruker utenomIonity, samt at de har den letteste prisen å sammenligne med. Det eneste jeg ikke liker er oppstartsgebyret på Flex-abonnementet; det er greit nok hvis alt funker som det skal, men i dag opplevde jeg at den første laderen jeg koblet til var veldig treg, så jeg måtte flytte meg til en annen lader. Blir nok belastet to oppstatsgebyrer for dette, noe som jo er litt irriterende.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKlørdag 22. mai 2021, klokken 05:04
Synes det er en merkelig prispolitikk de har lagt seg opp til.

Bor man slik til og reiser slik at Ionity-ladere er narturlig valg, så kan man altså ta "gratispakken" og legge til Ionity-pakken til 135,- NOK per måned. Sammenlignet med lading hos Circle K (lynlading til 4,99 per kWh) uten MyHyundai-avtale, må man altså lade 40,42 kWh per måned for å gå i null (altså like dyrt).

Lader man relativt ofte på langturer der man lader forskjellige plasser men sjeldent hos Ionity, kan man f.eks. ta Easy til 72,50, som gir en endel mere i rabatt. Dog pris hos Mer ser ut til å være høyere (1,25 per minutt + 3,20 per kWh mot 1,25 per minutt + 2,90 per kWh for registrerte Mer-kunder), altså 0.30 kr mer per kWh for MyHyundai-kunder, og taper da på å benytte.

Man må likevel betale like mye for Ionity-avtale i tillegg, så vil man ha gode priser hos "alle", blir det da 135 + 73.50 = 207,50 Per måned bare i medlemskap. Det blir temmelig dyr avtale.

Nei, dette så veldig rotete og uoversiktlig ut.

Dog, må se om jeg kanskje ender opp med en form for avtale før sommerferien, men må regne veldig på om det er lønnsomt nok, spesielt siden jeg tenker Nord-Norge og da helt opp til Finnmark i sommer.

Etterhvert vil nok kanskje gratis-medlemskapet + Ionity-avtale se mest fristende ut.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKtirsdag 16. november 2021, klokken 01:10
I dag fikk jeg epost fra ChargeMyHyundai om økte priser fra og med 15. desember.

Se vedlegg for mer info.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: goggotirsdag 16. november 2021, klokken 09:21
For de som har fått bonuskuponger på grunn av batteribytte i bilen - vær obs på at disse kun er gyldige ved lading i Norge så ikke planlegg å bruke disse på Europaturen til våren...
Jeg så nå at ladingen jeg gjorde hos SPERTO i Hjørring/Danmark ble trukket rett fra mitt kredittkort og ikke fra   kupongene som ligger inne på kontoen.

Den DC-ladingen hos SPERTO var forresten ganske billig til å være i Danmark; 48 NOK inkl MVA for 11 KWh.
Dette er mindre pr KWh enn jeg betaler for AC-lading hos MER med ChargeMyHyundai her i Norge.
Jeg testet nylig i Lillesand og betalte 62 NOK for 13 KWh, men dette ble trukket fra kupongene da, så det var jo "gratis" penger :)

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: haraldjotirsdag 16. november 2021, klokken 15:27
Jeg fikk også belastning på kredittkort da jeg ladet på E.ON ved Ica i Strømstad med CMH kortet. Litt kjipt synes jeg, når det er rikelig saldo på CMH kort.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKonsdag 17. november 2021, klokken 00:52
Sitat fra: goggo på tirsdag 16. november 2021, klokken 09:21
For de som har fått bonuskuponger på grunn av batteribytte i bilen - vær obs på at disse kun er gyldige ved lading i Norge så ikke planlegg å bruke disse på Europaturen til våren...
Jeg så nå at ladingen jeg gjorde hos SPERTO i Hjørring/Danmark ble trukket rett fra mitt kredittkort og ikke fra   kupongene som ligger inne på kontoen.

Den DC-ladingen hos SPERTO var forresten ganske billig til å være i Danmark; 48 NOK inkl MVA for 11 KWh.
Dette er mindre pr KWh enn jeg betaler for AC-lading hos MER med ChargeMyHyundai her i Norge.
Jeg testet nylig i Lillesand og betalte 62 NOK for 13 KWh, men dette ble trukket fra kupongene da, så det var jo "gratis" penger :)

mvh
Hugo
Har du sett dette vært nevnt noen steder, skriftlig? Har ikke sett dette hos meg, og hadde krevd at de trakk fra kreditten.

Jeg fikk en reminder på faktura, til tross for tilgjengelig kredit (bare ladet i Norge, så vidt jeg vet om ikke lading ved Charlottenberg kom på, noe jeg tviler), så sendte en henvendelse til CMH der jeg spurte hvorfor jeg får dette når de skal trekke fra saldoen.

De beklaget, og siden har jeg ikke hørt noe mere enn som sagt den meldinga om økte priser.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: goggoonsdag 17. november 2021, klokken 08:15
Sitat fra: RJK på onsdag 17. november 2021, klokken 00:52
Sitat fra: goggo på tirsdag 16. november 2021, klokken 09:21
For de som har fått bonuskuponger på grunn av batteribytte i bilen - vær obs på at disse kun er gyldige ved lading i Norge så ikke planlegg å bruke disse på Europaturen til våren...
Jeg så nå at ladingen jeg gjorde hos SPERTO i Hjørring/Danmark ble trukket rett fra mitt kredittkort og ikke fra   kupongene som ligger inne på kontoen.

Den DC-ladingen hos SPERTO var forresten ganske billig til å være i Danmark; 48 NOK inkl MVA for 11 KWh.
Dette er mindre pr KWh enn jeg betaler for AC-lading hos MER med ChargeMyHyundai her i Norge.
Jeg testet nylig i Lillesand og betalte 62 NOK for 13 KWh, men dette ble trukket fra kupongene da, så det var jo "gratis" penger :)

mvh
Hugo
Har du sett dette vært nevnt noen steder, skriftlig? Har ikke sett dette hos meg, og hadde krevd at de trakk fra kreditten.

Jeg fikk en reminder på faktura, til tross for tilgjengelig kredit (bare ladet i Norge, så vidt jeg vet om ikke lading ved Charlottenberg kom på, noe jeg tviler), så sendte en henvendelse til CMH der jeg spurte hvorfor jeg får dette når de skal trekke fra saldoen.

De beklaget, og siden har jeg ikke hørt noe mere enn som sagt den meldinga om økte priser.

Nei jeg har ikke sett dette skriftlig noe sted.
Tror ikke jeg gidder å klage da jeg planlegger å bruke resten av saldoen her i Norge, men hvis noen her har planlagt utenlandsturer med mye lading så kunne dere jo spørre dem på vegne av oss alle :)


mvh
Hugo
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: TBonsdag 17. november 2021, klokken 12:33
SitatTo: HYUNDAI NO <no@chargemyhyundai.com>;
Subject: SV: Viktig oppdatering av Charge myHyundai tariffen din

Hei
Leser at Flex nå har aktiveringsgebyr på 25 kr og økt gebyr på 4,99 kr
Men, Smart har ikke aktiveringsgebyr, og ikke noe grunngebyr.

Da det ikke er noen kostnad pr måned for Flex og Smart, er det da noen hensikt å benytte Flex, når Smart er rimeligere og tilbyr det samme?

Eller, er det noen forskjell jeg overser her?

--
TB


SitatKjære TB

Du har rett, flexen er oppdatert med 4,99 som startøktbeløp og den Smart-pakken har ikke det, og prisene vil variere avhengig av hvilken stasjon du er på

Med vennlig hilsen,
Natalie

Digital Charging Solutions GmbH
Brunnenstraße 19-21, 10119 Berlin, Tyskland
E-post: no@chargemyhyundai.com
Telefon: +47 63 79 18 04
Man-fre fra 8:00 til 20:00
Kontor og registerinstans: Berlin HRB 211155 B
MVA-registreringsnummer: NO921575297MVA
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Vidar_Storsdag 18. november 2021, klokken 14:58
Jeg reagerte også på Flex vs Smart, men etter å ha sendt inn spørsmål fikk et google-oversatt svar fra 'Natalie' som omhandlet forskjellen på "The Easy"-pakken og Flex-pakken.

Mener å huske at det tidligere var to abonnement med månedskostnad, men det virker å være problematisk å få noe mer enn en setning i svar fra chargemyhyundai og da kommer det veldig lite detaljer i retur. Muligens også fordi google translate ikke er så god på å oversette fra norsk til det språket kundeservice på chargemyhyundai behersker og at mye da blir uforståelig.

For meg ser det ut som at Flex primært er for kunder som ikke leser prislister mens Smart er for de som har satt seg inn i hva ting koster.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: TBtorsdag 18. november 2021, klokken 17:01
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 18. november 2021, klokken 14:58
For meg ser det ut som at Flex primært er for kunder som ikke leser prislister mens Smart er for de som har satt seg inn i hva ting koster.
En god oppsummert, jeg har byttet til "Smart" - vi får se om det var smart eller ikke.  :D
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ca119fredag 19. november 2021, klokken 12:33
Jeg blir litt klink kokos av deres ABO - hvilket skal jeg velge? FLEX - SMART - EASY???
Vel easy har 72kr/mnd gebyr - bye bye!
SMART står gratis ... men det krever vel at man skal lade minst 8x per mnd ellers blir det 3-50kr ekstra i mnd?
Og FLEX må jeg betale 25 kr for aktivisering? Ellers gratis eie - bare betale per bruk +++

Super ... da får vi som har KONA hvor batteriet skal skiftes LADEKODER men må betale for ladekort???

Jeg tok dieseldyret til tyskland sist fordi jeg tørr ikke stole helt på lading i utlandet enda.
Derfor tenkte jeg dette CMH-kortet kunne være en bra forsikkring slik at man få ladet i utlandet.
Kia Sportagen er solgt, så neste gang blir det EL-bil på tur!
Noen tips hvor det er billigst/enkelst å lade på vei fra Hirtshals til Flensburg og hvilket kort?
I Tyskland skal det vist bli påkreved at man kan betale med kort fra neste år!
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKfredag 19. november 2021, klokken 13:15
Jeg fikk kortet gratis. Tror det bare er betaling for ekstrakort og/eller erstatningskort. Kan ikke se at jeg har fått noe aktiveringsgebyr heller, men det er uansett en liten engangskostnad. Eneste er øktgebyret på 4,99 som kommer til for hver lading, og eventuelt Ionity-pakken.

Og skal du til utlandet, er vel Ionity-pakken så godt som "obligatorisk"... I Sverige lader jeg på Ionity for 3,10 SEK per kWh mot 8,70 SEK ved drop-in. I Danmark er det 2,20 DKK mot 6,20 DKK. Det er ltså ganske store besparelser for en ferietur med endel lynlading med den pakken. Såpass at man kanskje heller lynlader enn destinasjonslader...
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Vidar_Sfredag 19. november 2021, klokken 13:18
Sitat fra: ca119 på fredag 19. november 2021, klokken 12:33
Jeg blir litt klink kokos av deres ABO - hvilket skal jeg velge? FLEX - SMART - EASY???
Vel easy har 72kr/mnd gebyr - bye bye!
SMART står gratis ... men det krever vel at man skal lade minst 8x per mnd ellers blir det 3-50kr ekstra i mnd?

Hvor fant du det med krav om et antall ladeøkter per måned for at det skal forbli gratis månedspris? Om det stemmer er det jo definitivt noe 'Natalie' skulle ha nevnt. 

Jeg har per nå tegnet abonnement på Flex og Ionity-pakken for å gjøre bruk av "gavekortene". Planen er å kun lade på Ionity ettersom det faktisk er en veldig bra pris per kWh og man slipper øktgebyret på kr 4,99. Jeg tegnet riktignok abonnement før ny prisliste ble lansert, så det oppstartsgebyret har jeg ikke sett noe til heller.

Mtp lading i Danmark og Tyskland finner du flere tips her på elbilforum:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45419.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=52390.0

Om du klarer deg med Ionity hele veien ned kan det trolig være gunstig å abonnere på ionity-pakken via chargemyhyundai. Såvidt jeg kan se koster det da DKK 2,20/kWh og det høres meget billig ut til å være Danmark. I Tyskland er prisen etter hva jeg kan se 0,29 euro/kWh
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ca119fredag 19. november 2021, klokken 14:00
Skal du registrere deg nå, står det at det koster 25kr om du vil AKTIVISERE FLEX.

Men det står ingen sted på Hyundai at du må lade minst x8 mnd!!! Ved bruka av SMART-ABO!!!
Så egendlig bør man velge SMART og KLAGE om de krever penger i etterkant om du ikke lader ofte nok!

Bare €0.29 eller 3DKr er jo overkommlig om det er sant (Ah, ved IONITY-pakka til 135kr/mnd Men klar det kan lønne se om man trenger 150KWH for en ferietur). Leste noe om 6DDK på Easypark ladestasjonen langs E45.

Som sagt ønsker jeg kortet slik at jeg kan lade neste gang jeg tar en Harrytur til Flensburg ;)
Blir litt dumt å stå et sted i danmark med tomt batterie fordi man ikke har riktig ladekort!

Smart må du lade 8x mnd .... det står i msg #21 fra RJK 22nov2020
Sitat fra: RJK på søndag 22. november 2020, klokken 03:36
Smart (Ingen aktiveringsgebyr eller øktgebyr, men månedsavgift på 38,94 NOK) om man ikke lader minst 8 ganger i måneden, noe som er ganske mye, selv for de som lader aktivt på AC-ladere.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Vidar_Sfredag 19. november 2021, klokken 14:39
Sitat fra: ca119 på fredag 19. november 2021, klokken 14:00

Smart må du lade 8x mnd .... det står i msg #21 fra RJK 22nov2020
Sitat fra: RJK på søndag 22. november 2020, klokken 03:36
Smart (Ingen aktiveringsgebyr eller øktgebyr, men månedsavgift på 38,94 NOK) om man ikke lader minst 8 ganger i måneden, noe som er ganske mye, selv for de som lader aktivt på AC-ladere.

Ah.. Da er jeg med. I november 2020 var det en annen prisliste/andre vilkår og da var denne månedsprisen oppgitt for Smart-abonnementet i prislisten. Nå står det imidlertid til kr 0,- uten noen merknad etter hva jeg kan se, så jeg ser ikke bort fra at de har gått bort fra kravet om minst 8 ladinger i måneden.

Jeg venter på en tilbakemelding fra Chargemyhyundai vedrørende forskjellen på Flex og Smart, så skal oppdatere her om jeg får noe fornuftig svar fra dem.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ca119fredag 19. november 2021, klokken 15:15
i sverige koster SMART 45kr/mnd .... så rart de har gått vekk fra grunnpris og ikke nevner noe om minste ladning for norge. Er dette CMH styrt fra Berlin/Tyskland mon tror ..... der har de bare FLEX eller EASY ABO.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Vidar_Sfredag 19. november 2021, klokken 15:42
Sitat fra: ca119 på fredag 19. november 2021, klokken 15:15
i sverige koster SMART 45kr/mnd .... så rart de har gått vekk fra grunnpris og ikke nevner noe om minste ladning for norge. Er dette CMH styrt fra Berlin/Tyskland mon tror ..... der har de bare FLEX eller EASY ABO.

Jepp, det tror jeg du har rett i. Svar fra CMH kundeservice kommer med tysk adresse under signaturen og det er i alle fall ikke norskspråklige som svarer på henvendelser.

Jeg ser Frankrike og Polen fremdeles har modellen med månedskostnad for Smart-pakken mens eksempelvis Østerrike har samme variant som Norge nå har fått. Ellers varierer det veldig fra land til land hvilke pakker det er mulig å bestille. UK har eksempelvis kun Flex som alternativ, så det er nok "noen" som styrer pakkeutvalget og prisstruktur lokalt per land. At de har 100% kontroll på hva de gjør skal jeg imidelrtid ikke påstå :)
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: jansatirsdag 26. april 2022, klokken 07:40
Bare pass på å ikke bruk Charge myHyundai med Flex på normalladere (4kWh) operert av Kople!
Ladet på en offentlig parkeringsplass uten parkeringsavgift, i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.
Mellom kl 8 og 20 koster det 91,20 per time + strømprisen på 4,73 kr/kWh +  4,99 per ladeøkt.
Tilsvarende ladeøkt, men med Kople sin App (eller f.eks. Elbilforeningens Ladeklubb), ville kostet ca 100 kroner...
Dette er ladestolper som ble satt opp for å gi lademulighet til ansatte og besøkende, og er delvis subsidierte av kommunen - om man bruker Kople eller Recharge brikke/app.
Fullading av batteriet på dagtid vil kostet nesten 2000 kroner, og gi en rekkevidde på knapt 45 mil - skulle tilsvare en bensinpris på 80 kr/liter...
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ca119tirsdag 26. april 2022, klokken 14:23
Her må du klage til ChargeMyHyundai .....
90kr/timen - har det klikket for dem?
Står på "koble" at det skal koste 3,3/kWh (Etter 8 timer: 0,5 kr/min). Det er jo ikke hurtiglading.

Er nok ikke første gang de har regnefeil.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Moasmandag 16. mai 2022, klokken 15:11
Obs: https://www.motor.no/aktuelt/jan-betalte-30-krkwt-dette-er-trolig-norges-hoyeste-ladepris-899-kr-totalt-for-295-kwt/224444
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: jansatirsdag 07. juni 2022, klokken 09:49
Sitat fra: ca119 på tirsdag 26. april 2022, klokken 14:23
Her må du klage til ChargeMyHyundai .....
90kr/timen - har det klikket for dem?
Står på "koble" at det skal koste 3,3/kWh (Etter 8 timer: 0,5 kr/min). Det er jo ikke hurtiglading.

Er nok ikke første gang de har regnefeil.

Klagde, og fikk svar etter ca 6 uker:
"Vi har undersøkt prisen på ladeøkten du sikter til.
Vi kan se at du har blitt belastet med riktig pris for dette.
Det vil alltid være et tillegg for tiden du er på en stasjon, på dette tidspunktet har du en økt på 8 timer og 15 minutter i Nittedal den 18. april 2022.
Disse prisene er det som er forhandlet med denne stasjonen, og prisene vises i appen før lading. Vi kan dessverre ikke se hva prisene kan være dersom du er kunde direkte hos Kople.
Håper dette gir deg en forklaring."

Når jeg påpekte at Charge myHyundai hadde satt ned prisen betydelig etter Motors artikkel (fjernet prisen per time på kr. 91,20 de første 8 timene), så var svaret at: "Vi beklager at vi ikke kan gjøre mer i dette tilfellet"...
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: TBtirsdag 07. juni 2022, klokken 17:11
Sitat fra: jansa på tirsdag 07. juni 2022, klokken 09:49
Klagde, og fikk svar etter ca 6 uker:
"Vi har undersøkt prisen på ladeøkten du sikter til.
Vi kan se at du har blitt belastet med riktig pris for dette.
Det vil alltid være et tillegg for tiden du er på en stasjon, på dette tidspunktet har du en økt på 8 timer og 15 minutter i Nittedal den 18. april 2022.
Disse prisene er det som er forhandlet med denne stasjonen, og prisene vises i appen før lading. Vi kan dessverre ikke se hva prisene kan være dersom du er kunde direkte hos Kople.
Håper dette gir deg en forklaring."

Når jeg påpekte at Charge myHyundai hadde satt ned prisen betydelig etter Motors artikkel (fjernet prisen per time på kr. 91,20 de første 8 timene), så var svaret at: "Vi beklager at vi ikke kan gjøre mer i dette tilfellet"...
Det er denne artikkelen?
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-kutter-prisen-men-er-fortsatt-mye-dyrere/224572

Hyundai / Charge myHyundai har satt ned pris, men ikke med tilbakevirkende kraft?
Ikke god reklame for Hyundai / Charge myHyundai dette.

Eneste grunn til at jeg (og sikkert flere) benytter kortet er pga. beløpet Hyndai har gitt som kompensasjon for ventetid på batteribytte.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: ca119tirsdag 07. juni 2022, klokken 18:13
Dette er dårlig gjort!!!
Hadde det vært en hurtiglader med 50 KWH hadde jeg skjønt det, men dette her var da en saktelader.

Ellers er jeg fornøyd med CMH-kortet .... ihvertfall sålenge jeg har tilgode etter kompensasjonen.
Dessverre har de penger kun en gyldighet på 6 mnd før de blir NULLET!!! (Er det lov? Ikke på gavekort har jeg hørt).
Som sagt er det greid å ha et allsidig ladekort. Har også SHELL/NEWMOTION sitt om jeg skulle til utlandet.
Ellers er det vel snart rimligst med å bruke ELTON-appen i norge?
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: knutetirsdag 05. juli 2022, klokken 08:40
Er det noen som vet hva prisene ligger på i utlandet med Ionity-pakkene, typisk Sverige og Danmark?

Norsk pris er grei (4,35 NOK/kWh eller 1,65 NOK/kWh), men man får ikke sett pris i utlandet før etter man har kjøpt en av Ionity-pakkene, som jo har en bindingstid på 12 måneder.
Passe teit++
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKtirsdag 05. juli 2022, klokken 11:25
Hmmm, dette var tilgjengelig før, selv om det ikke var det i fra starten. Og når jeg nå sjekker kartet, vises drop-in-prisen, og ikke avtaleprisen. Men mener bestemt det er noe over 3 kroner i Norge. I Danmark husker jeg ikke prisen, men tror den er ca samme, men i DKK.

Har ringt support, for det er jo definitivt ikke slik det skal være, når de selv skriver at priser ser du i appen.

Korreksjon, ser det i kartet inne i CMH (på PC), og det er 3,10 SEK, 2,20 DKK for Aabenraa i Danmark.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: knuteonsdag 06. juli 2022, klokken 08:08
Sånn bare for å få det inn med teskje for min del @RJK, er dette korrekt?

- Priseksemplene du kom med gjelder premium-utgaven av pakka?
- 2,20 DKK / kWh i Danmark (med eksempel på den konkrete ladestasjonen i Aabenraa). Tilsvarer ca. 3,06 NOK / kWh med nåværende kurs.
- 3,10 SEK / kWh i Sverige (uten eksempel på konkret ladestasjon). Tilsvarer ca. 2,97 NOK / kWh med nåværende kurs.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKonsdag 06. juli 2022, klokken 08:25
Det gjelder Ionity Premium til 135,- per måned. Jeg fikk noen andre vekslingskurser fra Google, men de er vel for digital valuta. Da kom begge under 3 NOK.


Jeg har Flex, det CMH-abonnementet som ikke har månedskostnad, men en "session fee" istedet.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: knutetorsdag 01. juni 2023, klokken 12:24
Fra i dag kan man ikke kjøpe ny Ionity premium-pakke.

Info hentet fra:
https://chargemyhyundai.com/web/nb/hyundai-no/tariffs og
https://chargemyhyundai.com/o/dcs-api/customer/groupIds/3066376/tariffs/pdf?locale=nb_NO


SitatFra 01.06.2023
Prisene hos operatøren IONITY kan variere over tid og mellom ladestedene. Gjeldende priser kan ses før lading på kartet i appen eller på nettsiden til Charge myHyundai.

For 89kr / mnd kan man få 1,50 kr / kWh i rabatt.
Nå med 3 måneder minstetid, og så en måneds oppsigelsestid.


Lignende endringer har også kommet på VW sin We Charge variant, se https://elbilforum.no/index.php?topic=64527.0
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKtorsdag 01. juni 2023, klokken 16:59
Jaja, da ser det ut som CMH-kortet blir klippet i stykker når Ionity-avtalen går ut. 89 kroner for 1,50 i rabatt, vil si at jeg må fylle 60 kWh før det er spart inn, og det begynner og lønne seg.

Dessuten har de nå innført tidsgebyr på all lading hos andre, om man velger Easy til 72,50 per måned, og med 6,- per kWh + 1 kr. minuttet, så blir minutt-tillegget for oss Kona-eiere for stor andel av regningen per sesjon.

Dessuten, hva man betaler 39,95 for med Smart-abonnementet, klarer/ønsker de heller ikke å vise. Ikke pokker om jeg inngår en avtale om dette, før jeg vet hvilke besparelser jeg ev. oppnår. Det er IKKE godt nok å bare henvise til appen, da man ikke får se pris for hvert abonnement.

Man står derfor uten mulighet til å sammenligne mellom abonnementene. Dette er ALT for dårlig, Hyundai.

Dessuten, med de priser som Tesla tilbyr uten abonnement samt det store ladenettverket de har, så blir i tilfelle de min primære hurtig/lynlader-operatør, men der jeg veldig fint kan oppsøke en UNO-X-stasjon eller en annen av disse som gir levelige priser.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Vidar_Sfredag 02. juni 2023, klokken 11:23
Sitat fra: RJK på torsdag 01. juni 2023, klokken 16:59Dessuten, hva man betaler 39,95 for med Smart-abonnementet, klarer/ønsker de heller ikke å vise. Ikke pokker om jeg inngår en avtale om dette, før jeg vet hvilke besparelser jeg ev. oppnår. Det er IKKE godt nok å bare henvise til appen, da man ikke får se pris for hvert abonnement.

Man står derfor uten mulighet til å sammenligne mellom abonnementene. Dette er ALT for dårlig, Hyundai.

Dessuten, med de priser som Tesla tilbyr uten abonnement samt det store ladenettverket de har, så blir i tilfelle de min primære hurtig/lynlader-operatør, men der jeg veldig fint kan oppsøke en UNO-X-stasjon eller en annen av disse som gir levelige priser.

Se der ja... Det var en viss forskjell fra eksisterende ionity-avtale. Riktignok har det vært kunstig billig, men det de går over til nå tyder på at Ionity skal begynne å tjene penger. Ut fra https://ionity.eu/en/network/access-and-payment  ser det ut til at de rabatterte prisene for Ionity i Europa øker tilsvarende, så da virker Tesla-abonnement som en betydelig bedre løsning både innen- og utenlands. De fleste steder ligger Tesla mellom 2 og 3 kroner lavere per kWh enn man får med den nye Ionity-rabatten og abonnementspris per måned er kun 40 kroner høyere. Altså ikke veldig mye lading som må til og uten bindingstid.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKfredag 02. juni 2023, klokken 15:25
Sitat fra: Vidar_S på fredag 02. juni 2023, klokken 11:23
Sitat fra: RJK på torsdag 01. juni 2023, klokken 16:59Dessuten, hva man betaler 39,95 for med Smart-abonnementet, klarer/ønsker de heller ikke å vise. Ikke pokker om jeg inngår en avtale om dette, før jeg vet hvilke besparelser jeg ev. oppnår. Det er IKKE godt nok å bare henvise til appen, da man ikke får se pris for hvert abonnement.

Man står derfor uten mulighet til å sammenligne mellom abonnementene. Dette er ALT for dårlig, Hyundai.

Dessuten, med de priser som Tesla tilbyr uten abonnement samt det store ladenettverket de har, så blir i tilfelle de min primære hurtig/lynlader-operatør, men der jeg veldig fint kan oppsøke en UNO-X-stasjon eller en annen av disse som gir levelige priser.

Se der ja... Det var en viss forskjell fra eksisterende ionity-avtale. Riktignok har det vært kunstig billig, men det de går over til nå tyder på at Ionity skal begynne å tjene penger. Ut fra https://ionity.eu/en/network/access-and-payment  ser det ut til at de rabatterte prisene for Ionity i Europa øker tilsvarende, så da virker Tesla-abonnement som en betydelig bedre løsning både innen- og utenlands. De fleste steder ligger Tesla mellom 2 og 3 kroner lavere per kWh enn man får med den nye Ionity-rabatten og abonnementspris per måned er kun 40 kroner høyere. Altså ikke veldig mye lading som må til og uten bindingstid.
Enig i at det har vært kunstig billig, og har jo selvsagt bare ventet på en mer realistisk, korrigert pris. Men synes de tar det andre veien nå når prisen fremdeles er høy, og flere av konkurrentene er betydelig billigere. Og det og på tilsvarende kjappe ladere.

Hos Tesla på Vestby er prisene hhv 4,80/3,55 for ab-kunder i off-peak-tider og 5,35/3,95 i peak-tider. Ionity er tilsvarende 8,40/6,90 for hhv drop-in og abonnenter, eller fleksibel pris som de nå skal  innføre.

Skal selvsagt se an hva slags priser Ionity legger seg på i utgangspunktet, men i utgangspunktet ser ikke den avtalen fristende ut i det hele tatt, og spesielt ikke når CMH nå virker som dyrere enn å bare lade direkte med brikke hos de enkelte leverandørene der jeg allerede er registrert.

Altså like dårlig eller kanskje endog dårligere enn Elbilforeningens Ladeklubb, bortsett fra en heftig startpris hos Ladeklubben (medlemsskap i Elbilforeningen) for å få lov å bli kunde der.

Om man skal dra ut en fordel, er som sagt for nye kunder som ikke orker registreringskaoset, og for oss andre at vi ikke orker "vedlikeholdet", men det betaler man altså dyrt for.

EDIT:
Ser jo nå ut som Ionity Passport gir en lavere pris enn ved Ionityavtale via CMH, med 2,17 kr rabatt, dog med en dyrere månedskostnad på 129,- mot 89,-. Men pga større rabatt, så er begge betalt ned like raskt. Dermed sparer man mer når man lader mer enn 60 kWh i snitt per måned. 
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Stig@tletorsdag 14. september 2023, klokken 19:22
Bruker noen cmh kortet sitt lengre?
Fikk en mail om at jeg skulle registrere meg samt ta ibruk cmh brikka...
Litt usikker på om det er så lurt?
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: Noraftorsdag 14. september 2023, klokken 19:49
Javist er det lurt og gjøre det klart til bruk. Sett det opp med flex, koster mer å bruke, men ingen ting å ha.
Det er jo en god nødløsning å ha i bakhånd.
Personlig lader jeg ikke nok hjemmefra til daglig til at det er nyttig for meg å ha noe annet en flex, men det kan jo være anderledes for deg.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: TBtorsdag 14. september 2023, klokken 21:20
Fordelen med Charge myHyundai er om en trenger å lade vil det ofte være raskere å bruke denne løsningen eller en av de tilsvarende tjenestene for å lade enn å registrere seg for en enkelt operatør.

Pass på å sjekke prisen på AC lading, noen steder tarCharge myHyundai svært grovt betalt.

Jeg har i tillegg Elbilforeningen sin blå brikke og Elton, pluss et utvalg enkeltstående operatører. Stort sett fungerer en av disse.

I Sverige måtte jeg benytte en egen app for parkering og lading i Göteborg.
Tittel: Sv: Charge myHyundai
Skrevet av: RJKtorsdag 14. september 2023, klokken 21:29
Visste ikke at de hadde mulighet for CMH-brikke. Har bare kortet ennå, og bruker det mot Ionity.

Men Ionity-avtalen min går ut på søndag, og det nye Ionity-tilbudet fra CMH er såpass dårlig at jeg heller hadde tatt Ionity Passport, men tenker å teste at jeg får ladet hos Tesla SuC, før jeg ev. vurderer å "bli medlem" der.

CMH er så dyre hos alle andre, at jeg ser absolutt NULL poeng med å bruke de fremover. Og de holder faktiske ladepriser skjult, så det er ikke mulig å se hva kostnadene blir med annet enn det som fremkommer i kartet når man er logget inn.

Så gikk jeg inn på chargemyhyundai.com uten å logge inn, og nå var det plutselig link til kart hvor man kan se priser med de to forskjellige avtalene.

Denne er jeg banna bein på at er relativt ny, for jeg har ikke sett den før, og er ikke så lenge siden sit jeg var inne (2 uker eller så!?!)

Da må jeg plutselig se over prisene igjen og regne på dette, for å se om jeg skal beholde abonnementet...