Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: emphezis på onsdag 30. september 2020, klokken 10:07

Tittel: 2020.40
Skrevet av: emphezisonsdag 30. september 2020, klokken 10:07
SitatSoftware version 2020.40.0.1 was just detected on a Tesla Model S 75D in California United States.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwattonsdag 30. september 2020, klokken 15:18
Kan være denne det siktes til:
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwattonsdag 30. september 2020, klokken 15:58
Release Notes

Priority Bluetooth Device
Model S Model X Model 3 Model Y
Available Worldwide
To avoid connecting to the wrong nearby phone, you can now set your priority Bluetooth device. Your car will attempt to connect to the priority device associated with the profile selected before it attempts to connect to other paired phones. To set your priority device, tap the Bluetooth icon at the top of your touchscreen, select your preferred phone and tap Priority Device.

Glovebox PIN
Model 3 Model Y
Available Worldwide
Protect the valuables in your glovebox with a 4-digit PIN. Tap Controls > Safety & Security > Glovebox PIN on the touchscreen to create your PIN.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: o.b.lixonsdag 30. september 2020, klokken 16:50
Nice med telefon BT linket mot kjøreprofil
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwattonsdag 30. september 2020, klokken 16:53
Er vel slik at den ikke kobler opp mot passasjerens telefon hvis denne er først i bilen med en telefon som allerede er registrert. Kjekt.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: elTcoonsdag 30. september 2020, klokken 19:44
I tillegg er dette med i 2020.40.0.1 i følge:
https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2020.40.0.1/release-notes?src=teslafi

Speed Assist Improvements

In addition to local roads, Speed Assist now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data for highways. As usual, to adjust Speed Assist settings, tap Controls > Autopilot > Speed Limit.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Ole Petteronsdag 30. september 2020, klokken 20:21
Lover jo bra  :+1:
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: geirci2onsdag 30. september 2020, klokken 20:37
Regner med det kommer ytterligere oppdateringer der skiltgjenkjenning også registrerer opphevelse av fartsgrense-skilt (skråstilte streker) samt LED-skilt (som det blir flere og flere av her i Norge).

Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Handymanonsdag 30. september 2020, klokken 22:10
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. september 2020, klokken 16:53
Er vel slik at den ikke kobler opp mot passasjerens telefon hvis denne er først i bilen med en telefon som allerede er registrert. Kjekt.
Dette ser jeg også frem til.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Handymanonsdag 30. september 2020, klokken 22:13
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 30. september 2020, klokken 16:50
Nice med telefon BT linket mot kjøreprofil
Slik har det jo vært en stund, men det har vært litt lotto når det gjelder hvilken telefon den kobler seg til.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: emphezisonsdag 30. september 2020, klokken 23:56
Sitat fra: geirci2 på onsdag 30. september 2020, klokken 20:37
Regner med det kommer ytterligere oppdateringer der skiltgjenkjenning også registrerer opphevelse av fartsgrense-skilt (skråstilte streker) samt LED-skilt (som det blir flere og flere av her i Norge).

Opphevelse av fartsgrense leser den allerede. Men så som så. Ofte blir de oversett OG andre typer skilt med grå skråstilte streker blir avogtil lest som opphevelse av fartsgrense, selv om det ikke har noe med fart å gjøre.

LED sliter den stort med. Har fått den til å lese det en sjelden gang, men som regel blir de forbigått i stillhet. Kan delvis forstå det, en del av de lysskilt-trafikkskiltene er helt håpløse med digre "pixler" og altfor sterkt lys.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: tgmachinetorsdag 01. oktober 2020, klokken 08:12
Ser på:
https://teslascope.com/teslapedia/software/2020.40.0.4

At Model3 og Y får "Charge Port Inlet Heater". Men det står et symbol for at det kreves at man nettopp har "Heated Charge Port (Inlet)". Er det noe alle Model 3 og Y har, eller bare de nye 2020 modellene?

-tgmachine
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: emphezistorsdag 01. oktober 2020, klokken 08:24
SitatFor Model S (global incl. Norway): You can now vent all of your windows from the Tesla mobile app.

Note: this feature requires the Tesla mobile app version 3.10.0 or later.

Men om de kan lukkes er vel en annen sak kanskje? Hører folk bruker 3. parts app'er til slikt på Model X blant annet.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: DeepFutorsdag 01. oktober 2020, klokken 10:55
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. september 2020, klokken 16:53
Er vel slik at den ikke kobler opp mot passasjerens telefon hvis denne er først i bilen med en telefon som allerede er registrert. Kjekt.
Har faktisk vært imponert lenge over hvor "flink" bilen er til å skjønne hvem som er fører og passasjer. Så dette trodde jeg allerede fantes. Både jeg og fruen har Huawei, og det kan være helt hipp som happ hvem som setter seg inn først, og hvem som kjører, og min opplevelse er at den bommer nesten aldri på å velge rett profil.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 01. oktober 2020, klokken 15:37
Sitat fra: DeepFu på torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:55
min opplevelse er at den bommer nesten aldri på å velge rett profil.

Men i X og S velger den alltid den som kommer først, det er det som endres nå.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: geirci2torsdag 01. oktober 2020, klokken 17:13
Ifølge https://www.notateslaapp.com/nb/index (https://www.notateslaapp.com/nb/index):

2020.40.0.4: Forbedringer på hastighetsassistenten; kun for USA, Australia, Australia, Canada, New Zealand

2020.40.0.1: Forbedringer på hastighetsassistenten; USA + de fleste land i Europa inkl. Norge.

Så de "går nedover" med nye funksjoner nå.... 8)


Og utrullingen av 2020.40.x er jo miserabel iflg. TeslaFi.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: geirci2fredag 02. oktober 2020, klokken 12:26
Neste versjon:

SitatIn a new software update (2020.40.1), Tesla has started to remove the lead car requirement, but the automaker also notes that it might not work in all intersections:

    "As you approach a green traffic light, in some situations where there is a straight path through the intersection, the Traffic Light and Stop Sign Control feature may no longer require explicit driver confirmation. If this occurs, the stop line in the driving visualization will turn green to indicate that the car will continue through an intersection. Confirmation is still required if your car is already stopped at the light when it turns green."

It sounds like it will only work without a lead car in simple intersections with a straight path to cross.

As with prior updates to the 'Traffic Light and Stop Sign Control' feature, Tesla also notes that the system is still not able to turn in an intersection and it can only be used to go straight:

    "Note: this feature will not turn or attempt to turn through intersections, although over time, as we continue to learn from the fleet, we expect that it will control more naturally. For more information, please refer to the Owner's Manual."
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: kodaxfredag 02. oktober 2020, klokken 16:55
Sitat fra: geirci2 på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:26In a new software update (2020.40.1), Tesla has started to remove the lead car requirement, but the automaker also notes that it might not work in all intersections:...
Det er vel en fare for at dette ikke blir godkjent i Europa med det første, tilsvarende som at automatisk filskifte fortsatt krever en bekreftelse med blinklyset her.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwattfredag 02. oktober 2020, klokken 17:10
Har ikke lest noe som skal være til hinder for dette, men kan ha oversett noe:

https://undocs.org/ECE/TRANS/WP.29/2020/81
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: kodaxfredag 02. oktober 2020, klokken 17:25
Det kan jo hende du har rett. I motsetning til aktivt å bytte fil ved automatisk filskifte, gjør jo ikke AP noe aktivt for å kjøre gjennom lyskrysset, og det er jo lov å bruke vanlig CC gjennom et lyskryss.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwattfredag 02. oktober 2020, klokken 18:04
USA, Australia, Canada, og NZ var prøvekaniner for 2020.36.x, og kom til Europa bare noen uker etter. Så satser på at vi får se 2020.40.x her snart.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwattlørdag 03. oktober 2020, klokken 10:15
Da har 2020.40 kommet til Norge (Vestfold).
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Ole Petterlørdag 03. oktober 2020, klokken 15:52
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:15
Da har 2020.40 kommet til Norge (Vestfold).

Noen endringer i at den meir konsist leser opphevd fartsskilt?
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: geirci2tirsdag 06. oktober 2020, klokken 13:04
Ser ut som utrullingen av 2020.40.X har stoppet helt opp iflg. TeslaFi.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: kodaxonsdag 07. oktober 2020, klokken 15:09
I gang igjen nå. 300 siste to døgn iflg Teslafi, så den ble kanskje holdt igjen litt
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: geirci2onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:17
Og som versjon 2020.40.3.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwatttorsdag 08. oktober 2020, klokken 07:55
Sitat fra: geirci2 på onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:17
Og som versjon 2020.40.3.
Den er på vei inn i bilen nå.

Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: kodaxtorsdag 08. oktober 2020, klokken 10:46
Ventilere har jeg hatt en stund, dette fikk jeg:
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: TeslaModelXtorsdag 08. oktober 2020, klokken 11:34
Syns det er rart man kan ventilere fra mobilen, men ikke lukke dem etterpå.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwatttorsdag 08. oktober 2020, klokken 11:37
Ja. På de fleste andre biler kan man åpne og lukke vinduer, og også soltak fra FOB og App.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Handymantorsdag 08. oktober 2020, klokken 11:38
Sitat fra: ModelS på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:34
Syns det er rart man kan ventilere fra mobilen, men ikke lukke dem etterpå.
På min TM3 har jeg i lengre tid kunnet både venilere og lukke vinduene fra appen.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: kneggtorsdag 08. oktober 2020, klokken 15:10
Sitat fra: ModelS på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:34
Syns det er rart man kan ventilere fra mobilen, men ikke lukke dem etterpå.
Nå kan du i alle fall stille inn at vinduene skal gå opp når du låser bilen. Så da kan du låse opp og igjen bilen så går vinduene opp.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwatttorsdag 08. oktober 2020, klokken 15:22
Sitat fra: knegg på torsdag 08. oktober 2020, klokken 15:10
Sitat fra: ModelS på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:34
Syns det er rart man kan ventilere fra mobilen, men ikke lukke dem etterpå.
Nå kan du i alle fall stille inn at vinduene skal gå opp når du låser bilen. Så da kan du låse opp og igjen bilen så går vinduene opp.
Ikke på S/X vel?
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: kneggtorsdag 08. oktober 2020, klokken 15:24
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. oktober 2020, klokken 15:22
Sitat fra: knegg på torsdag 08. oktober 2020, klokken 15:10
Sitat fra: ModelS på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:34
Syns det er rart man kan ventilere fra mobilen, men ikke lukke dem etterpå.
Nå kan du i alle fall stille inn at vinduene skal gå opp når du låser bilen. Så da kan du låse opp og igjen bilen så går vinduene opp.
Ikke på S/X vel?
Jeg har bare erfaring med Model 3. Synes det er rart om det ikke skulle vere på Model S/X.... De kom i en av de siste oppdateringene.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwatttorsdag 08. oktober 2020, klokken 15:27
Har ikke noe valg for at vinduene skal gå opp når dørene låses.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: TeslaModelXtorsdag 08. oktober 2020, klokken 15:45
Sitat fra: knegg på torsdag 08. oktober 2020, klokken 15:24
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. oktober 2020, klokken 15:22
Sitat fra: knegg på torsdag 08. oktober 2020, klokken 15:10
Sitat fra: ModelS på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:34
Syns det er rart man kan ventilere fra mobilen, men ikke lukke dem etterpå.
Nå kan du i alle fall stille inn at vinduene skal gå opp når du låser bilen. Så da kan du låse opp og igjen bilen så går vinduene opp.
Ikke på S/X vel?
Jeg har bare erfaring med Model 3. Synes det er rart om det ikke skulle vere på Model S/X.... De kom i en av de siste oppdateringene.

Hvor finner du den innstillingen?
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Magnus Hansentorsdag 08. oktober 2020, klokken 17:42
Jeg har da lukket vinduene flere ganger fra appen. Den sier jo fra hvis de ikke er lukket. Eller hva er det jeg ikke skjønner her..?
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: geeartorsdag 08. oktober 2020, klokken 18:40
Frem til nå har vel Model 3 kunnet åpne og lukke, Model X åpne, og S ingenting, så det virker altså som det er S som nå har fått åpnefunksjon...
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: emphezisfredag 09. oktober 2020, klokken 01:43
Sitat fra: ModelS på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:34
Syns det er rart man kan ventilere fra mobilen, men ikke lukke dem etterpå.

Antar man kan lukke vinduene med 3. parts app'er slik man kan på Model X. Skal teste imorra.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: OhmPaPafredag 09. oktober 2020, klokken 13:19
Sitat fra: emphezis på fredag 09. oktober 2020, klokken 01:43
Sitat fra: ModelS på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:34
Syns det er rart man kan ventilere fra mobilen, men ikke lukke dem etterpå.

Antar man kan lukke vinduene med 3. parts app'er slik man kan på Model X. Skal teste imorra.

Hvilken app er dette?
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwattfredag 09. oktober 2020, klokken 13:22
Sett igjennom eksisterende APIer, og det finnes ingen for "WINDOWS UP" foreløpig (S/X).
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: crafredag 09. oktober 2020, klokken 13:27
Sitat fra: geear på torsdag 08. oktober 2020, klokken 18:40
Frem til nå har vel Model 3 kunnet åpne og lukke, Model X åpne, og S ingenting, så det virker altså som det er S som nå har fått åpnefunksjon...

Så lenge det er gjort riktig så er det helt topp. Da vi hadde det sist (rundt 2014?) var det vel et langt press på FOB som skulle til, noe som gjorde at flere kom ut til biler fulle av snø og regne pga at FOB ble klemt i lomma.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: emphezisfredag 09. oktober 2020, klokken 15:26
Sitat fra: Motorwatt på fredag 09. oktober 2020, klokken 13:22
Sett igjennom eksisterende APIer, og det finnes ingen for "WINDOWS UP" foreløpig (S/X).

Kan bekrefte at åpning funker, men at lukking fra 3. parts app'er heller ikke funker. Så måtte gå ut i bilen og lukke nå gitt.  ::)
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: ladovlørdag 10. oktober 2020, klokken 19:21
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. oktober 2020, klokken 15:27
Har ikke noe valg for at vinduene skal gå opp når dørene låses.
Skrudde på denne på min TM3 for noen få uker siden. Husker ikke eksakt hvor den var men det var i bilen og SW var 36.11 eller lavere (akkurat installert 36.16)
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: o.b.lixmandag 12. oktober 2020, klokken 10:51
Min X kan kun åpnes med Tesla-app, men både åpnes og lukkes med "Dashboard for Tesla"-app.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: emphezismandag 12. oktober 2020, klokken 14:12
Sitat fra: Motorwatt på fredag 09. oktober 2020, klokken 13:22
Sett igjennom eksisterende APIer, og det finnes ingen for "WINDOWS UP" foreløpig (S/X).

Jeg vet det funker å ta vinduene opp i 3. partsapp'er på Model X, så at "Windows up" ikke ligger i API kan ikke gjelde X. Men på S fungerer det tydeligvis ikke.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: magenusslørdag 17. oktober 2020, klokken 06:38
2020.40.7 kommer:

Your car's range has increased with new software that improves the efficiency of the motors and the climate control system.

Note: These changes do not impact acceleration or overall climate control performance.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Kartelavenlørdag 17. oktober 2020, klokken 07:33
Rekkevidde økningene gjelder model Y. Den har et nytt varme-/kjølesystem som optimaliseres med ny software. Denne oppgraderingen kommer også til nye model 3 etterhvert.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Motorwattmandag 19. oktober 2020, klokken 23:35
Da fikk jeg 2020.40.8 som tydeligvis er bugfix.
Tittel: Sv: 2020.40
Skrevet av: Stig-Arnetorsdag 22. oktober 2020, klokken 19:56
2020.40.8 mislykkes bare hos meg. Andre med samme erfaring? X75 2018 MCU 2