Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: mrod på mandag 28. september 2020, klokken 20:19

Tittel: Hytte uten lademulighet
Skrevet av: mrodmandag 28. september 2020, klokken 20:19
Vi vurderer å kjøpe vår første elbil i løpet av 2021, mest sannsynlig Skoda Enyaq iv80x eller Tesla Model Y. Disse har oppgitt rekkevidde på henholdsvis 460 km og 505 km (WLTP), noe vi håper er tilstrekkelig til vårt bruk.

Det er imidlertid ett usikkerhetsmoment: Vi har hytte på fjellet uten lademulighet - verken underveis på turen eller på parkeringsplassen. Turen dit er på ca 8 mil, inkludert én fergeovergang og avsluttes med en stigning på ca 300 meter.

La oss si vi ønsker å kjøre til hytta på vinterstid (-5/-10C), og så returnere noen dager senere, uten å lade. Er dette et risikoprosjekt med de bilene vi vurderer?
Tittel: Sv: Hytte uten lademulighet
Skrevet av: RJKmandag 28. september 2020, klokken 20:31
Du skal vel klare turen 2x frem og tilbake uten å lade, og fremdeles ha restrekkevidde med god margin, på vinteren og med litt dårlig brøytede veier. Null stress.
Tittel: Sv: Hytte uten lademulighet
Skrevet av: Wisd0mtirsdag 29. september 2020, klokken 08:08
Det er ikke noe problem. Forbruk tipper jeg på Teslaen blir veldig likt min Model 3. Regn med da 1,8 kWh/mil på 16 mil som blir ca. 29 kWh. Rund opp til 30 så har du gått.  Det bruker detrundt 40 prosent på batteriet på Model Y, så det er mye igjen til kjøring lokalt.
Tittel: Sv: Hytte uten lademulighet
Skrevet av: mrodtirsdag 29. september 2020, klokken 21:50
Takk for svar! Greit å vite at dette neppe blir noe problem.
Tittel: Sv: Hytte uten lademulighet
Skrevet av: Morten M.onsdag 30. september 2020, klokken 09:01
Sitat fra: mrod på tirsdag 29. september 2020, klokken 21:50
Takk for svar! Greit å vite at dette neppe blir noe problem.

Vi gjør det samme, men opp til 600 høydemeter. Tesla X 100. Men den har i prinsippet samme rekkevidde som model Y. Null problem, men skru av sentrymode og ikke sjekk bilen med appen hele veien så går det veldig bra.
Tittel: Sv: Hytte uten lademulighet
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 30. september 2020, klokken 13:15
På blanda småkjøring med Leaf, bruker jeg ca 2kwt/pr mil på småkjøring om vinteren, og om sommeren bruker jeg vesentlig mindre.
Sånn sett skulle forbruket bli ca 32kwt på 16 mil, men det avhenger av så mange faktorer. Det kan i tillegg gå med noen kwt til varmeapparetet mens du står i fergekø, og kanske er par kwt på stigning, men det meste vil du få tilbake når du kjører ned igjen.

Gjør du innkjøp langs veien, så gjelder det å se seg ut butikker som tilbyr lading. Langs enkelte veier er det butikker som tilbyr 7 eller 22 kw gratis.

Har du et batteri på 60kwt, så burde du ha noe til overs, som du kan bruke til hyttestrøm.
Da trenger du en bil med Chademo-uttak og en DC/AC-konverter. (Som sikkert koster langt mer enn ett bensinaggregat)
Leaf e+ med 60kwt batteri og 22kwt likeretter, burde være den ideelle hyttebilen. Hvis du da kan lade opp fra 22kw-kontakt når du er på butikken, og du kan ta med strømmen på hytta.
Tittel: Sv: Hytte uten lademulighet
Skrevet av: automatonsdag 30. september 2020, klokken 17:29
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 30. september 2020, klokken 13:15

Har du et batteri på 60kwt, så burde du ha noe til overs, som du kan bruke til hyttestrøm.
Da trenger du en bil med Chademo-uttak og en DC/AC-konverter. (Som sikkert koster langt mer enn ett bensinaggregat)
Leaf e+ med 60kwt batteri og 22kwt likeretter, burde være den ideelle hyttebilen. Hvis du da kan lade opp fra 22kw-kontakt når du er på butikken, og du kan ta med strømmen på hytta.

Selv om dette er teknisk mulig, så høres dette mer ut som fantasitanker enn noe som er praktisk gjennomførbart. Og å anbefale en bil med Chademolading i dag?

Trådstarter skrev forøvrig at hytta var uten lademulighet, ikke uten strøm. Parkeringsplassen skal ikke være så veldig langt unna hytteveggen før lading blir vanskelig (Det samme gjelder forøvrig for hyttestrømforslaget)
Tittel: Sv: Hytte uten lademulighet
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 03. oktober 2020, klokken 17:07
Det bør vel være praktisk gjennomførbart, men det kan være prøving og feiling for å være tidlig bruker for noe som  ikke er så vanlig i Norge.
I USA koster f.eks en 2-veis  Quasar wallbox 4000usd, men det kan muligens være billigere bokser i Kina.
(https://wallbox.com/media/cms/home/OurChargers_Quasar.jpg)

Den siste dekaden har det stadig vært drømmeprosjekter, om å bruke biler til å lagre energi for strømnettet. Jeg trur ikke tida har vært moden for det til nå, men det kan jo endre seg, og det er stadige framtidsvisjoner:
Sitat fra: Electriccarsreport link=https://electriccarsreport.com/2020/09/the-future-of-vehicle-to-grid-ev-charging/
By 2050, up to 45% of households will actively provide Vehicle to Grid (V2G) services, according to National Grid Electricity System Operator (ESO)'s
Jeg topper 2-veis ladebokser blir hyllevare når e-verkene vil legge tilrette for det.