Elbilforum.no
Bilmerker => Hongqi => E-HS9 => Emne startet av: hovik på mandag 28. september 2020, klokken 12:21
Hongqi E-HS9 skal etter all sansynlighet taes inn til Norge, og blir sansynligvis største el-SUV når den introduseres. Samletråd for pris, leveringstid, etc.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200928/926c0bdf28e800da2208d7e3da435537.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200928/8901f41ea026475b9f07651bd766a963.jpg)
Trår til med et par bilder siden jeg aldri har hørt om den.
Bilen på norske veier, https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8454
Mer info: https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8463
Over 5 meter lang, og 2 meter bred.
Sitat fra: hovik på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:37
Bilen på norske veier, https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8454
Over 5 meter lang, og 2 meter bred.
Mangler bare et kors på taket så har man en perfekt jobbebil for en bestemt yrkesgruppe.
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:39
Sitat fra: hovik på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:37
Bilen på norske veier, https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8454
Over 5 meter lang, og 2 meter bred.
Mangler bare et kors på taket så har man en perfekt jobbebil for en bestemt yrkesgruppe.
Fikk definitivt Rolls Royce assosiasjoner, men det er jo ingen motsetning til å ha kors på taket.
Prisene er klare. Må sies å være hyggelige. Bare synd rekkevidden ikke er lenger (vet det er subjektivt) https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/aPG8ba/prisen-er-klar-ny-kinesisk-luksus-elbil-blir-tilgjengelig-i-norge?utm_source=vgfront&utm_content=row-2
er den utstilt noe sted?
Kanskje litt mer info her:
https://www.tu.no/artikler/stor-kraftig-og-luksurios-til-neste-ar-kommer-denne-oppsiktsvekkende-elbilen-til-norge/504030
Usikkert om den kommer med varmepumpe.
Sitat fra: batterimannen på søndag 13. desember 2020, klokken 21:10
Kanskje litt mer info her:
https://www.tu.no/artikler/stor-kraftig-og-luksurios-til-neste-ar-kommer-denne-oppsiktsvekkende-elbilen-til-norge/504030
Usikkert om den kommer med varmepumpe.
Kommer sikkert med en opsjon på kjøleanlegg for de som ønsker denne som yrkesbil.
Bra at TMX får litt konkurranse hvertfall når det angår store nok SUV'er.
Mange av oss barneforeldre med 3 eller fler som ønsker seg litt flere alternativer enn TMX når en trenger barnestoler i forskjellige størrelser.
Denne bilen kan jo være noe mtp dette, men usikker om den faktisk blir for stor mtp bredde og lengde for vår bruk.
da er det bekreftet at motorforum blir en av forhandlerne for Hongqi
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8756
Da slipper man fadesen med cherry hvor det sa det kom så klarte de aldri å lage no avtale og siden har vi ikke hørt noe
Den fronten er bare lekker. Men ikke veldig aerodynamisk....
https://hongqinorge.no/
Reservasjon åpnet. 15 000 kr:
https://www.tv2.no/broom/11950911/
Batterimannen :+1: ja denne har jo funnet seg en smal nisje... veldig spennende bil.
Kopi:
"Bilen kommer med enten seks eller syv seter. Og med startpris et stykke over 600.000 kroner, vil E-HS9 ha svært få direkte konkurrenter."
Med denne innstegsprisen og spesifikasjonene vil jeg tro det blir mer enn en nisje. Ser i et FB-forum at det ser ut til å være noen hundre reservasjoner allerede: https://www.facebook.com/groups/136033994836265 (https://www.facebook.com/groups/136033994836265)
Hongqi burde kanskje opprettes som overordnet emne hos elbilforum.no? Hvordan dytter man dem til å gjøre det?
Og kanskje "Tesla pickup" kunne endres til det riktige navnet sitt mens vi først er i gang? :)
HONGQI E-HS9 designer er tidligere Jaguar og Rolls-Royce designer:
Giles Taylor:
https://secure.brightcove.com/services/mobile/streaming/index/master.m3u8?videoId=6092715738001 (https://secure.brightcove.com/services/mobile/streaming/index/master.m3u8?videoId=6092715738001)
Hvis man synes at bilen er litt for anonym så kan man gå for en lime grønn variant.
https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2020/07/Hongqi-E-HS9-2-13.jpg
Tror denne blir for sær..
Blir spennende å se om merket vil selge overhodet...uansett fargevalg.
Rent teknisk kan det jo være en flott bil,men må si at denne ville jeg personlig hatt store problemer med uansett pris dessverre. Til det er designet litt for snodig
Hvis man trenger 7 eller 6 seter og lang rekkevidde, eller bare en bil med 7/6 seter som ikke er en kassebil så har man ikke så mange alternativer. Kan gå for en Model X som er dyrere (og ikke kan ha taklast). Ellers må man over på kassebiler med kortere rekkevidde, f.eks fra PSA eller MB EQV. Model Y kommer etterhvert, hvor små barn eller kortvokste får plass på 3. rad.
Men ja, designet er veldig... spesielt.
Sitat fra: batterimannen på søndag 28. februar 2021, klokken 20:32
Hvis man trenger 7 eller 6 seter og lang rekkevidde, eller bare en bil med 7/6 seter som ikke er en kassebil så har man ikke så mange alternativer. Kan gå for en Model X som er dyrere (og ikke kan ha taklast). Ellers må man over på kassebiler med kortere rekkevidde, f.eks fra PSA eller MB EQV. Model Y kommer etterhvert, hvor små barn eller kortvokste får plass på 3. rad.
Men ja, designet er veldig... spesielt.
Nå kom akkurat nyheten om at Byd Tang kommer 7 seter som standard
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zg6r81/byds-store-el-suv-faar-syv-seter-som-standard
https://youtu.be/GuRIGBNvvH4
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. februar 2021, klokken 19:02
Tror denne blir for sær..
Blir spennende å se om merket vil selge overhodet...uansett fargevalg.
Rent teknisk kan det jo være en flott bil,men må si at denne ville jeg personlig hatt store problemer med uansett pris dessverre. Til det er designet litt for snodig
Tror faktisk at denne kommer til å "selge i bøtter og spann" i Norge.
Sitat fra: flux på mandag 08. mars 2021, klokken 01:24
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. februar 2021, klokken 19:02
Tror denne blir for sær..
Tror faktisk at denne kommer til å "selge i bøtter og spann" i Norge.
Er det mye bil for pengene så er mange villige til å leve med sær. Eneste konkurrent er vel egentlig TMX, som koster 2-300k mere.
Tror og denne kommer til å selge bra, det største problemet er vel at den ikke går inn i garasjen til mange.
Kunne kjøpt en slik selv, hadde det ikke vært for at den er hel-kinesisk.
Ja, ser flere tenker slik at hel-kinesisk elbil skal man ikke ha. Det var vel også en egen diskusjon om dette her for en tid tilbake. Det blir en vurderingsak for hver enkelt.
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. mars 2021, klokken 06:28
Sitat fra: flux på mandag 08. mars 2021, klokken 01:24
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. februar 2021, klokken 19:02
Tror denne blir for sær..
Tror faktisk at denne kommer til å "selge i bøtter og spann" i Norge.
Er det mye bil for pengene så er mange villige til å leve med sær. Eneste konkurrent er vel egentlig TMX, som koster 2-300k mere.
Tror og denne kommer til å selge bra, det største problemet er vel at den ikke går inn i garasjen til mange.
Kunne kjøpt en slik selv, hadde det ikke vært for at den er hel-kinesisk.
BYD EV Tang 600 ser jeg på som en konkurrent i dette segmentet - og den ser jo ikke ut som en likbil
He he... likbil ... ;D vet ikke akkurat.....
Sitat fra: hELgenen på mandag 08. mars 2021, klokken 07:21
BYD EV Tang 600 ser jeg på som en konkurrent i dette segmentet - og den ser jo ikke ut som en likbil
Tang begynner å bli en god del mindre da, men ja, den har ihvertfall 7 seter. E-HS9 ser uansett ut til å være mye bil for pengene, hvis man kan svelge utseende og opprinnelsesland.
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. mars 2021, klokken 07:48
Sitat fra: hELgenen på mandag 08. mars 2021, klokken 07:21
BYD EV Tang 600 ser jeg på som en konkurrent i dette segmentet - og den ser jo ikke ut som en likbil
Tang begynner å bli en god del mindre da, men ja, den har ihvertfall 7 seter. E-HS9 ser uansett ut til å være mye bil for pengene, hvis man kan svelge utseende og opprinnelsesland.
Enig i det. Synes Tang kunne vært større. Problemet med den er at setene er utrolig tjukke i seteryggen, som stjeler masse plass. Men for folk som ikke er nesten 2 meter er det gjerne nok plass på Tang og. Er litt sånn Audi-aktig -> stor utvendig men ikke innvendig.
E-HS9 ser meget romslig og bra ut.
Må bare si at dette må være et utrolig billig alternativ for de som trenger mye plass og vurderer Tesla Model S/X. Du får utrolig mye for pengene, og levering begynner visst i Q4 i år. Importøren sier de aldri har hatt sånn interesse for noen annen bil (har importert Mitsubishi og andre merker før).
Skjønner ikke i det hele tatt hvorfor Hongqi ikke er et eget Emne på dette forumet....
Ville ikke tatt hva selger/importør sier for god fisk, da det er en kjent taktikk å skape medt mulig blest rundt et produkt. «Helt fantastisk respons!» og når noen så leser dette, så tenker man ubevist «dæven, hva går jeg glipp av nå» og slik forsøker de å snøballrulle interessen.
Selv forhåndsreserverte jeg idag, men skal jeg dømme på nummeret i køen (og at det er sekvensielt og startet på 1) så er det inke veeldig mange hundre som har hoppet på...
Synes det er greit å vente litt med å lage underkategorier i forumet. Byton har jo fått eget underforum for lenge siden, men hvor mange kjører rundt med en M-Byte? Airways var det også noen som ville ha underforum for, siden det skulle komme mange biler og modeller til Norge...
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:23
Synes det er greit å vente litt med å lage underkategorier i forumet.
+1
Selv om Hongqi er ekstremt mye nærmere levering enn alle andre merker flere vil ha egne underforumer for.
Har oppdaget mulig showstopper for min del, med 6 stk i familien. Fra prislisten kan man lese:
* Egenvekt: 2610 kg
* Tillatt totalvekt: 3080 kg
Noe som gir nyttelast på utrolige 470 kg (!). 6 stk personer a 75 kg lander på pene 450 kg, så hvis dette medfører riktighet så er bilen nærmest ubrukelig for en familie på 6 slik jeg ser det. Tallene for 7-seteren er ikke noe bedre.
Sitat fra: HolyDiver på tirsdag 20. april 2021, klokken 11:54
* Egenvekt: 2610 kg
* Tillatt totalvekt: 3080 kg
Noe som gir nyttelast på utrolige 470 kg (!). 6 stk personer a 75 kg lander på pene 450 kg, så hvis dette medfører riktighet så er bilen nærmest ubrukelig for en familie på 6 slik jeg ser det. T
Spørs om det er egenvekt ink fører eller ikke. Og snittvekten i en familie på seks er vel sjelden 75kg. Klart, seks voksne menn på helgetur med noen kasser øl kan jo bli en utfordring...
Egenvekt i vognkort inkluderer en tenkt fører på 75 kg, men det er ikke sikkert at tallene fra importør/produsent gjør det.
Sitat fra: HolyDiver på tirsdag 20. april 2021, klokken 11:54
Har oppdaget mulig showstopper for min del, med 6 stk i familien. Fra prislisten kan man lese:
* Egenvekt: 2610 kg
* Tillatt totalvekt: 3080 kg
Noe som gir nyttelast på utrolige 470 kg (!). 6 stk personer a 75 kg lander på pene 450 kg, så hvis dette medfører riktighet så er bilen nærmest ubrukelig for en familie på 6 slik jeg ser det. Tallene for 7-seteren er ikke noe bedre.
Beregnet for kinesere sikkert - de klarer 6 stk inn i en slik uten å bikke vektbegrensningen
Ikke unormalt til å være elbil. Alle elSUVene (hittil) har rundt 500kg nyttelast (+fører på 75kg, ettersom det er det som oppgis i vognkortet som nyttelast). EQC, I-pace, E-tron og model X har alle under 600kg nyttelast.
Selv om de som er nevnt her kun har 5 seter (bortsett fra model x) er det generelt lav nyttelast på elbilene. GLC (vilkårlig valgt på finn med dieselmotor) som kan direkte sammenlignes med elbilen EQC har 655kg nyttelast, mens EQC har 445kg. Kan ikke fylle EQC med 5 voksne og mange ølkasser heller.
At 6-7 seteren av Hongqi fort blir fylt med overvekt er det liten tvil om. Hvor mange kjøpere har noengang sett på nyttelast på en SUV (GLC/Q5/Q7/X5 osv)? At det har en betydning for sikkerheten er helt klart, men bilen er vel uansett ikke typegodkjent (gjetting fra min side) og krasjtestet (gjetting fra min side) i Europa slik at spesifikasjoner ikke trenger være 100% enda?
Tesla Model X LR har 610 kg nyttelast, eksklusiv sjåfør, såvidt jeg kan se fra PDF: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf
Tror en tilhengerkroken fort veier 15-20 kg også inkludert innfesting i rammen, som da må trekkes vekk fra total nyttelast på alle biler.
Viste denne problematikken var høyaktuell på bobil, men at den fins på elbil med 6+ seter også var ukjent for meg. Personlig synes jeg det er useriøst å selge noe som i praksis ikke kan brukes slik det er tiltenkt. Man kan sikkert argumentere for at man aldri blir kontrollert, men jeg ville ikke vært innblandet i en ulykke der det i ettertid ble påvist at man kjørte med overvekt. Vil anta forsikringsselskaper fort blir ivrige av slike ting ... skyld eller ei.
Ja, 610kg minus fører= 535 kg. 2019 model X 100 7 seter jeg sjekket, hadde ca 540-550kg. Bare å gå på vegvesen.no og taste inn reg nr og trykke på mål og vekt. 7 voksne menn og øl blir problemer i en X også, men sjelden jeg har sett mer enn 4 stk voksne i en slik bil.
Man får i det minste plass til massevis av (tomme) pappesker i en Hongqi slik at pappesketesten til TB kommer den nok godt ut av.
At det blir lite nyttelast igjen med alle seter i bruk, er noe som går igjen på mange fossile flerbruksbiler også. På min gamle flerbruksbil var også vogntogvekt et problem. Dersom jeg skulle utnytte maksimalt tillatt hengervekt på den bilen, kunne jeg strengt tatt ikke ha passasjerer med i bilen.
Skulle vært litt mer bilder av de forskjellige versjonene - og en bedre liste over std utstyr.
Bare brunt skinn igjen feks, ala BYD tang? 🤭
Da har de åpnet for påmelding for å se og røre bilen.
Roadshow: https://hongqinorge.no/a/hongqi-e-hs9-roadshow/?fbclid=IwAR0OsIFIpVMKQwr-qb7mLLUr9kBWhWbQ9GIaVQTiZ-bJZuHdLYGxCBUrfz8
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:23
Synes det er greit å vente litt med å lage underkategorier i forumet. Byton har jo fått eget underforum for lenge siden, men hvor mange kjører rundt med en M-Byte? Airways var det også noen som ville ha underforum for, siden det skulle komme mange biler og modeller til Norge...
Føler det er litt forskjellig. Hongqi E-HS9 kan nå reserveres, priser er fastsatt, de skal på Road Show i juni, og de sier de skal levere biler i år. Særlig med tanke på et spøkelse med mva på den delen av bilen som koster mer enn 600.000 i 2022 er det jo greit at folk blir gjort oppmerksomme på denne bilen, og får den levert før nyttår. Videre, så har de jo og knyttet til seg forhandlere....alt er egentlig klart...eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Hvorfor kan en ikke bestille bilen? Hvorfor kan en kun Reservere? Er det pga manglende godkjenninger i Norge?
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 19. april 2021, klokken 10:21
Må bare si at dette må være et utrolig billig alternativ for de som trenger mye plass og vurderer Tesla Model S/X. Du får utrolig mye for pengene, og levering begynner visst i Q4 i år. Importøren sier de aldri har hatt sånn interesse for noen annen bil (har importert Mitsubishi og andre merker før).
Skjønner ikke i det hele tatt hvorfor Hongqi ikke er et eget Emne på dette forumet....
Jeg lurer på om 620 til 780k for en bil, som er helt ny på markedet og også fra en ny produsent, ikke er spesielt billig.......
Mulig jeg har fordommer mot en ny Kinesiske bil. Den er jo stor og har også egenartet utseende som jeg faktisk synes er kult.
TU sitt inntrykk fra baksetet
https://www.tu.no/artikler/kjapp-komfortabel-og-diger-vi-sitter-pa-med-arets-kanskje-mest-saeregne-elbil/509732
Frykter dårlig rekkevidde på denne jeg. Tror 450km WLTP er helt urealistisk. Her snakker vi 20-25 mil på vinteren.
Sitat fra: HolyDiver på lørdag 01. mai 2021, klokken 22:09
Frykter dårlig rekkevidde på denne jeg. Tror 450km WLTP er helt urealistisk. Her snakker vi 20-25 mil på vinteren.
Model X med ca samme kapasitet på batteriet har jo 580 km rekkevidde. Hvorfor er 450 km helt urealistisk? Er Hongqi mye tyngre eller mye mindre aerodynamisk?
TMX er jo å regne som en aerodynamisk dråpe, kontra E-HS9 som minner om Landrover Discovery.
Blir enorm luftmotstand av slikt, og ditto forbruk.
Fordelen er jo at bilen blir ekstremt praktisk når den er så firkantet, men ser neppe for meg at rørleggeren legger 700k på bordet for en Hongqi av den grunn.
Hongqi E-HS9: 0,345 CD
Tesla Model X: 0,25 CD
Det er også kun 90kWh tilgjengelig. Hørte produktsjefen mente han hadde hatt bilen ned i 23-25kWh per 100km, personlig tror jeg slike tall medfører en helt urealistisk kjørestil med denne bilen. Da reporteren kommenterte på prøveturen, så var forbruket på 30kWh/100km som jeg mistenker er snarere regelen enn unntaket på sommerføre. Med andre ord knappe 30 mil maks rekkevidde. Om vinteren kan du sikkert fjerne 30%, minst.
Og bidraget fra luftmotstanden øker vel eksponensielt med hastigheten også, så dette er neppe noe man kruser rundt i 110-120km/t i 30 mil.
Sitat fra: HolyDiver på søndag 02. mai 2021, klokken 21:32
Hongqi E-HS9: 0,345 CD
Tesla Model X: 0,25 CD
Husk at den reelle luftmotstanden er CdA - altså Cd multiplisert med arealet.
Og for meg ser arealet betydelig ut :(
Skal den leveres i Q4 antar jeg Tesla-Bjørn har en video en gang i løpet av sommerferien...
Hurtigladning (ladekurven) blir spennende å se i praksis, oppgitt maks-effekt er latterlige 120Kw :(
Hurtigladning (ladekurven) blir spennende å se i praksis, oppgitt maks-effekt er latterlige 120Kw :(
[/quote]
Er faktisk bare 100 kW. Med så lav maks hastighet, bør ladekurven være temmelig bra
Leste en plass at 20-80% skulle ta 0,8 timer, noe som tilsvarer ca 45 min. Det i seg selv er ikke nødvendigvis krise, men hvis vi snakker 30kWh/100km så blir det mye ladetid på langtur.
Prøvesatt denne i dag. Bilen er relativt stor utvendig, men overraskende trang inni. Jeg med mine 181 hadde førersetet i bakerste posisjon og kunne fint hatt det lenger bak. Setene er sånn passe med tanke på sidestøtte og lårstøtte. På rad 2 er plassen formidabel. Det er nesten så man skulle tro at dette er en sjåførbil, noe det muligens også er på hjemmemarkedet. For å gi plass til 3 rad må 2 rad en del frem, men det er fortsatt godt med plass.
Både 2 og 3 rad lider av samme utfordring som mange elbiler, nemlig at sittehøyden blir for lav, eller rettere sagt gulvet for høyt. Man sitter med beina i en litt rar posisjon. Særlig på 3 rad var dette merkbart. Skulderbredden på 3 rad er heller ikke alle verden. Overraskende smalt, bilstørrelsen tatt i betraktning. Bagasjerommet er brukbart med alle rader i bruk og enormt med to rader.
Opplevd kvalitet var overraskende bra på førerplass og 2 rad. 3 rad er litt kjipere og bagasjerommet bestod av mye stusselig hardplast. Softclose på samtlige dører gir en uovertruffen kvalitetsfølelse. Skjermene har mye likhet med Audi og Porsche.
Som nevnt lenger opp er hurtigladinga ikke mye å skryte av. Hvordan kurven ser ut fikk jeg ikke noe svar på. At fronten er massiv og at rekkevidden blir stusselig irl er det ingen tvil om. Jeg spurte selger om 23 mil på vinterstid (til hytta langs E6) var realistisk. Han trodde ikke det.
I praksis står man igjen med en forvokst bil med rekkevidde som en bybil. Men ut i fra at de i følge selger har tegnet haugevis med kontrakter, virker det som det er et marked for slike biler også. For min del er det ikke aktuelt.
Takk for rapport Nosi👍
Jeg er iallefall mye mer negativt innstilt nå pga både elendig rekkevidde og lastekapasitet. Sjåførbil var en god benevnelse
Siden de fleste parkeringsplassene i landet er dimensjonert for maks lengde 5 m så spørs det om dette blir en storselger ;)
Ser NEDC-rekkevidde er oppgitt til 510 km. Da antar jeg at 450 km WLTP er ønsketenkning, og at vi skal være heldige om WLTP combined er over 400 km.
Litt synd, for med god plass, tilsynelatende pent interiør, hengerfeste og mulighet for skiboks så dette ut som en veldig kurant familiebil.
Spørsmålet er vel snarere hva man skal med så god plass, hengerfeste og skiboks når bilen knapt kan ha med seg noe før den er overlastet.
Var og så på den i dag. Sjåførbil stemmer godt ja. Veldig god plass i andre rad, altså god plass til bakovervendte barneseter. Jeg er 1,90 og syns det var mer enn nok beinplass foran også. Kun Isofix i andre rad.
Virker som god kvalitet på interiør og bra med oppbevaringsplass. Tydelig at det er en fossilbil opprinnelig da det ikke var noen frunk under det massive panseret (det skal visst komme en liten frunk på kundebiler, koster ca kr 4000 ekstra) og lite plass under gulvet på bagasjerommet. Syns også den så bra ut utvendig. Ikke like ruvende foran som på bilder.
Skjermene virket bra, men de var på kinesisk så jeg fikk ikke utforsket så mye. Av en uforklarlig grunn viste den ryggekamera bare på høyre halvdel av skjermen i midten, altså lengst unna fører. Mulig det er mulig å bytte til full skjerm om man forstår språket.
Max ladefart er oppgitt til 100 kW, noe selgeren mente var mer enn fort nok... Han hadde også kjørt elbil siden 2011 og kunne telle på en hånd hvor mange ganger han hadde hurtigladet, så han har tydeligvis et helt annet behov enn jeg har.
Blir nok ikke kjøp for min del pga antatt kort rekkevidde og treg lading.
FAQ fra roadshow her: https://hongqi.no/a/faq/
Ingenting nevnt om nyttelast/tillatt totalvekt. Positivt at Carplay/Auto kommer, men tydeligvis en HW endring da bilen må inn for å få det ettermontert. Det såkalte «app-utvalget» virker tragisk.. minner meg mest om nytteverdien på Fishtank app på min Renault Zoe 😂
Var også og prøvesatt bilen, og kan bekrefte at den er overraskende trang inni. 3. seterad er mye dårligere enn jeg trodde, med lav sittepute og trangt mot setene forran. Tenåringen på 14 var ikke i tvil; Model X fremstår vesentlig bedre akkurat her.
Den beste plassen å sitte var 2. seterad - den var rett og slett i en klasse for seg selv. Så sjåførbil-merkelappen er veldig dekkende.
Noen dager siden offisielle WLTP tall fra typegodkjenningen var klar: 396 km for (84) 76,5kWh utgaven og 465 km for (99) 90kWh utgaven.
https://www.tv2.no/broom/14289586/
Blir spennende å se hva biljournalistene synes når omtalene begynner renne inn.
Hadde satt meg opp på prøvekjøring selv men meldte meg av da jeg handlet BYD Tang istedenfor.
Det ser egentlig ganske bra ut. Mangler bare en god test av rekkevidden.
https://www.tv2.no/broom/14293615/
https://motor.no/bil/hongqi-e-hs9-provekjort-over-500-nordmenn-har-bestilt-denne-spektakulaere-luksusbilen/210445
Sitat fra: edyrli på mandag 18. oktober 2021, klokken 09:54
Det ser egentlig ganske bra ut. Mangler bare en god test av rekkevidden.
https://www.tv2.no/broom/14293615/
https://motor.no/bil/hongqi-e-hs9-provekjort-over-500-nordmenn-har-bestilt-denne-spektakulaere-luksusbilen/210445
Ja, de 465km oppgitt virker noe optimistisk. Ser at Tesla-Bjørn ser litt på en graf i bilen, men den er litt grov, så han klarte ikke helt å se forbruket, selv om han ble overrasket over hvor fort bilen havnet ned på 70%...men så sier han at det er en "brick on wheels" sånn luftmotstandsmessig...og at det er en "boat". For de som sliter med dårlig asfalt og fartshumper så virker den svært lovende. For de som skal ta beste rundetid rundt Nordsløyfe...not so much...
https://www.youtube.com/watch?v=XEAgeNA_4mc
Må si det er noe som tiltaler meg med den fronten... må si det... se på Facebook hjemmesiden deres...
https://www.facebook.com/hongqi.norge
Var innom MOTOR FORUM her om dagen men de hadde bare en tom Hongqi stand på plass i andre etg helt innerst i lokalet og ventet på bilen.... og som de skriver: "Fra desember 2021 vil det være mulig å bestille prøvekjøring, men ta gjerne kontakt alt i dag."
https://www.motorforum.no/hongqi/e-hs9/?dealerId=12
Når vil de første kundene få bilen sin? Syntes bilen ser veldig spennende ut.
Det er minst en kundebil som utleveres imorgen 21.12.2021.
De fleste forhandlere har også fått demobil nå før jul.
Disse er under lokal klargjøring nå og vil kunne sees, testes ila julen...
En så stor bil får vell lett riper og hakk i lakken i parkeringhus. Hvordan beskytter dere lakken?
Jeg har gikk for en beskyttelsefilm av typen Stek Dynoshield påført av https://www.ruyters.no/ (https://www.ruyters.no/).
Her er en demo video fra broom om beskyttelsefilmen
https://www.tv2.no/v/1707811/ (https://www.tv2.no/v/1707811/)
Sitat fra: OFroiland på fredag 07. januar 2022, klokken 11:45
En så stor bil får vell lett riper og hakk i lakken i parkeringhus. Hvordan beskytter dere lakken?
Jeg har gikk for en beskyttelsefilm av typen Stek Dynoshield påført av https://www.ruyters.no/ (https://www.ruyters.no/).
Her er en demo video fra broom om beskyttelsefilmen
https://www.tv2.no/v/1707811/ (https://www.tv2.no/v/1707811/)
Kan jeg spør om pris?
Noen som har prøvekjørt ? Jeg har fått audiens i morgen kl 13 i Haugesund.
Sitat fra: Paradigm på torsdag 13. januar 2022, klokken 17:54
Noen som har prøvekjørt ? Jeg har fått audiens i morgen kl 13 i Haugesund.
Hvordan gikk prøvekjøringen?
Lokale Motorforum her visste ikke når de skulle få inn bilen.
Synes bilen så veldig bra ut live, mye bedre enn på bilder.
Sto en i avgangshallen på OSL, men den var låst så fikk ikke kikket inni.
Jeg likte bilen veldig godt. Ekstremt behagelig og stille. Kanskje litt båtfølelse når en gav gass😅 Til tross for at den sto i sport. Litt skuffet over skjermene som ble litt blasse av sol og fingeravtrykk. Jeg kjørte topputgaven med luftfjæring. Men jeg kjørte den hjem og ser jo det at den blir nok i største laget for oss mtp veien ut til huset vårt som er noe smal 😅 jeg syns jo utseende er helt rått . Samboer likt ikke fronten. Sykt mye oppmerksomhet å få når vi kjørte rundt . Folk stoppet og noen vinket faktisk. Trodde sikkert vi var kongelige 🤣
Jeg var med en kompis som hadde fått prøvekjøring av E-HS9. Mitt inntykk var også den var veldig komfortabelt satt opp. Man merker godt det store ruvende panseret under kjøring, det understreker bare inntrykket av en stor bil. Den var ekstremt godt støydempet. Svingradiusen var ikke spesielt bra, men det er jo bare et resultat av lengden. Setene i rad 2 på 6 seteren var ekstremt gode, med egen klimazone, varme og ventilasjon i setene.
I Forhold til BYD Tangen min, så var E-HS9 roligere under kjøring. Tang føles noe mer kompakt og sportslig selv om det også er en stor tung bil. Uten at jeg fikk tatt noen mål så virker bagasjerommet ikke vesentlig større i E-HS9. Tang har fastere mer sportslige seter, E-HS9 har mykere og mer comfort orienterte stoler. Ellers føles de omtrent like spreke. Begge går noe helt latterlig.
Honqui utstilt på Gardemoen nå. Må si den ser flott ut i virkeligheten, i allefall for oss som liker chrome. 😎
Sitat fra: edyrli på mandag 24. januar 2022, klokken 09:31
Jeg var med en kompis som hadde fått prøvekjøring av E-HS9. Mitt inntykk var også den var veldig komfortabelt satt opp. Man merker godt det store ruvende panseret under kjøring, det understreker bare inntrykket av en stor bil. Den var ekstremt godt støydempet. Svingradiusen var ikke spesielt bra, men det er jo bare et resultat av lengden. Setene i rad 2 på 6 seteren var ekstremt gode, med egen klimazone, varme og ventilasjon i setene.
I Forhold til BYD Tangen min, så var E-HS9 roligere under kjøring. Tang føles noe mer kompakt og sportslig selv om det også er en stor tung bil. Uten at jeg fikk tatt noen mål så virker bagasjerommet ikke vesentlig større i E-HS9. Tang har fastere mer sportslige seter, E-HS9 har mykere og mer comfort orienterte stoler. Ellers føles de omtrent like spreke. Begge går noe helt latterlig.
takk for sammenligningen. hadde ikke fått med meg at byd tang var et suv alternativ i Norge, den må sjekkes ut, noe du er misfornøyd med med den bilen? skal prøvekjøre hs9 til uka så veldig spent på hvordan overgangen blir fra en sporty men lite luxeriøs model s blir.
Sitat fra: dettvardett på mandag 24. januar 2022, klokken 21:28
Sitat fra: edyrli på mandag 24. januar 2022, klokken 09:31
Jeg var med en kompis som hadde fått prøvekjøring av E-HS9. Mitt inntykk var også den var veldig komfortabelt satt opp. Man merker godt det store ruvende panseret under kjøring, det understreker bare inntrykket av en stor bil. Den var ekstremt godt støydempet. Svingradiusen var ikke spesielt bra, men det er jo bare et resultat av lengden. Setene i rad 2 på 6 seteren var ekstremt gode, med egen klimazone, varme og ventilasjon i setene.
I Forhold til BYD Tangen min, så var E-HS9 roligere under kjøring. Tang føles noe mer kompakt og sportslig selv om det også er en stor tung bil. Uten at jeg fikk tatt noen mål så virker bagasjerommet ikke vesentlig større i E-HS9. Tang har fastere mer sportslige seter, E-HS9 har mykere og mer comfort orienterte stoler. Ellers føles de omtrent like spreke. Begge går noe helt latterlig.
takk for sammenligningen. hadde ikke fått med meg at byd tang var et suv alternativ i Norge, den må sjekkes ut, noe du er misfornøyd med med den bilen? skal prøvekjøre hs9 til uka så veldig spent på hvordan overgangen blir fra en sporty men lite luxeriøs model s blir.
Jeg er egentlig bare strålende fornøyd. Men nå er jeg veldig farget av at dette er første bilen jeg eier som er så pass høyt i pris og kvalitet. Det er litt pirk av andre i BYD Tang forumet på facebook. Litt svake fjernlys, duggproblemer og ikke verdens beste lyd i annlegg. Jeg har ikke hatt noe problemer med dette. I tillegg er Infotainmet litt DIY. Den mangler bl.a. FM radio (hvis du bruker lokalradioer), Apple Carplay og innebygget navigasjon. Infotainment er Android basert, så mye at dette kan du gjøre noe med selv. Installere CarPlay dongle og installere de appene man ønsker. App er heller ikke klar, men i følge ryktene er det ikke så lenge før den er på plass.
prøvekjørte hs9 i går og den skuffet litt der jo trodde det ville være størst forskjell med model s som jeg kjører daglig. fikk bare testet top modellen.
Lest og hørt at den skulle være veldig stille inne som kanskje stemmer når man står stille men under kjøring var det en del støy fra front motoren så total bildet ble ikke noe stillere en en eldre model s.
Den andre skuffelsen var air suspension som jeg ikke syntes ga veldig smooth ride, nå har jeg ikke så sterkt sammenligningsgrunnlag men trodde den skulle være mye mer smooth en sporty model s over fartshumper og ujevne veier, men syntes den gynget mye og ikke var så veldig smooth.
ellers var det ikke noe å si på luxus feelen, mye bil for penga, deiliger seter, veldig romslig spesielt andre rad, 3. er nok forbeholdt barn eller veldig korte folk da gulvet er reist endel høyere en 2. rad så man blir sittende med knærne nesten opp i ansiktet.
infotainment så som så, ingen spotify eller lignende, det er vel ting som kanskje kommer etter hvert eller med car play. midt skjermen var også vinklet litt unaturlig, ikke mot fører men bare rett frem.
Sitat fra: dettvardett på onsdag 26. januar 2022, klokken 21:11
prøvekjørte hs9 i går og den skuffet litt der jo trodde det ville være størst forskjell med model s som jeg kjører daglig. fikk bare testet top modellen.
Lest og hørt at den skulle være veldig stille inne som kanskje stemmer når man står stille men under kjøring var det en del støy fra front motoren så total bildet ble ikke noe stillere en en eldre model s.
Den andre skuffelsen var air suspension som jeg ikke syntes ga veldig smooth ride, nå har jeg ikke så sterkt sammenligningsgrunnlag men trodde den skulle være mye mer smooth en sporty model s over fartshumper og ujevne veier, men syntes den gynget mye og ikke var så veldig smooth.
ellers var det ikke noe å si på luxus feelen, mye bil for penga, deiliger seter, veldig romslig spesielt andre rad, 3. er nok forbeholdt barn eller veldig korte folk da gulvet er reist endel høyere en 2. rad så man blir sittende med knærne nesten opp i ansiktet.
infotainment så som så, ingen spotify eller lignende, det er vel ting som kanskje kommer etter hvert eller med car play. midt skjermen var også vinklet litt unaturlig, ikke mot fører men bare rett frem.
Høres ut som at du bør teste Nio ES8 og BMW iX...
Anbefaler også å teste Tang, jeg er også svært fornøyd med min bil. Ganske annerledes kjøreegenskaper på den kontra hva du beskriver i e-hs9 :)
Hei,
Prøvekjørte toppmodellen med luftfjærer i går. Valget står på om 7 seteren, som da ikke har luftfjærer, har samme kjørekomfort som 6 seteren.
Noe som har testet begge som kan si noe om forskjellen?
Ikke at det er hva du spør om, men jeg hadde testet NIO ES8, 7 seteren har luftfjæring på laveste utstyrsnivå.
Vurderte å prøve denne bilen helt til jeg så hvem forhandler som skulle forhandle den lokalt, styrer glatt unna og det ble heller Tesla.