Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: offpist på lørdag 26. september 2020, klokken 08:28

Tittel: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistlørdag 26. september 2020, klokken 08:28
Onboard laderen min ser ut til å ha fått et problem, og vil nå bare lade med max 13A når jeg ber om 23A.
Den gir konsekvent ca halvparten av effekten jeg ber om.
Settes ønsket strøm mengde ned til 10A får jeg 6A.

Jeg har 3 Fase IT nett på 32A med Easee ladestasjon. Den lader kun på en av fasene.

Har testet med både 1 fase og 3 fase med samme resultat.

Tesla har gjort fjerndiagnostikk og mener det er trolig noe feil med onboard laderen.

Min bil har bare 1 lader, ikke dobbel lader.

Jeg har vært inne i HVJB (High Voltage Juction Box) og sjekket sikringene på både AC og DC, de er ok.

Og ja, jeg koblet fra "High voltage loop" og koblet fra 12V batteri først, samt målte om det var spenning til stedet med riktig sikkerhetsutstyr.


Har forstått det slik at å bytte laderen inne hos Tesla koster omlag 25-30 000 kr så jeg ønsker å forsøke å bytte selv.  En brukt lader koster 5-6000 kr hos en hugger.

Etter litt googling har jeg konkludert med følgende.
Ikke ta dette som fakta, men jeg ønsker innspill og tilbakemelding på om noen har erfaring med dette.

-Alle Pre-facelift biler i Norge er levert med Gen2 ladere.
-Gen1 ble kun levert på noen biler i USA det første året de var i produksjon. Gen1 laderne er notoriske for å ta DC sikringen på 50A, det er ikke tilfellet med Gen2 laderne.
-Gen3 som kom med Facelift passer ikke inn i Pre-facelift biler.
-Master og Slave ladere har samme dele nr. De er programmeres ganske enkelt med Tesla Toolbox om de skal være Master eller slave. Men for oss vanlige dødlige som ikke har tilgang til Toolbox så er det avgjørende å kjøpe riktig lader. Forsøker man å erstatte en Master lader med en som er programmert som Slave vil det trolig ikke virke, og omvendt.

-Nyeste dele nr for GEN2 laderne er 1014963-00-L. Min lader er en -C men de forskjellige revisjonene passer trolig om hverandre.

-Man bør vente til man har en SW oppdatering klar før man gjør byttet, slik at man kjører oppdateringen man er ferdig. Dermed vil laderen få riktig SW versjon i forhold til resten av bilen.

Selve byttingen av laderen er en grei jobb, regner med ca 2 timer maks.

Jeg har også lest service bulletinen som beskriver å oppgradere fra en til to ladere og det virker også veldig overkommelig, men det er en showstopper at man må ha Toolbox for å fortelle bilen at nå har den dobbel ladere tilgjengelig. Hva som skjer hvis man monterer 2 ladere og ikke aktiverer dette er heller ukjent men jeg aner det ikke vil fungere.

Siden bilen faktisk lader på 13A så er det ikke et akutt problem men jeg har tid til å gjøre litt reseach og faktisk skaffe lader og vente til SW oppdatering er klar før jeg hiver meg på å bytte.

Noen innspill?
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Muffinmanlørdag 26. september 2020, klokken 09:25
Ikke så mye nyttig fra meg i forhold til det meste du spør om, men onboard-laderen på vår 2013 ble byttet på garanti (faktisk etter passerte 100k når bilen var ca 3 år gammel). Her oppstod problemet under en softwareoppdatering.  Den gav symptomer på at en dellader var ute av drift, og det viste seg å stemme. I følge Tesla var en sikring inne i en dellader røket, så det er kanskje verdt å åpne den gamle og ta en titt.

Angående oppgradering til dobbeltlader ville jeg faktisk tatt sjansen på å bare gjøre det, forutsatt at du er kjent med trygg prosedyre og er forberedt på å ikke få ladet. Mulig DC-lading vil virke i så fall. Hvis jeg skal gjette får du ladet, kanskje med feilmelding og kanskje med redusert hastighet ift hva som burde være mulig. Tipper også at du får "software update required". Alt pleier å rette seg når du får en ota oppdatering, det virker som det gjøres en redeploy ut til mange av enhetene da. Så kan man jo alltids be om en softwarepush i appen fra Tesla. Vet om flere som har fått gjort det.

Nå er vel jeg kanskje litt mer risikovillig på slike ting enn gjennomsnittet.

Mener å huske at laderen på vår 2013 var merket gen2, men det er en stund siden jeg sjekket så jeg er litt usikker.

Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistlørdag 26. september 2020, klokken 10:14
Takk for svar.
Min bil er 2013 og 152 000 km så det vil forundre meg om Tesla bytter lader på garanti.
De skal trolig ha 2000 kr bare for å feilsøke og konstantere laderen er defekt.
Derfor har jeg høy terskel for å i det hele tatt ta bilen dit, kan det fikses selv så gjør jeg heller det.

Ja det kan kanskje være en ide å skru ut laderen først for å sjekke om det er noe så enkelt som en sikring.
Men når det er sagt så tenker jeg at om DC sikringen er gått inne i laderen så ville den ikke ladet i det hele tatt.
Du nevner dellader, er det flere ladere inne i samme lader altså? Eller mener du master/slave lader.

Jeg har forsått det slik at om slaveladeren ryker så kan man fremdeles får ladet med bare master lader.
Ryker derimot master lader, så vil ikke slave laderen lade alene.

Vi har 3 biler, hvorav 2 er Model S så det er forsåvidt ikke noe problem å la den stå noen dager mens jeg finner ut av dette. Tar jeg først laderen ut av bilen blir den stående til jeg har en premanent fix for å slippe å ta alle baksetene ut og inn så mange ganger.

Tror jeg står over retrofit av slave lader i denne omgang. Vi har ikke 400V TN nett og har enda tilgode å få bruk for 22KW lading, i dag er det hurtigladere nærmest over alt, og det er tross alt gratis på denne bilen.

Kjøpte forøvrig en trilling her i sommer for en symbolsk sum med defekt onboard lader, byttet laderen og nå har min søster fått den bilen. Det var en easy fix og gjort på en time.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: RJKlørdag 26. september 2020, klokken 16:10
Kjøpte ikke du bilen med 8 års garanti, med ubegrenset km, eller er det bare batteriet som er dekket på ubegrenset km?


Så lenge det er innenfor garantiperiode, og den ikke er km-begrenset, så ville jeg krevd dette fikset på garanti.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistlørdag 26. september 2020, klokken 16:12
Kun batteri og motor er dekket av 8 år garanti.

Resten er det 5 år eller 100 000 km.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: RJKlørdag 26. september 2020, klokken 16:16
OK, da er ikke det en aktuell problemstilling.


Takk for svar.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Muffinmanlørdag 26. september 2020, klokken 16:40
@offpist: Laderen består av 3x230v ladere som hver kan ta 16A (de tåler faktisk et temmelig stort spenningsintervall, det ser du på merkeplata på toppen om du nøkker av seteputa). Ene siden av alle 3 er koblet sammen, og når du kobler på TN-nett kobles N til den laskede siden. Faselederene kobles individuelt på den andre siden på de individuelle laderene, slik at de ser 230v hver. Lader du på IT-nett kobles faseleder til den laskede siden, og andre faselederen til den andre siden. Andre siden er ikke lasket i bilen, men om man skal lade på høyere strømstyrke enn 16A (som er maks en enkellader klarer) må det laskes på den siden også. Det gjøres enten med releboksen som er montert istedet for slaveladeren på biler med enkellader (fra fabrikk fra ca 2015, ettermonteres på tidligere biler). Det blå adapteret til UMC er også lasket slik at man får 32A på biler som mangler releboksen.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistlørdag 26. september 2020, klokken 17:10
Ok.
Ja det har vært litt vanskelig å finne bilder og filmer av Gen2 laderen hvordan den ser ut innvendig.

Men her fant jeg en video, se fra 4 min 30 sek:
https://youtu.be/LqJ7HhS65po?t=265

Her ser man tydelig at det er 3 stk "power board", og et "kontrollboard" på toppen.


Og det virker også som at sikringene sitter på motsatt side av kretskortene så da må "powerboardene" skrues ut for å komme til undersiden. Men når det er sagt, så tenker jeg at det er lite trolig at det bare er en sikring. Sikringer går som regel for en grunn, når utgangstrinnet er kortsluttet.

Bilen min har den omtalte "releboksen" som er ettermontert, som egentlig skal gi 32A lading men jeg har aldri fått mer enn 23A i mitt eie. Faktisk hadde jeg den inne hos Tesla for det i våres men de mente alt var i orden så gadd ikke følge det videre.

Kanskje er det 2 av 3 defekte powerboard i laderen min da.

Jeg har fagbrev som radio/tv reparatør så vil gjerne ta en titt inni der, men å reparere uten skjema og riktig måleinstrumenter blir nok ikke så lett.

Da er det bedre å identifisere hvilken av delladerne som fungerer, og ta vare på den.. slik at man i teorien kan donere den til en annen defekt lader.

På en sidenote, så vil jeg tro at hvis man får tak i en lader som er slave og man trenger en master, så sitter det programmert i det kontrollkortet. Og det var veldig lett tilgjengelig. Dermed kan man flytte over kontrollkortet fra gammel lader over i ny. Da slipper man trolig unna Software problematikken også. Bilen vil se det som at den gamle laderen står i enda.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: El-boylørdag 26. september 2020, klokken 18:20
Jeg måtte også skifte lader med samme problem slik offpist og muffin beskriver.
Min ble skiftet i 2017 etter 4år, pga røket sikring. Jeg fikk ladet med begrenset effekt på blått 32A adapter, men ikke på jobb med type 2 lader. Jeg vil anta delladeren der sikringen røyk var kortsluttet i og med Tesla skiftet hele laderen og ikke bare sikringen...
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistlørdag 26. september 2020, klokken 19:20
Jeg fant dette forumet:
https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?f=10&t=78

De har utviklet et eget opensource kontrollkort.
Du bytter rett og slett ut Tesla sitt kontrollkort inne i laderen med denne, og den lar deg da ta full kontroll på de tre delladerne.  Ganske kult. Ikke helt det jeg forsøker å gjøre her, men de deler også samtidig masse annen info.

For eksempel så har de laget koblingskjema over HVJB er de 6 små glass sikringene er for DC ut fra laderen.
Det sitter ikke noen sikringer inne i laderen, alt er i HVJB.

Det viser seg også at flere av komponentene i hvert powerboard er punktsveiset fast nede i kassen, så det betyr at hvis man ønsker å ta ut et powerboard og bytte det ut med et annet så innebærer det en del lodding.v Det er ikke bare å skru det ut.

De bekrefter også at hvert av de 3 powerboardene er helt lik både HW og SW.
Det er kommuniksjonspluggen som bestemmer om de skal få adresse 1, 2 eller 3.

Kontrollkortet har 2 CAN bus interfacer, en som går mot bilen og en som går mot powerboards.
Det bekrefter teorien at man skal kunne flytte kontrollboard mellom to ladere hvis man har problemer med software eller master/slave problematikk.

Men aller best er det nok å bytte hele laderen, og så oppdatere SW.
Man veit jo aldri om de har gjort noen endringer i CAN bus internt mellom revisjon C og L for eksempel, men tviler egentlig sterkt på det.

Litt spennende å lære hvordan laderen er bygget.
Hvis man skulle satt opp et verksted for service av slike ladere så kunne man forholdsvis enkelt satt opp en teststasjon med AC inn, DC last ut og et av de opensource kontroll kortene for å styre hver av de 3 delladerne separat.

Men jeg er først og fremst bare ute etter å få bilen til å lade normalt, så da blir det en brukt lader og kaste den defekte. Etter å ha lest hvordan laderne er oppbygd ser jeg ikke noe poeng i å først ta laderen ut og feilsøke på den. Så lenge alle sikringer i HVJB er ok, er like greit å gå rett på å bytte lader.  Det er lite man får gjort inne i selve laderen på GEN2.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Muffinmanlørdag 26. september 2020, klokken 21:37
Interessant! Hva kan man gjøre ved ta kontroll over de tre delladerene som man ikke får gjort med urørt oppsett?
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistlørdag 26. september 2020, klokken 22:34
Vel, formålet er å bruke en Tesla lader i en 3. part applikasjon.

Si du driver og bygger om en bensinbil til elektrisk, eller det kan være et nytt kjøretøy som har en 200V til 400V batteri pakke du trenger å lade. Slike ladere av størrelse er ganske dyre, så når du kan plukke opp en Tesla lader på eBay for 4000 kr så gir det mening.

Kanskje du bare har lyst til å lade en gammel Nissan Leaf med 22KW AC hjemme?
Ja da kan du gjøre det med to ladere fra Tesla, tydeligvis.

Tesla laderen forventer å få kontakt med MCU, Gateway, Ladeluke, BMS, Driveunit osv med instrukser på hva den skal gjøre. Kodingen på den siden er nok sikkert ganske komplisert og hemmelig så derfor kan du ikke bare hive en Tesla lader inn i en Nissan leaf og si den skal lade.

Men med å bytte ut kontrollboardet så tar du kontroll over laderen med et språk som utvikleren bestemmer, og kan dokumentere. Så du kan si, lad til 360V, bruk max 10A AC for eksempel også gjør den det.
Samtidig kan du lese av ting som temp, AC og DC volt samt status tilbake.

Men det gir ikke mening å sette inn et slikt opensource kontrollboard i en Tesla lader som skal stå i en tesla.
Det vil heller ikke fungere ;)

En V2 superlader inneholder vistnok 11 slike Gen2 ladere.
Og med tanke på at det faktisk er 3 dellader i hver lader så er vi da på 33 stk forskjellige små ladere inni der.
De har samme delenr også men i stedet for ASY/Charger i beskrivelsen så står det "Supercharger".
Og de har også litt annen sw så de passer ikke nødvendigvis inn i en bil, fra det jeg kan forstå.

Alt man kan finne på internet..   ;)

De har jo ikke bare kretskort til ladere. Du kan gjøre det samme med en Tesla Drive unit, eller Gen3 lader, eller DC-DC lader.. ja til og med Model 3 komponentene har de greid å "hacke" så du kan bruke de i 3. part applikasjoner.  En Model 3 pakke på hytta i offgrid anlegg foreksempel. Det betinger jo en 200-400V DC inverter, men slikt finnes nok også. Finnes masse applikasjoner slik jeg ser det.. Elektrisk fremdrift i båt for eksempel.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Muffinmansøndag 27. september 2020, klokken 08:12
Aha, mange muligheter bare man har tid skjønner jeg. Skal lese litt innpå der :)

Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistfredag 02. oktober 2020, klokken 20:26
Da har jeg fått tak i en lader..
Fikk for en -L revisjon da det er den nyeste så vidt jeg veit.  Prisen var 6000 kr inkl frakt.

Passet på å få en som er "høyre bak", altså Master.

Så nå er det bare å vente på at neste SW oppdatering er klar før jeg gjør byttet.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Muffinmanfredag 02. oktober 2020, klokken 21:07
Litt spent på hvordan det der vil funke :)
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Johnnyfredag 02. oktober 2020, klokken 22:34
Litt på siden, men jeg kjøpte ny actuator til bakluken fordi den gamle var opprustet i endene. Etter å ha byttet den, ville ikke bakluken gå mer en halveis opp. Det viste seg at den nye måtte "konfigureres" for å virke sammen med bilen min.

Nå lurer jeg egentlig hvor mange av disse komponentene de har låst på denne måten. Kansje jeg også kunne ha ventet på en SW oppdatering?
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: sjokomelkfredag 02. oktober 2020, klokken 23:15
Sitat fra: Johnny på fredag 02. oktober 2020, klokken 22:34
Nå lurer jeg egentlig hvor mange av disse komponentene de har låst på denne måten.
Dette er vanlig på mer eller mindre alle biler i dag. Og har vært sånn i rundt 20 år. Det er fordi bilene bruker mer og mer nettverkskommunikasjon mellom ting internt, og man programmerer inn den spesifikke adressen/serienummeret på enhetene som er i nettverket for at de skal kjenne igjen hverandre og kun bry seg om info som gjelder akkurat den delen. Så hvis den gamle baklukeløfteren din het "Ola", og den nye heter "Ole", så må du fortelle bilen din at den skal be "Ole" om å åpne seg og ikke "Ola". "Ole" reagerer ikke på meldinger sendt til "Ola".
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Muffinmanlørdag 03. oktober 2020, klokken 07:53
Dette tror jeg nesten er en kalibreringssak. Du kan prøve å åpne luka helt manuelt, og deretter holde inn knappen til det kommer et pip. Da "lærer" den seg hvor den skal stoppe. Dette kan også brukes til å sette maksåpning i tilfeller hvor man parkerer under lavt tak, for eksempel.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistlørdag 03. oktober 2020, klokken 09:03
Jeg har skrudd en del på Audi og VW og de opererer med komponentbeskyttelse.
Dvs at hver eneste styremodul er programmert inn i bilen de tilhører.
Prøver du for eksempel å bytte styremodul en dør så må bilen inn på verksted for å programmeres om.

Nissan kjører også noe litt tilsvarende da jeg satte 40KWh batteri i en gammel leaf.
Løsningen ble å ha en modul i mellom batteri og bilen som lurer bilen til å tro det gamle batteriet står i.

Tesla ser ut til å ha lagt seg på en litt mer løsere linje akkurat der.
Så lenge modulen er kompatibel og har samme SW versjon så er det rimelig plug`n play.


Men når man henter en modul som har ligget på huggeren noen mnd så er det naturlig at den har gammel SW.
Med Tesla Toolbox kan man sende kommando om "Redeploy software" og da sjekker den alle moduler og oppdater der det er behov. Veien rundt dette er altså å heller vente til neste SW oppdatering er tilgjengelig og kjøre i gang den etter modulen er byttet. Da oppnår man noe tilsvarende.


Det er noen moduler som går på LIN bus og de kan man bare bytte uavhengig av SW tror jeg.
Der er det bare enkle kommandoer på enveis kommunikasjon. Modulen under setet for setevarme, og jeg veit også at modulen for hengerfeste på Model 3 er slik, da jeg har retrofittet hengerfeste på en Model 3 Performance.

Det finnes så klart noen unntak i Tesla også, som instrumentpanelet, MCU, Gateway og muligens flere også.
De modulene er ikke bare å bytte om på uten Toolbox.

Når det gjelder diagnosekabelen som man kobler til Toolbox så er ikke den porten aktiv før man taster inn et passord i MCU, og det passordet er unikt for din bil og bytter hver dag. Så man må inn i et system for å hente det ut. Enten det eller så må man "roote" mcu`n slik at man kommer rundt dette. Men da tror jeg ikke man kan motta SW oppdateringer etterpå.

En mellomløsning er å koble seg til inn i datapluggen bak Instrumentpanelet (IC) med toolbox. Da må man lage en egen plugg for dette med 4 ledninger, det er visst ikke så vanskelig.



Det Johnny beskriver over er mer et kalibreringsbehov.
Som hvis man bytter modulene i dørene så må den også kalibreres for vindusheisene på nytt.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Johnnylørdag 03. oktober 2020, klokken 10:48
Selv jeg er i stand til å justere høyden på bakluken :)

De tok det for meg, siden bilen like vel var inne for bytte av MCU.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Muffinmanlørdag 03. oktober 2020, klokken 13:40
Sitat fra: offpist på lørdag 03. oktober 2020, klokken 09:03
Det finnes så klart noen unntak i Tesla også, som instrumentpanelet, MCU, Gateway og muligens flere også.
De modulene er ikke bare å bytte om på uten Toolbox.

Har faktisk byttet instrumentcluster med et jeg kjøpte på huggern (ikke spør...). Funket sånn passe med "software update required", men ordnet seg helt ved neste oppdatering.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistlørdag 03. oktober 2020, klokken 14:00
Jasså ;)
Jeg bare leste på forum om folk som hadde forsøkt uten å lykkes.
Det var gjerne pga bobler i skjermen, og løsningen ble da å bare bytte selve LED panelet over og beholde elektronikken. Men ok, godt å vite at det går.

Fra det jeg har forstått, så lagres km stand og div info både i IC og MCU.

Jeg byttet faktisk fra vanlig analogt instrumentpanel på en 2014 E-golf over til fullt LED instrumentpanel fra en 2018 E-Golf. Noe Møller mente ikke var mulig fordi det ville kreve omkabling av hele bilen. Men det fungerte helt utmerket, bortsett fra at bilen nå fikk ca 100 000 km lavere km stand da dette fulgte instrumentcluseteret. ;)


Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Muffinmanlørdag 03. oktober 2020, klokken 17:09
Skjønner godt at du byttet. Det fæle analoge ødelegger "hele" bilen etter min smak. Bensinmåler som viser batterinivå  :o
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistfredag 09. oktober 2020, klokken 09:00
Ok, da var byttet gjort og det var suksess.
Nå lader den på alle faser, med full effekt igjen.

Jeg kommer ikke til å gå igjennom hvordan bytte onboard laderen fordi det finnes flere youtube videoer på akkuat dette. Men skal gå igjennom noen oppsummeringer.

-Jeg byttet fra -C revisjon som er en av de første laderne som kom, til L revisjon som er den aller siste.
Så jeg tror vi kan konkludere at man står fritt til å kjøpe en lader uavhengig av revisjon. Jeg anbefaler å gå for K eller L da den sikkert har noen forbedringer sammenlignet med tidlige revisjoner. Ofte så er prisene helt lik fordi huggerne veit ikke bedre.

-Husk å koble en ekstern 12V lader til først som sist.
For når du har byttet lader så vil ikke DC-DC laderen slå seg på før SW oppdateringen er gjort. Du risikerer tomt 12V batteri rimelig raskt.

-Du kan trigge en SW oppdatering (med samme versjon) ved å holde inne T i 5 sek og taste passord SERVICE.
Men for meg tok det mange TIMER før det kom noen oppdatering, og i mellomtiden så er faktisk bilen stuck uten at du får flyttet på den. Så vær forberedt på dette.

Har vel nevnt det før men du MÅ slå av bilen, koble fra "high voltage disconnect loop" som er under panseret, og koble fra 12V batterit før du setter i gang.  Åpne ALDRI koblingsboksen før dette er gjort, du risikerer å bli grillet med 400V DC.

Utover det så var det ikke noe hokuspokus.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Muffinmanfredag 09. oktober 2020, klokken 10:37
Takk!

Bidragene dine på forumet er verdifulle og settes pris på  :+1:
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistfredag 09. oktober 2020, klokken 10:50
Jeg brukte to av disse biltema klemmene for å klemme kjøleslangene flate.
Det fungerte helt ok, men det blir søl uansett hva du gjør for laderen er også full av glykol som nødvendigvis renner ut når du kobler fra. Men vi snakker om kanskje 2-3dl så det er ikke værre enn at man greier å tørke opp, og det renner ikke noen plass, men blir liggende i brønnen under laderen.
Lurt å henge opp/sikre alle plugger som før gikk i laderen, så ikke de ramler ned og blir tilgriset med glykol.

En annen person jeg kjenner byttet også lader på sin 2013 P85 denne uken og det gikk også fint.
Han har CCS oppgradering, og ladeluke V1.5 (altså med elektrisk åpne/lukke funksjon).
Ingen problemer men kan nevne at SW oppdateringen feilet 3 ganger, også gikk det fint på forsøk nr 4.

Så som sagt, beregne litt tid etter byttet for dette..og ikke mist motet totalt hvis SW oppdateringen feiler første gang. Bilen kan bli stående ganske lenge etterpå.
Men med WIFI, ekstern 12V lader så følger man bare med på app så løser det seg til slutt.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Johnnyfredag 09. oktober 2020, klokken 12:05
Jeg leker med tanken om at den dagen en laderene mine tar kvelden, så kan jeg bare fjerne den. Etter CCS modden, ble AC lading hjemmefra plutselig helt uaktuelt.

Ser for meg at den venstre laderen må erstattes med en kjøleslange, men kansje ikke så enkelt?

Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistfredag 09. oktober 2020, klokken 12:10
Laderen styrer også DC lading i den grad at det er den som kommuniserer med hurtigladern, Laderen styrer også ladeluken så det vil nok ikke være en bra løsning å fjerne laderen helt.

Men hvis det er de 3 powerkortene som ryker og hovedkortet er ok kan du fremdeles hurtiglade.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Johnnyfredag 09. oktober 2020, klokken 14:49
Nå har jeg ikke tenkt å gi opp AC lading helt.

Jeg tenkte mer på om slaven slutter å virke, så kan jeg ta den bort. Slutter masteren å virke, kan jeg kansje bytte den ut med slaven. I følge delekatalogen er det bare en type lader det er snakk om, så det kan la seg gjøre.

Det store spørsmålet er om bilen vil akseptere at en lader bare forsvinner etter en SW oppdatering.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistfredag 09. oktober 2020, klokken 14:53
Aha.. ja å ta bort en slave er mulig.

Hvis master laderen ryker kan du også ta den bort og sette slaven til å bli master.
Men det krever toolbox for å programmere slave til å bli master, og du bør nok også fortelle bilen den nå har enkeltlader i samme slengen.

Det begynner å komme noen verksteder rundt om som har tilgang til programvare for å gjøre slike endringer nå så det blir nok ikke en umulig ting å få gjort.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Johnnyfredag 09. oktober 2020, klokken 15:05
I prinsippet har ikke Tesla noen åpenbar grunn for å nekte å gjøre denne jobben om jeg ønsker det. I alle fall mindre grunn enn å nekte å montere en lader fra "høggern".

Jeg forstod at EV services her i Bergen har forventninger om å få tilgang til denne toolboxen i nærmeste fremtid.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: kjølholdtmandag 11. oktober 2021, klokken 23:48
Virker som min Onboard  lader er i ferd med å gi meg problemer . Har easee charge ladeboks bilen nekter å ta lading på denne med type 2 kabel . Kan derimot lade med type 2 kabel på danmarksplass og andre steder med type 2 kabel. Supercharging fungerer også. Prøvde i dag om det gikk å lade fra stikk kontakt men da nektet bilen å lade . Hva sier  dere bare sikring eller onboard laderen ?tesla teknikerxdriver  fjerndiagnostikk , men er ikke ferdig !
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: kjølholdtonsdag 13. oktober 2021, klokken 11:44
Etter et besøk på tesla kokstad, forøvrig utmerket service denne gangen. Viser det seg at slitasje på kontakten i bilen gjør at den ikke lader på min hjemmelader. Da må den byttes men det er vel en bedre deal enn å bytte ombordlader ;-)
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: offpistlørdag 16. oktober 2021, klokken 11:24
Ja, ny ladekontakt er ikke så dyrt.
Trolig får du også den nye modellen som har en liten elektrisk motor for å åpne og lukke luken.
Byttet hele ladekontakten selv på min bil, tok en times tid.
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: Ailo63mandag 21. mars 2022, klokken 14:27
Jeg har samme problemene med ladingen av min 2013 model. 3-Phase lading fungerer, men ikke 2-Phase og lader veldig sakte. Er det mulig å finner ut hvilken lader som er defekt (slave eller master)?? Er det mulig å oppdatere en P85 2013 selv. Metoden med å trykk T i 5 sekunder fungerer ikke pga. det finnes ingen T på skjermen ;-) 
Tittel: Sv: Bytte av onboard lader.
Skrevet av: heimabryggtorsdag 25. mai 2023, klokken 11:46
Tror det er så enkelt som at dersom master er røket, så får du ikke ladet. Dersom slavelader er røket, får du ladet med master, men da bare halv effekt av hva du kan med begge laderene.

Jeg har samme problem på min 2013 Model S med dobbeltlader:
- ok på 400V (32A/22 kW)
- ok på 230V med blått adapter og UMC eller ladeboks type 2 tilkoblet 3-fas (testet Easee, 32A/7,4 kW)
- ikke ok på 230V type 2 tilkoblet 1-fas (får maks 16A/3,7 kW selv om 32A er tilgjengelig)

230V 1-fas type 2: ladingen starter normalt og stiger til 16A, så kommer feilmelding om at det ikke er mulig å lade. Lading fortsetter på 16A.

Er dette beskrivende for ditt problem også? Jeg er avhengig av offentlig lading og vurderer å bytte slavelader med brukt, mest fordi det er mye tidsbruk knyttet til lading når en må lade 2 økter for fullt batteri heller enn én.