Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. => Emne startet av: emurof på fredag 25. september 2020, klokken 13:21

Tittel: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: emuroffredag 25. september 2020, klokken 13:21
NRK: Lovfester rett til å sette opp elbil-lader hjemme (https://www.nrk.no/norge/lovfester-rett-til-a-sette-opp-elbil-lader-hjemme-1.15174564)
SitatI dag fremmer regjeringen et lovforslag som gjør at styrer i borettslag ikke kan hindre folk å sette opp et eget ladepunkt for elbil i felles garasje.
SitatHver enkelt beboer må selv betale for ladeboksen og strømmen de bruker – men de nye reglene åpner for at beboere med fossilbiler eller som ikke har bil må dele på regningen for oppgradering av strømnett og øvrig infrastruktur.

Dette er tilsynelatende et lovforslag som gjør at hvis en person ønsker å etablere lading, så må boligselskapet uansett betale oppgradering av anlegget selv om de andre beboerne ikke ønsker det. Altså selv om alle unntatt en person for eksempel stemmer imot forslag om å etablere lading.

Har lovforslaget vært omtalt her tidligere?
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 25. september 2020, klokken 23:13
Nedenfor redegjør jeg for det nye lovforslaget, som skal sikre retten til å lade. Dette er min tolkning, men mener den bør gi et godt bilde for hvordan den nye loven skal forstås, hvis den blir vedtatt uten særlige endringer.

Fredag 25 september 2020 fremmet Regjeringen forslag til ny borettslagslov og eierseksjonslov, angående retten til lading i borettslag og sameier. Ordlyden angående lading vil for alle praktiske formål være like i begge lovene, så jeg vil bruke ordet boligselskap, for å favne begge deler:

Sitat§ 25 a Rett til å sette opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil
En seksjonseier som disponerer egen parkeringsplass på eierseksjonssameiets eiendom, har med styrets samtykke rett til å sette opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil i tilknytning til parkeringsplassen. Samtykke kan bare nektes om det foreligger saklig grunn til det.
En seksjonseier som har rett til å parkere på eierseksjonssameiets eiendom, men uten å disponere egen plass, kan kreve at det blir satt opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil. Styret skal etterkomme kravet med mindre det foreligger saklig grunn til å nekte. Styret bestemmer hvor ladepunktet skal settes opp.

Selve loven er altså kort, og sier ikke stort om hvem som skal betale, osv. Det er forarbeidene som da blir spennende og vil danne premissene for hvordan loven skal forstås og tolkes. Jeg vil under gå nærmere inn på dette.

3.4.2, Hvem og hvor:
Departementet mener at alle som har rett til å parkere på eiendommen til boligselskapet, kan kreve å få ladet bilen. I utgangspunktet bør alle som har en egen fast parkeringsplass ha rett til å kunne få ladestasjon på denne faste plassen. Det er likevel ikke til hinder for at boligselskapet kan sette opp en fellesløsning med lading. Det skal også etableres ladeløsninger for de som ikke har fast parkeringsplass, men rett til å parkere på boligselskapets område. Her vil felles ladetorg eller lignende være en mulig løsning.

3.4.3 Kostnadsfordeling
Departementet mener at fordelingen av kostnader som kan oppstå når det skal legges til rette for lading, i utgangspunktet bør følge de alminnelige reglene i eierseksjonsloven og borettslagsloven. Hovedregelen er at felleskostnader skal fordeles etter sameiebrøken i eieseksjonssameie eller fordelingsnøkkelen i borettslag. Kostnadskrevende tiltak blir normalt finansierte gjennom en økning  i felleskostnadene. Selv om man ikke har elbil, skal man altså være med på å betale. På lik linje med at man må være med på å betale for lekeplassen, selv om man ikke har barn.
Lovene åpner imidlertid for unntak i de tilfellene der kostnader kan fordeles etter nytte. Unntaksregelen kan komme inn der f.eks kun enkelte beboere eier og disponerer plasser i fellesgarasjen. Da blir det urimelig at noen som ikke har, eller noensinne vil ha tilgang til å bruke garasjen likevel skal være med på å betale. I slike tilfeller kan oppgradering av trafo og inntakskabler, som vil kunne komme til nytte for alle beboere være en del av vanlig fordelingsbrøk, mens det som går eksplisitt på ladeanlegget (sikring og ladeinfrastruktur), bli fordelt på de som har garasjeplass. Dette bør vurderes nærmere i hvert enkelt tilfelle. For ladetorg som alle kan bruke, er det boligselskapet som skal betale for ladestasjonene, etter vanlig fordelingsnøkkel. For ladestasjoner på plasser med eksklusiv bruksrett er det den som har bruksretten som skal betale. Strømmen kan betales som en fast avgift, eller etter målt faktisk forbruk. Det er opp til boligselskapet å sette prisen på strømmen, men prisen på lading må ikke omgå regelen om hvilke kostnader til infrastruktur som skal bæres av fellesskapet. Dermed bør det tilstrebes å legge seg på en pris som tilsvarer kostnadsdekning for strømmen.

Sitat... Løysninga må likevel ikkje brukast til å omgå føresegnene om kostnadsfordeling, for eksempel ved at kostnader som etter lova skal berast av fellesskapet, blir belasta den enkelte gjennom forhøgd ladepris.

Slik jeg forstår det, kan boligselskapet da ikke overføre kostnader på infrastruktur/felles ladestasjoner over på den som skal lade. Det igjen vil sette en stopper for for leie/leasingløsninger (Charging as a Service), der den enkelte bruker leaser/leier ladeboks som også dekker kostnader til felles ladeinfrastruktur. Det samme vil da stoppe adgangen til å sette opp ladetorg, der driftsoperatør betaler for ladestasjonene, mens brukerne betaler en høy strømavgift for å dekke operatørens utgifter til ladestasjoner med infrastruktur. 

3.4.4 Kompetansen til å avgjøre krav om å sette opp ladepunkt
Departementet mener at det er styret som skal behandle krav om å sette opp ladepunkt.
Lovforslaget gir rett til å etablere et fungerende ladepunkt, noe som innebærer at seksjons- eller andelseieren i utgangspunktet også kan kreve å få utført nødvendig arbeid for å oppnå dette. Generalforsamlinga eller årsmøtet kan ikke motsette seg dette. Individualretten omfatter derfor en rett til å få oppgradert strømnettet og etablert infrastruktur (bekostet av boligselskapet) dersom dette er nødvendig for at ladepunktet skal være operativt.

Koster det mer enn ca.50.000kr per andelshaver, har styret grunn til å nekte:
Departementet holder på forslaget om at styret kan avslå et krav om ladepunkt basert på en konkret saklighetsvurdering. At tiltaket kan bli kostbart, vil etter departementets syn være den mest relevante nektingsgrunnen. Halvparten av grunnbeløpet i folketrygden på vedtakstidspunktet, altså om lag kr 50 000, i samlet økonomisk ansvar for den enkelte andels- eller seksjonseier, vil være retningsgivende for når departementet mener styret vil ha saklig grunn til å nekte. Her vil det være noe rom for skjønn.

Dersom boligselskapet allerede har et fullgodt ladealternativ, gir det grunn til å nekte å sette opp nye ladestasjoner. Styret kan kreve at det blir benyttet en viss type ladeboks for å få ladestasjoner som kommuniserer med hverandre. Dersom brannhensyn skal være en gyldig grunn til å nekte, må det utarbeides en egen rapport om dette, da lading i utgangspunktet er trygt. Dersom boligselskapet ikke disponerer plasser til parkering, kan en beboer ikke kreve å få tilgang til lading.

Videre fremdrift:
Stortinget har nå fått oversendt lovforslaget, med forarbeider. Dette er lite kontroversielt og forplikter ikke Stortinget økonomisk. Jeg vil derfor anta at det blir lite diskusjon rundt temaet i komiteen og at lovforslaget sklir gjennom Stortinget senest i slutten av januar 2021.

Dette er min foreløpige tolkning av lovforslaget.
 

Lars C. Krogenæs

Følg saken i Stortinget her: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=81159

Les lovforslaget her: https://www.regjeringen.no/contentassets/3d6bca49284d4549ae1e0d8c7aaac4ba/nn-no/pdfs/prp201920200144000dddpdfs.pdf

Disclaimer: Jeg gjør oppmerksom på at jeg jobber prosjektering av ladeløsninger for borettslag, sameier og bedrifter i Circle K. Min tolkning er min egen og gjenspeiler ikke nødvendigvis min arbeidsgivers.

Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: turfsurflørdag 26. september 2020, klokken 08:09
Bra redegjøring. På tide at det kom på plass en slik lov.

Alt for mange selskaper som har prøvd å utnytte situasjonen, og alt for mange styremedlemmer som ikke liker elbiler og driter i kostnadene.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: TiLTtirsdag 13. oktober 2020, klokken 14:41
Ble lenket til en artikkel på NAF sine hjemmesider (https://www.naf.no/elbil/aktuelt/statsbudsjettet-slutt-pa-avgiftsfrie-elbiler-og-ingen-stotte-til-lading) nettopp, og den forvirrer meg.

I artikkelen står det "Heller ikke andre viktige bidrag til elbil-skiftet er prioritert i neste års statsbudsjett. Regjeringen følger ikke opp løftene om å etablere en støtteordning for lading i borettslag." Dette er igjen lenket til artikkelen deres som omhandler lovendringen det er snakk om i denne diskusjonstråden.

Selve lovendringen er så vidt jeg kan se fortsatt til komitébehandling, så nå er jeg veldig forvirret. Er det rett og slett NAF som har rotet til lenkene sine her? Hva er det de refererer til? Er lovendringen fortsatt i rute?
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Orbittirsdag 13. oktober 2020, klokken 15:04
Støtteordningen som NAF etterlyser er at det skal komme Enova-midler (eller lignende) for å delfinansiere utbygging av lading i fellesgarasjer. Per i dag har noen kommuner slik støtte, men det er ikke tilgjengelig på landsbasis.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: TiLTtirsdag 13. oktober 2020, klokken 15:06
Det var det jeg mistenkte, men jeg må nok innrømme at jeg ble en smule nervøs her. Jeg er nærmest avhengig av denne nye loven for å kunne ha elbil. Takk for hurtig svar.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: internett_er_mitt_hjemonsdag 04. november 2020, klokken 11:37
Har lest loven og forarbeidene, synes ikke ting er så klart som enkelte andre her.
Styret skal fortsatt ha rett til å inngå avtaler, men de kan ikke nekte elbilere å legge til rette for lading.
Står også i forarbeidene at loven er ment som en nødventil for elbileiere som nektes lading.

Dette er såpass komplekst at jeg gjerne vil lese jurister og advokater sine meninger om saken.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: emuroflørdag 07. november 2020, klokken 00:31
Sitat fra: internett_er_mitt_hjem på onsdag 04. november 2020, klokken 11:37Har lest loven og forarbeidene, synes ikke ting er så klart som enkelte andre her.

Hva er det som er uklart?

SitatStyret skal fortsatt ha rett til å inngå avtaler, men de kan ikke nekte elbilere å legge til rette for lading.
Står også i forarbeidene at loven er ment som en nødventil for elbileiere som nektes lading.

Ja, og hva med det?
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Øystein16lørdag 07. november 2020, klokken 07:58
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 25. september 2020, klokken 23:13
Nedenfor redegjør jeg for det nye lovforslaget, som skal sikre retten til å lade.
Tar du utgangspunkt i eigne økonomiske interessar eller andelsigarane sine interessar, og har du kunnskap nok om burettslag? Som tidlegare styreleiar og faktisk erfaring, kan eg - for å setja det litt spissen - konkludera med at du meiner at kommunen skal betale borettslaget sitt ladeutstyr og at det skal moterast av andelsigarane som ønsker det på dugnad.

Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: emurofsøndag 08. november 2020, klokken 20:40
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 07. november 2020, klokken 07:58
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 25. september 2020, klokken 23:13
Nedenfor redegjør jeg for det nye lovforslaget, som skal sikre retten til å lade.
Tar du utgangspunkt i eigne økonomiske interessar eller andelsigarane sine interessar, og har du kunnskap nok om burettslag? Som tidlegare styreleiar og faktisk erfaring, kan eg - for å setja det litt spissen - konkludera med at du meiner at kommunen skal betale borettslaget sitt ladeutstyr og at det skal moterast av andelsigarane som ønsker det på dugnad.

Hva mener du nå? Har du konkrete ting du mener han tar feil om? Hvis så er tilfelle, hva er det du mener han tar feil om, og hva er din begrunnelse for det?

Jeg kan ikke se at han har kommet med noe som ser direkte feil ut.

Har du selv lest lovforslaget og lovgivers egne kommentarer?

Fint om du kan bidra med noe håndfast og ikke bare antyde noe fra sidelinjen. Det er i alles interesse at det spres kunnskap rundt dette emnet.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 09. november 2020, klokken 07:54
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 07. november 2020, klokken 07:58

Tar du utgangspunkt i eigne økonomiske interessar eller andelsigarane sine interessar, og har du kunnskap nok om burettslag? Som tidlegare styreleiar og faktisk erfaring, kan eg - for å setja det litt spissen - konkludera med at du meiner at kommunen skal betale borettslaget sitt ladeutstyr og at det skal moterast av andelsigarane som ønsker det på dugnad.

Hei Øystein16

Jeg har aldri bodd i et borettslag, men vært styreleder i et boligsameie. Hva jeg mener om hvem som skal betale er irrelevant, men slik jeg tolker lovforslaget med forarbeider, går det klart frem hvordan ladeløsinger i borettslag og sameier skal betales. Nå er frist for komiteens avgivelse av instilling torsdag 12.11.2020, så det er bare 3 dager til, når jeg skriver dette. Det er dermed klokt å vente med videre diskusjon, til vi vet hva innholdet i innstillingen blir.


Forøvrig: Jeg mener ikke kommunen skal betale for borettslaget sitt utstyr, det mener jeg borettslaget skal betale for. Dette er elektriske installasjoner som krever fagbrev av montører og godkjent ansvarlig installatør i virksomheten. Dette er altså ikke noe man kan montere på dugnad. (Evt. graving kan godt gjøres på dugnad).

Så mener jeg staten kan bruke noe av Enøk-avgiften man tar inn ved all salg av strøm, til å lage en nasjonal støtteordning for borettslag og sameier. Nå er det stor forskjell fra kommune til kommune, og fylke til fylke, om det er mulig å få støtte.

Oslo Lysverker hadde i sin tid en avgift de la på salget av all strøm i Oslo Kommune, som gikk til et eget ENØK-fond. Det er dette fondets avkastning som nå brukes til støtte til ladeinfrastruktur i borettslag og sameier i Oslo. 
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 12. november 2020, klokken 21:04
Da har kommunal- og forvaltningskomiteen ferdigbehandlet forslaget til ny borettslagslov og sameielov. Alle partier i komiteen, bortsett fra FrP, går inn for forslaget slik departementet har lagt det frem (https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2020-2021/inns-202021-078l/?m=3). Det blir stemt over dette i Stortinget 19. november, og endelig vedtatt uken etter. Tipper ny lov trer i kraft fra 1.1.2021.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: sigvaldsenfredag 13. november 2020, klokken 10:16
Fant ikke noe om kostnadsfordeling av et felles ladeanlegg i borettslag og sameier? F.eks i et sameie var forslaget til kostnadsfordeling at infrastruktur, kapasitet og "toppsystem" skulle finansieres av fellesskapet (uavhengig om din seksjon har en ladeplass eller ikke) og at seksjonseier betaler selve ladeboksen selv. Hvor ble det av dette i lovforslaget?
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Wisd0mfredag 13. november 2020, klokken 10:34
Sitat"1.3.4.3 Kostnadsfordelinga
Departementet meiner at fordelinga av kostnader som kan oppstå når det skal leggjast til rette for lading, i utgangspunktet bør følgje dei alminnelege reglane i eigarseksjonslova og burettslagslova, jf. eigarseksjonslova § 29 og burettslagslova § 5-19. Hovudregelen er at felleskostnader skal fordelast etter sameigebrøken (i eigarseksjonssameige) eller fordelingsnøkkelen (i burettslag). Kostnadskrevjande tiltak blir normalt finansierte gjennom ein auke i felleskostnadene.

Fleire høyringsinstansar opplever den foreslåtte kostnadsfordelinga som urettvis.

Departementets utgangspunkt er at bebuarar i burettslag og eigarseksjonssameige, i tråd med hovudregelen, må vere med og dekkje utgifter til fellestiltak. Det avgjerande er at tiltaket etter sin karakter kjem fellesskapet til gode.

Eigarseksjonslova og burettslagslova har likevel reglar om at enkelte kostnader skal fordelast etter nytten for den enkelte brukseininga eller bustaden, jf. eigarseksjonslova § 29 første ledd og burettslagslova § 5-19 første ledd. Det må vere «særlege grunnar» for å krevje fordeling etter nytte. Høgsterett har i Rt. 2013 s. 1508 lagt til grunn at unntaksregelen må tolkast snevert. Fordeling etter nytte kan skje såframt det er tale om ei utgift til eit tiltak som visse seksjons- eller andelseigarar ikkje kan ha nytte av.

Departementet gir i proposisjonen føringar for kostnadsfordelinga for dei mest typiske utgiftspostane.

Det blir i proposisjonen vist til at det for det første kan oppstå kostnader for å oppgradere det lokale straumnettet. Departementet meiner at dette er eit tiltak som kan komme alle bebuarane til gode og at det er naturleg at oppgraderinga som den klare hovudregelen blir betalt av fellesskapet som ei fellesutgift. Dersom kostnadene blir svært høge, kan styret avslå eit krav om å etablere ladepunkt.

For det andre vil det normalt oppstå kostnader til etablering av infrastruktur fram til ladepunktet. Dette gjeld blant anna føringsvegar for elektriske kablar. Etablering av ladeinfrastruktur inneber at det blir lagt til rette for elbillading. Men for å kunne nytte dette høvet må bebuaren ha ein rett til å parkere på eigedommen. Departementet har forståing for at dei som ikkje har rett til å parkere, opplever det som urettvist at dei skal betale for ladeinfrastruktur. Departementet meiner at det kan vere aktuelt at dei som ikkje har eller vil kunne få ein rett til å parkere på eigarseksjonssameigets eller burettslagets eigedom når tiltaket blir vedteke, blir haldne utanfor når kostnadene skal fordelast. Dette må likevel vurderast konkret. Kostnadene til ladeinfrastruktur bør då fordelast på dei andelseigarane eller seksjonseigarane som kan ha nytte av at det blir lagt til rette for elbillading. Dette inneber motsetningsvis at departementet ikkje er einig med dei privatpersonane som meiner at dei som ikkje har bil, eller elbil, skal haldast utanfor kostnadsfordelinga. Såframt den enkelte har eller vil kunne få ein rett til å parkere, vil vedkommande ha høve til å gjere seg nytte av tiltaket.

For det tredje vil det komme kostnader til innkjøp av sjølve ladepunktet og montering av dette. Når det gjeld kven som skal betale for innkjøp og installasjon av sjølve ladepunktet, meiner departementet at det bør skiljast mellom om ladepunktet blir sett opp på ein plass som bebuarane har eksklusiv bruksrett til, eller på ein stad som er til felles bruk. Dersom ladepunktet blir sett opp på eit område som alle seksjons- eller andelseigarane har tilgang til, er dette eit felles gode for bebuarane. Ladepunktet må då betalast av fellesskapet og blir ein del av felleskostnadene. Departementet meiner likevel, som nemnt over, at det kan vere aktuelt at dei som ikkje har eller vil kunne få ein rett til å parkere, blir haldne utanfor når kostnadene skal fordelast. Dersom ladepunktet blir sett opp på ein parkeringsplass som den enkelte har eksklusiv bruksrett til, meiner departementet at installasjonen må betalast av den enkelte.

For det fjerde vil det komme kostnader til forbruk av straum ved lading. Straumforbruket vil vanlegvis knyte seg til den enkelte brukseininga eller bustaden, og det vil derfor måtte betalast av den enkelte.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2020-2021/inns-202021-078l/?all=true

Edit: Slik jeg leser dette så mener departmenetet indirekte at alle "leie ladeløsninger" er i strid med eierseksjonsloven §29.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 13. november 2020, klokken 10:34
Det ligger i forarbeidene til loven.

Dagens undervisningstime om forarbeider fra jusleksikon.no:

Forarbeidene er en rettskildefaktor og vil normalt bli tillagt stor vekt ved tolkningen av lovteksten. Hovedårsaken til dette er at forarbeidene kan kaste lys over hva som var lovgivers hensikt med lovteksten (lovgiverviljen), i de tilfeller der lovteksten krever tolkning. Lojalitet til lovgiver (Stortinget) kan da bety at en bestemmelse tolkes av domstolen i samsvar med forarbeidene.

Av lovgivertekniske grunner er lovtekster som oftest kortfattet, og da kan det finnes presiseringer i forarbeidene. Betydningen av lovforarbeidene kan avhenge av rettsområde og av lovens alder. Noen lover kan ha grundigere forarbeider, og etter hvert som en lov blir eldre vil man få rettspraksis som over tid normalt vil overta mye for lovforarbeidene som tolkningsfaktor.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Wisd0mfredag 13. november 2020, klokken 10:38
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 13. november 2020, klokken 10:34
Det ligger i forarbeidene til loven.

Dagens undervisningstime om forarbeider fra jusleksikon.no:

Forarbeidene er en rettskildefaktor og vil normalt bli tillagt stor vekt ved tolkningen av lovteksten. Hovedårsaken til dette er at forarbeidene kan kaste lys over hva som var lovgivers hensikt med lovteksten (lovgiverviljen), i de tilfeller der lovteksten krever tolkning. Lojalitet til lovgiver (Stortinget) kan da bety at en bestemmelse tolkes av domstolen i samsvar med forarbeidene.

Av lovgivertekniske grunner er lovtekster som oftest kortfattet, og da kan det finnes presiseringer i forarbeidene. Betydningen av lovforarbeidene kan avhenge av rettsområde og av lovens alder. Noen lover kan ha grundigere forarbeider, og etter hvert som en lov blir eldre vil man få rettspraksis som over tid normalt vil overta mye for lovforarbeidene som tolkningsfaktor.
Riktig. La det inn over. Slik jeg tolker dette er det kroken på døra for Ohmia, BKK, Hafslund osv. som skulle leie ut dyre elbilladere til noen få stakkars elbileiere i sameier og borettslag som må betale for all felles infrastruktur.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: RJKfredag 13. november 2020, klokken 14:02
Loven vil ikke ha tilbakevirkende kraft, så de som allerede har slike avtaler, får nok fortsette med dette. Men det vil nok stoppe de fra å opprette nye slike avtaler etter dato for lovens ikrafttredelse (dagen loven begynner å gjelde).


For de som skal bygge ut nå, burde det stilles spørsmål om utbyggingen ville kommet i strid med denne loven, og om svaret er ja, bør det ikke igangsettes eller stemmes over, i mine øyne ihvertfall.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: emuroftirsdag 17. november 2020, klokken 20:32
Sitat fra: Wisd0m på fredag 13. november 2020, klokken 10:34Edit: Slik jeg leser dette så mener departmenetet indirekte at alle "leie ladeløsninger" er i strid med eierseksjonsloven §29.

Kan du utdype hvor du ser dette?

Jeg lurer på hva som vil skje med Ohmia, og ikke minst de som allerede har inngått avtale med Ohmia allerede. Vil de kunne kreve å si opp avtalen med Ohmia og kjøpe tilbake anlegget fra dem?
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: TBtirsdag 17. november 2020, klokken 21:36
Ohmia mener endringen av Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven) i 2018 og den nært forestående endringen av Lov om burettslag (burettslagslova) er gode nyheter. Om det vil gjøre "tjenestebasert ladeløsning uten kostnad for borettslaget" ikke lengre blir lov vil tiden vise.

https://www.ohmiacharging.no/nyheter/endring-i-borettslagsloven/
SitatGode nyheter for deg som elbileier i borettslag
Tidligere har flere elbileiere i borettslag blitt nektet å sette opp lader i garasjeanlegget der de bor. Forrige uke fremmet regjeringen et lovforslag som vil endre borettslagsloven til å gi laderett til beboere med elbil. Den nye loven gjør det mulig for deg som beboer å sette opp en lader på din parkeringsplass, selv i tilfeller der flertallet i borettslaget er imot.

SitatHver enkelt beboer må selv betale for sin lader og sitt strømforbruk, men oppgraderingen av selve infrastrukturen vil kunne bli en felles kostnad for borettslaget.

Kan virke som Ohmia vil gjøre justering av avtalen, slik at borettslaget vil dekke infrastrukturen som en felles kostnad?
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Wisd0monsdag 18. november 2020, klokken 09:52
Sitat fra: TB på tirsdag 17. november 2020, klokken 21:36
Ohmia mener endringen av Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven) i 2018 og den nært forestående endringen av Lov om burettslag (burettslagslova) er gode nyheter. Om det vil gjøre "tjenestebasert ladeløsning uten kostnad for borettslaget" ikke lengre blir lov vil tiden vise.

https://www.ohmiacharging.no/nyheter/endring-i-borettslagsloven/
SitatGode nyheter for deg som elbileier i borettslag
Tidligere har flere elbileiere i borettslag blitt nektet å sette opp lader i garasjeanlegget der de bor. Forrige uke fremmet regjeringen et lovforslag som vil endre borettslagsloven til å gi laderett til beboere med elbil. Den nye loven gjør det mulig for deg som beboer å sette opp en lader på din parkeringsplass, selv i tilfeller der flertallet i borettslaget er imot.

SitatHver enkelt beboer må selv betale for sin lader og sitt strømforbruk, men oppgraderingen av selve infrastrukturen vil kunne bli en felles kostnad for borettslaget.

Kan virke som Ohmia vil gjøre justering av avtalen, slik at borettslaget vil dekke infrastrukturen som en felles kostnad?
Blir nok neppe tilbakevirkende. Regner med Ohmia tilpasser seg regelverket når det blir klarere. Frem til da så ønsker de nok å selge så mange anlegg som mulig.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: TBonsdag 18. november 2020, klokken 10:08
En tanke. Om Ohmia justerer gamle avtaler kan de fakturere borettslaget for  "fellesdel" og beboere for deres tilknytning og strømforbruk.

Ved at beboer da betaler mindre enn før vil det kanskje bli flere abonnementer? Dermed går totalen opp, slik at Ohmia tjener på å endre avtalen?

Vi må vente å se hva som skjer.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Wisd0monsdag 18. november 2020, klokken 10:53
Sitat fra: TB på onsdag 18. november 2020, klokken 10:08
En tanke. Om Ohmia justerer gamle avtaler kan de fakturere borettslaget for  "fellesdel" og beboere for deres tilknytning og strømforbruk.

Ved at beboer da betaler mindre enn før vil det kanskje bli flere abonnementer? Dermed går totalen opp, slik at Ohmia tjener på å endre avtalen?

Vi må vente å se hva som skjer.
Skal man gå tilbake på opprettede avtale så det vel være flertall, så da er man ofte like langt.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: TBonsdag 18. november 2020, klokken 11:48
Sant nok.
Forstår enkelt har inngått slike avtaler uten vedtak på general forsamling.

Om det skal opp på generalforsamlingen  vil mye avhenge av innstilling fra styret til gen forsamling.

Vi får vente og se hva som skjer.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 18. november 2020, klokken 14:32
En avtale mellom et lovlig valgt styre, og en ladeleverandør vil være gyldig helt uavhengig av ny lov.

Så er det opp til styret å følge lovgivningen, og kan bli ansvarlig ovenfor egne beboere dersom de går utover gjeldende lov. Beboere kan gå til sak mot eget styre for å annulere inngåtte lovstridige avtaler, og styret kan da risikere å måtte betale en høy sum for å tre ut av en avtale med ladeoperatør. Styret vil i siste innstans være personlig ansvarlig dersom de har handlet utover loven og i "værste fall" personlig må dekke tapet de har påført boligselskapet.

Jeg regner med at Elbilforeningen jobber med dette og lager en veileder for hvordan boligselskaper skal forholde seg til den nye loven. 
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: RJKonsdag 18. november 2020, klokken 23:25
Sitat fra: TB på onsdag 18. november 2020, klokken 11:48
Sant nok.
Forstår enkelt har inngått slike avtaler uten vedtak på general forsamling.

Om det skal opp på generalforsamlingen  vil mye avhenge av innstilling fra styret til gen forsamling.

Vi får vente og se hva som skjer.


Som Krogenæs skriver, så vil avtalen være gyldig så lenge den var inngått før loven tredte i kraft. Dersom avtalen skal reforhandles etter innføring av ny lov, så må den faktisk fylle lovens regler fra det tidspunktet reforhandlet avtale ble iverksatt.


Det kan neppe være i interessen til hverken leverandør eller styret, selv om det nok vil passe nye beboere langt bedre, og kanskje og de som allerede inngikk avtale på gamle vilkår.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: automattorsdag 19. november 2020, klokken 08:30
Er ikke noe av poenget at beboerne oppretter separat avtale med ladeselskapet, slik at borettslaget slipper å forholde seg til lading?

Nye beboeravtaler må jo følge ny lov?
Og beboere med gammel avtale står jo fritt til å ''selge'' elbilen, si opp avtalen, for så å tegne ny avtale på et senere tidspunkt?
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Wiblafredag 20. november 2020, klokken 13:25
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 18. november 2020, klokken 14:32
En avtale mellom et lovlig valgt styre, og en ladeleverandør vil være gyldig helt uavhengig av ny lov.

Så er det opp til styret å følge lovgivningen, og kan bli ansvarlig ovenfor egne beboere dersom de går utover gjeldende lov. Beboere kan gå til sak mot eget styre for å annulere inngåtte lovstridige avtaler, og styret kan da risikere å måtte betale en høy sum for å tre ut av en avtale med ladeoperatør. Styret vil i siste innstans være personlig ansvarlig dersom de har handlet utover loven og i "værste fall" personlig må dekke tapet de har påført boligselskapet.

Jeg regner med at Elbilforeningen jobber med dette og lager en veileder for hvordan boligselskaper skal forholde seg til den nye loven. 

Og nettopp derfor har jeg varslet styreleder i mitt borettslag om at han ikke skal inngå noen avtaler om installasjon av felles ladeløsning uten at det har vært oppe i generalforsamling, spesielt ikke med aktører som Ohmia. Nå er ikke dette et akutt problem hos oss, siden det (foreløpig) kun er jeg som har elbil, så det er allerede enighet om å ikke gjøre noen større tiltak de neste par åra, men det er greit å være litt i forkant så jeg ikke brått får et brev i postkassa om at jeg må ta ned min egen ladeløsning på grunn av at noen har klart å lure styreleder med fancy markedsføring.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 24. november 2020, klokken 15:44
Lovforslaget ble vedtatt av Stortinget i dag. FrPs forslag om at kun de som har elbil skal betale fallt. Lovforslaget skal egentlig opp til andre og siste behandling, trolig i neste uke. Den andre behandlingen er kun en sikkerhetsventil, i tilfelle det er gjort saksbehandlingsfeil ved første votering. Her vil det altså ikke voteres for/imot lovforslaget, men om forslaget ble lovlig vedtatt. Det gjøres i alle lovsaker og er ren rutine.

Vi kan dermed slå fast at Stortinget har vedtatt de nye borettslags og sameielovene, som sikrer rett til lading. Like viktig er klargjøringen av hvem som skal ta kostnaden for hva, samt at det ble gitt en rettningsgivende beløpsgrense på 50.000kr per boenhet til infrastruktur, som styret kan bruke uten å involvere årstmøtet.

Så blir det opp til departemenetet når den nye loven trer i kraft. Trolig i Januar 2021.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: emurofonsdag 25. november 2020, klokken 15:13
Gode nyheter. Bra at FrP ikke kom gjennom med det håpløse og kunnskapsløse forslaget sitt.

Hva hadde det neste blitt? "Bare de med barn skal betale for lekeplassen"?

Hvordan hadde FrP tenkt å gjøre det hvis noen kjøper seg elbil i ettertid?
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Vollis47onsdag 25. november 2020, klokken 21:26
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:44
Lovforslaget ble vedtatt av Stortinget i dag. FrPs forslag om at kun de som har elbil skal betale fallt. Lovforslaget skal egentlig opp til andre og siste behandling, trolig i neste uke. Den andre behandlingen er kun en sikkerhetsventil, i tilfelle det er gjort saksbehandlingsfeil ved første votering. Her vil det altså ikke voteres for/imot lovforslaget, men om forslaget ble lovlig vedtatt. Det gjøres i alle lovsaker og er ren rutine.

Vi kan dermed slå fast at Stortinget har vedtatt de nye borettslags og sameielovene, som sikrer rett til lading. Like viktig er klargjøringen av hvem som skal ta kostnaden for hva, samt at det ble gitt en rettningsgivende beløpsgrense på 50.000kr per boenhet til infrastruktur, som styret kan bruke uten å involvere årstmøtet.

Så blir det opp til departemenetet når den nye loven trer i kraft. Trolig i Januar 2021.

Lars, hvor har du dette fra? Hverken jeg eller en venn finner noe om dette på Stortinget.no for tirsdag 24/11.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 25. november 2020, klokken 21:32
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=81159

Her er video av debatten:
https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Videoarkiv/Arkiv-TV-sendinger/?mbid=/2020/H264-full/Storting/11/19/Stortinget-20201119-095452.mp4&msid=19732&meid=10636

Må si jeg ikke er særlig imponert over FrP i denne saken....
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Wisd0mtorsdag 26. november 2020, klokken 07:09
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 25. november 2020, klokken 21:32
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=81159

Her er video av debatten:
https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Videoarkiv/Arkiv-TV-sendinger/?mbid=/2020/H264-full/Storting/11/19/Stortinget-20201119-095452.mp4&msid=19732&meid=10636

Må si jeg ikke er særlig imponert over FrP i denne saken....
Takk Lars!

For andre som også vil se video, starter saken her:
Sak nr. 4 [15:23:43]
Innstilling frå kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringar i burettslagslova mv. (rett til å setje opp ladepunkt for elbil, samanslåing av eigarseksjonssameige) (Innst. 78 L (2020-2021), jf. Prop. 144 L (2019-2020))

Legger også ved direktelink: https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Videoarkiv/Arkiv-TV-sendinger/?mbid=/2020/H264-full/Storting/11/19/Stortinget-20201119-095452.mp4&msid=19731&meid=10636

Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: emuroffredag 27. november 2020, klokken 21:59
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 25. november 2020, klokken 21:32Må si jeg ikke er særlig imponert over FrP i denne saken....

Eller SP.

Ellers begynner de etter innledende innlegg å snakke om et styre som ønsker å etablere hurtiglading. Har noen hørt om det før? Det høres helt merkelig ut. Hurtiglading er jo ikke noe man gjør hjemme.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: TiLTlørdag 28. november 2020, klokken 17:15
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 25. november 2020, klokken 21:26
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:44
Lovforslaget ble vedtatt av Stortinget i dag. FrPs forslag om at kun de som har elbil skal betale fallt. Lovforslaget skal egentlig opp til andre og siste behandling, trolig i neste uke. Den andre behandlingen er kun en sikkerhetsventil, i tilfelle det er gjort saksbehandlingsfeil ved første votering. Her vil det altså ikke voteres for/imot lovforslaget, men om forslaget ble lovlig vedtatt. Det gjøres i alle lovsaker og er ren rutine.

Vi kan dermed slå fast at Stortinget har vedtatt de nye borettslags og sameielovene, som sikrer rett til lading. Like viktig er klargjøringen av hvem som skal ta kostnaden for hva, samt at det ble gitt en rettningsgivende beløpsgrense på 50.000kr per boenhet til infrastruktur, som styret kan bruke uten å involvere årstmøtet.

Så blir det opp til departemenetet når den nye loven trer i kraft. Trolig i Januar 2021.

Lars, hvor har du dette fra? Hverken jeg eller en venn finner noe om dette på Stortinget.no for tirsdag 24/11.

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg leste gjennom store deler av det som ble godkjent av komite for et par uker siden. Der fjernet de den konkrete grensen på 50k da de så den som for rigid og lite fleksibel. Derimot poengterte de at 50k er ment som et retningsgivende utgangspunkt for denne loven i fremtiden, justerbart ut i fra situasjonen til borettslaget. Regner ikke med dette ble endret i stortinget.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: TBlørdag 09. januar 2021, klokken 11:56
Er den nye loven trådt i kraft fra 1. januar 2021?

Kan se slik her?
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=81159
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Orbitlørdag 09. januar 2021, klokken 12:08
Ja, den kom på Lovdata (https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2020-12-04-137) i desember, men måtte også gjennom statsråd for å tre i kraft.

Ikrafttredelse kom om en del av en større gruppe lovendinger 1.1.2021 (se under Kommunal-og moderniseringsdepartementet):
https://www.regjeringen.no/no/dokument/lover_regler/endringer-i-lover-og-forskrifter-fra-1.-januar-2021/id2791284/?expand=kmd
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: emurofsøndag 17. januar 2021, klokken 03:13
Nå blir det mange sinte gamle grinebitere som ikke får blokkert for fremgang bare fordi de insisterer på å tviholde på dieselpurka si, hater elbiler og mener at ingen skal få lade for de selv har jo ikke behov.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: heanwimandag 22. februar 2021, klokken 14:14
Nå som loven er i gang ... Er det noen som har noe erfaring med "bruk av loven" og et litt vanskelig borettslagstyre? I generalforsamling 2020 ble saken utsatt til 2023. Da skyldte de på økonomien (som er for så vidt fair), men da uten å i det hele tatt presentere noen løsninger eller priser. Tenkte å ha dette som sak igjen på årets generalforsamling ...
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Vollis47mandag 22. februar 2021, klokken 17:14
Lurt å ta det opp igjen. Må ikke la styret skyve det ut i tid. Dere trenger en god løsning asap. Foreslå at du selv og tre-fire andre får i oppgave å finne en god løsning med priser og vis at andre alternativer er mindre gode. Foreslå at dette presenteres på et ekstraordinært møte som der tar beslutning. Push på med gode argumenter. Jeg har klart det i to sameier. Men du må først finne minst en annen som er enig med deg.

Det er viktig at du er villig til å ta på deg mesteparten av arbeidet, både før, under og etterpå. Mange har aversjon mot arbeid, så om du står på kan du vinne frem. Selvfølgelig må en i tillegg fremheve fordelene med elbil, samt minne de på at dette er fremtiden.
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: TBmandag 22. februar 2021, klokken 18:35
Sitat fra: Vollis47 på mandag 22. februar 2021, klokken 17:14
Lurt å ta det opp igjen. Må ikke la styret skyve det ut i tid. Dere trenger en god løsning asap. Foreslå at du selv og tre-fire andre får i oppgave å finne en god løsning med priser og vis at andre alternativer er mindre gode. Foreslå at dette presenteres på et ekstraordinært møte som der tar beslutning. Push på med gode argumenter. Jeg har klart det i to sameier. Men du må først finne minst en annen som er enig med deg.

Det er viktig at du er villig til å ta på deg mesteparten av arbeidet, både før, under og etterpå. Mange har aversjon mot arbeid, så om du står på kan du vinne frem. Selvfølgelig må en i tillegg fremheve fordelene med elbil, samt minne de på at dette er fremtiden.
En god beskrivelse. Det er usikkerhet, ikke alle har satt seg inn i hva dette innebærer. Å be om pris fra installatør er ikke alltid rett frem, en må sammenligne, forstå hva som leveres, og se om det kan løses på andre bedre eller mer praktiske rimeligere måter.

Svært mye av salget til leverandører som Ohmia Charging ligger i dette, de sier - "vi gjør alt- dere trenger ikke tenkte på noe - og kostnaden for borettslaget er kr 0,-" At det blir kostbart for beboere nevner de ikke..
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: emurofonsdag 24. februar 2021, klokken 21:18
Hørte rykter om at det er kommet presiseringer fra politikerne nå for kort tid siden... Er det noen som vet noe om dette?
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: Wisd0monsdag 24. februar 2021, klokken 21:19
Se tråden om Ohmia 🙂
Tittel: Sv: Lovforslag: Sameier/borettslag må betale oppgradering av anlegget uansett
Skrevet av: emurofonsdag 24. februar 2021, klokken 21:42
Ja her er den, for de som ønsker å lese selv:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/etablering-av-ladepunkt-kostnadsfordeling-ved-leie-av-ladeinfrastruktur/id2835317/

Ikke noe juks ved at man prøver å omgå loven på finurlige måter. Felles infrastruktur skal betales av alle, ferdig snakka.