Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 15:29

Tittel: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 15:29
Et regjeringsutnevt utvalg foreslår å skrote elbilfordeler i bomringene for å hindre kollaps i inntjening.



https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Al2byx/utvalg-vil-fjerne-elbilfordeler
(https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Al2byx/utvalg-vil-fjerne-elbilfordeler)

Er vel ikke overraskende om det eventuelt vil negativ innvirke på elbilsalget..
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: kodaxmandag 14. september 2020, klokken 15:41
Det kommer jo helt an på hvor dyrt alternativet blir. Blir det billig nok (mer subsidier) ved elbil-kjøp, vil jo de fleste velge det allikevel. I tillegg kan man jo skru opp prisen enda mer for fossilbiler, og dermed fortsatt oppmuntre til å velge elbil også når man kjører.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: arthurmandag 14. september 2020, klokken 15:45
På et eller annet vis må alle regninger betales enten det er veibygging og vedlikehold, kollektivsatsing eller hva det måtte være så det eneste som gjenstår å diskutere er hvem som skal betale for hva og hvor mye. Alle elbilfordelene i Norge har vært gulroten, fungert bra åpenbart, men vi vet jo alle at fossilbilens dager er talte samt at (også) elbiler trenger veier å kjøre på.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Vollis47mandag 14. september 2020, klokken 16:10
Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 16:11
Sitat fra: kodax på mandag 14. september 2020, klokken 15:41
Det kommer jo helt an på hvor dyrt alternativet blir. Blir det billig nok (mer subsidier) ved elbil-kjøp, vil jo de fleste velge det allikevel. I tillegg kan man jo skru opp prisen enda mer for fossilbiler, og dermed fortsatt oppmuntre til å velge elbil også når man kjører.

Med innføring av mva også snart, så må i alle fall avgiftene på fossilbiler mer opp tror jeg. Ellers tror jeg effekten av dette forslaget ikke nødvendigvis er at folk kjøper nye dieselbiler istedenfor elbiler, men at folk heller beholder den gamle dieselbilen et par år ekstra. Evnt at en del kjøper billig, brukt fossilbil fremfor ny elbil
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: 1317142119mandag 14. september 2020, klokken 16:20
Jeg trodde målet var nådd jeg, den dagen det er 0 inntekt fra bomstasjonene. Da er det jo et miljøvennlig samfunn, nøyaktig slik de grønne ønsker.

Nå er det vel på tide at politikerne bestemmer seg for hva de ønsker? Masse bompenger (som krever utbygging av vei og at mange velger å kjøre bil), eller miljøvennlig og ingen biler?
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Dedemandag 14. september 2020, klokken 16:32
Vi betaler forsikring på bil ut fra enkeltelementer som bosted, biltype, kjørelengde (parkeringsforhold) etc.  Hvorfor kan vi ikke bare få til en veiavgift som differensieres på samme måte så og så ferdig med det. 

Ser at det kan være vanskelig uten bom enkelte steder der en vil ha ned rushtrafikk og der det finnes gode alternativer (ca oslo sentrum og kanskje bergen?) men der har de allerede effektivt strupt litt ned med å fjerne/øke parkeringskostnader.  Hadde føltes mye bedre å bare få den regningen et par ganger i året og så kunne kjøre uten at noen tilfeldigvis passerer bommer og andre slipper unna. Tidligere var det bomavgifter mange steder for å betale en spesiell vei/bru/tunnell men nå er det det mye bare ekstraskatt som pålegges og litt tilfeldig ut fra kjøremønster - særlig i byområdene.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: xyzzymandag 14. september 2020, klokken 16:37
Sitat fra: Vollis47 på mandag 14. september 2020, klokken 16:10
Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.

Bompenger/veiprising brukt til opprinnelig formål og trafikkbegrensning er egentlig greit det. Problemet oppstår når man ønsker å bruke pengene til alt mulig annet, og man ikke lenger betaler for veien man kjører på - men noe helt annet.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 17:33
Veiprising med GPS i bilen blir vel det som tar over. FRP var bremseklossen i regjeringen på det
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Wisd0mmandag 14. september 2020, klokken 18:22
Helt hull i hodet.

1. Hvorfor skal det være nullvekstmål for elbiler? Elbiler burde vært fjernet fra nullvekstmålet
2. "Elbiler har samme kostnader for samfunnet som biler som går på bensin og diesel" <-- Ordret fra hun som presenterte rapporten. Er hun helt blåst. Lokal forurensning har hinsides kostnad.
3. Elbilfordelen har aldri tenkt å være rettferdig mot diesel og bensinbiler. Det er bare til å øke disse ytterligere. De skal sørge for at diesel- og bensinbiler blir for dyre og elbiler blir billigere å samlet sett.

Får vi full bompengeandel og samtidig det prakket det er å lade elbil i borettslag og for det tredje at jeg kan kjøre dieselbilen og forpeste lokalmiljøet uten å betale for det - så spørs det om det ikke frister litt å kvitte med seg Teslaen og heller få tak i en dieselbil.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 14. september 2020, klokken 18:33
Her er rapporten fra utvalget: https://www.regjeringen.no/contentassets/2d35d852867b474cba9cc75735c654cd/1409_utvalgsrapport-framtidige-inntekter-i-bomringene.pdf

Dette utvalget liker jeg ikke :-1: :-1:
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Wisd0mmandag 14. september 2020, klokken 18:40
Vanskelig å forholde seg saklig til utregningene. Bruksfordelene, som de ønsker å fjerne, er grunnen til at jeg kjøpte elbilen. Hadde det ikke vært for bruksfordelene så hadde jeg gått for diesel. Det gjelder samtlige jeg kjenner som har kjøpt elbil. Denne rapporten tror jeg i seg selv gir et fall i elbilsalget.

Det er lett å finne brukte dieselbiler til halve prisen av hva mange av oss har betalte for elbilen. Så fra et økonomisk ståsted så vil jeg påstå at de nå tråkker så hardt på elbilfordelene at jeg tror mange velger den bort.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 14. september 2020, klokken 19:01
Innslag på NRK TV dagsrevyen nå. Elbilforeningen gir et helt riktig signal :+1: :+1: i denne saken. :+1: :+1: (som vanlig).
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 14. september 2020, klokken 19:03
Wisd0m: helt enig i dine vurderinger. Nå vil mange flere fossil hoder bli sittende på gjerdet... isteden for å kjøpe seg elbil.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: arthurmandag 14. september 2020, klokken 19:11
Sitat fra: Vollis47 på mandag 14. september 2020, klokken 16:10
Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.

Tja, hvor mye av inntektene går vekk i administrasjon? Hvor mye hentes inn i året, brutto eller netto, og hvordan vil du dekke opp bortfallet av disse inntektene? Skatter og avgifter i Norge er faktisk ikke så høye som mange synes å tro og vi har vel sosiale ordninger (sykelønn/folketrygd osv) som de fleste land vel kan misunne oss?

https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 19:28
Og hvor urettferdig vil det ikke bli for alle uten bil som blir tvunget med på å finansiere veier over skatteseddelen i enda større grad enn i dag? 
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Wisd0mmandag 14. september 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:28
Og hvor urettferdig vil det ikke bli for alle uten bil som blir tvunget med på å finansiere veier over skatteseddelen i enda større grad enn i dag?
Ca. like urettferdig som om at de som ikke benytter seg av sykehus og tar vare på helsa betaler for de som ikke gjør det. Eller de som ikke tar lang utdanning betaler for de som gjør det. Det er et spleiselag hvor man ikke kan forvente å ta del i alle fordelene man betaler for. Litt som et sameie.

Jeg skulle gjerne sett at hele Norge ble brukerfinansiert jeg. Hadde vel betalt litt i bomepenger, strøm og hatt endel mer i studielån, samt helseforsikring betalt for jobb. Man skal være forsiktig, spesielt hvis man er avhengig av staten, til å heie for mye for brukerfinansiering.

Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Wisd0m på mandag 14. september 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:28
Og hvor urettferdig vil det ikke bli for alle uten bil som blir tvunget med på å finansiere veier over skatteseddelen i enda større grad enn i dag?
Ca. like urettferdig som om at de som ikke benytter seg av sykehus og tar vare på helsa betaler for de som ikke gjør det. Eller de som ikke tar lang utdanning betaler for de som gjør det. Det er et spleiselag hvor man ikke kan forvente å ta del i alle fordelene man betaler for. Litt som et sameie.

Jeg skulle gjerne sett at hele Norge ble brukerfinansiert jeg. Hadde vel betalt litt i bomepenger, strøm og hatt endel mer i studielån, samt helseforsikring betalt for jobb. Man skal være forsiktig, spesielt hvis man er avhengig av staten, til å heie for mye for brukerfinansiering.

Nei, den sammenligningen er bare tull. Retten til helsehjelp er en grunnleggende menneskerett i alle siviliserte land. Gratis høyere utdanning gjør det mulig for alle uansett familieøkonomi å ta utdanning. Å kjøre gratis på alle veier er ingen menneskerett.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Wisd0mmandag 14. september 2020, klokken 20:01
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Wisd0m på mandag 14. september 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:28
Og hvor urettferdig vil det ikke bli for alle uten bil som blir tvunget med på å finansiere veier over skatteseddelen i enda større grad enn i dag?
Ca. like urettferdig som om at de som ikke benytter seg av sykehus og tar vare på helsa betaler for de som ikke gjør det. Eller de som ikke tar lang utdanning betaler for de som gjør det. Det er et spleiselag hvor man ikke kan forvente å ta del i alle fordelene man betaler for. Litt som et sameie.

Jeg skulle gjerne sett at hele Norge ble brukerfinansiert jeg. Hadde vel betalt litt i bomepenger, strøm og hatt endel mer i studielån, samt helseforsikring betalt for jobb. Man skal være forsiktig, spesielt hvis man er avhengig av staten, til å heie for mye for brukerfinansiering.

Nei, den sammenligningen er bare tull. Retten til helsehjelp er en grunnleggende menneskerett i alle siviliserte land. Gratis høyere utdanning gjør det mulig for alle uansett familieøkonomi å ta utdanning. Å kjøre gratis på alle veier er ingen menneskerett.
Hvis det er menneskerettigheter så har USA er alvorlig problem. Du drar nok menneskerettighetene litt vel langt. Uansett begynner vi å bevege oss langt offtopic så foreslår at vi ror oss inn igjen.

Jeg er spent på hvordan de skal nå målet om bare nullutslippsbiler i 2025. Blir det nå kraftig økning i engangsavgiften på diesel- og bensinbiler?
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: RJKmandag 14. september 2020, klokken 20:03
Sitat fra: arthur på mandag 14. september 2020, klokken 19:11
Sitat fra: Vollis47 på mandag 14. september 2020, klokken 16:10
Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.


Tja, hvor mye av inntektene går vekk i administrasjon? Hvor mye hentes inn i året, brutto eller netto, og hvordan vil du dekke opp bortfallet av disse inntektene? Skatter og avgifter i Norge er faktisk ikke så høye som mange synes å tro og vi har vel sosiale ordninger (sykelønn/folketrygd osv) som de fleste land vel kan misunne oss?

https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353 (https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353)



Du kan jo sjekke regnskapet til fjellinjen, for å få en idé på hva disse selskapene koster oss. Enhver krone som ikke går videre til Staten for å finansiere veiene, er en kostnad som kunne gått til veifinansiering i stedet Man må altså ikke dra inn like mange kroner over skatteseddelen, som via bompengeinnkreving.


https://www.proff.no/selskap/fjellinjen-as/oslo/offentlig-administrasjon/IFKR95R10JX/ (https://www.proff.no/selskap/fjellinjen-as/oslo/offentlig-administrasjon/IFKR95R10JX/)

Så kan man og sjekke tall fra andre som har regnet på dette.

https://motor.no/75-milliarder-brukes-ikke-pa-vei-og-bil/101745 (https://motor.no/75-milliarder-brukes-ikke-pa-vei-og-bil/101745)
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 20:06
USA har opp til flere alvorlige problemer. At folk ikke får råd til grunnleggende medisinsk behandling hvis de mister jobben, er et av de største.

Ellers sa Hareide på Dagsrevyen at dette vil komme, men ikke umiddelbart. Men innen 2025, skulle man tro. For da er jo (visstnok) all nybilsalg elektrisk uansett.. men jeg tror bare denne nyhetssaken alene vil føre til lavere elbilsalg..
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Counterpointermandag 14. september 2020, klokken 20:17
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:56
Nei, den sammenligningen er bare tull. Retten til helsehjelp er en grunnleggende menneskerett i alle siviliserte land. Gratis høyere utdanning gjør det mulig for alle uansett familieøkonomi å ta utdanning.
Dette kan du ikke mene alvorlig. Enten er din definisjon av siviliserte land meget snever (USA og stort sett resten av verden har det ikke), eller så vil du ikke se hvordan verden fungerer. Skandinavia står i en særstilling i verden i forhold til helse og utdanning som er forholdsvis likt fordelt i befolkningen.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: repvikmandag 14. september 2020, klokken 20:27
Sitat fra: knut.aulie på mandag 14. september 2020, klokken 20:17
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:56
Nei, den sammenligningen er bare tull. Retten til helsehjelp er en grunnleggende menneskerett i alle siviliserte land. Gratis høyere utdanning gjør det mulig for alle uansett familieøkonomi å ta utdanning.
Dette kan du ikke mene alvorlig. Enten er din definisjon av siviliserte land meget snever (USA og stort sett resten av verden har det ikke), eller så vil du ikke se hvordan verden fungerer. Skandinavia står i en særstilling i verden i forhold til helse og utdanning som er forholdsvis likt fordelt i befolkningen.
"stort sett resten av verden"?
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/countries-with-universal-healthcare

Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 14. september 2020, klokken 20:29
RJK :+1: :+1: enig Fjellinjen sløser bort mye penger på administrasjon.

https://www.aftenposten.no/norge/i/kJB6Ej/dale-krever-opprydning-i-pengebruken-til-bompengeselskapene
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 20:33
Sitat fra: knut.aulie på mandag 14. september 2020, klokken 20:17
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:56
Nei, den sammenligningen er bare tull. Retten til helsehjelp er en grunnleggende menneskerett i alle siviliserte land. Gratis høyere utdanning gjør det mulig for alle uansett familieøkonomi å ta utdanning.
Dette kan du ikke mene alvorlig. Enten er din definisjon av siviliserte land meget snever (USA og stort sett resten av verden har det ikke), eller så vil du ikke se hvordan verden fungerer. Skandinavia står i en særstilling i verden i forhold til helse og utdanning som er forholdsvis likt fordelt i befolkningen.

Det virker som det er du som er litt dårlig informert om hvordan verden funker... ref link fra repvik.

Jeg mener bestemt at ellers velstående land som lar innbyggere dø fordi de ikke har råd til helt grunnleggende medisinsk behandling, ikke er siviliserte
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: RJKmandag 14. september 2020, klokken 20:35
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 14. september 2020, klokken 20:29
RJK :+1: :+1: enig Fjellinjen sløser bort mye penger på administrasjon.

https://www.aftenposten.no/norge/i/kJB6Ej/dale-krever-opprydning-i-pengebruken-til-bompengeselskapene (https://www.aftenposten.no/norge/i/kJB6Ej/dale-krever-opprydning-i-pengebruken-til-bompengeselskapene)


Tok for meg Fjellinjen som er det som brukes her jeg bor, men de er ikke de eneste. Er jammen ikke sikker på at de er de verste engang, men sjekket ikke noen av de andre..
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 14. september 2020, klokken 20:39
RJK, enig. Jeg har Fjellinjen her i Oslo. Men alle disse selskapene kostet en milliard i 2018  :-1: :-1:

https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/bompenge-milliard-ut-av-vinduet/3423557847.html
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Counterpointermandag 14. september 2020, klokken 20:43
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 20:33
Jeg mener bestemt at ellers velstående land som lar innbyggere dø fordi de ikke har råd til helt grunnleggende medisinsk behandling, ikke er siviliserte
Dvs USA og resten av de velstående landene

Men la oss ellers holde oss til topik
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 20:54
Sitat fra: knut.aulie på mandag 14. september 2020, klokken 20:43
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 20:33
Jeg mener bestemt at ellers velstående land som lar innbyggere dø fordi de ikke har råd til helt grunnleggende medisinsk behandling, ikke er siviliserte
Dvs USA og resten av de velstående landene

Men la oss ellers holde oss til topik

Hvilke velstående land snakker du om?

Sitat

The United States is still the only country in the developed world without a system of universal healthcare.



https://www.google.no/amp/s/www.worldatlas.com/amp/articles/10-notable-countries-that-are-still-without-universal-healthcare.html
(https://www.google.no/amp/s/www.worldatlas.com/amp/articles/10-notable-countries-that-are-still-without-universal-healthcare.html)

Men vi kan i alle fall være enig i at diskusjonen ikke hører hjemme her  :)
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 21:20

Utvalget synser videre:

Sitat

– Det er ingen grunn til at elbiler skal ha momsfritak i seg selv, når de gjør  samme type skade i form av kø og støy, som andre biler. Likevel gjør jo CO2-avgiften for andre biler at de blir dyrere å ikke velge elbil likevel, sier utvalgsleder Annegrete Bruvol til VG


Blir disse holdningene til reell politikk så er det i alle fall bare å glemme 2025 målet
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 14. september 2020, klokken 21:38
Magnus :+1: enig. Dette er jo rett og slett en dårlig rapport. Men jeg har sett mandatet til utvalget og de har svart på mandatet. Men de går for langt i sine forslag.

"Blir disse holdningene til reell politikk så er det i alle fall bare å glemme 2025 målet"
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Wisd0mmandag 14. september 2020, klokken 21:45
De har jo fått et dårlig mandat. Ettersom jeg har satt meg mer inn i det så ser jeg jo det. Man kan jo likevel kritisere de litt da de burde veiledet kunden til å også ta med målet om 100 prosent nullutslippsbiler i 2025 i mandatet. Kanskje var det FrP som ikke vil ha dette med? Ikke vet jeg, men det virker som det eneste logiske. Det er jo ikke overraskende at det mest samfunnsøkonomisk lønnsomme pt er bensin- og dieselbiler hvis man ikke bryr seg om miljø og klima, og dermed vil ende opp med løsninger som ganger disse bilene.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 14. september 2020, klokken 21:58
Jeg er uenig i de tre forslagene som jeg mener går alt for langt:

FAKTA:Tre forslag fra rapporten

- Fritak eller rabatt for elbiler bør fjernes.
- Regler om rabatt for flere passeringer innen en time bør fjernes.
- Makstak på bompenger innen en viss periode bør fjernes.

https://www.budstikka.no/samferdsel/anbefaler-a-fjerne-elbilfordeler/601922!/
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: elektroluxmandag 14. september 2020, klokken 21:59
De 2 siste forslagene der er jeg enig i da de belønner mye kjøring på bekostning av dem som kjører mindre.

Ellers veldig gode nyheter for alle som bygger L1-L7e kjøretøy.

Lenge siden jeg kunne svare at mitt neste kjøretøy blir en elbil.

Er bare enda mer overbevist om å beholde den gamle dieselen og satse på #bomfrie alternativ til daglig bruk
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Rollepmandag 14. september 2020, klokken 22:54
Hvis jeg ikke husker helt feil så skulle nullutslippsbiler aldri betale mer enn 50% av normaltakst i bommene. Ble det aldri vedtatt eller tenker politikerne rett og slett gi blaffen i det løftet?

Når man ser på hvordan bompengegalskapen på Nord-Jæren er innrettet forstår man fort at det blir en dyr affære hvis man skal betale full takst samtidig som både timesregelen og passeringstaket forsvinner.

Etter jeg gikk i "early retirement" har jeg lekt med tanken om å selge leiligheten og ta elbilen med meg som flyttegods til Sverige. Begynner og bli rimelig lei alt mas om bompenger, veiprising, nullvekstmål og annet tull.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 14. september 2020, klokken 22:58
Jeg mener at det eneste som er bestemt sentralt på stortinget er at elbiler maks skal betale 50%. Timesrabatter og bompengenivå ellers bestemmes vel lokalt? Så forslaget må vel da være å fjerne kravet om at elbiler maks skal betale 50%.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Counterpointermandag 14. september 2020, klokken 23:40
Det er helt håpløst av politikerne å legge opp til vinglete strategier.

Før var diesel miljøvennlig pga lavt forbruk og ble tilgodesett med godkjent stempel. Så snur en totalt, NoX er store stygge ulven og ødelegger lufta.

Nå er elbil det rene og får masse incentiver frem til det plutselig snur og nå taper en for mye på at folk gjorde som anbefalt.

Nå skal en ha nullutslipp men uten incentiver. Snakk om optimister. Det vil aldri fungere

Det som kommer er GPS veiprising + bomring. Da tar de nok med rubb og stubb; mc,elsykler og rullestoler. Alle skal med (å betale).
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: trew123tirsdag 15. september 2020, klokken 00:19
SitatDet som kommer er GPS veiprising
Får håpe det samt at Vegvesenet sine forsøk med Geofence for definisjon av nullutslippsoner får gjennomslag. Da kan f.eks plug-in hybrid likestilles avgiftsmessig med ren el-bil i nullutslipssoner som det f.eks er snakk om i Oslo.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: z4rdtirsdag 15. september 2020, klokken 06:47
Geofence alene verifiserer ikke om en plug-in hybrid kjører på elektrisitet. Er mange som aldri eller sjeldent lader. Blir kanskje litt bom om dette alene skal likestille slike kjøretøy med rene elbiler.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: arthurtirsdag 15. september 2020, klokken 08:14
Sitat fra: Wisd0m på mandag 14. september 2020, klokken 20:01
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Wisd0m på mandag 14. september 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 14. september 2020, klokken 19:28
Og hvor urettferdig vil det ikke bli for alle uten bil som blir tvunget med på å finansiere veier over skatteseddelen i enda større grad enn i dag?
Ca. like urettferdig som om at de som ikke benytter seg av sykehus og tar vare på helsa betaler for de som ikke gjør det. Eller de som ikke tar lang utdanning betaler for de som gjør det. Det er et spleiselag hvor man ikke kan forvente å ta del i alle fordelene man betaler for. Litt som et sameie.

Jeg skulle gjerne sett at hele Norge ble brukerfinansiert jeg. Hadde vel betalt litt i bomepenger, strøm og hatt endel mer i studielån, samt helseforsikring betalt for jobb. Man skal være forsiktig, spesielt hvis man er avhengig av staten, til å heie for mye for brukerfinansiering.

Nei, den sammenligningen er bare tull. Retten til helsehjelp er en grunnleggende menneskerett i alle siviliserte land. Gratis høyere utdanning gjør det mulig for alle uansett familieøkonomi å ta utdanning. Å kjøre gratis på alle veier er ingen menneskerett.
Hvis det er menneskerettigheter så har USA er alvorlig problem.

Men er det virkelig noen som bestrider at USA IKKE har et problem, et stort sågar? Den amerikanske drømmen er for svært mange en utopi, middelklassen blir stadig mindre, stadig færre har blitt fattige og muligheten for helsehjelp borte for titalls millioner. Er det et slikt samfunn vi ønsker å kopiere?
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: arthurtirsdag 15. september 2020, klokken 08:18
Sitat fra: RJK på mandag 14. september 2020, klokken 20:03
Sitat fra: arthur på mandag 14. september 2020, klokken 19:11
Sitat fra: Vollis47 på mandag 14. september 2020, klokken 16:10
Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.


Tja, hvor mye av inntektene går vekk i administrasjon? Hvor mye hentes inn i året, brutto eller netto, og hvordan vil du dekke opp bortfallet av disse inntektene? Skatter og avgifter i Norge er faktisk ikke så høye som mange synes å tro og vi har vel sosiale ordninger (sykelønn/folketrygd osv) som de fleste land vel kan misunne oss?

https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353 (https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353)



Du kan jo sjekke regnskapet til fjellinjen, for å få en idé på hva disse selskapene koster oss. Enhver krone som ikke går videre til Staten for å finansiere veiene, er en kostnad som kunne gått til veifinansiering i stedet Man må altså ikke dra inn like mange kroner over skatteseddelen, som via bompengeinnkreving.


https://www.proff.no/selskap/fjellinjen-as/oslo/offentlig-administrasjon/IFKR95R10JX/ (https://www.proff.no/selskap/fjellinjen-as/oslo/offentlig-administrasjon/IFKR95R10JX/)

Så kan man og sjekke tall fra andre som har regnet på dette.

https://motor.no/75-milliarder-brukes-ikke-pa-vei-og-bil/101745 (https://motor.no/75-milliarder-brukes-ikke-pa-vei-og-bil/101745)


Mitt spørsmål var i all enkelhet hvor stor andel av inntektene går vekk i administrasjon, men du vet kanskje ikke?

At inntekten også går til andre formål, kollektivsatsing, er det et tverrpolitisk flertall for og er en litt annen diskusjon.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: RJKtirsdag 15. september 2020, klokken 08:39
Har dessverre ikke nøyaktige tall for dette, men av det jeg har lest, så går 10 % bort i administrasjon. Et tall som i denne sammenheng er ganske høyt med tanke på at man bare skal telle antall kjøretøy som passerer totalt, og identifisere klasse kjøretøy samt lese skilt eller brikke for å kunne kreve inn summene som skal betales.


Noe kontrollvirksomhet for å sjekke at avlest brikke og skilt faktisk stemmer vil det selvsagt bli, men både lederlønninger og adm.kostnader står virkelig ikke i stil når man vet at dette er selskap som er opprettet kun for å kreve inn betaling. Da skal nøkternhet styre, så millionlønninger står jammen ikke i stil med dette.


At Staten overlater dette til private, og ikke holder strenge krav og strenge kontroller på dette, så legger man til rette for at noen forsyner seg for grovt av det som skulle vært Statens inntekter for å finansiere veiene, og i ettertid alle andre "gode formål", som forresten er brudd med det opprinnelige hensikten bak bompenger. Men, ja, det er en annen diskusjon.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 15. september 2020, klokken 08:42
Sitat fra: Wisd0m på mandag 14. september 2020, klokken 18:22
Helt hull i hodet.

1. Hvorfor skal det være nullvekstmål for elbiler? Elbiler burde vært fjernet fra nullvekstmålet
2. "Elbiler har samme kostnader for samfunnet som biler som går på bensin og diesel" <-- Ordret fra hun som presenterte rapporten. Er hun helt blåst. Lokal forurensning har hinsides kostnad.
3. Elbilfordelen har aldri tenkt å være rettferdig mot diesel og bensinbiler. Det er bare til å øke disse ytterligere. De skal sørge for at diesel- og bensinbiler blir for dyre og elbiler blir billigere å samlet sett.
:+1: Elbiler burde vært fjernet fra nullvekstmålet

Virker ikke som utvalget har fått med seg hvorfor samfunnet går fra fossil til elbil. De ser også for seg å øke inntektene fra bilistene tre ganger ved å gå over til veiprising.

Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: arthurtirsdag 15. september 2020, klokken 09:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. september 2020, klokken 08:39
Har dessverre ikke nøyaktige tall for dette, men av det jeg har lest, så går 10 % bort i administrasjon.

I følge bladet Motor var tallet syv prosent i 2017 og tallet går stadig nedover. Hvis man skal fjerne bompenger så vil vel fellesskapet gå glipp av en del milliarder i året og dette må da kompenseres for enten ved å redusere tilbud eller finne andre måter å kreve inn pengene på. Andre metoder kan tenkes, men disse vil vel heller ikke være gratis å utvikle og administrere?

Hva er egentlig din løsning bortsett fra å betale mindre, bidra mindre?
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 15. september 2020, klokken 09:35
Sitat fra: arthur på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. september 2020, klokken 08:39
Har dessverre ikke nøyaktige tall for dette, men av det jeg har lest, så går 10 % bort i administrasjon.

I følge bladet Motor var tallet syv prosent i 2017 og tallet går stadig nedover. Hvis man skal fjerne bompenger så vil vel fellesskapet gå glipp av en del milliarder i året og dette må da kompenseres for enten ved å redusere tilbud eller finne andre måter å kreve inn pengene på. Andre metoder kan tenkes, men disse vil vel heller ikke være gratis å utvikle og administrere?

Hva er egentlig din løsning bortsett fra å betale mindre, bidra mindre?

Hvordan klarer andre land det? En løsning er å ta det over skatte sedelen slik nrk har blitt nå men tipper det er veldig upopulært spesielt blant miljø folk. Syns det verste med bompenger er at mye av det går til å sponse kollektiv transport og sykkelveier, får vel evt øke takst prisene på billetter og da.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: repviktirsdag 15. september 2020, klokken 09:38
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:35
Syns det verste med bompenger er at mye av det går til å sponse kollektiv transport og sykkelveier, får vel evt øke takst prisene på billetter og da.
Det verste med bompenger er at det brukes penger for å redusere antall biler på veien? Knall det, da blir det mindre kø, renere luft og mindre støy.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 15. september 2020, klokken 10:04
Sitat fra: repvik på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:38
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:35
Syns det verste med bompenger er at mye av det går til å sponse kollektiv transport og sykkelveier, får vel evt øke takst prisene på billetter og da.
Det verste med bompenger er at det brukes penger for å redusere antall biler på veien? Knall det, da blir det mindre kø, renere luft og mindre støy.

Kø er som regel kun i rushen, liker bedre som de gjør i sverige, gratis på kvelden og ekstra under rush. Uansett så gjør dette forslaget at det ikke blir mindre støy og renere luft, folk vil gå tilbake til diesel purka med mindre man er helt ekstrem og bannlyser salg av nye fosil biler samtidig og innfører geo fencing av hybrid biler.

00:00 – 05:59   0 SEK
06:00 – 06:29   9 SEK
06:30 – 06:59   16 SEK
07:00 – 07:59   22 SEK
08:00 – 08:29   16 SEK
08:30 – 14:59   9 SEK
15:00 – 15:29   16 SEK
15:30 – 16:59   22 SEK
17:00 – 17:59   16 SEK
18:00 – 18:29   9 SEK
18:30 – 23:59   0 SEK
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Orbittirsdag 15. september 2020, klokken 10:17
Det er to debatter her:
Utvalget er bare bedt om å se på det siste (og ikke for neste år, men lengre frem i tid), og endte med et forslag om at alle skal betale likt. Elbilforeningen var klare i sitt svar:
Sitat fra: https://www.nrk.no/norge/utvalg-vil-fjerne-elbil-rabatten-i-bomringen.-1.15160349Man kan sette opp avgiftene for elbiler så mye man vil, så lenge det er dobbelt så dyrt for bensin– og dieselbiler, sier hun.

Så lenge bompenger beholdes med et noenlunde fast samlet innkrevd beløp, og elbiler snart er den nye normalen i trafikken, så må vi også regne med at elbiler i fremtiden betaler det som i dag er "normal" takst, dvs dagens fossilbilpriser. Så må fossiltakstene mye opp – kanskje mye mer enn det doble av elbilsatsene – for å (sammen med andre tiltak) gjøre det så lite attraktivt å kjøpe fossil i 2025 at nybilandelen faller til (nær) 0%.

Så i 2030 er det kanskje 100 kr for å kjøre elbil igjennom Oslo i rush, mot 500+ kr for fossil?
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: saphrantirsdag 15. september 2020, klokken 12:50
Økningene i bompenger landet over har primært vært legimitmert ved å henvise til utslipp av CO2 og NOX. At man ikke kan tjene like mye penger i fremtiden på å selge utslippskvoter er noe man bare burde akspetere og heller basere innkrevingen på hva som faktisk trengs for å dekke *kun* bilistenes behov, ikke som miljøavgifter man kan bruke til å kjøpe kunst, lage badestrender osv som har vært saken i Bergen f.eks.

Samme logikk gjelder for bilavgifter. Disse økte år for år med utslipp som begrunnelse, og skal da naturlig nok *NED* jo lavere utslippene er, ikke opp - og liksom rettferdiggjøres ved å sette dem ytterligere opp for de som faktisk forurenser.

Når det gjelder sidetråden om menneskerettigheter osv så er veinettet like nødvendig for å holde samfunnet flytende som helseforetak osv. Om ikke veiene er der forfaller alle sider av samfunnet. Landets effektivitet synker, med lavere skatteinntekter som følge. Så jo, det er en like stor allmennyttig funksjon at veinettet er tipp-topp som at vi har politi og helsevesen. Den som ikke nyter godt av at kommunikasjonen i landet fungerer kan få slippe å betale skatt til veier....rekk opp hånden og du lyver.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: arthurtirsdag 15. september 2020, klokken 13:01
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:35
Sitat fra: arthur på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. september 2020, klokken 08:39
Har dessverre ikke nøyaktige tall for dette, men av det jeg har lest, så går 10 % bort i administrasjon.

I følge bladet Motor var tallet syv prosent i 2017 og tallet går stadig nedover. Hvis man skal fjerne bompenger så vil vel fellesskapet gå glipp av en del milliarder i året og dette må da kompenseres for enten ved å redusere tilbud eller finne andre måter å kreve inn pengene på. Andre metoder kan tenkes, men disse vil vel heller ikke være gratis å utvikle og administrere?

Hva er egentlig din løsning bortsett fra å betale mindre, bidra mindre?

Hvordan klarer andre land det? En løsning er å ta det over skatte sedelen slik nrk har blitt nå men tipper det er veldig upopulært spesielt blant miljø folk. Syns det verste med bompenger er at mye av det går til å sponse kollektiv transport og sykkelveier, får vel evt øke takst prisene på billetter og da.

Andre land klarer det på forskjellige måter, men uansett så må faktisk regningen betales. Mange land har bompenger og mange land har høye avgifter på drivstoff samt avgifter på salg og omsetning av kjøretøy. Norge er langt ifra unike i så måte. Det området vi er nokså unike på er de mange sosiale goder vi har her i landet, men selvfølgelig er det et alternativ å bygge disse ned ved f.eks øke pensjonsalder, innføre karensdager på sykdom, øke egenandeler på helsetjenester osv, men for egen del ønsker jeg ikke en slik utvikling, gjør du?
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: kodaxtirsdag 15. september 2020, klokken 14:04
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:35...Syns det verste med bompenger er at mye av det går til å sponse kollektiv transport og sykkelveier, får vel evt øke takst prisene på billetter og da.
Syns det beste med bompenger er at mye av det går til å sponse kollektiv transport og sykkelveier.
Jo flere som velger kollektivt eller sykkel, jo mindre kø/behov for utbygging av veier. Jo mindre forurensning i luften fra biler, jo mindre belastning på helsevesenet pga relaterte sykdommer, og mindre skade på klimaet som medfører mye utgifter. Jo flere som sykler, jo bedre folkehelse.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: trew123tirsdag 15. september 2020, klokken 14:19
Sitat fra: z4rd på tirsdag 15. september 2020, klokken 06:47
Geofence alene verifiserer ikke om en plug-in hybrid kjører på elektrisitet. Er mange som aldri eller sjeldent lader. Blir kanskje litt bom om dette alene skal likestille slike kjøretøy med rene elbiler.
Nei, men i forsøket som BMW utfører sammen meg Vegvesnet kobler man Geofence også til hva slags drivlinje du kjører. Hvis en ønsker å få samme betingelser som el-bil, kan en selvfølgelig ikke overstyre automatikken.
https://www.dinside.no/motor/bmw-kjorer-elektrisk-i-norske-byer/72736576
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Hansitirsdag 15. september 2020, klokken 14:28
Hva skjer når hybriden bruker opp batteriet og switcher til fossil drift innenfor det geofencede området da, blir man belastet som en fossilbil? I så fall synes jeg dette høres bra ut.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: trew123tirsdag 15. september 2020, klokken 14:41
SitatHva skjer når hybriden bruker opp batteriet og switcher til fossil drift innenfor det geofencede området da, blir man belastet som en fossilbil? I så fall synes jeg dette høres bra ut
Det er fult mulig, men pr. i dag er dette bare et prøvesystem som ikke er knyttet til økonomiske intensiver. Teknologien er tilstede for at alle biler med en form for elektrisk drivlinje kan likebehandles, men politisk er det vel et mye større problem å få dette til.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: RJKtirsdag 15. september 2020, klokken 19:57

Sitat fra: arthur på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. september 2020, klokken 08:39Har dessverre ikke nøyaktige tall for dette, men av det jeg har lest, så går 10 % bort i administrasjon.
I følge bladet Motor var tallet syv prosent i 2017 og tallet går stadig nedover. Hvis man skal fjerne bompenger så vil vel fellesskapet gå glipp av en del milliarder i året og dette må da kompenseres for enten ved å redusere tilbud eller finne andre måter å kreve inn pengene på. Andre metoder kan tenkes, men disse vil vel heller ikke være gratis å utvikle og administrere?Hva er egentlig din løsning bortsett fra å betale mindre, bidra mindre?


Har jeg sagt at det skal betales mindre? Hvor?

Det jeg har sagt hele tiden, er at dette må tas over skatteseddelen, slik skatten er ment å gjøres.Flere som betaler, så blitt det mindre på enkelte og mer på andre. Men med besparelser på innkrevingen, siden skatt allerede har sin måte å drives inn på, så slipper vi å betale for drift av bompengeselskap, og dyre bomanlegg. De er nemlig heller ikke gratis.

De eneste bomanleggene jeg støtter, er de som kommer for å finansiere prosjekter/anlegg i områder som alltid blir nedprioritert, der beboerne selv har bestemt at de ønsker å betale utenom for å få satt i gang prosjektene. Mange anlegg som defineres til å bli for dyre til at man ønsker å igangsette, til glede for alt for få mennesker.

Sitat fra: arthur på tirsdag 15. september 2020, klokken 13:01
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:35
Sitat fra: arthur på tirsdag 15. september 2020, klokken 09:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. september 2020, klokken 08:39
Har dessverre ikke nøyaktige tall for dette, men av det jeg har lest, så går 10 % bort i administrasjon.


I følge bladet Motor var tallet syv prosent i 2017 og tallet går stadig nedover. Hvis man skal fjerne bompenger så vil vel fellesskapet gå glipp av en del milliarder i året og dette må da kompenseres for enten ved å redusere tilbud eller finne andre måter å kreve inn pengene på. Andre metoder kan tenkes, men disse vil vel heller ikke være gratis å utvikle og administrere?

Hva er egentlig din løsning bortsett fra å betale mindre, bidra mindre?


Hvordan klarer andre land det? En løsning er å ta det over skatte sedelen slik nrk har blitt nå men tipper det er veldig upopulært spesielt blant miljø folk. Syns det verste med bompenger er at mye av det går til å sponse kollektiv transport og sykkelveier, får vel evt øke takst prisene på billetter og da.


Andre land klarer det på forskjellige måter, men uansett så må faktisk regningen betales. Mange land har bompenger og mange land har høye avgifter på drivstoff samt avgifter på salg og omsetning av kjøretøy. Norge er langt ifra unike i så måte. Det området vi er nokså unike på er de mange sosiale goder vi har her i landet, men selvfølgelig er det et alternativ å bygge disse ned ved f.eks øke pensjonsalder, innføre karensdager på sykdom, øke egenandeler på helsetjenester osv, men for egen del ønsker jeg ikke en slik utvikling, gjør du?



Vi kan starte med å redusere regningene, ved å ikke fore noen få personer med gode sugerør inn i vår felles kasse. Vi kan effektivisere tjenester, ved å sørge for konkurranse, gjerne mellom det offentlige og private, for så snart det ligner monopolsituasjon, så blir ting dyrere.


Mange av tiltakene du snakker om kommer uansett, fordi vi blir sprekere og får forventet levealder som er lengre enn det samfunnet er satt opp til nå. Det snakkes allerede om å øke pensjonistalderen for å redusere kostnadene. Når man regnet med at pensjonistene ville leve 5-20 år etter pensjonsalderen, så tok man ikke hensyn til at vi skal leve 20-40 år som pensjonister, så dette kommer uansett.


Da blir det flere som er i stand til å jobbe og bidra med skatteinntekter, som da reduserer pensjonskostnader. De kostnadene var uansett ikke ment å dekkes av bompenger, men setter man ikke krav til hva disse skal få lov til å bestemme og gjøre, så vil godhetskortet alltid komme, som en unnskyldning for å ta inn mere.


Allerede har disse politikerne begynt å grafse til seg penger vi har betalt inn i fastavgifter, fremfor å bruke pengene til vedlikehold og utvidelser av energiforsyningen vår.


Det er absolutt på tide at vi tar en skikkelig opprydning i det offentlige, for å se på hva Staten faktisk skal bidra med finanser til og hva som ikke er Statens oppgaver samt hvilke nivåer man skal ha på støtte der det er enighet om at dett er statlig ansvar. Det er lett å love penger, når man ikke vil frem til hva man kutter i, og når kuttspørsmålet kommer, så blir det heller til å øke inntekter ved å øke avgifter eller innføre nye.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansentirsdag 15. september 2020, klokken 22:06
Det er vel nå sånn at det er flertall på stortinget for å begynne å innfase avgifter på elbiler. Både bompenger og mva. Men nesten uansett konstellasjon etter neste valg er man avhengig av et parti med sterkt miljøfokus. Det er en dårlig sak for et miljøparti og være med å innføre avgifter på elbiler. I alle fall hvis det ender opp med å slå negativt ut på elbilsalget
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: kodaxtirsdag 15. september 2020, klokken 22:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. september 2020, klokken 19:57
...De eneste bomanleggene jeg støtter, er de som kommer for å finansiere prosjekter/anlegg i områder som alltid blir nedprioritert, der beboerne selv har bestemt at de ønsker å betale utenom for å få satt i gang prosjektene...
Så bompenger som middel for å begrense trafikk i bestemte områder støtter du da ikke. Hvilke virkemidler mener du man burde bruke for oppnå dette, eller mener du at man aldri skal gjøre tiltak for å begrense trafikk?
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: RJKtirsdag 15. september 2020, klokken 22:30
Sitat fra: kodax på tirsdag 15. september 2020, klokken 22:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 15. september 2020, klokken 19:57
...De eneste bomanleggene jeg støtter, er de som kommer for å finansiere prosjekter/anlegg i områder som alltid blir nedprioritert, der beboerne selv har bestemt at de ønsker å betale utenom for å få satt i gang prosjektene...
Så bompenger som middel for å begrense trafikk i bestemte områder støtter du da ikke. Hvilke virkemidler mener du man burde bruke for oppnå dette, eller mener du at man aldri skal gjøre tiltak for å begrense trafikk?


Nei, jeg mener det ikke er et godt tiltak, da det rammer skjevt. De som har god råd, gjerne kjører de kun av bekvemmelighetsårsaker, klarer alltid å få betalt, kanskje til og med dekket av arbeidsgiver (som kan være en selv). De som ikke har råd til å bo sentralt og derved klare seg med kollektivt, men er avhengig av å bruke bil for å komme seg rundt, kommer i en uheldig skvis.


Har alltid vært for at man først legger til rette, så kan man eventuelt prise tjenestene, og ikke bare skal løse alt med mere avgifter. Få igang et godt nok antall innfartsparkeringsplasser, og et fungerende kollektivtilbud, så vil folk benytte dette. Nå er det knapphet på slike plasser, og ordningen for å få betalt for dette, fører til at folk risikerer å bli bøtelagt mens de styrer med billetter og parkeringstillatelsen.


I Oslo, så har det lenge vært ønske om en Ring 4 for å få gjennomgangstrafikken utenom byen, men bompengene er visst en for god melkeku, for det er ihvertfall ikke mijøhensyn eller folkehelsen som er grunn til å fortsatt tvinge disse gjennom sentrum. Planer for veier både sør, øst og nordvest for byen er planlagt, men kommer aldri til gjennomføring.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: trew123tirsdag 15. september 2020, klokken 22:48
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 15. september 2020, klokken 22:06
Det er vel nå sånn at det er flertall på stortinget for å begynne å innfase avgifter på elbiler. Både bompenger og mva. Men nesten uansett konstellasjon etter neste valg er man avhengig av et parti med sterkt miljøfokus. Det er en dårlig sak for et miljøparti og være med å innføre avgifter på elbiler. I alle fall hvis det ender opp med å slå negativt ut på elbilsalget
Et parti med sterkt miljøfokus bør strengt tatt øke alle avgifter på alt som har med privatbilisme å gjøre. En privatbil (uansett fossil/elektrisk) er og blir aldri et miljøvennlig alternativ i et globalt perspektiv.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: saftsusetirsdag 15. september 2020, klokken 23:26
SitatJo flere som sykler, jo bedre folkehelse.
Det kommer jo an på hvor mange som brekker lårhalsen på sykkeltur i løpet av vinteren det da :)

Men for å være seriøs, når det kommer til bompenger.
Det går vel ufattelig mye penger ut til å betale renter mener jeg å ha lest.
Visstnok så lånes det penger til å bygge vei. Er det noen som vet om dette stemmer?

Leste en gang en som sa at vi låner penger til Tyskland for en slikk og ingenting, og så låner vi det dyrt tilbake for å bygge vei.
Jeg håper det bare var trolling, for hvis det stemmer så er det jo helt høl i huet.

Jeg mener vi kan det over skatteseddelen, det gagner hele samfunnet at vi har et fungerende veinett.

Og GPS vegprising som det har blitt lobbet for sakte men sikkert i diverse aviser og bladet Motor gjennom flere år nå, det tar jeg for sikkert at kommer.

Selges inn akkurat som differansiert moms på mat vs tjenester. Akkurat du, ja du - gjennomsnittsnordmannen kommer like billig eller billigere ut av denne reformen. Ref. Moms på tjenester mot 12% på mat. Nå er det økt til 15 prosent. Og det siste jeg leste var «Hvorfor skal vi ha tre forskjellige momssatser» så dere kan bare vente på det...
Samme blir det med GPS, begynner pent, så Ola Nordmann kommer likt eller litt bedre ut av det.
(Gud så rettferdig at jeg som kjører bare xxxx km i året skal slippe billigere en han rikingen i Teslaen som kjører såååå langt... dette utsagnet kommer du til å lese på diverse forum / kommentarfelter)
Og så strammes skruen litt og litt vært eneste år etterpå.
Ønsker oss lykke til med å bli lurt igjen.

Et forslag gikk vel også på flat sats på rundt 1kr per km. Det blir flott. Kan ikke stikke på butikken å kjøpe melka du glemte uten å regne på hvor dyr den blir.........
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Wiblaonsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Det er typisk norsk å gjøre ting komplisert og dyrt, derfor må vi sabotere mest mulig for oss selv, og gjerne gjøre det mest mulig uforutsigbart for Ola Pottit å f.eks. kjøre og eie bil. En del av oss husker vel hvordan de messet om at Diesel var så bra for ca. 15 år siden, så snudde det brått, og man ble etterhvert omtrent sett på som spedalsk om man kom med dieselbil i storbyene på vinterstid.

Bygging av infrastruktur er et kroneksempel på å gjøre ting komplisert og dyrt. Her stiller Norge nemlig i verdensklasse! Det er omtrent ingen som klarer å gjøre dette mer komplisert, dyrt og tregere enn oss, kanskje med unntak av enkelte bananrepublikker (der enda mer penger forsvinner i feil lommer enn her på berget). Og før noen prøver å arrestere meg på dette: Jeg jobber med samfunnskritisk infrastruktur, jeg kjenner (dessverre) lusa på gangen.

Det er sabla god butikk å ha fungerende infrastruktur, på samme måte som at det er sabla god butikk at folk får den utdanninga de trenger og ikke trenger å bekymre seg for å ha råd til legehjelp når de blir syke. Dette kalles sunn fornuft, så det kan vi ikke ha noe av, og nettopp derfor er man jo nå igang med å rasere disse ordningene.

Det skrikes mye om rush, og at vi må ha bomstasjoner overalt for å redusere trafikken - gjerne i kombinasjon med såkalte "byvekstavtaler". Hva med å faktisk fikse infrastrukturen vår, og kanskje gi faen i å sentralisere alt? Jernbanenettet på østlandet er en tragedie (ikke tro at det blir noe bedre når Follobanen er ferdig, man har nemlig ikke penger til nye togsett), og man har enda ikke klart å bygge t-bane til Fornebu, noe som burde blitt gjort for godt over 20 år siden. På vestlandet sprenger de tunneller ingen vil ha for milliarder av kroner og lager rundkjøringer bare på faenskap fordi trafikken fløt for godt. I nord, vel... der har det ikke skjedd en dritt med jernbanen siden tyskerne forlot landet, og E6 er jo mer som krøttersti å regne enn en faktisk europavei. Fantastisk!

Samtidig har vi et oljefond som låner ut penger til Tyskland for å bygge Autobahn, til rente som norske bompengeprosjekter bare kan drømme om, og en del av samferdselsprosjektene vi faktisk får igang har utenlandske hovedentreprenører som ikke forstår norsk, ikke gidder å følge våre regler, og ikke leverer som de skal. Hvem får regninga til slutt? AS Norge - altså deg og meg. Jommen sa jeg smør.

Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: turfsurfonsdag 16. september 2020, klokken 06:28
Sitat fra: Wibla på onsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Bygging av infrastruktur er et kroneksempel på å gjøre ting komplisert og dyrt. Her stiller Norge nemlig i verdensklasse! Det er omtrent ingen som klarer å gjøre dette mer komplisert, dyrt og tregere enn oss, kanskje med unntak av enkelte bananrepublikker (der enda mer penger forsvinner i feil lommer enn her på berget).
Alle typer særavgifter er fordyrende. All type infrastruktur som kommer de fleste til gode burde vært finansiert over skatteseddelen. Deriblant vei, strømnett, grunnleggende telefoni og internett.

Det er og sosialt bedre, de med lavere inntekt betaler da mindre. Rettferdighetstankegangen gjør det bare dyrere for alle.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 16. september 2020, klokken 08:43
Sitat fra: Wibla på onsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.
Det er vel bare å si takk og farvel til GPS hvis det kommer, jammer markedet vil få et skikkelig oppsving.
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: turfsurfonsdag 16. september 2020, klokken 08:53
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 16. september 2020, klokken 08:43
Det er vel bare å si takk og farvel til GPS hvis det kommer, jammer markedet vil få et skikkelig oppsving.
Blir nok populært med aluminiumsfolie wrapping av bilen :)
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: trew123onsdag 16. september 2020, klokken 10:50
Sitat fra: Wibla på onsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Når det gjelder veiprising så har jeg null tro på at de klarer å gjennomføre noe slikt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til den jevne borger, så det anser jeg som dødfødt. Det kommer ikke på tale å installere noen sort boks fra staten i bilen min.
Da blir selvfølgelig ikke bilen din godkjent ved neste periodiske kontroll. Makta rår uansett hvis myndighetene bestemmer seg, smittevern og miljø trumfer det meste...
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: elektroluxonsdag 16. september 2020, klokken 19:11
Kjør #bomfrie kjøretøy. Finnes i mange varianter fra 1 seter 2 hjuler til 4 seter 3 hjuler med tak og 5 dører.

Satser heller helse og liv, enn å betale en usosial bom avgift
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 16. september 2020, klokken 20:22
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. september 2020, klokken 19:11
Kjør #bomfrie kjøretøy. Finnes i mange varianter fra 1 seter 2 hjuler til 4 seter 3 hjuler med tak og 5 dører.

Satser heller helse og liv, enn å betale en usosial bom avgift

Hvis du vil at disse kjøretøyene skal forbli bomfrie, så får du håpe ikke for mange kjøper disse kjøretøyene...
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: trew123onsdag 16. september 2020, klokken 20:49
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. september 2020, klokken 19:11
Kjør #bomfrie kjøretøy. Finnes i mange varianter fra 1 seter 2 hjuler til 4 seter 3 hjuler med tak og 5 dører.

Satser heller helse og liv, enn å betale en usosial bom avgift
Er det ikke enklere å skaffe seg en jobb som gir en inntekt der du ikke bekymrer deg om bomavgift/veiprising ?
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: elektroluxtorsdag 17. september 2020, klokken 04:48
Det er ikke helt slik det fungerer.

"Dessverre" var jeg både nøysom og selektiv på hva jeg brukte penger på også mens  jeg kjente opp mot millionen i nordsjøen.

F.eks tok jeg buss, eller kjørte scooter til og fra flyplassen for å unngå overprisete taxi selv om taxi ble dekket av arbeidsgiver.

Har fra (min) tidenes morgen vært  skrudd sammen slik. Husker at jeg laget egne spillekort i f.eks Yatzy for å spare på de originale. De ble nemlig ansett som en ikke fornybar resurs.

Dermed ville selv ikke en direktørlønn i jernbanen eller bomselskap fått meg til å lukke øynene for den usosiale "minsteskatten" som det i praksis er for de som ikke har andre muligheter.

Pengene staten trenger betaler jeg gjerne i skatt etter evne, men ikke via privat innkreving som lekker midler som en full sjømann
Tittel: Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
Skrevet av: Rævediltertorsdag 17. september 2020, klokken 07:44
Sitat fra: Wibla på onsdag 16. september 2020, klokken 02:42
Bygging av infrastruktur er et kroneksempel på å gjøre ting komplisert og dyrt. Her stiller Norge nemlig i verdensklasse! Det er omtrent ingen som klarer å gjøre dette mer komplisert, dyrt og tregere enn oss, kanskje med unntak av enkelte bananrepublikker (der enda mer penger forsvinner i feil lommer enn her på berget). Og før noen prøver å arrestere meg på dette: Jeg jobber med samfunnskritisk infrastruktur, jeg kjenner (dessverre) lusa på gangen.

Det er jo bare vås fra ende til annen.
Har du noko dokmentasjon på dette?

Et eksempel på det motsatte der me ligg ca. likt som våre naboer her:
https://www.vegvesen.no/_attachment/1964012/binary/1198416?fast_title=Skandinavisk_vegbygging.pdf

Meir diskusjon samme sak:
https://forskning.no/samfunnsokonomi-samferdsel/ikke-dyrere-a-bygge-motorvei-i-norge/328281