Elbilforum.no

Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: Toalmar på søndag 13. september 2020, klokken 11:53

Tittel: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Toalmarsøndag 13. september 2020, klokken 11:53
En som koblet EQC sin til en Supercharger i Hermsdorf, Thüringen i Tyskland fikk faktisk ladet.

Ser faktisk ut til at Telsa har åpnet noen ladere rundt om kring i Europa

https://cleantechnica.com/2020/09/13/non-tesla-electric-cars-can-now-charge-for-free-on-some-european-tesla-superchargers/
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: mathistirsdag 15. september 2020, klokken 20:38
Det var nylig en programfeil hos Tesla som gjorde at alle biler kunne lade på ladestasjoner fra Tesla. Dette viser jo også at Musk i teorien kan åpne opp om de hadde ønsket. Det står kun på vilje. Tidligere har det vel vært pekt fra Tesla mot at de ulike produsentene har blokkert.. det stemmer tydeligvis ikke.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Toalmartirsdag 15. september 2020, klokken 21:58
Hvem vet hva Herr Musk vil gjøre med sine ladestasjoner om 1 år, 2 år eller 5 år?
Han har muligheten til  åpne opp for alle andre til å lade på sine Suc om han ønsker.
Helt sikkert til en høyere pris enn de med Tesla, men antagelig under f. eks Ionity.
Det vil være noen utfordringer, så som ladeport plassering, antall ladebåser som vil bli tilgjengelig for de andre og hvordan de skal få tilgang.
En mulighet er at de kommer med en annen utgave av sine ladestasjoner med lengre kabler og en tilpasset mulighet for betaling via kort, app eller annen løsning. Han har alle muligheter til å bruke muligheten til å bytte ut noen av sine gamle ladestasjoner med en type som kan brukes for andre.
Dette er vel dessverre bare en ønsketenking og ikke noe som er realistisk dessverre.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Øyvind.honsdag 16. september 2020, klokken 09:21
Sitat fra: mathis på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:38
Det står kun på vilje. Tidligere har det vel vært pekt fra Tesla mot at de ulike produsentene har blokkert.. det stemmer tydeligvis ikke.
Joda, det stemmer det. Tesla har gått åpent ut og tilbudt tilgang til nettverket flere ganger. Der det stopper er de andre produsentenes vilje til å bidra økonomisk med drift og vedlikehold. Pluggen fungerer jo i praksis nå som Tesla har byttet til CCS. Jeg tror ikke Tesla noen gang har kommunisert at samarbeidspartnerne blokkerer lademulighet. Men - tidligere hadde jo Tesla en plugg som ikke fulgte standard, så jeg kan forstå at de andre bilprodusentene var motvillige til å bygge noe som ikke er standardisert. Og selv om pluggen var mindre og smartere, er den nok ikke helt egnet for fremtidens effekter slik CCS er med sine to store DC pinner.

Det BMW, Ford, Mercedes, Audi, VW og Porsche gjorde isteden var å gå sammen om Ionity. Et gigantisk samarbeid, backet av 400? millioner kroner i midler fra EU hadde potensialet til å bli noe klasseledende. Foreløpig ser det ikke helt slik ut må jeg si. Men - det funker helt greit i praksis.
De valgte heller å gå sammen om Ionity.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: nosi1202onsdag 16. september 2020, klokken 09:30
Det burde snart bli mulig å legge inn kortdetaljer i bilens app eller tilsvarende på alle merker slik at man kan plugge i laderen og bli trukket direkte uavhengig av hvor man lader. Dagens system med brikker og apper etc. er jo helt ubrukelig

Og når man slutter å bygge elbiler på fossile plattformer er det vel håp om at ladeluka flytter seg til venstre side bak. Det er forståelig at man vil stå vekk fra trafikken for å etterfylle bensin langs veien av sikkerhetshensyn, men det er irriterende å gå rundt bilen for å sette i laderen
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Grosoronsdag 16. september 2020, klokken 10:39
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. september 2020, klokken 09:21
Sitat fra: mathis på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:38
Det står kun på vilje. Tidligere har det vel vært pekt fra Tesla mot at de ulike produsentene har blokkert.. det stemmer tydeligvis ikke.
Joda, det stemmer det. Tesla har gått åpent ut og tilbudt tilgang til nettverket flere ganger. Der det stopper er de andre produsentenes vilje til å bidra økonomisk med drift og vedlikehold. Pluggen fungerer jo i praksis nå som Tesla har byttet til CCS. Jeg tror ikke Tesla noen gang har kommunisert at samarbeidspartnerne blokkerer lademulighet. Men - tidligere hadde jo Tesla en plugg som ikke fulgte standard, så jeg kan forstå at de andre bilprodusentene var motvillige til å bygge noe som ikke er standardisert. Og selv om pluggen var mindre og smartere, er den nok ikke helt egnet for fremtidens effekter slik CCS er med sine to store DC pinner.

Det BMW, Ford, Mercedes, Audi, VW og Porsche gjorde isteden var å gå sammen om Ionity. Et gigantisk samarbeid, backet av 400? millioner kroner i midler fra EU hadde potensialet til å bli noe klasseledende. Foreløpig ser det ikke helt slik ut må jeg si. Men - det funker helt greit i praksis.
De valgte heller å gå sammen om Ionity.

Det er vel ikke nødvendigvis slik at andre bilfabrikanter må kjøpe seg tilgang til nettverket? Det er jo et hav av aktører som har etablert seg på egenhånd uten støtte fra fabrikkene? Det tekniske fungerer jo åpenbart og det synes jo klart at Tesla om de ønsker nærmest over natten kan bli en ladeoperatør på lik linje med Ionity og resten.

I praksis representerer det en relativt stor endring i Teslas forretningsmodell og det spørs om det er hensiktsmessig eller ei. Det er mulig det er en del uutnyttet kapasitet i nettverket deres som gjerne kan sees på som en tapt inntekt.

Når det kommer til enkelhet i start av lading trodde jeg Mercedes var fremst av "de andre" ved at man kan starte lading fra MBUX, men det er vel kanskje fortsatt like greit å gjøre det med RFID når man likevel må ut for å plugge inn...
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: turfsurfonsdag 16. september 2020, klokken 10:43
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 09:30
Det burde snart bli mulig å legge inn kortdetaljer i bilens app eller tilsvarende på alle merker slik at man kan plugge i laderen og bli trukket direkte uavhengig av hvor man lader.
Dette er jo Porsche allerede i gang med å teste sammen med Ionity. Så det kommer.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 16. september 2020, klokken 10:52
Tesla har bygd hurtigladenettverket (infrastruktur) for å selge biler.

De har bygd flere superhurtigladere enn noen andre -og utformet ladeprosessen (tilkobling og betaling) på en måte ingen andre har klart.

Hvorfor i all verden skal de bytte ut en unik fordel, bare for å kunne tjene litt på hurtiglading?
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Amatørenonsdag 16. september 2020, klokken 10:54
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 09:30
Det burde snart bli mulig å legge inn kortdetaljer i bilens app eller tilsvarende på alle merker slik at man kan plugge i laderen og bli trukket direkte uavhengig av hvor man lader.

Fastned har det allerede.

Eneste bilen det ikke fungerer på er e-tron i følge deres nettsite. Selv gamle e-Golfer kan benytte Autocharge (https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-) ("Plug&Charge").
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Marzoonsdag 16. september 2020, klokken 11:00
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 16. september 2020, klokken 10:52
Tesla har bygd hurtigladenettverket (infrastruktur) for å selge biler.

De har bygd flere superhurtigladere enn noen andre -og utformet ladeprosessen (tilkobling og betaling) på en måte ingen andre har klart.

Hvorfor i all verden skal de bytte ut en unik fordel, bare for å kunne tjene litt på hurtiglading?

For å hjelpe verden med å bli elektrisk?
Du vet miljø å sånn...

Eller glemmer du hvor mye subsidier Tesla får for å klare å selge bilene sine?
Både i Norge og resten av verden.
Tesla hadde aldri eksistert uten de fordelene.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Øyvind.honsdag 16. september 2020, klokken 11:15
Sitat fra: Grosor på onsdag 16. september 2020, klokken 10:39
Det er vel ikke nødvendigvis slik at andre bilfabrikanter må kjøpe seg tilgang til nettverket? Det er jo et hav av aktører som har etablert seg på egenhånd uten støtte fra fabrikkene? Det tekniske fungerer jo åpenbart og det synes jo klart at Tesla om de ønsker nærmest over natten kan bli en ladeoperatør på lik linje med Ionity og resten.
Historisk er nettverket er bygget med investering fra eksisterende kunder. Dvs eiere av Tesla har betalt en andel av bilens pris for tilgang til og bruk av nettverket. Det gjenspeiles i en svært lav kWh pris.
For å unngå diskriminering medfører dette at eiere av andre merker måtte betalt en inngangspris (kanskje 10-20.000,-) og deretter får de samme kWh pris som eiere av Tesla.
Tesla kunne alternativt priset kWh vesentlig høyere for eiere av andre merker, men da har de to forskjellige betalingsmodeller avhengig av om bilen er fra deres merke eller ei. Litt usikker på om det er OK.

Ved å kreve at bilprodusentene bidrar til drift og vedlikehold må bilprodusentene i praksis legge dette på bilprisen, slik Tesla selv gjør. I en situasjon hvor bruken er ganske lav og sporadisk er dette eneste farbare vei for å sikre at en får et stort og dekkende nettverk, med stasjoner også på lite trafikkerte ruter. Noen lokasjoner vil aldri bli økonomisk forsvarlig å drifte, men det dekkes gjennom kjøp av tilgang til nettet og ikke kjøp av tilgang til en enkelt lader.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: nosi1202onsdag 16. september 2020, klokken 11:17
Sitat fra: Amatøren på onsdag 16. september 2020, klokken 10:54
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 09:30
Det burde snart bli mulig å legge inn kortdetaljer i bilens app eller tilsvarende på alle merker slik at man kan plugge i laderen og bli trukket direkte uavhengig av hvor man lader.

Fastned har det allerede.

Eneste bilen det ikke fungerer på er e-tron i følge deres nettsite. Selv gamle e-Golfer kan benytte Autocharge (https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-) ("Plug&Charge").

Ja, men da er du låst til en leverandør. Regner med at det kommer etter hvert, men enn så lenge oppleves det unødvendig tungvint og et skritt tilbake sammenlignet med å fylle bensin. Når det er sagt er det et stort skritt i riktig retning å ha full tank hjemme hver dag. Og for min del foregår 99% av ladinga der, så problemet er ikke veldig stort.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Amatørenonsdag 16. september 2020, klokken 11:47
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 11:17
Ja, men da er du låst til en leverandør.

Hva mener du med det?

Ionity er på vei med tilsvarende løsning så det kommer fler. Det er ikke slik at registrerer man seg hos Fastned så går det ikke hos andre senere.

Det er heller det at etablerte ledeoperatører har 'sovet i timen' og ikke fått det på plass før.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: hELgenenonsdag 16. september 2020, klokken 11:56
Samme tema har vel vært oppe i forskjellige tråder her inne.

Men EU arbeider nå med å innføre et felles krav til alle ladestasjoner som i praksis vil gjøre det mulig å lade f.eks EQC på ladere tilknyttet Tesla sitt ladenettverk (SC)

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12251-Low-emission-vehicles-improving-the-EU-s-refuelling-recharging-infrastructure

Det er ute på høring nå - så får vi se hvor det ender.
Jeg mener personlig dette er fornuftig - man kan ikke fortsette med å tapetsere veiene med ladestasjoner fra alle mulige selskap som kun skal levere strøm til egne biler - det går bare ikke over tid.
Så krav til utforming og ladmulighet for alle merker - kommer nok til Tesla sine stasjoner også.
Hva de skal ta betalt for å bruke stasjonene - ja si det blir spennende å se.
I bunn og grunn er mange "selvforsynt" med den ladingen man trenger i hverdagen - så det reelle behovet for ladestasjoner er egentlig ikke så skyhøyt. I alle fall tror ikke jeg det blir like mye trafikk på disse som det historisk sett har vært på bensinstasjoner nettopp av den grunn at det meste man trenger - det tar man å lader opp hjemme.

Videre så forstår jeg at CCS protokollen støtter kommunikasjon som forteller i alle fall MAC adressen til bilen - hvor sikker denne er for identifikasjon vet jeg ikke (MAC spoofing er lett på pc), men at man skal kunne gjøre det enklere å lade på alle stasjoner - litt "Tesla like" - det bør det definitivt være mulighet for.
En enkel ide er at alle stasjoner kommuniserer med en server som knytter MAC opp mot eier og sender en "bank-id" melding til kundens mobil når denne kobler til laderen - hvor på eieren bare skriver inn sitt personlige passord og ladingen starter. Så enkelt burde det kunne gjøres på alle stasjoner.....Dvs. så lenge nettverket er oppe - men når det er nede så må man kanskje ty til andre løsninger......Jeg vet ikke, men Tesla sin måte lade på er i alle fall genialt enkelt - slik bør det bli for alle
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: mathistorsdag 17. september 2020, klokken 08:58
Denne problemstillingen har jeg diskutert opp til flere ganger med kompiser som er svært aktive medlem i "Tesla menigheten". De har hele tiden sagt at Elon Musk har pekt på andre bilprodusenter når spørsmålet har dukket opp mtp hvorfor ladenettverket ikke er tilgjengelig for andre. Hvor jeg på andre siden har hele tiden sagt at Musk kan åpne nettverket sitt om han ønsker det. Andre bilmerker må ikke gjøre noe "oppdateringer" på sin side. Hvor vi så langt aldri har blitt enig om akkurat den biten. Vel, inntil nå. For på bakgrunn av den feilen som ble oppdaget ser vi jo at dette kun handler om software. På Tesla sin side.

En skal ikke være et geni for å forstå at ladenettverket til Tesla har en svært høy verdi for nettopp det å velge Tesla. Det er ingen som har kommet like langt på dette område. De har fått et så stort forsprang at slik ting er i dag vil det også være vanskelig å ta de igjen. Så jeg forstår veldig godt at Musk er forsiktig med hva de gjør her. På en annen side har Musk et potensiale til å faktisk tjene penger på andre bilmerker. Det er bare å si at skal du lade med noe annet enn Tesla, ja så koster det mer. Dette ville jeg synes var helt greit. Synes også det er veldig bra at det kommer noen reguleringer på lading. For i dag er det fritt vilt og svært lite brukervennlig for kunden.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 17. september 2020, klokken 09:59
Sitat fra: mathis på torsdag 17. september 2020, klokken 08:58
Denne problemstillingen har jeg diskutert opp til flere ganger med kompiser som er svært aktive medlem i "Tesla menigheten". De har hele tiden sagt at Elon Musk har pekt på andre bilprodusenter når spørsmålet har dukket opp mtp hvorfor ladenettverket ikke er tilgjengelig for andre. Hvor jeg på andre siden har hele tiden sagt at Musk kan åpne nettverket sitt om han ønsker det. Andre bilmerker må ikke gjøre noe "oppdateringer" på sin side. Hvor vi så langt aldri har blitt enig om akkurat den biten. Vel, inntil nå. For på bakgrunn av den feilen som ble oppdaget ser vi jo at dette kun handler om software. På Tesla sin side.

Det vi har sett nå er at kommunikasjon kan fungere. Det er det eneste. Teslas ladenettverk er i all hovedsak utformet for biler med ladeport på venstre side bak. Hva Tesla nøyaktig har stilt som krav overfor andre produsenter vet ingen, men det er naturlig at Tesla krever en viss innsikt i batteri- og lading hos produsentene. Det trengs for å sikre god utnyttelse av nettverket og god kontroll på bruk. I tillegg ønsker Tesla at det skal være svært enkelt å lade, så det krever nok noe på sw siden mtp oversikt over lademuligheter i bilen.
Men det viktigste er nok de fysiske forholdene. Nettverket er bygget for ladeport venstre side bak. Det måtte nok produsentene føye seg etter. I tillegg til å ta del av investeringskost osv.
Slik nettverket er lagt opp nå kan ikke biler med ladeport på høyre side lade der. Da blokkerer de to ladere. EQC eksempelvis kan ikke bruke nettverket, for den er ikke fysisk tilpasset layouten på laderne.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Marzotorsdag 17. september 2020, klokken 11:27
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. september 2020, klokken 09:59
Det vi har sett nå er at kommunikasjon kan fungere. Det er det eneste. Teslas ladenettverk er i all hovedsak utformet for biler med ladeport på venstre side bak. Hva Tesla nøyaktig har stilt som krav overfor andre produsenter vet ingen, men det er naturlig at Tesla krever en viss innsikt i batteri- og lading hos produsentene. Det trengs for å sikre god utnyttelse av nettverket og god kontroll på bruk. I tillegg ønsker Tesla at det skal være svært enkelt å lade, så det krever nok noe på sw siden mtp oversikt over lademuligheter i bilen.
Men det viktigste er nok de fysiske forholdene. Nettverket er bygget for ladeport venstre side bak. Det måtte nok produsentene føye seg etter. I tillegg til å ta del av investeringskost osv.
Slik nettverket er lagt opp nå kan ikke biler med ladeport på høyre side lade der. Da blokkerer de to ladere. EQC eksempelvis kan ikke bruke nettverket, for den er ikke fysisk tilpasset layouten på laderne.

Så med lengre kabel og en app ville Tesla kunnet selge tjenestene sine til andre aktører.

Jeg synes du undergraver Tesla sine evner her.
Jeg er litt mer overbevist om at Tesla er i stand til å få til en god løsning hvis de bare vil.
De er ikke så hjelpesløse som du vil ha det til.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 17. september 2020, klokken 12:08
Sitat fra: Marzo på torsdag 17. september 2020, klokken 11:27
Jeg synes du undergraver Tesla sine evner her.
Jeg er litt mer overbevist om at Tesla er i stand til å få til en god løsning hvis de bare vil.
De er ikke så hjelpesløse som du vil ha det til.
Igjen leser du innleggene med verst tenkelig mening og ilegger meg meninger jeg ikke har. En kan hive plaster på alt om en vil, men det gir ikke gode og varige løsninger.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Marzotorsdag 17. september 2020, klokken 12:16
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. september 2020, klokken 12:08
Sitat fra: Marzo på torsdag 17. september 2020, klokken 11:27
Jeg synes du undergraver Tesla sine evner her.
Jeg er litt mer overbevist om at Tesla er i stand til å få til en god løsning hvis de bare vil.
De er ikke så hjelpesløse som du vil ha det til.
Igjen leser du innleggene med verst tenkelig mening og ilegger meg meninger jeg ikke har. En kan hive plaster på alt om en vil, men det gir ikke gode og varige løsninger.

Det er da mulig å få det mye verre om man hadde ønsket det  :P

Enig i at det ikke er en optimal løsning, men hvis Tesla skulle bli pålagt å åpne opp så ville det vært en enkel vei til mål. Akkurat som med CCS adapteret...
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: nosi1202torsdag 17. september 2020, klokken 14:14
Sitat fra: Amatøren på onsdag 16. september 2020, klokken 11:47
Sitat fra: nosi1202 på onsdag 16. september 2020, klokken 11:17
Ja, men da er du låst til en leverandør.

Hva mener du med det?

Ionity er på vei med tilsvarende løsning så det kommer fler. Det er ikke slik at registrerer man seg hos Fastned så går det ikke hos andre senere.

Det er heller det at etablerte ledeoperatører har 'sovet i timen' og ikke fått det på plass før.

Med det mener jeg at jeg må drive å registrere meg her og der. Fastned er så vidt jeg vet en av mange leverandører. Jeg vil legge inn kortdetaljene i min bil og at den skal "snakke" med laderen uavhengig av om det er Fastned, BKK, Grønn kontakt eller andre. 
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: boppustorsdag 17. september 2020, klokken 14:31
Sitat fra: nosi1202 på torsdag 17. september 2020, klokken 14:14
Med det mener jeg at jeg må drive å registrere meg her og der. Fastned er så vidt jeg vet en av mange leverandører. Jeg vil legge inn kortdetaljene i min bil og at den skal "snakke" med laderen uavhengig av om det er Fastned, BKK, Grønn kontakt eller andre.
Dersom jeg er kriminell bygger jeg en ladestolpe og setter opp ved en pølsebod. Du kobler til, og siden du har gitt fra deg alle nødvendige kortdetaljer leser jeg disse. Du finner etterhvert ut at ladestolpen ikke fungerer og reiser videre, men tyveriet har skjedd. Søkt?

Poenget mitt er at selv om det du beskriver låter fint tror jeg bransjen gjør lurt i å skynde seg sakte.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: turfsurftorsdag 17. september 2020, klokken 16:50
Sitat fra: mathis på torsdag 17. september 2020, klokken 08:58
Andre bilmerker må ikke gjøre noe "oppdateringer" på sin side. Hvor vi så langt aldri har blitt enig om akkurat den biten. Vel, inntil nå. For på bakgrunn av den feilen som ble oppdaget ser vi jo at dette kun handler om software. På Tesla sin side.


Legg merke til at dette kun gjelder SuCv3 som det foreløpig er ganske mange av. Og så er det jo ett spørsmål om betaling da, i tillegg til fysiske begrensninger...
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: nosi1202fredag 18. september 2020, klokken 10:27
Sitat fra: boppus på torsdag 17. september 2020, klokken 14:31
Sitat fra: nosi1202 på torsdag 17. september 2020, klokken 14:14
Med det mener jeg at jeg må drive å registrere meg her og der. Fastned er så vidt jeg vet en av mange leverandører. Jeg vil legge inn kortdetaljene i min bil og at den skal "snakke" med laderen uavhengig av om det er Fastned, BKK, Grønn kontakt eller andre.
Dersom jeg er kriminell bygger jeg en ladestolpe og setter opp ved en pølsebod. Du kobler til, og siden du har gitt fra deg alle nødvendige kortdetaljer leser jeg disse. Du finner etterhvert ut at ladestolpen ikke fungerer og reiser videre, men tyveriet har skjedd. Søkt?

Poenget mitt er at selv om det du beskriver låter fint tror jeg bransjen gjør lurt i å skynde seg sakte.

Derfor legger jeg inn mastercard og får det dekket 8)
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: OlaMlørdag 19. september 2020, klokken 08:46
Sitat fra: boppus på torsdag 17. september 2020, klokken 14:31
Dersom jeg er kriminell bygger jeg en ladestolpe og setter opp ved en pølsebod. Du kobler til, og siden du har gitt fra deg alle nødvendige kortdetaljer leser jeg disse. Du finner etterhvert ut at ladestolpen ikke fungerer og reiser videre, men tyveriet har skjedd. Søkt?

Poenget mitt er at selv om det du beskriver låter fint tror jeg bransjen gjør lurt i å skynde seg sakte.

Ja det er søkt. Tyven vil jo bare i beste fall kunne lese ut et langt tall som ikke betyr noe som helst, og kanskje ikke det heller siden han på sin side må kunne dekryptere tallet. Kortdetaljene ligger jo ikke i bilen, de ligger på en beskyttet server i skyen. Hvis tyven får tilgang dit så har du et kjempestort problem, men det gjelder jo all kortbruk i både fysisk butikk og på nett. Dette prøver forresten tyver i av nasjonalstat-kaliber hver dag, hele dagen.

Det er lett å se problemer, f.eks. hva hvis noen tar seg bryderiet med å forfalske et bilskilt for å svindle til seg et par hundringser i gratis parkering med skiltgjenkjenning? Så viser det seg i praksis at det ikke er et problem.

Brukeropplevelsen jeg ønsker meg er omtrent sånn, med litt teknisk spekulering.


Alle disse punktene er teknisk sett helt trivielle, bortsett fra den siste som er en fullstendig urealistisk organisatorisk utopi.  :laugh:

Ja, bransjen burde skynde seg sakte, men det får da være måte på skilpaddetempo. Tesla sine superladere er 8 år gamle, CCS har ennå ikke matchet totalopplevelsen, med hederlig unntak av Fastned hvis du er en nederlender som er mye på farten.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: turfsurflørdag 19. september 2020, klokken 09:23
Registreringsproblematikken kan løses med at man registrerer seg hos bilprodusent, og så har de avtaler med de enkelte ladeoperatørene. Litt som det er på gang med i dag, bare at det bør gjøres via ett sentralt register. Dvs man har ladestasjons operatører (Ionity, bkk, GK osv), og virtuelle tilbydere (Audi, Tesla, BMW osv). I tillegg kan man ha frittstående tilbydere som PlugSurfing som kan konkurere på pris osv.

Dette kan enkelt reguleres som krav til operatører og tilbydere, og teknisk er det helt uproblematisk. Vil omtrent fungere som strømmarkedet i dag.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: OlaMlørdag 19. september 2020, klokken 09:33
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. september 2020, klokken 09:23
Registreringsproblematikken kan løses med at man registrerer seg hos bilprodusent, og så har de avtaler med de enkelte ladeoperatørene. Litt som det er på gang med i dag, bare at det bør gjøres via ett sentralt register. Dvs man har ladestasjons operatører (Ionity, bkk, GK osv), og virtuelle tilbydere (Audi, Tesla, BMW osv). I tillegg kan man ha frittstående tilbydere som PlugSurfing som kan konkurere på pris osv.

Dette kan enkelt reguleres som krav til operatører og tilbydere, og teknisk er det helt uproblematisk. Vil omtrent fungere som strømmarkedet i dag.

Registrering kan jo fungere som på Fastned i dag. Laderen vil jo ha støtte for starting via app, SMS, RFID etc slik som de har i dag, plug&pay vil være i tillegg. Når du har en aktiv ladesesjon gående, så velger du bare "lagre denne bilen". Neste gang du plugger i er den klar.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: turfsurflørdag 19. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: OlaM på lørdag 19. september 2020, klokken 09:33

Registrering kan jo fungere som på Fastned i dag. Laderen vil jo ha støtte for starting via app, SMS, RFID etc slik som de har i dag, plug&pay vil være i tillegg. Når du har en aktiv ladesesjon gående, så velger du bare "lagre denne bilen". Neste gang du plugger i er den klar.
Det man ønsker er jo å registrere seg en gang, og legge inn betalingsmiddel en gang. Ser ikke hvordan du skal oppnå dette slik du beskriver det.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: OlaMlørdag 19. september 2020, klokken 11:27
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: OlaM på lørdag 19. september 2020, klokken 09:33

Registrering kan jo fungere som på Fastned i dag. Laderen vil jo ha støtte for starting via app, SMS, RFID etc slik som de har i dag, plug&pay vil være i tillegg. Når du har en aktiv ladesesjon gående, så velger du bare "lagre denne bilen". Neste gang du plugger i er den klar.
Det man ønsker er jo å registrere seg en gang, og legge inn betalingsmiddel en gang. Ser ikke hvordan du skal oppnå dette slik du beskriver det.

Like lett som noe som helst annet. Enten ved at du må åpne "hovedappen" for CCS når du er tilkoblet og at Fastned sender bil-IDen inn dit, eller at Fastned sin app gjør koblingen for deg og sender den videre sentralt slik at den blir tilgjengelig andre steder. På samme måte som du kan legge inn din betalingsinformasjon til Klarna i en nettbutikk og så er den tilgjengelig senere når du handler i en annen.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: nosi1202lørdag 19. september 2020, klokken 20:31
Jeg vil sette i laderen og voila. Ikke åpne apper og styr.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Amatørenlørdag 19. september 2020, klokken 21:01
Alle vil det, nosi1202.

Bortsett fra Tesla, så er det bare Fastned som har gått orden på det.

At på til har ikke Audi fått orden på CCS protokollen i e-tron, så det virker ikke på den. Derimot så aksepterer Fastned gamle e-Golfer.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Counterpointersøndag 20. september 2020, klokken 01:04
Sitat fra: Amatøren på lørdag 19. september 2020, klokken 21:01
Bortsett fra Tesla, så er det bare Fastned som har gått orden på det.
Electrify America tilbyr dette på Taycan slik jeg forstår det.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: Magnus Hansensøndag 20. september 2020, klokken 08:12
Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. september 2020, klokken 11:56
Samme tema har vel vært oppe i forskjellige tråder her inne.

Men EU arbeider nå med å innføre et felles krav til alle ladestasjoner som i praksis vil gjøre det mulig å lade f.eks EQC på ladere tilknyttet Tesla sitt ladenettverk (SC)

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12251-Low-emission-vehicles-improving-the-EU-s-refuelling-recharging-infrastructure


Så vidt jeg kan se så er dette en evaluering og revisjon av et fem år gammelt direktiv. Når direktivet ble til lokale lover var det en del forskjellige tolkninger ute og gikk, som blant annet førte til at nye Tesla ladere i Tyskland ble gjerdet inn for at de ikke skulle være definert sim offentlige. Når evnt en ny revisjon av direktivet blir innført kommer dette til å gjelde fremtidige ladere. De kommer neppe til å kreve at alle eksisterende ladere bygges om.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: OlaMsøndag 20. september 2020, klokken 13:17
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 19. september 2020, klokken 20:31
Jeg vil sette i laderen og voila. Ikke åpne apper og styr.

Men du skjønner sikkert at på en eller annen måte må koblingen gjøres mellom bil og betalingsmiddel? Det er jo bare en gang, så kan du plugge inn bekymringsfritt i noen år helt til det er tid for å bytte bil eller bankkort.

Hos Tesla legger man jo bare inn kortet på nettsiden. Hvis man fikk bil-IDen selv så kunne man jo gjort koblingen i forkant på nett, det hadde vært et bra tillegg.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: turfsurfsøndag 20. september 2020, klokken 14:27
Sitat fra: OlaM på søndag 20. september 2020, klokken 13:17
Hvis man fikk bil-IDen selv så kunne man jo gjort koblingen i forkant på nett, det hadde vært et bra tillegg.
Eller bilfabrikanten gjør det for deg, og du bare registrerer deg på deres side. De fleste er uansett i dag registrert hos produsent for diverse tjenester.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: OlaMsøndag 20. september 2020, klokken 15:34
Sitat fra: turfsurf på søndag 20. september 2020, klokken 14:27
Sitat fra: OlaM på søndag 20. september 2020, klokken 13:17
Hvis man fikk bil-IDen selv så kunne man jo gjort koblingen i forkant på nett, det hadde vært et bra tillegg.
Eller bilfabrikanten gjør det for deg, og du bare registrerer deg på deres side. De fleste er uansett i dag registrert hos produsent for diverse tjenester.

Ja, det vil funke hvis bilfabrikanten er den som sender inn dataene til den sentrale tjenesten. F.eks. CCSautocharge.com. Så dukker den opp der under Mine Biler før du har fått levering, du legger inn kortet og du kan plug&pay allerede på første tur hjem fra forhandleren.
Tittel: Sv: EQC fikk ladet på Tesla V3 Supercharger
Skrevet av: nosi1202mandag 21. september 2020, klokken 12:09
Sitat fra: OlaM på søndag 20. september 2020, klokken 13:17
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 19. september 2020, klokken 20:31
Jeg vil sette i laderen og voila. Ikke åpne apper og styr.

Men du skjønner sikkert at på en eller annen måte må koblingen gjøres mellom bil og betalingsmiddel? Det er jo bare en gang, så kan du plugge inn bekymringsfritt i noen år helt til det er tid for å bytte bil eller bankkort.

Hos Tesla legger man jo bare inn kortet på nettsiden. Hvis man fikk bil-IDen selv så kunne man jo gjort koblingen i forkant på nett, det hadde vært et bra tillegg.

Eh, ja. Det er beskrevet noen innlegg lenger opp.